Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:14


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:40

Het positieve daaraan:
De huidige massapsychose is blijkbaar niet zodanig uniek dat we bang hoeven te zijn dat de mensheid definitief aan het doordraaien is.
Het negatieve: de mens is blijkbaar hardleers wat betreft het geloven in sprookjes en fabels.

Anoniem

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:45

Mijn zusje is er zoeen.. Een echte antivaxer en steeds maar moeten we aanhoren waarom. Echter als je een andere mening geeft vindt ze dat niet leuk :+ Ik negeer het gewoon, ga er niet op in. Ben ook heel goed in overstappen op een ander onderwerp of ik loop gewoon even weg om drinken te halen/naar de wc te gaan/whatever.. Ook het Coronavirus is bij haar een geliefd onderwerp (allemaal belachelijk) en dan vooral de eventuele enting ertegen.. Hoezo ga je je nu al druk maken over een enting die nog uitgevonden moet worden :')
Idem met de hele discussie over de boeren, discriminatie en zwarte piet, ik bemoei me er niet mee, heb geen zin in al die negativiteit..

Op Facebook ontvolg of verwijder ik zulke mensen dus ook :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:16

Magrathea schreef:
Oh ik las hier laatst een behulpzaam artikel over, zal het eens voor je opzoeken.

Ok het is me eindelijk gelukt haha.

Socioloog Harambam: ‘We zetten complotdenkers te gauw weg als gekkies’
https://www.volkskrant.nl/a-b1942c88

Is dus een interview met een socioloog die is gepromoveerd op complotdenken. Helemaal onderaan vind je een kadertje met de tips voor complotdenkers in de omgeving.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:32


PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:37


ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:57

PoelieWoelie schreef:
Astorga schreef:
Deze kwam gisteravond voorbij: https://www.trouw.nl/binnenland/een-op- ... ~bd98ce41/
Ik vind 10% complotdenkers bizar veel. Wel interessant is het verband tussen politieke voorkeur.


Pfoeh, ik vind dat nog zorgbarend veel eigenlijk!

Dat ligt eraan welke gradatie je neemt.

Als ik zeg dat er in het management van mijn huidige werkgever gekeken wordt wat de corona-maatregelen aan voordelen bieden (die zijn er ook, namelijk) dan kun je dat complot-denken noemen.

Ik zie dat als vanuit bedrijfskundig oogpunt kijken wat een situatie je allemaal nog meer te vertellen heeft dan hel en verdoemenis......

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:06

ikke schreef:
PoelieWoelie schreef:


Pfoeh, ik vind dat nog zorgbarend veel eigenlijk!

Dat ligt eraan welke gradatie je neemt.

Als ik zeg dat er in het management van mijn huidige werkgever gekeken wordt wat de corona-maatregelen aan voordelen bieden (die zijn er ook, namelijk) dan kun je dat complot-denken noemen.

Ik zie dat als vanuit bedrijfskundig oogpunt kijken wat een situatie je allemaal nog meer te vertellen heeft dan hel en verdoemenis......


Ik begrijp je even niet, op welke manier zie je dat als complot theorie?

Er zitten zeker voordelen aan. Kijk bijvoorbeeld naar mijn vriend die een app heeft ontwikkeld voor de Horeca waarmee je heel makkelijk je gegevens kunt doorgeven via een QR-code.

Of mijn broer, die thuiswerkplekken 'verhuurt'.

Of bedoel je meer dingen zoals de impact op het milieu, of de voordelen van thuiswerken, of dat je elkaar geen drie zoenen meer hoeft te geven op de kringverjaardag :=

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:16

PoelieWoelie schreef:
ikke schreef:
Dat ligt eraan welke gradatie je neemt.

Als ik zeg dat er in het management van mijn huidige werkgever gekeken wordt wat de corona-maatregelen aan voordelen bieden (die zijn er ook, namelijk) dan kun je dat complot-denken noemen.

Ik zie dat als vanuit bedrijfskundig oogpunt kijken wat een situatie je allemaal nog meer te vertellen heeft dan hel en verdoemenis......


Ik begrijp je even niet, op welke manier zie je dat als complot theorie?

Er zitten zeker voordelen aan. Kijk bijvoorbeeld naar mijn vriend die een app heeft ontwikkeld voor de Horeca waarmee je heel makkelijk je gegevens kunt doorgeven via een QR-code.

Je kunt het sluiten van delen van het kantoor ook negatief uitleggen, in de zin: de baas vind het onbelangrijk dat ik een goede werkplek heb.
Of: dan moet ik vragen of ik alstublieft aan mag schuiven bij die andere afdeling of nog zowat van die negatieve gedachtes. Dat kun je zien als een, versie van, complot om een reorganisatie door te voeren of zo.

En nee, dat is niet ver gezocht; ik heb het collega's horen zeggen.

De wat breder bekeken werkelijkheid is dat het blijkbaar voor een niet onbelangrijk deel volstrekte nonsense is om elke dag naar kantoor te rijden, met dito verkeers-ellende. Dat kan effectiever.

hoe dit zich gaat ontwikkelen, zal de tijd leren maar het stukje bedrijfskundige in mij vind dit rete-interessante ontwikkelingen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:51

Ik zeg tegen deze mensen allemaal hetzelfde. Er is een ding veel besmettelijker dan Corona, en dat is negativiteit. Doe een kapje op en loop er bij weg. Met stomheid geslagen blijven ze achter.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:24

Jennyj01 schreef:
Ik zeg tegen deze mensen allemaal hetzelfde. Er is een ding veel besmettelijker dan Corona, en dat is negativiteit. Doe een kapje op en loop er bij weg. Met stomheid geslagen blijven ze achter.

*\o/* *\o/* *\o/*

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:04

Ooh fijn topic!

Ik struggle hier ook mee, en het wordt steeds erger...

Het gaat 'gelukkig' maar om één collega...
Probleem is, hij heeft zijn vakantie al gehad en het wordt met de dag erger.

Ik las een poosje terug dat veel complotdenkers eigenlijk gewoon problemen hebben met het leven met 'open eindjes'. Dus in complotten vinden ze een soort van verlichting.
Jammer dat ze 'het woord' menen te moeten verkondigen op een verschrikkelijk drammerige manier.

Aangezien mijn collega zichzelf heel erg zielig vindt... Door dat 'poedersuiker' kan ZIJN pubquiz niet doorgaan. Door dat 'poedersuiker' kan HIJ niet op vakantie. En zo gaat dat de hele dag eigenlijk door.
Nog mooier, hij heeft allerlei theoriën over heel veel andere maatschappelijke zaken. Zo heb ik vrijdag gehoord dat Joe Biden dement is volgens de betreffende collega.
Eigenlijk kan ik het heel erg eenvoudig samenvatten... Hij heeft op werkelijk alles wel iets negatiefs aan te merken. En met name ik ben 'ignorant en gelukkig met mijn tv'. Uhh... ja... oké...

We hebben nog een collega die er ook heel erg goed in is... Maar die dringt het godzijdank niet heel erg op. Die collega heeft trouwens asperger, dus die kan zich er natuurlijk ook heel erg goed in verdiepen.

Afgelopen donderdag gingen beide bovenstaanden met elkaar in discussie. :roll:
En dat begon zo'n beetje tegen elkaar te schreeuwen. Toen een andere collega zei: "Jongens, ga deze discussie alsjeblieft even buiten voortzetten." Leidinggevende was halverwege binnen komen lopen en keek het even aan, maar gaf ff een duimpje aan de collega die een eind aan het geschreeuw probeerde te maken... (beide heren hebben nogal een luide stem)
En het volgende moment zaten er 4 personen met een koptelefoon op muziek te luisteren en was de eerstgenoemde collega helemaal verbaasd dat iedereen een koptelefoon op had.

Voor mij is dit voorlopig de strategie geloof ik maar... :+

Ik ben benieuwd of ik hier nog meer tips tegen kom :D

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:33

Als baas van een bedrijf zou ik dit echt van niemand accepteren. Je persoonlijke overtuigingen deel je maar buiten het bedrijf . Binnen word gewerkt , koetjes en kalfjes prima maar dat zou ook alles zijn. En die werknemer die alleen maar poedersuiker kan schreeuwen had ik er wel even op aangesproken . Bvb dat veel mensen ook hun baan kwijt zijn door poedersuiker en of hij daar ook graag bij wil horen? Dan had hij echt recht om te schreeuwen .

Anoniem

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:37

Ik zag ook op LinkedIn een bericht voorbij komen over een complottheorie, zo dom om dat medium daarvoor te gebruiken, kan zo tegen je werken in je zakelijk leven :n

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:39

bigone schreef:
Als baas van een bedrijf zou ik dit echt van niemand accepteren. Je persoonlijke overtuigingen deel je maar buiten het bedrijf . Binnen word gewerkt , koetjes en kalfjes prima maar dat zou ook alles zijn. En die werknemer die alleen maar poedersuiker kan schreeuwen had ik er wel even op aangesproken . Bvb dat veel mensen ook hun baan kwijt zijn door poedersuiker en of hij daar ook graag bij wil horen? Dan had hij echt recht om te schreeuwen .


Oooh joh... op onze afdeling kan heel veel...
Maar wat ik niet begrijp, is dat hij nooit wordt aangesproken op zijn anti-boer/anti-zuivel uitspraken, OP EEN KAASFABRIEK _/-\o_

Dit is echt een speciaal geval... -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:40

bigone schreef:
Als baas van een bedrijf zou ik dit echt van niemand accepteren. Je persoonlijke overtuigingen deel je maar buiten het bedrijf . Binnen word gewerkt , koetjes en kalfjes prima maar dat zou ook alles zijn. En die werknemer die alleen maar poedersuiker kan schreeuwen had ik er wel even op aangesproken . Bvb dat veel mensen ook hun baan kwijt zijn door poedersuiker en of hij daar ook graag bij wil horen? Dan had hij echt recht om te schreeuwen .


Plus dat ie dan blijkbaar de hygiënemaatregelen niet serieus neemt en daar zou ik mijn collega's niet aan willen blootstellen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:48

Cayenne schreef:
bigone schreef:
Als baas van een bedrijf zou ik dit echt van niemand accepteren. Je persoonlijke overtuigingen deel je maar buiten het bedrijf . Binnen word gewerkt , koetjes en kalfjes prima maar dat zou ook alles zijn. En die werknemer die alleen maar poedersuiker kan schreeuwen had ik er wel even op aangesproken . Bvb dat veel mensen ook hun baan kwijt zijn door poedersuiker en of hij daar ook graag bij wil horen? Dan had hij echt recht om te schreeuwen .


Plus dat ie dan blijkbaar de hygiënemaatregelen niet serieus neemt en daar zou ik mijn collega's niet aan willen blootstellen.


Nou vroeg of laat ga ik hier ook wel mijn beklag over doen inderdaad...

Sidenote; Hij heeft het waarschijnlijk al gehad in maart... Iets met geen trap op kunnen komen zonder compleet uitgeput te zijn... -O-