Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 12002
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:06

Als ik op een normale werkdag zo'n 100 kleine gesprekjes heb gehad met leerlingen, weet ik aan het eind van de dag ook niet ieder detail meer van wat ik gezegd heb.

De grote dingen, het kind waar een ouder doodziek blijkt te zijn, of dat onzekere kind dat voor het eerst in tijden wat beter in zijn vel lijkt te zitten, ja. Dat weet ik nog aan het eind van de dag. Of 10 dagen later ook nog wel.


Allerlei detaildingen tussen neus en lippen door niet.

En zó, op die manier beoordeel ik de uitspraak van Rutte, dat hij zich dingen niet herinnert.
Dat vind ik dan eerlijker zelfs, dan dat hij gaat verzinnen wat hij misschien wel gezegd zou kunnen hebben...

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:08

@ Askja mooie samenvatting!
Het nadeel wat je aanhaalt had ik ook al over na zitten denken. Zijn veel partijen. Het moet inderdaad wel efficiënt blijven, dus hopelijk vinden ze daarin wel een goede balans.

BigOne
Berichten: 38333
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:13

Ik vind wel dat we in de toekomst een kiesdrempel in moeten gaan voeren, heb niets tegen nieuwkomers maar wel tegen leden die uit een partij stappen en als eenmansfractie doorgaan en de hoeveelheid partijen is imo nu al te groot. Dit vertraagd in de toekomst alleen maar .

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:24

Femke_Tweety schreef:
Als ik op een normale werkdag zo'n 100 kleine gesprekjes heb gehad met leerlingen, weet ik aan het eind van de dag ook niet ieder detail meer van wat ik gezegd heb.

De grote dingen, het kind waar een ouder doodziek blijkt te zijn, of dat onzekere kind dat voor het eerst in tijden wat beter in zijn vel lijkt te zitten, ja. Dat weet ik nog aan het eind van de dag. Of 10 dagen later ook nog wel.


Allerlei detaildingen tussen neus en lippen door niet.

En zó, op die manier beoordeel ik de uitspraak van Rutte, dat hij zich dingen niet herinnert.
Dat vind ik dan eerlijker zelfs, dan dat hij gaat verzinnen wat hij misschien wel gezegd zou kunnen hebben...



Dit ja. Heb ook verder geen zin in weer een discussie daarover, dat mond toch uit in een welles-nietes discussie.

Ik zal je link eens kijken Karl, maar ik vind het gewoon een beetje idioot dat er weer over dealtjes gesproken wordt terwijl er gewoon totaal geen bewijs voor is. Er waren 3 kandidaten waarvan 1 op voorhand al twijfelachtig was gezien de achterliggende partij. Dan is er 50/50 dat je het goed gokt... Maar ben benieuwd naar de onderbouwing van Joop.
De voorzitter die is gekozen is toevallig D66, en Kaag had Rutte dat gemeld, naar eigen zeggen zonder verwachting, zonder vraag. Dat zijn de enige feiten. Dat VVD/D66 achter de schermen afspraken hebben gemaakt is een vermoeden/mening aka geen feit, dus kan je niet zo stellig zeggen imo. Misschien is de simpelste verklaring gewoon dat Bergkamp zich beter kon profileren in vergelijking met Arib, dat de kamerleden meer 'aan' gingen op Bergkamp.

@Cer: als je op de aantekeningen van de huidige formatie doelt, Willink gaf dacht ik aan niet van alles aantekeningen te laten maken 'want men kan toch aangeven wat hij/zij wil' (of zoiets).

@Askja: interessante samenvatting!

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:28

Femke_Tweety schreef:
Als ik op een normale werkdag zo'n 100 kleine gesprekjes heb gehad met leerlingen, weet ik aan het eind van de dag ook niet ieder detail meer van wat ik gezegd heb.

De grote dingen, het kind waar een ouder doodziek blijkt te zijn, of dat onzekere kind dat voor het eerst in tijden wat beter in zijn vel lijkt te zitten, ja. Dat weet ik nog aan het eind van de dag. Of 10 dagen later ook nog wel.


Allerlei detaildingen tussen neus en lippen door niet.

En zó, op die manier beoordeel ik de uitspraak van Rutte, dat hij zich dingen niet herinnert.
Dat vind ik dan eerlijker zelfs, dan dat hij gaat verzinnen wat hij misschien wel gezegd zou kunnen hebben...


Als dit de eerste keer was, dan zou je een punt hebben. Dit is alleen niet de eerste keer, maar keer numero zoveel, waarbij ondertussen de nodige ministers gesneuveld zijn vanwege zijn vergeetachtigheid Dan zou je op z'n minst verwachten dat hij ondertussen heeft geleerd niet keihard naar de media te beweren dat hij en Kaag het allebei nooit, maar dan ook echt nooit over Omzigt hebben gehad. Want dat had hij toen helemaal niet hoeven zeggen. Verder zijn er natuurlijk gewoon gespreksverslagen, dus hij had heel gemakkelijk even op kunnen vragen of hij iets over Omzigt gezegd had, zodat hij niet had hoeven wachten met toegeven tot het moment dat die verslagen openbaar werden. Dat zou hem ook een stuk geloofwaardiger hebben gemaakt.

En laten we verder ook niet doen alsof het feit dat de VVD het CDA er perse bij wil hebben, als steun voor het eigen beleid, terwijl er bij het CDA een grote stoorzender in de fractie rondloopt, die ook nog eens jouw laatste kabinet heeft laten vallen, een klein onbelangrijk puntje is, wat je achteraf zo maar over het hoofd kan hebben gezien. Rutte wil de langstzittende MP worden en Omzigt is daar een risico voor.

Wat mij vooral in deze hele discussie stoort is dat er een aantal mensen hun mond altijd open heeft over onderbouwing met goede argumenten, over betrouwbare politiek en een transparant proces. En op het moment dat het hun dan even niet uitkomt, dan steken ze gelijk de kop in het zand en willen ze het niet zien, want dat past niet in hun plaatje. En dat mag, dat is een keuze die je kan maken, maar verwacht dan niet dat ik je in het vervolg nog erg serieus neem.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:34

Mag Rutte zomaar bij de gespreksverslagen van de verkenners? Aangezien Ollongren er zelf ook niet bij kon?

En dan stel ik gewoon nogmaals de vraag: oke, stel hij heeft het over Omzigt gehad. Hoe erg is dat?
Want HIJ gaat dus níet over het herplaatsen van Omzigt. Dus hij kan erover banketstaaf totdat ie een ons weegt, maar daarmee gaat Omzigt niet weg. Dus wat maakt het eigenlijk uit?

En als die vergeetachtigheid van politici zo ernstig is (want er hebben er meer last van), dan moeten ze wat verzinnen om dingen vast te leggen. Notulen ofzo :+

En CDA heeft VVD voorbijgestreeft met integriteits'schandalen'.. Zou je niet denken als je alles over de VVD leest
https://www.transparency.nl/nieuws/2021 ... ncidenten/

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:47

Hangt de nieuwe voorzitter dan aan de stem van Rutte vast? Zij is toch gewoon door een grote meerderheid gekozen?

Benzz
Berichten: 2895
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:50

pien_2010 schreef:
Frankrijk is daarin veel verder dan Nederland. Niets mis met vrouwelijke lassers, loodgieters, bouwvakkers etc.
En voordat mensen over spierkracht beginnen.....onze gîte is totaal gerenoveerd door een vrouw. Sommige zaken stuurde ze aan, maar nog nooit iemand gezien die zo goed is.
Mijn man is bouwvakker op leeftijd, en hij was zwaar onder de indruk van haar werk en heeft ook nog vanhaar geleerd.
Ze is ook smid en er is weinig dat ze niet kan.


Ik wil hier wel op reageren, want zo makkelijk is het niet. Ik werf mensen die het vak willen leren en helaas krijg ik nooit, maar dan werkelijk nooit, reactie's van vrouwen, terwijl wij het hartstikke gaaf zouden vinden om een stel vrouwen in dienst te hebben als lasser, fitter, monteur enz.

De bedrijven willen wel, maar de vrouwen zelf niet.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:07

Dat zie je ook in non-fysieke beroepen. Ik werk in de IT en het aantal vrouwen daar is ook erg laag, behalve in de administratieve functies. Aan de technische en semi-technische kant zitten nauwelijks vrouwen.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:21

Wat dat betreft vraag ik me ook altijd af of, in dit geval vrouwen, daar dus ook iets over te zeggen hebben. Misschien willen de meeste vrouwen helemaal geen automonteur worden.. ?
Dat lijkt mij de uitgangsvraag.. wat willen mensen zelf? en niet 'waar vindt de rest van de wereld dat er te weinig van zijn'..
Dus gaan we een soort maatstaf of gebrek of iets bedenken voor iets wat misschien heel niet zo'n gebrek is, maar gewoon 'hoe het gaat'.
Doordat alles maar allinclusive moet zijn zijn we ondertussen ook goed geworden in problemen bedenken wat misschien wel heel geen problemen zijn, of althans niet zo groot. Soms lijkt het meer op 'kijk mij eens een probleem verzinnen ontdekken' in het kader van alles voor de views.. :+

BigOne
Berichten: 38333
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:31

Klopt Cer, er word wel een punt gemaakt over vrouwen in de top maar over vrouwen in de dagelijkse beroepen hoor je de beleidsmakers niet. Iedereen moet gewoon doen waar hij/zij blij van word.
Wel ben ik van mening dat wat stimulatie vanuit de opvoeding een goede zaak kan zijn. Dat is al heel erg verbeterd want in mijn jeugd was het nog meisjes naar de huishoudschool of hooguit Mavo en jongens naar de LTS (lagere technische school voor de jonkies). Ik ging als enigste uit mijn klas naar de grote stad vwo doen. Bijna als enigste van het hele dorp, nog twee jongens die naar de christelijke middelbare gingen maar dan had je het ook gehad. Tegenwoordig is dat al stukken verbeterd. Niets mis met VMBO , zeker niet maar vroeger kwam je daar al bijna automatisch terecht.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:40

Citaat:
En dan stel ik gewoon nogmaals de vraag: oke, stel hij heeft het over Omzigt gehad. Hoe erg is dat?

Niet erg dat ie het er over gehad heeft. Begrijpelijk juist als je het over 'de lastpak' hebt met elkaar. Maar het is erg dat hij eerst glashard ontkent en er daarna ook nog over blijft liegen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:42

Jessix schreef:
Hangt de nieuwe voorzitter dan aan de stem van Rutte vast? Zij is toch gewoon door een grote meerderheid gekozen?

VVD wil met D66 en CDA in de coalitie. Als Kaag en haar club niet zeiken over Rutte als premier, mag zij de voorzitter leveren. En Hoekstra volgt wel want die wil ook gewoon mee regeren.

Ben trouwens benieuwd wat er op die 4 ongeldig verklaarde stembriefjes stond. Een getekende middelvinger als stil protest?

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:46

elnienjo schreef:
Jessix schreef:
Hangt de nieuwe voorzitter dan aan de stem van Rutte vast? Zij is toch gewoon door een grote meerderheid gekozen?

VVD wil met D66 en CDA in de coalitie. Als Kaag en haar club niet zeiken over Rutte als premier, mag zij de voorzitter leveren. En Hoekstra volgt wel want die wil ook gewoon mee regeren.

Ben trouwens benieuwd wat er op die 4 ongeldig verklaarde stembriefjes stond. Een getekende middelvinger als stil protest?


Zullen we het even formuleren zoals het is?

"VVD wil volgens mij met D66 en CDA in de coalitie. Ik denk dat als Kaag en haar club niet zeiken over Rutte als premier, zij de voorzitter mocht leveren. En Hoekstra volgt naar mijn mening want die wil denk ik ook gewoon mee regeren.

Ben trouwens benieuwd wat er op die 4 ongeldig verklaarde stembriefjes stond. Een getekende middelvinger als stil protest?"

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:47

bigone schreef:
Niets mis met VMBO , zeker niet maar vroeger kwam je daar al bijna automatisch terecht.


Er is helemaal niks mis met het VMBO... en ik blijf het raar vinden dat 'doe'-beroepen worden bekeken als lager niveau...?? het is ook wel een beetje des tijds om voor het hoogste te willen streven.. dat cariere jagen maakt mensen denk ik heel onzeker. Niet iedereen hoeft boven in de top te zitten, niet iedereen voelt zich daar comfortabel..

Daarnaast hoor ik van vrienden met bedrijven.. ze krijgen jonge mensen zonder werk ervaring in dienst, en die vinden dan dat ze 'recht hebben' op een bepaalde functie met een bepaald salaris en binnen een bepaalde tijd moeten ze omhoog, want carriere, en dat heeft iedereen op social media en het is wenselijk etc etc... (ik zie dat ook bij jonge collega's.. kunnen nog geen nederlandse brief schrijven, en eisen van alles.. :roll: )
Laat mensen gewoon in hun waarde en doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden zonder daar wat van te vinden.

Ik heb echt liever een kundig loodgieter voor mn badkamer straks dan iemand met een bachelor international business want dat wordt een troep voor een hoop centen. Dat de loodgieter als 'lager' niveau gezien wordt, snap ik geen reet van.
En als vrouwen geen loodgieter willen worden, moeten ze dat niet doen.
Als een vrouw tegenwoordig zegt dat ze het leuk vind om schoon te maken en het huishouden doen (zoals ik regelmatig roep) wordt ze nog net niet met pek en veren weggestuurd... :') (want rechten, jarenlang voor gevochten, ontwikkelen, carriere blah blah blah :+ )

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:49

elnienjo schreef:
Maar het is erg dat hij eerst glashard ontkent en er daarna ook nog over blijft liegen.

Dan hadden ze het moeten opnemen of officieel moeten notuleren.. Nu is het gewoon vanhorenzeggen.. er is geen enkel echt bewijs van..

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:01

Cer schreef:
Ik heb echt liever een kundig loodgieter voor mn badkamer straks dan iemand met een bachelor international business want dat wordt een troep voor een hoop centen. Dat de loodgieter als 'lager' niveau gezien wordt, snap ik geen reet van.
En als vrouwen geen loodgieter willen worden, moeten ze dat niet doen.
Als een vrouw tegenwoordig zegt dat ze het leuk vind om schoon te maken en het huishouden doen (zoals ik regelmatig roep) wordt ze nog net niet met pek en veren weggestuurd... :') (want rechten, jarenlang voor gevochten, ontwikkelen, carriere blah blah blah :+ )

Respect voor de kunde van iemand is een stuk belangrijker dan wat die kunde is. En dat zal misschien (hopelijk!) wel de intentie geweest zijn, maar er is weinig van terecht gekomen.
Het is meer een iedereen moet/mag alles leren wat hij/zij kan leren zolang het maar een hoge sociale status heeft -O- .
En hoewel toegang tot kennis zeker heel belangrijk is, maakt dat helaas nog niet dat die beoogde gelijkwaardigheid daar aan is blijven plakken.
Het is voor sommigen nog steeds lastig geen bedreiging te zien in de competenties van anderen (net als de persoonlijke keuzes van anderen). Ook als die 0 impact op eigen veiligheid en welzijn hebben. Er is qua positiever zelfbeeld nog heel veel te winnen en dat begint bij de sociale acceptatie en waarde-oordelen.

BigOne
Berichten: 38333
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:22

Een van mijn kids heeft hbo , uni had hij ook gekund maar vond hij saai. Geen uni kerel. Heeft een aantal jaren geleden een baan op mbo gekregen en is dolblij met zijn baan. En dat moet het eerste zijn, met een lach naar je werk gaan , wat het ook is.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:48

Ik denk, dat misschien ook de mannencultuur in bepaalde beroepen een struikelblok is voor vrouwen. Ik heb een paar jaar in de (machinale) houtbewerking meegewerkt en toen we met zijn drieën waren vond ik dat prima. Maar toen ik op een gegeven moment de enige vrouw tussen vier mannen was, vond ik het helemaal niet zo leuk meer. Klanten waren ook bijna uitsluitend man en dan krijg je toch een andere bedrijfscultuur.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:29

Cer schreef:
Mag Rutte zomaar bij de gespreksverslagen van de verkenners? Aangezien Ollongren er zelf ook niet bij kon?

En dan stel ik gewoon nogmaals de vraag: oke, stel hij heeft het over Omzigt gehad. Hoe erg is dat?
Want HIJ gaat dus níet over het herplaatsen van Omzigt. Dus hij kan erover banketstaaf totdat ie een ons weegt, maar daarmee gaat Omzigt niet weg. Dus wat maakt het eigenlijk uit?

En als die vergeetachtigheid van politici zo ernstig is (want er hebben er meer last van), dan moeten ze wat verzinnen om dingen vast te leggen. Notulen ofzo :+

En CDA heeft VVD voorbijgestreeft met integriteits'schandalen'.. Zou je niet denken als je alles over de VVD leest
https://www.transparency.nl/nieuws/2021 ... ncidenten/


Zelfs aan Omtzigt hangt een "schandaal". Iets van een valse getuige bij MA17.

Je kon trouwens vrij gemakkelijk uitrekenen dat Bergman het zou worden.
Arib had wat kritiek, met name de laatste tijd. En haar eigen partij is klein.
Bosman wist je sowieso al dat ze het niet zou halen.
En dat de beoogde coalitiepartijen dan op Bergman stemmen en dan al heel veel stemmen hadden, kon je zo uitrekenen.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:32

Arib had zich natuurlijk ook niet echt populair gemaakt omtrent de verhuizing

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:05

Moest wel lachen om een man, VVD-stemmer, die werd geïnterviewd door Trouw: "Toch heb ik nog wel vertrouwen in Rutte als manager, als goochelaar vind ik hem minder".

Ann

Berichten: 13313
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:08

Het zal wel vreemd zijn, de Kamerdebatten zonder Arib. Ik ga haar humor en persoonlijkheid missen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:00

Wat vinden jullie van Hiddema?

Eerst stap je uit de Tweede Kamer.
Dan trek je je terug als lijstduwer en nu wordt je lid van de Eerste Kamer!

Ik vind hem ongeloofwaardig.

BigOne
Berichten: 38333
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:54

Electra63 schreef:
Wat vinden jullie van Hiddema?

Eerst stap je uit de Tweede Kamer.
Dan trek je je terug als lijstduwer en nu wordt je lid van de Eerste Kamer!

Ik vind hem ongeloofwaardig.

Compleet ongeloofwaardig, wanneer er iemand last heeft van selectief geheugenverlies is hij het wel!