George Floyd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:24

Tieneke schreef:
Je verdraait mijn woorden, hou ik niet van.


Dan gaat er echt iets mis in de communicatie, want dat is niet mijn bedoeling.

Ik heb weinig kennis van de situatie in de zuidelijke Nederlanden, weet niets van Schaarbeek,
maar wel het een en ander van discriminatie en racisme.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:39

enzino schreef:
Magrathea schreef:
Maar... Dit is toch geen racisme? Uber zegt: vervelend dat jullie jarenlang zijn achtergesteld, hier is een kadootje van ons, we zetten jullie extra in het zonnetje.
Niet: we gaan systematisch witte ondernemers afbranden en discrimineren, hun kinderen naar slechtere scholen sturen en geweld tegen hen vergoeilijken.

De makkelijkste test is om de rassen/kleuren om te draaien om te kijken of iets racisme is.

Uber geeft zwarte restauranteigenaars voorrang: geen racisme.
Uber geeft witte restauranteigenaars voorrang: wel of geen racisme volgens jou?

Bewustzijn dat je een groep hebt achtergesteld is een eerste stap en daar mag best een herstelactie aan vast zitten.

Ik realiseerde me eens dat ik veel meer naar mannelijke dan naar vrouwelijke muzikanten luisterde, terwijl ik objectief gezien mannelijke artiesten niet beter vond dan vrouwelijke. Daarom een jaar alleen vrouwelijke artiesten gestreamd om te compenseren en mezelf 'op te voeden'. Heb ik daarmee mannelijke artiesten gediscrimineerd?

Ik weet al langer dat ik als wit mens opgegroeid in een overwegend witte omgeving de neiging heb om onbewust racistisch te zijn en vind dat echt vreselijk. Ook daar probeer ik mezelf in op te voeden, maaar dat is minder makkelijk dan muzieksmaak trainen.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:46

Astorga schreef:
Bewustzijn dat je een groep hebt achtergesteld is een eerste stap en daar mag best een herstelactie aan vast zitten.

Ik realiseerde me eens dat ik veel meer naar mannelijke dan naar vrouwelijke muzikanten luisterde, terwijl ik objectief gezien mannelijke artiesten niet beter vond dan vrouwelijke. Daarom een jaar alleen vrouwelijke artiesten gestreamd om te compenseren en mezelf 'op te voeden'. Heb ik daarmee mannelijke artiesten gediscrimineerd?

Ik weet al langer dat ik als wit mens opgegroeid in een overwegend witte omgeving de neiging heb om onbewust racistisch te zijn en vind dat echt vreselijk. Ook daar probeer ik mezelf in op te voeden, maaar dat is minder makkelijk dan muzieksmaak trainen.


Dat zal nou nooit in mij opkomen om te kijken naar wat voor artiesten ik luister. Ik luister gewoon naar wie ik leuk vind. Ik weet niet of het nieuwe hokjes denken wel iets voor mij is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:03

Ok Loretta, mooi voor jou. weet in elk geval dat er onderzoek gedaan is naar dat het overgrote deel van geprogrammeerde artiesten op festivals, gedraaide nummers op radio etc. etc. mannelijke artiesten zijn. Die zijn toevallig beter dan alle vrouwelijke artiesten? (Hier: https://decorrespondent.nl/6743/zo-wein ... 8-52247f46 inclusief verklaringen waarom en bevestigingen dat het zeer zeker niet een kwestie is van toeval )
Het is wel in lijn met de racisme-discussie: als je geen baan kan vinden als gekleurd persoon moet je maar harder werken en zelf zorgen dat je CV goed genoeg is.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:18

senna21 schreef:
En bekijk eens dit filmpje
if someone doesn't understand privilege

https://youtu.be/gqPgXhslGWY


Misschien vindt je mijn mening waardeloos, maar ik ben het niet eens met dat filmpje. Wat in dat filmpje aangehaald wordt vind ik een vooral Amerikaans probleem, en ben ik persoonlijk blij om dat we een deel van dat filmpje in België (ik kan niet voor Nederland spreken want geen ervaring)tenminste kunnen laten vallen.

Ouders gescheiden => In België ligt het cijfer voor echtscheidingen momenteel net iets lager dan 1 op 2 (volgens statbel). Dus laten we dat al maar geen privilege meer noemen. De meeste mensen kunnen daar de huidige dag in België perfect rondwerken
In België is het lager onderwijs gratis => Niets privilege; blank, zwart of voor mijn part paars kan voordeel doen. Materiaal en benodigdheden worden door scholen aangekocht, dus alle kinderen hier hetzelfde
Middelbaar => Moeilijker om gratis te maken, maar voor mensen die hier moeilijkheden hebben zijn er opties. Instanties om te helpen die goedkoper boeken aanbieden, reductie van prijs kunnen doen aan de hand van inkomen van ouder(s). Makkelijk zal het misschien niet altijd zijn, maar haalbaar voor iedereen.
Hogere studies => Ook hier hetzelfde. Studiebeurzen kunnen toegekend worden op basis van inkomst van ouder(s). Niet in Amerika waartoe je beter maar Atletisch geweldig kan zijn. Natuurlijk zijn de kansen beperkt voor deze studiebeurs. Na 3x je jaar falen krijg je geen kans meer.

Natuurlijk vanaf de periode dat je een job moet zoeken ga ik niet meer beweren dat er geen racisme meer is. Dat is spijtig genoeg nog steeds zo en ik zou willen dat het anders was. Maar ik ben wel overtuigd en trots op het feit dat men in België alle kaarten aanhaalt om alle kinderen een kans te geven. Ongeacht arm of rijk of huidskleur. En daarom vind ik vooral heel dat wit privilege iets dat Amerika zelf in de kaart speelt. Je moet gewoon al goede kaarten krijgen om goed onderwijs te bieden, en dat is spijtig genoeg in Amerika inderdaad iets voor gehuwde witte echtparen meer dan voor zwarte arme mensen.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:39

Magrathea schreef:
Ok Loretta, mooi voor jou. weet in elk geval dat er onderzoek gedaan is naar dat het overgrote deel van geprogrammeerde artiesten op festivals, gedraaide nummers op radio etc. etc. mannelijke artiesten zijn. Die zijn toevallig beter dan alle vrouwelijke artiesten? (Hier: https://decorrespondent.nl/6743/zo-wein ... 8-52247f46 inclusief verklaringen waarom en bevestigingen dat het zeer zeker niet een kwestie is van toeval )
Het is wel in lijn met de racisme-discussie: als je geen baan kan vinden als gekleurd persoon moet je maar harder werken en zelf zorgen dat je CV goed genoeg is.


Ik heb in mijn spotify lijst gekeken en er staan aardig wat vrouwen tussen. Dat valt dan weer mee. Er zitten zelfs wat mensen tussen met een flinke lading pigment in de huid haha. Of het 50 50 is durf ik niet te zeggen. Im heb geen zin om met een potloodje te gaan turven.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:56

The_Cat schreef:
senna21 schreef:
En bekijk eens dit filmpje
if someone doesn't understand privilege

https://youtu.be/gqPgXhslGWY


Misschien vindt je mijn mening waardeloos, maar ik ben het niet eens met dat filmpje. Wat in dat filmpje aangehaald wordt vind ik een vooral Amerikaans probleem, en ben ik persoonlijk blij om dat we een deel van dat filmpje in België (ik kan niet voor Nederland spreken want geen ervaring)tenminste kunnen laten vallen.

Ouders gescheiden => In België ligt het cijfer voor echtscheidingen momenteel net iets lager dan 1 op 2 (volgens statbel). Dus laten we dat al maar geen privilege meer noemen. De meeste mensen kunnen daar de huidige dag in België perfect rondwerken
In België is het lager onderwijs gratis => Niets privilege; blank, zwart of voor mijn part paars kan voordeel doen. Materiaal en benodigdheden worden door scholen aangekocht, dus alle kinderen hier hetzelfde
Middelbaar => Moeilijker om gratis te maken, maar voor mensen die hier moeilijkheden hebben zijn er opties. Instanties om te helpen die goedkoper boeken aanbieden, reductie van prijs kunnen doen aan de hand van inkomen van ouder(s). Makkelijk zal het misschien niet altijd zijn, maar haalbaar voor iedereen.
Hogere studies => Ook hier hetzelfde. Studiebeurzen kunnen toegekend worden op basis van inkomst van ouder(s). Niet in Amerika waartoe je beter maar Atletisch geweldig kan zijn. Natuurlijk zijn de kansen beperkt voor deze studiebeurs. Na 3x je jaar falen krijg je geen kans meer.

Natuurlijk vanaf de periode dat je een job moet zoeken ga ik niet meer beweren dat er geen racisme meer is. Dat is spijtig genoeg nog steeds zo en ik zou willen dat het anders was. Maar ik ben wel overtuigd en trots op het feit dat men in België alle kaarten aanhaalt om alle kinderen een kans te geven. Ongeacht arm of rijk of huidskleur. En daarom vind ik vooral heel dat wit privilege iets dat Amerika zelf in de kaart speelt. Je moet gewoon al goede kaarten krijgen om goed onderwijs te bieden, en dat is spijtig genoeg in Amerika inderdaad iets voor gehuwde witte echtparen meer dan voor zwarte arme mensen.


In België en Nederland is het minder erg dan in de VS. Dat ben ik met je eens.
Maar helaas is huidskleur en afkomst ook in onze samenleving nog steeds iets wat mensen al bij voorbaat flink op achterstand zet. Ontkennen dat hier geen White privilege is, is ziende blind zijn.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:07

Sowieso is White Privilige een amerikaanse term die imo vnl mbt AfroAmerikanen gebruikt wordt (ik geloof niet dat er veel Turken/Marrokanen in de USA gediscrimineerd worden, zoals bijv hier zou kunnen). Overigens, waar de Mexicanen in dit hele verhaal blijven, weet ik even niet.. maar goed, dit terzijde..

Ik denk ook niet dat discriminatie en racisme ontkent wordt, maar het is niet gelijk aan de schaal in andere landen, denk ik. En de NLse situatie is gewoon bijna niet te vergelijken met die in de USA... Dat is wat ik in dit topic niet zo goed begrijp..
Dit topic gaat vnl over de misstanden rond GF, toch?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:38

De misstanden in de VS zijn erger, maar het is niet voor niets dat mensen in Europa dit evengoed herkennen. De als 'normaal' gestelde mensbeeld waaraan mensen bewust en onbewust worden gespiegeld is 'wit' (en dan nog bvk man en hetero). De zwarte-piet discussie is dan ook niet voor niets...
De wereldwijde demonstraties in westerse landen gaan niet over de situatie in Amerika, maar ook in eigen land. Het probleem is wereldwijd, en als dusdanig herkend.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:35

Askja schreef:
Positieve discriminatie is niet hetzelfde als 'negatieve' (bewust of onbewust door racisme ingegeven) discriminatie.
Je kunt je afvragen of positieve discriminatie wenselijk is, dat is iets heel anders, dat is een discussie op zich.
Maar het is pertinent niet hetzelfde, en positieve discriminatie betitelen als racisme tegenover de gewone witte Nederlander (Amerikaan, witte westerling in het algemeen) is m.i. gewoon een manier om de discussie te manipuleren. Net als bijvoorbeeld het maar blijven herhalen dat 'die Floyd ook geen lieverdje was', alle relletjes en incidenten tijdens de demonstraties constant uitvergroten en negeren dat het gros van de demonstraties vreedzaam verloopt, etc.
ja, zo werkt de hele media toch tegenwoordig!?

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:13


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:26

Popstra, dat is jouw persoonlijke, nogal cynische observatie, die ik niet deel (maar wellicht ligt het aan de media die jij volgt?).

Waar ik een beetje een sik van krijg in deze discussie, is dat door een paar mensen tot vermoeiens toe de 'natuurlijk ben ik tegen racisme, maar ...'- kaart wordt getrokken. En dan volgt de zoveelste relativering van een racistisch fenomeen of incident.
Dat er aan de kant van de BLM-activisten een paar mensen flink de bocht uitvliegen met hun uitlatingen (bijv meneer Akwasi) wil niet zeggen dat hetgeen waar zij actie tegen voeren niet bestaat, onzin is, dat het wel meevalt, ze zich niet moeten aanstellen, politiek correct geneuzel is, of erger: dat het geen wonder is dat sommige groepen gediscrimineerd worden. Je kunt wél stellen dat het doel niet alle middelen heiligt. Maar dat is iets heel anders.

(N.B. Dit betreft jouw eerdere post, niet die over de politie die losgaat op een hond. Ik zie niet in hoe die video hier relevant is overigens, masr ik ga het ook niet bekijken)

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:42

In zoverre relevant dat veel politie agenten hun woede niet kunnen beheersen. Dat is wel duidelijk.
En wat de media betreft. Alle media doet er aan mee. Kranten, Inet, tv programmas op verschillende zenders...
Maar we hoeven niet maar allemaal rekening te gaan houden met jou mening Askja.
Iedereen discussieerd op zijn eigen manier

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:51

Popstra schreef:
Hier zie je hoe de politie los gaat op een hond. Beest zit vast gebonden aan een boom.
https://m.youtube.com/watch?time_contin ... newV2jKW5w


Wat walgelijk om een hond zomaar zo toe te takelen. Op dat filmpje zie ik ook totaal niet dat de hond op wat voor manier dan aan viel.

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:21

Askja schreef:
Popstra, dat is jouw persoonlijke, nogal cynische observatie, die ik niet deel (maar wellicht ligt het aan de media die jij volgt?).

Waar ik een beetje een sik van krijg in deze discussie, is dat door een paar mensen tot vermoeiens toe de 'natuurlijk ben ik tegen racisme, maar ...'- kaart wordt getrokken. En dan volgt de zoveelste relativering van een racistisch fenomeen of incident.
Dat er aan de kant van de BLM-activisten een paar mensen flink de bocht uitvliegen met hun uitlatingen (bijv meneer Akwasi) wil niet zeggen dat hetgeen waar zij actie tegen voeren niet bestaat, onzin is, dat het wel meevalt, ze zich niet moeten aanstellen, politiek correct geneuzel is, of erger: dat het geen wonder is dat sommige groepen gediscrimineerd worden. Je kunt wél stellen dat het doel niet alle middelen heiligt. Maar dat is iets heel anders.

(N.B. Dit betreft jouw eerdere post, niet die over de politie die losgaat op een hond. Ik zie niet in hoe die video hier relevant is overigens, masr ik ga het ook niet bekijken)



Amen !

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:59


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:53


Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:57

Magrathea schreef:
Loretta schreef:

Kun je een toelichting geven?

Gezien het medium zal het wel niet zo neutraal zijn maar wie weet :=


Dat zijn andere media ook niet. Daarom lees ik zowel "linkse" als rechtse "media".

Ik heb trouwens ook geen abo. Ik lees het met de incognito functie.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 10-06-20 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:01

Magrathea schreef:
Loretta schreef:

Kun je een toelichting geven?

Gezien het medium zal het wel niet zo neutraal zijn maar wie weet :=

Het past niet in jouw wereldbeeld, dus ik zou het niet kijken als ik jou was.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:14

Ik vraag om een toelichting! Zo ingewikkeld is dat toch niet. Ik kan nu geen filmpje kijken namelijk.

Wat zien jullie als linkse media dan? Ik vind Telegraaf niet per se rechts ofzo, wel een platform van sensatiejournalistiek, het lijkt vaak meer op een roddelblad dan een krant.

Edit:
Hoe De Telegraaf Femke Halsema al jaren het leven zuur maakt
https://www.volkskrant.nl/a-b056e116
De krant laat weten Groenlinks altijd te ridiculiseren want dat willen de lezers - sorry hoor, dat neem je toch niet serieus? Dat heeft bijzonder weinig met links of rechts te maken :=

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:07

Vanmiddag wordt er opnieuw geprotesteerd, dit keer in de Bijlmer. Toch merk ik om me heen (en ook hier) dat dit onderwerp weer wat uitdooft en wanneer het er wel over gaat het meer gaat over randzaken zoals protesteren op anderhalve meter dan over racisme zelf. Daaar verbaas ik me over, zijn mensen al zo snel BLM-moe?

Ondertussen probeer ik te onderzoeken op wat voor manier ik kan bijdragen, al vind ik dat nog best ingewikkeld als niet-zo-stoer persoon. Hoe doen jullie dat? Wanneer staan jullie op?
Ik las net een artikel (https://nos.nl/collectie/13842/artikel/ ... iet-speelt) waarbij mijn hoofd bleef hangen bij deze regels:
Citaat:
Afgelopen winter was ik in Middelburg en riep nog iemand 'Zwarte Piet' naar mij. Het erge is dat niemand zo'n persoon er dan op aanspreekt. Daar ligt de kern van het probleem.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:11

Astorga schreef:
Ondertussen probeer ik te onderzoeken op wat voor manier ik kan bijdragen, al vind ik dat nog best ingewikkeld als niet-zo-stoer persoon. Hoe doen jullie dat? Wanneer staan jullie op?
Ik las net een artikel (https://nos.nl/collectie/13842/artikel/ ... iet-speelt) waarbij mijn hoofd bleef hangen bij deze regels:
Citaat:
Afgelopen winter was ik in Middelburg en riep nog iemand 'Zwarte Piet' naar mij. Het erge is dat niemand zo'n persoon er dan op aanspreekt. Daar ligt de kern van het probleem.


In mijn ogen heeft dat niets met racisme te maken. Als vrouwen nageroepen worden met "Lekker Ding" wordt daar ook niets van gezegd door omstanders. Daar zit een hele psychologie achter.

Mensen zijn gewoon niet zo snel om het op te nemen voor anderen, zeker als ze die niet kennen.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:13

Astorga schreef:
Vanmiddag wordt er opnieuw geprotesteerd, dit keer in de Bijlmer. Toch merk ik om me heen (en ook hier) dat dit onderwerp weer wat uitdooft en wanneer het er wel over gaat het meer gaat over randzaken zoals protesteren op anderhalve meter dan over racisme zelf. Daaar verbaas ik me over, zijn mensen al zo snel BLM-moe?


Zo gaat dat nu eenmaal met hypes.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:13

Niks bijzonders, Astorga. De huidige maatschappij leeft volgens de waan van de dag.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:17

Ik denk dat de meeste mensen al BLM moe waren toen de coronaregels op de dam zo enorm overtreden werd en Halsema er als een schaap bij te lachten stond.