Demonstratie op de Dam

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 07:03

OH MY GOD !

Is eigenlijk het enigste wat ik nu kan bedenken.

Hoe verschrikkelijk dom kun je zijn om nu te gaan demonstreren met zo veel mensen tegelijk?

En dan zeggen: demonstreren is een recht....

Tja, sorry hoor, maar de vrijheid om je te verplaatsen is ook een recht, een recht die de afgelopen 11 weken is "onderdrukt" vanwege corona

"Alleen samen" is toch het motto?

In een "normale" situatie gaan de demonstranten hun gang maar, maar in de huidige wereld is het niet te verkopen dat dit soort demonstraties gehouden worden en dat daar niet tegen op getreden wordt.

Ik snap echt wel dat er in Amerika gedemonstreerd wordt ivm de dood van George Floyd, maar hier in Nederland is het racisme tussen politie en de gekleurde Nederlander niet of nauwelijks een bestaand probleem, dus waarom hier in Nederland ook demonstreren tegen iets wat aan de andere kant van de grote plas is gebeurd?

Echt normaal gesproken heb ik geen moeite met dit soort demonstraties, maar op dit moment vind ik het echt veel te ver gaan!

Die demonstranten brengen de vrijheid in Nederland in gevaar, door corona te verspreiden.

Ik ben echt zo gigantisch boos! We leven al 12 weken met beperkingen die "normaal gesproken" hardstikke in strijd zijn met de grondwet, mensen verliezen hun baan, ouderen zijn eenzaam en dan bedenkt een groep mensen dat het fijn zou zijn dat er weer een golf besmettingen aan moet komen.

Ongelooflijk!

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:07

Idioten. Zo komt er nooit een einde aan de coronacrisis.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:18

Ik snapte het ook niet, en Femke Halsema liep vrolijk mee.
Hoe kan hier in deze vorm goedkeuring voor gegeven zijn :?

Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:23

Ze hadden eigenlijk van alle aanwezigen de naw gegevens moeten noteren, en laten tekenen voor afstand op een plek op de IC.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:23

Citaat:
maar hier in Nederland is het racisme tussen politie en de gekleurde Nederlander niet of nauwelijks een bestaand probleem,

Heb je onder een steen geleefd? Hier is etnisch profileren door de politie én de belastingdienst aan de orde van de dag hoor.

Neemt niet weg dat ik de demonstratie op deze manier echt afkeur momenteel... Echt waar zit je verstand met zijn allen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:09

Ongelofelijk.. Ik snap de mensen die hier stonden niet, en Femke Halsema al helemaal niet. Mensen mogen al tijden heel veel niet wat soms ontzettend schrijnend is maar dit was te belangrijk om te verbieden?! Echt ongelofelijk. Er zijn zoveel dingen belangrijk geweest maar het kon gewoon niet in deze tijd, dat je dan dit gaat doen kan ik echt niet bij. Geeft maar weer eens aan hoe dom een deel van de mensen gewoon is. Lekker met zijn allen op de Dam gaan staan en vervolgens je dingen weer doen waardoor er weer heel veel mensen besmet kunnen raken. Bah. Ik hoop echt dat het einde verhaal voor Halsema is als burgemeester.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:15

Ik keur dit niet goed, maar snap wel dat als je 250 a 300 mensen verwacht en aanmeld, en dan zo wordt overlopen door de hoeveelheid mensen als organisatie. Dat je dan vrij machteloos staat.

Tja en het recht om te demonstreren, ze hadden gewoon tijdig de stad dicht moeten gooien. Al bij het station, retour afzender. Juist wegens de anderhalve meter regel en het niet na kunnen leven bij zulke grote groepen.

Vrees met grote vreze voor de hoeveelheid besmettingen die hier uit voort komen qua Corona.
Laten we hopen dat de vele mondkapjes die te zien zijn, nog enigszins geholpen hebben.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:18

Die boosheid richting Halsema snap ik niet zo. Zij heeft in samenspraak met de politie de juiste beslissing genomen die er op dat moment gemaakt kon worden.
Er zouden maar een kleine 300 mensen naar de demonstratie komen, dat werden er fors veel meer.

Met geweld / dwang de demonstratie stoppen dan maar?
Dat had zeer waarschijnlijk zwaar uit de hand gelopen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:23

Ineke2 schreef:
Die boosheid richting Halsema snap ik niet zo. Zij heeft in samenspraak met de politie de juiste beslissing genomen die er op dat moment gemaakt kon worden.
Er zouden maar een kleine 300 mensen naar de demonstratie komen, dat werden er fors veel meer.

Met geweld / dwang de demonstratie stoppen dan maar?
Dat had zeer waarschijnlijk zwaar uit de hand gelopen.

Ze hadden de protestanten al eerder op moeten vangen, op de stations bijvoorbeeld. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen ineens verschijnt op een bepaald tijdstip, er was de hele middag/avond al een toestroom van mensen. Amsterdam was uitgegaan van 1000 mensen, hoe kunnen er dan ineens 4000 meer op de Dam staan? Echt hoor, ik sta achter het idee van demonstreren en ik ben tegen racisme, maar dit kan echt niet.

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:26

Gezien het verloop van de demonstraties in andere landen, is het in mijn ogen behoorlijk naïef om te denken dat er in Amsterdam maar een paar honderd mensen op af zouden komen.

Dat er gedemonstreerd werd heb ik alle begrip voor en sta ik ook achter, maar de manier waarop het gegaan is vind ik een onvoorstelbaar stom. En dit mag best wel consequenties hebben voor de mensen die hierbij betrokken waren qua veiligheidsmaatregelen enz.
Laatst bijgewerkt door Ann op 02-06-20 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:27

Ineke2 schreef:
Die boosheid richting Halsema snap ik niet zo. Zij heeft in samenspraak met de politie de juiste beslissing genomen die er op dat moment gemaakt kon worden.
Er zouden maar een kleine 300 mensen naar de demonstratie komen, dat werden er fors veel meer.

Met geweld / dwang de demonstratie stoppen dan maar?
Dat had zeer waarschijnlijk zwaar uit de hand gelopen.

Ik snap de boosheid wel. Mevrouw wist een dag vantevoren dat er een demonstratie kwam op de Dam. Iedereen weet wat er nu voor chaos is daar over en je kon dus verwachten dat dit druk zou gaan worden. Ze had dit moeten verbieden bij de organisatoren. Net als dat ze deed met de dodenherdenking op de Dam nog geen maand terug en viering 5 mei..
Het was krommer dan krom dit en niet goed te praten.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:27

Ineke2 schreef:
Citaat:
maar hier in Nederland is het racisme tussen politie en de gekleurde Nederlander niet of nauwelijks een bestaand probleem,

Heb je onder een steen geleefd? Hier is etnisch profileren door de politie én de belastingdienst aan de orde van de dag hoor.

Neemt niet weg dat ik de demonstratie op deze manier echt afkeur momenteel... Echt waar zit je verstand met zijn allen...


Ja maar hoe zou dat nu komen? zijn we ineens massal vergeten dat er een aantal jaar geleden veel onterechte uitkeringen naar het buitenland verdwenen? Het is heel zuur dat de goede onder de kwade lijden maar het komt imo niet uit de lucht vallen.

Daarnaast vind ik de demonstratie echt dom op dit moment wbt de Corona, ik snap best dat mensen een statement willen maken en wat er in Amerika gebeurd wbt rassenhaat is vreselijk en speelt al heel lang. Maar met een demonstratie in NL los je niets op aan dat probleem.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:30

Sansevieria schreef:
Ze hadden eigenlijk van alle aanwezigen de naw gegevens moeten noteren, en laten tekenen voor afstand op een plek op de IC.

Dagje laten kijken op de IC

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:35

Ineke2 schreef:
Die boosheid richting Halsema snap ik niet zo. Zij heeft in samenspraak met de politie de juiste beslissing genomen die er op dat moment gemaakt kon worden.
Er zouden maar een kleine 300 mensen naar de demonstratie komen, dat werden er fors veel meer.

Met geweld / dwang de demonstratie stoppen dan maar?
Dat had zeer waarschijnlijk zwaar uit de hand gelopen.


300 mensen terwijl er maar groepen van 30 mogen volgens de laatste persconferentie...

Dat kan niet. Je moet als burgemeester de regels naleven en je hebt een voorbeeldfunctie.

De horecasector, cultuursector en nog wel meer gaan ten onder en de burgemeester van de hoofdstad steekt gewoon een dikke vinger op... :n

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:38

En dan te bedenken dat op 4 mei de dam helemaal leeg was...

Je probeert hier respect af te dwingen voor de "zwarte" mensen, maar wat een klap in het gezicht moet dit geweest zijn voor de veteranen, de hulpverleners en de mensen die in een risico groep zitten of zich wel netjes aan de regels houden. Ik snap het helemaal hoor dat je hier aandacht voor wilt vragen, maar er zijn genoeg andere veiligere manieren om dat te doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:38

Ja idd zou ik ook niet gaan demonstreren, sowieso omdat het ook niets uithaalt, maar met zoveel mensen tegelijk is het gewoon vragen om problemen.
Er wordt nu opgeroepen om de dam-demonstranten in thuisquarantaine te laten gaan: https://www.telegraaf.nl/nieuws/6723445 ... uarantaine
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-20 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:42

Ze had het niet met geweld hoeven stoppen nee. Maar als ze een beetje om zich heen hadden gekeken naar andere landen hadden ze toch wel kunnen bedenken dat er iets meer dan 300 man zou komen. En dan hadden ze pro actief mensen weg kunnen leiden, of net zoals bij de stranden blijkbaar wel kan, toegangswegen afsluiten. Zorgen dat de groep niet groter wordt. Ik snap ook wel dat toen het eenmaal zo ver was en er echt 5000 man stonden, ingrijpen geen optie meer was. Maar daarvoor hadden ze nog weet ik veel wat kunnen doen om het te voorkomen. Ik vind het echt vreselijk voor alle mensen die zo hard hebben gewerkt om de door de crisis te komen, alle mensen die ziek zijn en nog herstellen, alle mensen die een naaste zijn verloren. Alle mensen die nog noodgedwongen thuis zitten. Alle mensen die met veel beperkingen heel voorzichtig hun toko weer mogen openen. Zo respectloos dit.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:43

Bij boeren zetten ze de ME in in tijden van geen corona.
Dat hadden ze hier ook moeten doen.
De mensen tegen houden.
Was tegenhouden niet gelukt en stonden ze al op de dam.
Dan deze rellers, ja het zijn geen demonstranten want een demonstrant draait nu in coronatijd om en gaat er niet bij staan, daar vast moeten houden en 1 voor 1 er af laten gaan, met uiteraard de 390 boete en een aantekening op het strafblad.
Ze willen juist demonstreren tegen gelijkheid, geef ze dan gelijkheid.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 02-06-20 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:44

Ik snap het ook niet.. Als je ziet dat er al zo veel mensen staan, dan draai je toch weer om? Het protest zelf snap ik goed, hartstikke mooi, maar waarom niet op een andere manier.
Wel jammer dat er ook weer groepen bij waren als die anti-zwartepiet groep die weer in de aandacht probeerden te komen.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:45

Cayenne schreef:
Ja idd zou ik ook niet gaan demonstreren, sowieso omdat het ook niets uithaalt, maar met zoveel mensen tegelijk is het gewoon vragen om problemen.
Er wordt nu opgeroepen om de dam-demonstranten in thuisquarantaine te laten gaan: https://www.telegraaf.nl/nieuws/6723445 ... uarantaine

Wat het uithaalt is dat het wel heel goed voelt dat zoveel mensen de ernst van dit onderwerp erkennen en naar buiten dragen. Daar word ik echt heel blij van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-20 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:45

mvdende schreef:
OH MY GOD !

Is eigenlijk het enigste wat ik nu kan bedenken.

Hoe verschrikkelijk dom kun je zijn om nu te gaan demonstreren met zo veel mensen tegelijk?

En dan zeggen: demonstreren is een recht....

Tja, sorry hoor, maar de vrijheid om je te verplaatsen is ook een recht, een recht die de afgelopen 11 weken is "onderdrukt" vanwege corona

"Alleen samen" is toch het motto?

In een "normale" situatie gaan de demonstranten hun gang maar, maar in de huidige wereld is het niet te verkopen dat dit soort demonstraties gehouden worden en dat daar niet tegen op getreden wordt.

Ik snap echt wel dat er in Amerika gedemonstreerd wordt ivm de dood van George Floyd, maar hier in Nederland is het racisme tussen politie en de gekleurde Nederlander niet of nauwelijks een bestaand probleem, dus waarom hier in Nederland ook demonstreren tegen iets wat aan de andere kant van de grote plas is gebeurd?

Echt normaal gesproken heb ik geen moeite met dit soort demonstraties, maar op dit moment vind ik het echt veel te ver gaan!

Die demonstranten brengen de vrijheid in Nederland in gevaar, door corona te verspreiden.

Ik ben echt zo gigantisch boos! We leven al 12 weken met beperkingen die "normaal gesproken" hardstikke in strijd zijn met de grondwet, mensen verliezen hun baan, ouderen zijn eenzaam en dan bedenkt een groep mensen dat het fijn zou zijn dat er weer een golf besmettingen aan moet komen.

Ongelooflijk!

Hier in Nederland is demonstratie ook een recht. En ik vind mevrouw Halsema behoorlijk dom geweest. Andere woorden ga ik niet noemen. En dit krijgt echt nog wel een staartje.
En geen racisme hier in Nederland? Enig idee hoeveel gekleurde mensen er door middel van etnisch profileren aan de kant worden gezet door politie.
Etnisch profileren door de belastingdienst. Mensen die ten onrechte door de belastingdienst zijn genoemd als fraudeur waardoor zij hun hele leven op zijn kop hebben staan als gevolg dat zij tienduizenden euro's moesten betalen ten onrechte.
Nee discriminatie komt meer voor dan wij denken

Overigens is mijn en de vrijheid van veel mensen niet onderdrukt. We mogen nog steeds veel en dat is meer dan in andere landen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:45

Popstra schreef:
Ik snap de boosheid wel. Mevrouw wist een dag vantevoren dat er een demonstratie kwam op de Dam. Iedereen weet wat er nu voor chaos is daar over en je kon dus verwachten dat dit druk zou gaan worden. Ze had dit moeten verbieden bij de organisatoren. Net als dat ze deed met de dodenherdenking op de Dam nog geen maand terug en viering 5 mei..
Het was krommer dan krom dit en niet goed te praten.

Het recht om te demonstreren is een grondrecht. Dat zomaar verbieden kan niet zonder gegronde reden.

Eerlijk gezegd denk ik dat met deze demonstratie verbieden er meer problemen hadden ontstaan als nu het geval is.
Wat dit met Corona doet is afwachten.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:46

Ik hoor niemand in dit topic over alle drukke winkelstraten of winkels waar ook geen 1.5m afstand word gehouden. Dat gebeurt al een tijd lang, elke dag opnieuw, in elke stad. Ik zeg niet dat ik al deze mensen bij elkaar goedkeur maar ik snap heel goed waar dit vandaan komt. Bijna iedereen had een mondkapje op en waar mogelijk werd 1.5m afstand gehouden (er waren ook kruizen gespoten waar gestaan mocht worden, alleen door de hoeveelheid mensen was dit uiteindelijk niet haalbaar). Daarnaast was het in de buitenlucht en niet binnen in een sportzaal.
Veel van onze rechten en normen en waarden die wij nu normaal vinden, is voor gevochten en voor geprotesteerd. Het moet eens klaar zijn met racisme. En racisme komt nog steeds voor in Nederland. Als wit persoon is het heel makkelijk om te zeggen 'ik ben geen racist', dat is heel fijn. Maar op dit moment is dat niet genoeg, er moet actie plaats vinden. Het is 2020 en er is nog elke dag sprake van (instutioneel) racisme.
Mensen met een witte huidskleur zijn zo geprivilegieerd en de helft is er niet bewust van. Dit protest had moeten plaatsvinden, alleen jammer dat nu corona speelt. Het is niet de men daar voor hun lol stond.

En inderdaad, jammer dat het op 4 mei leeg was op de Dam. Maar hoe kan je vrijheid vieren als er nog elke dag sprake is van onderdrukking? Er is inderdaad vrijheid, maar niet voor iedereen. Deze hele situatie is te nijpend om te laten gaan.

Aan de andere kant snap ik heel goed wat voor beeld dit afgeeft naar o.a. de zorgmensen. Ik vind het lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:49

Ik heb me hier ook wel over verbaasd, ben echt heeel benieuwd wat dit over 2 weken doet.. Hoe we er dan voor staan. Want heel eerlijk, als dan blijkt dat er amper iets is veranderd in de Corona cijfers vind ik ook dat er meer versoepeld moet worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:50

Haha ja dat is de andere kant.