George Floyd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ann

Berichten: 13271
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:56

_Penotti schreef:
Ja dat heb ik in de gaten.
Ik schrijf toch niet dat het MIJN gedachtegang is.

Daarnaast schreef ik nog veel meer, altijd een hekel aan dit gepluk uit een groot bericht.

Wiens gedachtegang is dit dan wel denk je?
Niet persoonlijk bedoeld, maar het valt me wel op dat als iemand op jouw reacties reageert, het vaak anders bedoeld is achteraf of verdraaid wordt door degene die reageert volgens jou.
Dat maakt erover discussiëren niet altijd gemakkelijk.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:12

_Penotti schreef:
Ja dat heb ik in de gaten.
Ik schrijf toch niet dat het MIJN gedachtegang is.
Al zijn het wel weer feiten dat roofovervallers vaker een bepaalde afkomst hebben en daar maken sommige mensen maar wat graag gebruik van om ze in een slecht daglicht te zetten, ook is het een klein percentage.

Daarnaast schreef ik nog veel meer, altijd een hekel aan dit gepluk uit een groot bericht.

Overal zit een verhaal achter. Op het moment dat ik mijn reactie op jou aan het typen was kreeg ik een telefoontje met een rotbericht, vandaar dat ik me er zo 'makkelijk' vanaf heb gemaakt. Om eerlijk aan te geven dat ik geknipt heb heb ik er zelfs […] voor en na geplakt, zodat mijn knutselwerk voor iedereen duidelijk is.
Ben overigens ook benieuwd wiens mening je hebt verwoord als het niet je eigen mening is. En of je diegene er ook op hebt gewezen hoe racistisch dit is.

Om op de rest van je post terug te komen:
Het is naïef om te denken dat er in Nederland niet etnisch geprofileerd wordt door politie. Dat is nl gewoon aangetoond.
Verder heb ik er moeite mee wanneer er allerlei bijzaken bijgehaald worden in de discussie. Ik snap het verband ook niet tussen de thema's die jij aanhaalt en de moord op George Floyd.
Maar goed, ik doe het toch: Met de zorg heb ik ruime ervaring. Het zal je verbazen dat er ook 'rijke' zorgmijders zijn overigens, om welke reden dan ook.
Basis- en middelbaar onderwijs is al grotendeels gratis in Nederland, op eigen bijdrage na die zeer zeker niet kostendekkend is. Verder zijn je suggesties over zorg en onderwijs lovenswaardig, maar vraag ik me wel af hoe dit gefinancierd gaat worden. Hier hoef ik overigens geen antwoord op in dit topic.
Over je laatste onderwerp: er is een verschil tussen asielzoekers en statushouders. Over welke groep heb jij het? En waarom zouden zij anders berecht moeten worden dan alle anderen? Heet dat geen discriminatie?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:24

Ik hoop dat het rotbericht toch mee valt voor je Y;(
Eigenlijk moet ik ook nu niet typen, want heb koppijn, dus ben ik nog minder handig in goed uitdrukken dan ik al ben.

Ik lees veel op socalmedia uitingen over de "bontkraagjes" over de uitingen die daar aan vast hangen en dat het dan de pieten discussie alleen maar extra voer is om uitgebreid zonder nuance het over opsporingsverzocht enz te hebben.
Gelukkig geen vrienden van me die dat doen.

Ik zeg ook niet dat er niet etnisch geprofileerd word.
Wel zeg ik dat als er aanhouding zijn die met geweld gepaard gaan deze niet op kleur zijn gebaseerd.

De zaken die ik erbij haal zijn een vorm van armoede, waarom ik denk dat het in Amerika zoveel slechter is dan hier.
En dat we er heel hard voor moeten waken dat we niet diezelfde kant op gaan.

In de zorg, maar ook betreft studeren.
En als ouders daar niet achter staan, ook niet financieel is studie echt niet voor iedereen zo makkelijk te volgen.
Zorgmijders heb ik toch echt het meeste gezien bij de mensen die eigen risico niet konden betalen.
Dit mag absoluut niet op gaan lopen.

En over dat laatste, ja is misschien discriminatie.
Maar waarom zou je mensen toe willen laten die zich niet ten beste van Nederland in willen zetten.
Dat is voor iedereen in Nederland toch beter als we hier fijne mensen krijgen.
Overigens is het dan geen discriminatie tegen kleur maar tegen gedrag. Dat heb je zelf in de hand.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:13

Jerry Afriyie zei ooit in een interview dat onbewust discrimineren iemand geen racist maakt. Denkbeelden kunnen racistisch zijn, mensen zijn dat een stuk minder vaak. Pas als je niet wilt toegeven dat racisme bestaat, dat je beledigt bent als iemand je op je racistische denkbeelden wijst, dan wordt het lastig.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:34

_Penotti schreef:
Ik hoop dat het rotbericht toch mee valt voor je Y;(
Eigenlijk moet ik ook nu niet typen, want heb koppijn, dus ben ik nog minder handig in goed uitdrukken dan ik al ben.

Ik lees veel op socalmedia uitingen over de "bontkraagjes" over de uitingen die daar aan vast hangen en dat het dan de pieten discussie alleen maar extra voer is om uitgebreid zonder nuance het over opsporingsverzocht enz te hebben.
Gelukkig geen vrienden van me die dat doen.

Ik zeg ook niet dat er niet etnisch geprofileerd word.
Wel zeg ik dat als er aanhouding zijn die met geweld gepaard gaan deze niet op kleur zijn gebaseerd.

De zaken die ik erbij haal zijn een vorm van armoede, waarom ik denk dat het in Amerika zoveel slechter is dan hier.
En dat we er heel hard voor moeten waken dat we niet diezelfde kant op gaan.

In de zorg, maar ook betreft studeren.
En als ouders daar niet achter staan, ook niet financieel is studie echt niet voor iedereen zo makkelijk te volgen.
Zorgmijders heb ik toch echt het meeste gezien bij de mensen die eigen risico niet konden betalen.
Dit mag absoluut niet op gaan lopen.

En over dat laatste, ja is misschien discriminatie.
Maar waarom zou je mensen toe willen laten die zich niet ten beste van Nederland in willen zetten.
Dat is voor iedereen in Nederland toch beter als we hier fijne mensen krijgen.
Overigens is het dan geen discriminatie tegen kleur maar tegen gedrag. Dat heb je zelf in de hand.

Dank je. Het is voor mij nu opstaan en verdergaan, of dat althans proberen.

Om op je laatste alinea terug te komen: toen ik hier werd geboren hoefde ik niet aan te tonen dat ik er het beste van wilde maken in Nederland, of dat ik een fijn mens ben. Gelukkig maar, want ik ben niet in staat om altijd het beste uit mezelf te halen en voel me ook lang niet altijd een 'fijn mens'. Waarom zouden we dat dan wel van anderen mogen verwachten?


Ondertussen is de demonstratie in de Bijlmer begonnen:
Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:48

Niet iedereen hoeft van mij "het beste uit zichzelf te halen"
De meesten willen gewoon een relaxte baan en een rustig leventje. Mag toch?
Maar dat betekent als gekleurd persoon dus wel dat je achter staat op de Nederlander met dezelfde instelling.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:46

Magrathea schreef:
Jerry Afriyie zei ooit in een interview dat onbewust discrimineren iemand geen racist maakt. Denkbeelden kunnen racistisch zijn, mensen zijn dat een stuk minder vaak. Pas als je niet wilt toegeven dat racisme bestaat, dat je beledigt bent als iemand je op je racistische denkbeelden wijst, dan wordt het lastig.

Onbewust racisme doet evengoed pijn. Deze campagne is er niet voor bedoeld om te kunnen beschuldigingen, maar om bewust en onbewust racisme te verminderen.
Dat is een heksentoer, maar iedere verbetering maakt verschil.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:18

Wat fijn dat de demonstratie in het Nelson Mandelapark zo goed is verlopen! Het lijkt me heel terecht als dit jaarlijks terugkomt, want er is nog zo veel te winnen. Ook in Nederland.

Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:28

Ann schreef:
5 december is een kinderfeest en ik vraag me af of kinderen er daadwerkelijk moeite mee hebben dat zwarte piet een andere kleur heeft/ krijgt. Volgens mij hebben volwassenen er meer problemen mee...


Off topic, maar ook een gebrek aan kennis.

Ik vind die gosers die door de schoorsteen kruipen en cadeautjes geven kindervrienden.

Maar rond 1850 is het Sint Nicolaas feest nieuw leven ingeblazen met 'blackface', een akelig stereotype als Zwarte Piet.

Dus doe mij maar roetveeg-Pieten.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:34

1950 volgens mij.

Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:19


mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:23

Oh ja, ik heb toch ook wel veel oude foto's gezien waarop piet helemaal niet zwart is. En hoorde ook van oudere mensen dat hij in hun jeugd niet zwart was. Zou het ook streekgebonden zijn?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 07:53

Het verledenshaming heb ik nooit heel goed begrepen... je moet het verleden niet vergeten, en je moet er van leren voor een betere toekomst, maar al dat (soms neppe) schuldgevoel over VOC en de gouden eeuw en dat soort zaken...
Daarnaast ben ik ook heel erg kwijt wat het zwarte piet verhaal met George Floyd te maken heeft.... :) Het is begrijpelijk dat die verhalen door elkaar lopen, maar het maakt het overzicht wat lastig...

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:58

Ik las een interessante instagrampost. Ik heb het nagecheckt en de informatie is er.

BLM heeft, zeker de afgelopen tijd, miljoenen en miljoenen dollars gekregen via donaties. BLM is, en dat is te lezen op hun eigen website, deel van ActBlue.

Ga je opzoeken wat de uitgaven zijn van die organisaties in 2020, dan zie je dat er tientallen miljoenen zijn uitgegeven aan verkiezingscampagnes van democraten. Meer dan 5 miljoen naar Bernie, meer dan 4.5 naar Biden, etc etc.

Ik heb het gevoel dat zwarten gewoon gebruikt worden om onvrede tussen burgers te voeden om er een politieke slag uit te halen in de VS. En dat goedbedoeld protest met waarheid in de kern een manier is om een politiek spel te spelen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:09

Ik heb podcast geluisterd, artikelen gelezen en YT filmpjes gezien waarin dat zeker wordt uitgelegd.. dat de meerderheid zeker protesteerd tegen racisme (wat zeker niet gebagataliseerd mag worden!) maar dat een gedeelte van de mensen als pionnen gebruikt wordt. Het doel van Antifa is iets heel anders dan BLM.. de inzet van AgentProvocateurs wordt ook genoemd om het vuurtje op te stoken..
En de mensen daaromheen laten zich helaas ook weer ophitsen .. Maar gelukkig lijkt dat geen meerderheid te zijn..

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:13

Nee, het werkt anders. Als je in de VS politieke invloed wil hebben, dan moet je campagnes financieren. De meeste financiering komt bij een relatief kleine groep miljardairs en grote bedrijven vandaan. Vandaar dat die ook zoveel invloed op de keuzes van de politiek hebben. Wil jij invloed hebben en politieke keuzes kunnen beïnvloeden als zwarte gemeenschap, dan zal je dus ook politiek moeten financieren.

En dat is wat er fundamenteel fout is aan de Amerikaanse politiek, je kan invloed en daarmee politieke keuzes kopen.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:18

Maar de mensen betalen om rellen te schoppen, dat is nog iets anders. Wat ik bedoel is bewust de onvrede voeden door de organisatie te benoemen als dè vechter tegen racisme, zo donaties op te scheppen, want wie is er nu niet tegen racisme, zeker in de groepen die achtergesteld worden. Om dan vervolgens hun geld te geven aan campagnes. Niet aan initiatieven, niet aan concrete acties voor iedereen (rechts of links), maar aan verkiezingscampagnes van democraten. Ik zie daar toch een groot probleem.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:25

Nee, antifa heeft geen betaalde relschoppers in dienst en rechts heeft geen vooropgezet plan om door plunderingen de actievoerders in een slecht daglicht te stellen. Er worden op dit moment heel veel complottheorieën verspreid, om de tegenstanders overal de schuld van te geven.

En ja het is een slechte zaak dat sponsorgeld zo'n belangrijke plaats in de politiek hebben gekregen. Of het nou om republikeinen of om democraten gaat.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:31

Zeker als je mensen voor blijft houden dat hun zuurverdiende centen dienen om ook maar iets te veranderen voor de minderheidsgroepen...

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:31

Ik zeg overigens niet dat Antifa betaalde relschoppers in dienst heeft...
En er zit een verschil tussen complotheorieen en zaken die 'gewoon' niet helemaal lijken te kloppen..

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:19

Tieneke schreef:
Ik heb het gevoel dat zwarten gewoon gebruikt worden om onvrede tussen burgers te voeden om er een politieke slag uit te halen in de VS. En dat goedbedoeld protest met waarheid in de kern een manier is om een politiek spel te spelen.

Het zou fijn zijn als je "zwarte mensen" zou schrijven ipv "zwarten", dit degradeert mensen namelijk alleen tot hun kleur :) .

Karl66 schreef:
Nee, het werkt anders. Als je in de VS politieke invloed wil hebben, dan moet je campagnes financieren. De meeste financiering komt bij een relatief kleine groep miljardairs en grote bedrijven vandaan. Vandaar dat die ook zoveel invloed op de keuzes van de politiek hebben. Wil jij invloed hebben en politieke keuzes kunnen beïnvloeden als zwarte gemeenschap, dan zal je dus ook politiek moeten financieren.

En dat is wat er fundamenteel fout is aan de Amerikaanse politiek, je kan invloed en daarmee politieke keuzes kopen.


Dit inderdaad, de GOP kandidaten worden meestal gefund door miljardairs die hun vermogen niet op willen geven. Juist bij de democraten zijn er meer organisaties die vanuit particulieren funden. Zonder geld kun je overigens echt niet meedoen met verkiezingen, het werkt daar helaas niet zo als hier (alhoewel hier ook vaak geld achter zit, maar toch op een andere schaal).

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:21

Jammer dan voor jou, maar dit ga ik niet doen. Mijn familie is half zwart, die hebben daar nooit problemen mee gehad, dus ik ga me door een onbekende op bokt niet laten vertellen wat mijn intenties wel of niet zouden zijn door woordkeuze, of wat de betekenis daarvan zou zijn. Dat is namelijk jouw interpretatie.

Daarbij kan je misschien inhoudelijk ook iets toevoegen.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:25

Nee, dit is niet mijn interpretatie, dat het door jouw familie niet zo wordt gevoeld betekent natuurlijk niet dat het door anderen ook niet zo gevoeld wordt. "I have a black friend/family" is overigens ook niet echt een geweldig argument :) . Wellicht vind je dit interessant om te lezen? https://splinternews.com/why-we-dont-ca ... 1793864403
https://www.huffpost.com/entry/for-the- ... d2cc83a9af
Waarmee ik niet wil zeggen dat je een racist bent overigens, maar we kunnen allemaal leren, ik ook :) .

Ik had inhoudelijks al wat toegevoegd. Was het topic nog aan het doorlezen.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:30

Als ik wil, kan ik ook heel veel dingen als beledigend opnemen. Maar de oplossing zit daarvoor in mezelf en mezelf niet als slachtoffer zien, ik ga niet van anderen verwachten dat ze hun taal aanpassen. En ik hoef daarin niet overtuigd te worden, dat is gewoon mijn standpunt.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:03

Rinske schreef:
Karl66 schreef:
Nee, het werkt anders. Als je in de VS politieke invloed wil hebben, dan moet je campagnes financieren. De meeste financiering komt bij een relatief kleine groep miljardairs en grote bedrijven vandaan. Vandaar dat die ook zoveel invloed op de keuzes van de politiek hebben. Wil jij invloed hebben en politieke keuzes kunnen beïnvloeden als zwarte gemeenschap, dan zal je dus ook politiek moeten financieren.

En dat is wat er fundamenteel fout is aan de Amerikaanse politiek, je kan invloed en daarmee politieke keuzes kopen.


Dit inderdaad, de GOP kandidaten worden meestal gefund door miljardairs die hun vermogen niet op willen geven. Juist bij de democraten zijn er meer organisaties die vanuit particulieren funden. Zonder geld kun je overigens echt niet meedoen met verkiezingen, het werkt daar helaas niet zo als hier (alhoewel hier ook vaak geld achter zit, maar toch op een andere schaal).


De overgrote meerderheid van de democratische politici worden op exact dezelfde manier en dezelfde groepen gefinancierd als de republikeinen. Financiering via BLM en andere grassroot-bewegingen is daar ook minimaal. Zelfs een president als Obama, die gekozen was met het motto change, voerde gewoon de agenda van de grote financiers uit. En ook Biden heeft in zijn hele carrière die agenda uitgevoerd.