Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:07

Ik ben van de week nog naar de SEH geweest met een vriendin die ik aantrof na een overdosis pillen. Wil de docu dus ook nog kijken. Komt wel dichtbij natuurlijk. Maar ik ben enorm voor. je mag toch gewoon zelf weten of je dood wil of niet. Daarbij is er voor de overheid geen enkel voordeel om zulke mensen in leven te houden. Ze kosten alleen maar geld (veel zorg, uitkeringen, pensioen). Mensen in een soortgelijk stadium zijn vaak veel te ziek om nog actief bij te dragen aan de maatschappij. Snap ook niet zo goed waarom ze zo tegen zijn. Spijt kan je niet meer krijgen als je dood bent. :+

Ik zou er vrede mee hebben als na deze behandeling die vriendin er mee zou willen stoppen. Die vreselijke wanhoop en pijn die zo iemand in de blik heeft dat is echt vreselijk om te zien.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 03-11-20 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:07

Ik ga 'm vanavond kijken. vind het ook lastig. Want ik weet uit ervaring met anderen, dat die ook zeer depressief en suïcidaal waren en er tegen alle verwachtingen in weer bovenop zijn gekomen. Maar er zijn ook weer mensen die er niet doorheen komen. (die ken ik ook, van dichtbij) En de ene therapie werkt niet en de andere wel en hoe weet je welke werkt etc. Vind het een behoorlijk dilemma.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:08

WesternWay schreef:
Ik ga 'm vanavond kijken. vind het ook lastig. Want ik weet uit ervaring met anderen, dat je ook zeer depressief en suïcidaal kunt zijn en er tegen alle verwachtingen in weer bovenop komen. Maar er zullen ook weer mensen zijn die er niet doorheen komen. (die ken ik ook, van dichtbij) En de ene therapie werkt niet en de andere wel en hoe weet je welke werkt etc. Vind het een behoorlijk dilemma.

Stel iemand zou na 15 jaar depressie en narigheid beter worden. Ik zou het niet willen hoor. 15 jaar lijden, ook al is er een kans dat het overgaat.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:10

MarlindeRooz schreef:
WesternWay schreef:
Ik ga 'm vanavond kijken. vind het ook lastig. Want ik weet uit ervaring met anderen, dat je ook zeer depressief en suïcidaal kunt zijn en er tegen alle verwachtingen in weer bovenop komen. Maar er zullen ook weer mensen zijn die er niet doorheen komen. (die ken ik ook, van dichtbij) En de ene therapie werkt niet en de andere wel en hoe weet je welke werkt etc. Vind het een behoorlijk dilemma.

Stel iemand zou na 15 jaar depressie en narigheid beter worden. Ik zou het niet willen hoor. 15 jaar lijden, ook al is er een kans dat het overgaat.



Nee maar dat weet je dus niet van te voren. Ik vind het heel dubbel. Ik begrijp de geestelijke pijn, de angsten. Dat is verschrikkelijk en ik snap de doodswens van die patiënten helemaal. Er zitten 2 kanten aan..

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:20

MarlindeRooz schreef:
Ik ben van de week nog naar de SEH geweest met een vriendin die ik aantrof na een overdosis pillen. Wil de docu dus ook nog kijken. Komt wel dichtbij natuurlijk. Maar ik ben enorm voor. je mag toch gewoon zelf weten of je dood wil of niet. Daarbij is er voor de overheid geen enkel voordeel om zulke mensen in leven te houden. Ze kosten alleen maar geld (veel zorg, uitkeringen, pensioen). Mensen in een soortgelijk stadium zijn vaak veel te ziek om nog actief bij te dragen aan de maatschappij. Snap ook niet zo goed waarom ze zo tegen zijn. Spijt kan je niet meer krijgen als je dood bent. :+

Ik zou er vrede mee hebben als na deze behandeling die vriendin er mee zou willen stoppen. Die vreselijke wanhoop en pijn die zo iemand in de blik heeft dat is echt vreselijk om te zien.


Heel cru maar waarom ga je er dan nog mee naar de SEH? (stellende dat haar overdosis groot genoeg zou zijn geweest om aan te overlijden)?
(Dit is een retorische vraag, hoef je niet op te antwoorden hoor).

Er is een verschil tussen theoretisch zeggen: ze zijn beter af dood, dus doe maar; en praktisch: wie wil/kan effectief iemand in de 'fleur van zijn leven' (uitwendig dan) 'een spuitje geven'? Ik vind dat dat wel een grote druk legt op huisartsen hoor.. En niet echt iets waar ze voor opgeleid zijn, wat ze in gedachten hadden toen ze aan hun studie begonnen (ze willen juist mensen genezen.)

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:50

Er is dus kennelijk heel veel leed,dat mensen liever dood willen dan doorleven.Ik zie hier ook wel een misser van onze maatschappij,dat zo velen zo weinig steun en liefde ervaren dat ze de zin en moed om door te leven niet meer hebben.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 17:54

anjali schreef:
Er is dus kennelijk heel veel leed,dat mensen liever dood willen dan doorleven.Ik zie hier ook wel een misser van onze maatschappij,dat zo velen zo weinig steun en liefde ervaren dat ze de zin en moed om door te leven niet meer hebben.


Maar steun en liefde is niet altijd de oplossing voor een geestelijk probleem zoals PTSS, depressie etc. Ook mensen die veel steun en liefde krijgen kunnen nog steeds dood willen.

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:58

Schemerdier schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik ben van de week nog naar de SEH geweest met een vriendin die ik aantrof na een overdosis pillen. Wil de docu dus ook nog kijken. Komt wel dichtbij natuurlijk. Maar ik ben enorm voor. je mag toch gewoon zelf weten of je dood wil of niet. Daarbij is er voor de overheid geen enkel voordeel om zulke mensen in leven te houden. Ze kosten alleen maar geld (veel zorg, uitkeringen, pensioen). Mensen in een soortgelijk stadium zijn vaak veel te ziek om nog actief bij te dragen aan de maatschappij. Snap ook niet zo goed waarom ze zo tegen zijn. Spijt kan je niet meer krijgen als je dood bent. :+

Ik zou er vrede mee hebben als na deze behandeling die vriendin er mee zou willen stoppen. Die vreselijke wanhoop en pijn die zo iemand in de blik heeft dat is echt vreselijk om te zien.


Heel cru maar waarom ga je er dan nog mee naar de SEH? (stellende dat haar overdosis groot genoeg zou zijn geweest om aan te overlijden)?
(Dit is een retorische vraag, hoef je niet op te antwoorden hoor).

Er is een verschil tussen theoretisch zeggen: ze zijn beter af dood, dus doe maar; en praktisch: wie wil/kan effectief iemand in de 'fleur van zijn leven' (uitwendig dan) 'een spuitje geven'? Ik vind dat dat wel een grote druk legt op huisartsen hoor.. En niet echt iets waar ze voor opgeleid zijn, wat ze in gedachten hadden toen ze aan hun studie begonnen (ze willen juist mensen genezen.)


Los van het morele stukje ben je ook nog eens hartstikke strafbaar als je iemand die in levensgevaar verkeert niet helpt :+. En nog los daarvan, ik kan me zo voorstellen dat je je vriendin in zo'n panieksituatie niet laat liggen. Zou me verbazen als het anders zou zijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:58

Schemerdier schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik ben van de week nog naar de SEH geweest met een vriendin die ik aantrof na een overdosis pillen. Wil de docu dus ook nog kijken. Komt wel dichtbij natuurlijk. Maar ik ben enorm voor. je mag toch gewoon zelf weten of je dood wil of niet. Daarbij is er voor de overheid geen enkel voordeel om zulke mensen in leven te houden. Ze kosten alleen maar geld (veel zorg, uitkeringen, pensioen). Mensen in een soortgelijk stadium zijn vaak veel te ziek om nog actief bij te dragen aan de maatschappij. Snap ook niet zo goed waarom ze zo tegen zijn. Spijt kan je niet meer krijgen als je dood bent. :+

Ik zou er vrede mee hebben als na deze behandeling die vriendin er mee zou willen stoppen. Die vreselijke wanhoop en pijn die zo iemand in de blik heeft dat is echt vreselijk om te zien.


Heel cru maar waarom ga je er dan nog mee naar de SEH? (stellende dat haar overdosis groot genoeg zou zijn geweest om aan te overlijden)?
(Dit is een retorische vraag, hoef je niet op te antwoorden hoor).

Er is een verschil tussen theoretisch zeggen: ze zijn beter af dood, dus doe maar; en praktisch: wie wil/kan effectief iemand in de 'fleur van zijn leven' (uitwendig dan) 'een spuitje geven'? Ik vind dat dat wel een grote druk legt op huisartsen hoor.. En niet echt iets waar ze voor opgeleid zijn, wat ze in gedachten hadden toen ze aan hun studie begonnen (ze willen juist mensen genezen.)

Ze was overstuur van iets wat die dag gebeurd was in combinatie met de behandeling van die dag. De had dus uit onmacht die pillen ingenomen. Daarbij had ze niet genoeg ingenomen om snel dood te gaan. Ben inmiddels zowat expert in medicatie. :+
Indien ze er wel door zou overlijden ging dit dagen duren door de manier waarop. Ze gaf zelf aan naar de SEH te willen. Ze wil heel graag de betreffende (maar heel heftige) behandeling nog afmaken en proberen.

Lege pillenhulzen lagen op tafel dus kon rustig alles tellen en zo bekijken wat de schade was.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:09

Van pillen ga je bijna nooit dood, vaak ga je overgeven omdat je lichaam het niet aan kan.
Of je overlijdt in je braaksel, maar vaak niet direct door de pillen zelf.


Heb in mijn werk 2 mensen gehad die op verschillende wijze zelfmoord geprobeerd hebben.
1 woont bij mensen met een verstandelijke handicap, de ander is slechts nog een lichaam met basisbehoeften en volgt commando's.
Ik weet niet hoe het nu 15 jaar later met ze is.

Maar beide personen zijn er niet meer.
Wat is dan erger voor de persoon en familie? Lichaam is er nog maar niet meer je zoon :(


Laat ze dan vredig gaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:17

Nou genoeg zware pillen en je stopt vanzelf. Bijvoorbeeld lithium moet je niet mee spelen. En een overdosis paracetamol ga je ook aardig kapot van als je dat goed aanpakt. Helaas.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:18

Oh ja, als ze nog aanspreekbaar is, en zelf vraagt naar het ziekenhuis moet je natuurlijk geen seconde twijfelen!

Ik dacht aan een persoonlijke situatie waarin de persoon bewusteloos en al onderkoeld was. Ze is gevonden door de politie en brandweer en was achteraf heel kwaad op haar ouders dat ze dus de politie (wel ja eigenlijk de huisbaas) hadden verwittigd en ze zo gevonden is.
Maar ik kan me inderdaad niet voorstellen dat er iemand in zo'n situatie een persoon gewoon laat liggen, of niet gaat opzoeken wanneer men geen contact krijgt.

En dat toont mijn inziens dan weer aan dat het effectieve uitvoeren van euthanasie voor psychisch lijden niet makkelijker is voor de persoon die het effectief moet doen... En dus de vraag is of we dit wel kunnen vragen van ons medisch personeel?

Anders gesteld; voor wie echt dood wil, zijn er genoeg methodes (toch voor de jonge, mobiele persoon met puur psychisch lijden) om daarin te slagen. Waarom zouden we de dokters zo'n verschrikkelijke taak opdragen, wanneer de persoon het ook zelf zou kunnen doen, als hij het maar echt genoeg wil?
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 03-11-20 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:27

WesternWay schreef:
Nee maar dat weet je dus niet van te voren. Ik vind het heel dubbel. Ik begrijp de geestelijke pijn, de angsten. Dat is verschrikkelijk en ik snap de doodswens van die patiënten helemaal. Er zitten 2 kanten aan..

Nee. Die begrijp je niet tenzij je die ervaart.

De meeste pillen waarmee je redelijk zeker bent dat het lukt zijn ironisch genoeg medicaties die veelal beschikbaar zijn voor mensen die in de hulpverlening voor depressie/ suïcidale neigingen zitten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:40

Schemerdier schreef:
Anders gesteld; voor wie echt dood wil, zijn er genoeg methodes (toch voor de jonge, mobiele persoon met puur psychisch lijden) om daarin te slagen. Waarom zouden we de dokters zo'n verschrikkelijke taak opdragen, wanneer de persoon het ook zelf zou kunnen doen, als hij het maar echt genoeg wil?

Omdat suïcide vrijwel altijd een akelige, onhumanitaire, eenzame dood is die traumatisch is voor omstanders en nabestaanden.

Om wat Schemerdier zegt ben ik overigens ook absoluut niet voor een plicht voor artsen om hieraan mee te werken. Maar de mogelijkheid voor euthanasie zou er wat mij betreft altijd moeten zijn. Niet makkelijk, niet simpel, het mag ingewikkeld en tijdrovend zijn, maar het zou er wel moeten zijn. Al dan niet in de vorm van het bieden van middelen.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:48

Ayasha schreef:
WesternWay schreef:
Nee maar dat weet je dus niet van te voren. Ik vind het heel dubbel. Ik begrijp de geestelijke pijn, de angsten. Dat is verschrikkelijk en ik snap de doodswens van die patiënten helemaal. Er zitten 2 kanten aan..

Nee. Die begrijp je niet tenzij je die ervaart.

De meeste pillen waarmee je redelijk zeker bent dat het lukt zijn ironisch genoeg medicaties die veelal beschikbaar zijn voor mensen die in de hulpverlening voor depressie/ suïcidale neigingen zitten.



Ik begrijp het WEL dat je er zo klaar mee kunt zijn dat je niet meer verder wil. Ik zeg niet dat ik weet hoe het voelt om je zo te voelen. Ik weet in elk geval wel hoe het voelt om iemand van dichtbij te zien lijden en diegene niet te kunnen helpen. Dus zeg niet dat ik het niet begrijp.
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 05-11-20 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Edit: Post aangepast op verzoek van gebruiker ivm persoonlijke informatie.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:50

@Lalidan
Dat is ook waar...

Ik denk dat ik het gewoon persoonlijk moeilijk vind om me voor te stellen dat huisartsen/personen er oke mee zijn om iemand effectief te euthaniseren. Maar ik kan dan ook niet zo goed tegen alles wat met de dood te maken heeft (ik heb zelf doodsangst :') voor de dood).

Zelf dacht ik ook wel in de periode voor de overdosis van de persoon waarover ik het had, van, het zou gewoon voor iedereen beter zijn mocht deze persoon er niet meer zijn, omdat ik haar en iedereen errond zag lijden.
Maar er was geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om deze persoon maar te laten begaan vanaf het moment dat ik er weet van zou hebben dat ze van plan was zelfmoord te plegen.
Dus dat is wel een tegenstrijdigheid.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:43

MarlindeRooz schreef:
Nou genoeg zware pillen en je stopt vanzelf. Bijvoorbeeld lithium moet je niet mee spelen. En een overdosis paracetamol ga je ook aardig kapot van als je dat goed aanpakt. Helaas.



PCM doet er te lang over.
Je kan er niet 20 innemen en verwachten dat je meteen doodgaat.

En lithium is niet iets wat de meeste mensen voor de hand hebben liggen.


@Schemerdier

Lalidan schreef:
Schemerdier schreef:
Anders gesteld; voor wie echt dood wil, zijn er genoeg methodes (toch voor de jonge, mobiele persoon met puur psychisch lijden) om daarin te slagen. Waarom zouden we de dokters zo'n verschrikkelijke taak opdragen, wanneer de persoon het ook zelf zou kunnen doen, als hij het maar echt genoeg wil?

Omdat suïcide vrijwel altijd een akelige, onhumanitaire, eenzame dood is die traumatisch is voor omstanders en nabestaanden.




Lees even mijn topic door;

[VVDD] Mooie dag kreeg een hele nare wending

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:58

Lijkt mij niet helemaal de bedoeling om hier allerlei manieren van suïcide te bespreken, toch?

Is deze docu niet al een aantal jaren oud? Volgens mij heb ik m ooit al gezien.
Ik vind het een hele lastige kwestie: twee oud-groepsgenoten uit klinieken hebben het euthanasietraject succesvol doorlopen. Eén van beide is inmiddels al overleden, maar de ander heeft een aantal dagen voor de datum alsnog anders besloten. Die persoon heeft nu de rust omdat ze weet dat ze elk moment kan gaan en voelt daardoor meer kracht om nog voor behandeling te gaan.
Ik ben voor euthanasie bij psychisch lijden (na 10 jaar heb ik zelf ook wel eens geïnformeerd) maar ik vind niet dat het traject eenvoudiger moet worden. Suicide is eenzaam en traumatisch, maar nog altijd vaak impulsief. Euthanasie moet niet impulsief kunnen zijn, omdat ik weet dat het hopeloze gevoel soms weer kan afzakken.

Blijft een moeilijke kwestie, zeker ook voor artsen.

Prairy
Berichten: 9088
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:16

daffodil schreef:
Maar juist dat helpen Prairy, is dus lastig. Tenminste als je wilt voorkomen dat je naderhand opgepakt wordt voor verhoor.....want het mag niet, helpen!

Ik ben echt een heel groot voorstander van een weloverwogen eigen beslissing en die is wat mij betreft onafhankelijk van wat voor ziekte, leeftijd dan ook. Waarom zou je niet het recht hebben om te beslissen dat het gewoon genoeg is?


Snap ik, helemaal. Maar als ik zie dat ze ondraaglijk lijdt en aan mij vraagt om haar te helpen, dan zal ik dat doen. Ongeacht de consequenties voor mijzelf, en dat heb ik haar ook verteld.

Ik hoop dat ze (weer?) een pil ontwikkelen en dat die net zoals de abortus pil te verkrijgen is. Niet zo maar, maar wel minder moeilijk als dat het nu gemaakt wordt, zowel voor degene die eruit wil stappen, als voor de artsen en de naasten.

Ik hoop dat daarmee 'collateral damage' ook beperkt wordt zoals omstanders of bijvoorbeeld trein machinisten of hulpverleners zoals politie of ambulance personeel.

Veel sterkte voor jou en je zus, wat een nare situatie, en ook aan anderen, of je er nu zelf mee worstelt of iemand in je omgeving hebt die je probeert te helpen. Ik ben blij dat me dat tot nu toe van dichtbij bespaard is gebleven, want het lijkt me ontzettend zwaar.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:10

Ik kende deze documentaire niet en het ze net gekeken ... pakkend.

Wie bepaalde dat leven het hoogste goed is? Een van de randvoorwaarden om therapie te kunnen geven is zonder oordeel kijken, dat wil zeggen dat je ook zonder oordeel kan luisteren naar het verhaal waarin iemand vraagt om dood te mogen gaan.

Euthanasie is een proces dat tijd vraagt, dat neemt van cliënt, arts, gezin, kader, peuten, ... soms geeft het tijdelijke of langdurige rust, soms een finaal einde.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:26

Ik had deze docu al eens gezien. Wat mij betreft zou iedereen op een makkelijke manier zijn leven mogen beëindigen. Maar ik snap dat er haken aan ogen aan zitten omdat je er iemand bij nodig hebt. Je wordt natuurlijk ook geen dokter om levens te beëindigen en ik snap dat het makkelijker is om iemand te helpen met sterven als het lijden zichtbaar is. (geestelijk kan dat ook heel goed zichtbaar zijn, dat zie je ook duidelijk in deze docu)

Het zou eigenlijk fijn zijn als elk mens een pilletje had die hij/zij zelf in zou kunnen nemen op het moment dat je klaar bent met het leven, om welke reden dan ook. Maar ja, dan heb je natuurlijk het risico dat mensen zo'n pilletje bij iemand anders in de koffie gooien en dat moet je ook niet hebben. Het blijft daarom lastig... Ben in elk geval blij dat er wel mogelijkheden zijn in Nederland, al duurt de weg daarna toe nog lang en is het soms ingewikkeld.

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:52

Jessix schreef:
Het zou eigenlijk fijn zijn als elk mens een pilletje had die hij/zij zelf in zou kunnen nemen op het moment dat je klaar bent met het leven, om welke reden dan ook. Maar ja, dan heb je natuurlijk het risico dat mensen zo'n pilletje bij iemand anders in de koffie gooien en dat moet je ook niet hebben. Het blijft daarom lastig... Ben in elk geval blij dat er wel mogelijkheden zijn in Nederland, al duurt de weg daarna toe nog lang en is het soms ingewikkeld.

Als ik zo'n pilletje had, had ik het allang in mijn eigen drinken gedaan.

Ik ben van nature niet al te vrolijk ingesteld en ik heb in het verleden vaak last van depressie gehad (klinisch vastgesteld). Ik heb zelfs al eens concreet - vorig jaar nog - bij mijn behandelaar gevraagd naar een traject naar euthanasie. Het eerste wat ze dan doen is contact zoeken met je naasten; in mijn geval zijn dat mijn ouders. Kun je je vader en moeder gaan uitleggen dat je euthanasie wilt...

Ondanks diverse dingen gaat het nu een stuk beter met me dan toen. En wat meer is: ik kan me ook niet meer voorstellen dat ik toen zo graag en vastberaden dood wilde. Ik kan me echt niet meer inleven in wat ik toen voelde.

Zelfmoord gebeurt vaak in een opwelling; als het zo gemakkelijk wordt gemaakt, is dat nog veel sneller gebeurd. Dus wat mij betreft is het maar goed dat je over heel veel schijven moet voor ze zoiets doen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:53

Belsje schreef:
Ik kende deze documentaire niet en het ze net gekeken ... pakkend.

Wie bepaalde dat leven het hoogste goed is? Een van de randvoorwaarden om therapie te kunnen geven is zonder oordeel kijken, dat wil zeggen dat je ook zonder oordeel kan luisteren naar het verhaal waarin iemand vraagt om dood te mogen gaan.

Euthanasie is een proces dat tijd vraagt, dat neemt van cliënt, arts, gezin, kader, peuten, ... soms geeft het tijdelijke of langdurige rust, soms een finaal einde.



Wel ja, er is niet echt een ander 'goed' he? Het is leven of niets.

M_aaike_

Berichten: 367
Geregistreerd: 01-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:05

Ik ga de docu zo kijken en ben zelf ook voor euthanasie. Voornamelijk omdat de personen die bereid zijn al deze stappen te ondernemen er ook echt serieus over zijn.

Nog een docu welke hier wel bij past:


Zoolgangster

Berichten: 9626
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:11

Sunnda schreef:
Zo'n moeilijk onderwerp dit.
Ik ben het helemaal eens met vele reageerders hier dat je niemand kan dwingen te leven.

Aan de andere kant ken ik twee jonge mensen (30ers) die nu een fijn leven leiden, maar vroeger een periode absoluut dood wilde en ook pogingen gedaan hebben door
verschillende redenen.
Nu kunnen ze zich het niet eens meer voorstellen.
Dan twijfel ik weer..het is zo moeilijk.


Ik ken ook zulke mensen, en dat maken psychiaters ook mee... Dus kan ik het een behandelaar niet kwalijk nemen als hij/zij moeite heeft met een euthanasie wens van een cliënt.