Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:46

De rechter neemt het advies van de (vroegere Raad voor Kinderbescherming) blind over.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:56

Zonder teveel op de zaak in te gaan zeg ik Ja. Mijn eigen ervaring is bjz probeert het te doen. Tot 2 keer toe heeft bjz geprobeerd om mijn zoon via de rechter uit huis te plaatsen. Tot 2 keer toe verslagen en mijn handtekening vervalst om haar zin door te drijven.

Wij waren (vrijwillig) bij bjz beland met een hulpvraag, mijn kinderen hebben diverse gedragstoornissen. (ik spreek over ruim 15 jaar geleden) Toen werd je door je huisarts doorverwezen.
De begeleidster van bjz tevens begeleidster reclassering gaf mij 1 verslag die ik had goedgekeurd en ondertekend. Naar de rechter ging een ander.

Pas tijdens de zitting over de uithuisplaatsing (ik was gelukkig zo bijdehand geweest om mijn verslag mee te nemen) waarin ik " de draad" kwijt raakte over wat de rechter allemaal vertelde. De rechter zag mijn verwarring en vroeg of we wel dezelfde verslagen hadden. Nadat hij vroeg om mijn verslag en deze had ingezien was zijn vraag naar bjz, ik zie hier 2 verschillende verslagen welke is de juiste? Die van mij was de juiste vertelde bjz. Bjz reageerde verder met foutje verkeerde verslag ingestuurd..

Dit is mij 2 keer overkomen waarin tot 2 keer toe door de rechter werd gelijkgesteld. Er was volgens de rechter geen twijfel over mijn opvoeden en de rechter achte mij meer dan bekwaam om mijn kinderen op te voeden en een veilig thuis te bieden. Ook raad van de kinderbescherming hadden geen twijfels over ons als ouders en konden zich ook niet vinden in wat de bjz over ons te zeggen had. De rechter en de raad vroegen zich ook af hoe het zover kon komen als ouders bij bjz kwamen met een hulpvraag. Hoe dat in een uithuisplaatsing uit kon monden..

Mijn grootste probleem was gewoon dat ik niet ja, nee en amen zei tegen bjz en dat ik mijn mening niet onder tafel en bank schoof. Mijn begeleidster had daar problemen mee en dat zorgde vooral voor de nodige wrijvingen tussen ons. Op aandringen van raad van kinderbescherming en ons en uiteindelijk de uitspraak van de rechter hebben wij een andere begeleidster gekregen waarbij er wel mee samengewerkt kon worden.

Mijn ervaring is als je een eigen mening hebt, of als je het niet eens bent met hun. Dat er een macht spelletje van gemaakt werd. Tegen 1 van mijn zonen heeft een andere begeleidster (jeugdreclassering) gezegd, zo je bent nu 18 je moeder mag er niet meer bij zijn. Nu zullen we wel even gaan aanpakken.. wat er toen gebeurt is gaan wij nu wel even rechtzetten.
Als mijn zoon naar die gesprekken alleen ging, waren er altijd problemen en hij kwam hartstikke overstuur thuis. Uiteindelijk ging er 1 van zijn begeleiders (ik werd door bjz aan de deur geweigerd..) mee naar die gesprekken en dan waren er geen problemen en was het altijd positief..

NoGo

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:11

Ook mijn reactie is JA dit gebeurt zeker, een en ander is zeer afhankelijk van wie je voor je krijgt.
Maar mijn ervaring is dat als je net een afgestudeerde voor je krijgt, die niet casusgericht maar protocol gericht kijkt, je soms alle zeilen bij moet zetten om een kind thuis te houden.
Daarintegen ook goede ervaringen waarin wel vlot werd doorgepakt en gekeken werd in het belang van het kind en het op dat moment draaiende systeem om het gezin heen goed werd meegenomen in de beoordelingen/keuzes.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:36

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:42

Zeedraakje, hoe is het eigenlijk binnen de Raad voor de Kinderbescherming georganiseerd dat er ook structureel voldoende kritische blikken zijn binnen de organisatie?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:26

In mijn ervaring gebeurt dat niet zo maar. Kinderen blijven zo lang mogelijk bij hun ouder(s). Er wordt altijd gezocht naar mogelijkheden om dat mogelijk te maken. Soms kan het een gezin verlichting geven om het kind tijdelijk ergens anders te laten verblijven, paar weekjes of af en toe een weekend. De voorkeur heeft dan iemand uit het eigen netwerk maar als dat er niet is dan een gastgezin. Dit is meestal gewoon in het vrijwillige kader.

Als een kind echt uit huis geplaatst wordt dan moet er al echt al een behoorlijk dossier zijn opgebouwd en de veiligheid van het kind in gevaar zijn.

Zullen er fouten gemaakt zijn. Ja vast wel. En dat is natuurlijk heel kwalijk. Maar het is nooit het doel van de instanties of gezinnen uit elkaar te halen.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:57

Jessix, wat is jouw ervaring? En hoe vrijwillig is het bv als er gedreigd wordt met zwaardere maatregelen indien ouders niet meewerken?

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:04

Kinderen worden absoluut niet zomaar uit huis geplaatst. Er wordt altijd uitgegaan van hulpverlening in vrijwillig kader, indien mogelijk. Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan, de Raad vd Kinderbescherming komt vaak ook pas om de hoek kijken als er al in een eerder stadium is geprobeerd hulp in te zetten.
Waar het vaak mis gaat is het gebrek aan probleembesef en zelfinzicht van ouders. Dan kan je hulp aanbieden wat je wil maar blijft het soms dweilen met de kraan open. Pas als de veiligheid van het kind in het geding komt en hulpverlening in het vrijwillig kader is niet meer mogelijk, dan wordt een kind uit huis geplaatst. Soms moet dat met spoed, maar in alle gevallen besluit de rechter.
Het ingewikkelde is, het is mensenwerk. Dus er worden ongetwijfeld fouten gemaakt. En uiteraard worden deze fouten benoemd. Er gaan alleen dagelijks ontelbaar veel dingen goed en er wordt ontzettend hard gewerkt om kinderen en gezinnen de juiste begeleiding te bieden en juiste keuzes te maken. Dit zie en hoor je alleen nooit..

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:14

https://www.njb.nl/nieuws/helder-onders ... scherming/
Oa:
"De RSJ en RVS constateren dat ‘drang’ en ‘preventieve jeugdbescherming’ soms feitelijk het karakter van dwang krijgen, terwijl het om hulp in het vrijwillig kader gaat. Dit is onwenselijk. Er moet een scherp onderscheid worden gemaakt tussen vrijwillige hulp en jeugdbescherming, zonder vormen er ‘tussenin’. Het moet voor jeugdigen en ouders glashelder zijn welke soort hulp – vrijwillig of gedwongen – aan hen wordt verleend."
(Hele rapport: https://www.njb.nl/umbraco/uploads/2019 ... advies.pdf )

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:19


Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:36

Shadow0 schreef:
Jessix, wat is jouw ervaring? En hoe vrijwillig is het bv als er gedreigd wordt met zwaardere maatregelen indien ouders niet meewerken?

Ik werk in de jeugdzorg.
Wat dat ‘dreigen’ betreft, nogmaals het zullen heus fouten gemaakt worden, maar er zijn ook heel veel ouders die zich gedupeerd voelen in de hele situatie en ook echt niet mee willen werken. Alles is tegen hun. Ik ken echt hele schrijnende casussen... En daarbij is het kind echt niet meer veilig. Je probeerde altijd naast de ouders te staan en dat duurt soms vele jaren. Dan verandert er langzaam wat en soms ben je ook weer terug bij af. Je moet soms op kunnen opschalen en dat is dan geen dreigen maar een volgende stap.

Vergis je ook niet he, er zijn ook casussen waarbij kinderen wel thuis zijn gebleven en die niet goed zijn afgelopen. Deze zie je terug in het nieuws en ook dan zegt iedereen ‘waarom greep jeugdzorg niet in?’

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:49

Is het ook niet zo dat sinds het per gemeente geregeld is het een groter zooitje is geworden?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:50

purny schreef:
Is het ook niet zo dat sinds het per gemeente geregeld is het een groter zooitje is geworden?

Dat verschilt per gemeente. Sommige hebben het op orde andere minder/niet.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:51

Jessix schreef:
purny schreef:
Is het ook niet zo dat sinds het per gemeente geregeld is het een groter zooitje is geworden?

Dat verschilt per gemeente. Sommige hebben het op orde andere minder/niet.


Dat was voorheen ook al maar dan op provinciaal niveau, toch? Sommigen deden het best goed, anderen nadrukkelijk minder.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:55

Jessix schreef:
Wat dat ‘dreigen’ betreft, nogmaals het zullen heus fouten gemaakt worden, maar er zijn ook heel veel ouders die zich gedupeerd voelen in de hele situatie en ook echt niet mee willen werken. Alles is tegen hun. Ik ken echt hele schrijnende casussen...


Die casussen zijn er ongetwijfeld. Maar wat mij erg opvalt is dat mensen die in de jeugdzorg werken en reageren op kritiek op jeugdzorg, dat bijna altijd defensief benaderen. Dat vind ik dan niet zo handig, want als je reactie op kritiek is om defensief te worden / te wijzen naar wanneer het wel goed gaat / alles wat fout gaat af te doen als 'incidenten' dan komt het juist niet over als een organisatie waar de problemen werkelijk onder ogen gezien zijn en veranderd.

Wat dat betreft ben ik in elk geval ook bij jou benieuwd hoe er bv tegenspraak is georganiseerd. Hoe werkt dat en hoe loopt dat?

(Edit: iets duidelijker verwoord.)

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:59

Mijn moeder heeft pleegzorg gedaan en ik heb bijzonder weinig goede ervaringen met jeugdzorg, dus het zou me oprecht niets verbazen :')

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:50

Mijn ervaringen zijn gelijk aan die van Prrrr. In mijn praktijk zie ik daarnaast zaken voorbij komen waarin de professionaliteit van de voogden soms ver te zoeken is en er blind adviezen van jeugdzorg en de RvdK gevolgd worden zonder dat daar echt goed gekeken wordt naar wat er nog kan in de thuissituatie. Er kan ook amper goed gekeken worden want er is veel bezuinigd en hervormd waardoor de werkdruk hoog is in de jeugdzorg en het verloop van personeel torenhoog. Te vaak is de uithuisplaatsing de makkelijke oplossing.

Onder het motto ‘we doen niet aan waarheidsvinding’ en ‘het belang van het kind’ worden soms onder tijdsdruk de meest onnavolgbare beslissingen genomen. Tijdsdruk die ook regelmatig niet het gevolg is van het (nalatig) handelen van de ouder maar die door de stroperigheid van het steeds verder financieel uitgeklede netwerk aan hulpverleningsinstanties gecreëerd is. Dat is extra kwalijk als je bedenkt dat veel ouders en zeker de kinderen die hierin terecht komen niet voldoende weerbaar zijn en uiteindelijk vermalen raken in het systeem met een getraumatiseerd gezin als gevolg.

Op zitting is het helaas schering en inslag dat jeugdzorg en de RvdK de rechtbank verkeerd informeren over de in te zetten hulpverlening en de termijn waarop dat kan, waardoor de rechtbank een machtiging afgeeft en de instanties vervolgens 6 maanden of een jaar amper iets uitvoeren. Niet uit kwaadwillendheid maar omdat overal wachtlijsten zijn en het regelmatig voorkomt dat ouders weken/maanden wachten op een gezinsvoogd die na 3 maanden ziek/zwak/zwanger uitvalt. Om na ommekomst van die termijn van 6/12 maanden gewoon een verlengingsverzoek in te dienen. Als ouders daar te vaak een punt van maken of te kritisch zijn wordt hen vaak verweten de hulpverlening niet te accepteren en krijgt men het advies zich minder te verzetten tegen de uithuisplaatsing of ondertoezichtstelling.

Wanneer je als staat stelt dat jij beter voor een kind kan zorgen dan de eigen ouders, dan mag je wel met een verdomd goed plan komen. De praktijk laat helaas zien dat uithuisplaatsingen een spoor van getraumatiseerde kinderen en gezinnen trekt en dat het te vaak misplaatste arrogantie is om te denken dat de staat het ‘beter’ kan.

Dus worden kinderen ‘zomaar’ uit huis geplaatst? Nee. Maar is het altijd het enige middel dat nog openstaat wanneer het wordt ingezet? Zeker niet.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 14-08-20 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:58

Shadow0 schreef:
Jessix schreef:
Wat dat ‘dreigen’ betreft, nogmaals het zullen heus fouten gemaakt worden, maar er zijn ook heel veel ouders die zich gedupeerd voelen in de hele situatie en ook echt niet mee willen werken. Alles is tegen hun. Ik ken echt hele schrijnende casussen...


Die casussen zijn er ongetwijfeld. Maar wat mij erg opvalt is dat mensen die in de jeugdzorg werken en reageren op kritiek op jeugdzorg, dat bijna altijd defensief benaderen. Dat vind ik dan niet zo handig, want als je reactie op kritiek is om defensief te worden / te wijzen naar wanneer het wel goed gaat / alles wat fout gaat af te doen als 'incidenten' dan komt het juist niet over als een organisatie waar de problemen werkelijk onder ogen gezien zijn en veranderd.

Wat dat betreft ben ik in elk geval ook bij jou benieuwd hoe er bv tegenspraak is georganiseerd. Hoe werkt dat en hoe loopt dat?

(Edit: iets duidelijker verwoord.)

Ja dat ervaar ikzelf niet. Maar nogmaals jij hebt het over jeugdzorg en ik heb het over mijn ervaring in mijn werk, dus in mijn regio. Ik kan dus niet spreken namens de jeugdzorg.

Ik weet niet wat je bedoelt met tegenspraak. Met elkaar, ouders en instanties maken we een plan. We proberen elkaar allemaal te houden aan de gemaakte afspraken. Als dat om welke reden niet lukt dan gaan we kijken wat er nodig is om er voor te zorgen dat het wel lukt. Kritiek is prima, wij willen het samen met de ouders doen mits de veiligheid geborgen blijft.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:00

Cowboy55 schreef:
Jessix schreef:
Dat verschilt per gemeente. Sommige hebben het op orde andere minder/niet.


Dat was voorheen ook al maar dan op provinciaal niveau, toch? Sommigen deden het best goed, anderen nadrukkelijk minder.

Klopt hoor. Ik spreek dan ook niet namens ‘de jeugdzorg’, kan alleen beschrijven hoe het er bij ons aan toegaat.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:20

Jessix schreef:
Ik weet niet wat je bedoelt met tegenspraak. Met elkaar, ouders en instanties maken we een plan. We proberen elkaar allemaal te houden aan de gemaakte afspraken. Als dat om welke reden niet lukt dan gaan we kijken wat er nodig is om er voor te zorgen dat het wel lukt. Kritiek is prima, wij willen het samen met de ouders doen mits de veiligheid geborgen blijft.


Ik weet niet zeker of tegenspraak de beste term is, maar manieren waarop je als organisatie ook de andere perspectieven echt blijft zien, en blijft nadenken of er niet onwenselijke ethische dilemma's zijn, of je niet te snel in tunnelvisie belandt, dat soort dingen.

Op dit onderwerp zou ik bv benieuwd zijn: hoe voorkom je dat je als hulpverlener onbedoeld in situatie komt waarin het een machtstrijd wordt, en hoe blijf je daar alert op? Als je het idee hebt dat ouders het gevoel hebben dat jullie heel erg tegen ze zijn, wie is er dan om de communicatie wel evenwichtig te houden? Hoe zorg je dat vrijwillige hulp ook echt vrijwillig is en blijft, niet alleen op papier maar ook in hoe het wordt ervaren en hoe je het toepast?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:36

Er zullen heus ooit fouten gemaakt worden, maar ik heb vanuit mijn werk vaak te maken met zorgelijke situaties waarbij kinderen betrokken zijn en ouders krijgen meestal kans op kans. Vergeet niet dat voor een utp een rechter een oordeel moet vormen. Veilig thuis maakt een rapport en de kinderrechter buigt zich hierover. Van alle ouders waarvan de kinderen op mijn werk uit huis geplaatst zijn is er welgeteld maar 1 die zegt dat het terecht is. De anderen zijn allemaal onterecht uit huis geplaatst. Tegenwoordig hoef je geen goede ouders té zijn maar goed genoeg. En dat wil echt wel zeggen dat er niet al te hoge eisen gesteld worden.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:59

Overigens is dit een situatie die mij al met regelmaat pijn in mijn buik bezorgt:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... E:2019:166
en het vervolg:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2019:4726

Want wat ik eruit op kan maken: een tiener die een dramatische scheiding heeft meegemaakt en daarvoor huiselijk geweld, woont bij zijn/haar vader en wil op zeker moment niets met zijn/haar moeder te maken hebben. Het gaat op dat moment niet slecht op school of in de omgeving.

Vervolgens wordt er een heel traject ingezet om die jongere te dwingen contact aan te gaan met zjin/haar moeder, tot het punt van een uithuisplaatsing, met daarbij een contactverbod naar zijn/haar vader en familie. (En nadat de nieuwe jeugdzorginstelling een totaal contactverbod te ver ging, was het compromis dat er alleen over 'leuke onderwerpen' gesproken mocht worden.)
Dat is een hoeveelheid dwang die ik echt bizar onrechtmatig vind, ook al is het door een rechter uitgesproken!

Er wordt een familieband met grof geweld kapot gemaakt om een jongere in een jeugdzorginstelling te plaatsen en in allerlei vrijheden te beperken om tegen diens zin een contact af te dwingen. (Er staat 'de jongere is gehoord' maar ik heb niet het idee dat er veel waarde is toegekend aan wat de jongere er zelf over te zeggen heeft...)

De uitkomst is overigens, wie verwacht het, dat de jongere aan het eind nog steeds geen contact met zijn/haar moeder heeft.

Maar bedenk dat diegene dus wel is blootgesteld aan alle risico's van een jeugdzorgsetting, wat in de hele zaak en de hele rapportage geen rol speelt. Ik heb niet het idee dat er, door Veilig Thuis of de Rechtbank, een afweging is gemaakt of die jongere wel echt beter af is in een jeugdzorgsetting, en of OTS nou wel zoveel meer een omgeving is waar die jongere goed kan ontwikkelen en veilig kan wonen.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 21:31


xPabloBokt

Berichten: 9440
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 23:29

LadyDaily schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik vind het heel bijzonder om te lezen dat bijna iedereen overtuigd is van de goede intenties van jeugdzorg. Ik heb namelijk aan de andere kant gestaan en ik ben alles behalve positief over jeugdzorg :)

Ik ben zelf in mijn jeugd drie jaar lang uit huis geplaatst en achteraf is er excuses aangeboden door jeugdzorg voor de grove fouten die er gemaakt zijn bij ons traject. Mijn moeder had een zware schadevergoeding kunnen krijgen voor de dingen die zij hebben aangericht. Ik ben tot op de dag van vandaag woest over de schade die zij hebben aangericht in mijn relatie met mijn moeder en broertje.

Dus ik ben wel sceptisch elke keer als ik iets lees over uithuisplaatsing.



Mag ik weten wat hun als reden gaven voor jouw uithuisplaatsing?

Ik vind dat namelijk zo erg, dat kinderen hier de dupe van worden.


Even een pb gestuurd omwille van herkenbaarheid :)

primera

Berichten: 920
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 01:03

Als je pech hebt zijn je kinderen zo het huis uitgehaald, vaak zit je al in een "vrijwillig traject" en het gebeurt zelfs dat ze zonder rechterlijk bevel bij je op de stoep staan en je kinderen "uit voorzorg" komen ophalen.

Een rechter leest vooraf het verslag wat jeugdzorg/WSG heeft neergezet, wat een voorkomend punt is is dat ze geen waarheidsvinding verplicht zijn.

Oja en mocht je in een gedwongen kader terecht komen, ze dreigen standaard met "als je niet doet wat we zeggen, dan halen we ze uit huis en zie je ze niet meer terug".

Ik heb dit niet alleen uit eigen ervaring maar ook van meerdere goede vrienden/kennissen en familie kringen, met zelfs inzicht op de verslagen.

Zoveel kinderen en ouders die erdoor beschadigd zijn, dat ik serieus misselijk wordt van opmerkingen "je hoort het maar van 1 kant, ouders/kinderen bagatelliseren ..".