Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gothico

Berichten: 1351
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:08

elnienjo schreef:
Als je zelf een smal voertuig hebt vind ik het asociaal om midden op de weg te rijden. Er is plek genoeg aan de kant en dan belemmer je gemotoriseerd vervoer niet.

Overigens lijken mij ligfietsen behoorlijk gevaarlijk, de kans dat je bij iemand in de dode hoek komt te zitten acht ik vrij groot.


Dit wordt zelfs geleerd voor een motor rijbewijs en scooter rijbewijs. Dus ook ik pak deze plek. Het is overigens zelfs veiliger zodat automobilisten niet te dichtbij gaan inhalen.

En ligfietsen zijn best veilig. Als je maar oplettend en defensief rijd. Al doe ik wel altijd ruim vooruit kijken. Het blijft altijd opletten in het verkeer.

Echter wordt ik zelfs met mijn trike(met vlag en knalgele helm) over het hoofd gezien als ik van rechts kom. Of op het fietspad rijd waar ik rechtdoor voorrang heb.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:09

DezeNaam schreef:
Dit is een probleem in Nederland? Moet je even naar België komen, hier kan je als automobilist beter uit je doppen kijken of je hebt drie fietsers onder je auto liggen. :') Ze komen hier langs alle kanten op je af, nemen 'voorrang' of het nu mag of niet,... Het is dat ik zelf geen auto (en rijbewijs) heb maar in de stad waar ik nu woon zou ik niet met de wagen willen rijden. :+


Ik woon in Nederland, maar ook hier weten veel mensen niet hoe dat zit met de voorrangsregels. Vorige week kwam een vrouw van links zonder te kijken met de fiets de weg (in de stad) op. Ze belandde voor mijn auto (weg was smal) en ik kon nog maar net remmen. Ze stapte af en begon tegen mijn auto te schoppen en tegen me te schreeuwen dat ik haar voorrang moest geven. Najaaa...

luuntje

Berichten: 13983
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:19

Ik vind ligfietsen gevaarlijk.
Ze zijn dusdanig laag dat ze vanuit een auto slecht te zien zijn.
Ze horen voor mij op het fietspad thuis en niet op de weg.

Ik werd gisteren bijna van mijn scootmobiel gereden terwijl ik van rechts kwam en voorrang had.
Kon nog net opzij sturen. Zo’n scoot is niet heel stabiel en omvallen is zo gebeurd.

Gothico

Berichten: 1351
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:33

luuntje schreef:
Ik vind ligfietsen gevaarlijk.
Ze zijn dusdanig laag dat ze vanuit een auto slecht te zien zijn.
Ze horen voor mij op het fietspad thuis en niet op de weg.

Ik werd gisteren bijna van mijn scootmobiel gereden terwijl ik van rechts kwam en voorrang had.
Kon nog net opzij sturen. Zo’n scoot is niet heel stabiel en omvallen is zo gebeurd.


Ik kan het begrijpen. Bij mij thuis in de omgeving rijden eigenlijk best veel scootmobielen.
Zelf let ik er wel erg op. Ook honden en paarden rem ik ook zeker voor af. Honden hebben de neiging ervoor te springen en paarden juist de neiging om weg te springen of rennen.

Nu kan ik het niet laten. Mijn antwoord op mijn (lage) fiets is altijd 2 dingen. 1 Hoevaak zie je een lage sportauto en hoe vaak een ligfiets? Jep bijna nooit. En even laag.(sommige auto's zelfs lager.)
En 2 is de verhouding met een auto en ligfiets kleiner dan met een auto en vrachtwagen. Maar nog nooit een vrachtwagenchauffeur heb ik horen zeggen dat een auto te laag is.(Of een vlaggetje moet).

Dit zijn dingen die ik vervelend vind. Aangezien ik wel echt oplet en meestal al voor een kruising of oversteek stil ga staan omdat ik vaak niet gezien wordt.(Of omdat mensen simpelweg niet kijken).
En ik wil niemand aanvallen. Alleen maar info geven.

Mensen zijn gewoon niet aan ligfietsen gewend. En ze bestaan echt al heel erg lang. Zelfs de velomobielen bestaan al behoorlijk lang.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:45

Ligfietsen vind ik wel meevallen, de versies hier hebben allemaal een mooi vlaggetje erop waardoor ze goed zichtbaar zijn.
Fietsers vallen op zich ook wel mee in rijgedrag, maar de wielrenners in het weekend... Dan zitten er hier best wel wat tricky bochten op de route, op heuvelgebied. Komt er ineens een groep die met 3 man naast elkaar blijft fietsen, dan is het echt af en toe schietgebedje doen en vloeken.

Andrezijds kunnen auto's er ook ook wat van. Moest afgelopen week ineens uitwijken omdat een auto mn weghelft opdraaide, pakweg 50 meter voor mn neus, op een 80 klm weg. Heb een goeie beschermengel: geen tegenligger, dus ik kon hem ontwijken. Had hier nooit op tijd voor kunnen remmen.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:51

truus1957 schreef:
Ze keek of ze water zag branden. "Fietser van rechts voorrang? Was ik wel goed bij mijn hoofd?"
Ben zelf ook automobiliste en geef altijd netjes voorrang. Daarom ben ik erg nieuwsgierig, zijn jullie je bewust van deze verkeersregel? Geven jullie een fiets van rechts op een gelijkwaardige kruising altijd netjes voorrang? Is deze regel in België hetzelfde? Ik ben reuze benieuwd.
Hoop dat mijn vraag goed staat, anders graag verplaatsen.


Na ruim 50 jaar is deze maatregel van de bezetter eindelijk afgeschaft.
Als fietser profiteer ik er vrolijk van, maar ik moet idd ook assertief zijn.
Tegenwoordig zit ik weinig achter het stuur (we hebben het koekblik op vier wielen weggedaan) maar ook als greenwheels rijdster geef ik fietsers ruim baan.
(En helaas : voor velen geldt de regel "ik ben groot en sterk" - want ik rijd in een asociale suv - "dus heb ik voorrang".)

Ik rijd als fietser trouwens langzaam doch doelbewust op kruisingen af terwijl ik de 'bielist aankijk en bijv. gebaar dat ik rechtdoor ga.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:56

Nog even terugkomen op het fietsaccident van DreamGuide. Ik was er eerlijk gezegd ook niet van op de hoogte dat fietsers voorang moeten verlenen aan auto's/scooters die langs achteren komen... := In mijn hoofd waren de regels hetzelfde als op straat in de auto; als een automobilist zijn richting aangeeft om in een straat in te slaan mag je die op de normale weg ook niet zomaar inhalen/voorbijsteken. Waarom zouden fietsers op de weg dan moeten wachten terwijl ze hun hand uitsteken om af te slaan?

Ik deed dit ook ooit op de weg (binnen de bebouwde kom). Stak mijn hand op voorhand uit en net wanneer ik af wil slaan begint de automobilist achter me als een gek te toeteren. Nu snap ik waarom, denk ik? :+ Vond het maar raar (en een beetje dramatisch ook).

En dat fietsers altijd 'gelijk' krijgen bij een ongeval is zeker niet waar. Als 13 jarige ben ik eens geschept geweest door een auto, op het zebrapad (ja, ik zat -half- op mijn fiets). Ik keek voor ik overstak maar door de lage zon zag ik de donkere auto niet aankomen... :+ Ze reden gelukkig niet snel en ik had geen verwondingen, de auto was er bijzonder genoeg slechter aan toe... Dat hebben mijn ouders toch echt met hun verzekering moeten regelen.

Nu moet ik zeggen dat fietsers toch echt slecht ingelicht zijn over de verkeersregels terwijl het eigenlijk wel belangrijk is (ik wist dus bijvoorbeeld tot die dag van het ongeluk niet dat je als fietser af moest stappen/voorang moet verlenen aan auto's). Het zou niet slecht zijn om fietsers ook een 'examen' af te laten leggen. Dat kan gewoon op school afgenomen worden, best zo vroeg mogelijk (aangezien er toch wel wat jongeren met de fiets naar school gaan zonder begeleiding).

Gothico

Berichten: 1351
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:41

Ik heb inderdaad de fout ook een keer gemaakt. Ik wilde afslaan van een fietspad overstekend. En achter mij zat een wielrenner. Ik dacht dat hij er rechts langs zou gaan. Dit was dus niet het geval. En het ging ook maar net goed.

En om ook van de ligfiets kant wat dingen te noemen. Ook die maken echt wel fouten. In een groep met tweewielers en driewielers mogen de driewielers op de weg en de tweewielers dus niet. Soms gaat dit dus wel gemixt goed of dus fout. Ook zijn er bij die toch door rood heen schieten(ik heb hier een punt waarbij ik dat soms wel moet omdat ik niet kan remmen in de bochten ervoor als het net oranje wordt.)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:43

Ik zie echt niet of zon fiets met ombouw 2 3 4 5 of 6 wielen heeft hoor :+

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:46

In NL heb je soms ook rare afwijkende regels. Zo is in België een streep hetzelfde als haaientanden in Nederland, maar de streep in Nederland zegt in principe niets over voorrang.

Gothico

Berichten: 1351
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:52

Keet schreef:
Ik zie echt niet of zon fiets met ombouw 2 3 4 5 of 6 wielen heeft hoor :+


Wow 6 het is geen tank :+ Whaha.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:53

Karlijnxxx schreef:
In NL heb je soms ook rare afwijkende regels. Zo is in België een streep hetzelfde als haaientanden in Nederland, maar de streep in Nederland zegt in principe niets over voorrang.


En waarom is Nederland raar en afwijkend en niet België?

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:58

Needje schreef:
Ik zie hier maar weinig fietsers die onterecht voor hun sokken gereden worden. :=


Pardon...?

We hebben het nog altijd over mensen zoals jij en ik.
Het enkele feit dat iemand in zo'n koekblik op vier wielen rijdt maakt nog niet dat je lijfstraffen mag uitdelen.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:19

Karlijnxxx schreef:
In NL heb je soms ook rare afwijkende regels. Zo is in België een streep hetzelfde als haaientanden in Nederland, maar de streep in Nederland zegt in principe niets over voorrang.

Jawel hoor.
Bij beide heb je geen voorrang, alleen bij een streep ben je verplicht volledig te stoppen (staat dan ook een stopbord bij).

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:58

Brainless schreef:
Karlijnxxx schreef:
In NL heb je soms ook rare afwijkende regels. Zo is in België een streep hetzelfde als haaientanden in Nederland, maar de streep in Nederland zegt in principe niets over voorrang.

Jawel hoor.
Bij beide heb je geen voorrang, alleen bij een streep ben je verplicht volledig te stoppen (staat dan ook een stopbord bij).


Maar ook vaak geen stopbord of voorrangsborden, en dan betekent de streep echt niets. Heb het laatst nog gecheckt voor mijn vriend bij de NL politie. :) omdat hij steeds verkeerd ging hiermee.

NL is afwijkend omdat in veel andere landen een streep wel direct voorrang/stoppen betekent.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:10

Karlijnxxx schreef:
Maar ook vaak geen stopbord of voorrangsborden, en dan betekent de streep echt niets. Heb het laatst nog gecheckt voor mijn vriend bij de NL politie. :) omdat hij steeds verkeerd ging hiermee.

NL is afwijkend omdat in veel andere landen een streep wel direct voorrang/stoppen betekent.

Er worden zelfs boetes voor uitgeschreven:
Citaat:
Niet stoppen voor stopstreep
Boetes overzicht :
Niet stoppen voor stopstreep € 95.00

https://boetes.nl/boetesoverzicht/verke ... topstreep/

Ik lees nu dat het al jaren zo is dat alleen een stopstreep en/of haaientanden voldoende is om aan te geven dat stoppen of voorrang geven verplicht is. Vaak wel met een stopbord/voorangsbord, maar dat hoeft niet meer.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:21

noviceh schreef:
Fietsers in het verkeer volgens VVN:

Citaat:
Als u afslaat, moet u aan het verkeer (bestuurders en voetgangers) dat met u op dezelfde weg is, voor laten gaan.
Het verkeer dat u tegemoetkomt op achteropkomt is met u op dezelfde weg.

Citaat:
Het fietspad en het trottoir of de stoep zijn ook onderdeel van de weg. Voetgangers en fietsers die rechtdoor gaan, mogen dus voorgaan op afslaande bestuurders.


DreamGuide schreef:
Klopt als een huis, maar als er niet ingehaald kán worden is het een ander verhaal.

Je mag mensen inhalen als dat veilig kan, en bij kruispunten mag er sowieso niet ingehaald worden.

Als er een automobilist op de autoweg naast ons had gereden, had ik die voorrang moeten geven. Maar dan had de jongedame op de scooter achter mij ook moeten wachten, want die kan niet langs mij als ik stil sta.



Waar haal je die info toch vandaan? Enkel bij zebrapad mag je niet inhalen.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:34

Op een voorrangsweg mag je als automobiel inhalen bij een kruising - bij nadering van een gelijkwaardige kruising mag dit pertinent niet.

(Een achterop komende scooter heeft trouwens geen absolute voorrang. Die tien meter hangt uiteraard af van de snelheid - als je veilig voorlangs kan kruisen is dat een gewone 'nadert kruising manoeuvre' - je hoort alert te zijn op het feit dat mensen kunnen afslaan. Is het een twijfelgeval, geldt 'rechtdoor gaat voor'. )

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:40

Janneke2 schreef:
Op een voorrangsweg mag je als automobiel inhalen bij een kruising - bij nadering van een gelijkwaardige kruising mag dit pertinent niet.

Die regel bestaat niet meer, wel moet je veilig kunnen inhalen.
Een fietser kun je op veel plekken wel inhalen (behalve bij erge drukte/smalle wegen).

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:00

Janneke2 schreef:
Needje schreef:
Ik zie hier maar weinig fietsers die onterecht voor hun sokken gereden worden. :=


Pardon...?

We hebben het nog altijd over mensen zoals jij en ik.
Het enkele feit dat iemand in zo'n koekblik op vier wielen rijdt maakt nog niet dat je lijfstraffen mag uitdelen.


Eh ik zeg nergens dat je lijfstraffen mag uitdelen. Ik zeg hiermee alleen dat de meeste ongelukken die ik hier zie komen doordat de fietser schijt heeft aan de regels en dus fout zat.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:51

Maartje1990 schreef:
Waar haal je die info toch vandaan? Enkel bij zebrapad mag je niet inhalen.


Excuus, ik zie inderdaad dat deze regelgeving inmiddels is komen te vervallen.

https://www.rijschoolpro.nl/verkeerskun ... -voorrang/

Echter, dat doet niet af van het feit dat inhalen (zeker bij kruispunten en andere speciale wegsituaties) alleen toegestaan is als dit veilig kan en dat was pertinent niet het geval. Ik vermoed dat dit ook de reden is dat ik mijn gelijk heb gekregen vanuit de verzekering, zeker omdat ik wel duidelijk aan had gegeven dat ik linksaf ging slaan.

Als de scooter even haar gas los had gelaten had ze veilig achter mij langs kunnen passeren. :)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:54

DreamGuide schreef:
Maartje1990 schreef:
Waar haal je die info toch vandaan? Enkel bij zebrapad mag je niet inhalen.


Excuus, ik zie inderdaad dat deze regelgeving inmiddels is komen te vervallen.

https://www.rijschoolpro.nl/verkeerskun ... -voorrang/

Echter, dat doet niet af van het feit dat inhalen (zeker bij kruispunten en andere speciale wegsituaties) alleen toegestaan is als dit veilig kan en dat was pertinent niet het geval. Ik vermoed dat dit ook de reden is dat ik mijn gelijk heb gekregen vanuit de verzekering, zeker omdat ik wel duidelijk aan had gegeven dat ik linksaf ging slaan.

Als de scooter even haar gas los had gelaten had ze veilig achter mij langs kunnen passeren. :)


Jij had gewoon moeten stoppen, punt misschien dat scooter schade heeft moeten betalen omdat de fietser nog steeds goed beschermd is wat dat betreft. Maar ik hoop dat je de volgende keer gewoon netjes stopt en wacht.

Ook al geef je aan naar links te willen gaan dan was ik er wel nog vanuit gegaan dat je zou stoppen simpelweg omdat dat moet.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:04

Maartje1990 schreef:
Jij had gewoon moeten stoppen, punt misschien dat scooter schade heeft moeten betalen omdat de fietser nog steeds goed beschermd is wat dat betreft. Maar ik hoop dat je de volgende keer gewoon netjes stopt en wacht.

Ook al geef je aan naar links te willen gaan dan was ik er wel nog vanuit gegaan dat je zou stoppen simpelweg omdat dat moet.


Dat blijf je volhouden, maar ik weet niet hoe vaak ik nog moet uitleggen dat je daar niet kunt stoppen, want ze had er nooit langs gekund.

Het is daar te smal om überhaupt met zijn tweeën naast elkaar te fietsen, laat staan dat een scooter je kan passeren.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:11

Zullen we deze case maar verder laten voor wat het is?! :D
Het is iig duidelijk nu dat in normale omstandigheden je gewoon had moeten wachten.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:33

Gini schreef:
Een fietser die links afslaat moet sneller verkeer dat achterop komt en de weg vervolgt voorrang verlenen.
https://www.anwb.nl/experts/fietsen/3/v ... el-fietser


Ik ben aan het googlen voor meer informatie hierover maar kan niet echt iets vinden. Ik dacht echt dat als je als fietser voorsorteert naar links (en netjes je hand uitsteekt) de auto achter je moet stoppen als deze ruimte er is, als hij net op dat moment in wil halen laat je hem netjes voorgaan. Vind dat ook niet duidelijk uit het antwoord van de ANWB.