Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29750
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:35

ruitje schreef:
@Karl, dat is toch niet het punt? Het is niet aan Greenpeace om te 'handhaven' .

Stel, in mijn woonwijk rijden ze vaak 50 waar je 30 mag. Ik ga daar op tactische plekken voorwerpen op de weg leggen. Ik geef dat aan met borden overal.

Ja, als iemand dan te hard rijd en verongelukt hadden ze dat niet moeten doen want dat mag niet en dat heb ik aangegeven?

Stel,als ondernemer bouw ik een stroomnet bij de uitgang van mijn supermarkt. Als iemand iets steelt en het poortje gaat af, komt dat naar beneden. Dat hang ik overal op.

Als de dief dan schade oploopt, ja hij had toch niet mogen stelen?

Ik kan toch niet bij alles wat niet door handhaving ondervangen word eigen rechter gaan spelen?

Dan sta je een beetje anders in onze rechtstaat dan wenselijk is en of het dan handig is dat je in de politiek gaat vraag ik mij af :o


Wat mij vooral aan je eerste reactie opviel is dat je erover valt dat Greenpeace de wet overtreedt en dat je tegelijkertijd je schouders lijkt op te halen over de oorzaak, vissers die de wet overtreden.

Janneke2

Berichten: 22769
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:50

Gewedloze weerbaarheid plus burgerlijke ongehoorzaamheid: dat kan een ingewikkelde combinatie zijn.

Maar ik vind dit geen enkele reden om iemand uit te maken voor 'terrorist'.

juval

Berichten: 13217
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:20

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:
Feitelijk gezien heb je gelijk, Ruitje. Gevoelsmatig gezien, voor mij niet. Als mensen tegen de wet in toch weerloze dieren willen afslachten dan vind ik het goed dat andere mensen ze de weg proberen te blokkeren.

Maar nogmaals, het is het recht in eigen hand nemen. Daar heb je gelijk in. En ik kan me ook voorstellen dat mensen dat misschien heel zwart/wit kunnen zien. Ikzelf zie toch meer tinten grijs.


Er is een verschil tussen terrorisme en actie voeren.

Als de boeren een verkeersinfarct veroorzaken in Nederland, dan zijn ze weliswaar in overtreding, maar dit valt onder actie voeren en boeren zijn geen terroristen.
Als Greenpeace zich vastklinkt om de walvisjacht te voorkomen, dan zijn ze in overtreden maar ook dat valt onder actie voeren. Bereikt is dat de walvisjacht aan banden is gelegd en dat we nu nog steeds walvissen hebben.
Als burgers een varken ophangen aan een boom om een statement te maken tegen een nieuw asielcentrum, dan zijn deze burgers weliswaar onsmakelijk bezig (zo zullen mensen wel of niet vinden) want overschrijden wel of niet de grenzen van het fatsoen, maar zij zijn geen terroristen maar actie voerders.
Als burgers de weg blokkeren bij Dodewaard→ dan zijn ze actievoerders→ daar wordt door de ME tegen opgetreden want ze zijn in overtreding, maar dat maakt ze niet tot terroristen.
Als de IRA een vliegtuig op blaast dan praten we van terroristen
Als IS iemand de keel doorsnijdt dan praten over terroristen
Als de ETA (baskische afscheidingsbeweging) een trein op blaast dan is dat een terroristische actie.
Etc etc

Dat verschil erkennen is wel belangrijk. Actievoerders overschrijden vaak in meer of mindere mate de wet→ alleen dat maakt ze dat nog niet tot terroristen.


En hoe noem je dan de door de politiek gesteunde activisten die met geweld in een boerderij inbreken en deze uren lang bezetten?

juval

Berichten: 13217
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:28

Janneke2 schreef:
.... tegen elkaar uitspelen is niet mijn insteek.
Maar Tata, of nog veel erger : de KLM krijgen boterzachte eisen opgelegd, terwijl de bedrijfstak veel milieubelasting geeft.

Boeren worden stevig gereguleerd.

Van de week een artikel van de onderzoekers journalisten van Investico: er is volgens hen 'een top 25' van agrarische bedrijven die in hun eentje (of 25 x 1) gigantisch veel stikstof de lucht in blazen.
Stel dat we deze 25 (of de ergste 12, of 30) 'goedschiks of met gedwongen uitkoop' aanpakken, dan zet dat erg veel zoden aan de dijk - en heeft de rest van de sector veel meer ruimte.


ook dit verhaal ligt wat genuanceerder.. hier de reactie van de aangevallen boer:
https://ermelovannu.nl/actueel/10149-ee ... ClGrmVgCxc

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:48

juval schreef:
Janneke2 schreef:
.... tegen elkaar uitspelen is niet mijn insteek.
Maar Tata, of nog veel erger : de KLM krijgen boterzachte eisen opgelegd, terwijl de bedrijfstak veel milieubelasting geeft.

Boeren worden stevig gereguleerd.

Van de week een artikel van de onderzoekers journalisten van Investico: er is volgens hen 'een top 25' van agrarische bedrijven die in hun eentje (of 25 x 1) gigantisch veel stikstof de lucht in blazen.
Stel dat we deze 25 (of de ergste 12, of 30) 'goedschiks of met gedwongen uitkoop' aanpakken, dan zet dat erg veel zoden aan de dijk - en heeft de rest van de sector veel meer ruimte.


ook dit verhaal ligt wat genuanceerder.. hier de reactie van de aangevallen boer:
https://ermelovannu.nl/actueel/10149-ee ... ClGrmVgCxc


Ik lees geen nuance, maar enkel een boer die chagrijnig is dat hij z'n tent moet opdoeken vindt dat hij er niet genoeg voor terugkrijgt.

pien_2010

Berichten: 43406
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:36

juval schreef:
En hoe noem je dan de door de politiek gesteunde activisten die met geweld in een boerderij inbreken en deze uren lang bezetten?

Activist.

Je praat nu over de partij van de dieren. Dit soort activisten stemmen misschien op de partij op de dieren. Dat zou kunnen. Andersom kun je niet zeggen dat de partij voor de dieren dit soort acties faciliteert. Het enige wat je kunt zeggen is dat beiden de zelfde afkeer hebben en ideeën als het om dierenwelzijn gaat.

En voordat je los op mij gaat Juval→ ik vind dit soort acties teveel in de privé sfeer liggen van de individuele boer en keur ze ten strengste af. Ik heb daar helemaal niets mee. Maar het zijn geen terroristen ook al zijn ze absoluut in overtreding en kunnen ze daar ook voor aangeklaagd worden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 17:41

Met in gedachten de vele doden die al zijn gevallen door terrorisme (twin towers, Charlie Hebdo, Brussel 2016, Samuel Paty) vind ik het erg ongepast om milieu- en dierenactivisten terroristen te noemen.

Shadow0

Berichten: 43506
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:08

juval schreef:
ook dit verhaal ligt wat genuanceerder.. hier de reactie van de aangevallen boer:
https://ermelovannu.nl/actueel/10149-ee ... ClGrmVgCxc

Je hebt het over een 'aangevallen' boer en dan lijkt het alsof je daarmee de boer bedoelt waarvan men het bedrijf binnen is gevallen, maar uit de links lijkt het niet zo te zijn. Wat bedoel je precies met 'aangevallen'?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:18

Gaan we deze ouwe koe nog eens uit de sloot trekken?
De hele discussie over de bezetting van een boerenbedrijf door dierenactivisten is al uitgebreid aan de orde geweest in het boeren-topic. Laten we hier een beetje on topic blijven.

Hoe veel partijen en partijtjes (in wording) zijn er inmiddels wel niet rechts van de VVD? Hoe komt het dat juist in die hoek steeds weer politieke versplintering optreedt?

Shadow0

Berichten: 43506
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:35

Oh, ik lees dat topic niet dus dat had ik gemist, dank voor het seintje!

Ondertussen is de zaak rond de belastingdienst nog altijd niet gesloten: een nieuwe memo duikt op waaruit blijkt dat mensen met meer dan 3000 euro schuld aan kinderopvangtoeslag gewoon standaard 'Opzet Grove Schuld' krijgen aangemeten. Dat scheelt namelijk tijd die je anders zou moeten steken in het beoordelen of er ook werkelijk sprake is van schuld.
Wat een beschamende vertoning. Dit is toch niet hoe we ons land willen? (Toch? Hoop ik?)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:51

Shadow0 schreef:
Oh, ik lees dat topic niet dus dat had ik gemist, dank voor het seintje!

Ondertussen is de zaak rond de belastingdienst nog altijd niet gesloten: een nieuwe memo duikt op waaruit blijkt dat mensen met meer dan 3000 euro schuld aan kinderopvangtoeslag gewoon standaard 'Opzet Grove Schuld' krijgen aangemeten. Dat scheelt namelijk tijd die je anders zou moeten steken in het beoordelen of er ook werkelijk sprake is van schuld.
Wat een beschamende vertoning. Dit is toch niet hoe we ons land willen? (Toch? Hoop ik?)


Zo kun je iedereen wel het stempel frauddeur op plakken. Ik vind het een hele enge ontwikkeling dat er zo'n dergelijke mentaliteit heerst.

Janneke2

Berichten: 22769
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:03

Citaat:
ook dit verhaal ligt wat genuanceerder.. hier de reactie van de aangevallen boer:
https://ermelovannu.nl/actueel/10149-ee ... ClGrmVgCxc


Pardon...?

Aangevallen?

Accoord, als je boer bent op een niet met name genoemd bedrijf met kalkoenen in Ermelo (... waar ze nog al wat pluimvee hebben, maar ik heb geen idee of er veel kalkoen-bedrijven zijn...)
kan ik mij voorstellen dat je je ongemakkelijk voelt.

But rest assured: we moeten allemaal inleveren.


En het ging mij er om
* dat er wel degelijk gereguleerd wordt
* en dat volgens Investico sommigen een giga uitstoot hebben. Uiteraard is hoor en wederhoor uitstekend,
... in Trouw werden geen namen etc genoemd...
maar ik ben verder tamelijk ongeduldig. HAAST maken met het milieu, die CDA praatjes ben ik zat.
* Dus graag met spoed actie. Dat kan wat mij betreft op allerlei manieren, maar zeur niet over 'wij waren er eerder en we hebben een vergunning.
Dat geloof ik allemaal grif, maar verandert geen jota aan de uitstoot.

Verder herinner ik mij uit andere topics dat boerenbedrijven graag een individuele beoordeling van het bedrijf wilden - dat is hier gebeurd.

(Of valt dit onder de noemer: 'als de boeren ophouden met klagen moet je je echt zorgen gaan maken'...?)

ruitje

Berichten: 12328
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:18

Karl66 schreef:
Wat mij vooral aan je eerste reactie opviel is dat je erover valt dat Greenpeace de wet overtreedt en dat je tegelijkertijd je schouders lijkt op te halen over de oorzaak, vissers die de wet overtreden.


Wat mij vooral aan jouw reactie opvalt is dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn post maar alleen maar iets invult wat helemaal niet zo is :') .

Eens overigens met de post van Pien betreft verschil terrorisme activisme.

Kijkt iemand nu Beau?

ruitje

Berichten: 12328
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:21

Askja schreef:
Hoe veel partijen en partijtjes (in wording) zijn er inmiddels wel niet rechts van de VVD? Hoe komt het dat juist in die hoek steeds weer politieke versplintering optreedt?


Is dit zo? Zijn er meer ( kleine) partijen op rechts dan op links? Op links heb je ook best wat afsplitsingen en gedoetjes ( SP, Denk, dat hele gedoe met Sylvana? ) ik weet niet goed of het op rechts erger is dan op links? Zouden daar cijfers over zijn, wel boeiend.

Karl66

Berichten: 29750
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:29

ruitje schreef:
Karl66 schreef:
Wat mij vooral aan je eerste reactie opviel is dat je erover valt dat Greenpeace de wet overtreedt en dat je tegelijkertijd je schouders lijkt op te halen over de oorzaak, vissers die de wet overtreden.


Wat mij vooral aan jouw reactie opvalt is dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn post maar alleen maar iets invult wat helemaal niet zo is :') .

Eens overigens met de post van Pien betreft verschil terrorisme activisme.

Kijkt iemand nu Beau?


Waar had ik dan op moeten reageren? Die vergelijkingen van jou? Sorry, maar ik vind dat je appels en peren aan het vergelijken bent.

Als visser, als je weet dat daar rotsblokken liggen, wat gemeld is en je weet dat je daar niet mag vissen, dan lijkt mij dat een hele goede reden om ergens anders te gaan vissen. En mocht je daar toch gaan vissen en je krijgt een rots in je net, dan kan je dus een net afschrijven, omdat je de lijnen moet kappen. Dan hebben ze gegokt en verloren.

ruitje

Berichten: 12328
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:45

Het is gewoon niet aan een andere organisatie of een burger om te handhaven. Jij blijft wijzen naar de verantwoordelijkheid van de vissers maar dat is i.m.o. niet het punt.

Het gaat er om, dat een organisatie zich niet houd aan de regels die wij als rechtstaat afspreken: namelijk voor eigen rechter spelen mag niet.

Ik vind dat dat ontzettend verschuift op dit moment, in alle mogelijke discussies en ook in de politiek.

Die vissers verdienen een straf als ze daar vissen, Greenpeace verdiend straf als ze daar rotsblokken plaatsen.

Ik vind, maar dat is mijn mening( die ik ook al eerder poste) dat echt activisme niet in onze polderpolitiek past. Je ziet ook dat dat soort partijen amper tot regeren komen, omdat je om te kunnen regeren een compromis moet kunnen sluiten.

Voor mij ook de reden waarom FvD dus niet werkt, eigenlijk is Baudet ook gewoon een activist.

Karl66

Berichten: 29750
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:13

Natuurlijk is er ook verantwoordelijkheid van de vissers, het begint ermee dat zij de wet overtreden. Als zij dat niet zouden doen, dan zou Greenpeace die actie niet uitgevoerd hebben.

En het kan heel goed zijn dat ik het mis heb, maar ik betwijfel of er een wet is die het gooien van rotsblokken verbiedt. Ik heb tenminste vaak genoeg steentjes in een rivier lopen keilen en ben daar nog nooit op aangesproken. Natuurlijk zijn die steentjes veel kleiner en het was niet in de zee, maar als er al een wet is, dan vraag ik me af of die iets zegt over de grootte van de steen.

ruitje

Berichten: 12328
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:19

Laten we het er maar op houden dat we het niet eens zijn want ik blijf mezelf herhalen :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:03

Hoe denken jullie hierover:
Citaat:
“Nederland dendert af op black-outs in de stroomvoorziening, omdat we ons onvoldoende realiseren dat de wind niet altijd waait en de zon niet altijd schijnt. Vooral vanaf 2025 is uw stroomtoevoer ’niet meer vanzelfsprekend’.

Zo waarschuwt Ben Voorhorst, operationeel directeur van Tennet, in NRC. Daarmee is ’s lands grootste netbeheerder nog stelliger over de risico’s van wiebelstroom (de fluctuerende opwek uit windturbines en zonneparken) dan Voorhorst vorig jaar al was in een interview met de Telegraaf.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/25/na ... t-a4021435

Arjen Lubach heeft ook al een aantal keer de kern blootgelegd van veel van die onrendabele klimaathobby's van subsidieslurpende klimaathobbyisten. Mensen hebben zich al dure logge warmtepompen aan laten smeren die totaal niet toereikend zijn. Velden met lelijke windmolenparken wekken alleen energie op voor buitenlandse datacenters die hier niet eens belasting hoeven betalen. En de burger: die mag z'n eigen portemonee weer trekken terwijl ie tegen die lelijke landschapsvervuilers aan kijkt.

Maar daarnaast blijkt dus dat als de D66/GL lobby het voor elkaar krijgt, we over 'n paar jaar gigantische stroomuitval gaan meemaken. Dat zit je letterlijk in de kou als je CV uitvalt, je niet kunt douchen, je vriezer ontdooit en je internet er ook nog uit ligt.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 28-11-20 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17851
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:05

Ik ken wat mensen die een nul-op-de-meter woning hebben, werkt allemaal prima, begrijp ik van hun.

En we willen natuurlijk van het gas van Groningen af, dus er zullen alternatieven moeten komen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:07

We kunnen via Duitsland vast Russisch gas aankopen. Duitsland stimuleert de bevolking juist om áán het gas te gaan ipv er af. We hebben er een perfect netwerk voor en het is één van de schoonste energiebronnen.

Electra63

Berichten: 17851
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:08

Ik zou niet graag afhankelijk zijn van Rusland ;)

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:09

Shadow0 schreef:
Ondertussen is de zaak rond de belastingdienst nog altijd niet gesloten: een nieuwe memo duikt op waaruit blijkt dat mensen met meer dan 3000 euro schuld aan kinderopvangtoeslag gewoon standaard 'Opzet Grove Schuld' krijgen aangemeten. Dat scheelt namelijk tijd die je anders zou moeten steken in het beoordelen of er ook werkelijk sprake is van schuld.
Wat een beschamende vertoning. Dit is toch niet hoe we ons land willen? (Toch? Hoop ik?)
Shadow, ik moet zeggen, ik ben het lang (vaak) niet met je eens en meestal sla ik de lange stukken proza die je produceert gewoon over.
Maar in dit geval ben ik het roerend met je eens.
Het is schandalig wat daar is gebeurd.

----
Ik hoorde vanavond op de radio dat Baudet verwacht dat hij met FvD niet mee kan doen aan de verkiezingen vanwege de actuele heisa. En omdat 2 bestuursleden de partij "gegijzeld" houden ipv gewoon op te stappen.
Ik vond het zo sneu voor hem :(:)
[Sarcasme uit]

tamary

Berichten: 29189
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:29

Electra63 schreef:
Ik ken wat mensen die een nul-op-de-meter woning hebben, werkt allemaal prima, begrijp ik van hun.

En we willen natuurlijk van het gas van Groningen af, dus er zullen alternatieven moeten komen.

Op JAARBASIS produceren ze net zoveel als ze verbruiken. Even de aantekening vergetend dat dat verbruik grotendeels in de winter is en de productie in de zomer. Zonnepanelen produceren tussen nov en maart 10-20% van wat ze in de zomer produceren ivm verschil in zonuren en zonkracht tussen zomer en winter. Een nul-op-de-meter woning is dus net zo goed koud en donker zonder netstroom. Komt bij dat dit soort systemen niet op een eilandsetting werken, dus ook al zou de zon dan schijnen, je kan er nog niks mee.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 01:43

elnienjo schreef:
Hoe denken jullie hierover:
Citaat:
“Nederland dendert af op black-outs in de stroomvoorziening, omdat we ons onvoldoende realiseren dat de wind niet altijd waait en de zon niet altijd schijnt. Vooral vanaf 2025 is uw stroomtoevoer ’niet meer vanzelfsprekend’.

Zo waarschuwt Ben Voorhorst, operationeel directeur van Tennet, in NRC. Daarmee is ’s lands grootste netbeheerder nog stelliger over de risico’s van wiebelstroom (de fluctuerende opwek uit windturbines en zonneparken) dan Voorhorst vorig jaar al was in een interview met de Telegraaf.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/25/na ... t-a4021435

Arjen Lubach heeft ook al een aantal keer de kern blootgelegd van veel van die onrendabele klimaathobby's van subsidieslurpende klimaathobbyisten. Mensen hebben zich al dure logge warmtepompen aan laten smeren die totaal niet toereikend zijn. Velden met lelijke windmolenparken wekken alleen energie op voor buitenlandse datacenters die hier niet eens belasting hoeven betalen. En de burger: die mag z'n eigen portemonee weer trekken terwijl ie tegen die lelijke landschapsvervuilers aan kijkt.

Maar daarnaast blijkt dus dat als de D66/GL lobby het voor elkaar krijgt, we over 'n paar jaar gigantische stroomuitval gaan meemaken. Dat zit je letterlijk in de kou als je CV uitvalt, je niet kunt douchen, je vriezer ontdooit en je internet er ook nog uit ligt.

De hele korte versie van wat ik ervan vind (want het is laat): denk je nu echt dat mensen die elektriciteitsnetwerken aanleggen hier niet eerder over na hebben gedacht? :) :)
Die stroomuitval gaan we krijgen als we heel lomp alles overgooien op renewables. Maar dat gebeurt niet. Er worden hele studies gewijd aan hoe je dat het beste kunt vormgeven. Denk aan het slim "aanzetten" van fabrieken / grote energieverbruikers op momenten dat er veel stroom is en ze "uitzetten" op piek-vraagmomenten.

Je lijkt je er nogal in te hebben verdiept: hoe vaak gaat dit voorkomen denk je? Hoeveel stroom is er dan tekort?
Is het geen idee om bijvoorbeeld 90% (of nog meer) hernieuwbare stroom te doen en voor de momenten van piekbelasting dat er écht geen wind en zon is nog eventjes de gascentrale aan te zetten? Dat zijn reëele opties waarbij je de uitstoot tot een minimum beperkt zonder dat je zwart gaat. Hier is écht heus onderzoek naar gedaan. Gaat om een handvol keren per jaar :) . Maak je niet druk.

Edit: (wordt het toch nog een lang antwoord) de beste man in het artikel zegt ook niet dat we in het donker komen te zitten door hernieuwbare energie maar dat de industrie moet gaan anticiperen op flexibel aanbod en daar nu al op moet voorsorteren (en niet pas in 2025). Dus eigenlijk wat ik hierboven al zeg. Hij zegt zeker niet "als alle plannen van GL/D66 erdoor komen zitten de mensen straks in de kou". Wel blijven lezen hè.