Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2673
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:15

verootjoo schreef:
Het minpunt in NL vind ik wel de woningnood en dat het zo volgebouwd wordt.

Niks persoonlijks hoor, ik vind deze zin echt hilarisch. Je hebt vandaag in elk geval iemand aan het lachen gemaakt ;).

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:25

Ik durf niet zo stellig te zeggen dat we het ontzettend goed hebben in Nederland.

De druk en lasten zijn enorm toegenomen.
Waar je jezelf een aantal jaar geleden, als laag opgeleide, nog prima kon opwerken tot een leuk betaalde functie is dat tegenwoordig bijna onmogelijk zonder diploma.
Bepaalde functies waar je vroeger voor in aanmerking kwam met een bak werkervaring zijn tegenwoordig alleen nog weggelegd voor 7 talige HBO'ers.

Een woning huren van ruim €1000 p.m maar niet in aanmerking komen voor een hypotheek met dezelfde maandlasten.

De zorg is prima, de financiële lasten daarvan buiten proportie. Om maar niet te spreken van de enorme werkdruk bij het personeel.

In Nederland wordt momenteel enorm bezuinigd binnen o.a. de zorg en het onderwijs waardoor personeel de druk niet trekt en uitwijkt naar andere banen. Waarvoor zij zich eerst weer dienen te laten omscholen gezien de benodigde opleidingen voor de meeste simpele baantjes.

Het leven dat steeds duurder wordt, (gezond)voedsel, brandstof, woningen, zorg, maandelijkse lasten maakt dat we steeds meer druk voelen om meer te werken/verdienen. Tijd om te genieten van het leven, onze kinderen de aandacht te geven die zij nodig hebben is er bijna niet.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:28

Pipodipo schreef:
verootjoo schreef:
Het minpunt in NL vind ik wel de woningnood en dat het zo volgebouwd wordt.

Niks persoonlijks hoor, ik vind deze zin echt hilarisch. Je hebt vandaag in elk geval iemand aan het lachen gemaakt ;).


Ha ha, ja die komt wel in aanmerking voor Quote van de Maand! (is er niet een mod die daar een topic over maakt?)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:36

beatje schreef:
Ik denk dat je dan toch niet de echte armoede kent,
Het stenen huis voor iedereen is waar behalve daklozen,en kinderen naar school kan ook nog.
En dat er water uit de kraan komt.
Maar er zijn nog altijd mensen die niet voldoende eten hebben,niet genoeg geld om hun huis te verwarmen of kleren voor hun kinderen te kopen.
Mij verbaast de naïviteit dat mensen denken dat iedereen het goed heeft.

Dit.
Ik heb echt mensen gezien die zorg mijden omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen.
Geen mensen met dikke abonnementen, een iPhone, enz zoals we op de programma's op tv zien.
Nee blij zijn met alle stijgende kosten rond komen en juist geen schulden maken door alles zo enorm zuinig te doen.
Dit zijn bijvoorbeeld mensen die ziek zijn maar UWV niet erkend als voorbeeld.
Niet op kunnen bouwen in werk zoals andere wel kunnen.
Overal langs de pot pissen betreft hulp.
Dat huis lukt ze nog net, maar daar is alles dan ook mee gezegd.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:41

mysa schreef:
verootjoo schreef:
Het minpunt in NL vind ik wel de woningnood en dat het zo volgebouwd wordt.



Ha ha, ja die komt wel in aanmerking voor Quote van de Maand! (is er niet een mod die daar een topic over maakt?)


Volgens mij verzamelt Bellatrix de quotes :)

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:42

Ik vind dat we het niet slecht hebben in Nederland. Het woningtekort is wel een groot probleem samen met de stijgende kosten. Ik ben een startende met een fulltime baan, ik kan geen huis kopen maar ook niet huren in de omgeving waar ik nu woon. Ik woon antikraak maar grote kans dat ik straks weer terug bij mijn ouders moet gaan wonen.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:46

Maar stijgen de kosten niet overal ter wereld?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:05

er is veel luxe echt, maar die levensstandaard brengt veel stress en kosten met zich mee!.
en niet iedereen kan dat zich veroorloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:12

purny schreef:
Rutte vertelde laatst dat we in een gaaf land leven. En als je dan later hoort dat over de 30.000 gezinnen bij de voedselbank lopen denk ik bij mezelf... het is toch minder gaaf dan je denkt. Het zou niet mogen.
Hebben we het goed in NL? Ja en nee...
Het goede is ons zorgsysteem. Dat we ons geen zorgen moeten maken dat we een torenhoge ziekenhuisrekening krijgen wanneer we in het ziekenhuis hebben gelegen.
Het slechte is is dat de armoede steeds meer komt. Mensen die niet rond kunnen komen. Het korten van bepaalde groepen in dit land. En de multinationals blijven maar ontvangen.


En waarom lopen die mensen bij de voedselbank? Grotendeels door eigen "fouten" en beslissingen. Het zou niet mogen? Het is juist een heel goed ding dat het er is, en dan nog is het voor veel mensen niet goed genoeg.
Mensen zouden dankbaar moeten zijn voor wat er wél is, ipv alleen maar kijken naar wat er niet is. Natuurlijk is het af en toe lastig maar als je kijkt naar wat we hier allemaal hebben en waar we mee geholpen worden dan hebben we echt niets te klagen, ook de mensen die bij de voedselbank lopen niet.

Mijn eigen risico gaat ook altijd op aan mijn medicijnen, mijn zorgverzekering is ook niet goedkoop maar ik ben blij dat ik niet alles zelf hoef te betalen want dat had ik niet gekund.
Dat je niet vaak nieuwe kleding kan kopen, niet naar een pretpark kan of geen geld hebt om op vakantie te gaan is heel jammer maar dat is luxe..Klinkt heel hard maar als je kijkt naar andere landen dan hebben wij het goed. In de kringloopwinkel hier hangt zoveel leuke kleding dat nieuw niet eens hoeft, voor €1,50 heb je een kledingstuk dat prima mee kan en vaak ook nog gewoon van goede merken, scheelt weer nieuwe kleding produceren en is dus ook nog eens beter voor het milieu, ander voordeel is ook dat je vaak toch wat andere dingen koopt dan dat je in de winkel zou doen omdat je in de winkel toch vaak kijkt naar de stijlen en het rek (of de hele winkel) met dat kledingstuk over zou slaan. Je kan het dus heel negatief gaan zien allemaal maar je kan het ook omdraaien en naar de voordelen van goedkope kleding gaan kijken.
Iedereen heeft een basisinkomen en als er niet zoveel geld aan kleding of andere (vaak onnodige) dingen uit gaat dan blijft er per maand echt wel wat over en dan kan je ook echt wel op vakantie met het vakantiegeld dat je krijgt, het is alleen maar net hoe hoog die prioriteit is..

Ik kook dus voor meerdere keren en gooi het in de vriezer, dat betekend dat ik én goedkoper uit ben, én niet zo vaak hoef te koken, én altijd een voorraadje heb mocht er iets zijn waardoor ik even een week geen ruimte heb.

Mensen zijn toch vaak verantwoordelijk voor hun eigen financiën en ik vind echt dat we blij moeten zijn met de hulp en de middelen die er zijn, niet alleen financieel gezien maar ook wat betreft de psychische gezondsheidszorg en de zorg in het algemeen.
Mensen kijken zoveel naar wat zij niet hebben en een ander wel dat ze vaak vergeten dat ze het zelf ook niet slecht hebben.

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:21

Het grootste probleem in Nederland is denk ik dat iedereen altijd maar meer moet hebben. Grotere tv, meer kleding, meer vakanties enz enz. En dat het vrij makkelijk is verkeerde keuzes te maken zoals bestellen op afbetaling ed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:23

Machie schreef:
Het grootste probleem in Nederland is denk ik dat iedereen altijd maar meer moet hebben. Grotere tv, meer kleding, meer vakanties enz enz. En dat het vrij makkelijk is verkeerde keuzes te maken zoals bestellen op afbetaling ed.

Je wordt als consument zelfs gestimuleerd verkeerde keuzes te maken :).

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:27

Qimm schreef:

_/-\o_ Die is leuk!

Ik heb wel eens gekeken naar een dubbeltje op zijn kant.. maar vaak zijn er toch mensen bij waarvan je denkt, hoe kom je erop := Ik kan me een aflevering herinneren waarbij een vrouw voor haar hondjes elke dag vers vlees bij de keurslager haalde..
Ik ben ook van mening dat veel mensen (niet alle dus) zich zelf in de nesten werken.
Mijn zusje en haar vriend werken allebei voor een minimumloontje bij de Action.. die hebben een eigen huis kunnen kopen, gaan op vakantie, gaan vaak uiteten, hebben geld voor tatoeages en dure kleding.. Gezonde mensen die fulltime kunnen werken zouden over het algemeen niet in armoede hoeven leven.

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:31

8nnemiek schreef:
Qimm schreef:

_/-\o_ Die is leuk!

Ik heb wel eens gekeken naar een dubbeltje op zijn kant.. maar vaak zijn er toch mensen bij waarvan je denkt, hoe kom je erop := Ik kan me een aflevering herinneren waarbij een vrouw voor haar hondjes elke dag vers vlees bij de keurslager haalde..
Ik ben ook van mening dat veel mensen (niet alle dus) zich zelf in de nesten werken.
Mijn zusje en haar vriend werken allebei voor een minimumloontje bij de Action.. die hebben een eigen huis kunnen kopen, gaan op vakantie, gaan vaak uiteten, hebben geld voor tatoeages en dure kleding.. Gezonde mensen die fulltime kunnen werken zouden over het algemeen niet in armoede hoeven leven.


Maar dan ben je al met 2 mensen, in je eentje is het al een stuk moeilijker.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:36

dees_daan schreef:
purny schreef:
Rutte vertelde laatst dat we in een gaaf land leven. En als je dan later hoort dat over de 30.000 gezinnen bij de voedselbank lopen denk ik bij mezelf... het is toch minder gaaf dan je denkt. Het zou niet mogen.
Hebben we het goed in NL? Ja en nee...
Het goede is ons zorgsysteem. Dat we ons geen zorgen moeten maken dat we een torenhoge ziekenhuisrekening krijgen wanneer we in het ziekenhuis hebben gelegen.
Het slechte is is dat de armoede steeds meer komt. Mensen die niet rond kunnen komen. Het korten van bepaalde groepen in dit land. En de multinationals blijven maar ontvangen.


En waarom lopen die mensen bij de voedselbank? Grotendeels door eigen "fouten" en beslissingen. Het zou niet mogen?.


En jij kent al die 30.000 gevallen persoonlijk? Hoe weet jij dat nou?
Wat weet jij van al die mensen die door noodzaak bij de voedselbank lopen...

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:38

geerte schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb wel eens gekeken naar een dubbeltje op zijn kant.. maar vaak zijn er toch mensen bij waarvan je denkt, hoe kom je erop := Ik kan me een aflevering herinneren waarbij een vrouw voor haar hondjes elke dag vers vlees bij de keurslager haalde..
Ik ben ook van mening dat veel mensen (niet alle dus) zich zelf in de nesten werken.
Mijn zusje en haar vriend werken allebei voor een minimumloontje bij de Action.. die hebben een eigen huis kunnen kopen, gaan op vakantie, gaan vaak uiteten, hebben geld voor tatoeages en dure kleding.. Gezonde mensen die fulltime kunnen werken zouden over het algemeen niet in armoede hoeven leven.


Maar dan ben je al met 2 mensen, in je eentje is het al een stuk moeilijker.

Dan kun je minder ruim wonen, maar ook in je eentje hoef je niks tekort te komen.
Mits je een woning kan vinden inderdaad, het woningtekort is een groot probleem.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:43

Zolang je met twee bent met een inkomen al is het minimaal gaat het nog wel. Want alles gaat door twee kwa kosten. Ik kan alles in mijn eentje ophoesten. Geen vakantie geld (nou ja bijna niet 200 euro maar daarvan gaat nog belasting af :') ) geen loonsverhoging maar een minimale wao (uitgevallen met 4 uur per week dus echt een minibedragje) en allimentatie. Geen enkele kans op iets extras, ook geen mogelijkheid mijn inkomen te verhogen. :n

Als alles dan duurder wordt blijft er vrees ik uiteindelijk maand over aan het einde van het geld als overheid zo doorgaat met alles verhogen, -O-

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:44

Ik begrijp wel wat dees_daan bedoelt. Een flink percentage heeft toch wel een groot aandeel gehad in zijn of haar situatie. En 30.000 gezinnen op de miljoenen gezinnen in Nederland is echt heel weinig. In Nederland is er altijd een plek waar je terecht kunt als je wilt, er is in principe hulp voorhanden en eten beschikbaar. In een hele hoop andere landen is dat anders.

Persoonlijk, ik houd echt van Nederland en alles wat het te bieden heeft. Kansen liggen voor het oprapen, wat je afkomst of achtergrond ook is. Mooie natuur, alles beschikbaar en modern en ontwikkelde zorg etc. Belasting betalen vind ik niet meer dan normaal, kijk eens wat je er allemaal voor terug krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:47

purny schreef:
dees_daan schreef:


En waarom lopen die mensen bij de voedselbank? Grotendeels door eigen "fouten" en beslissingen. Het zou niet mogen?.


En jij kent al die 30.000 gevallen persoonlijk? Hoe weet jij dat nou?
Wat weet jij van al die mensen die door noodzaak bij de voedselbank lopen...


Grotendeels zeg ik toch? Ik ken vrij veel mensen die krap zitten en waarvan een deel bij de voedselbank loopt, en ja dat is door eigen keuzes geweest, geen oordeel maar een feit.
Lekker makkelijk trouwens, de rest weglaten, dan is het zo lekker genuanceerd. :D

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:48

Ik ben het er mee eens dat je ook groot en deels zelf verantwoordelijk bent voor je eigen geluk. Maar soms is het niet anders en kun je er botweg niks aan doen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:05

8nnemiek schreef:
Ik heb wel eens gekeken naar een dubbeltje op zijn kant.. maar vaak zijn er toch mensen bij waarvan je denkt, hoe kom je erop := Ik kan me een aflevering herinneren waarbij een vrouw voor haar hondjes elke dag vers vlees bij de keurslager haalde..
Ik ben ook van mening dat veel mensen (niet alle dus) zich zelf in de nesten werken.
Mijn zusje en haar vriend werken allebei voor een minimumloontje bij de Action.. die hebben een eigen huis kunnen kopen, gaan op vakantie, gaan vaak uiteten, hebben geld voor tatoeages en dure kleding.. Gezonde mensen die fulltime kunnen werken zouden over het algemeen niet in armoede hoeven leven.

Maar dubbeltje op zijn kant zijn wel de extremen. Anders word het niet gekeken. Alles voor de kijkcijfers.
Tegenwoordig zijn er genoeg mensen zijn die wel best normaal leven maar nog problemen hebben door alle dure kosten tegenwoordig.

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:06

En dan is het toch ook nog fantastisch dat er zoiets is als een voedselbank. Er bestaat zelfs een dieren boedselbank. Of een kledingbank. Met de feestdagen wordt en speelgoed ingezameld en uitgedeeld. Mocht je het dan al nodig hebben, is dat toch eigenlijk luxe.

En ja, ook ik zie mensen die biefstukken kopen voor de hond en zelf naar de voedselbank gaan. En nog mopperen. Of amper rond kunnen komen en er toch nog meer kinderen of dieren bij komen.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:31

Ik vind het zo achteruit gaan. De leefbaarheid in de randstad. Bijna geen groen meer alleen maar asfalt en steen. Veel te druk overal. Het stikt van de arbeidsmigranten die alle woningen inpikken. De luchtvervuiling, het geweld, en ga zo maar door.

En woningen zijn onbetaalbaar.

Wachtlijsten voor verpleeghuizen van 1,5 jaar.
Laatst bijgewerkt door hoefijzers op 11-03-20 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:32

Heb zelf bij een speelgoedbank vrijwilligers werk gedaan, de eerste lichting graaide wat rond voor het duurste wat wij hadden als er een haal dag was . Dan moesten wij al dingen achteruit drukken voor de volgende lichtingen ,vaak mandjes overvol en konden wij de helft terug leggen want niet de juiste leeftijd niet het juiste geslacht of veel te veel wat niet de afspraak was .


Zelf kom ik rond van een wajong en werk 12 uurtjes elke week , ja ik kies voor huisdieren. Auto uit 1998 met deuken etc voor de deur , kleren geef ik niet om. Heb minimale en dat slijt ik tot het laatste gaatje, dan kijk ik of er budget is en koop ik paar nieuwe . T shirts gaan tijden mee , broeken verslijt ik harder . Eet 3 dagen bij mijn ouders elke week , alles word duurder tegenwoordig. Woon nu 6 jaar op mijzelf en toen was bijvoorbeeld mijn tv+internet 33 euro per maand zit nu op 47 euro per maand

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:50

karuna schreef:
Zolang je met twee bent met een inkomen al is het minimaal gaat het nog wel. Want alles gaat door twee kwa kosten.

Was dat maar zo! Met z'n tweeën betaal je gewoon het dubbele aan eten, aan zorgverzekering, aan uitjes/vakanties, en ook meer aan gas/elektra en belastingen, meestal een extra auto.. Die extra persoon leeft niet ineens van de lucht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:53

8nnemiek schreef:
karuna schreef:
Zolang je met twee bent met een inkomen al is het minimaal gaat het nog wel. Want alles gaat door twee kwa kosten.

Was dat maar zo! Met z'n tweeën betaal je gewoon het dubbele aan eten, aan zorgverzekering, aan uitjes/vakanties, en ook meer aan gas/elektra en belastingen, meestal een extra auto.. Die extra persoon leeft niet ineens van de lucht.

Niet helemaal. Ik betaalde in mijn eentje aan gemeentebelastingen net zo veel als een gezin met vier kinderen :). Je gaat niet opeens meer stoken wanneer er een persoon in huis bij komt, ook niet per se meer lichten laten branden of zo, er zal wat meer water door gaan, maar over het algemeen gaat het verbruik niet ineens naar het dubbele is mijn ervaring.

Hypotheek/huur gaat door de helft, toch meestal de grootste kostenpost. Internet en tv abonnement zal ook door de helft gaan, lijkt me. GWL en belastingen worden samen gedragen. Ik merk dat wij nu we alles samen doen echt wel meer overhouden en makkelijker kunnen sparen.