Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:45

c_alsemgeest schreef:
Morganlefay schreef:
Bij mij op het museum hangt een jas met een aluvoering, ja want we hebben iemand die alleen daarmee binnen blijft.
Maak er geen woord over vuil, waarom??
Ben zelf redelijk gevoelig voor aardstralen en meer van dat soort zaken.
Enige concessie op dat gebied is dat mijn bed op een bepaalde manier in de slaapkamer staat=niet standaard.
Paranoïde is iets heel anders en is een hersenaandoening.

of een type persoonlijkheidsstoornis.

Is nog steeds iets in iemands hoofd al dan niet genetisch, hormonaal of geen goede overbrenging van synaptische signalen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:01

Brainless schreef:
Zodra ze gaan roepen dat ik een mak schaap ben enz... dan zeg ik nu:
Ik ben liever een mak schaap die een relaxed leven lijdt, dan een schreeuwend, overstuur, gestrest blèrend schaap.


Blerende schapen worden vaak als eerste opgevroten }>

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:02

Cayenne schreef:
Brainless schreef:
Zodra ze gaan roepen dat ik een mak schaap ben enz... dan zeg ik nu:
Ik ben liever een mak schaap die een relaxed leven lijdt, dan een schreeuwend, overstuur, gestrest blèrend schaap.


Blerende schapen worden vaak als eerste opgevroten }>

:')

Anoniem

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:14

Tegen een vriendin van mij die daar heilig in gelooft zeg ik ook: joh jij dit, die dat, ik niets.... daar gaan we het niet over hebben. Meer dan genoeg andere leuke onderwerpen!
Kort, duidelijk en nee.
Datzelfde antwoord krijgt men over religie, zwarte pieten, discriminatie en nog wat onderwerpen: Ik doe er niet aan mee. Punt.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:19

Oh ik lees mee...
Vriendin van mij gelooft er in, echt vreselijk. |o
Aan mij uit gaan leggen wat chemtrails zijn.

Ik [***] notabene in de luchtvaart, ik wéét hoe contrails ontstaan, chemtrails bestaan niet.
Super frustrerend, inmiddels mijd ik dit soort onderwerpen dus inderdaad ook. Want als je denkt dat de aarde plat is, dan wíl ik daar niet eens over gaan discussiëren.. man man man.

Margrietjuh

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:20

Gewoon aangeven dat je er niet over wilt praten, of geen behoefte hebt aan die onderwerpen...

Arguing with an idiot is like playing chess with a pigeon... They will only sh*t on the board...

Disclaimer: Nee ik noem complotdenkers nu niet massaal 'idiots', ik citeer alleen een gezegde... Al zijn het vaak wel mensen die niet openstaan voor een volwassen intelligente tweeweg discussie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:28

Ietsje langer: Arguing with idiots is like playing chess with a pigeon. No matter how good you are, the bird is going to sh*t on the board and strut around like it won anyway.

Margrietjuh

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:30

Anoniem schreef:
Ietsje langer: Arguing with idiots is like playing chess with a pigeon. No matter how good you are, the bird is going to sh*t on the board and strut around like it won anyway.


Haha, thanks! Hij is zo passend :D

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:31

Oef, lastig dit! Hoe ga je daar mee om op een manier waar je je allebei prettig bij voelt?

Mijn beste vriend gelooft ook in deze theorieën. Dat begon bij UFO's (daar konden we altijd nog leuke grapjes over maken) maar ondertussen gelooft hij dat de overheid Corona heeft verzonnen om ons onder de duim te houden.

Gelukkig staat hij heel erg open voor andermans mening dus ik heb een keer heel duidelijk gezegd: "Ik denk er anders over en dat gaat niet veranderen. Ik geloof er niet in en ik wil niet dat dat onze vriendschap in de weg gaat staan". Dat accepteerde hij en nu mijden we het onderwerp :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:31

Het is een door mij veelgebruikte quote. Heerlijk!

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 16:34

Heel fijn al deze reacties, heb ik zeker wat aan!!!
Goed, passend gezegde inderdaad!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:54

Anoniem schreef:
Ietsje langer: Arguing with idiots is like playing chess with a pigeon. No matter how good you are, the bird is going to sh*t on the board and strut around like it won anyway.

Ik vrees dat in het geval van TS opgaat: Don't ague with idiots; they drag you down to their level and beat you with experience.....

Want dat is niet zelden de basis van het probleem: een gebrek aan eigen kennis en inzicht.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:31

Captain schreef:
Oh ik lees mee...
Vriendin van mij gelooft er in, echt vreselijk. |o
Aan mij uit gaan leggen wat chemtrails zijn.

Ik werk notabene in de luchtvaart, ik wéét hoe contrails ontstaan, chemtrails bestaan niet.
Super frustrerend, inmiddels mijd ik dit soort onderwerpen dus inderdaad ook. Want als je denkt dat de aarde plat is, dan wíl ik daar niet eens over gaan discussiëren.. man man man.

Oh thanks ik noemde die dingen laatst chemtrails omdat ik daadwerkelijk het juiste woord ervoor was vergeten :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:40

Mijn achternichtje gelooft heilig in graancirkels en dat deze door buitenaardse wezens gemaakt worden om ons duidelijk te maken dat we onze planeet vergallen.

Maar ze is ook van mening dat 9/11 niet echt is gebeurd en het een list was van de Amerikaanse regering om de bevolking hun wil op te leggen, dus ik neem alles wat ze zegt al met een kruiwagen zout. Het is alleen jammer dat ze er zo fel over begint. Zo slaap ik heel erg slecht en is ze van mening dat het komt door aardstralen en moet ik een peperduur apparaat laten ingraven in de tuin (ala 10.000 euro) die de stralen zou kunnen blokkeren zodat ik weer goed ga slapen -O-

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:55

Cayenne schreef:
Mijn achternichtje gelooft heilig in graancirkels en dat deze door buitenaardse wezens gemaakt worden om ons duidelijk te maken dat we onze planeet vergallen.

Maar ze is ook van mening dat 9/11 niet echt is gebeurd en het een list was van de Amerikaanse regering om de bevolking hun wil op te leggen, dus ik neem alles wat ze zegt al met een kruiwagen zout. Het is alleen jammer dat ze er zo fel over begint. Zo slaap ik heel erg slecht en is ze van mening dat het komt door aardstralen en moet ik een peperduur apparaat laten ingraven in de tuin (ala 10.000 euro) die de stralen zou kunnen blokkeren zodat ik weer goed ga slapen -O-

Geef haar een wichelroede als ze het zo goed snapt. Trouwens , wichelroede lopers geen fake.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:56

Dat van "dat voel ik gewoon!"

Kun je ook terug gebruiken.

"Ik denk er dus anders over."

Oja? Hoe dan?

" Dat voel ik gewoon."

En dan komt het moment dat ze zeggen... Maar dat kan toch niet?

"Hoezo voel jij het wel dan? Dan kan dat toch ook niet?"

Maar waarschijnlijk ben ik te simpel :')

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:03

maralyn schreef:
Dat van "dat voel ik gewoon!"

Kun je ook terug gebruiken.

"Ik denk er dus anders over."

Oja? Hoe dan?

" Dat voel ik gewoon."

En dan komt het moment dat ze zeggen... Maar dat kan toch niet?

"Hoezo voel jij het wel dan? Dan kan dat toch ook niet?"

Maar waarschijnlijk ben ik te simpel :')



haaha dat voelen ken ik maar al te goed.
Kan aura's voelen niet zien. Kan mensen lezen. Foto's zitten bij mij thuis ergens in een doos opgeborgen want daar krijg ik nachtmerries van.
Alleen deze info laat ik meestal achterwege als mensen op die toer beginnen.
Live and let live.
Nee je bent niet te simpel je bent gewoon nuchter.

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:05

Mijn broer en schoonzus. Verschrikkelijk. Wij laten hun gewoon in hun waan en hebben duidelijk gemaakt dat wij er anders over denken. Ze beginnen er eigenlijk niet meer over. Mijn moeder is heeeeel duidelijk geweest... Mijn broer gelooft iets minder dan mijn schoonzus. Die is dan af en toe ineens heel nuchter.

Zij lezen ook de Andere krant en brengen deze rond....

https://deanderekrant.nl/

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:08

Oef das nog erger dan een gevalletje tropenkolder.
Dat mensen zo verknipt zijn en kunnen denken.
Vraag mij ook wel eens af hoe zij de wereld zien en hoe de wereld is als ik door hun ogen kijk en denk.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:29

De vriend van mijn schoonzus geloofd in de corona conspiracy, die heb ik geblokkeerd.
De oude eigenaar van mijn manege ook, al haar facebook posts rapporteer ik.
Ik heb ook nog een vriendin die erin geloofd, het contact is al doodgebloed maar ik vind het nog wat definitief om haar te blokkeren hierom.

Ik ga niet met deze mensen in gesprek, overhalen kan ik toch niet want feiten werken niet om mensen over te halen. Ze geloven in hun eigen waarheid en willen jouw met zo graag overhalen als jij hun. Ze beginnen er gelukkig niet tegen mij over, het lijkt mij inderdaad lastig als ze zo dichtbij je staan en ook met je kinderen gaan bemoeien.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:55

Tja, dat je ergens is gelooft, of juist niet, dat moet ieder voor zichzelf weten. Maar de kunst is denk ik, dat we onze eigen mening, visie of kijk op dingen niet door andermans strotje heen duwen.

Ook ik heb echt wel een mening hoor, over corona, over eigenlijk alles wel.
Maar wat is de meerwaarde om dat om mij heen te gaan lopen schreeuwen?

Anti corona beleid of voor corona beleid. Ik heb niet het idee, dat mijn mening een meerwaarde heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:55

bigone schreef:
Cayenne schreef:
Mijn achternichtje gelooft heilig in graancirkels en dat deze door buitenaardse wezens gemaakt worden om ons duidelijk te maken dat we onze planeet vergallen.

Maar ze is ook van mening dat 9/11 niet echt is gebeurd en het een list was van de Amerikaanse regering om de bevolking hun wil op te leggen, dus ik neem alles wat ze zegt al met een kruiwagen zout. Het is alleen jammer dat ze er zo fel over begint. Zo slaap ik heel erg slecht en is ze van mening dat het komt door aardstralen en moet ik een peperduur apparaat laten ingraven in de tuin (ala 10.000 euro) die de stralen zou kunnen blokkeren zodat ik weer goed ga slapen -O-

Geef haar een wichelroede als ze het zo goed snapt. Trouwens , wichelroede lopers geen fake.


Nu ben ik wel benieuwd hoe wichelroede lopen werkt :+ *gaat googlen*

Ach, mensen moeten vooral zelf weten waar ze in geloven, zolang ze er maar niet opdringerig over gaan doen.
Mijn oma bijvoorbeeld is erg gelovig en blijft het aan ons opdringen "Want anders ziet ze ons straks niet meer terug in de hemel".
Dat vertelde ze ons al toen we een jaar of 6 waren. "Ach, oma is zo verdrietig want jullie geloven niet in God dus gaan naar de hel".
Leuk om dat als zesjarige te horen. Mijn ouders waren laaiend :+
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-08-20 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 18:55

maralyn schreef:
Dat van "dat voel ik gewoon!"

Kun je ook terug gebruiken.

"Ik denk er dus anders over."

Oja? Hoe dan?

" Dat voel ik gewoon."

En dan komt het moment dat ze zeggen... Maar dat kan toch niet?

"Hoezo voel jij het wel dan? Dan kan dat toch ook niet?"

Maar waarschijnlijk ben ik te simpel :')

Heb ik ook al geprobeerd! Helpt tijdelijk :P

maralyn schreef:
Tja, dat je ergens is gelooft, of juist niet, dat moet ieder voor zichzelf weten. Maar de kunst is denk ik, dat we onze eigen mening, visie of kijk op dingen niet door andermans strotje heen duwen.

Ook ik heb echt wel een mening hoor, over corona, over eigenlijk alles wel.
Maar wat is de meerwaarde om dat om mij heen te gaan lopen schreeuwen?

Anti corona beleid of voor corona beleid. Ik heb niet het idee, dat mijn mening een meerwaarde heeft.

Ik heb idd ook wel mijn bedenkingen in sommige regels qua corona..
Maar wat je zegt "niet het idee dat mijn mening een meerwaarde heeft", dus ik heb ook geen zin om er energie aan te verspillen er kei hard tegenin te gaan...

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:02

Precies!
Ook die zin pak ik met regelmaat hoor! Ik sta in een winkel, en soms wordt er bijna gesmeekt om mijn mening zodat ze kunnen gaan discussiëren.

"Ik ga er geen mening over geven. Naast het feit dat mijn mening waarschijnlijk niks toevoegt, gaan wij er waarschijnlijk niet uit komen betreft deze discussie. Ik zou het prettig vinden om over te gaan op een ander onderwerp, dat ik u, en u mij in de waarde kunnen laten. Want we hebben het nu zo gezellig, dat wil ik graag zo houden."

Kwets je niemand mee.

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:08

Het lijkt wel een besmettelijke ziekte, al die rondgaan de complottheorieën, ik blijk ook al lieden in mijn kennissenkring te hebben. Erover discussiëren bleek al net zo nutteloos als met een Amerikaan over politiek praten (niet doen, echt niet doen. Mijn man is al 4 jaar vrienden kwijt die hij al 20 jaar kende.)Ik heb besloten ze maar in hun waan te laten, zolang ze het niet te bont gaan maken.