'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:49

Het gaat niet alleen om de hoesjes natuurlijk. Dat is slechts 1 voorbeeld.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33871
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:58

Geef mij 1 merk wat je in de gemiddelde stad kan kopen... en dan onder de 10 euro.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:05

SusanH schreef:
Het gaat niet alleen om de hoesjes natuurlijk. Dat is slechts 1 voorbeeld.

Maar juist zulke “snuisterijen” komen massaal via Ali..

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 01:41

'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Dit geld net zo goed voor alle ondernemers die chinees spul koppen, en merken die hun product in in china laten maken of onderdelen/materiaal gebruiken wat afkomstig is uit china. Probeer eens iets te vinden wat niet uit China komt :+

Al denk ik dat 1 telefoon hoesje ook weer niet het probleem is. Vele jaarlijke vliegvakantie's zijn in verhouding ook eerder een probleem dan ene vliegtuig vol met pakketjes.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 02:21

Dat iets ergens vandaan komt doe je vrij weinig tegen als je spullen echt nodig hebt. Een veel groter probleem is veel teveel kopen en ook te makkelijk weggooien. Ze zijn zo groot, omdat mensen zo ontzettend veel onzin kopen. En natuurlijk zijn er ook nuttige en nodige dingen, maar ze gokken er ook op dat mensen verder kijken en meer bestellen dan ze willen/nodig hebben omdat het goedkoop is. Ik had dat bij de Action dus weleens, maar ben daar wel snel van terug gekomen.............Moet je weer eens gaan verhuizen, dan baal je enorm van je zooi :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:58

Maar gaat het nou over het verzamelen van spullen (koopziekte), van het kopen van ripp-offs (dubbeltje op de eerste rij-principe), het vervuilen van het milieu (dmv vervoer) of het kopen van gevaarlijke (!) dingen (zoals in de OP staat)..

Of alles door elkaar gewoon, om het makkelijk te houden :+
Gezien de Action ook op 1 hoop met de slager wordt gegooid.

En ik heb precies 1 soort duurzaam telefoonhoesje gevonden, wat overigens niet lokaal geproduceerd wordt. Wat wel weer hele vette telefoonhoesjes zijn, helaas niet waterdicht. Maar die zou ik zeker wel kopen als ik telefoonhoesverzamelwoede zou hebben :j

Ik las ook iets over duurzaam wasmiddel enzo, maar er zijn toch denk weinig mensen die hun shampoo of wasmiddel op Ali of Wish bestellen... denk ik?

Overigens, uit de OP:
""De overheid onderkent dit probleem, wij zitten daarom ook in een commissie met de NVWA, de Autoriteit Consument en Markt en de Douane om advies te geven over hoe de overheid dit kan aanpakken."
Daartegenover een quote uit een ander artikel: "Saillant detail: de Nederlandse regering uit talloze bezwaren tegen de ‘goedkope Chinese winkels’, maar wilde het Europese distributiecentrum van ‘Ali’ maar wat graag in Nederland hebben. Premier Rutte lobbyde daarvoor zelfs bij Alibaba-oprichter Jack Ma. Het Chinese miljardenbedrijf koos uiteindelijk voor het Belgische Luik."

Dus op het moment dat Ali voor een ander land kiest, zegt de overheid: "oh hee maar het milieu en het gevaar en dingen... " :') Iets met boter en hoofd ofzo..?
Link: https://www.businessinsider.nl/aliexpre ... atregelen/

Daarnaast, als het Europese distributiecentrum in Luik staat, is het laten overkomen van een pakketje vanuit Luik naar Utrecht ook weer niet heel ver.... ;)

Tallie1979
Berichten: 22782
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:14

Onze overheid heeft zeker boter op het hoofd. Ben ik het zeker mee eens.

Ouwehoeren dat we CO2 neutraler moeten, beperking dit, beperking dat, maar ondertussen wel een deal proberen te sluiten met de Chinezen om allemaal goedkope troep over de grens te laten brengen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:19

Nou ja die deal hebben ze verloren tov Belgie (daar is de CO2 uitstoot minder denk.. :') ) dus nu kunnen ze heel rooms anti-Ali gaan zijn, samen met Trump :j

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:29

Nou niet specifiek over Ali maar wel over online shoppen in het algemeen: Gisteren ging ik naar een groot winkelcentrum in een grote stad met bijna alle grote namen aan kledingwinkels erin. Ik had online wat leuke dingen gezien die ik wilde gaan halen. In de eerste winkel eerst zoeken waar het hing, toen erachter komen dat mijn maat er natuurlijk niet tussen hing tussen al die tig andere maten. Dan maar op zoek naar die leuke trui. Oh die was er ook niet. Nou dan de sokken maar.... nee die waren er ook niet.
Oké dan bestel ik het wel online...
En zo ging het bij winkel 2 en 3 ook. Heb letterlijk maar 1 ding kunnen kopen wat ik net zo goed ook online had kunnen meebestellen. En daar betaal je dus 6,30 euro parkeerkosten voor.
Toen wist ik weer waarom ik liever online bestelde. En dan heb ik het inderdaad nog niet eens over de artikelen die je online zo kan bestellen maar die je niet kan vinden in de winkels.
Ali probeer ik vaak te vermijden omdat de levertijd zo lang is en de kwaliteit te wensen over laat. Maar ik ben wel een echte online shopper. Puur door het gemak.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:37

Ik kreeg gisteren 3 leveringen via DHL, met jawel, 3 verschillende busjes. En het waren maar 2 bestellingen, dus 1 bestelling was nog opgesplitst ook. Dat zou wel efficiënter kunnen lijkt mij.
Hoewel, als ik dit zelf had moeten halen was het zeker wel 1000 km dieselen geweest. Dat is nog meer uitstoot denk ik, ondanks mijn schone eur6 diesel.

Het grootste probleem is de kwaliteit van veel produkten. Die wordt slechter en slechter.
Vorig jaar is de 'Ruhrfix' van mijn moeder na meer dan 40 jaar kapot gegaan. Een 'Ruhrfix' is een handmixer van het merk 'Ruhrfix', een bedrijf wat allang niet meer bestaat. Maar dat ding is super. Dus gezocht, en lokaal niet gevonden. Online besteld: 1 was al gebroken bij levering, nr2 was te slap om te mixen. Ik heb uiteindelijk op de gok eentje bij Ali besteld voor 14 euro (dus niet echt goedkoop), en jawel, die is wel gewoon goed en wordt al weer een jaar gebruikt. Maar ondanks dat veel mensen dus nog steeds een 'Ruhrfix' gebruiken is de vervanger gewoon van bagger kwaliteit. Gemaakt op onze wegwerpmaatschappij.
Maar ook in de paardensport. Vroeger kocht je een hoofdstel en dat ging 10 jaar mee, soms wel 30. Nu mag je blij zijn als het bij wijze van 5 jaar haalt. En als het dat haalt, dan schreeuwen advertenties wel dat het allang tijd is om deze te vervangen. Ja, ik heb voor wel 5 paarden spullen en maar 1 paard, dat geef ik toe. Maar het is goed om je er bewust van te zijn. Ik koop nu geen dekens meer voordat de oude op zijn. Beenbeschermers mogen er ook niet meer komen voordat de oude versleten zijn, ongeacht de soms lelijke kleuren, ze beschermen wel. Dekjes hou ik van, koop ik af en toe per 10 tweedehands. Mode in de paardensport doe ik niet aan mee.
Maar de tijd dat je 1 zadel, 2 dekjes en 1 hoofdstel had is voorbij. Veel mensen zonder een eigen paard hebben vaak al een setje.

Inrichting voor huis en vensterbank: dit lijk je nu elke 3 maanden te moeten vervangen. Daar is het ook voor gemaakt. Ook hier moet je net als bij kleding 1 style kiezen en dan kun je er langer mee doen. Maar de reclames maken het wel lastig. Die laten je graag geloven dat het al weer tijd is.

En mensen zijn gevoelig voor 'goedkoop'. En 'veel voor weinig'. Dat zit in de psyche. Als je een bedrijf hebt en je kunt zo geld verdienen, dan zou je stom zijn om hier geen gebruik van te maken. Je moet als consument alleen even de weerstand bieden wat voor velen niet te doen lijkt. Daar zit het hem. Het is niet de schuld van de verkopende partij, die moet toch inkomsten hebben, net als iedere loonslaaf. Echter, je kunt misschien als verkoper wel kiezen voor duurzaam. Maar je moet wel eerst zien te overleven qua inkomen natuurlijk. Als niemand duurzaam en duurder wil, dan ga jij verhongeren. En dat wil de mens ook weer niet.
Alles is dus een wisselwerking.

Ali is hierin niet slecht of slechter dan een Action of een Leen Bakker.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:29

Mooi geschreven, Hermie! En de nagel op de kop!

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:45

geen probleem om weerstand te bieden, zou niet weten waarom onze hond meer dan 1 halsband moet hebben, ik heb welgeteld 1 dekje, 1 hoofdstel, 1 zadel en 1 eczeemdeken voor m'n paard, haar ooit rood/gele (Spaanse) halster is helemaal verbleekt maar nog in prima staat. Als je je er bewust van bent dat je zoveel koopt voor weinig, dan kun je er ook wat aan doen.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:48

Kinke schreef:
geen probleem om weerstand te bieden, zou niet weten waarom onze hond meer dan 1 halsband moet hebben, ik heb welgeteld 1 dekje, 1 hoofdstel, 1 zadel en 1 eczeemdeken voor m'n paard, haar ooit rood/gele (Spaanse) halster is helemaal verbleekt maar nog in prima staat. Als je je er bewust van bent dat je zoveel koopt voor weinig, dan kun je er ook wat aan doen.

En lees dan de setjes topics maar eens. En kijk wat er tweedehands wordt aangeboden omdat er al een nieuwere mooiere is gekocht.
Natuurlijk doet niet iedereen er aan mee, maar velen wel. Dat zit in de mens.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:55

Klopt! En komt er morgen een nieuw soort beenbeschermer op de markt, dan wil iedereen dat ook hebben. Veel mensen zijn echte consumptiebeesten. En daar leven ketens als Ali, Action e.d. van. Prullen die goedkoop zijn en snel kapot gaan. Maar niet gevreesd, in China zelf is het nog veel erger. De mensen zijn daar nog veel materialistischer dan hier. Die in de steden althans. Die op het platteland hebben letterlijk niks en leven in hutten...

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:56

germie schreef:
Kinke schreef:
geen probleem om weerstand te bieden, zou niet weten waarom onze hond meer dan 1 halsband moet hebben, ik heb welgeteld 1 dekje, 1 hoofdstel, 1 zadel en 1 eczeemdeken voor m'n paard, haar ooit rood/gele (Spaanse) halster is helemaal verbleekt maar nog in prima staat. Als je je er bewust van bent dat je zoveel koopt voor weinig, dan kun je er ook wat aan doen.

En lees dan de setjes topics maar eens. En kijk wat er tweedehands wordt aangeboden omdat er al een nieuwere mooiere is gekocht.
Natuurlijk doet niet iedereen er aan mee, maar velen wel. Dat zit in de mens.


En daar zit dus precies het probleem. Iedereen heeft overal maar recht op...

Overigens zit het echt niet perse in de mens, mensen weigeren om 2 seconden stil te staan voor ze toegeven aan "oeh pretty! Wanna have!!"

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:11

het grootste gedeelte van wat uit china komt, wordt doorverkocht...
Ik weet niet precies wie er dan hebberig is, of last heeft van consumptiedrang... :')

Trouwens, halsters kopen op Ali..kan dat??? #gaatzoeken :D

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:19

Cer schreef:
het grootste gedeelte van wat uit china komt, wordt doorverkocht...
Ik weet niet precies wie er dan hebberig is, of last heeft van consumptiedrang... :')

Trouwens, halsters kopen op Ali..kan dat??? #gaatzoeken :D

Als er geen vraag is, dan wordt het ook niet meer gemaakt. En de vraag is er. Ben jij het niet, dan wel je buurman of buurvrouw. En ook als je zegt dat je het niet bij de Action bent, dan ben je het wel met je telefoon, want tja, die is ook al waar 24,1 maand oud. Die produkten worden zelfs zo gemaakt dat ze daarna slechter worden, evenals met laptops. De tijd dat je 10 jaar met een computer kon doen is ook voorbij. Alles is gelijmd zodat bijpluggen van extra geheugen e.d. niet meer kan. Of er zitten simpelweg geen slots meer in.

En ja, Ali heeft ook halsters, caps, bitten, en weet ik veel wat. Maar behalve een kneveltrens nooit wat besteld daar. De kneveltrens was overigens van goede kwaliteit en 10 euro goedkoper dan hier.

Roodvos

Berichten: 6726
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:20

germie schreef:
[...]
Maar ook in de paardensport. Vroeger kocht je een hoofdstel en dat ging 10 jaar mee, soms wel 30. Nu mag je blij zijn als het bij wijze van 5 jaar haalt. En als het dat haalt, dan schreeuwen advertenties wel dat het allang tijd is om deze te vervangen. Ja, ik heb voor wel 5 paarden spullen en maar 1 paard, dat geef ik toe. Maar het is goed om je er bewust van te zijn. Ik koop nu geen dekens meer voordat de oude op zijn. Beenbeschermers mogen er ook niet meer komen voordat de oude versleten zijn, ongeacht de soms lelijke kleuren, ze beschermen wel. Dekjes hou ik van, koop ik af en toe per 10 tweedehands. Mode in de paardensport doe ik niet aan mee.
Maar de tijd dat je 1 zadel, 2 dekjes en 1 hoofdstel had is voorbij. Veel mensen zonder een eigen paard hebben vaak al een setje.

Inrichting voor huis en vensterbank: dit lijk je nu elke 3 maanden te moeten vervangen. Daar is het ook voor gemaakt. Ook hier moet je net als bij kleding 1 style kiezen en dan kun je er langer mee doen. Maar de reclames maken het wel lastig. Die laten je graag geloven dat het al weer tijd is.

En mensen zijn gevoelig voor 'goedkoop'. En 'veel voor weinig'. Dat zit in de psyche. Als je een bedrijf hebt en je kunt zo geld verdienen, dan zou je stom zijn om hier geen gebruik van te maken. Je moet als consument alleen even de weerstand bieden wat voor velen niet te doen lijkt. Daar zit het hem. Het is niet de schuld van de verkopende partij, die moet toch inkomsten hebben, net als iedere loonslaaf. Echter, je kunt misschien als verkoper wel kiezen voor duurzaam. Maar je moet wel eerst zien te overleven qua inkomen natuurlijk. Als niemand duurzaam en duurder wil, dan ga jij verhongeren. En dat wil de mens ook weer niet.
Alles is dus een wisselwerking.

Ali is hierin niet slecht of slechter dan een Action of een Leen Bakker.

Waar Ali slechter in is dan Action of Blokker is dat de artikelen die je als consument bij de Action of Blokker koopt wél moeten voldoen aan de EU-regelgeving m.b.t. veiligheid. En als je als consument rechtstreeks bij Ali koopt loop je 66% kans dat het niet aan deze veiligheidsregels voldoet.

En dan speelt daarnaast nog de discussie dat China zich niet houdt aan regels m.b.t. intellectuele eigendom. Er productielocaties zijn waar mensen werken in slechte en onveilige omstandigheden en er niet of nauwelijks maatregelen zijn getroffen m.b.t. bescherming van het milieu.

En ik ben het met je eens dat consuminderen het enige is dat helpt tegen klimaatverandering en milieuvervuiling. En dat kunnen we allemaal doen. En alle kleine beetje helpen. Als we allemaal 4 jaar doen met ons telefoonhoesje ipv 2x per jaar een andere te willen (waarom eigenlijk?), dan scheelt dat al weer een heleboel pakketjes.

M.b.t. duurzaamheid van leer: dat heeft ook te maken met EU milieu-regelgeving. In Italië bijv. werd en wordt veel leer gelooid. Daar werd van oudsher o.a. chroom voor gebruikt. (Het vermaarde nagenoeg onverwoestbare chroomleer.) En er kwam dus ook chroom, en andere chemicaliën, in het afvalwater en daarmee in het oppervlaktewater en de natuur terecht.
Nou is chroom een zwaar metaal en tamelijk ongezond (understatement), dus dat mag niet meer. Door een aangepast looiproces is ook de leerkwaliteit verandert. Een typisch geval van elk voordeel heeft zijn nadeel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:36

LadyMadonna schreef:
SusanH schreef:
Het gaat niet alleen om de hoesjes natuurlijk. Dat is slechts 1 voorbeeld.

Maar juist zulke “snuisterijen” komen massaal via Ali..


Punt wat ik wil maken is dat je haast afgeschoten wordt hier als je zoiets via Ali bestelt maar dat het dus wel massaal gekocht mag worden in een fysieke winkel. Die spullen die daar verkocht worden komen ook uit China.

Groot tekort aan knoflook en gember nu omdat dit vooral uit China komt. Ook maar niet meer gebruiken dan.

Roodvos

Berichten: 6726
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:54

SusanH schreef:
Punt wat ik wil maken is dat je haast afgeschoten wordt hier als je zoiets via Ali bestelt maar dat het dus wel massaal gekocht mag worden in een fysieke winkel. Die spullen die daar verkocht worden komen ook uit China.

Heb je mijn post die boven jou staat wel gelezen? Daar staat in de eerste alinea, direct onder de quote van Germie de verklaring. Het gaat om consumentenveiligheid. Wat in de winkel ligt moet daar aan voldoen, wat jij rechtstreeks koop via Ali zou daar ook aan moeten voldoen, maar doet het in 66% van de gevallen niet.

En ik schiet je niet af hoor, ik ben best wel een pacifist. En als jij je hond een stuk speelgoed wil geven wat stijf staat van de giftige kleurstoffen, je kind laat stikken in speelgoed waar kleine onderdelen afbreken en siliconen bakblikken wil gebruiken die zo vol zitten met weekmakers dat ze niet veilig zijn voor foodcontact en met de taart en cake je familie wil verwennen: be my guest.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:00

Sjees..
Ik ben benieuwd hoeveel gevaarlijke dingenen hoeveel ongevaarlijke dingen er over komen.
Sowieso is het grootste gedeelte voor de doorverkoop..

En ik geloof niet heel erg dat mijn sleutelhanger bijzonder veel gevaar oplevert..

Tallie1979
Berichten: 22782
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:00

Roodvos schreef:
SusanH schreef:
Punt wat ik wil maken is dat je haast afgeschoten wordt hier als je zoiets via Ali bestelt maar dat het dus wel massaal gekocht mag worden in een fysieke winkel. Die spullen die daar verkocht worden komen ook uit China.

Heb je mijn post die boven jou staat wel gelezen? Daar staat in de eerste alinea, direct onder de quote van Germie de verklaring. Het gaat om consumentenveiligheid. Wat in de winkel ligt moet daar aan voldoen, wat jij rechtstreeks koop via Ali zou daar ook aan moeten voldoen, maar doet het in 66% van de gevallen niet.

En ik schiet je niet af hoor, ik ben best wel een pacifist. En als jij je hond een stuk speelgoed wil geven wat stijf staat van de giftige kleurstoffen, je kind laat stikken in speelgoed waar kleine onderdelen afbreken en siliconen bakblikken wil gebruiken die zo vol zitten met weekmakers dat ze niet veilig zijn voor foodcontact en met de taart en cake je familie wil verwennen: be my guest.


Nou, inderdaad zeg. ok ik heb al een verschil uitgelegd tussen Made in China en zelf online bestellen uit China uitgelegd. Sterker nog, dat heb ik al 2x gepost zelfs.

Ik snap best dat het heel vervelend is als mensen uitleggen waarom ze ergens tegen zijn. En ik snap ook best dat niet iedereen dit wil horen. Moet je dan ook lekker zelf weten. Als jouw kleintje met een loodvergiftiging van de verf op zijn speelgoed in het ziekenhuis beland, dan weet je in ieder geval waar je als ouder een verkeerde keus hebt gemaakt.

Overigens, Roodvos, was het maar 66% wat ongekeurd het land verlaat. In China is naar schatting zo'n 95% van de producten niet geschikt voor de Europese markt.

Roodvos

Berichten: 6726
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:07

Tallie1979 schreef:
Overigens, Roodvos, was het maar 66% wat ongekeurd het land verlaat. In China is naar schatting zo'n 95% van de producten niet geschikt voor de Europese markt.

Ja, ok, ik bedoel met die 66% het deel wat als onveilig werd beoordeeld in het onderzoek dat genoemd wordt in het artikel in de OP. In het kader van: “niet gekeurd is niet per sé onveilig”. (Ik ben een optimist :+)

Tallie1979
Berichten: 22782
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:11

Roodvos schreef:
Tallie1979 schreef:
Overigens, Roodvos, was het maar 66% wat ongekeurd het land verlaat. In China is naar schatting zo'n 95% van de producten niet geschikt voor de Europese markt.

Ja, ok, ik bedoel met die 66% het deel wat als onveilig werd beoordeeld in het onderzoek dat genoemd wordt in het artikel in de OP. In het kader van: “niet gekeurd is niet per sé onveilig”. (Ik ben een optimist :+)


Ahhh, dat kreeg ik even niet mee! :D Dank voor je toelichting :)

KimD

Berichten: 20473
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:17

Pandameisje schreef:
ik bestel best wel veel via ali zoals honden speeltjes tot aan t-shirts laats nog draadloze oortjes besteld wacht nog tot ze binnen zijn.

van opladers enzo koop ik eigenlijks niks


Je weet dat die hondenspeeltjes ook echt giftig zijn?