Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:39

Popstra schreef:
rien10 schreef:
Vervelen? Ga voorlezen in een bejaardencentrum. Sjoelen. Rolstoelen duwen. Schoonmaken. Weet ik veel. Verf het huis voor je Pa en Ma.

Ik snap er geen drol van. Vroeger werkte je ook op zaterdag en in je vakanties. De meest simpele of eigenlijk stomme dingen waar nu voornamelijk oostblokkers voor gebruikt worden omdat jongelui zich er kennelijk te goed voor voelen.

Zo zat ik als 16 jarige van 8:30 tot 17 uur medicijnen om te pakken en verdiende ik nog geen 2 gulden 50 per uur via het uitzend bureau. Je was wel 6 weken van de straat.
Dat was dan in de jaren 80

Ik vind dat je best wel naar doet hoor...

Eerst werkte die rel jongeren ook hoor :j
Maar nu hebben de cafetaria's en supermarkten geen contact geld meer dus hun werk viel weg.
Dus ja wat moet je nu dan toch doen om aan geld te komen -O-
Dus gaan ze uit verveling wat rellen, heel begrijpelijk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:48

Dienstplicht, nee.
Werkkamp voor relschoppers, ja!

Hier zijn Polen aan het werk in de kassen.
Wat zou het een mooie uitkomst zijn de relschoppers daar ipv Polen heen te brengen, deur op slot.
S'ochtends 7 uur beginnen tot 6 uur in de avond.
Dan naar een afgesloten internaat. Mogen ze zelf koken.
Dan even potje voetballen of die moe is lezen uit een boek. Geen internet en tv.
En dan snaveltjes dicht en oogjes toe.
Volgende dag op tijd weer op, zelf ontbijt maken en je boterhammen trommeltje voor het werk en hup met de politiebus weer naar het werk. Lijkt net op zoals andere ook werken :j

In het weekend mag je het internaat schoonmaken, de tuin bijhouden.
Weet je wel, zoals werkende mensen ook doen na het werk.
En die wil mag op ook thuisstuderen op zaterdag en zondag., Dan vervalt het schoonmaakwerk. Dat is luxe :j

En dit alles mag betaald worden uit loon voor het werk in de kassen, wat tekort komt mag onder de 21 bij de ouders gehaald worden, daarboven in een lening van de raddraaiers, is ook zo bij een studie, dus waarom hier niet.

Doe eens een jaartje, kijken hoe leuk rellen nog is.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:03

Dienstplicht is er al maar dan in maatschappelijke vorm. Al weet ik niet hoe het daarmee staat

chanicha

Berichten: 12164
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:46

Helemaal mee eens Penotti en het moet eens stoppen met dat is discriminatie, daar word ik misselijk van.
Ze mogen ze van mij allemaal zo aanpakken want zij vinden dat ze het recht hebben om onze spullen te vernielen etcetera dan hebben wij het recht om ze aan te pakken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:57

Maar een blanke Nederlander mag ook naar dat strafkamp, net zo goed.
chanicha schreef:
Helemaal mee eens Penotti en het moet eens stoppen met dat is discriminatie, daar word ik misselijk van.
Ze mogen ze van mij allemaal zo aanpakken want zij vinden dat ze het recht hebben om onze spullen te vernielen etcetera dan hebben wij het recht om ze aan te pakken.

chanicha

Berichten: 12164
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:59

Dat bedoelde ik ook Penotti +:)+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:02

Tja, ik ben dan 45+ en ik vind ook dat we op sommige gebieden echt wel achteruit gaan.

Maar vroeger was niet alles beter. Ik kom uit een gemiddeld gezin met hun eigen problemen. Ook in onze buurt zag je weleens groepjes jongeren rondhangen, maar die leverde eigenlijk niet veel problemen. Ze maakten wat rotzooi en lawaai, maar dat was het.

Ik mocht dat gewoon niet van mn ouders, maar had het ook te druk met sport en hobby's. En ja, ik werkte va mijn 13e bij mn moeder en iets ouder ook op stal erbij.

Ik en vriendinnen waren wel beleefd opgevoed. Ook de mensen uit gezinnen met lager inkomen, hadden wel enig fatsoen naar volwassenen/ouderen.

Waar ik wel een draak was op school en ook meerdere scholen van binnen heb gezien. Maar ook dat heeft een oorzaak, alleen werd dat vroeger wel meer genegeerd.

Onze zoon is van 1997 en in sommige opzichten best streng opgevoed. Zijn vrienden zijn altijd wel ook goede jongens. Lief, maar ook hun stoute dingen die bij leeftijd en fases hoorde. Niet dingen van andere mensen kapotmaken, mensen lastigvallen etc.
En wel netjes U tegen ouderen bijv. En hij werkt va zijn 16e, heeft school afgemaakt etc etc.

Ik vind dat nu echt teveel geaaid wordt en mensen echt overal smoesjes voor verzinnen. Als mensen problemen hebben komt het ergens door en krijg je een waslijst........Ja, die hebben anderen ook, maar hoeven je slechte gedrag niet goed te praten.

Ik heb mn kind nooit geslagen, maar ben wel streng en duidelijk geweest. Het lijtk alsof mensen steeds banger zijn om op te treden. Je kan ook niks meer zeggen of doen. Alles komt onder een vergroot glas. Alles komt op internet en mensen kunnen ook anoniem steeds verder en verder gaan.

Dat de groepen jongeren die samen komen zo groot zijn, is omdat ze zich online laten verzamelen en opjutten om dit te doen.

Je kan vroeger met nu vergelijken en 100x van alle kanten bekijken, maar internet en telefoontjes hadden we niet. Communicatie was directer en daardoor vast ook meer afgepast. Wat nu online geuit wordt gaat verder dan veel mensen een ander direct in het gezicht durven te zeggen. Dat is echt wel een groot probleem, dat iets van de laatste jaren is.

Ik denk dat daar met opvoeden echt te weinig rekening mee is gehouden de laatste generatie en men nu achter de feiten aanloopt hoeveel effect het heeft als we online alles maar vrij laten.

chanicha

Berichten: 12164
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:23

Mijn dochters zijn 35 en 32 en ik ben een strenge moeder geweest maar wel rechtvaardig, tenminste dat zeggen ze zelf O:)
Je had toen de tijd van MSN, computer stond beneden en ze mochten maar een bepaalde tijd op internet.
Mijn oudste heeft door omstandigheden bij ons haar zoon gekregen en hij werd net zo opgevoed met normen en waarden.
Nu heeft hij een vriendengroep met jongens van allerlei komaf maar ik durf allebei mijn handen in het vuur te steken dat hij niet gaat lopen rellen en zijn vrienden ook niet.
Als je van huis uit meekrijgt dat je respect voor oudere mensen moet hebben gaat dat niet zomaar weg, idem met andermans spullen, afblijven!
Dus het heeft wel degelijk met opvoeding te maken vind ik.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:45

Citaat:
Ik vind dat je best wel naar doet hoor...

Eerst werkte die rel jongeren ook hoor :j
Maar nu hebben de cafetaria's en supermarkten geen contact geld meer dus hun werk viel weg.
Dus ja wat moet je nu dan toch doen om aan geld te komen -O-
Dus gaan ze uit verveling wat rellen, heel begrijpelijk.
Meld dit bericht


Ik vind het niet begrijpelijk. Als je gaat lopen rellen uit verveling is er iets mis in de opvoeding.
Als je je verveelt ga je maar een cursus doen, vrijwilligerswerk of ergens anders een baantje zoeken.

Popstra
Berichten: 13778
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:55

Als je je marokanen zelf ziet reageren op de relschoppers dan zeggen ze dat ze niet genoeg de Slipper hebben gehad! :=

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:00

Volgens mij is het al weer een stuk rustiger hier. Ik merk tenminste weinig (en wel een aantal positieve dingen maar ik merk dat ik terughoudend ben in het delen daarvan omdat ik het mijn buren niet aan wil doen om ook daar weer commentaar op te krijgen.)

chanicha

Berichten: 12164
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:10

Het frappante is dat de Marokkaanse mensen die mijn dochter kent er schande van spreken, dan denk ik ga dan de straat op en spreek ze aan of hun ouders!
Dat doen ze niet, tenminste maar heel weinig die dat wel doen maar dat er stevige maatregelen genomen moeten worden is een ding wat zeker is.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:14

Chanicha, kun jij dan even de viruswaanzin-lui aanspreken?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:18

Shadow0 schreef:
Chanicha, kun jij dan even de viruswaanzin-lui aanspreken?



Toch hoorde je daar niet van dat de bewoners doodsangsten uit hebben gestaan.
Dus misschien ben je wel dingen aan het vergelijken die niet helemaal gelijk zijn?




chanicha schreef:
Het frappante is dat de Marokkaanse mensen die mijn dochter kent er schande van spreken, dan denk ik ga dan de straat op en spreek ze aan of hun ouders!
Dat doen ze niet, tenminste maar heel weinig die dat wel doen maar dat er stevige maatregelen genomen moeten worden is een ding wat zeker is.

dat herken ik ook van collega's.
Ook zag je dat in filmpjes die vorige week werden geplaatst en allochtone buurtbewoners werden gefilmd:

"ze spelen met de politie"
"uitkering korten"
"in andere landen durven ze dat niet tegen de politie"

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:25

_Penotti schreef:
Toch hoorde je daar niet van dat de bewoners doodsangsten uit hebben gestaan.
Dus misschien ben je wel dingen aan het vergelijken die niet helemaal gelijk zijn?


Waar, hier in Overvecht?

En verder ben ik eigenlijk best bang voor Viruswaanzin en Farmer's defense en een aantal andere in die hoek, die heel gericht individuen bedreigen om de democratie te ondermijnen.

Citaat:
dat herken ik ook van collega's.
Ook zag je dat in filmpjes die vorige week werden geplaatst en allochtone buurtbewoners werden gefilmd:

"ze spelen met de politie"
"uitkering korten"
"in andere landen durven ze dat niet tegen de politie"


Misschien moeten we dan net zo leuk als andere landen worden: lekker veel geweld door de politie! Zo gezellig!

chanicha

Berichten: 12164
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:31

Nou van mij mag de lange lat erover hoor als ze zo bezig zijn.
Gaat mij niet om andere landen, het gebeurt hier.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:33

Ja dat is gezelliger dan wat er nu gebeurt. Dat ze die lui maar aanpakken. Ben je op dat moment niets aan het uitspoken hoef je er ook geen angst voor te hebben.

Jij bent bang voor de democratie, niet of je huis in de fik word gestoken en je al emmers klaar hebt staan in de nacht om het eerste te doven. Zoals de buurtbewoners van de rellen

Helemaal geen vergelijk dus, echt niet eens een beetje.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:53

_Penotti schreef:
Ja dat is gezelliger dan wat er nu gebeurt. Dat ze die lui maar aanpakken. Ben je op dat moment niets aan het uitspoken hoef je er ook geen angst voor te hebben.


Dit is in het verleden inderdaad altijd zo gegaan. Geweld raakt altijd alleen maar degenen die het verdienen, het gaat nooit naar de verkeerden.

Citaat:
Jij bent bang voor de democratie, niet of je huis in de fik word gestoken en je al emmers klaar hebt staan in de nacht om het eerste te doven. Zoals de buurtbewoners van de rellen

Helemaal geen vergelijk dus, echt niet eens een beetje.


Jawel, want ik woon dus in die wijk! Zelfs nu ik hier woon maak ik me aanzienlijk meer zorgen om het afbraken van de rechtstaat dan om de onrust van vorig weekend. Je doet alsof er hier een staat van beleg is, maar als ik de deur uit loop dan merk ik nu helemaal niks, en 's avonds hoor ik in de verte wat vuurwerk knallen (oh ja, verbied de verkoop van vuurwerk, da's wel een goeie.) Dit wordt echt enorm opgeblazen (pun intended). En ik zou het echt heel fijn vinden, als inwoner van deze wijk, als anderen die hier niks mee te maken hebben dat niet steeds zouden aangrijpen om de tegenstellingen en de roep om tegengeweld luider te maken.

Want nu wordt er druk gezet op onze gemeente en onze politie door buitenstaanders die hier zelf niets mee te maken hebben maar die gewoon een langlopende vete tegen 'hunnie' hebben. Daar maak ik me boos over. Jij woont hier niet, hou je hier dan gewoon buiten!

Als ik het niet eens ben met het beleid dan breng ik dat zelf wel in bij onze gemeente, en dat doen andere mensen ongetwijfeld ook. Maar het zou echt helpen als mensen die er niks van weten en die het ook niks interesseert hoe het echt gaat zich hier buiten houden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:01

Dan is het duidelijk dat het rellen niet in jou straat gebeurde als je verderop wel wat hoorde.
Dan is jou auto of scooter niet in de fik gestoken, niet het gras net voor je deur enz enz enz.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:07

Nja, ons dorp op 30km van utrecht af stroomt inmiddels aardig vol met Utrechters die het zat zijn. Ons huis is verkocht aan mensen uit Overvecht die daar al jaren en jaren wonen maar knettergek worden van de overlast. Ik denk niet dat ze voor de lol hun geboortestad verlaten, maar ze zeggen dat het steeds erger wordt en als je mensen erop aanspreekt je je leven amper zeker bent. Daar hadden ze geen zin meer in, dus verhuizen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:08

Shadow0 schreef:
_Penotti schreef:
Ja dat is gezelliger dan wat er nu gebeurt. Dat ze die lui maar aanpakken. Ben je op dat moment niets aan het uitspoken hoef je er ook geen angst voor te hebben.


Dit is in het verleden inderdaad altijd zo gegaan. Geweld raakt altijd alleen maar degenen die het verdienen, het gaat nooit naar de verkeerden.

Citaat:
Jij bent bang voor de democratie, niet of je huis in de fik word gestoken en je al emmers klaar hebt staan in de nacht om het eerste te doven. Zoals de buurtbewoners van de rellen

Helemaal geen vergelijk dus, echt niet eens een beetje.


Jawel, want ik woon dus in die wijk! Zelfs nu ik hier woon maak ik me aanzienlijk meer zorgen om het afbraken van de rechtstaat dan om de onrust van vorig weekend. Je doet alsof er hier een staat van beleg is, maar als ik de deur uit loop dan merk ik nu helemaal niks, en 's avonds hoor ik in de verte wat vuurwerk knallen (oh ja, verbied de verkoop van vuurwerk, da's wel een goeie.) Dit wordt echt enorm opgeblazen (pun intended). En ik zou het echt heel fijn vinden, als inwoner van deze wijk, als anderen die hier niks mee te maken hebben dat niet steeds zouden aangrijpen om de tegenstellingen en de roep om tegengeweld luider te maken.

Want nu wordt er druk gezet op onze gemeente en onze politie door buitenstaanders die hier zelf niets mee te maken hebben maar die gewoon een langlopende vete tegen 'hunnie' hebben. Daar maak ik me boos over. Jij woont hier niet, hou je hier dan gewoon buiten!

Als ik het niet eens ben met het beleid dan breng ik dat zelf wel in bij onze gemeente, en dat doen andere mensen ongetwijfeld ook. Maar het zou echt helpen als mensen die er niks van weten en die het ook niks interesseert hoe het echt gaat zich hier buiten houden.

Wordt het echt opgeblazen of denk jij dat omdat je dingen anders/minder meekrijgt?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:14

Wij hadden een zaak in Amsterdam, om de hoek van de Diamant buurt waar de laatste jaren toen veel problemen waren met Marokaanse jongeren.

Ook wij hebben wel echt last gehad van jonge jongetjes die al criminele dingen uithaalden. 1x heeft een personeelslid van ons 1 jongen te pakken gehad en meegenomen naar zijn huis.
Daar schrok de vader enorm wat zijn zoon had gedaan en de jongen werd echt vierkant de gang door geschopt en geslagen. Ons personeelslid is daar echt van geschrokken. Het was erg wat ze deden; auto's inslaan, naar binnen komen en uit de kas willen graaien, iets van een klant pakken; jas, tas etc. Ruiten stuk, viezigheid op ramen gooien etc etc
Uiteraard niet alleen bij ons en niet persoonlijk gericht verder.

Maar......is zo aangepakt worden thuis de oplossing? Ons doel was natuurlijk dat zo iemand aangesproken werd, bewust werd van de daden en dat het stopt. Niet dat ze zulke klappen en trappen krijgen en het morgen weer doen in de hoop niet gepakt te worden.

Ik zeg ook niet dat het door internet komt en iedereen daardoor zulke dingen gaat doen. Maar anoniem durven ze veel meer en het bereik is veel groter.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:19

_Penotti schreef:
Dan is het duidelijk dat het rellen niet in jou straat gebeurde als je verderop wel wat hoorde.
Dan is jou auto of scooter niet in de fik gestoken, niet het gras net voor je deur enz enz enz.


Wat een aannames toch allemaal weer... Het is echt bizar dat zelfs mijn ervaring als bewoner niet meetelt hierin.

verootjoo schreef:
Nja, ons dorp op 30km van utrecht af stroomt inmiddels aardig vol met Utrechters die het zat zijn. Ons huis is verkocht aan mensen uit Overvecht die daar al jaren en jaren wonen maar knettergek worden van de overlast.


En dat snap ik allemaal best, zeker als het gaat om mensen die genoeg geld hebben om een huis te kopen in de buurt van Utrecht is er echt wel wat beters te vinden. Maar er is een verschil tussen 'ergens anders een betere plek vinden met minder overlast' en het soort opruiing dat hier op Bokt (maar ook in de media) veel gedaan wordt die maakt alsof dit zo onleefbaar is dat flink veel ME de enige oplossing is.

Dat tweede is gewoon niet aan de orde. Maar hoe meer buitenstaanders daarin steeds weer gaan opjutten, hoe moeilijker het wordt om constructief bezig te zijn.
Want daar schrok ik dus van: dat ik nu een paar rondjes door de buurt heb gemaakt en allerlei best wel positieve dingen zie en hoor, en dat ik ze niet eens op Bokt wil delen omdat ik denk dat het meer negativiteit uitlokt en ik niet vind dat mijn buurtgenoten meer negativiteit nodig hebben.

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:23

Die relschoppers zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen:



hebben ze gelijk ook niet meer de energie om te gaan rellen :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:23

Maar is de berichtgeving in het artikel in de OP dan overdreven of niet waar?

Dat vraag ik me dan af. Ik hoor al jaren van verschillende vormen an overlast in Overvecht en Kanaleneiland, juist van kennissen die er wonen/woonden.