De dood van Samuel Paty

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:08

Heb jij het nieuws gevolgd? Weet je ook hoeveel mensen hiervoor zijn opgepakt?!

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:09

Geweld tegen docenten komt ook in Nederland voor.

Zowel verbaal (váák...)
Als daadwerkelijk dreigementen met wapens aanwezig
Als fysiek geweld.

Het is een beetje een taboe.

Je hebt het er niet over.
Heel misschien met directe collega's, maar 'je brengt het niet buiten de school'

Enerzijds als loyaliteit richting de leerling (want daar is vaak best wat mee aan de hand)
Ook loyaliteit richting school (imagoschade...)
En soms ook omdat een docent die het overkomt zichzelf tekort vindt schieten. (Zichzelf geen goede docent vinden, want bij een góede docent zou zoiets niet gebeuren... (Onzin uiteraard, maar dit soort gedachten spelen wel)


Ik denk oprecht dat het een probleem is in het onderwijs.

Helemaal los overigens van achtergrond.
Ik heb het van dichtbij gezien, meer dan eens, zowel achterstand als 'keurige mensen' zowel met migratie achtergrond als volledig Nederlandse achtergrond.

Redenen zijn divers.
Kan gaan over cijfers, strafwerk, persoonlijk oneens en nog veel meer.
Helaas.

Het komt op iedere school wel voor, in meer of mindere mate.

Ik heb op verschillende scholen gewerkt, en het zwaarste incident richting docent was op de 'netste' van die scholen...

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:33

Femke-Tweety: Ik hoop toch voor jou dat je niet van dichtbij hebt gezien hoe collega's onthoofd worden.
Dit gaat niet meer over geweld op school, maar over terreur.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:42

En daar gaan we weer.
Of er in dit land geen extremisme is wat betreft geloof.
Naar mijn hoofd krijgen dat ik zondag mijn ramen niet mag lappen is een van de kleine dingen.
Maar dat iemand hardop zegt dat vrouwenverkrachting niet voorkomt in dit land en dat abortus daarom verboden zou moeten worden daar gaan mijn haren toch echt van recht overeind staan.

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:45

betadine schreef:
Femke-Tweety: Ik hoop toch voor jou dat je niet van dichtbij hebt gezien hoe collega's onthoofd worden.
Dit gaat niet meer over geweld op school, maar over terreur.



En dit is wat ik bedoel.

Geweld tegen leraren is dus alleen een probleem als er iemand onthoofd wordt? Anders mag je het er niet over hebben wánt geen terreur?

Ik denk dat je hier een plank enorm misslaat.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:52

Geweld is altijd fout !! Ook de leraar in Nederland die een vloekende tierende ouder tegenover zich heeft omdat zoonlief een vier heeft ipv de zes die nodig is om verder te gaan.
Ouders leggen de bal soms bij school en niet bij eigen kind. Ook zo’n ouder kan zeer intimiderend zijn voor een leerkracht. En ja, er is altijd wel een ergere situatie maar omdat nu iemand onthoofd is , opgehitst door fanatieke religieuzen doet niets af aan het feit dat geweld tegen leraren ook hier bestaat.

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 10:56

Alle geweld tegen leraren moet veroordeeld worden, laten we in godsnaam niet afwachten tot dusdanig zwaar fysiek geweld de norm wordt. Vrijheid van meningsuiting is zo, zo ontzettend belangrijk, dat is een recht waar we geen glijdende schaal van geweld in toe moeten staan.

En er zijn meer manieren dan demonstraties (tegen de overheid) om je stem te laten horen. Dat was ook mijn punt, er is een aanslag gepleegd op notabene een leraar die les gaf over vrijheid van meningsuiting. Dat gaat íedereen aan. Dat mag niet weggewuifd worden met 'de actie van een enkeling', daar moet je als maatschappij echt stelling over in nemen. Net zo goed als dat geweld door de politie veroordeeld moet worden zouden we imo echt op moeten staan voor de vrijheid binnen het onderwijs, en de veiligheid van leraren.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:19

Femke_Tweety schreef:
betadine schreef:
Femke-Tweety: Ik hoop toch voor jou dat je niet van dichtbij hebt gezien hoe collega's onthoofd worden.
Dit gaat niet meer over geweld op school, maar over terreur.



En dit is wat ik bedoel.

Geweld tegen leraren is dus alleen een probleem als er iemand onthoofd wordt? Anders mag je het er niet over hebben wánt geen terreur?

Ik denk dat je hier een plank enorm misslaat.


Jawel tuurlijk moet het veroordeeld worden en bespreekbaar zijn. Maar in dit topic gaat het over een leraar die onthoofd werd omdat hij profeet karikaturen in zijn klas liet zien. Hij werd ook niet vermoord door een leerling.
Westerlingen mogen hun mening alleen maar uiten als het maar niet over één bepaald onderwerp gaat. Anders worden we onthoofd. Ik vind die karikaturen niet grappig en die krant ging nooit zo bekend geworden zijn zonder die aanslagen, maar mensen onthoofden omdat zij dat wel leuk vinden, of in het geval van die leraar omdat hij een taboe onderwerp bespreekbaar wilt maken en dat daardoor weer maar eens duidelijk wordt dat heel veel personen dat goedkeuren. Dat in Europa die vrijheid van meningsuiting niet verdedigd wordt en de media het onderwerp ook moeilijk of niet aandurven.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:23

Het zijn drie verschillende zaken, een overheid die zijn burger vermoord, een terroristische gek die iemand vermoord vanwege een tekening en geweld tegen leraren. Het is alle drie fout en alle drie moeten ze aandacht krijgen, maar het blijven wel drie verschillende zaken.

Ik denk dat je vooral ervoor moet oppassen dat je de ene zaak niet belangrijker maakt dan de andere zaak. Het is allemaal erg, het moet allemaal aangepakt worden en dat kan prima naast elkaar.

De aanslag op Samuel Paty is hier in Nederland volgens mij volop in het nieuws geweest, ik heb er over gelezen en gehoord, zowel in de vorm van het nieuws zelf als in de vorm van commentaren. Het was echt niet minder dan het nieuws over George Floyd. Wat wel anders was, was de openbare verontwaardiging door de mensen. Dat heeft volgens mij met twee dingen te maken. De zwaarte van nieuws is altijd relatief, nu focussen we ons vooral op de nieuwe corona uitbraak en dat maakt ander nieuws, zeker uit het buitenland, net wat minder belangrijk. Een andere reden is volgens mij omdat er al heel veel grote terroristische aanslagen zijn geweest, Nice, Charlie Hebdo, de kerstmarkt in Duitsland, Christchurch, Breivik etc., met heel veel verontwaardiging, stille tochten, demonstraties en dergelijke. Dan is dit een kleine aanslag met "maar" één slachtoffer en dan is de verontwaardiging misschien nog wel even groot, maar worden de schouders toch wat gemakkelijker opgehaald. Het is namelijk de zoveelste keer. Ik kan me voorstellen dat als er de afgelopen jaren grote schietpartijen in de VS waren geweest, waarbij de politie volop zwarte mensen hadden doodgeschoten, dat George Floyd ook veel minder aandacht had gekregen. Dan was het ook niet meer dan het zoveelste "kleine" incident geweest.

Maar dat verandert er niks aan dat je je altijd moet blijven uitspreken voor de vrijheid van meningsuiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:05

mysa schreef:
Ik denk dat er een verschil is tussen geinstitutioneerd racisme en moord, en de actie van 1 extremist tegen 1 slachtoffer.
Echt zinvol is het niet om tegen extremisme de straat op te gaan. Demonstraties zijn er vooral tegen misstanden bij de overheid.

Al was ook de moord op Paty hier wel veelvuldig in het nieuws.


Ik word een beetje beroerd van dit soort uitspraken. Het is niet erg genoeg en racisme is erger, dat proef ik er uit, dus niet de moeite. Een stem tegen dit soort geweld laten horen, loont de moeite niet, dus doe maar niet, bah.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:18

Mindim schreef:
mysa schreef:
Ik denk dat er een verschil is tussen geinstitutioneerd racisme en moord, en de actie van 1 extremist tegen 1 slachtoffer.
Echt zinvol is het niet om tegen extremisme de straat op te gaan. Demonstraties zijn er vooral tegen misstanden bij de overheid.

Al was ook de moord op Paty hier wel veelvuldig in het nieuws.


Ik word een beetje beroerd van dit soort uitspraken. Het is niet erg genoeg en racisme is erger, dat proef ik er uit, dus niet de moeite. Een stem tegen dit soort geweld laten horen, loont de moeite niet, dus doe maar niet, bah.


Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De demonstraties waren voor blm. Het was vooral gericht naar de overheid. Je gaat er vanuit dat de politie er is om je te beschermen. In Amerika is dat voor donkere mensen niet altijd het geval. Daarom gingen mensen de straat op. Er worden daar grote fouten gemaakt. De overheid moet de politie daar in sturen om het beter aan te pakken. De moord op de leraar is door een terrorist gedaan. Niemand is verantwoordelijk voor die actie behalve de dader zelf. Niet dat het daardoor minder erg is. Maar het is een andere situatie.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:23

mysa schreef:
Het gaat hier ook wel een keer gebeuren. Of een aanslag op een synagoge. Of het gebouw van een grote instelling wordt opgeblazen. Er kan van alles gebeuren, overal op elk moment. Meestal niet te voorkomen. Wat zou je willen met een demonstratie? Wat moet het opleveren?


Uhm, dat is al een keer in Nederland gebeurt. Of zijn we allemaal nu al Theo van Gogh vergeten? In 2004 doodgeschoten door een extremist. Inclusief een achtervolging te voet om zn werk af te maken. In totaal 8 kogels afgevuurd ( of beter gezegd; Van Gogh werd door 8 kogels getroffen) en daarna zn keel door gesneden en een mes in de borst gestoken.

Gewoon open op straat, waarbij ook omstanders door kogels werden geraakt.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:54

Mindim schreef:
mysa schreef:
Ik denk dat er een verschil is tussen geinstitutioneerd racisme en moord, en de actie van 1 extremist tegen 1 slachtoffer.
Echt zinvol is het niet om tegen extremisme de straat op te gaan. Demonstraties zijn er vooral tegen misstanden bij de overheid.

Al was ook de moord op Paty hier wel veelvuldig in het nieuws.


Ik word een beetje beroerd van dit soort uitspraken. Het is niet erg genoeg en racisme is erger, dat proef ik er uit, dus niet de moeite. Een stem tegen dit soort geweld laten horen, loont de moeite niet, dus doe maar niet, bah.


Welnee, zo was het helemaal niet bedoeld. Ik zocht alleen de logica. Demonstreren doe je tegen overheidsbeleid of de afwezigheid daarvan. Een demonstratie tegen individuen lijkt me weinig zinvol.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:03

Ik vind het tekenend dat er direct weer een vergelijking gemaakt moet worden met BLM. Dat komt op mij over als het zoeken naar argumenten om BLM te bagatelliseren. Daarnaast is het m.i. ook appels met peren vergelijken.

Wat er met Samuel Paty is gebeurd vind ik echt verschrikkelijk en heeft mij persoonlijk geraakt. Ook omdat het ook hier zou kunnen gebeuren.
Mijn indruk is overigens niet dat dit te weinig aandacht heeft gehad in de media, maar wellicht is dat afhankelijk van welke nieuwsbronnen je raadpleegt.

Ik vind het daarbij heel erg dat er door sommigen, ook in dit topic, geredeneerd wordt in de trant van: 'tja, die cartoons zijn ook wel erg provocerend'. Ja, dus? Moet provoceren dan maar met de dood bekocht worden omdat een stel religieuze idioten een provocatie niet kan handelen?

Zo'n Erdogan ook, waar haalt die het lef vandaan om zich (niet voor het eerst) met binnenlandse aangelegenheden van een andere natie te bemoeien? Hij heeft met geen woord gerept over het lot van Paty, want het beledigen van de profeet en de islam (en hemzelf) is in zijn ogen blijkbaar de enige echte misdaad.

Bottomline, het minder tolerante deel van de islamitische wereld heeft simpelweg geen greintje respect voor westerse waarden. Zelfs als men zelf al lang en breed onderdeel uitmaakt van de westerse samenleving, en daar dagelijks de voordelen van kan genieten, zijn er voor sommigen blijkbaar nog redenen genoeg om op die samenleving te spugen.
Het feit dat dergelijke radicale moslims zich een belediging van hun religie dermate persoonlijk aantrekken, en het bij hen dusdanige haatgevoelens oproept, dat dit leidt tot het aanzetten tot/goedpraten van terreur, vind ik persoonlijk een duidelijk teken dat dat deel van de moslims een achterlijk geloof aanhangt dat geen plaats meer zou mogen hebben in de 21-de eeuw (net als andere vormen van gewelddadig religieus fundamentalisme overigens).

Des te meer respect heb ik voor de gematigde moslims die zich hier in woord en daad nadrukkelijk van distantiëren. Het zou niet nodig moeten zijn, maar dat is het helaas wel.

N.B. Goed stuk van Claudia de Breij. Ik ben doorgaans geen fan maar dit heeft ze goed en raak verwoord.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:10

Askja schreef:
Ik vind het tekenend dat er direct weer een vergelijking gemaakt moet worden met BLM. Dat komt op mij over als het zoeken naar argumenten om BLM te bagatelliseren. Daarnaast is het m.i. ook appels met peren vergelijken.

Wat er met Samuel Paty is gebeurd vind ik echt verschrikkelijk en heeft mij persoonlijk geraakt. Ook omdat het ook hier zou kunnen gebeuren.
Mijn indruk is overigens niet dat dit te weinig aandacht heeft gehad in de media, maar wellicht is dat afhankelijk van welke nieuwsbronnen je raadpleegt.

Ik vind het daarbij heel erg dat er door sommigen, ook in dit topic, geredeneerd wordt in de trant van: 'tja, die cartoons zijn ook wel erg provocerend'. Ja, dus? Moet provoceren dan maar met de dood bekocht worden omdat een stel religieuze idioten een provocatie niet kan handelen?

Zo'n Erdogan ook, waar haalt die het lef vandaan om zich (niet voor het eerst) met binnenlandse aangelegenheden van een andere natie te bemoeien? Hij heeft met geen woord gerept over het lot van Paty, want het beledigen van de profeet en de islam (en hemzelf) is in zijn ogen blijkbaar de enige echte misdaad.

Bottomline, het minder tolerante deel van de islamitische wereld heeft simpelweg geen greintje respect voor westerse waarden. Zelfs als men zelf al lang en breed onderdeel uitmaakt van de westerse samenleving, en daar dagelijks de voordelen van kan genieten, zijn er voor sommigen blijkbaar nog redenen genoeg om op die samenleving te spugen.
Het feit dat dergelijke radicale moslims zich een belediging van hun religie dermate persoonlijk aantrekken, en het bij hen dusdanige haatgevoelens oproept, dat dit leidt tot het aanzetten tot/goedpraten van terreur, vind ik persoonlijk een duidelijk teken dat dat deel van de moslims een achterlijk geloof aanhangt dat geen plaats meer zou mogen hebben in de 21-de eeuw (net als andere vormen van gewelddadig religieus fundamentalisme overigens).

Des te meer respect heb ik voor de gematigde moslims die zich hier in woord en daad nadrukkelijk van distantiëren. Het zou niet nodig moeten zijn, maar dat is het helaas wel.

N.B. Goed stuk van Claudia de Breij. Ik ben doorgaans geen fan maar dit heeft ze goed en raak verwoord.

Amen, niets meer aan toe te voegen

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:11

same here; helemaal mee eens

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:06

had het niet beter kunnen verwoorden!

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:32

Askja schreef:
Ik vind het tekenend dat er direct weer een vergelijking gemaakt moet worden met BLM. Dat komt op mij over als het zoeken naar argumenten om BLM te bagatelliseren. Daarnaast is het m.i. ook appels met peren vergelijken.

Wat er met Samuel Paty is gebeurd vind ik echt verschrikkelijk en heeft mij persoonlijk geraakt. Ook omdat het ook hier zou kunnen gebeuren.
Mijn indruk is overigens niet dat dit te weinig aandacht heeft gehad in de media, maar wellicht is dat afhankelijk van welke nieuwsbronnen je raadpleegt.

Ik vind het daarbij heel erg dat er door sommigen, ook in dit topic, geredeneerd wordt in de trant van: 'tja, die cartoons zijn ook wel erg provocerend'. Ja, dus? Moet provoceren dan maar met de dood bekocht worden omdat een stel religieuze idioten een provocatie niet kan handelen?

Zo'n Erdogan ook, waar haalt die het lef vandaan om zich (niet voor het eerst) met binnenlandse aangelegenheden van een andere natie te bemoeien? Hij heeft met geen woord gerept over het lot van Paty, want het beledigen van de profeet en de islam (en hemzelf) is in zijn ogen blijkbaar de enige echte misdaad.

Bottomline, het minder tolerante deel van de islamitische wereld heeft simpelweg geen greintje respect voor westerse waarden. Zelfs als men zelf al lang en breed onderdeel uitmaakt van de westerse samenleving, en daar dagelijks de voordelen van kan genieten, zijn er voor sommigen blijkbaar nog redenen genoeg om op die samenleving te spugen.
Het feit dat dergelijke radicale moslims zich een belediging van hun religie dermate persoonlijk aantrekken, en het bij hen dusdanige haatgevoelens oproept, dat dit leidt tot het aanzetten tot/goedpraten van terreur, vind ik persoonlijk een duidelijk teken dat dat deel van de moslims een achterlijk geloof aanhangt dat geen plaats meer zou mogen hebben in de 21-de eeuw (net als andere vormen van gewelddadig religieus fundamentalisme overigens).

Des te meer respect heb ik voor de gematigde moslims die zich hier in woord en daad nadrukkelijk van distantiëren. Het zou niet nodig moeten zijn, maar dat is het helaas wel.

N.B. Goed stuk van Claudia de Breij. Ik ben doorgaans geen fan maar dit heeft ze goed en raak verwoord.


Goed verwoord, ik ben het ook met je eens.

Vraag me ook af of meneer Paty die cartoons niet gewoon gebruikt heeft om juist misstanden uit te leggen en niet om te provoceren. Want dat is juist een belangrijke taak van maatschappij leraren..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:03

Dat was inderdaad zijn doel en dat maakt het nog erger. De cartoons zelf waren wel provocerend bedoeld, zoals dat vaak het geval is met satirische cartoons. Dat past binnen het kader van vrijheid van meningsuiting.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:11

Diep en diep triest dat er weer zo iets gebeurd. Had niet gemogen en ik heb er iig zelf wel even bij stil gestaan.

De verontwaardiging over dat hier weinig aandacht over in de media is geweest/ mensen niet zoveel actie hebben ondernomen heb ik persoonlijk over een ander onderwerp. Namelijk het exhorbitante geweld tegen vrouwen in India (al komt het natuurlijk overal ter wereld voor).

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:17


Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:21

3 doden inmiddels. :(

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:22

;(
Afschuwelijk

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:48

Eens kijken wat dictator Erdogan hier weer op te zeggen heeft . Gruwelijk.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:56

Het wordt tijd dat ze dat hele achterlijke geloof afschaffen. Moet je kijken wat voor ellende er allemaal komt van zo'n stom sprookje. Coronaregels hoeven niet eens nageleefd worden als je met zijn allen in een bepaald gebouwtje zit. Hoeveel mensen moeten er nog vermoord worden voordat we eens kappen met dit achterlijke toneelstuk. :n

En zeg niet dat het niets met het geloof te maken heeft, die mensen roepen niet voor niets "Allah is groot" voor een aanslag.