Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:45

Dat vind ik ook pmarena, maar in dit geval was er dus nog veel meer aan de hand zo te zien.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:50

Marie_Anne schreef:
Je doet net alsof er maar weinig mis is in dit gezin en dat is gewoon niet waar.


Nee, ik geloof zonder meer dat er genoeg mis is. Maar voor uithuisplaatsing naar een jeugdzorgsetting zou men moeten kijken of een jongere er ook echt baat bij heeft. Dat is bij een jongere die redelijk functioneert thuis en op school bijna nooit het geval, simpelweg omdat jeugdzorg zelf een gevaarlijke plek is. Daar moet je geen kinderen heen sturen als het niet echt noodzakelijk is.


Citaat:
Er is sprake van psychische en emotionele mishandeling door de vader, zoals ook blijkt uit het rapport van het NIFP van 17 juli 2018.


Ja, dat heb ik, en dat is een beetje een cirkelredenering. De vooraanname is dat het weigeren van contact met zijn/haar moeder voldoende bewijs is dat er sprake is van die emotionele ontwikkeling.
Ik vind dat nogal wat.

In combinatie met dit:
Citaat:
KNIP
De vader en zijn familie zijn niet bereid om mee te werken aan de geboden hulpverlening.
KNIP


betekent het dat Jeugdzorg een aantal hele belangrijke dingen bepaalt: jeugdzorg bepaalt met wie en hoeveel contact een kind moet hebben met een ouder. Niet de ouder, niet het kind, maar jeugdzorg. En zodra men het daar niet mee eens is en men daar niet aan mee wil werken, is jeugdzorg bereid om het spel heel hoog te spelen, tot aan een vrijwel zeker trauma voor de jongere aan toe die uit een min of meer functionerende omgeving gehaald wordt.
Dat is een hele vergaande vorm van het afpakken van rechten en eigen regie.

IK vind dat een onaanvaardbare gang van zaken, allereerst omdat het niet is hoe je met rechten van mensen en in het bijzonder kinderen om hoort te gaan. En ook waarbij het belang van kinderen objectief niet gediend is: de situatie waarin ze terecht komen na uithuisplaatsing is vrijwel zeker slechter. Kansen voor jongeren in jeugdzorg zijn aanzienlijk beperkt, veel halen er niet eens een diploma. Deze jongere deed het redelijk probleemloos op school - dat alleen al zou je moeten koesteren. Het thuisgezin is ongetwijfeld niet ideaal, maar het is ook niet aan de staat of jeugdzorg of de rechtbank om te bepalen wat een 'ideaal' gezin moet zijn.

Citaat:
Een uithuisplaatsing is het laatste redmiddel dat ingezet kan worden om [minderjarige] niet langer bloot te stellen aan de psychische mishandeling door de vader.

Als je dat zo letterlijk leest lijkt het inderdaad de conclusie te verantwoorden. Maar dat is dan ook precies de reden dat die woorden zo gekozen zijn. Maar als je probeert om concreet te maken hoe de situatie eruit ziet, dan is het
- een situatie waar een jongere naar school kan en weinig gekke dingen doet
- er geen sprake is van geweld of rechtstreekse dreiging.

En ondertussen hebben we dus jeugdzorg:
- waar jongeren vaak geen goede toegang hebben tot onderwijs
- waar op diverse plekken problemen met het 'pedagogisch klimaat' geconstateerd worden
- waar het risico op geweld of seksueel misbruik aanwezig is, soms door medeclienten, soms door personeel, (en soms door loverboys/dealers die korte lijntjes hebben met de jeugdzorgplekken...)
- die vaak op grote afstand van thuis zijn (en dus ook contact met vrienden en omgeving beschadigt)
- waar de afgelopen jaren ook heel veel chaos en instabiliteit is geweest en sommige plekken zijn opgeheven

In levensbedreigende situaties, actuele fysieke mishandeling, ernstige verwaarlozing, seksueel misbruik: allemaal begrijpelijke redenen om in te grijpen.
Maar het niet meewerken aan een omgangsregeling die door jeugdzorg en de andere ouder wordt geeist... dat vind ik al heel anders.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:53

pmarena schreef:
Nou ik denk dat het toch wel een heel duidelijk teken is dat een ouder absoluut niet het beste voor heeft met zijn kind als zeer bewust de andere ouder zwart wordt gemaakt en het contact onmogelijk gemaakt wordt met de andere ouder.


Dat zou ik niet zo zeggen.

Ten eerste nemen jullie hier zonder weerwoord aan dat de weergave van jeugdzorg klopt. Terwijl dat alvast kritiekpunt 1 is: jeugdzorg schrijft vaak veel meer dan ze kunnen verantwoorden.

Citaat:
Om daarvoor een kind uit huis te plaatsen gaat wel heel erg ver, maar iemand wiens eigen ego / behoefte zó groot is dat die zijn kind wil vervreemden van de andere ouder, wat allerlei consequenties heeft tijdens tijdens de vorming...


Andere mogelijkheid: die persoon is zelf ook flink geraakt door de situatie.

En... ook het uithuisplaatsen heeft grote consequenties voor de ontwikkeling van een kind of jongere, bijna allemaal aanzienlijk negatiever.

Citaat:
Let wel!! Als de ene ouder zeker weet dat het kind serieus niet veilig is bij de andere ouder, dan is het nog iets anders.

Hoe maak je dat onderscheid? Wie maakt het onderscheid?

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:53

Shadow0:
De beslissing om het kind uit huis te plaatsen is misschien wel extreem, maar ik heb daar niet genoeg kunde van om daar iets over te kunnen zeggen.

Ik vind wel dat als moeder al niet eens mee kan gaan in de beslissing om dochter en vader onder begeleiding elkaar te kunnen laten ontmoeten, dat ook niet meewerkend is. Dan had ze haar kind misschien nog wel gewoon bij haar gehad.

Verder sluit ik me bij de post van pmarena aan. (Ik hoef hier geen dubbele dingen neer te schrijven :) )

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:25

ARCTN: ik ben dan vooral benieuwd hoe dat zo verlopen is, maar om mee te werken aan een bezoekregeling heb je als ouder denk ik heel veel vertrouwen nodig in de instantie, als het vertrouwen in de ex er niet meer is.
En dat verloopt ook moeizaam, vaak al ver voor de escalatie in beeld komt. Heeft jeugdzorg voldoende mogelijkheden om ook echt een betrouwbare, respectvolle organisatie te zijn waar ouders op kunnen bouwen? Volgens mij gaat er aan het niet meer mee willen werken heel wat vooraf, het zal denk ik zelden de eerste stap zijn van ouders. Maar wat er dan precies aan vooraf gaat blijft vaak buiten beeld.

Toevoeging: in de publieke beeldvorming van jeugdzorg (interviews en documentaires) gaan ze er zelf in elk geval meestal niet op in of zij mogelijkheden hebben om daarin te groeien of te leren of meer te bereiken vanuit andere uitgangspunten. Het blijft meestal toch 'de ouders werken niet mee' en 'overal worden fouten gemaakt'.

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:30

In het voorbeeld van arctn: vader kan best zo toxisch zijn als moeder zegt, maar het kan ook heel goed zijn dat moeder gewoon een eerste klas secreet is, die haar kind gebruikt om haar ex dwars te zitten.

Blijkbaar komt vader geloofwaardig over op de rechtbank en jeugdzorg en heeft hij zijn zaken beter op een rijtje om zijn kind een thuis te bieden.

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:19

Shadow0 schreef:
ARCTN: ik ben dan vooral benieuwd hoe dat zo verlopen is, maar om mee te werken aan een bezoekregeling heb je als ouder denk ik heel veel vertrouwen nodig in de instantie, als het vertrouwen in de ex er niet meer is.
En dat verloopt ook moeizaam, vaak al ver voor de escalatie in beeld komt. Heeft jeugdzorg voldoende mogelijkheden om ook echt een betrouwbare, respectvolle organisatie te zijn waar ouders op kunnen bouwen? Volgens mij gaat er aan het niet meer mee willen werken heel wat vooraf, het zal denk ik zelden de eerste stap zijn van ouders. Maar wat er dan precies aan vooraf gaat blijft vaak buiten beeld.

Toevoeging: in de publieke beeldvorming van jeugdzorg (interviews en documentaires) gaan ze er zelf in elk geval meestal niet op in of zij mogelijkheden hebben om daarin te groeien of te leren of meer te bereiken vanuit andere uitgangspunten. Het blijft meestal toch 'de ouders werken niet mee' en 'overal worden fouten gemaakt'.



Wat betreft het dikgedrukte: ik denk ook dat er veel aan vooraf gaat. Maar je kan als ouder zijnde op je vingers nagaan dat de andere ouder het daar niet bij zal laten.
En dan moet je toch in het belang van je kind gaan denken. Ga je het risico lopen op meer ellende, of doe je water bij de wijn.


Op je eerste gedeelte kan ik niet zo goed reageren. Ik heb werkelijk geen idee wat de capaciteiten van jeugdzorg organisaties zijn.
Ik denk alleen niet dat het alleen maar slecht is. Als ze merken dat een kind tijdens zo'n bezoek psychisch of lichamelijk wat aangedaan word, denk ik dat er echt wel ingegrepen word.

Uiteraard is water bij de wijn in deze zaak voor de moeder een lastig ding. Toch zal ze vanuit het belang van haar kind moeten handelen en niet vanuit haar eigen angst. Daar is het kind niet mee geholpen, dat blijkt nu wel..

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:31

Vanuit mijn ervaring in het onderwijs heb ik twee keer meegemaakt dat kinderen uit huis geplaatst werden. En beide keren vond ik dat dat eindeloos duurde. Wij hadden al meerdere jaren hele grote zorgen over beide gezinnen en dit ook meerdere keren gemeld.
Van beide gezinnen gaf jeugdzorg en veilig thuis toe dat de hulpverlening veel te laat op gang kwam. En dat ze zelden zoiets meegemaakt hadden aan slechte thuissituaties als bij deze gezinnen. Het was vreselijk.
Dus vanuit deze twee gevallen kan ik zeggen: nee, het duurt heel lang, te lang zelfs.
Ook nu speelt het bij een gezin, wij hebben al vier jaar grote zorgen, is ook allemaal gemeld, er is al hulpverlening, maar oh oh wat is en blijft het een schrijnende situatie voor het kind.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:36

Maar weet men wel hoeveel tijd er overheen gaat elke keer?

Dat een ouder een andere ouder zwartmaakt komt heel veel voor en is niet goed, maar komt wel ergens vandaan. Daar zou ook naar gekeken kunnen worden.

Als jeugdzorg al is ingeschakeld duurt het echt heel lang voor er contacten gelegd worden, regelingen getroffen etc etc.
In die periode is er al schade gedaan, zowel aan kind ( eren ) als ouders. Want ouders lopen ook vaak schade op.

Als mensen kinderen krijgen die niet in staat zijn een goede relatie te hebben, als goede ouders te functioneren etc, zou je al veel problemen kunnen voorkomen om daar veel meer naar te kijken. Ouder zijn hoor je feitelijk thuis te leren en daar gaat het op grote schaal al mis.

Ook al zou een ouder nog zo slecht zijn. Het is niet altijd geheel bewust of expres. Niet alle verkeerde ouders willen hun kind verdriet doen of weten wat hun gedrag en of acties voor effect hebben.

Uit huis plaatsen is een optie, maar de schade is al gedaan en een geheel normale jeugd krijgt zo een kind ook vaak niet meer.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:40

Hoe kunnen die uitspraken gevonden worden? Ik ben al een tijdje op zoek naar de uitspraak mbt familie van mij. De kinderen waren hier welkom, maar ik denk dat moeder dat tegengehouden heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:44

Anoeska27 schreef:
Hoe kunnen die uitspraken gevonden worden? Ik ben al een tijdje op zoek naar de uitspraak mbt familie van mij. De kinderen waren hier welkom, maar ik denk dat moeder dat tegengehouden heeft.

Die worden geanonimiseerd, dus dat is erg lastig. Je weet ook niet zeker of die uitspraak wel gepubliceerd is, want ze worden niet altijd allemaal gepubliceerd.
Als je weet wanneer de uitspraak was en bij welke rechtbank kun je van die datum gaan zoeken, maar dat is misschien een speld in een hooiberg.
Je kunt op datum of tijdvak zoeken, dan jeugd en familierecht selecteren onder civiel en dan de rechtbank. Evt nog een woord waarvan je weet dat het er in zal staan.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:36

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:
Nou ik denk dat het toch wel een heel duidelijk teken is dat een ouder absoluut niet het beste voor heeft met zijn kind als zeer bewust de andere ouder zwart wordt gemaakt en het contact onmogelijk gemaakt wordt met de andere ouder.


Dat zou ik niet zo zeggen.

Ten eerste nemen jullie hier zonder weerwoord aan dat de weergave van jeugdzorg klopt. Terwijl dat alvast kritiekpunt 1 is: jeugdzorg schrijft vaak veel meer dan ze kunnen verantwoorden.


Nee hoor, dat neem ik helemaal niet aan, en anderen volgens mij ook niet :)

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:
Om daarvoor een kind uit huis te plaatsen gaat wel heel erg ver, maar iemand wiens eigen ego / behoefte zó groot is dat die zijn kind wil vervreemden van de andere ouder, wat allerlei consequenties heeft tijdens tijdens de vorming...



Andere mogelijkheid: die persoon is zelf ook flink geraakt door de situatie.

En... ook het uithuisplaatsen heeft grote consequenties voor de ontwikkeling van een kind of jongere, bijna allemaal aanzienlijk negatiever.


Uiteraard zal de persoon zelf ook flink geraakt zijn. Je komt over het algemeen niet met regenbogen en unicorns in zo'n situatie terecht. Dat zo'n uithuisplaatsing geen kattenpis is lijkt me duidelijk. Maar dat die moeder en oma geen gezonde situatie voor het kind willen nastreven is ook overduidelijk. In die uitspraak wordt perfect uitgelegd hoe ik dat ook zie :j Als de vader wèl een gezondere thuissituatie kan bieden (dat moet je dan maar hopen...) dan denk ik dat het het toch waard is om nu even hier doorheen te gaan, hoe rot het op dat moment voor het meiske ook is :(:)

Moeder (en oma) heeft het hier naar gemaakt, vergeet dat niet. Als deze daadwerkelijk in het belang van het kind hadden gedacht hadden ze het niet zo ver laten komen, ze hebben gewoon veel te hoog spel gespeeld.... bovendien is het de bedoeling dat de uithuisplaatsing van zeer tijdelijke aard is, waarna het meisje naar pappa kan.

En de enige reden dat ze eerst bij een pleeggezin geplaatst wordt, is wederom de schuld van moeder (en oma): het zou waarschijnlijk te stressvol zijn voor het meisje om direct naar de vader te gaan omdat moeder en oma het kind daar hartstikke bang voor hebben gemaakt.... waardoor men denkt dat ze beter eerst even in een neutrale situatie, weg van de giftige invloed van moeder en oma geplaatst kan worden om weer een beetje "gezond in de bovenkamer" te worden :(:)

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:
Let wel!! Als de ene ouder zeker weet dat het kind serieus niet veilig is bij de andere ouder, dan is het nog iets anders.

Hoe maak je dat onderscheid? Wie maakt het onderscheid?


Dat zal uiteraard niet makkelijk zijn. Daar zal men heel goed naar moeten kijken en heel goed de vinger aan de pols moeten houden. Het is tricky maar je kan niet iedere (in dit geval) vader en kind uit elkaar laten houden doordat er wel eens misselijke mannetjes tussen zitten.... want misselijke moeders zijn er natuurlijk ook, van die zure wijven die een kind met een verwrongen beeld van de wereld op laten groeien en de vader uit beeld willen houden....daar moet je een kind ook tegen beschermen :(:)

Het gaat niet om kleinigheden die een kind niet krijgt, maar het onthouden van een vaderfiguur....van een vader die wel degelijk een rol wil spelen in het leven van het kind. Als alles er op wijst dat het hier om iemand gaat die gewoon een fijne vader kan zijn...dan dient een moeder haar kind dat contact te gunnen en staat ze dat op geen enkele manier toe dan geeft dat nu niet bepaald een goede indruk.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:48

Zo jammer dat jij er altijd als de kippen bij bent om dit soort topicste kapen met de eeuwige zelfde teksten shadow.

En ja dit is vast op de man. Maar ik snap niet dat mensen zonder enig inhoudelijke kennis van zaken altijd maar rond roepen hoe zij het beter zouden doen.
Niemand hier ontkent dat er zaken mis gaan en iedereen wil altijd dat dingen beter gaan, maar iedereen die ook maar een beetje ervaring heeft in uberhaupt het leven kent de grijstinten en de frustraties van de onmogelijkheden binnen bereik. Maar die mensen kiezen ervoor ervoor te vechten en toch hun best te doen voor deze groep jeugd die het zo moeilijk heeft. Eindeloos commentaar krijgen van de lijn door iemand die nog nooit iets gedaan heeft is dan niet heel tof.

En dat je dan gaat roepen dat het leven van iemand wel oke is als het blijkbaar op school goed gaat en dat je meetpunt is. Sorry, maar dit gaat natuurlijk nergens over.

Iedereen mag op bokt zijn mening geven, maar je eindeloze gehak op mensen die in bepaalde sectoren werkzaam zijn komt me echt werkelijk de keel uit. De zorg, jeugdzorg, psychiatrie, politie, echt helemaal niemand is zo goed als jij.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:04

Beetje jammer dat je dat zo ziet Sunnda. Want juist die kritische blik mist geweldig in de Jeugdzorg, zeker in de jeugdbescherming waar ik praktisch dagelijks mee te maken heb. De Raad voor de Kinderbescherming zegt niets over het handelen van een GI, want dat zijn ketenpartners. Zo kritiekloos zijn de mensen die ervoor betaald worden om het belang van het kind te behartigen.

Ook bij klachtprocedures moet je doorgaan totdat er een echte externe beoordelaar bij zit voordat er kritisch naar het eigen handelen wordt gekeken. De klachtprocedures die ik heb bijgewoond worden vooral gekenmerkt door de mantel der liefde.

Dus ja, als er mensen zijn die dat hardop zeggen, mensen die misschien wel en misschien niet rechtstreeks met jeugdhulpverlening te maken hebben, dan denk ik dat dat hard nodig is. Juist om ervoor te zorgen dat er nog enig kritisch denken wordt gehoord binnen de clubs. Ook als die mensen Shadow heten. Kunnen we het dan nu weer hebben over de bal?

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:13

Supervixen schreef:
Vanuit mijn ervaring in het onderwijs heb ik twee keer meegemaakt dat kinderen uit huis geplaatst werden. En beide keren vond ik dat dat eindeloos duurde. Wij hadden al meerdere jaren hele grote zorgen over beide gezinnen en dit ook meerdere keren gemeld.
Van beide gezinnen gaf jeugdzorg en veilig thuis toe dat de hulpverlening veel te laat op gang kwam. En dat ze zelden zoiets meegemaakt hadden aan slechte thuissituaties als bij deze gezinnen. Het was vreselijk.
Dus vanuit deze twee gevallen kan ik zeggen: nee, het duurt heel lang, te lang zelfs.
Ook nu speelt het bij een gezin, wij hebben al vier jaar grote zorgen, is ook allemaal gemeld, er is al hulpverlening, maar oh oh wat is en blijft het een schrijnende situatie voor het kind.

Dit herken ik vanuit een andere hoek. Mijn moeder is een tijdje pleegouder geweest, uiteindelijk werd er een puber bij haar geplaatst. Dat meisje was echter al zo beschadigd dat ze niet eens wist wat een veilige thuissituatie was, gewend was om haar ondergoed meerdere malen te dragen, etc. Gewoon nooit goed verzorgd, geen idee wat dat was. Het meisje wilde heel graag anders, maar kon het niet meer. Zij had echt intensieve hulp nodig, wat gewoon niet is gezien omdat haar moeder het allemaal afzwakte en men de rechten van haar moeder o zo belangrijk vond. Er waren daar nog meer jongere kinderen in huis. Uiteindelijk was ze niet te handhaven bij mijn moeder en heeft ze een hulpverleningstraject gekregen in het buitenland. Geen idee hoe het met haar afgelopen is, ik hoop goed want het was echt een lieve meid die gewoon hulp nodig had.
Dat die moeder toegestaan wordt om zoveel levens te beschadigen vind ik bizar. Het systeem kijkt in mijn ogen nog steeds teveel naar de rechten van de ouders, ten koste van het kind. Want in de ogen van die moeder was er immers niks aan de hand, maar ondertussen worden de kinderen ernstig beschadigd.
Na deze ervaring is mijn moeder trouwens gestopt met als pleegouder, wel is ze als vrijwilliger aan de slag gegaan bij een ander initiatief.

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:51

Achterom schreef:
Dat die moeder toegestaan wordt om zoveel levens te beschadigen vind ik bizar. Het systeem kijkt in mijn ogen nog steeds teveel naar de rechten van de ouders, ten koste van het kind. Want in de ogen van die moeder was er immers niks aan de hand, maar ondertussen worden de kinderen ernstig beschadigd.


Het gaat denk ik niet zozeer om het kijken naar de rechten van de ouders alleen... uithuisplaatsing is ook voor de kinderen een ingrijpende beslissing. Als het lukt met begeleiding om de thuissituatie van de kinderen te verbeteren lijkt mij dat nog steeds voor iedereen de beste manier.
In een gezinsvervangend tehuis wonen is ook echt niet alles. Ik heb als vrijwilliger een aantal jaar gewerkt met jongeren die uit huis geplaatst waren en in een gezinsvervangend tehuis woonden... Ik heb er daar weinigen beter zien uitkomen. De meeste jongeren zag ik ieder jaar achteruit gaan.
Ik denk dat het per geval bekeken moet worden wat best is, hoe de jongere en het gezin geholpen kan worden.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:56

pateeke schreef:
Achterom schreef:
Dat die moeder toegestaan wordt om zoveel levens te beschadigen vind ik bizar. Het systeem kijkt in mijn ogen nog steeds teveel naar de rechten van de ouders, ten koste van het kind. Want in de ogen van die moeder was er immers niks aan de hand, maar ondertussen worden de kinderen ernstig beschadigd.


Het gaat denk ik niet zozeer om het kijken naar de rechten van de ouders alleen... uithuisplaatsing is ook voor de kinderen een ingrijpende beslissing. Als het lukt met begeleiding om de thuissituatie van de kinderen te verbeteren lijkt mij dat nog steeds voor iedereen de beste manier.
In een gezinsvervangend tehuis wonen is ook echt niet alles. Ik heb als vrijwilliger een aantal jaar gewerkt met jongeren die uit huis geplaatst waren en in een gezinsvervangend tehuis woonden... Ik heb er daar weinigen beter zien uitkomen. De meeste jongeren zag ik ieder jaar achteruit gaan.
Ik denk dat het per geval bekeken moet worden wat best is, hoe de jongere en het gezin geholpen kan worden.

Het probleem is dat in dit soort gevallen vooral afgegaan wordt op het verhaal van de ouders. En tja, de jongere kan simpelweg geen goed beeld geven van de situatie omdat ze niet anders kennen dan dat...
Een gezinsvervangend tehuis is niet ideaal nee, maar er zijn zeker wél goede pleeggezinnen.

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:09

Achterom schreef:
pateeke schreef:

Het gaat denk ik niet zozeer om het kijken naar de rechten van de ouders alleen... uithuisplaatsing is ook voor de kinderen een ingrijpende beslissing. Als het lukt met begeleiding om de thuissituatie van de kinderen te verbeteren lijkt mij dat nog steeds voor iedereen de beste manier.
In een gezinsvervangend tehuis wonen is ook echt niet alles. Ik heb als vrijwilliger een aantal jaar gewerkt met jongeren die uit huis geplaatst waren en in een gezinsvervangend tehuis woonden... Ik heb er daar weinigen beter zien uitkomen. De meeste jongeren zag ik ieder jaar achteruit gaan.
Ik denk dat het per geval bekeken moet worden wat best is, hoe de jongere en het gezin geholpen kan worden.

Het probleem is dat in dit soort gevallen vooral afgegaan wordt op het verhaal van de ouders. En tja, de jongere kan simpelweg geen goed beeld geven van de situatie omdat ze niet anders kennen dan dat...
Een gezinsvervangend tehuis is niet ideaal nee, maar er zijn zeker wél goede pleeggezinnen.


Dat er vooral afgegaan wordt op het verhaal van de ouders, klopt imo niet. Het moeilijke is gewoon dat je voldoende 'bewijs' moet hebben van de schrijnende situatie om iets te kunnen ondernemen. Dat maakt het voor hulpverleners ook moeilijk om aan de bel te trekken. Ik ben als hulpverlener al meermaals betrokken geweest bij gezinnen waar er melding werd gemaakt van de schrijnende thuissituatie. Het is zeker niet zo dat er niet geluisterd wordt, maar je moet wel iets concreets in handen hebben.

Als je stelt dat de jongere geen goed beeld kan geven van de situatie omdat ze niet anders kennen, vergeet je wat mij betreft wel een heel aantal andere factoren die meespelen. Veel kinderen en jongeren zijn ondanks wat er thuis gebeurt wel erg loyaal aan hun ouders, sommigen voelen zich verantwoordelijk voor andere kinderen in het gezin, vertrouwen speelt een rol in wat ze wel of niet durven vertellen over hun thuissituatie, ... en daarnaast weet ik niet of het zo is dat jongeren per definitie geen goed beeld kunnen geven.

Ja, er zijn zeker goede pleeggezinnen. Maar het is nog steeds niet hetzelfde als een eigen veilige gezin waar denk ik iedereen wel naar verlangt.

Er lopen zeker dingen mis in jeugdzorg, wat leidt tot schrijnende toestanden, maar ik vind het gewoon te kort door de bocht om maar te stellen dat er niet naar het belang van de kinderen gekeken wordt.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:15

Zitting van vanochtend: het NIFP heeft aangegeven dat de hechting met moeder goed is en belangrijk voor het kind, GI maakt daarvan dat er een reactieve hechtingsstoornis is, gebaseerd op een eerder onderzoek dat vooral op de gesprekken met pleegouders heeft bepaald dat die er was, rechter volgt de GI, kind wordt opnieuw uithuisgeplaatst.

Thuis gaat prima. Geen klachten. Kind gaat gewoon over. Maar de rechterlijke macht volgt de liegende GI. Dus ja. Wat voor antwoord verwacht je?

Dit is één zaak. De GI is niet in staat kritisch naar haar het eigen handelen te kijken en blijft in de tunnel 'reactieve hechtingsstoornis' zitten: dit kind moet en zal in een gezinshuis wonen. Ook al is dat verder weg, ook al houdt dat in dat hij gespleten prive-omgevingen heeft, een bij moeder, een bij het gezin. Hij moet in een gezinshuis wonen. Bij professionals. De drie nu voorgestelde huizen zijn niet van professionals. De machtiging is wel verleend. Omdat de GI het zegt.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:53

Nou ja, de GI krijgt vanzelf gelijk, dit is de manier om hechtingsstoornissen te bewerkstelligen, toch?

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:14

Dat was wat ik ook aan het denken was, Shadow...

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:42

Jason schrijft vandaag ook trouwens: https://twitter.com/JasonErvD/status/12 ... 6846203905

"Ik vind dat kinderrechters drie weken in een gesloten jeugdzorginstelling zouden moeten verblijven voor ze gesloten machtigingen mogen toezeggen.
De keuze is altijd gebaseerd op of de voorgaande situatie ernstig is, niet of de nieuwe situatie (gesloten instelling) leefbaar is.

De argumentatie is meestal: Het kind vertoont heftig gedrag of thuis was niet veilig. En vervolgens: “er is dus íets nodig.”
Bij de rechter zou dat niet voldoende moeten zijn. De argumentatie zou moeten verklaren waarom een gesloten instelling wél veilig zou zijn.

Bij de rechter wordt als argument gebruikt: kind gaat niet naar school. Dat is een ernstige belemmering van de ontwikkeling. In combinatie met andere problemen wordt zo’n kind zo gesloten geplaatst.
... in een instelling waar het vervolgens niet naar school mag of kan.

Alle redenen om een kind gesloten te plaatsen (onveiligheid, schoolverzuim, gebrek aan behandelmotivatie, etc) vind je vervolgens terug in de instellingen zelf.
Je plaatst kinderen uit huis omdat ze niet veilig zijn, maar je plaatst ze in de volgende onveilige situatie.

Kinderen hebben meer kans op behandeling als ze open wonen. Ze hebben meer kans op onderwijs. Op contact met gezonde leeftijdsgenoten. Op een netwerk.
Je plaatst ze gesloten omdat je problemen ziet, maar je plaatst ze op een plek waar die problemen onvermijdelijk zijn."

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:03

Dat is wel goed gezegd denk ik :j

Het blijft lastige materie...al met al moet je het als kind maar net treffen :(:)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:05

Marie_Anne schreef:
Anoeska27 schreef:
Hoe kunnen die uitspraken gevonden worden? Ik ben al een tijdje op zoek naar de uitspraak mbt familie van mij. De kinderen waren hier welkom, maar ik denk dat moeder dat tegengehouden heeft.

Die worden geanonimiseerd, dus dat is erg lastig. Je weet ook niet zeker of die uitspraak wel gepubliceerd is, want ze worden niet altijd allemaal gepubliceerd.
Als je weet wanneer de uitspraak was en bij welke rechtbank kun je van die datum gaan zoeken, maar dat is misschien een speld in een hooiberg.
Je kunt op datum of tijdvak zoeken, dan jeugd en familierecht selecteren onder civiel en dan de rechtbank. Evt nog een woord waarvan je weet dat het er in zal staan.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/

Ik denk dat ik ze gevonden heb, als dat zo is dan zijn de kinderen uit elkaar gehaald. Heel triest.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:01

xPabloBokt schreef:
Ik vind het heel bijzonder om te lezen dat bijna iedereen overtuigd is van de goede intenties van jeugdzorg. Ik heb namelijk aan de andere kant gestaan en ik ben alles behalve positief over jeugdzorg :)

Ik ben zelf in mijn jeugd drie jaar lang uit huis geplaatst en achteraf is er excuses aangeboden door jeugdzorg voor de grove fouten die er gemaakt zijn bij ons traject. Mijn moeder had een zware schadevergoeding kunnen krijgen voor de dingen die zij hebben aangericht. Ik ben tot op de dag van vandaag woest over de schade die zij hebben aangericht in mijn relatie met mijn moeder en broertje.

Dus ik ben wel sceptisch elke keer als ik iets lees over uithuisplaatsing.


Ik sluit me hier bij aan.
Erg slechte ervaring met jeugd zorg. Misschien andere kant bekeken dan TS.
Ik heb jaren een pleegkind gehad van toen ze 11 was tot 18.
Moeders was alcohollist en verhuurde kamers in haar huis. Zij werd dus bij mij geplaatst om dat moeder de huur in natura liet betalen, had ze geen zin of dronken dan werd dochter gebruikt tegen haar zin. Kind was als jong grootgebracht met sterke drank te nuttigen.
Steun van jz, nulkommanul. Afspraken niet nakomen.Ze moest zelfs werd verplicht 1 x in de week naar moeders te gaan. Dan denk ik : o ja waarom was het kind weer eens uit huis geplaatst?