Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:03

soesita schreef:
. Alleen trek je als fietser altijd aan het kortste eind, eender of je gelijk had of niet. Dus dan maar liever voorzichtiger.


Eh nou in NL is de fietser juist (imo) te veel beschermd.
Dat je eerder schade hebt bij een aanrijding als fietser maakt ze beschermd. Maar van mij mogen ze daar per direct mee stoppen. het gros van de fietsers denkt nl mede hierdoor dat ze maar alles kunnen doen en worden nergens voor op de vinger getikt.
Ik had en fietser tegen de auto die midden op de weg fietste in een hevige regenbui met zwarte jas en geen licht. Terwijl er een fietspad naast lag met een doorgetrokken streep. En ik kon dokken....
Want wat blijkt. Die doorgetrokken streep geld niet voor fietsers!! WTF??
Dus zij mag tegen het verkeer in midden op de weg fietsen en ik kan betalen....

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:08

Zeker wielrenners :roll: Ik reed pas op een 50 weg, met een fietspad ernaast waar ik op mijn 45km brommer niet op mag. Wil ik een wielrenner inhalen en vlak voor mijn neus snijdt ie ineens af om het linker fietspad (tegen de richting) op te gaan...

Kan zo nog wel meer dingen bedenken...

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:23

Hier nog een regelmatig gedupeerde fietser.

Ben toch echt netjes opgevoed, met handen uitsteken, goed kijken voor je oversteekt en de regels volgen.

Toch heb ik al 3x een ongeluk in het verkeer gehad doordat fietsers niet serieus worden genomen.

Eerste keer: ik rij op het fietspad, kijk achterom en zie een meter of 10 een scooter achter me. Dus ik steek mijn hand duidelijk uit naar links, steek over, en wordt vervolgens vol in de zijkant van mijn fiets geramd en 10 meter over het wegdek knock out geslingerd.

Tweede keer besloot een automobilist af te slaan van een parallelle weg (ik fietste op het fietspad ernaast).
Die keek ook niet goed, en heeft me van mijn fiets af gereden.

Maandje terug ook een bijzondere situatie:

Ik rij aan de rechterkant van de weg, komt een auto me tegemoet. Die rijdt ook netjes aan de rechterkant, dus we kunnen elkaar makkelijker passeren denk je. Maar nee, de automobilist maakt een slinger naar links vanuit het niks, dus toen lag ik in de berm.
Auto gewoon doorrijden natuurlijk.


En tenslotte de volgende bijzondere situatie: ik steek over bij groen stoplicht, valt ineens mijn stuur van mijn fiets af. (Vraag me niet hoe).

Nou, dan ga je dus met een rotklap tegen de grond. Ik lig daar te creperen, gaat een automobilist toeteren en schreeuwen uit zijn raam, want ik lag onhandig midden op de weg en hij had nu groen en kon er niet door.


Nee, ik voel me niet bepaald veilig in het verkeer op mijn fiets. :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34671
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:37

O die laatste is wel heel erg :oo

Ik heb pas mijn dochter moeten redden. Hadden groen, en afdraaiend verkeer ook. Automobilist had dit niet gezien, dat de fietsers die rechtdoor gingen ook groen hadden. Dochter wilde meteen bij groen oversteken. Ik kon haar nog net op tijd in haar nekvel grijpen. Begint die bijrijdster een partij aso tegen ons te schreeuwen vanuit de auto. Niet normaal.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:13

DreamGuide schreef:
Eerste keer: ik rij op het fietspad, kijk achterom en zie een meter of 10 een scooter achter me. Dus ik steek mijn hand duidelijk uit naar links, steek over, en wordt vervolgens vol in de zijkant van mijn fiets geramd en 10 meter over het wegdek knock out geslingerd.


Nou om eerlijk te zijn had je even moeten wachten tot de scooter voorbij was voor je gewoon domweg naar links zeult.
Je ziet dat er een scooter aan komt en weet ook dat deze harder rijdt als jij. Daar wacht jij dan gewoon op voor je oversteekt.
Net als dat ik moet wachten als ik straks rechtsaf wil en jij een stukje voor me fietst. Dan ga ik jou ook niet afsnijden omdat ik m'n richting al naar rechts heb aangegeven. :+
Dus in dit geval vind ik dit echt je eigen fout.
Bij de andere twee gevallen zat de bestuurder echt fout.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:18


Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:33


Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:37

Ik zie dit trouwens echt zoooo vaak. Fietser steekt hand uit en knalt (vaak ook nog zonder te kijken) meteen de weg over. 8)7

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:41

doen heel wat auto's ook, met rijbaan verwisselen. Richting aangeven betekent niet dat je ook meteen kunt gaan!

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:49

Needje schreef:
soesita schreef:
. Alleen trek je als fietser altijd aan het kortste eind, eender of je gelijk had of niet. Dus dan maar liever voorzichtiger.


Eh nou in NL is de fietser juist (imo) te veel beschermd.
Dat je eerder schade hebt bij een aanrijding als fietser maakt ze beschermd. Maar van mij mogen ze daar per direct mee stoppen. het gros van de fietsers denkt nl mede hierdoor dat ze maar alles kunnen doen en worden nergens voor op de vinger getikt.
Ik had en fietser tegen de auto die midden op de weg fietste in een hevige regenbui met zwarte jas en geen licht. Terwijl er een fietspad naast lag met een doorgetrokken streep. En ik kon dokken....
Want wat blijkt. Die doorgetrokken streep geld niet voor fietsers!! WTF??
Dus zij mag tegen het verkeer in midden op de weg fietsen en ik kan betalen....


Ik bedoelde er mee te zeggen dat je als fietser bij een ongeval, ongeacht of het jouw schuld was of niet, de grootste kans hebt op zwaar lichamelijk letsel. Daarom rijd je als fietser imo beter extreem defensief en laat je dan liever een keer teveel de kaas van het brood eten.
Alleen: als je als fietser voor de zoveelste keer onterecht bijna van je sokken gereden wordt, kunnen de frustraties enorm oplopen. Maar dat geldt dus voor beide partijen, want ook de fietsers moeten de regels naleven.
Hopelijk is mijn punt nu duidelijker. :)

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:54

Ik zie hier maar weinig fietsers die onterecht voor hun sokken gereden worden. :=

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:59

Needje schreef:
Ik zie hier maar weinig fietsers die onterecht voor hun sokken gereden worden. :=


Zie ze ook weinig defensief rijden en ook geen kaas van hun brood laten eten :n
Zie vooral brutale, niet nadenkende en egoistische fietsers die denken dat ze heilig zijn en onkwetsbaar.
En als er dan iets gebeurt dat ze zelf veroorzaken, dan gillen ze het hardste dat ze het slachtoffer zijn.


Bij onze basisschool hebben ze van die SCHOOL borden op een kruising gezet. Grote zwart/witte palen langs de weg. Gewoon een goed verlichte weg tussen twee woonwijken. 30km zone, hoger liggende fietspaden.

Gaan de fietsers lopen piepen dat die palen gevaarlijk zijn en wat als ze er tegen aan zouden fietsen?

Kijk gewoon uit je doppen! Je ziet ze van een afstand, kijk gewoon waar je fietst?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:00

Nee, dat gaat natuurlijk niet, je kunt niet op je telefoon kijken en op paaltjes letten. telefoon is veel belangrijker...

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:01

serieus verbaasd over dit topic, wist oprecht niet dat fietsers van rechts ook voorrang hebben, dacht geleerd te hebben dat dat alleen voor auto's was. Maargoed examen is dan ook al 22 jaar geleden.
excuus bij deze aan de fietsers, had geen kwade bedoelingen.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:02

mystery1980 schreef:
serieus verbaasd over dit topic, wist oprecht niet dat fietsers van rechts ook voorrang hebben, dacht geleerd te hebben dat dat alleen voor auto's was. Maargoed examen is dan ook al 22 jaar geleden.

Is dus in 2001 veranderd.. ik wist het wel, maar meerdere mensen hebben dat nooit bewust meegekregen.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:03

mystery1980 schreef:
serieus verbaasd over dit topic, wist oprecht niet dat fietsers van rechts ook voorrang hebben, dacht geleerd te hebben dat dat alleen voor auto's was. Maargoed examen is dan ook al 22 jaar geleden.
excuus bij deze aan de fietsers, had geen kwade bedoelingen.



Ik ook rond die tijd, maar ik weet toch echt dat Smurfen van rechts voorrang hebben.


Laatst bijgewerkt door Onali op 27-10-20 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:04

hoe zit dat dan eigenlijk met rechtdoor op dezelfde weg gaat voor?
Hebben fietsers rechts van je op dezelfde weg ook voorrang dan?

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:06

Fietsers en voetgangers die rechtdoor op dezelfde weg gaan als jij (als jij afslaat dus) hadden altijd al voorrang...

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:09

Ik irriteer me aan voetgangers die zichzelf dezelfde regels opleggen als een bestuurder zodra ze op een fietspad lopen. Of heeft de voetganger op het fietspad wel voorrang als ik op haaientanden af kom rijden? Ik dacht alleen bestuurders...

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:13

mystery1980 schreef:
hoe zit dat dan eigenlijk met rechtdoor op dezelfde weg gaat voor?
Hebben fietsers rechts van je op dezelfde weg ook voorrang dan?


Die eerste gaat over een situatie als er bij 4 bestuurders tegelijk bij een gelijkwaardige kruising aankomen.
Dan moet rechts voorrang krijgen maar iedereen staat rechts voor de ander.
Op zo'n moment gaat rechtdoor op dezelfde gaat door. Dus de personen die niet afslaan mogen doorrijden.

Fietsers (en auto's) hebben altijd voorrang tenzij er haaientanden staan of als de weg doorbroken is met een drempel. Dan is het geen gelijkwaardige kruising en rijd jij op een voorrangsweg.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:20

Ik word er andersom doodmoe van dat fietsers die van links komen mij, de automobilist die van rechts komt, geen voorrang geven en stug doorrijden alsof ze een doodswens hebben en graag onder de auto willen komen. Ik rem dan altijd net iets later en toeter even heel hard waardoor ze ineens wakker schrikken.
Ik vind het een drama dat fietsers denken overal maar voorrang te krijgen

Ik geef zelf iedereen die van rechts komt altijd voorrang.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:28

Tink89 schreef:
Fietsers en voetgangers die rechtdoor op dezelfde weg gaan als jij (als jij afslaat dus) hadden altijd al voorrang...


Dat is niet wat ik bedoel, ik rijd op dezelfde weg als de fietser, ik rijd rechtdoor, fietser wil vanaf dezelfde weg naar links, dus voor mijn auto langs, steekt hand uit zonder te kijken en werpt zich voor mijn auto.
De fietser zit dan dus rechts van mij, heeft hij hierdoor dan dus voorrang? (zou het raar vinden maar ach ik ben blijkbaar ouderwets)
Zelf wacht ik dan netjes tot de auto voorbij is aan de kant van de weg als ik op de fiets ben, maar dat zie ik zelden meer mensen doen, dus dacht is dit dan ook verandert?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:33

noviceh schreef:
Ik irriteer me aan voetgangers die zichzelf dezelfde regels opleggen als een bestuurder zodra ze op een fietspad lopen. Of heeft de voetganger op het fietspad wel voorrang als ik op haaientanden af kom rijden? Ik dacht alleen bestuurders...


Ik neem altijd wel voorrang. Voor mijn gevoel maakt het niet uit of ik nu op de fiets of lopend ben. Die haaientanden staan er niet voor niets. Overigens ligt er op die plek ook geen voetpad of zebrapad. Dus om over te steken moet ik wel het fietspad nemen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:38

mystery1980 schreef:
Tink89 schreef:
Fietsers en voetgangers die rechtdoor op dezelfde weg gaan als jij (als jij afslaat dus) hadden altijd al voorrang...


Dat is niet wat ik bedoel, ik rijd op dezelfde weg als de fietser, ik rijd rechtdoor, fietser wil vanaf dezelfde weg naar links, dus voor mijn auto langs, steekt hand uit zonder te kijken en werpt zich voor mijn auto.
De fietser zit dan dus rechts van mij, heeft hij hierdoor dan dus voorrang? (zou het raar vinden maar ach ik ben blijkbaar ouderwets)
Zelf wacht ik dan netjes tot de auto voorbij is aan de kant van de weg als ik op de fiets ben, maar dat zie ik zelden meer mensen doen, dus dacht is dit dan ook verandert?


Nee, want rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Jij gaat rechtdoor, fietser slaat af, dus fietser moet jou voor laten gaan.
Als hij van rechts komt heeft hij voorrang, maar hij komt niet van rechts, hij zit rechts van je op dezelfde weg.


Ik moet zeggen, ik heb 20 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en twee weken terug opnieuw theorie examen gedaan (Motor dit keer, maar voor de verkeersregels maakt het weinig uit). Er zijn echt wel dingen veranderd sinds ik mijn B haalde, maar ik heb het allemaal gewoon netjes mee gekregen. En ja, fietsers van rechts dus ook (en ruiters of geleiders van vee- en trekdieren óók, als we dan toch bezig zijn).


Fitzroy schreef:
noviceh schreef:
Ik irriteer me aan voetgangers die zichzelf dezelfde regels opleggen als een bestuurder zodra ze op een fietspad lopen. Of heeft de voetganger op het fietspad wel voorrang als ik op haaientanden af kom rijden? Ik dacht alleen bestuurders...


Ik neem altijd wel voorrang. Voor mijn gevoel maakt het niet uit of ik nu op de fiets of lopend ben. Die haaientanden staan er niet voor niets. Overigens ligt er op die plek ook geen voetpad of zebrapad. Dus om over te steken moet ik wel het fietspad nemen.


En nee, als er geen zebrapad ligt, heb je als voetganger géén voorrang. Haaientanden tellen voor bestuurders, voetganger is geen bestuurder. Je mag best het fietspad over, maar je mag geen voorrang nemen (niemand mag voorrang nemen trouwens, zelfs niet als je er 'recht' op hebt).

Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:39

Waar ik mij enorm aan erger in het verkeer met fietsers èn automobilisten, is dat ze nog 'even snel' voor je de weg op willen, terwijl het achter mij leeg is. Dit gebeurt heel vaak bij gebruikers van rechts met haaientanden. Zij horen gewoon te wachten, maar buiten dat om: waarom die onnodige haast om nog snel voor te dringen...? Uiteraard hebben ze alle recht om de weg op te gaan als ze geen haaientanden hebben en dan wacht ik ook netjes. Het lijkt voor veel mensen erg moeilijk om geduld te hebben, ver vooruit te kijken, te anticiperen en ook werkelijk te zien wat er speelt. In mijn vorige woonplaats waren het vooral vrouwen die niet konden inschatten, maar waar ik nu woon geldt het voor zowel de mannen als de vrouwen.
En wat al eerder in dit topic genoemd wordt: gebruik je richtingaanwijzer en vooral op tijd, dus ook op tijd je hand uitsteken en niet even snel wapperen vlak voordat je van helemaal rechts schuin naar de overzijde moet!

Wordt er trouwens op scholen nog wel verkeersles gegeven voor fietsers?