Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:28

Wat een gezeur zeg :+ Ik ken die vent niet en ik weet maar vaag waarover alle heisa gaat, maar als je even gewoon kijkt wat populistische politiekers a la Francken en Baudet allemaal zeggen en gewoon mee wegkomen dan kunnen we toch wel van een bepaalde hypocrisy spreken :')

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:48

Angela de Jong is dan ook iemand die iets teveel in zichzelf is gaan geloven nadat ze de nodige complimenten kreeg dat zij schreef wat Nederland dacht. Ondertussen is zij toch vooral het geweten van de onderbuik van Nederland. Kijk maar eens hoe hard ze geprobeerd heeft om Wilfred Genee uit Veronica Inside te schrijven.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:02

Karl66 schreef:
Angela de Jong is dan ook iemand die iets teveel in zichzelf is gaan geloven nadat ze de nodige complimenten kreeg dat zij schreef wat Nederland dacht. Ondertussen is zij toch vooral het geweten van de onderbuik van Nederland. Kijk maar eens hoe hard ze geprobeerd heeft om Wilfred Genee uit Veronica Inside te schrijven.

Ook terecht natuurlijk, dat is een echte matennaaier die zijn collega's voor het tribunaal gooide.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:11

Welnee, als je vindt dat Johan Derksen een mening mag hebben en die op tv mag uiten, dan zal je ook moeten accepteren dat Wilfred Genee een mening heeft en die op tv mag uiten. Wat is dat toch voor raars dat mensen altijd denken dat alleen de eigen kant rechten heeft en de andere kant alleen maar plichten?

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:34

Karl66 schreef:
Welnee, als je vindt dat Johan Derksen een mening mag hebben en die op tv mag uiten, dan zal je ook moeten accepteren dat Wilfred Genee een mening heeft en die op tv mag uiten. Wat is dat toch voor raars dat mensen altijd denken dat alleen de eigen kant rechten heeft en de andere kant alleen maar plichten?


Vrijheid van meningsuiting geldt alleen voor een bepaalde groep in onze samenleving :D

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:27

Quebelle schreef:
Wat een gezeur zeg :+ Ik ken die vent niet en ik weet maar vaag waarover alle heisa gaat, maar als je even gewoon kijkt wat populistische politiekers a la Francken en Baudet allemaal zeggen en gewoon mee wegkomen dan kunnen we toch wel van een bepaalde hypocrisy spreken :')


Helaas komt hypocrisie aan beide kanten van de discussie evenveel voor.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:58

Ik heb die aflevering van FunX ook eens bekeken. Maar ik kan me steeds minder voorstellen dat mensen zoals Akwasi belang hebben bij verbinding zoeken. Die Urban scene is een subcultuur waarin best veel geld om gaat. Waarom zou iemand als Akwasi belang hebben bij verbroedering. Volgens mij is Akwasi heel wat slimmer dan dat hij zich voordoet.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:01

@elnienjo en anderen die zich mogelijk aangesproken voelen.

Er zijn nu voorbeelden geweest van mensen met verschillende achtegronden (groot)ouders uit Afrikaanse landen, maar ook Aziaten. Allemaal beweren ze dat ze last hebben van racisme en telkens wordt het of gerelativeerd of zelfs gerationaliseerd.

Als het allemaal onzin is, wanneer is volgens jou(jullie) wel iets racisme? Concrete voorbeelden het liefst.
En wanneer zou je wel iemand "bestempelen" als racist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:38


FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:48

MCE schreef:
FiveSpots, voorbeelden zijn niet te geven omdat voorbeelden snel ( al dan niet onder maatschappelijke druk) ingehaald kunnen worden ook met terugwerkende kracht

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4684919 ... rapperhaus


Wat heeft de maatschappij te maken met wat jij als persoon wel/niet als racisme ziet? Ik zeg ook nergens dat er een goed of fout antwoord is. Als je niet kan aangeven wat jij als racisme ziet, zou je ook niet aan kunnen geven wat jij als geen racisme ziet.

Beetje aparte vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:53

FiveSports schreef:
MCE schreef:
FiveSpots, voorbeelden zijn niet te geven omdat voorbeelden snel ( al dan niet onder maatschappelijke druk) ingehaald kunnen worden ook met terugwerkende kracht

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4684919 ... rapperhaus


Wat heeft de maatschappij te maken met wat jij als persoon wel/niet als racisme ziet? Ik zeg ook nergens dat er een goed of fout antwoord is. Als je niet kan aangeven wat jij als racisme ziet, zou je ook niet aan kunnen geven wat jij als geen racisme ziet.

Beetje aparte vergelijking.


ging om het bericht, bijgevoegd als voorbeeld hoe snel iets kan veranderen
classificeren van mensen laat ik aan anderen over, daartoe heb ik geen recht
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-20 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:56

MCE schreef:
FiveSports schreef:
Wat heeft de maatschappij te maken met wat jij als persoon wel/niet als racisme ziet? Ik zeg ook nergens dat er een goed of fout antwoord is. Als je niet kan aangeven wat jij als racisme ziet, zou je ook niet aan kunnen geven wat jij als geen racisme ziet.

Beetje aparte vergelijking.


ging om het bericht,


Sorry, heb het bericht gelezen, maar begrijp niet echt waar je dan op doelt :o

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:01

Even plakken vanuit het andere topic, gezien reacties hierop hier eigenlijk thuis horen.

elnienjo schreef:
Racistisch is als je iemand van een andere afkomst maar met Nederlands paspoort zou weigeren tot bijv. scholing, gezondheidszorg, restaurantbezoek of tot winkels vanwege de huidskleur.
Hiervan is in Nederland geen enkele sprake.


Alleen huidkleur of ook religie? Een vrouw die omwille haar geloof bijvoorbeeld een hoofddoek draagt.

Los daarvan snap ik nu wel meer waarom je zo reageert als je doet.
Ik denk dat de meeste hier een iets ruimere definitie van racisme hanteren dan dat jij doet.

Volgens jou zou je hier dus vanalles en nog wat kunnen zeggen over mensen met een andere huidskleur op dit forum, maar is het pas racisme als iemand met een andere huidskleur zich niet mag aanmelden of geband wordt?

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:24

FiveSports schreef:
Even plakken vanuit het andere topic, gezien reacties hierop hier eigenlijk thuis horen.

elnienjo schreef:
Racistisch is als je iemand van een andere afkomst maar met Nederlands paspoort zou weigeren tot bijv. scholing, gezondheidszorg, restaurantbezoek of tot winkels vanwege de huidskleur.
Hiervan is in Nederland geen enkele sprake.


Alleen huidkleur of ook religie? Een vrouw die omwille haar geloof bijvoorbeeld een hoofddoek draagt.

Los daarvan snap ik nu wel meer waarom je zo reageert als je doet.
Ik denk dat de meeste hier een iets ruimere definitie van racisme hanteren dan dat jij doet.

Volgens jou zou je hier dus vanalles en nog wat kunnen zeggen over mensen met een andere huidskleur op dit forum, maar is het pas racisme als iemand met een andere huidskleur zich niet mag aanmelden of geband wordt?


@elnienjo, hoe weet jij zo zeker dat dat niet gebeurd? Je zou nog verschieten. Mijn zoontje is 2 en half Marokkaans en op 1 school deden ze serieus al vervelend bij het inschrijven (woon in België)...echt? Het kind is TWEE. Spreekt vloeiend NL, berbers en engels. Kan al tot 20 tellen, kent alle kleuren en ongelooflijk veel woorden. Maar zijn achternaam is een probleem. En zo zijn er nog duizenden voorbeelden van duizenden situaties in duizenden gezinnen.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:37

Steffi4 schreef:
@elnienjo, hoe weet jij zo zeker dat dat niet gebeurd? Je zou nog verschieten. Mijn zoontje is 2 en half Marokkaans en op 1 school deden ze serieus al vervelend bij het inschrijven (woon in België)...echt? Het kind is TWEE. Spreekt vloeiend NL, berbers en engels. Kan al tot 20 tellen, kent alle kleuren en ongelooflijk veel woorden. Maar zijn achternaam is een probleem. En zo zijn er nog duizenden voorbeelden van duizenden situaties in duizenden gezinnen.


Cool, zou willen dat iemand me Berbers zou leren.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 23:11

FiveSports schreef:
Even plakken vanuit het andere topic, gezien reacties hierop hier eigenlijk thuis horen.

elnienjo schreef:
Racistisch is als je iemand van een andere afkomst maar met Nederlands paspoort zou weigeren tot bijv. scholing, gezondheidszorg, restaurantbezoek of tot winkels vanwege de huidskleur.
Hiervan is in Nederland geen enkele sprake.


Alleen huidkleur of ook religie? Een vrouw die omwille haar geloof bijvoorbeeld een hoofddoek draagt.

Los daarvan snap ik nu wel meer waarom je zo reageert als je doet.
Ik denk dat de meeste hier een iets ruimere definitie van racisme hanteren dan dat jij doet.

Volgens jou zou je hier dus vanalles en nog wat kunnen zeggen over mensen met een andere huidskleur op dit forum, maar is het pas racisme als iemand met een andere huidskleur zich niet mag aanmelden of geband wordt?

Elke keer wordt huidskleur aangehaald, maar voor mij is huidskleur echt nooit een issue. Het gaat mij om (cultuur/religie bepaald) gedrag wat een onoverbrugbare kloof kan veroorzaken. En dat is dus nurture ipv nature. En dat kan dus evengoed voorkomen bij een blanke Nederlandse biblebelter, maar die blijven zelf op de achtergrond dus die kom je niet zo snel buiten hun eigen community tegen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 23:21

Ja, maar het gaat niet om JOU. Het gaat om wat de maatschappij doet met mensen die niet blank zijn, het hele systeem maakt het geen ruk uit hoe jij als persoon mensen die niet wit zijn behandeld. Dat jij niet (h) erkent dat zo'n dingen gebeuren in Belgie en Nederland neemt niet weg van de realiteit die people of color elke dag ondergaan.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:43

Cowboy55 schreef:
Steffi4 schreef:
@elnienjo, hoe weet jij zo zeker dat dat niet gebeurd? Je zou nog verschieten. Mijn zoontje is 2 en half Marokkaans en op 1 school deden ze serieus al vervelend bij het inschrijven (woon in België)...echt? Het kind is TWEE. Spreekt vloeiend NL, berbers en engels. Kan al tot 20 tellen, kent alle kleuren en ongelooflijk veel woorden. Maar zijn achternaam is een probleem. En zo zijn er nog duizenden voorbeelden van duizenden situaties in duizenden gezinnen.


Cool, zou willen dat iemand me Berbers zou leren.


Ik leer het nu samen met mijn zoontje. :') Vind het zo’n moeilijke taal om te leren omdat het oorspronkelijk geen geschreven taal is en ik heel visueel ben.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:32

elnienjo schreef:
Elke keer wordt huidskleur aangehaald, maar voor mij is huidskleur echt nooit een issue. Het gaat mij om (cultuur/religie bepaald) gedrag wat een onoverbrugbare kloof kan veroorzaken. En dat is dus nurture ipv nature. En dat kan dus evengoed voorkomen bij een blanke Nederlandse biblebelter, maar die blijven zelf op de achtergrond dus die kom je niet zo snel buiten hun eigen community tegen.


Gelukkig dat dat voor jou geen issue is, voor mij ook niet :)

Ik vind jouw omschrijving van wat racisme is wel iets waar ik het zwaar mee oneens ben. Als het pas racisme is als we mensen gaan verbieden om onderwijs te volgen of toegang tot gezondheidszorg ontzeggen of dat ze niet mogen werken zijn we echt al extreem ver over de grens heen.

Ik zou dus tegen jou mogen zeggen dat het je genen zijn die je gedrag veroorzaken. Zou elk negatief iets over iemamd die gelijkenissen met jou vertoont mogen koppelen aan je genen. Zou je mogen pesten etc. en zelfs dan voldoe ik niet aan jouw definitie van racisme.

Met jou bedoel ik eigenlijk iedereen die dat als racisme ziet.

Op die manier is dit inderdaad een hele lastige discussie en kan iedereen met 1001 voorbeelden komen en ga je het nog steeds geen racisme vinden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:42

FiveSports schreef:
elnienjo schreef:
Elke keer wordt huidskleur aangehaald, maar voor mij is huidskleur echt nooit een issue. Het gaat mij om (cultuur/religie bepaald) gedrag wat een onoverbrugbare kloof kan veroorzaken. En dat is dus nurture ipv nature. En dat kan dus evengoed voorkomen bij een blanke Nederlandse biblebelter, maar die blijven zelf op de achtergrond dus die kom je niet zo snel buiten hun eigen community tegen.


Gelukkig dat dat voor jou geen issue is, voor mij ook niet :)

Ik vind jouw omschrijving van wat racisme is wel iets waar ik het zwaar mee oneens ben. Als het pas racisme is als we mensen gaan verbieden om onderwijs te volgen of toegang tot gezondheidszorg ontzeggen of dat ze niet mogen werken zijn we echt al extreem ver over de grens heen.

Ik zou dus tegen jou mogen zeggen dat het je genen zijn die je gedrag veroorzaken. Zou elk negatief iets over iemamd die gelijkenissen met jou vertoont mogen koppelen aan je genen. Zou je mogen pesten etc. en zelfs dan voldoe ik niet aan jouw definitie van racisme.

Met jou bedoel ik eigenlijk iedereen die dat als racisme ziet.

Op die manier is dit inderdaad een hele lastige discussie en kan iedereen met 1001 voorbeelden komen en ga je het nog steeds geen racisme vinden.

Nee, het heeft in mijn ogen niet met genen te maken, maar de opvoeding/cultuur. Het kan dus evengoed een blanke tokkie zijn waarbij de kinderen bij voorbaat achterstand hebben op school.

Overigens heb ik begrepen dat in de biblebelt bedrijven hun potentiele medewerkers screenen op hun geloof. Een atheist wordt daar gediscrimineerd en dat is bij wet niet verboden. Andersom geloof ik dat je als een neutraal/atheistisch bedrijf aangeklaagd zou mogen worden als je iemand vanwege openlijke geloofsuitingen zou weigeren. Dat is wel krom natuurlijk.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:48

elnienjo schreef:
[
Overigens heb ik begrepen dat in de biblebelt bedrijven hun potentiele medewerkers screenen op hun geloof. Een atheist wordt daar gediscrimineerd en dat is bij wet niet verboden.

Nope.. ze vragen aan detoekomstige werknemer of ze rekening willen/kunnen houden met de geloofsovertuigingen binnen het bedrijf.

Ik heb er gewerkt en ons uniform was voor vrouwen een rok met bloes, de mannen een broek met bloes.
Als ik (een x) achter de schermen bleef mocht ik daar prima werken in mijn spijkerbroek met t-shirt.
Bij een gezamenlijk maaltijd werd er gebeden en dan hoefde je alleen maar even netjes stil te zijn.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 13:04

Brainless schreef:
elnienjo schreef:
[
Overigens heb ik begrepen dat in de biblebelt bedrijven hun potentiele medewerkers screenen op hun geloof. Een atheist wordt daar gediscrimineerd en dat is bij wet niet verboden.

Nope.. ze vragen aan detoekomstige werknemer of ze rekening willen/kunnen houden met de geloofsovertuigingen binnen het bedrijf.

Ik heb er gewerkt en ons uniform was voor vrouwen een rok met bloes, de mannen een broek met bloes.
Als ik (een x) achter de schermen bleef mocht ik daar prima werken in mijn spijkerbroek met t-shirt.
Bij een gezamenlijk maaltijd werd er gebeden en dan hoefde je alleen maar even netjes stil te zijn.


Ik heb het niet zo op de religieus gedoe. Als ik dat over christenen zeg is het oke, als ik dat over moslims zeg ziet men mij aan voor een racist. What's the difference. Gelovigen zijn toch gewoon gelovigen.


Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:14

MCE schreef:

Ik zie niet in wat dit met de discussie over racisme te maken heeft? Het 'recht' hebben om bepaalde slurs wel of niet te mogen gebruiken?

Dan bekijk je imo beter deze eens, want ik vind Ta-nehisi Coates' uitleg over de context van woorden en het gebruik van deze binnenin sommige communities veel duidelijker dan Ali B's 'ik mag iemand fl*kker noemen want mijn homovriend zegt dat dat oke is" uitleg.


Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:50

Er zijn meerdere manieren en meerdere tonen waarop je over dit onderwerp kunt spreken.

De burgemeeste can Almere bijvoorbeeld spreekt over zijn ervaringen met racisme en ook zijn visie op hoe er mee om te gaan.
https://youtu.be/Tm9QhhTjLM4

Dan nog een politieagent die vanbinnen het korps probeert zijn collega's aan het denken te zetten.
https://youtu.be/BbfIx5iyLW8

Dit zijn gewoon een paar mensen die naar mijn mening behoorlijk productief zijn. Beter dan de manier van Akwasi.
Dit programma praat trouwens ook met de wat fellere activisten. Ze proberen het probleem van racisme veel breder te belichten.