Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:55

Sunnda schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als geestelijke armoede.
En ik vind het persoonlijk getuigen van geestelijke armoede als je over iemand gaat oordelen die zo te lezen niets heeft in het leven, geen geld, geen huis, geen reden om 's ochtend wakker te worden, en dan wil afpakken wat ze wel heeft: de honden. Die misschien wel alles zijn en de enige reden om in de ochtend weer op te staan.

Het is gewoon een bekend psychologisch verschijnsel hoor. Door te doen alsof iemand die het minder heeft daar zelf een aandeel in heeft kun je jezelf wijs maken dat het jou niet zal overkomen.
Daarom willen mensen ook altijd een schuldige aanwijzen.

Oordelen is zo makkelijk. Compassie is moeilijker helaas.

<3 wat een fijn bericht

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:58

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie dringend verzoeken de persoonlijke discussie te laten rusten. Elkaar aanvallen en beledigen is niet de bedoeling. Iedereen mag hier zijn/haar situatie en mening delen, die mening mag gerust kritisch zijn, maar blijf wel respectvol naar elkaar. Als je je te veel aan iemand ergert, gebruik dan de foei-functie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:16

Sunnda schreef:
[...]

Ik denk juist dat we eerlijk moeten zijn dat er problemen zijn en moeten kijken hoe we de huidige dillema's zo kunnen oplossen dat we er allemaal baat bij hebben.

Mooi verwoord je hele post, maar wil het niet volledig quoten om de leesbaarheid te behouden. Vooral die laatste zin is belangrijk: helaas zijn er nog een hoop mensen die politieke correctheid belangrijk vinden dan toe te geven waar een deel van de problemen vandaan komen.

In een ander topic opperde mensen dat we bijvoorbeeld moeten stoppen met het vastleggen wat de (immigratie) afkomst van criminelen is, want als je het niet vast legt dan bestaat het probleem opeens niet meer. Nou, het probleem is er nog wel, maar we weten niet meer wat de oorzaak is wat dan ook een "oplossing" zou zijn. :+

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:25

enzino schreef:
Sunnda schreef:
[...]

Ik denk juist dat we eerlijk moeten zijn dat er problemen zijn en moeten kijken hoe we de huidige dillema's zo kunnen oplossen dat we er allemaal baat bij hebben.

Mooi verwoord je hele post, maar wil het niet volledig quoten om de leesbaarheid te behouden. Vooral die laatste zin is belangrijk: helaas zijn er nog een hoop mensen die politieke correctheid belangrijk vinden dan toe te geven waar een deel van de problemen vandaan komen.

In een ander topic opperde mensen dat we bijvoorbeeld moeten stoppen met het vastleggen wat de (immigratie) afkomst van criminelen is, want als je het niet vast legt dan bestaat het probleem opeens niet meer. Nou, het probleem is er nog wel, maar we weten niet meer wat de oorzaak is wat dan ook een "oplossing" zou zijn. :+

Politieke correctheid is het ergste wat je een land aan kunt doen..
Door ontkenning is het namelijk ook niet mogelijk om met oplossingen te komen.
Doen alsof bepaalde bevolkingsgroepen niet zijn over vertegenwoordigd in de criminaliteit zorgt dat de problemen pas aangepakt kunnen worden als ze het beheersbare stadium al lang voorbij zijn.

Kijk alleen al naar het '14 jarigen met messen op zak' probleem momenteel in NL.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:27

enzino schreef:
Sunnda schreef:
[...]

Ik denk juist dat we eerlijk moeten zijn dat er problemen zijn en moeten kijken hoe we de huidige dillema's zo kunnen oplossen dat we er allemaal baat bij hebben.

Mooi verwoord je hele post, maar wil het niet volledig quoten om de leesbaarheid te behouden. Vooral die laatste zin is belangrijk: helaas zijn er nog een hoop mensen die politieke correctheid belangrijk vinden dan toe te geven waar een deel van de problemen vandaan komen.

In een ander topic opperde mensen dat we bijvoorbeeld moeten stoppen met het vastleggen wat de (immigratie) afkomst van criminelen is, want als je het niet vast legt dan bestaat het probleem opeens niet meer. Nou, het probleem is er nog wel, maar we weten niet meer wat de oorzaak is wat dan ook een "oplossing" zou zijn. :+


Heeft niets met politiek correct zijn te maken.

Er zijn te weinig huizen gebouwd en er is te weinig doorstroming. Dat is de belangrijkste oorzaak van woningtekort, niet de vluchtelingen. Iets van een economische crisis van 10 jaar?
Daarbij is er al sinds de jaren 60 een woningtekort.
Mijn ouders trokken in 1962 bij mijn overgrootoma op zolder in en wij kochten in 1984 een woning (met hele hoge rente, 12,7%) omdat de wachttijd voor een huurwoning toen ook al 6 jaar was.

En zo kan je nog wel even doorgaan ;)
Niet ieder probleem in Nederland (of de wereld) komt door vluchtelingen of immigranten.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:29

Sunnda, jij brengt het exact onder woorden zoals ik het ook zie.

Een zorgsysteem en sociaal vangnet zoals dat nu in NL bestaat gaat op deze manier niet kunnen blijven bestaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:34

Electra63 schreef:
Heeft niets met politiek correct zijn te maken.

"Ik vind dat het niets met politiek correct zijn te maken heeft"

Electra63 schreef:
Niet ieder probleem in Nederland (of de wereld) komt door vluchtelingen of immigranten.

En ook niemand die dat beweerd.

Sassy schreef:
Een zorgsysteem en sociaal vangnet zoals dat nu in NL bestaat gaat op deze manier niet kunnen blijven bestaan...

Dat gaat het ook sowieso niet omdat Nederlanders te weinig kinderen krijgen.
Vandaar dat het openen van de grenzen noodzakelijk is, maar je moet dan wel enigszins selectief zijn en de nieuwkomers voldoende kansen bieden zodat ze zo snel mogelijk kunnen bijdragen.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:03

Ik zal wellicht wel weer spuit 11 zijn in deze discussie, maar ik ben het volmondig met penotti eens.

En het gaat er niet om dat het dan maar aan de buitenlanders/vluchtelingen ligt. Maar ik denk wel dat het groeiende racisme door onze eigen politiek in de hand wordt gewerkt. Juist doordat als een Nederlander in de financiële problemen raakt, hij/zij op alle fronten gepakt wordt; de deurwaarderskosten zijn 3x zo hoog als de daadwerkelijke schuld, kom je in de bijstand terecht, moet! je eerst je huis opeten, dat is leuk want die verkoop je wel, maar een andere woning ga je nooit meer krijgen, sta je ook al op straat. En dan moet je dus met lede ogen aanzien dat de woningen die beschikbaar zijn naar de vluchtelingen gaan.

Wordt je eenmaal echt dakloos, is er echt niet voor iedereen maar een bed; lezen jullie de verhalen niet van chronische zieken die met hun rolstoel en wat slaapzakken in een bushalte moeten bivakeren? Of die moeder die maar een bed krijgt voor 1 kind, terwijl ze er 2 heeft? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat dan ook nog eens speelt is het verplichte zorgverzekeringsstelsel. Hartstikke leuk, totdat jij dus dakloos wordt. Want dan heb je namelijk geen inschrijfadres meer en dan ben je dus niet meer verzekerd. Maar dan krijg je dus boete op boete omdat het verplicht is in NL. En dan hoor je dus weer dat elke vluchteling, per direct gratis en voor niets verzekerd is tegen ziektekosten.

Ook raak je je uitkering kwijt als je dakloos wordt, want wederom geen inschrijfadres meer. Dat geeft dan heel wat ellende en gedoe om een daklozen uitkering te kunnen krijgen in handen, als je het al lukt. Vergeet niet; je bent dakloos, dus geen geld, je kunt nergens je telefoon als je die nog hebt opladen of wat dan ook, je bent aan het overleven in de kou. En dan lees je maar eens weer dat elke vluchteling per direct leefgeld krijgt.

Ik vind het inderdaad verschrikkelijk dat er zoveel Nederlanders zijn die durven te zeggen eigen schuld dikke bult als je in de financiële problemen komt en zelfs dakloos raakt. Terwijl het dan vaak ook nog die mensen zijn die zeggen dat we alle vluchtelingen moeten helpen. Prima hoor, maar help je eigen volk dan eerst eens en veroordeel die niet zo keihard!

En weet je ik begrijp de vluchtelingen heel goed zelfs; als ik het ergens anders om wat voor reden dan ook beter kan krijgen, dan ga ik ook, of dat nou economisch of andere redenen heeft.

Maar waar ik wel ontzettend ziek van wordt, is dat onze eigen regering en eigen volk onze eigen mensen zo vreselijk in de kou laat staan.

Ook ik wordt ziek van dat racistische gedoe op sociaal media. Maar nogmaals onze eigen regering werkt dit in de hand bij de mensen.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:30

Er zullen meer betaalbare woningen moeten komen,maar waar?
Op plekken waar werkgelegenheid is raakt het al erg vol.

Overigens denk ik dat de vergrijzing een groter probleem is dan de vluchtelingen.
Vluchtelingen kunnen veelal in de toekomst nog toegevoegd aan de beroepsbevolking maar al die bejaarden niet.
Pensioenfondsen hebben weer te lijden onder de recessie. Wat veel ouderen aan pensioen en aow hebben gespaard in hun werkzame leven is er na een tijd wel doorheen. Ze teren op wat de huidige werkzame mensen in het fonds stoppen en het rendemen.

Het systeem is onhoudbaar op deze manier.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:40

Sociale stelsel betaalbaar houden is vanaf de start op zijn minst lastig geweest. Alleen was dat door de economische groei vrijwel onzichtbaar. Nu is die groei foetsie, is de vraag naar dit vangnet enkel groeiende door zowel die economische problemen als de toegang ertoe voor mensen die elders geboren zijn en de fraude die er mee gepleegd is door o.a. bedrijven die zo van een overschot aan werknemers af kwam (gingen zo met mooi inkomen de oude wao in ipv bijstand). Er is als gevolg daarvan een boel dichtgetimmert, echter met als gevolg dat de fraudeurs nog steeds alles krijgen, maar de mensen die het wel nodig hebben buiten de boot vallen ivm niet gegloofd/meer willen dan ze kunnen en zich gezond praten wat ze niet zijn.
Het was de bedoeling dat de mensen die vanuit o.a. buiten Europa hier komen zouden bijdragen aan het betaalbaar houden van ons sociale stelsel door werk. Dat is helaas mislukt en nog steeds steken meerdere politieke partijen de kop in het zand over die waarheid.

Vergrijzing is grotendeels een probleem omdat een groeieconomie een groeiende bevolking nodig heeft als simpelste basis onder groeiende consumptie. Dat omvormen is noodzakelijk, zowel omdat er ook in andere landen rap minder kinderen geboren worden en die ook steeds meer daar goed aan de bak kunnen, als voor de leefbaarheid van de enige toegankelijke menselijke habitat. Dromen over andere planeten is leuk, maar 99+% zit hier echt voor altijd vast ook al zouden we het zonnestelsel uit kunnen ooit. Werkelijk anders gaan kijken naar hoe en wat incl. economisch model is nodig, maar pijnloos zal dat niet gaan.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:47

Electra63 schreef:
De WIA gaat ook niet over over hoe ziek je bent, maar over je terugval in salaris met wat je nog wel kan in vergelijking met je huidige baan/inkomen. Daar wordt het percentage op berekend.


Daar heb ik het ook niet over.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:02

In mijn appartementencomplexje kwam een sociale huurwoning vrij. Hiervoor had er een statushouder (asielzoeker) in gewoond, en daar waren nogal wat problemen mee geweest (hij was waarschijnlijk psychotisch), dus wij wilden als buren deze keer liever even geen statushouder.

De woning is deze keer ook gewoon volgens de normale procedure aangeboden en niet toegewezen aan iemand. Het is echt een prima woning voor weinig geld. Fijne plek ook.
Ik sprak toevallig iemand die opgeroepen was om te komen kijken. Hij was nummer 17 op de lijst. Nummer 1 t/m 16 hadden al geweigerd. En hij twijfelde ook, want er zaten lelijke blauwe tegeltjes in de badkamer en het was zo oud allemaal. Ja, wat wil je met een sociale huurwoning van 40 jaar oud. Die tegeltjes waren overigens wel splinternieuw. De badkamers zijn recent gerenoveerd. Die persoon woonde nu tijdelijk bij iemand in. Hij was dus in feite dakloos.
Toch bleek later dat hij de woning niet had aangenomen. Er zit nu een Syrische jongen in. Aardige vent overigens. Maar de woningbouwvereniging heeft de woning dus toch maar aan een statushouder toegewezen, omdat van de gewone lijst niemand 'm wilde hebben.

Dan denk ik wel: Wat een zeikerds zijn wij soms toch ook. Ik heb zelf 7 jaar gewacht op deze woning en ben er super blij mee. Maar voor veel mensen is het dus blijkbaar niet goed genoeg. Hoe erg is het met de woningnood dan echt?

Ik weet wel dat er echt woningnood is hoor, daar niet van, maar het verbaasde mij wel dat zo veel mensen zo'n woning afwijzen.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:11

Ik vind het ook bizar. Ik was ook 5e of 6e op de lijst, het is een huis van 60 jaar oud of ouder en was jaren niks aan gedaan. Ik denk 20 jaar of zo. Vreselijke kleuren, lekkage enzovoorts. Woningbouw deed er niks aan, maar ik wilde een huis en was zo blij dat iedereen het af weer. Ik woon hier nu 10 jaar al heerlijk en ben wel iemand die dus niet door kan stromen.

Tegenwoordig dus wel alleen ipv met 2 in een eensgezinwonibg maar ik kan niet naar een kleinere woning omdat die gewoon te duur zijn en ik dat niet kan betalen. De huurverhoging is elk jaar al slikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:15

Sunnda schreef:
dees_daan schreef:


En toch, in jouw geval vind ik het lastig want je had genoeg mogelijkheden gehad als je afstand van je honden gedaan had, en daarmee zeg ik niet dat je dat dan maar had moeten doen maar honden zijn wel een luxe..
Ik heb vorig jaar volgens mij een verhaal van een vrouw voorbij zien komen die op een bankje zat en geen plek had omdat ze geen afstand van haar honden wilde doen, ze kon dus wel opgevangen en geholpen worden maar alleen als haar honden ergens anders opgevangen zouden worden en dat wilde ze niet. Vrouw zat zwaar vervuild op dat bankje en er gebeurde niets.. Ik kon dat toen niet zielig vinden want ze deed het zichzelf aan, voor die honden was het ook beter om ergens opgevangen te worden dan in de kou buiten te moeten zitten dus ze deed het niet alleen zichzelf aan maar de honden ook.


Er bestaat ook nog zoiets als geestelijke armoede.
En ik vind het persoonlijk getuigen van geestelijke armoede als je over iemand gaat oordelen die zo te lezen niets heeft in het leven, geen geld, geen huis, geen reden om 's ochtend wakker te worden, en dan wil afpakken wat ze wel heeft: de honden. Die misschien wel alles zijn en de enige reden om in de ochtend weer op te staan.

Het is gewoon een bekend psychologisch verschijnsel hoor. Door te doen alsof iemand die het minder heeft daar zelf een aandeel in heeft kun je jezelf wijs maken dat het jou niet zal overkomen.
Daarom willen mensen ook altijd een schuldige aanwijzen.

Oordelen is zo makkelijk. Compassie is moeilijker helaas.


Ik oordeel niet maar vind wel dat iedereen een eigen keuze maakt. Dat deze vrouw psychisch gezien niet in orde was heb ik gelezen, echter was deze vrouw ook alcoholverslaafd, vervuilde ze zichzelf en wilde ze verder niets.. Er was opvang voor haar en een pension voor haar honden, als ze dan nog nee zegt dan kan je daar imo niets mee en is het aan haar zelf om een beslissing te nemen.. óf akkoord gaan met de hulp en beter willen worden zodat ze (deels) zelfstandig zou kunnen wonen, of op dat bankje blijven zitten en niets doen.. Mensen om haar heen wilden haar vanwege de stank niet in huis hebben dus dat was ook geen optie..
Dan kan je als overheid imo alleen nog een gedwongen opname realiseren want de rest doet ze niks mee, voor die gedwongen opname was ze te goed dus wat willen we dan? Ik kan dan alleen maar denken dat ze die knop zelf om zal moeten zetten of dat ze moeten ingrijpen om haar wel te dwingen maar zielig vinden kan ik het niet want ze kiest er zelf voor.
Dat het een manier is voor mij om het te ontkennen zodat ik niet bang hoef te zijn dat het mij niet overkomt ben ik niet met je eens want deze mevrouw kon wel degelijk hulp krijgen maar dat wilde ze zelf niet dus ik heb niets om bang voor te zijn.. Als ik geen uitweg meer zou zien dan zou ik al lang blij zijn met een tijdelijke plek voor mijn hondjes en daar ook echt niet moeilijk over doen.
We kunnen wel heel erg wijzen naar de overheid maar soms zijn het ook mensen die er zelf voor kiezen en dan vind ik het vingertje wijzen gewoon onterecht want er zijn wel degelijk opties, alleen niet altijd makkelijke..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:16

Vorige woning was compleet uitgeleefd , stond 6de en met gemak gekregen (moest uit huis ) . Na anderhalf jaar is die gesloopt en ben ik me urgentie verhuisd naar huidige huis. Wou minimaal 2 slaapkamers en een tuin , zijn 3 slaapkamers geworden maar fijn plekje dichtbij centrum en ouders.

Vorige appartement dus niemand zo gek het te accepteren , maar voor mij was iets beter dan niets

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:43

Citaat:
Heeft niets met politiek correct zijn te maken.

Er zijn te weinig huizen gebouwd en er is te weinig doorstroming. Dat is de belangrijkste oorzaak van woningtekort, niet de vluchtelingen. Iets van een economische crisis van 10 jaar?
Daarbij is er al sinds de jaren 60 een woningtekort.
Mijn ouders trokken in 1962 bij mijn overgrootoma op zolder in en wij kochten in 1984 een woning (met hele hoge rente, 12,7%) omdat de wachttijd voor een huurwoning toen ook al 6 jaar was.

En zo kan je nog wel even doorgaan ;)
Niet ieder probleem in Nederland (of de wereld) komt door vluchtelingen of immigranten.


En dit is dus precies wat ik zo jammer vind.
Waar lees jij dat iemand zegt dat elk probleem door vluchtelingen komt?
Precies...nergens..
Wat je nu doet is een discussie meteen doodgooien met nonargumenten.
En dat gebeurd steeds in deze discussies. Iemand kaart iets aan en oohhhh dan ben je vast een rasict.
Echt, kap daarmee.

Er is een woningtekort ja en er is een probleem met de zorg en nee zoals ik al zei zijn de vluchtelingen daar niet de oorzaak van.
Ze zijn echter op een toch al delicaat economisch stelsel een onverwachte extra belasting omdat zeker de komende 30 jaar zal gelden dat ze vooral wel zullen krijgen,(uitkeringen, woningen, zorg) maar niet zullen geven (als in bijdrage aan het stelsel)

Dat is een probleem, zeker naast de huidige vergrijzing en daar moet een oplossing voor komen. Voor iedereen.

En het zou fijn zijn als je nu reageert op wat er staat ipv wat je zelf invult wat een ander denkt. :)
(Ala, het is allemaal de schuld van de vluchtelingen)

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:59

De woningnood is niet iets van deze tijd. Dat is er al ongeveer 50 of 60 jaar.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:01

purny schreef:
De woningnood is niet iets van deze tijd. Dat is er al ongeveer 50 of 60 jaar.

Met het verschil dat er toen nog ruimte was om huizen te bouwen en dat nu een groot probleem is.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:15

Sunnda schreef:
Citaat:
Heeft niets met politiek correct zijn te maken.

Er zijn te weinig huizen gebouwd en er is te weinig doorstroming. Dat is de belangrijkste oorzaak van woningtekort, niet de vluchtelingen. Iets van een economische crisis van 10 jaar?
Daarbij is er al sinds de jaren 60 een woningtekort.
Mijn ouders trokken in 1962 bij mijn overgrootoma op zolder in en wij kochten in 1984 een woning (met hele hoge rente, 12,7%) omdat de wachttijd voor een huurwoning toen ook al 6 jaar was.

En zo kan je nog wel even doorgaan ;)
Niet ieder probleem in Nederland (of de wereld) komt door vluchtelingen of immigranten.


En dit is dus precies wat ik zo jammer vind.
Waar lees jij dat iemand zegt dat elk probleem door vluchtelingen komt?
Precies...nergens..
Wat je nu doet is een discussie meteen doodgooien met nonargumenten.
En dat gebeurd steeds in deze discussies. Iemand kaart iets aan en oohhhh dan ben je vast een rasict.
Echt, kap daarmee.

Er is een woningtekort ja en er is een probleem met de zorg en nee zoals ik al zei zijn de vluchtelingen daar niet de oorzaak van.
Ze zijn echter op een toch al delicaat economisch stelsel een onverwachte extra belasting omdat zeker de komende 30 jaar zal gelden dat ze vooral wel zullen krijgen,(uitkeringen, woningen, zorg) maar niet zullen geven (als in bijdrage aan het stelsel)

Dat is een probleem, zeker naast de huidige vergrijzing en daar moet een oplossing voor komen. Voor iedereen.

En het zou fijn zijn als je nu reageert op wat er staat ipv wat je zelf invult wat een ander denkt. :)
(Ala, het is allemaal de schuld van de vluchtelingen)



Ik bepaal natuurlijk zelf hoe en op wat ik reageer :D

Je eerste zin in je reactie op Joman: "kop in het zand steken" , klonk niet echt uitnodigend voor een nette discussie, misschien kan jij daar dan mee kappen? ;)

Mijn reactie was op het bericht van Enzino, hij begon over politieke correctheid.
Bokt is net als andere Social Media: de negativiteit overheerst, de schreeuwers krijgen de meeste aandacht en men wijst graag naar anderen bij problemen, met name vluchtelingen en immigranten.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:08

sterregoud schreef:
Als je door omstandigheden je huis kwijt raakt ( bijv. verlies van gezondheid, en daarmee verlies van werk ) heb je geen adres meer. Zonder adres is het in Nederland nauwelijks leefbaar.
Er moet inderdaad een betere ruimere noodopvangconstructie komen voor alle Nederlanders die nu op straat belanden. Denk aan goedkope, tijdelijke huisvesting, en daarmee ook weer de mogelijkheid om een uitkering te krijgen, en evt hulp om weer iets op te kunnen bouwen.

Mensen zomaar op straat zetten is niet menswaardig.

Dit zullen mijn vrienden en familie nooit overkomen. Mijn deur staat voor hun altijd open.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:05

Electra63 schreef:
Ik bepaal natuurlijk zelf hoe en op wat ik reageer :D

Je eerste zin in je reactie op Joman: "kop in het zand steken" , klonk niet echt uitnodigend voor een nette discussie, misschien kan jij daar dan mee kappen? ;)

Mijn reactie was op het bericht van Enzino, hij begon over politieke correctheid.
Bokt is net als andere Social Media: de negativiteit overheerst, de schreeuwers krijgen de meeste aandacht en men wijst graag naar anderen bij problemen, met name vluchtelingen en immigranten.


De kop in het zand steken is denk ik toch wel een van de bekendste spreekwoorden van NL. Als je een spreekwoord al persoonlijk opvat. :D

Verder lees ik nog steeds niets inhoudelijk, jammer. Discussie voeren doe je op basis van argumenten, niet op basis van menen te weten wat de ander denkt terwijl diegene dat helemaal niet zegt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:02

Electra63 schreef:
De WIA gaat ook niet over over hoe ziek je bent, maar over je terugval in salaris met wat je nog wel kan in vergelijking met je huidige baan/inkomen. Daar wordt het percentage op berekend.

Maar ook dat systeem klopt niet. Daar krijg je dus gevallen van die overal tussen in vallen. Juist in de armoede komen.

Als je een dikke baan hebt en je krijgt dezelfde ziekte als iemand die in de fabriek staat dan kan die met een dikke baan 100% afgekeurd worden omdat er zoveel loonverschil is en de fabrieksarbeider minder dan 35%.
Die fabrieksarbeider moet dus maar zien wat hij doet, ziek blijft hij, kan dus niet werken of maar heel weinig. Kan de rekeningen daarmee niet betalen en komt in de schulden en met wat pech op straat.
Maar die met dat dikke loon kan lekker achterover zakken zonder zorgen en komt er wel.

Dat hele WIA moet op de schop, er moet gekeken worden naar de ziekte, niet naar het geld.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:03

Sunnda schreef:
purny schreef:
De woningnood is niet iets van deze tijd. Dat is er al ongeveer 50 of 60 jaar.

Met het verschil dat er toen nog ruimte was om huizen te bouwen en dat nu een groot probleem is.

En ze toen niet klaagde over de stikstof die erbij vrij komt.

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:52

Inderdaad, er denkt ineens iemand in Brussel hè dat zou misschien wel slecht kunnen zijn en pats boem er zijn mensen en bedrijven de Sjaak.
Van mij mag dat geldverslindende orgaan daar per direct stoppen, eens kijken hoeveel geld dat scheelt en gewoon weer baas over je eigen land.

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:24

Het waren toch onderzoekers van een universiteit die met het stikstof verhaal kwamen?