democratie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:26

Janneke: maar die vragen stelt Dinopino dus niet. Het is veel warriger en ongeleider dan dat. Maar je kunt geen discussie voeren als iemand geen moeite wil doen om zich zorgvuldig uit te drukken. Dan krijg je een situatie waarin iedereen een beetje zelf gaat projecteren op wat er mogelijk bedoeld zou kunnen zijn, en die methode is vooral heel vruchtbare grond voor onduidelijkheid en dubbele boodschappen. Ik heb daar geen zin in.

Er is heel veel te zeggen over democratie, er is los van dat ook heel veel te zeggen over de aanpak van Corona, maar niet op de manier van het bijeen rapen van vage suggestieve dingen zonder kop of staart. Als Dinopino een duidelijk bewzwaar wil geven, onderbouwd met argumenten: prima, graag. Daar is voldoende ruimte voor.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:38

Dinopino schreef:
Rien10 precies ik wil niemand aanvallen enkel gewoon een gezonde discussie.

Janneke2 precies gewoon je iets kritisch afvragen of de maatregelen passen bij de situatie.


Hoe precies denk je dan dat een gezonde discussie gaat ontstaan als er een kant alleen maar loze ongefundeerde onwaarheden neerplempt en niet open staat voor mensen die daar vragen over stellen :?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:12

Ik vind het alleen maar een dikke prima om een goede discussie over dit onderwerp te voeren. Vandaar dat ik nog maar even mijn eerste bericht in dit topic herhaal, om mijn mening daarover te geven:

Karl66 schreef:
Dit topic gaat minder over democratie en meer over de vraag hoe het Coronavirus de grondrechten beïnvloedt. Het grote probleem met grondrechten is dat verschillende rechten regelmatig lijnrecht tegenover elkaar staan. Of het nou gaat omdat het recht van een individu tegenover het recht van de groep gaat of over de vraag welk grondrecht sterker geldt in een bepaalde situatie. Alleen is het in dit geval redelijk simpel, eigenlijk wereldwijd vindt men het recht van de groep om de pandemie te bestrijden belangrijker geacht dan het individuele recht op vergadering of reizen. En zolang er goed een vinger aan de pols gehouden wordt en de maatregelen worden afgeschaald, zodra dat mogelijk is, is er een goede balans in de afweging van die grondrechten. Hetzelfde geldt voor het verminderde recht op privacy. Zolang het eerst vrijwillig wordt aangeboden en het pas verplicht wordt als het niet anders kan, zolang het maar weer afgeschaald wordt, zodra dat mogelijk is en zolang ze alleen de data verzamelen, die nodig is. Zolang is er een goede balans tussen de grondrechten. Natuurlijk zijn er altijd mensen die hun eigen rechten belangrijker vinden, maar dat zijn de mensen die wel vaker vergeten dat met rechten ook plichten komen. In dit geval de plicht om samen de pandemie onder controle te krijgen en te houden.


Maar wat in een gezonde discussie niet echt werkt is om losse ongefundeerde opmerkingen te plaatsen en zodra daar inhoudelijk op gereageerd wordt, weer heel snel ergens anders over beginnen. Als je dat doet, laat je zien dat je eigenlijk helemaal geen discussie wilt beginnen, maar dat je alleen maar propaganda voor bepaalde ideeën aan het maken bent.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 12:59

Begrijp dat mijn vraag aan het begin niet duidelijk was. Wie van jullie denkt nog dat we in een democratie leven? Nu begrijp ik dat jullie op al mijn vragen en mijn gedachtengoed een stempel zetten.

Maar is er dan bij niemand van jullie een idee dat er iets niet klopt? Nu dacht ik zo alles wat ik zeg is onzin volgens een vast clubje hier. Misschien kunnen jullie dan beter een gedachtengang van een politicoloog volgen. Deze geeft zijn kijk op de situatie.

https://www.xandernieuws.net/algemeen/e ... vcG86jjy8o

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:12

Ja, democratie, maar met de beperking van deels tunnelvisie qua oplossingen door beperkte kijk van adviseurs, het op 2 gedachten moeten hinken ivm balanceren tussen geen paniek en serieus er is wat mis (zoals nu met corona), oplossingen die geld moeten kosten ivm groeieconomie denkpatroon, terwijl veel oplossingen veel simpeler zouden kunnen, echter dan wordt er niet aan verdient. Opzet, dus niet, incompetent ook niet meteen, maar wel beperkt qua hoe los je xyz op. Het zijn net normale mensen :)) .

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:12

Volgens mij heb je de mogelijkheid om volgend jaar weer je volksvertegenwoordiger te kiezen, die wetgevende macht heeft. Dus ja we leven in een democratie, een indirecte democratie om precies te zijn.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 13:17

Dus wanneer de regering bewust genezende middelen voor covid19 tegenhoud is dat geen misdaad. En moet de minister niet afgezet worden terwijl hij het nu toelaat dat er mensen onnodig sterven. Vind ik persoonlijke een rare gedachtengang. Ik denk dan bij mezelf oh het is een democratie en de regering wil jullie niet helpen gezond te worden dus sterf maar, tenslotte hebben we straks verkiezingen.

Persoonlijk vind ik dat een beetje raar klinken.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:20

Alleen is er nog geen geneesmiddel. En als jij denkt dat er wel een geneesmiddel is en dat mensen dat moeten krijgen, dan mag jij op een partij stemmen die dat ook vindt of een partij oprichten om dat te regelen. En als je genoeg mensen mee kan krijgen, dan kan je daar zomaar een wet van maken. Het probleem is alleen dat je daar nog niet één kamerzetel mee krijgt en dat de meerderheid het dus niet met jou eens is. En ja, dat is nou net de definitie van democratie.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 13:23

Kijk Karl66 dan weet ik eindelijk iets meer dan jou. Ja er is een geneesmiddel en de regering houd het bewust tegen. Lees het artikel nog maar eens daar wordt op voor jullie leesbaar niveau geschreven. En ja dan vind ik het persoonlijk met deze kennis, een misdaad om niets te ondernemen. Je kunt niet zeggen ik heb het niet geweten. Je kunt wel zeggen ik wil het niet weten. Dat is jouw keus.

Karl66 heeft zijn mening en die mag die hebben. Maar ik zou iedereen aanraden dat artikel eens te lezen. En ben benieuwd of jouw mening overeenkomt met die van Karl66

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:31

Hydroxychloroquine (al dan niet icm zink) is nog steeds geen bewezen geneesmiddel bij COVID-19. In het begin van de uitbraak in Nederland werd dit middel aan bijna alle in het ziekenhuis opgenomen patiënten gegeven, vanwege hoopvol wetenschappelijk onderzoek. Helaas bleken de klinische resultaten teleurstellend. Er wordt nu nog wel onderzoek gedaan naar het middel, maar buiten de onderzoeksopzet om wordt het niet meer voorgeschreven om te voorkomen dat er meer schade dan goed gedaan wordt.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 13:34

Ja en dat weet je omdat je dat ergens gelezen hebt. Of werk jij met dat middel?
Hoe kun je zeker weten dat dat wat je zegt klopt. Heb jij recherche gedaan buiten media om?
Wanneer je niet 100 % zeker bent vind je nog steeds dat we moeten wachten tot de verkiezingen, zodat er meer mensen onnodig sterven?

trouwens ook een leuk weetje er zijn globaal meer mensen gestorven aan de griepprik dan aan corona.

Dus je wel zeggen dat deze politicologen en ex journalist nooit zoveel kunnen weten als jij?
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 04-06-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:38

Werk jij met dit middel? Het artikel wat jij noemt heb je toch ook ergens gelezen?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 13:39

nynke55 ik sprak met Astorga en Karl66. Jij hebt dus het artikel gelezen en vind hetzelfde als Karl66?

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:42

Dinopino schreef:
Begrijp dat mijn vraag aan het begin niet duidelijk was. Wie van jullie denkt nog dat we in een democratie leven? Nu begrijp ik dat jullie op al mijn vragen en mijn gedachtengoed een stempel zetten.

Maar is er dan bij niemand van jullie een idee dat er iets niet klopt? Nu dacht ik zo alles wat ik zeg is onzin volgens een vast clubje hier. Misschien kunnen jullie dan beter een gedachtengang van een politicoloog volgen. Deze geeft zijn kijk op de situatie.

https://www.xandernieuws.net/algemeen/e ... vcG86jjy8o

Ik denk niet dat we in een democratie leven. Ik weet zeker dat wij in een parlementaire democratie geen.
Ik ga niet de gedachtegang van een politicoloog volgen. Het is namelijk een feit dat wij in een parlementaire democratie leven. https://prodemos.nl/kennis-en-debat/pub ... nederland/

Het is voor jouw gevoel wellicht anders. Maar jouw gevoel maakt niet dat het een feit is.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:42

Dat zeg ik toch niet? En excuseer mij dat ik me bemoei met een persoonlijke discussie tussen jullie 3, was mij niet geheel duidelijk dat alleen zij mochten antwoorden.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:43

Rien, bemoei je er niet mee, was niet aan jou gericht. :D :+

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:43

Dinopino schreef:
Ja en dat weet je omdat je dat ergens gelezen hebt. Of werk jij met dat middel?
Hoe kun je zeker weten dat dat wat je zegt klopt. Heb jij recherche gedaan buiten media om?
Wanneer je niet 100 % zeker bent vind je nog steeds dat we moeten wachten tot de verkiezingen, zodat er meer mensen onnodig sterven?

trouwens ook een leuk weetje er zijn globaal meer mensen gestorven aan de griepprik dan aan corona.


Dus je wel zeggen dat deze politicologen en ex journalist nooit zoveel kunnen weten als jij?


Oh, interessant. Vertel daar eens meer over, heb je hier een bron van?

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:43

nynke55 schreef:
Rien, bemoei je er niet mee, was niet aan jou gericht. :D :+


Oh Ships. Fout van mij

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:43

Dinopino schreef:
Begrijp dat mijn vraag aan het begin niet duidelijk was. Wie van jullie denkt nog dat we in een democratie leven?


Ik denk dat het op het randje is - in Nederland in elk geval. (De VS en de UK kun je volgens mij niet meer kwalificeren als functioneel democratisch.)

Maar het spant er wel om. We hebben nog democratische mogelijkheden, maar men moet op dossiers wel echt tot het uiterste gaan om het nog te laten functioneren: het Belastingtoeslagverhaal is echt kwalijk, en er zijn veel democratische en rechtsbeginselen geschonden, en het wordt maar heel mondjesmaat hersteld. Dat is echt heel zorgelijk, evenals het gebrek om massale verontwaardiging daarover.

Citaat:
Nu begrijp ik dat jullie op al mijn vragen en mijn gedachtengoed een stempel zetten.


Huh?

Citaat:
Maar is er dan bij niemand van jullie een idee dat er iets niet klopt?


Er klopt heel veel niet! De Kamer wordt regelmatig niet of verkeerd voorgelicht, er wordt wel erg makkelijk gegrepen naar niet-rechtstatelijke manieren om plannen door te drukken, Justitie heeft problemen, de Belastingdienst heeft problemen, de zorg wordt uitgewoond doordat er veel energie en tijd en geld gaat naar statistiekjes die vergeten dat het om mensen gaat (en de toezichthouders functioneren niet goed.)

En tegelijkertijd:
Citaat:


Wat een onzin 8-) Er zijn zinnige bezwaren te opperen bij het verloop van zowel de coronacrisis als ons democratisch functioneren, en er zijn onzinnige, en dit zijn echt de onzinnige.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 13:44

Nou je komt gelijk met een vraag binnen? Misschien zou je eerst het artikeltje lezen. Ben je het ermee eens dat we nog in een democratie leven en wanneer we wat anders willen braaf wachten op de verkiezingen. En ondertussen wetend dat er een geneesmiddel is, die mensen maar laten sterven. Gewoon wachten op de verkiezingen. Ben jij het daarmee eens?

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:46

Wie komt met welke vraag binnen? Ik snap het even niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:48

Eerste bladzijde van deze "discussie" gelezen, mijn conclusies getrokken, laatste bladzij gelezen; conclusies bevestigt.
_O-

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:49

Astorga schreef:
Hydroxychloroquine (al dan niet icm zink) is nog steeds geen bewezen geneesmiddel bij COVID-19. In het begin van de uitbraak in Nederland werd dit middel aan bijna alle in het ziekenhuis opgenomen patiënten gegeven, vanwege hoopvol wetenschappelijk onderzoek. Helaas bleken de klinische resultaten teleurstellend. Er wordt nu nog wel onderzoek gedaan naar het middel, maar buiten de onderzoeksopzet om wordt het niet meer voorgeschreven om te voorkomen dat er meer schade dan goed gedaan wordt.

Conclusie van onderzoek waar Dinopino naar verwijst was dacht ik dat het wel zou werken en veilig zijn, maar! dan moest het meteen bij de eerste symptomen gegeven worden ipv als laatste redmiddel bij patienten die al in coma op de IC liggen. Als dat correct is omdat de werking anders te sterk is voor het lichaam om aan te kunnen, is dat zeker een terecht punt van kritiek. Echter is er ook een beperkte hoeveelheid van dit middel beschikbaar en dat maakt het zonder bewijs uitdelen ervan aan iedereen die verdachte symptomen heeft alsof het een asperientje is ethisch problematisch. Er zijn nl mensen die dit middel slikken ivm chronische klachten en die zonder zetten is ook niet acceptabel.

Nu er minder patienten zijn en de vraag lager qua hoeveelheid, zou het zeker interessant zijn om een testonderzoek te starten bij patienten die ziekenhuis nodig hebben (ook ivm goed kunnen monitoren van wat het doet), maar ook daar zitten flinke haken en ogen aan, incl. terechte kritiek van nabestaanden van de patienten die al overleden zijn, mocht dit middel inderdaad zo goed werken als die arts uit de gelezen onderzoeken concludeert.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:50

Dinopino schreef:
Begrijp dat mijn vraag aan het begin niet duidelijk was. Wie van jullie denkt nog dat we in een democratie leven? Nu begrijp ik dat jullie op al mijn vragen en mijn gedachtengoed een stempel zetten.

Maar is er dan bij niemand van jullie een idee dat er iets niet klopt? Nu dacht ik zo alles wat ik zeg is onzin volgens een vast clubje hier. Misschien kunnen jullie dan beter een gedachtengang van een politicoloog volgen. Deze geeft zijn kijk op de situatie.

https://www.xandernieuws.net/algemeen/e ... vcG86jjy8o



Xandernieuws?
Dat is sowieso een enge website, naar mijn mening ;)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 13:50

Ik geloof dat bij de nieuwe verkiezingen Karl66 president wordt. En rien minister van clowenerie die maakt graag alles belachelijk en Astorgie minister van gezondheid want die weet dat dat middel niet werkt.

Nu kun je zeggen dat ik het in het belachelijke trekt. Maar het feit dat er mensen onnodig sterven is voor jullie geen reden om op een of andere manier anders te denken. Ik persoonlijk zou dat wel willen weten.

En jullie reacties van wat is jou bron en geef antwoord mijn vragen, is volgens mij nu al lang niet echt geloofwaardig meer. Jullie doen het bij alle onderwerpen hetzelfde kliekje.

Denke jullie nog steeds dat jullie je geloofwaardigheid met dit circus niet aan het verliezen zijn. Het gaat letterlijk om mensenlevens. Maar jullie gelijk halen is belangrijker.

Kuggur ik ben ook blij dat je dit lachwekkend vind. Laat iedereen maar sterven. Tenslotte wat weet een politocoloog een ex-journalist nou meer dan jij.

tamary er zijn meerdere medicijnen die helpen, maar die zullien niet bekend maakt geworden, want hoofddoel is vaccinatie.

Bronnen als niet betrouwbaar benoemen geeft niet echt je mening over de vraag of we nog in een democratie zitten terwijl de regering bewust mensen van een mogelijk geneesmiddel onthoud.