Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:53

On topic terug.

Als het ontsporen van jongeren veroorzaakt wordt vanuit het krijgen van minder kansen, wat zien jullie dan als oplossingen?

Om een opleiding te doen, moet je tenslotte toch een opleiding doen die bij jou kwaliteiten past en je moet je daarvoor inzetten. Daarnaast moet je ook kunnen accepteren dat je, op basis van je kwaliteiten, toch niet altijd de geschikte persoon voor een job bent.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:44

Askja schreef:
Popstra schreef:
Toch weer stuitend dat die hele families die een afdeling op komen toch weer van ( netjes gezegd) buitenlandse afkomst zijn!
Die hebben klaarblijkelijk enorm moeite met ,regels, die voor iedereen gelden

:?
Het was minder stuitend geweest als ze niet van buitenlandse afkomst waren?

Eens SRVL.

Dat had nog erger geweest

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:56

SVRL schreef:
On topic terug.

Als het ontsporen van jongeren veroorzaakt wordt vanuit het krijgen van minder kansen, wat zien jullie dan als oplossingen?

Om een opleiding te doen, moet je tenslotte toch een opleiding doen die bij jou kwaliteiten past en je moet je daarvoor inzetten. Daarnaast moet je ook kunnen accepteren dat je, op basis van je kwaliteiten, toch niet altijd de geschikte persoon voor een job bent.


Ik denk dat er niet iemand is die zegt dat je geen opleiding moet doen die bij jou kwaliteiten past en je je ervoor in moet zetten. Daarnaast ook nog nooit iemand gehoord die het raar vindt als diegene wordt afgewezen omdat de ander betere kwaliteiten heeft.

Lees dit eens:
Citaat:
"28 procent van de geweldsdelinquenten van Nederlandse afkomst kreeg een uitnodiging om op gesprek te komen. Van de mensen met een migratie-achtergrond en geen geweldsdelict op hun naam was dat maar 9 procent."
Bron: https://nos.nl/artikel/2181613-witte-so ... onder.html

Ik moest het twee keer lezen, want ik dacht eerst dat het simpel 28% v.s. 9% was met een zelfde cv... maar helaas.....

Als ik met een "niet westerse" achternaam, afwijzing op afwijzing krijg en mijn buurman met een "westerse" achternaam die veroordeeld is voor een geweldsdelict daar veel minder last van heeft, durf jij dan tegen mij te zeggen dat het aan mijn kwaliteiten zou liggen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37270
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 16:19

De gemeente Almere gaat vijf bomen bij een winkelcentrum kappen omdat vandalen ze van hun bast hebben ontdaan. De bomen zijn niet meer te redden.

Het is niet duidelijk wie de daders zijn en hoe ze te werk zijn gegaan. Een buurtbewoner zegt tegen Omroep Flevoland dat ze rond middernacht veel herrie hoorde. "Het klonk alsof een groep jongens op iets aan het slaan was."

De buurt reageert ontdaan op de actie. "Ik ben erg in shock. Dit is toch niet normaal. Wie doet dit nou?", zegt een buurtbewoner. "Laat ze de schade maar verhalen op de daders", zegt een ander.

De gemeente doet samen met de politie en jongerenwerkers onderzoek naar de zaak. Ook laat de gemeente in kaart brengen hoe groot de financiële schade is.

Weer een zinloos iets, waarom toch zou je zo iets willen doen?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:20

_Penotti schreef:
Sclimpre
Ze krijgen wel dezelfde kansen als de andere mensen met een buitenlandse achternaam.
En ook jan en mien die in een bepaalde wijk wonen worden niet zomaar alle kansen toebedeeld.

Toch zal een grote groep mo's en jannen het prima doen.
En als je aan diverse mo's vraagt heb je last gehad van discriminatie op de werkvloer zeggen ze heel hard nee.
Maar ze hebben wel een net diploma met mooie nette cv zonder aparte gaten, dat dan weer wel.

Zet die eens als voorbeeld neer. Daar bereik je imo juist meer mee.
Hoe het ook kan als je er voor kiest niet te gaan rellen.


Sorry, maar dit is dus gewoon echt niet waar. Misschien dat je verkeerd geïnformeerd bent, maar wat je zegt klopt gewoon niet. Ze krijgen niet dezelfde kansen, dat is al keer op keer bewezen door veel verschillende onderzoeken.

Als je zegt dat ze niet kansloos zijn, dan heb je daar gelijk in. Ik denk dat er heel weinig of geen mensen zijn die kansloos zijn in Nederland(die het lichamelijk/geestelijk aankunnen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:20

FiveSports schreef:
SVRL schreef:
On topic terug.

Als het ontsporen van jongeren veroorzaakt wordt vanuit het krijgen van minder kansen, wat zien jullie dan als oplossingen?

Om een opleiding te doen, moet je tenslotte toch een opleiding doen die bij jou kwaliteiten past en je moet je daarvoor inzetten. Daarnaast moet je ook kunnen accepteren dat je, op basis van je kwaliteiten, toch niet altijd de geschikte persoon voor een job bent.


Ik denk dat er niet iemand is die zegt dat je geen opleiding moet doen die bij jou kwaliteiten past en je je ervoor in moet zetten. Daarnaast ook nog nooit iemand gehoord die het raar vindt als diegene wordt afgewezen omdat de ander betere kwaliteiten heeft.

Lees dit eens:
Citaat:
"28 procent van de geweldsdelinquenten van Nederlandse afkomst kreeg een uitnodiging om op gesprek te komen. Van de mensen met een migratie-achtergrond en geen geweldsdelict op hun naam was dat maar 9 procent."
Bron: https://nos.nl/artikel/2181613-witte-so ... onder.html

Ik moest het twee keer lezen, want ik dacht eerst dat het simpel 28% v.s. 9% was met een zelfde cv... maar helaas.....

Als ik met een "niet westerse" achternaam, afwijzing op afwijzing krijg en mijn buurman met een "westerse" achternaam die veroordeeld is voor een geweldsdelict daar veel minder last van heeft, durf jij dan tegen mij te zeggen dat het aan mijn kwaliteiten zou liggen?


Gaat niet alleen over betere kwaliteiten, maar ook over binnen het bedrijf passen. Ons ziekenhuis is heel multicultureel, je wordt er echt niet afgewezen op je naam, maar spreek je geen Nederlands, wordt je niet weerhouden. Langs de andere kant is meertaligheid een pluspunt en kan je dan ingezet worden als tolk. Wie goed Nederlands spreekt en daarnaast nog vlot is in andere talen, maakt meer kans om aangenomen te worden.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:23

karuna schreef:
De gemeente Almere gaat vijf bomen bij een winkelcentrum kappen omdat vandalen ze van hun bast hebben ontdaan. De bomen zijn niet meer te redden.

Het is niet duidelijk wie de daders zijn en hoe ze te werk zijn gegaan. Een buurtbewoner zegt tegen Omroep Flevoland dat ze rond middernacht veel herrie hoorde. "Het klonk alsof een groep jongens op iets aan het slaan was."

De buurt reageert ontdaan op de actie. "Ik ben erg in shock. Dit is toch niet normaal. Wie doet dit nou?", zegt een buurtbewoner. "Laat ze de schade maar verhalen op de daders", zegt een ander.

De gemeente doet samen met de politie en jongerenwerkers onderzoek naar de zaak. Ook laat de gemeente in kaart brengen hoe groot de financiële schade is.

Weer een zinloos iets, waarom toch zou je zo iets willen doen?


Om dezelfde reden dat voetbal hooligans bushokjes slopen denk ik... Aso's

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:25

FiveSports schreef:
_Penotti schreef:
Sclimpre
Ze krijgen wel dezelfde kansen als de andere mensen met een buitenlandse achternaam.
En ook jan en mien die in een bepaalde wijk wonen worden niet zomaar alle kansen toebedeeld.

Toch zal een grote groep mo's en jannen het prima doen.
En als je aan diverse mo's vraagt heb je last gehad van discriminatie op de werkvloer zeggen ze heel hard nee.
Maar ze hebben wel een net diploma met mooie nette cv zonder aparte gaten, dat dan weer wel.

Zet die eens als voorbeeld neer. Daar bereik je imo juist meer mee.
Hoe het ook kan als je er voor kiest niet te gaan rellen.


Sorry, maar dit is dus gewoon echt niet waar. Misschien dat je verkeerd geïnformeerd bent, maar wat je zegt klopt gewoon niet. Ze krijgen niet dezelfde kansen, dat is al keer op keer bewezen door veel verschillende onderzoeken.

Als je zegt dat ze niet kansloos zijn, dan heb je daar gelijk in. Ik denk dat er heel weinig of geen mensen zijn die kansloos zijn in Nederland(die het lichamelijk/geestelijk aankunnen).

Ik heb het misschien wat onduidelijk geschreven maar ik bedoelde
Buitenlandse achternaam rellers krijgen dezelfde kansen als niet rellers met buitenlandse achternaam.

Citaat:
Ze krijgen wel dezelfde kansen als de andere mensen met een buitenlandse achternaam.


En dan dus de rest van het bericht.

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:29

_Penotti schreef:
En als je aan diverse mo's vraagt heb je last gehad van discriminatie op de werkvloer zeggen ze heel hard nee.


Die vraag is dan ook nogal glad ijs... ik denk eerlijk gezegd niet dat het zomaar vragen werkelijk een eerlijk antwoord geeft.
Er zijn namelijk heel veel interviews met heel veel mensen die aangeven hoe ze jarenlang nadrukkelijk probeerden om buiten discussies over discriminatie en racisme te blijven, juist om geen mikpunt te worden. Dat was namelijk toch 1 van de ongeschreven voorwaarden, dat je als iemand met een niet-witte afkomst vooral niet klaagt over discriminatie, ook niet als het nogal duidelijk is.

(Neem bv het interview van Gerry Eickhof die daarover vertelde.)

Dat veel mensen zeggen dat ze het niet ervaren kan betekenen dat ze het niet zo ervaren... maar het kan ook betekenen dat ze bang zijn dat het eerlijk delen van de ervaring die ze wel hebben, vooral nadelen geeft en misschien hun carriere beinvloedt.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:29

SVRL schreef:
Gaat niet alleen over betere kwaliteiten, maar ook over binnen het bedrijf passen. Ons ziekenhuis is heel multicultureel, je wordt er echt niet afgewezen op je naam, maar spreek je geen Nederlands, wordt je niet weerhouden. Langs de andere kant is meertaligheid een pluspunt en kan je dan ingezet worden als tolk. Wie goed Nederlands spreekt en daarnaast nog vlot is in andere talen, maakt meer kans om aangenomen te worden.


Waar lees jij iets over Nederlands of kwaliteit of whatever?
Hans Hansen heeft zijn vriendin in elkaar gebeukt en heeft een strafblad.
Mo Fez, die hier geboren is, prima onderwijs heeft gehad, prima nederlands spreekt, dezelfde vaardigheden als Hans heeft en NIET veroordeeld is en GEEN strafblad heeft, heeft VEEL minder kans om uitgenodigd te worden voor dezelfde baan.

Hoe, maar dan ook echt HOE wil jij verklaren dat ze DEZELFDE kansen hebben?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:35

_Penotti schreef:
Ik heb het misschien wat onduidelijk geschreven maar ik bedoelde
Buitenlandse achternaam rellers krijgen dezelfde kansen als niet rellers met buitenlandse achternaam.

Citaat:
Ze krijgen wel dezelfde kansen als de andere mensen met een buitenlandse achternaam.


En dan dus de rest van het bericht.



Sorry, maar hoe bedoel je dit? Over wat voor kans heb je het? Heb je het over de pak-kans of? Ik probeer je echt te begrijpen.

Als je het hebt over de kans op een baan of stage is het dus keer op keer bewezen dat iemand met een "buitenlandse achternaam" minder kans heeft, zelfs minder kans dan iemand met een "niet buitenlandse achternaam" met een strafblad voor een geweldsdelict. Dit is niet een gevoels kwestie of op basis van een paar mensen die ik ken, maar er is hier meer dan zat onderzoek naar gedaan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:36

Shadow0 dat kan zo zijn. Geloof ik ook direct :j

Maar als je in een rustige nachtdienst zit als voorbeeld heb je het wel eens ergens over hoor ;)
Gaat met sommige collega's die je goed liggen best wel eens ver wat je dan met elkaar deelt.
Mo die ik zowat voor het eerst zie zou ik ook niet direct vragen, hey, wat vind jij er nou van?
Dan krijg je geen goed beeld natuurlijk.

En ik begrijp zelfs dat mijn vraag aan de werkende mo met een vastdienstverband en geen crimineel verleden ook niet hetzelfde is als mo die net de snackbar heeft overvallen omdat hij zich tekort gedaan voelt.
En nee ik zeg niet dat mo's dat standaard doen (oh nee ging mezelf niet extra verduidelijken.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:36

FiveSports schreef:
SVRL schreef:
Gaat niet alleen over betere kwaliteiten, maar ook over binnen het bedrijf passen. Ons ziekenhuis is heel multicultureel, je wordt er echt niet afgewezen op je naam, maar spreek je geen Nederlands, wordt je niet weerhouden. Langs de andere kant is meertaligheid een pluspunt en kan je dan ingezet worden als tolk. Wie goed Nederlands spreekt en daarnaast nog vlot is in andere talen, maakt meer kans om aangenomen te worden.


Waar lees jij iets over Nederlands of kwaliteit of whatever?
Hans Hansen heeft zijn vriendin in elkaar gebeukt en heeft een strafblad.
Mo Fez, die hier geboren is, prima onderwijs heeft gehad, prima nederlands spreekt, dezelfde vaardigheden als Hans heeft en NIET veroordeeld is en GEEN strafblad heeft, heeft VEEL minder kans om uitgenodigd te worden voor dezelfde baan.

Hoe, maar dan ook echt HOE wil jij verklaren dat ze DEZELFDE kansen hebben?


Wat jij zegt ervaar ik totaal niet in mijn sector. Bij ons krijg je een baan op basis van je kunnen, niet op basis van je naam. Dus ja, bij ons krijg je dezelfde kansen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:42

[quote="FiveSports"]

Hoe zeg ik het in andere bewoording. Ik ga het proberen anders uit te leggen :)
Ja ik weet van minderen kansen krijgen op baan stage enz.
Daar had ik het niet over , dat is bekend. Dus dat niet in gedachte nemen. Laat dat even los voor nu betreft mijn reactie.

Het ging over mensen die kansen moeten grijpen. Berichten daarvoor.
Als reactie zei ik.
Binnen de buitenlandse mensen heb je mensen met dezelfde achtergrond, dezelfde wijk, zelfde inkomen ouders.
Een klein groepje word rellers/crimineel. De hele grote groep word dat niet.
In deze groep hebben de mensen dezelfde kansen om naar school te gaan/ te werken.

Dus geen vergelijk met autochtone groepen.
Al gaf ik daar ook aan dat het niet vanzelfsprekend is dat die alles aangewaaid krijgen.
Maar dat staat dus los van bovenstaande opmerking.

Duidelijkere uitleg lukt me niet dus hier laat ik het verder bij.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:45

SVRL schreef:
Wat jij zegt ervaar ik totaal niet in mijn sector. Bij ons krijg je een baan op basis van je kunnen, niet op basis van je naam. Dus ja, bij ons krijg je dezelfde kansen.


Dus ,omdat het in jouw sector volgens jou niet voorkomt (zou zo kunnen zijn), kloppen de onderzoeken die ernaar zijn gedaan niet en kun je die conclusies gewoon negeren?

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:48

SVRL schreef:
FiveSports schreef:


Waar lees jij iets over Nederlands of kwaliteit of whatever?
Hans Hansen heeft zijn vriendin in elkaar gebeukt en heeft een strafblad.
Mo Fez, die hier geboren is, prima onderwijs heeft gehad, prima nederlands spreekt, dezelfde vaardigheden als Hans heeft en NIET veroordeeld is en GEEN strafblad heeft, heeft VEEL minder kans om uitgenodigd te worden voor dezelfde baan.

Hoe, maar dan ook echt HOE wil jij verklaren dat ze DEZELFDE kansen hebben?


Wat jij zegt ervaar ik totaal niet in mijn sector. Bij ons krijg je een baan op basis van je kunnen, niet op basis van je naam. Dus ja, bij ons krijg je dezelfde kansen.



Dat is dan heel mooi dat het het bedrijf waar jij werkt niet uit maakt. Realiteit is dat het heel vaak wel uit maakt.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:49

SVRL heeft gelijk, dat in de zorg, veel mensen met een multiculturele achtergrond werkzaam zijn.
Maar, dat zijn wel de uitzonderingen op de arbeidsmarkt en vooral in de zorgfuncties.
En daarbij zijn vooral veel vrouwen werkzaam in de zorg en die zorgen sowieso voor veel minder of geen overlast en rellen dan jongens. ;)

Verder ga ik mee met FiveStar haar opmerkingen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:50

In de zorg is een groot personeels te kort, al jaren.
Dus ik denk dat als de cv's hetzelfde zijn je daar niet op afgewezen word.
Mocht je een 2e taal hebben in een voor ons niet gemakkelijke buitenlandse taal dat je zelfs een voorsprong hebt.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:54

_Penotti schreef:
Hoe zeg ik het in andere bewoording. Ik ga het proberen anders uit te leggen :)
Ja ik weet van minderen kansen krijgen op baan stage enz.
Daar had ik het niet over , dat is bekend. Dus dat niet in gedachte nemen. Laat dat even los voor nu betreft mijn reactie.

Het ging over mensen die kansen moeten grijpen. Berichten daarvoor.
Als reactie zei ik.
Binnen de buitenlandse mensen heb je mensen met dezelfde achtergrond, dezelfde wijk, zelfde inkomen ouders.
Een klein groepje word rellers/crimineel. De hele grote groep word dat niet.
In deze groep hebben de mensen dezelfde kansen om naar school te gaan/ te werken.

Dus geen vergelijk met autochtone groepen.
Al gaf ik daar ook aan dat het niet vanzelfsprekend is dat die alles aangewaaid krijgen.
Maar dat staat dus los van bovenstaande opmerking.

Duidelijkere uitleg lukt me niet dus hier laat ik het verder bij.


Ahhh zo, kijk, dan snap ik je :) Daar ben ik het wel mee eens.

Wat mooi is, is dat je ook andere dingen erbij noemt, zoals de wijk waarin je opgroeit, het inkomen van je ouders etc. Als je daar puur naar gaat kijken, dan zit er voor zover ik weet ook geen verschil tussen "autochtonen" en "allochtonen" wat criminaliteit e.d. betreft.
Waarom zijn er dan toch mensen die het geboorteland van (vaak) de grootouders erbij moeten halen?


Is er een land waarbij de mensen die het minst verdienen, die in de "slechtste" wijken wonen, die de minste kansen hebben op de arbeidsmarkt etc. NIET vaker betrokken zijn bij criminaliteit?
Als het antwoord ja is, ben ik wel benieuwd welk land dit is.
Als het antwoord nee is, waarom halen we dan de geboortelanden van de (groot)ouders erbij?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:03

Ik moet eerlijk bekennen geen cijfers te hebben als Mo en Jan uit dezelfde wijk komen met bijvoorbeeld allebei bijstand ouders of er verschil is in criminaliteit.
Dat lager opgeleide mensen in het algemeen vaker in de criminaliteit zullen overgaan is zeker wel een feit ja.

Wat ik met mijn werk wel heb ervaren, en hoe zeg ik dit zonder verkeerd over te komen, dat vaker mensen met een buitenlandse afkomt moeilijk doen over regels die voor iedereen gelden.
Zoals max 2 mensen op bezoek in de kamer. Of geen mogelijkheid tot blijven slapen bij geen ernstige ziekte. Minder geduldig in de wachtkamer van de SEH als het daar enorm druk is en iedereen moet 2 uur wachten. Of nog erger, iemand die als ernstiger gekwalificeerd is eerder mag.
Dan springen bepaalde achtergronden er niet in hun voordeel uit betreft gedrag.

En ik ben iemand die wel vind dat je dit mag benoemen. En dat dit dan niet is uit een racistisch motief, maar omdat het vaak zo is.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:09

_Penotti schreef:
In de zorg is een groot personeels te kort, al jaren.
Dus ik denk dat als de cv's hetzelfde zijn je daar niet op afgewezen word.
Mocht je een 2e taal hebben in een voor ons niet gemakkelijke buitenlandse taal dat je zelfs een voorsprong hebt.


Best logisch toch, iemand die die extra taal spreekt heeft eigenlijk gewoon een beter cv dan :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:11

FiveSports schreef:
_Penotti schreef:
In de zorg is een groot personeels te kort, al jaren.
Dus ik denk dat als de cv's hetzelfde zijn je daar niet op afgewezen word.
Mocht je een 2e taal hebben in een voor ons niet gemakkelijke buitenlandse taal dat je zelfs een voorsprong hebt.


Best logisch toch, iemand die die extra taal spreekt heeft eigenlijk gewoon een beter cv dan :)

Ja, bedoel het ook niet negatief.
Maar dat is dus een voordeel en niet een nadeel wat er wel snel van gemaakt word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:14

zeker in je voordeel, geadopteerd uit Bangladesh heeft hier goede opleidingen gedaan, kon toch niet aarden hier en is terug gegaan en is nu tolk vertaler, kan zowel in Nederland als in Bangladesh werken

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:17

_Penotti schreef:
Ik moet eerlijk bekennen geen cijfers te hebben als Mo en Jan uit dezelfde wijk komen met bijvoorbeeld allebei bijstand ouders of er verschil is in criminaliteit.
Dat lager opgeleide mensen in het algemeen vaker in de criminaliteit zullen overgaan is zeker wel een feit ja.


https://joop.bnnvara.nl/nieuws/migrante ... -omspringt

Als je meer bronnen wil, hoor ik het graag. Maar stel je gaat het lezen en je hebt ook de cijfers gezien en het klopt dat er geen verschil is in criminaliteit als je die informatie erbij pakt. Waarom zou je dan het geboorteland van de grootouders erbij halen? (zeg hier niet dat jij dat doet, maar het wordt wel gedaan, heel heel veel)

_Penotti schreef:
Wat ik met mijn werk wel heb ervaren, en hoe zeg ik dit zonder verkeerd over te komen, dat vaker mensen met een buitenlandse afkomt moeilijk doen over regels die voor iedereen gelden.
Zoals max 2 mensen op bezoek in de kamer. Of geen mogelijkheid tot blijven slapen bij geen ernstige ziekte. Minder geduldig in de wachtkamer van de SEH als het daar enorm druk is en iedereen moet 2 uur wachten. Of nog erger, iemand die als ernstiger gekwalificeerd is eerder mag.
Dan springen bepaalde achtergronden er niet in hun voordeel uit betreft gedrag.

En ik ben iemand die wel vind dat je dit mag benoemen. En dat dit dan niet is uit een racistisch motief, maar omdat het vaak zo is.


Dat mag, wat niet mag (of naja niet wenselijk is) is dat je het erger vindt als het iemand is met een andere achtergrond dan die van jou :)

Ik denk persoonlijk dat als je 100 "westerse" patiënten hebt uit een minder ontwikkelde omgeving, dat je net zo veel "problemen" krijgt als dat je 100 "niet westerse" patiënten hebt die uit dezelfde sociale omgeving komen. Heb jij die cijfers?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:18

_Penotti schreef:
Maar dat is dus een voordeel en niet een nadeel wat er wel snel van gemaakt word.


:j