'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:24

KimD schreef:
Pandameisje schreef:
ik bestel best wel veel via ali zoals honden speeltjes tot aan t-shirts laats nog draadloze oortjes besteld wacht nog tot ze binnen zijn.

van opladers enzo koop ik eigenlijks niks


Je weet dat die hondenspeeltjes ook echt giftig zijn?

Bron? Zie wel eens precies dezelfde speeltjes op de markt oid liggen.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:31

Dat zijn dus niet dezelfde speeltjes :z Die rechtstreeks uit China zijn niet goedgekeurd.

We blijven wel herhalen zo zeg, wat is er met de leeskunst gebeurd? :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:32

Roodvos schreef:
SusanH schreef:
Punt wat ik wil maken is dat je haast afgeschoten wordt hier als je zoiets via Ali bestelt maar dat het dus wel massaal gekocht mag worden in een fysieke winkel. Die spullen die daar verkocht worden komen ook uit China.

Heb je mijn post die boven jou staat wel gelezen? Daar staat in de eerste alinea, direct onder de quote van Germie de verklaring. Het gaat om consumentenveiligheid. Wat in de winkel ligt moet daar aan voldoen, wat jij rechtstreeks koop via Ali zou daar ook aan moeten voldoen, maar doet het in 66% van de gevallen niet.

En ik schiet je niet af hoor, ik ben best wel een pacifist. En als jij je hond een stuk speelgoed wil geven wat stijf staat van de giftige kleurstoffen, je kind laat stikken in speelgoed waar kleine onderdelen afbreken en siliconen bakblikken wil gebruiken die zo vol zitten met weekmakers dat ze niet veilig zijn voor foodcontact en met de taart en cake je familie wil verwennen: be my guest.


Maar consumentveiligheid zegt niks over hoe duurzaam een product is. Wat mij tegen de borst stuit is dat moraalridders nu met dat CE keurmerk schermen. Terwijl er zoveel meer is wat achter de schermen gebeurt waar wij geen weet van hebben. Oa uitbuiting van personeel, milieuvervuiling. Ook bij de wel goedgekeurde producten, die je dan zogenaamd wel kan kopen zonder schuldgevoel. Als dat je helpt om goed in slaap te komen prima. Maar het enige verschil is dat het een keurmerkje heeft en het ander niet. En om Ali als de grote schuldige aan te wijze, dat is imo niet correct. Er zijn zoveel meer partijen die hier een rol in spelen. Kijk naar het grotere plaatje in plaats van alleen Ali de zwarte Piet (mag dat nog wel?) toe te spelen.

En nee, ik bestel normaal gesproken nooit bij Ali, alleen laatst dus zoals ik eerder al schreef een onderdeel voor de vaatwasser gekocht.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:35

De duurzaamheid en uitbuiting van mensen is idd ook aan de orde, daar heeft dat keurmerk niet mee te maken.
Maar de consumenten veiligheid is wel getest van geïmporteerde producten.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:51

SusanH schreef:
Maar consumentveiligheid zegt niks over hoe duurzaam een product is. Wat mij tegen de borst stuit is dat moraalridders nu met dat CE keurmerk schermen. Terwijl er zoveel meer is wat achter de schermen gebeurt waar wij geen weet van hebben. Oa uitbuiting van personeel, milieuvervuiling. Ook bij de wel goedgekeurde producten, die je dan zogenaamd wel kan kopen zonder schuldgevoel. Als dat je helpt om goed in slaap te komen prima. Maar het enige verschil is dat het een keurmerkje heeft en het ander niet. En om Ali als de grote schuldige aan te wijze, dat is imo niet correct. Er zijn zoveel meer partijen die hier een rol in spelen. Kijk naar het grotere plaatje in plaats van alleen Ali de zwarte Piet (mag dat nog wel?) toe te spelen.

En nee, ik bestel normaal gesproken nooit bij Ali, alleen laatst dus zoals ik eerder al schreef een onderdeel voor de vaatwasser gekocht.

En dat schrijf ik in diezelfde post in de 2e alinea. Ik zal mijzelf even quoten:
Roodvos schreef:
En dan speelt daarnaast nog de discussie dat China zich niet houdt aan regels m.b.t. intellectuele eigendom. Er productielocaties zijn waar mensen werken in slechte en onveilige omstandigheden en er niet of nauwelijks maatregelen zijn getroffen m.b.t. bescherming van het milieu.

Er zegt ook niemand dat het eenvoudig is om juiste keuzes te maken. Dat is juist hardstikke ingewikkeld want het is ontzettend complexe materie. Waarbij het voor de consument, bij gebrek aan kennis en/of informatie en/of alternatieven, het soms onmogelijk is een goede afweging te maken.

Marjo

Berichten: 37293
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:54

Ik koop best veel op Ali. Ook sieraden en ik heb er ook wel eens elektrische apparaten gekocht.

Vaak de dingen die ik in Nederland niet kan vinden, of die ik hier gewoon veel te duur vind. Diamond paintings bijvoorbeeld, je betaalt daar in Nederland gerust 5x zoveel voor...

Ik heb al eens een smartwatch gekocht via Ali om te kijken of het me bevalt. Liever voor een tientje uitproberen dan dat ik gelijk een dure had. Het beviel me dus heb ik een Samsung watch gekocht.

Knutselspullen ook. Er staan ontzettend veel toffe stickers en washi tapes op Ali die ik in Nederland nog niet ben tegen gekomen, dus die bestel ik daar ook veel.

Ook wel eens wat kleding gekocht maar die maten zijn 9 van de 10x niet goed dus daar begin ik niet meer aan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:59

Het is wel zo dat er nog heel veel door die keuringen heen komt, als je naar de terugroep acties kijkt......Ik vind ergens achteraf achterkomen een slechte zaak. Dus die keurmerken heb ik niet zo heel hoog zitten eigenlijk.

Neemt niet weg dat ik mezelf totaal niet herken in die koop cultuur. Wij hebben onze meubels al heel lang en alleen bank en eethoek nu een keer vervangen. Waar bank echt op was en eethoek doorgegeven is naar zoon. Eettafel was van mn oma en meer dan 50jr oud, dus gaat al even mee.

Kleding is al helemaal niet mijn ding, maar je moet wat aan. Had wel mazzel dat mn zoon overal uitgroeide en ik al zijn broeken paste, dus heb broeken, sweaters, vesten en t-shirts voor bij de paarden op voorraad. Nette spul blijft dus netjes. Wordt alleen wat ouderwets.

Maar heb dus echt serieus nog kleding van toen ik 13 was liggen. Ben nu bijna 46 en ja pas het meeste ook nog. Heel veel weggegooid, maar nu pas 2 truien die op raakte weggedaan.
Zonder paarden was dat vast een ander verhaal geweest, maar draag daar alles op.

Wij hebben eigenlijk ook nog wel dezelfde smaak en geen grote veranderingen in huis. Ook niet na meerdere keren verhuizen.
Bank die eruit ging was donkerbruin en hebben weer donkerbruine teruggekocht.

En je kan dingen hergebruiken. Mijn moeder had een tafel die weg moest vanwege de nieuwe rolstoel van mijn broer toen. Mijn man heeft er toen een kastje onder de tv van gemaakt een werkplank in de schuur en een plankje onder een spiegel.

Mensen nemen ook nergens meer de tijd voor, iedereen zegt dat ie het druk heeft of geen geld. Maar dat is bij anderen vaak net zo.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:10

Ik bestel uit principe niks op Ali.
De kwaliteit is bagger en om maar over kinderarbeid of extreem lage lonen te zwijgen :n

Milieuvriendelijk is het zeker niet om al die meuk te produceren.

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:20

en je hebt ook wel eens terugroep acties via Ali gezien superpony? Wees juist blij dat het hier voorkomt, dat betekent in ieder geval dat er gecontroleerd wordt.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:26

Ik heb ook nog van die lelijke ouderwetse blankeiken meubelen. Gekregen, en ja, ik zou best nieuwe kunnen betalen, maar ik geef weinig om het materiële op dat vlak, dus het voldoet prima.

Helaas zegt een CE EU keurmerk ook niets over hoe de mensen daar behandeld zijn tijdens het produktieproces, kinderarbeid kan dus gewoon, en het zegt ook niets over hoe onethisch en milieuonvriendelijk het geproduceerd wordt. Het zegt alleen maar wat dat het eindprodukt in de EU aan de normen voldoen. De weg er naartoe wordt niet getoetst.

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:51

Citaat:
Maar gaat het nou over het verzamelen van spullen (koopziekte), van het kopen van ripp-offs (dubbeltje op de eerste rij-principe), het vervuilen van het milieu (dmv vervoer) of het kopen van gevaarlijke (!) dingen (zoals in de OP staat)..

Of alles door elkaar gewoon, om het makkelijk te houden :+
Gezien de Action ook op 1 hoop met de slager wordt gegooid.

Ik vind het ook moeilijk te volgen zo :o

Citaat:
De tijd dat je 10 jaar met een computer kon doen is ook voorbij. Alles is gelijmd zodat bijpluggen van extra geheugen e.d. niet meer kan. Of er zitten simpelweg geen slots meer in.

Alternate <3
https://www.alternate.nl/html/index.html

Edit: ik zal mijn bericht nog even iets onderbouwen :') sorry
Zulke computers bestaan nog, het is een keuze die je kan maken of je voor zoiets gaat of voor een wegwerp apparaat. Hier haal ik altijd mijn vervangende onderdelen en upgrades wanneer er wat kapot gaat aan mijn computer, ik koop het hier los want repareren en onderhouden doe ik zelf. Mijn computer is 15 jaar oud, is geheel up to date en kan alle software aan die ik ertegenaan gooi. Het bestaat nog, het kan nog

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:24

Kinke schreef:
en je hebt ook wel eens terugroep acties via Ali gezien superpony? Wees juist blij dat het hier voorkomt, dat betekent in ieder geval dat er gecontroleerd wordt.


Nee, maar dat zeg ik ook niet toch?

Ik zeg alleen dat mensen hier zeggen dat alles gekeurd en dus veilig is, maar dat dit niet zo is. Naar mijn gevoel zijn er juist steeds meer terugroep acties en dat zou best kunnen komen door het goedkope inkopen naar mijn idee.

En ja, fijn dat die terugroep acties er zijn, maar daarmee bereik je niet iedereen die het artikel heeft gekocht en soms moet er dus eerst echt iets fout gaan. Dan is dat gekeurde voor het in onze winkels ligt gewoon minder waard dan men denkt.

Persoonlijk denk ik zelf ook na. Daarom wil ik liever naar een fysieke winkel. Een hondenspeeltje wil ik bekijken bijvoorbeeld, zodat ik zelf kan zien of het veilig is.

Vroeger speelgoed voor onze zoon net zo. Hij kreeg soms iets waar hij te jong voor was, maar hadden we het zelf bekeken en soms mocht hij iets nog niet, ook al had hij de leeftijd.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:33

Telpeva schreef:
Citaat:
Maar gaat het nou over het verzamelen van spullen (koopziekte), van het kopen van ripp-offs (dubbeltje op de eerste rij-principe), het vervuilen van het milieu (dmv vervoer) of het kopen van gevaarlijke (!) dingen (zoals in de OP staat)..

Of alles door elkaar gewoon, om het makkelijk te houden :+
Gezien de Action ook op 1 hoop met de slager wordt gegooid.

Ik vind het ook moeilijk te volgen zo :o



Imo is het onlosmakelijk met elkaar verbonden.
De gevaarlijke dingen zoals in de OP staan (en rip/offs) zijn goedkoper te produceren. Daardoor zijn ze aantrekkelijker voor mensen met koopdrang wat weer de productie keten extra belast tov niet kopen of lokaal kopen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:45

Nou ja ik vond het wel leuk om HelloKitty ventieldoppen op mn auto te hebben... die kon ik nergens anders vinden...

:+

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:51

Cer schreef:
Nou ja ik vond het wel leuk om HelloKitty ventieldoppen op mn auto te hebben... die kon ik nergens anders vinden...

:+

Ik had niet moeten googlen, nu wil ik ze ook hebben :')

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:52

Telpeva schreef:
Cer schreef:
Nou ja ik vond het wel leuk om HelloKitty ventieldoppen op mn auto te hebben... die kon ik nergens anders vinden...

:+

Ik had niet moeten googlen, nu wil ik ze ook hebben :')


[LZP] Het praat-me-hiervan-af-topic
Laatst bijgewerkt door Sheran op 26-02-20 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:52

Kijkt ook even, gelukkig heb ik niets met Hello Kitty, maar ik begrijp je wel :D.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:57

Coconut schreef:
Ik bestel uit principe niks op Ali.
De kwaliteit is bagger en om maar over kinderarbeid of extreem lage lonen te zwijgen :n

Milieuvriendelijk is het zeker niet om al die meuk te produceren.



En je denkt dat als je het in een winkel koopt dat niet van toepassing is?

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:01

geerke schreef:
Coconut schreef:
Ik bestel uit principe niks op Ali.
De kwaliteit is bagger en om maar over kinderarbeid of extreem lage lonen te zwijgen :n

Milieuvriendelijk is het zeker niet om al die meuk te produceren.



En je denkt dat als je het in een winkel koopt dat niet van toepassing is?


Ik denk dat er zeker verschil zit in welke winkels je bezoekt.
Maar nog belangrijker is misschien wel de vraag: heb ik dit echt nodig, of koop ik het “gewoon” omdat het kan.

Om maar een voorbeeld te noemen: Hello Kitty ventieldoppen lijken mij nou niet bepaald live-saving.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:06

Je koopt het voor veel minder via Ali...de winkel koopt het voor nog veel minder in.Hele grote partijen,maakt dus ook veel meer winst.
Maar als jij een beter gevoel hebt om het bij een winkel te kopen ,moet je dat vooral doen....het is alleen jammer dat die chinese arbeider er geen haar beter van word

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:20

geerke schreef:
Je koopt het voor veel minder via Ali...de winkel koopt het voor nog veel minder in.Hele grote partijen,maakt dus ook veel meer winst.
Maar als jij een beter gevoel hebt om het bij een winkel te kopen ,moet je dat vooral doen....het is alleen jammer dat die chinese arbeider er geen haar beter van word


?
Natuurlijk wordt die Chinese arbeider niet anders betaald.
Gesteld dat het niet om dwangarbeid gaat: die arbeider heeft steeds meer in de bus te blazen.

In de winkel kopen opent de mogelijkheid dat je dingen koopt die niet uit China komen - en een fatsoenlijk middenstander verdient er ook nog eens een boterham aan.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:25

MizzMontana schreef:
Om maar een voorbeeld te noemen: Hello Kitty ventieldoppen lijken mij nou niet bepaald live-saving.


...dunno... -O-

Overigen, ik ben niet van het minimalistische leven.. dus ik heb VEUL meer dingen die niet life-saving zijn.. geen idee wat de herkomst van het meest van al die spullen is.
het enige waarvan ik het weet zijn mn Tom's en mn verzorgingsproducten.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:32

Cer schreef:
MizzMontana schreef:
Om maar een voorbeeld te noemen: Hello Kitty ventieldoppen lijken mij nou niet bepaald live-saving.


...dunno... -O-

Overigen, ik ben niet van het minimalistische leven.. dus ik heb VEUL meer dingen die niet life-saving zijn.. geen idee wat de herkomst van het meest van al die spullen is.
het enige waarvan ik het weet zijn mn Tom's en mn verzorgingsproducten.


No offence!
Ik zal zelf ook vast niet foutloos zijn, strijkijzer uit Indonesië zag ik zonet.

Maar zoals Toms en de verantwoorde verzorgingsproducten zijn er in elke categorie wel merken te vinden die je beter kan kopen dan andere.

Ik probeer me er in elk geval wel bewust van te zijn bij de aankopen die wij hier in huis Halen.

geerke schreef:
Je koopt het voor veel minder via Ali...de winkel koopt het voor nog veel minder in.Hele grote partijen,maakt dus ook veel meer winst.
Maar als jij een beter gevoel hebt om het bij een winkel te kopen ,moet je dat vooral doen....het is alleen jammer dat die chinese arbeider er geen haar beter van word


Zie hierboven, van de meeste producten is wel een verantwoorde variant te vinden.
De rommel vergelijkbaar met Ali ga ik in een winkel ook niet kopen.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:41

geerke schreef:
Je koopt het voor veel minder via Ali...de winkel koopt het voor nog veel minder in.Hele grote partijen,maakt dus ook veel meer winst.
Maar als jij een beter gevoel hebt om het bij een winkel te kopen ,moet je dat vooral doen....het is alleen jammer dat die chinese arbeider er geen haar beter van word



Er zijn altijd mensen die er gigantisch onder lijden. Zo goedkoop dat kan gewoon niet, helemaal niet als het nog een keer hier heen gebracht moet worden.

Het is echt de hebzucht van sommige mensen. Veel voor erg weinig en absoluut niet nadenken wat de gevolgen zijn van de productie.

Swah

Berichten: 1861
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:30

Ja die hebzucht is echt enorm doorgeslagen.. maak me er zelf ook schuldig aan maar probeer te minderen, en zo veel mogelijk lokaal. Al die prullaria overal..