Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:48

Hoe kun je die er buiten houden?
Die hebben onderdak, 40.000 Nederlanders niet.
Misschien eens pleiten dat deze mensen ook eens onderdak verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:51

_Penotti schreef:
Hoe kun je die er buiten houden?
Die hebben onderdak, 40.000 Nederlanders niet.
Misschien eens pleiten dat deze mensen ook eens onderdak verdienen.


Ik stop ermee, je bent zo stellig. Veel succes, het zal je niet ver brengen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:53

Ja en ik zal ook stellig blijven voor deze vergeten groep.
Deden maar meer mensen dat, zoals in Politiek Den Haag.
Misschien dat er dan verandering voor deze mensen komt.
Loop maar eens een dagje mee bij het leger des heils en de verhalen.

Ik vind het eng en verdrietig reacties zoals die van jou. Zeker omdat je er dan ook nog even persoonlijk een steek bij moet plaatsen. Over wie zegt dat wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:00

_Penotti schreef:
Ja en ik zal ook stellig blijven voor deze vergeten groep.
Deden maar meer mensen dat, zoals in Politiek Den Haag.
Misschien dat er dan verandering voor deze mensen komt.
Loop maar eens een dagje mee bij het leger des heils en de verhalen.

Ik vind het eng en verdrietig reacties zoals die van jou. Zeker omdat je er dan ook nog even persoonlijk een steek bij moet plaatsen. Over wie zegt dat wat?


Het gaat mij om de vergelijking met vluchtelingen. Je punt over de vergeten groep is duidelijk.

sterregoud
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:00

Als je door omstandigheden je huis kwijt raakt ( bijv. verlies van gezondheid, en daarmee verlies van werk ) heb je geen adres meer. Zonder adres is het in Nederland nauwelijks leefbaar.
Er moet inderdaad een betere ruimere noodopvangconstructie komen voor alle Nederlanders die nu op straat belanden. Denk aan goedkope, tijdelijke huisvesting, en daarmee ook weer de mogelijkheid om een uitkering te krijgen, en evt hulp om weer iets op te kunnen bouwen.

Mensen zomaar op straat zetten is niet menswaardig.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:04

Ik begrijp jou daarin ook wel.
En ga niet zeggen dat een vluchteling in weelde en luxe leeft.
Maar ze hebben wel een dak. Met vele onder dat dak, maar wel een dak.
optimaal, nee, dat beweer ik ook niet.

Wat is dan mis om aan te geven dat er een groep mensen is die geen dak heeft. 40.000 maar die groep is waarschijnlijk hoger.


Precies Sterregoud
Zoals er asielzoekercentra's zijn zou er ook opvang moeten zijn voor andere mensen.
En ja die bestaan ook, maar zijn al lang niet meer toereikend.

En dan komen we tot de vraag heeft Nederland het goed, ja als je gezond bent en een baan.
Anders moet je nog maar zien. Kom je in het vangnet, ja dan heb je het ook nog redelijk goed. Maar val er maar eens buiten, dan piep je wel anders.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:29

Als ik kijk naar mijzelf. Ik zit al 5 jaar in een situatie waarin ik buiten mijn schuld zo maar dakloos kan worden. Hopelijk is dat binnenkort eindelijk van de baan als alles gaat lopen zoals het loopt. Voor nu nog nagelbijten. :=

Maar ex gaat er vandoor. Ivm handicap ben ik volledig afgekeurd en heb een aangepaste woning nodig. Een flat drie hoog met trappen is fysiek onmogelijk. So far so good. Dacht ik 5 jaar geleden. Pogingen om hypotheek te krijgen liepen gruwelijk stuk want wao en allimentatie is geen maatschappij op ingericht destijds. Voldoende inkomen maar helaas wilden ze het niet.

Dan maar huur maar helaas partikulier en vastgoed wilde me niet want accepteerden allimentatie niet als inkomen en met de wao die ik heb kom je niet ver met huur. Of honden niet welkom en niet herplaatsbaar of minstens met twee man huren verplicht. Sociale huur kwam ik net niet voor in aanmerking. Nu is dat gewijzigd en zou ik dit jaar net op de grens zitten. Maar dan zijn de huizen er niet, of minimaal twee personen of nog geen 55 jaar enz.

Ex dreigde woning te verkopen. En ja dan moet ik daar weg en heb niks anders. Zo ongeveer elke instantie ingeschakeld maar allemaal was het. Ja u zit in een onmogelijke situatie en schrijnend maar helaas kunnen wij u ook niet helpen. Dan sta je domweg klem omdat je nergens terecht kunt. Niet in daklozen opvang want honden en die is ook maar beperkt toegestaan per persoon. Niet op een camping want dat mag niet. En dan zit je met je goede gedrag volledig buiten je schuld zonder woonruimte als ex gaat dwarsliggen. En is er domweg geen enkele persoon die je kan helpen. De optie camper en mijn hoogbejaarde vader waren/zijn mijn enige uitweg dan. Terwijl er voor nu voldoende binnenkomt maar niemand die mijn geld wil hebben.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:32

_Penotti schreef:
Ik begrijp jou daarin ook wel.
En ga niet zeggen dat een vluchteling in weelde en luxe leeft.
Maar ze hebben wel een dak. Met vele onder dat dak, maar wel een dak.
optimaal, nee, dat beweer ik ook niet.

Wat is dan mis om aan te geven dat er een groep mensen is die geen dak heeft. 40.000 maar die groep is waarschijnlijk hoger.


Precies Sterregoud
Zoals er asielzoekercentra's zijn zou er ook opvang moeten zijn voor andere mensen.
En ja die bestaan ook, maar zijn al lang niet meer toereikend.

En dan komen we tot de vraag heeft Nederland het goed, ja als je gezond bent en een baan.
Anders moet je nog maar zien. Kom je in het vangnet, ja dan heb je het ook nog redelijk goed. Maar val er maar eens buiten, dan piep je wel anders.



Zo mee eens!

En ik wil niemand beledigen of wat dan ook, maar er zijn heel veel ouderen die problemen hebben met digitale tijdperk, niet een ieder heeft kids om te helpen etc. ook hier onstaan ook heel veel problemen door een verkeerd vinkje in een systheem kan desastreuze gevolgen hebben. en wederom als je dat vergelijkt met de asielzoekers deze krijgen wel hulp met invullen etc etc. Wat ik hier alleen maar mee wil aangeven dat het krom is! Er is een vangnet, dat zou voor een ieder moeten gelden. Maar dat vangnet deugt niet.

En ik denk dat dat ook de bedoeling van vele fb sites, niet om iemand een zwarte piet toe te bedelen, maar laten zien hoe krom het systeem in elkaar zit.
Hoe is het mogelijk dat er NL gestemd is tegen een Europese wet, dat dit toch doorgedrukt word.
We raken de autonomie kwijt in ons eigen land.
Dat is ook een van de grote problemen van bijv de boeren en de mkber etc etc.

Dus tot nu toe gaat het aardig en is het welvarend, maar ben toch zeer bevreesd voor de toekomst.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:40

MyWishMax schreef:
Ik vind het wijzen naar andere en het onbegrip vooral jammer.

Iets simpels als een tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten is iets meer dan 180 euro, maar dan moet je wel een uitkering via het UWV krijgen. Mensen die chronisch ziek zijn, maar in de bijstand vallen ontvangen dat dus niet. Zelfs vakantiegeld is anders, 8% bij UWV, 5% bij bijstand. En dan is (minder dan) 200 euro voor álle variabele kosten als boodschappen, medische kosten die niet vergoed worden, kleding en apparatuur/huishoudelijke zaken die vervangen moeten worden echt heel weinig. Nee, dat hoeft niet elke maand allemaal, maar als je het 1 keer per jaar moet, dan moet je de rest van het jaar apart kunnen zetten.

Chanicha, hier negeert het UWV alle verslagen van artsen. Ja, nu een jaar later gaan ze voor het eerst informatie opvragen, maar de verslagen die er al liggen worden niet bekeken. Ik heb ook al te horen gekregen dat ik er hartstikke goed uit zie en nog jong bent, alsof dat criteria zijn waarop je kan concluderen dat iemand gezond is? Dank je wel voor je berichtje, ik hoop dat het hier ook zo gaat.


De WIA gaat ook niet over over hoe ziek je bent, maar over je terugval in salaris met wat je nog wel kan in vergelijking met je huidige baan/inkomen. Daar wordt het percentage op berekend.

Veronica2
Berichten: 2664
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:15

karuna schreef:
Ja u zit in een onmogelijke situatie en schrijnend maar helaas kunnen wij u ook niet helpen. *knip*Terwijl er voor nu voldoende binnenkomt maar niemand die mijn geld wil hebben.

Je situatie is helemaal niet schrijnend, je hebt een huis om in te wonen en ruim voldoende inkomen. Hoe durf je te klagen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:26

Heb je wel gelezen? >;) Dat dak kon me elk moment afgepakt worden? En dan zou er geen vervangende woonruimte zijn, oftewel dakloos. Waar geen geld aan kon helpen. Dus genoeg geld maar geen dak boven mijn hoofd. Het waren de woorden van sociale dienst, maatschappelijk werk, woningbouwvereniging en nog meer instanties.
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-03-20 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:26

karuna schreef:
Heb je wel gelezen? >;) Dat dak kon me elk moment afgepakt worden? En dan zou er geen vervangende woonruimte zijn, oftewel dakloos. Waar geen geld aan kon helpen.


Blijkbaar trek je ook geen lering uit gisteren uit het Coronatopic ;)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:28

karuna schreef:
Heb je wel gelezen? >;) Dat dak kon me elk moment afgepakt worden? En dan zou er geen vervangende woonruimte zijn, oftewel dakloos. Waar geen geld aan kon helpen. Dus genoeg geld maar geen dak boven mijn hoofd. Het waren de woorden van sociale dienst, maatschappelijk werk, woningbouwvereniging en nog meer instanties.


Je hebt nog een vader, een zus, een gv. Allemaal mensen met een huis.
Daklozen zijn mensen die niks en niemand meer hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:30

Nou ja 8)7 er wordt beweerd hier dat het in nederland kwa vangnet goed geregeld is en dat dakloosheid je eigen schuld is. Niet dus. Maar ja dat mag kennelijk niet gezegd worden.

Maar bokt is duidelijk niet meer voor iedereen _-:( :n
:evaw: Gefeliciteerd het is een aantal van jullie gelukt. Ben trots op jullie zelf

Veronica2
Berichten: 2664
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:32

karuna schreef:
Heb je wel gelezen? >;) Dat dak kon me elk moment afgepakt worden? En dan zou er geen vervangende woonruimte zijn, oftewel dakloos. Waar geen geld aan kon helpen. Dus genoeg geld maar geen dak boven mijn hoofd. Het waren de woorden van sociale dienst, maatschappelijk werk, woningbouwvereniging en nog meer instanties.

Je typt het toch zelf op? En dat je huis je afgepakt kan worden, daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Je hebt zelf ooit besloten om afhankelijk te zijn van die ex.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:33

Eh ziek worden is geen keuze -:(- .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:35

karuna schreef:
Nou ja 8)7 er wordt beweerd hier dat het in nederland kwa vangnet goed geregeld is en dat dakloosheid je eigen schuld is. Niet dus. Maar ja dat mag kennelijk niet gezegd worden.

Maar bokt is duidelijk niet meer voor iedereen _-:( :n
:evaw: Gefeliciteerd het is een aantal van jullie gelukt. Ben trots op jullie zelf


En toch, in jouw geval vind ik het lastig want je had genoeg mogelijkheden gehad als je afstand van je honden gedaan had, en daarmee zeg ik niet dat je dat dan maar had moeten doen maar honden zijn wel een luxe..
Ik heb vorig jaar volgens mij een verhaal van een vrouw voorbij zien komen die op een bankje zat en geen plek had omdat ze geen afstand van haar honden wilde doen, ze kon dus wel opgevangen en geholpen worden maar alleen als haar honden ergens anders opgevangen zouden worden en dat wilde ze niet. Vrouw zat zwaar vervuild op dat bankje en er gebeurde niets.. Ik kon dat toen niet zielig vinden want ze deed het niet alleen zichzelf aan, voor die honden was het ook beter om ergens opgevangen te worden dan in de kou buiten te moeten zitten dus de honden werden ook de dupe van haar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2664
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:37

karuna schreef:
Eh ziek worden is geen keuze -:(- .

Ziek blijven en nergens moeite voor doen is wel een keuze, een hele serie keuzes eigenlijk. Je wekt sterk de indruk dat je het prima vindt om te teren op wat de samenleving en je ex allemaal voor je regelen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:40

dees_daan schreef:
En toch, in jouw geval vind ik het lastig want je had genoeg mogelijkheden gehad als je afstand van je honden gedaan had, en daarmee zeg ik niet dat je dat dan maar had moeten doen maar honden zijn wel een luxe..
Ik heb vorig jaar volgens mij een verhaal van een vrouw voorbij zien komen die op een bankje zat en geen plek had omdat ze geen afstand van haar honden wilde doen, ze kon dus wel opgevangen en geholpen worden maar alleen als haar honden ergens anders opgevangen zouden worden en dat wilde ze niet. Vrouw zat zwaar vervuild op dat bankje en er gebeurde niets.. Ik kon dat toen niet zielig vinden want ze deed het zichzelf aan, voor die honden was het ook beter om ergens opgevangen te worden dan in de kou buiten te moeten zitten dus ze deed het niet alleen zichzelf aan maar de honden ook.

Ik ken het verhaal van Karuna niet.

Ik heb het verhaal van die vrouw in de krant gelezen. (en dan weet je ook maar een kwart van wat er werkelijk speelt)
En natuurlijk is het onverstandig geen afstand te doen van de honden.
Maar als je geen familie meer hebt, geen vrienden en de honden zijn alles waar je nog voor leeft.
Ik kan de keuze wel begrijpen.

Daarnaast is onze gezondheidszorg behoorlijk uitgekleed.
En mensen die psychische hulp nodig hebben krijgen het niet of veel te laat.
Zoiets zal met deze vrouw toch ook wel mee hebben gespeeld, om het grof te zeggen iemand met vol verstand beslist anders dan op dat bankje te gaan wonen.

Ik heb dus oprecht wel medelijden voor deze vrouw.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:41

dees_daan schreef:
karuna schreef:
Nou ja 8)7 er wordt beweerd hier dat het in nederland kwa vangnet goed geregeld is en dat dakloosheid je eigen schuld is. Niet dus. Maar ja dat mag kennelijk niet gezegd worden.

Maar bokt is duidelijk niet meer voor iedereen _-:( :n
:evaw: Gefeliciteerd het is een aantal van jullie gelukt. Ben trots op jullie zelf


En toch, in jouw geval vind ik het lastig want je had genoeg mogelijkheden gehad als je afstand van je honden gedaan had, en daarmee zeg ik niet dat je dat dan maar had moeten doen maar honden zijn wel een luxe..
Ik heb vorig jaar volgens mij een verhaal van een vrouw voorbij zien komen die op een bankje zat en geen plek had omdat ze geen afstand van haar honden wilde doen, ze kon dus wel opgevangen en geholpen worden maar alleen als haar honden ergens anders opgevangen zouden worden en dat wilde ze niet. Vrouw zat zwaar vervuild op dat bankje en er gebeurde niets.. Ik kon dat toen niet zielig vinden want ze deed het zichzelf aan, voor die honden was het ook beter om ergens opgevangen te worden dan in de kou buiten te moeten zitten dus ze deed het niet alleen zichzelf aan maar de honden ook.


Er bestaat ook nog zoiets als geestelijke armoede.
En ik vind het persoonlijk getuigen van geestelijke armoede als je over iemand gaat oordelen die zo te lezen niets heeft in het leven, geen geld, geen huis, geen reden om 's ochtend wakker te worden, en dan wil afpakken wat ze wel heeft: de honden. Die misschien wel alles zijn en de enige reden om in de ochtend weer op te staan.

Het is gewoon een bekend psychologisch verschijnsel hoor. Door te doen alsof iemand die het minder heeft daar zelf een aandeel in heeft kun je jezelf wijs maken dat het jou niet zal overkomen.
Daarom willen mensen ook altijd een schuldige aanwijzen.

Oordelen is zo makkelijk. Compassie is moeilijker helaas.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:44

Sunnda schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als geestelijke armoede.
En ik vind het persoonlijk getuigen van geestelijke armoede als je over iemand gaat oordelen die zo te lezen niets heeft in het leven, geen geld, geen huis, geen reden om 's ochtend wakker te worden, en dan wil afpakken wat ze wel heeft: de honden. Die misschien wel alles zijn en de enige reden om in de ochtend weer op te staan.

Het is gewoon een bekend psychologisch verschijnsel hoor. Door te doen alsof iemand die het minder heeft daar zelf een aandeel in heeft kun je jezelf wijs maken dat het jou niet zal overkomen.
Daarom willen mensen ook altijd een schuldige aanwijzen.

Oordelen is zo makkelijk. Compassie is moeilijker helaas.

<3 <3

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:13

Armoede wordt vaak afgemeten aan de mensen om je heen. Ze hebben wel eens een onderzoek gedaan en daaruit bleek dat mensen liever 10.000 euro krijgen en hun omgeving niks, dan dat iedereen 100.000 euro krijgt. Het is gewoon fijner als jij iets hebt wat een ander niet heeft. Dan voel je je rijk.

Hier ben je arm als je van de voedselbank eet. In andere landen is dat een luxe, dat je regelmatig zomaar ergens eten kunt ophalen. Hier ben je arm als je niet op vakantie kunt. In andere landen ben je rijk als je lekker thuis kunt blijven en niet de hort op hoeft opzoek naar voedsel of werk.

Het is allemaal relatief. En het is nooit leuk om te zien dat mensen om je heen het beter hebben dan jij. Dan voel je je altijd arm, en dat is een rotgevoel.

Overigens denk ik dat de meeste mensen die in Nederland in armoede leven schulden hebben. Dat is op zich niet nodig. Maar ik kan wel begrijpen dat mensen soms onverstandige dingen doen waardoor ze later in de problemen komen. De vraag is of je dan kunt spreken van 'eigen schuld'. Ergens wel, maar we moeten er als samenleving ook rekening mee houden dat niet alle mensen in staat zijn steeds de juiste beslissingen te nemen.

Overigens leef ik zelf ook net boven het minimum, maar ik voel me niet arm. Maar dat komt wel omdat ik gelukkig in staat ben steeds de juiste beslissingen te nemen (niet roken, geen kinderen maken, alles op tijd betalen en aanvragen, niet te makkelijk gaan samenwonen want dan ben ik mijn woning kwijt, etc.), en alles goed te regelen zodat ik krijg waar ik recht op heb. Op zich is dat in Nederland allemaal goed geregeld, maar die bureaucratie is soms behoorlijk ingewikkeld en streng, en ik kan me goed voorstellen dat mensen die misschien wat minder begaafd zijn veel mislopen, waardoor ze onder het bestaansminimum terecht komen. En dan kun je wel echt spreken van armoede. Mensen met een wat lagere intelligentie zijn vaak wat impulsiever, en dat kan je je kop kosten.

Je ziet het bijvoorbeeld ook bij de kinderopvangtoeslag. Je vult per ongeluk een formuliertje niet helemaal correct in, en bam, je zit in de schulden. Als je bijvoorbeeld moeite hebt met lezen dan is dat zo gebeurd. Daar zouden we als samenleving wel wat aan mogen doen.

chanicha

Berichten: 12164
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:29

Pipodipo schreef:
karuna schreef:
Eh ziek worden is geen keuze -:(- .

Ziek blijven en nergens moeite voor doen is wel een keuze, een hele serie keuzes eigenlijk. Je wekt sterk de indruk dat je het prima vindt om te teren op wat de samenleving en je ex allemaal voor je regelen.


Wauww jij durft te oordelen!
Schandalig hoe je dit zo zegt en oordeelt over mensen die afgekeurd zijn terwijl je er helemaal niets van af weet.
Ik ga je bericht temmen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:33

dees_daan schreef:
"Wij" kunnen toch ook opvang krijgen? Crisisopvang hebben we hier wel in ieder geval, voor mensen die echt nergens terecht kunnen.

Valt tegen. Op FOK! staat een vraag wat je wil aan een dakloze, heel interessant om te lezen. Uit dat verhaal blijkt daf de mogelijkheden tot opvang, en vooral veilige opvang, echt minimaal zijn.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:36

Joman schreef:
_Penotti schreef:
Jammer dat jij er zo instaat en niet ziet hoe schrijnend het is.
Ja er is negatieve aandacht voor vluchtelingen, dat kan ik ook niet veranderen.
Maar het is ook behoorlijk kortzichtig als je niet in wilt zien dat er meer mensen zijn in Nederland die heel hard hulp nodig hebben. En daarom is mijn stelling juist zo enorm belangrijk!!
Aandacht voor de totaal vergeten groep.


Dat staat toch nergens? Dat ik dat niet inzie?
Je stelling slaat gewoon nergens op. Laat vluchtelingen buiten deze discussie. Daar gaat het me om.

Beweren dat vluchtelingen buiten deze stelling staan in pas je kop in het zand steken. Dat is geen hogere wiskunde, wel economie.
Feit is dat onze welvaart op een economie is gebaseerd die volgens bepaalde modellen werkt.

Simpel gezegd is het eigenlijk een weegschaal.
Zolang we de groep werkenden groter weten te houden dan de groep die moet ontvangen (gepensioneerden, zieken, uitkeringen) kan het bestaande stelsel blijven bestaan.
Zo is het immers mogelijk de kosten te dragen voor de niet werkenden.

De vergrijzing zorgt al voor een uitdaging,waarvan de nu gevolgen al zichtbaar zijn en nog geen goede oplossing in zicht is.

Vluchtelingen zorgen voor extra druk op de belangrijkste hoofdpijndossiers:
-Woningen: vluchtelingen moeten een woning krijgen, maar met de huidige woningnood zorgt dit voor lastige situaties. Je krijgt letterlijk dat inwoners geen woning kunnen krijgen, omdat er steeds vluchtelingen tussen komen. Dat is niemands schuld, maar moet wel opgelost worden. Dat ligt bij de overheid, maar zolang mensen als jij menen dat het probleem niet bestaat worden goede oplossingen niet mogelijk.

-Zorg: de zorg die al onder druk staat moet nog veel meer mensen verwerken die daar plat gezegd niets aan bijdragen. Klinkt hard, maar die ziekenhuizen draaien niet op liefdadigheid dat is een doodgewoon feit. Als er niet betaald word, is er geen zorg. Dan kom je weer bij de weegschaal: als meer mensen van zorg gebruik maken dan bijdragen stort de boel in.
-Werken: als je kijkt naar de statistieken op het gebied van werk en uitkeringen onder vluchtelingen, kun je niet ontkennen dat het onwaarschijnlijk is om aan te nemen dat men binnen afzienbare tijd meedraait in de economie en zichzelf kan onderhouden. Dit levert nog een extra belasting op waardoor de weegschaal dus weer verkeerd uitkomt.

En ik weet dat er nu heel wat mensen gaan zeggen: wat hard om dit zo zakelijk te bekijken, maar dat is wel de toekomst die overigens al lang begonnen is.
Als de weegschaal de verkeerde kant op duikt betekent het niet voor een heel klein groepje dat ze geen gebruik kunnem maken van zorg en uitkeringen. Maar voor ons allemaal.

Ik denk juist dat we eerlijk moeten zijn dat er problemen zijn en moeten kijken hoe we de huidige dillema's zo kunnen oplossen dat we er allemaal baat bij hebben.