Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:18

_lautje_ schreef:
Mijn broertje is transgender en is bang na deze uitslag.
Want hij mag er niet zijn volgens Wilders. Hij is onzin.
Dat deze groep mensen nu bang is zegt denk ik een hoop.

En migratie: geloof dat 90% van de migranten naar Nederland arbeidsmigranten zijn. Gaan we zelf de kassen in? Ons vlees slachten? Pakketjes verdelen in de distributiecentra?


Vreselijk verdrietig en ook beangstigend wat dit voor veel groepen betekend.

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:19

Silenna schreef:
Inderdaad, een Nexit zou ongelofelijk dom zijn, ik heb nooit gezegd dat PVV stemmers dom zijn. Net als dat iemand eerder zei (ik weet even niet of jij dat was Celien, of iemand anders) dat "niet iedereen die rechts stemt racistisch is" (oid) en ook dat heb ik niet gezegd. Want inderdaad, zeker niet iedereen die rechts stemt is racistisch en egoïstisch.
Het partijprogramma van de PVV is dat echter op veel punten wel. Als je dat leest, en je stemt met volle verstand vóór al die punten, dan sta ik volledig achter elk woord wat ik eerder heb gezegd.


Ik heb dat inderdaad vermeld, omdat ik moe wordt van het wijzen. volgens mij heb ik ook niemand links geitenwollesokken genoemd; het is een voorbeeld.
Het zou fijn zijn als we elkaar niet op de man spelen, het hebben over de verkiezingsuitslag zonder verwijten, sneren etc naar elkaar.

maar ik denk dat dat flink tevergeefs is :n

Polarize
Berichten: 715
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:19

Ik heb zeker een mening over de mensen die stemmen op een partij waarbij de leider vrijwel tegen bepaalde mensenrechten ingaat en (heel kort gezegd, ik ben moe) vindt dat sommige mensen niet mogen bestaan. Dat dat geen dealbreaker is. Maar daar zal ik me niet verder over uiten, zijn genoeg meningen over en heb daar geen energie voor.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:19

Lughnassadh schreef:
Wintu, ook die redenatie ken en volg ik. Juist daarom ben ik niet verbaasd omdat ik weet hoe men dan gaat denken/handelen. En je leest ook niet dat ik schrijf dat ik iedereen die er op stemt als racist, etc. wegzet. Wel merk ik bij mezelf dat ik zie dat men niets geleerd heeft van het verleden. Dat stemt me moedeloos, verdrietig en angstig.


De maatschappij verhard al jaren, men wordt ongevoelig voor vele ellendige zaken en de regering heeft er geen positieve bijdrage aan geleverd.
Ik denk dat men er meer bij stil moet staan over het 'waarom', dat men massaal op de PVV heeft gestemd.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:21

Omdat partijen als PVV de mensen voorhouden dat het allemaal aan de vluchtelingen ligt. That's why..

edit; kromme zin iets veranderd
Laatst bijgewerkt door lies op 23-11-23 00:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Raineri
Berichten: 6257
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:23

Wintu schreef:
Lughnassadh schreef:
Wintu, ook die redenatie ken en volg ik. Juist daarom ben ik niet verbaasd omdat ik weet hoe men dan gaat denken/handelen. En je leest ook niet dat ik schrijf dat ik iedereen die er op stemt als racist, etc. wegzet. Wel merk ik bij mezelf dat ik zie dat men niets geleerd heeft van het verleden. Dat stemt me moedeloos, verdrietig en angstig.


De maatschappij verhard al jaren, men wordt ongevoelig voor vele ellendige zaken en de regering heeft er geen positieve bijdrage aan geleverd.
Ik denk dat men er meer bij stil moet staan over het 'waarom', dat men massaal op de PVV heeft gestemd.


Ja eens. De komende tijd moet een gedegen analyse komen wat er is fout gegaan, en waarom. maar tegelijkertijd, wij als kiezers, kiezen zelf voor deze volksvertegenwoordigers. Wij moeten ook reflecteren en ons goed informeren. We kunnen niet constant van ons afkijken. Vvd is wel steeds herkozen. Ondanks dat al vroeg duidelijk werd dat privatisering niet het antwoord is.

Boras
Berichten: 9960
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:23

Celiien schreef:
Sorry Boras, maar nee dat wordt niet gezegd.
Citaat:
Bij het lezen van hun verkiezingsprogramma kan het niet anders dan dat de rillingen je over de rug lopen.. Als je moreel kompas juist afgesteld staat, tenminste. Blijkbaar is een groot deel van Nederland dus toch echt onverholen racistisch en egoïstisch, ikke ikke ikke eerst en alles is de schuld van vreemdelingen.


Het gaat natuurlijk niet alleen om het stukje dom heh ;)


Sorry Celiien, maar ik ga hier geen boom over opzetten. Er staat wat er staat :)

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:24

Celiien schreef:
Silenna schreef:
Inderdaad, een Nexit zou ongelofelijk dom zijn, ik heb nooit gezegd dat PVV stemmers dom zijn. Net als dat iemand eerder zei (ik weet even niet of jij dat was Celien, of iemand anders) dat "niet iedereen die rechts stemt racistisch is" (oid) en ook dat heb ik niet gezegd. Want inderdaad, zeker niet iedereen die rechts stemt is racistisch en egoïstisch.
Het partijprogramma van de PVV is dat echter op veel punten wel. Als je dat leest, en je stemt met volle verstand vóór al die punten, dan sta ik volledig achter elk woord wat ik eerder heb gezegd.


Ik heb dat inderdaad vermeld, omdat ik moe wordt van het wijzen. volgens mij heb ik ook niemand links geitenwollesokken genoemd; het is een voorbeeld.
Het zou fijn zijn als we elkaar niet op de man spelen, het hebben over de verkiezingsuitslag zonder verwijten, sneren etc naar elkaar.

maar ik denk dat dat flink tevergeefs is :n


Mij mag je geitenwollensok noemen hoor, oprecht geen probleem :j Overigens probeer ik echt niet op de man te spelen, maar spreek ik over PVV stemmers in het algemeen (ruimer dan alleen die van Bokt) die weloverwogen het partijprogramma hebben gelezen en dachten "ja, dit is mijn partij".

Daarnaast vind ik het lastig om het over de verkiezingsuitslag te hebben (als in aantal zetels, stemmen) omdat ik het gevoel heb dat we hier echt tornen aan de veiligheid van onze medelanders, minderheden. Dit gaat in mijn ogen over normen en waarden, over goed of fout, over acceptatie of discriminatie. Dit gaat over mensenlevens die misschien serieus gaan veranderen. En daar maak ik me oprecht zorgen om. En dan heb ik het nog niet eens over het klimaat.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:25

Silenna schreef:
Inderdaad, een Nexit zou ongelofelijk dom zijn, ik heb nooit gezegd dat PVV stemmers dom zijn. Net als dat iemand eerder zei (ik weet even niet of jij dat was Celien, of iemand anders) dat "niet iedereen die rechts stemt racistisch is" (oid) en ook dat heb ik niet gezegd. Want inderdaad, zeker niet iedereen die rechts stemt is racistisch en egoïstisch.
Het partijprogramma van de PVV is dat echter op veel punten wel, en over het algemeen moeten alle minderheden het ontgelden. Als je dat leest, en je stemt met volle verstand vóór al die punten, dan sta ik volledig achter elk woord wat ik eerder heb gezegd.


Ja, maw, PVV stemmers zijn racistisch en egoistisch en hebben geen moreel kompas. Want je kunt immers niet half stemmen ;)

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:26

@ Boras, Prima hoor, hoeft ook niet. Is niet persoonlijk maar ik ben ff klaar met het links vs rechts, gehamerd en wijzen naar elkaar.

Ik ga weer in mijn stilte hoekje. Vroeger was ik in voor een pittige discussie wat soms over de grenzen gaat, nu heb ik er geen zin meer in :j

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:27

Ninx schreef:
Wat een theaterstuk….

Alsof bassie en Adriaan gaan regeren.

Een volk krijgt blijkbaar wat het verdient….. mijn hemel, pvv de grootste…. Dit is echt te onwerkelijk


Moet om deze uitspraak stiekem eigenlijk wel lachen.

Nu weet ik van Bas(sie) dat ie vroeger Pim Fortuyn gestemd heeft (interview Jensen 2002)

Aad wilde in dat interview niet vertellen wat ie gestemd had, maar heel duidelijk NIET Pim Fortuyn.

Die 2 waren het vaak met elkaar eens, maar kennelijk niet op politiek vlak :+ dus een regering met Bassie en Adriaan zou ongetwijfeld snel nieuwe verkiezingen opleveren.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:28

AppleSter schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik denk dat ik het meest bang ben voor een Nexit. Als daar een bindend referendum voor komt en al die pvv/fvd stemmers daar ja op stemmen en we de EU uit moeten hebben anderen dus voor mij bepaald dat mijn (internationale) toekomst naar de knoppen is.


Andersom geldt dat ook; heel veel mensen zitten juist wel te wachten op een Nexit. Als we een bindend referendum zouden kunnen houden en ALLE Nederlanders de keuze zouden geven hebben we de uitkomst te respecteren, of het ons persoonlijk nu wel of niet uitkomt. Het gaat om wat de meerderheid wil, niet de minderheid of een enkel persoon.


Niet iedereen stemt dan, althans, meen dat dat ook in GB het issue was. Bovendien, sorry, heeft de gemiddelde Nederland de ballen verstand van de daadwerkelijke consequenties van zo’n beslissing. En daar schaar ik mezelf ook onder trouwens. Wil je mensen die er totaaaaal geen verstand van hebben die beslissing laten maken? Als het aan mij ligt niet.

_lautje_

Berichten: 9274
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:28

Maar als je op Wilders stemt is dat toch omdat je het inhoudelijk eens bent met zijn verkiezingsprogramma.
Dus dat je wil dat de Koran verboden wordt, transgenders maar gewoon normaal moeten doen en geen recht hebben om te zijn wie ze zijn, etnisch profileren goed is en Nederland voor de Nederlanders is.
Als je op een partij stemt die dit roept en het daar dus mee eens bent (want je stemt er op) dan ben je toch ook van mening dat sommige groepen en minderheden dus andere rechten mogen hebben dan jij?

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:28

Wintu schreef:
Silenna schreef:
Inderdaad, een Nexit zou ongelofelijk dom zijn, ik heb nooit gezegd dat PVV stemmers dom zijn. Net als dat iemand eerder zei (ik weet even niet of jij dat was Celien, of iemand anders) dat "niet iedereen die rechts stemt racistisch is" (oid) en ook dat heb ik niet gezegd. Want inderdaad, zeker niet iedereen die rechts stemt is racistisch en egoïstisch.
Het partijprogramma van de PVV is dat echter op veel punten wel, en over het algemeen moeten alle minderheden het ontgelden. Als je dat leest, en je stemt met volle verstand vóór al die punten, dan sta ik volledig achter elk woord wat ik eerder heb gezegd.


Ja, maw, PVV stemmers zijn racistisch en egoistisch en hebben geen moreel kompas. Want je kunt immers niet half stemmen ;)


Nouja, er zijn ook stemmers (van alle partijen) die zich totaal niet verdiept hebben in de partij, maar gewoon "maar wat doen" of bijvoorbeeld mensen in hun omgeving volgen. Over de mensen die niet weten waar de PVV voor staat, en wat hun standpunten zijn, heb ik het niet. Daarom heb ik het ook specifiek over de mensen die het verkiezingsprogramma goed kennen. En dan sta ik, nog steeds, achter ieder woord.

karrij
Berichten: 1060
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:29

Wintu schreef:
karrij schreef:


Sjow jij durft!
Precies deze reactie waarom zoveel mensen, incluis mijzelf, op PVV hebben gestemd! Mensen die op PVV gestemd hebben als dom weg zetten! Ga eens naar ter Apel, Maarheeze, Hardenberg! Kijk daar eens naar de overlast!!


Mensen die PVV stemmen worden hierboven niet als dom weggezet. Een Nexit zou in deze wereld, op dit moment, ongelooflijk dom zijn, dat schrijft Silenna.

Een klein, maar wezenlijk nuanceverschil. En nuancering is nu net zo ongelooflijk belangrijk in deze tijden. Want je ziet hoe opvliegend jij reageert. Terwijl je niet goed leest, volgens mij reageer je meer vanuit je onderbuikgevoel.


Er staat tevens dat wanneer je PVV hebt gestemd, je onverholen racist bent, egoistisch en geen moreel kompas hebt. Dus reageren uit onderbuikgevoel, ehhh.[/quote]

Hey dame, jij kent mij niet he!! En een racist ben ik niet! En egoïstisch al helemaal niet! En een geen moreel kompas?? Misschien niet jou kompas, maar wel van een grote meerderheid! Jouw reactie is precies het denigrerende van de linkse grachtengordel elite! Denk dat jij werkelijk geen idee hebt wat er onder de mensen in dit land leeft!

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:29

Polarize schreef:
Ik heb zeker een mening over de mensen die stemmen op een partij waarbij de leider vrijwel tegen bepaalde mensenrechten ingaat en (heel kort gezegd, ik ben moe) vindt dat sommige mensen niet mogen bestaan. Dat dat geen dealbreaker is. Maar daar zal ik me niet verder over uiten, zijn genoeg meningen over en heb daar geen energie voor.


Zo, sommige mensen mogen niet bestaan.....

Wat ik hier allemaal lees in dit topic, mensen die zogenaamd sociaal zijn, zijn ongelofelijk asociaal naar rechtse stemmers, ik schrik er van...

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:30

Wintu schreef:
_lautje_ schreef:
Mijn broertje is transgender en is bang na deze uitslag.
Want hij mag er niet zijn volgens Wilders. Hij is onzin.
Dat deze groep mensen nu bang is zegt denk ik een hoop.

En migratie: geloof dat 90% van de migranten naar Nederland arbeidsmigranten zijn. Gaan we zelf de kassen in? Ons vlees slachten? Pakketjes verdelen in de distributiecentra?

Misschien zou dat eens moeten ja, ipv ons neus er voor op te halen.


Ja als dat voor een fatsoenlijk loon is, wat is er dan in hemelsnaam mis met dit soort werk?

Raineri
Berichten: 6257
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:30

_lautje_ schreef:
Maar als je op Wilders stemt is dat toch omdat je het inhoudelijk eens bent met zijn verkiezingsprogramma.
Dus dat je wil dat de Koran verboden wordt, transgenders maar gewoon normaal moeten doen en geen recht hebben om te zijn wie ze zijn, etnisch profileren goed is en Nederland voor de Nederlanders is.
Als je op een partij stemt die dit roept en het daar dus mee eens bent (want je stemt er op) dan ben je toch ook van mening dat sommige groepen en minderheden dus andere rechten mogen hebben dan jij?


Hoe noemen we dit begrip?

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:30

karrij schreef:
Hey dame, jij kent mij niet he!! En een racist ben ik niet! En egoïstisch al helemaal niet! En een geen moreel kompas?? Misschien niet jou kompas, maar wel van een grote meerderheid! Jouw reactie is precies het denigrerende van de linkse grachtengordel elite! Denk dat jij werkelijk geen idee hebt wat er onder de mensen in dit land leeft!


Het is geen “grote meerderheid” (van de Nederlanders).

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:32

Wintu schreef:
Polarize schreef:
Ik heb zeker een mening over de mensen die stemmen op een partij waarbij de leider vrijwel tegen bepaalde mensenrechten ingaat en (heel kort gezegd, ik ben moe) vindt dat sommige mensen niet mogen bestaan. Dat dat geen dealbreaker is. Maar daar zal ik me niet verder over uiten, zijn genoeg meningen over en heb daar geen energie voor.


Zo, sommige mensen mogen niet bestaan.....

Wat ik hier allemaal lees in dit topic, mensen die zogenaamd sociaal zijn, zijn ongelofelijk asociaal naar rechtse stemmers, ik schrik er van...



Wintu, dat staat er niet.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:33

.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 23-11-23 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Berichten: 9274
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:33

Balou_k schreef:
Wintu schreef:

Mijn broertje is transgender en is bang na deze uitslag.
Want hij mag er niet zijn volgens Wilders. Hij is onzin.
Dat deze groep mensen nu bang is zegt denk ik een hoop.

En migratie: geloof dat 90% van de migranten naar Nederland arbeidsmigranten zijn. Gaan we zelf de kassen in? Ons vlees slachten? Pakketjes verdelen in de distributiecentra?

Ja als dat voor een fatsoenlijk loon is, wat is er dan in hemelsnaam mis met dit soort werk?


Niks mijn man heeft 80 hectare tomaten.
Paar honderd mensen in dienst. Denk 80–% niet Nederlands.
Willen we prima hoor. Nederlanders. Cao is prima. Prima loon voor ongeschoold werk. Maar Nederlanders willen het niet doen.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:34

_lautje_ schreef:
Maar als je op Wilders stemt is dat toch omdat je het inhoudelijk eens bent met zijn verkiezingsprogramma.
Dus dat je wil dat de Koran verboden wordt, transgenders maar gewoon normaal moeten doen en geen recht hebben om te zijn wie ze zijn, etnisch profileren goed is en Nederland voor de Nederlanders is.
Als je op een partij stemt die dit roept en het daar dus mee eens bent (want je stemt er op) dan ben je toch ook van mening dat sommige groepen en minderheden dus andere rechten mogen hebben dan jij?


Ben jij het met alle punten eens van de partij waarop je stemt, ik niet? Heb me dood geergerd aan de debatten wat meer ging over poppetjes die waar moeten, dan dat het ging om de inhoud. Ik heb nog nooit zo geworsteld met een stemming als nu. Geen een partij past me, dus ik heb gestemd voor een kleine partij die bij mijn normen en waarden past, maar waar ik het ook lang niet met alle punten eens ben. Dus waarom zouden de stemmers van de PVV het wel met alle punten van zijn verkiezingsprogramma eens zijn.

Polarize
Berichten: 715
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:34

@silenna, precies hoe jij het verwoord. Het gaat hier over mensenlevens die direct worden aangetast, dat komt even wat pittiger aan. Mijn vrienden zijn bang voor hun toekomst, de discriminatie die gaat verergeren omdat het toch een flink stuk makkelijker wordt om even flink homofobisch of racistisch te zijn tegen iemand als de leider van het land er ook zo over denkt. Het is nu al erg, maar het gaat zoveel erger worden. De toegang tot (veilige)gezondheidszorg, of ze nog wel openbaar mogen bestaan (en dan heb ik het ook over de kleine dingen, dat ik als lesbische docent het net zo casual over "mijn vrouw" kan hebben als andere docenten het over hun echtgenoot hebben, zonder dat het als indoctrinatie genoemd wordt). En nog zoveel meer.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:35

Balou_k schreef:
Wintu schreef:


Ja als dat voor een fatsoenlijk loon is, wat is er dan in hemelsnaam mis met dit soort werk?


Geen idee, ik heb vroeger altijd bonen staan plukken, beter dan je hand ophouden dacht ik dan maar