Gaat Nederland ten onder aan de herstelfondsdeal voor de EU?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Gaat Nederland ten onder aan de herstelfondsdeal voor de EU?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:35

Ik las net onderstaand artikel. Nederland wordt voor het blok gezet en krijgen wij uberhaupt een stem nu het raadgevend referendum is afgeschaft? Worden onze souvereiniteit, welvaart en sociaal vangnet zo makkelijk verkwanseld?
Denken ze dit er nu makkelijk even doorheen te kunnen jassen terwijl de EU-bevolking over elkaar heenbuitelt over de rassenrellen/demonstraties?

https://opiniez.com/2020/06/07/corona-h ... -vervloed/

Citaat:
Een stuk van het artikel:

'Nederland staat voor een cruciale beslissing: gaat ons land mee met de door Brussel voorgestelde Next Generation EU of niet? Het omstreden 750 miljard-herstelfonds voor de Coronacrisis is door de Europese Commissie onderdeel gemaakt van de begroting van de Europese Unie. Instemmen betekent nogal wat: dan is er een Europese budgettaire unie en een onomkeerbare stap gezet richting een federale EU.'

'Als dit voorstel wordt aangenomen, mag de Europese Commissie zelfbelasting gaan innen, geld gaan lenen op de kapitaalmarkt en beslissen over de verdeling van al die middelen.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:51

Waarom is dit herstelfonds anders dan het eerdere steunpakket voor griekenland? Waardoor zou deze maatregel de souvereiniteit van de lidstaten aantasten?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Gaat Nederland ten onder aan de herstelfondsdeal voor de EU?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 13:25

Ik weet er zelf niet genoeg van, maar ik lees dat Nederland de souvereiniteit kwijt raakt en dat de EU de lakens dan kan gaan uitdelen. De Nederlandse belastingbetaler betaalt voor de landen die een lage belasting heffen aan hun burgers. Bovendien schijnt Nederland in de gevarenzone te zitten omdat we hier het grootst aantal persoonlijke schulden hebben.
Artikel Rabobank:
https://economie.rabobank.com/publicati ... g-risicos/

Ze willen ook geld bijdrukken, waardoor je spaargeld minder waard wordt. Heb je nu ter waarde van een nieuwe auto op je spaarrekening staan kan het zijn dat je daar straks alleen nog maar 'n wasmachine van kunt kopen.

Ik vind het eng wat er nu allemaal aan 't gebeuren is.
Hoe zou ons sociaal stelsel dit kunnen overleven? Zijn er straks nog pensioenen? Hoe gaat het met de gezondheidszorg? Worden die premie's nog hoger?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:29

Nee Nederland en de zuinige vier gaan niet mee. Dat zegt hij ook in het artikel. Er gaan onderhandelingen komen en dir zullen lang gaan duren. Waarna de schrijver laat zien dat hij over een geweldige kristallen bol beschikt. Hij weet namelijk al wat de uitkomst is, Nederland gaat toegeven.

Hij gebruikt een paar drogredeneringen voor zijn voorspelling. De eerste is dat Nederland binnen Europa niks heeft binnen te brengen. Maar misschien moet hij zich eens afvragen waarom Nederland als enige van de zuinige vier in de schijnwerpers komt? Nederland heeft van die vier landen de allermeeste invloed. We zijn één van de oorspronkelijke oprichters van de EU, we zijn de grootste van de kleine economieën, we zijn één van de economische motoren van Europa en we horen bij de grootste netto betalers. Het gevolg is dat er in de EU zeker wel naar Nederland geluisterd wordt. De tweede drogredenering is dat Nederland wel met een veto kan dreigen, maar dat Nederland zich geen veto kan veroorloven. Wat hij voor het gemak vergeet is dat de rest zich dat ook niet kan veroorloven en dat Nederland tegelijkertijd bekend staat als heel principieel als het hierom gaat. Daardoor zullen de andere landen ook geneigd zijn om water bij de wijn te doen.

En ja, op het eind zal er een compromis uitkomen. En ja een onderdeel daarvan zal één of andere financiering van de coronacrisis zijn. Maar het geluk bij een ongeluk is dat de EU de grootste economie ter wereld is. En dat betekent dat wij ons dat kunnen veroorloven en dat het "bijdrukken" van geld weinig consequenties heeft, domweg omdat de rest van de wereld geen keuze heeft en het moeten accepteren. Vergelijkbaar met de VS, die ongestoord schulden kan maken en dat niet in de dollarkoers merkt. Dat wil niet zeggen dat het goed is om dat als Europa ook maar te doen en daarom is het dus goed dat de zuinige vier en ook Duitsland daar een stokje voor steken.

Als laatste, de EU kost ons tweehonderd euro per Nederlander per jaar. Maar de EU levert ons tweeduizend euro per Nederlander per jaar op. We zitten nou in een crisis en stel dat onze EU-verdiensten met twintig procent dalen, dan verdienen we nog steeds zestienhonderd euro per Nederlander per jaar. En stel dat door de crisis onze afdracht verdubbeld, dan gaan we vierhonderd per Nederlander per jaar betalen. Zelfs in zo'n extreme situatie wegen de baten nog steeds tegen de kosten op.

En dan heb ik ook nog een opmerking voor al die mensen die bang zijn dat we in Nederland al onze tradities kwijtraken. Als er één traditie, één cultuurkenmerk is, wat ons als Nederlanders kenmerkt, dan is het wel dat we en koopman en tegelijkertijd dominee zijn. En juist binnen de EU kunnen we als dominee hameren op een solide betalingsbeleid, kunnen we als dominees oreren over sociale gelijkheid binnen de EU en hoe we welvaart en welzijn gelijk kunnen verdelen. En tegelijkertijd kunnen we als koopman veel geld aan de EU verdienen. Als er iets is wat staat voor onze Nederlandse cultuur, dan is dat wel het lidmaatschap van de EU. Oh ja en natuurlijk klagen daarover :D

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:32

Heb je het artikel van de Rabo wel gelezen Elnienjo?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 13:35

Maar waarom staat Duitland niet achter de zuinige vier?
En ondanks al die eerdere steun aan de zuidelijke landen worden er daar geen extra belastingen geheven voor de burgers.
Wellicht dat de grootverdieners/handelaren in Nederland veel verdienen aan de EU, maar ik heb het leven alleen nog maar duurder zien worden de afgelopen jaren. Belastingen en premies gaan omhoog, salarissen niet of nauwelijks.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gaat Nederland ten onder aan de herstelfondsdeal voor de EU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:51

Omdat de Duitsland in dit geval een ander idee over de verdeling van de lasten heeft?

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Gaat Nederland ten onder aan de herstelfondsdeal voor de EU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:55

Waar vind ik die cijfers die jij noemt Karl?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Gaat Nederland ten onder aan de herstelfondsdeal voor de EU?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 13:58

Ik begrijp echt heel weinig van deze materie, maar daarom zou ik graag willen leren waar het voordeel dan zit voor de gewone middenmoot en of de lagere sociale klasse uberhaupt nog het hoofd boven water kan houden.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gaat Nederland ten onder aan de herstelfondsdeal voor de EU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:13

@Mysa, ik heb dat ooit eens een keer naar aanleiding van een eerdere discussie op Bokt uitgezocht en heb de bronnen zo niet paraat. Die twintig procent economische krimp en honderd procent groei van de kosten zijn een voorbeeld, waarbij van een heel extreme situatie uitga.

@elnienjo, als het gaat om het uithollen van de zekerheden van de onder- en middenklasse, dan moet je echt bij de Nederlandse regering zijn. We zijn in dit land al heel lang bezig een neoliberaal beleid te voeren, waarbij de winsten naar de bedrijven en de aandeelhouders gaan en de kosten naar de bevolking. We zijn namelijk gewoon een sovereign land, ook binnen de EU, wat de tegenstanders daar ook over mogen beweren. En als sovereign land, hebben we die keuzes gemaakt en kunnen we die keuzes ook weer ongedaan maken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:37

Karl66 schreef:
@elnienjo, als het gaat om het uithollen van de zekerheden van de onder- en middenklasse, dan moet je echt bij de Nederlandse regering zijn. We zijn in dit land al heel lang bezig een neoliberaal beleid te voeren, waarbij de winsten naar de bedrijven en de aandeelhouders gaan en de kosten naar de bevolking.


Amen

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:51

elnienjo schreef:
Ik begrijp echt heel weinig van deze materie, maar daarom zou ik graag willen leren waar het voordeel dan zit voor de gewone middenmoot en of de lagere sociale klasse uberhaupt nog het hoofd boven water kan houden.

De gewone burger heeft bakken 'verborgen' voordelen van de EU.

De kleine man (m/v) krijgt de hardste klappen bij economische crises, dus dit steunpakket is uiterst nuttig.

Hetzelfde kun je zeggen van het belangrijkste doel van de EU: vrede op het Europese continent. Scheelt ook enorme klappen voor de kleine luyden.

Verder geeft de EU al sinds jaar en dag bakken subsidie - al is dat om de gedachte te bepalen een sigaar uit eigen doos. Feit blijft, dat het geld dat naar 'Brussel' gaat ook terug komt.

...en van deze hoeveelheid geld word ik duizelig - maar juist omdat de EU een sterke, kapitaalkrachtige verzameling landen is, is het mogelijk om dit soort maatregelen op te tuigen.
Dwz.: geld lenen op de kapitaalmarkt en uitdelen om de bedrijven, hopelijk inclusief zzp'ers, midden- en kleinbedrijf aan de praat te houden.
De opzet hiervan is simpel: 2020 coronacrisis, dreigende faillissementen & werkloosheid;
2021 de EU houdt haar bedrijven overeind - economische crisis is snel weer voorbij.