George Floyd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:10

Een onafhankelijke organisatie is, voor de beleving van zwarte mensen per definitie een vorm van witte institutie. Ze willen niet vertegenwoordigd worden, maar zelf het woord voeren. En dat snap ik oprecht. Niet als excuus of goedbedoelde polderpolitiek voor onrecht wat al eeuwenlang gaande is'.
En laten we wel zijn, in deze clash is niemand werkelijk onafhankelijk.
Om met Audre Lorde te spreken: "Sinds ik met andere ogen kijk, zie ik de belediging en het onrecht overal".

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:12


Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:15

Karl66 schreef:
Het is geen boegbeeld van de Afro Amerikaanse gemeenschap. Het is een beweging die institutioneel racisme probeert te bestrijden. Ik snap dus ook niet zo goed waarom jij er maar op terug blijft komen dat ze niet de hele Afro Amerikaanse gemeenschap vertegenwoordigen. Want dat klopt, dat is niet hun doel.


Aangezien die gedeeltelijke vertegenwoordiging voor mij net een cruciaal probleem is en ik dat in eventuele vergelijkingen met andere organisaties niet achterwege kan laten, en jij daar anders in staat, heeft vergelijken geen zin. Want jij gaat nooit begrijpen wat ik bedoel, en ik ga nooit begrijpen wat jij bedoelt omdat onze basisovertuiging anders is. En da's ok.

Senna, voor de beleving van welke zwarte mensen? Allemaal?
Ze mogen zichzelf vertegenwoordigen, absoluut, graag zelfs. Iedereen mag voor zichzelf spreken. Of in deze clash niemand onafhankelijk is, weet ik niet. Maar ik had het dan ook over een voor mij ideale organisatie, niet de huidige clash. Ik dacht dat dat de vraag was, maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:12

Er bestaat geen een organisatie die alle mensen vertegenwoordigt en over het algemeen vinden we dat heel normaal, omdat er heel veel verschillende mensen met verschillende ideeën en meningen bestaan. Zelfs met een organisatie als de VN zijn er mensen, die zich daar niet door vertegenwoordigd voelen. Waarom zouden we dan van een organisatie met één doel, namelijk het bestrijden van institutioneel racisme, dat wel verwachten?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:32

Omdat mensen verschillend zijn, kan nooit één organisatie iedereen vertegenwoordigen.
Ik zie, lees en hoor wel bij zwarte mensen de opluchting dat hier nu weer aandacht voor is. Ik denk dat er maar weinig mensen met een donkere huidskleur zijn die geen ervaring met institutioneel, bewust en onbewust racisme hebben.
Het fenomeen is zo diepgaand verankerd in de westerse (!) wereldcultuur en geschiedenis dat ik ook niet de illusie heb dat we dit nu gaan oplossen.
Ik ben blij met de wereldwijde aandacht, ook in veel mainstream media. Ik weet ook wel dat dit straks weer minder zal zijn.
Natuurlijk lost dit het niet op, maar iedere stap in de goede richting is er één.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:01

senna21 schreef:
Omdat mensen verschillend zijn, kan nooit één organisatie iedereen vertegenwoordigen.
Ik zie, lees en hoor wel bij zwarte mensen de opluchting dat hier nu weer aandacht voor is. Ik denk dat er maar weinig mensen met een donkere huidskleur zijn die geen ervaring met institutioneel, bewust en onbewust racisme hebben.
Het fenomeen is zo diepgaand verankerd in de westerse (!) wereldcultuur en geschiedenis dat ik ook niet de illusie heb dat we dit nu gaan oplossen.
Ik ben blij met de wereldwijde aandacht, ook in veel mainstream media. Ik weet ook wel dat dit straks weer minder zal zijn.
Natuurlijk lost dit het niet op, maar iedere stap in de goede richting is er één.


Ik denk wel dat het tzt minder zal worden. Met name door gemengde relaties en kinderen. Doordat de 3e en 4e generatie steeds meer gaat studeren en door de vergrijzing steeds meer zichtbaar zal worden in beroepsgroepen waar ze nu nog bijna niet vertegenwoordigd zijn.

Ik werk bij een grote zorginstelling en bij ons werken heel veel verschillende nationaliteiten of mensen met een andere achtergrond, al jaren.

Bij mijn man werkt echter sinds een paar jaar pas 1 Turkse man. Verder is iedereen op zijn werk wit en Nederlander.
Als je dan ook nog eens in een wit dorp woont, heb je weinig ervaring met mensen uit andere culturen en is er soms daardoor weinig begrip.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:06

Tieneke schreef:
Ik weet niet of die vraag aan mij gericht is, maar persoonlijk, wat ik zou willen is dat een onafhankelijke organisatie het voortouw neemt, met mensen uit zowel linkse als rechtse hoek die opkomen voor een gemeenschappelijk ideaal en die door samenwerking laten zien dat je niet links of rechts moet zijn om tegen racisme en voor emancipatie te zijn. Met mensen met alle kleuren, overtuigingen etc die focussen op gelijkenissen. Los van politieke partijen en politieke sponsoring. Maar of dat realistisch is, is natuurlijk een andere vraag.


Ik hou van veelkleurigheid, dus ik kan hier wel in mee voelen.
'Zo'n club zou leuk zijn'.

Maar de organisatie (of wat het verder precies mag wezen) Black Lives Matter is ondertussen bezig met zinnig werk - terwijl ik persoonlijk niets vergelijkbaars zie gebeuren vanuit een 'veelkleurige' organisatie.

Wat mij weinig verbaast. Ik heb nog net 'ManVrouwMaatschappij' meegemaakt. Dat soort clubs zijn leuk, maar werken zelden - omdat helaas erg vaak 'gemengd' betekent 'interne strubbelingen' of gewoon het eigenlijke probleem ontkennen.
Mijn wens tov veelkleurigheid blijft overeind, maar er is gewoon eerst nog een lange weg te gaan.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 06:21

senna21 schreef:
Het fenomeen is zo diepgaand verankerd in de westerse (!) wereldcultuur en geschiedenis dat ik ook niet de illusie heb dat we dit nu gaan oplossen.


Het is helaas niet binnen enkele jaren opgelost. Het moet al beginnen in het basisonderwijs dat kinderen met elkaar opgroeien. We zijn gelukkig wel zo ver dat iedereen het er over eens is dat racisme op basis van huidskleur fout is. Er zijn maar heel weinig mensen die echt overtuigd racist zijn op basis van huidskleur.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 07:02

Op de basisscholen gaat er niet veel fout hierin. De kinderen zijn zo puur en eerlijk. Het gaat onbewust in de opvoeding en het weerspiegelen van het gedrag van de opvoeders/leraren/ouderrol fout.
Er wordt geen kind rascistisch geboren, dat wordt je gemaakt.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 07:31

Mallow schreef:
Op de basisscholen gaat er niet veel fout hierin. De kinderen zijn zo puur en eerlijk. Het gaat onbewust in de opvoeding en het weerspiegelen van het gedrag van de opvoeders/leraren/ouderrol fout.
Er wordt geen kind rascistisch geboren, dat wordt je gemaakt.


Daarom moet het juist daar beginnen met het niet fout gaan. Kinderen die met elkaar opgroeien en elkaar de hele dag meemaken. Dan hebben ze later een stuk minder last can vooroordelen lijk mij.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:23

Het gaat in zekere zin wel fout op de basisscholen, in die zin dat die scholen een steeds gesegregeerder beeld geven, dus dat scholen steeds meer uitgesproken 'wit' of 'zwart' zijn (m.i. heeft deze benaming een vervelende bijklank, maar feit is dat het algemeen gangbare termen zijn). Dat komt vooral doordat m.n. hoogopgeleide (witte) ouders hun kinderen naar een 'witte' school in een goede buurt sturen, en niet naar een school in een mindere buurt met relatief veel kinderen van minderheden, ofwel een 'zwarte' school. Omdat die welgestelde hoogopgeleide ouders bang zijn dat op de 'zwarte' scholen het onderwijs minder goed is (en misschien ook wel om andere redenen).
Hoe begrijpelijk het ook is dat je als ouder je kind naar de best mogelijke school wilt sturen, dit fenomeen zorgt er wel voor dat de ongelijkheid groter wordt, en dat kinderen steeds meer in hun eigen 'bubbel' opgroeien.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:30

Askja schreef:
Het gaat in zekere zin wel fout op de basisscholen, in die zin dat die scholen een steeds gesegregeerder beeld geven, dus dat scholen steeds meer uitgesproken 'wit' of 'zwart' zijn (m.i. heeft deze benaming een vervelende bijklank, maar feit is dat het algemeen gangbare termen zijn). Dat komt vooral doordat m.n. hoogopgeleide (witte) ouders hun kinderen naar een 'witte' school in een goede buurt sturen, en niet naar een school in een mindere buurt met relatief veel kinderen van minderheden, ofwel een 'zwarte' school. Omdat die welgestelde hoogopgeleide ouders bang zijn dat op de 'zwarte' scholen het onderwijs minder goed is (en misschien ook wel om andere redenen).
Hoe begrijpelijk het ook is dat je als ouder je kind naar de best mogelijke school wilt sturen, dit fenomeen zorgt er wel voor dat de ongelijkheid groter wordt, en dat kinderen steeds meer in hun eigen 'bubbel' opgroeien.


Soms is de wil er wel, maar blijken er in de praktijk toch nog wel eens praktische problemen te zijn. Zelfs Femke Halsema moest erkennen dat ze tegen problemen aan liep.

https://www.youtube.com/watch?v=CRfzapmXOPk