Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:51

Loretta schreef:
Marie_Anne schreef:
Wat jammer :( . Het lijkt echt het slechtste in sommige mensen boven te halen hè? Het is al heel mooi dat je zoontje het anders ziet moet je maar denken. Er is gewoon tijd nodig denk ik.


Mensen voelen zich in de hoek gedreven. Het is niet alleen zwarte piet die moet veranderen. Het is zoveel op uiteenlopende onderwerpen dat opeens anders moet. Er wordt zoveel van de mensen gevraagd dat ze nu zeggen. "Tot hier en niet verder."
Ah, deze mensen voelen zich in een hoek gedreven?


Afbeelding

Ik geloof er niets van dat het daarom gaat. Dat is jouw reactie op zo'n beetje alles wat er speelt. Die arme Nederlanders die het zo verschrikkelijk slecht hebben, iedereen is erop uit om ze te pakken :(:)
Ik herhaal het maar weer eens: we staan nog steeds, al jaren, in de top 5 van gelukkigste en welvarendste landen ter wereld. We klagen alleen heel graag, blijkbaar maakt ons dat gelukkig. We zijn gewoon een verwend zeikend volkje, vind ik. Alsof een roetveegpiet ipv een zwarte piet het leven van die mensen zóveel zwaarder gaat maken dan het blijkbaar nu al is.

Ik hoor nooit een concreet probleem, alleen maar algemeenheden, waar jij hier ook in vervalt.

Er is zelfs iemand gepromoveerd op het zwarte pietendebat :') . Ik lach er maar om, maar eigenlijk is het dieptriest.
https://www.volkskrant.nl/mensen/heleen ... bbedb7e50/

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:36

heel even offtopic, hoor. Maar waarom maakt iedereen zich druk om wel/geen zwarte Piet, en maakt het kennelijk niemand wat uit dat volwassenen op een kinderfeest staan te paffen??

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:48

Loretta schreef:
Marie_Anne schreef:
Wat jammer :( . Het lijkt echt het slechtste in sommige mensen boven te halen hè? Het is al heel mooi dat je zoontje het anders ziet moet je maar denken. Er is gewoon tijd nodig denk ik.


Mensen voelen zich in de hoek gedreven. Het is niet alleen zwarte piet die moet veranderen. Het is zoveel op uiteenlopende onderwerpen dat opeens anders moet. Er wordt zoveel van de mensen gevraagd dat ze nu zeggen. "Tot hier en niet verder."

Zoals wat dan, bijvoorbeeld?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:51

IHN schreef:
heel even offtopic, hoor. Maar waarom maakt iedereen zich druk om wel/geen zwarte Piet, en maakt het kennelijk niemand wat uit dat volwassenen op een kinderfeest staan te paffen??

Daar ging t topic niet over.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:51

Quebelle schreef:
Marie_Anne schreef:
Wat jammer :( . Het lijkt echt het slechtste in sommige mensen boven te halen hè? Het is al heel mooi dat je zoontje het anders ziet moet je maar denken. Er is gewoon tijd nodig denk ik.


Loretta schreef:
Mensen voelen zich in de hoek gedreven. Het is niet alleen zwarte piet die moet veranderen. Het is zoveel op uiteenlopende onderwerpen dat opeens anders moet. Er wordt zoveel van de mensen gevraagd dat ze nu zeggen. "Tot hier en niet verder."

Dan word het imo eens tijd dat die mensen hun kop uit het zand halen, omzich heen kijken en meegaan met een wereld die continue veranderd - toen al, en nu nóg meer - in plaats van zich krampachtig vast te houden aan verouderde ideeën.


Ach ach, het mes snijd nog steeds aan twee kanten. Ja, het is tijd voor verandering en degene die dat anno nu nog niet inzien mogen daar snel wat aan gaan doen. Maar als ik van die kick-out zwarte piet bendes tekeer zie gaan dan schaam ik me ook dood voor mijn medemens.

Ik vind het jammer dat het allemaal zo extreem moet en het trieste eraan is dat het de volwassenen zijn die erom huilen terwijl de kinderen sinterklaas nog net zo leuk vinden.

Popstra
Berichten: 13849
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:09

KOZP creëert haat. Wat dat betreft zijn ze geen haar beter dan bijv een Geert Wilders.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:13

Maar er zijn genoeg pro-pieten en fascistische groepen die óök keihard tekeergaan, die hitler groeten uitvoeren en scholen die roetpieten gebruiken bedreigen. Het mes snijd zo inderdaad aan 2 kanten.

Popstra
Berichten: 13849
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:17

Ja, die worden zo de tent uit gelokt en hun ,,haat,, word alleen maar verder ,,gevoerd,,

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:17

Asciugamano schreef:
IHN schreef:
heel even offtopic, hoor. Maar waarom maakt iedereen zich druk om wel/geen zwarte Piet, en maakt het kennelijk niemand wat uit dat volwassenen op een kinderfeest staan te paffen??

Daar ging t topic niet over.


klopt..daarom zei ik off topic, maar iemand noemde het hier en ik verbaas me daar wel over. Dat de gezondheid van kinderen kennelijk minder belangrijk is dan hoe een piet eruitziet... best een beetje gek, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:27

Shaggy09 schreef:
Quebelle schreef:



Dan word het imo eens tijd dat die mensen hun kop uit het zand halen, omzich heen kijken en meegaan met een wereld die continue veranderd - toen al, en nu nóg meer - in plaats van zich krampachtig vast te houden aan verouderde ideeën.


Ach ach, het mes snijd nog steeds aan twee kanten. Ja, het is tijd voor verandering en degene die dat anno nu nog niet inzien mogen daar snel wat aan gaan doen. Maar als ik van die kick-out zwarte piet bendes tekeer zie gaan dan schaam ik me ook dood voor mijn medemens.

Ik vind het jammer dat het allemaal zo extreem moet en het trieste eraan is dat het de volwassenen zijn die erom huilen terwijl de kinderen sinterklaas nog net zo leuk vinden.

De mensen van KOZP hebben voor zover ik weet nog nooit iets gedaan wat niet mag? Enige dat ze doen is geweldloos demonstreren. Terwijl ze enorme bergen bagger over zich heen krijgen en worden bedreigd, geïntimideerd en uitgescholden. Ik heb heel veel respect voor ze, daar is lef voor nodig. Zonder KOZP zou er nog niet veel veranderd zijn.
Zelfs een héééél rechtse website laat zien dat ze geweldloos willen demonsteren.
https://nieuws.tpo.nl/2014/11/16/kozp-w ... ther-king/

Het geweld komt toch echt met name van de andere kant. Je hebt wel die mafkezen van de Grauwe Eeuw, maar die hebben niets met KOZP te maken.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd07c121/

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:28

Asciugamano schreef:
IHN schreef:
heel even offtopic, hoor. Maar waarom maakt iedereen zich druk om wel/geen zwarte Piet, en maakt het kennelijk niemand wat uit dat volwassenen op een kinderfeest staan te paffen??

Daar ging t topic niet over.

En toch zijn er vind ik wel parallellen te trekken. Het gaat om ongepast gedrag dat anderen schaadt, maar waar men heel lang aan vast houdt, want "ik mag &€+#!& ook helemaal niets meer". Zie bijvoorbeeld ook die actie van 100 km rijden in de derde versnelling. Blijkbaar hebben veel mensen de neiging om heel kinderachtig te reageren op het moment dat ze gevraagd wordt om iets niet meer te doen. Of dat met een goede reden gevraagd wordt of niet heeft weinig invloed op de reflex om het nog even erger te maken. Al was het maar om een punt te maken. Welk punt? Beschaving is een moeizaam proces. Ik denk en hoop dat dit er ook in de zwartepietendiscussie een beetje achter zit, want die reacties uit het bericht van Marie_Anne, daar springen de tranen je toch van in de ogen? Voor veel dingen geldt dat het eerst slechter moet worden voordat het beter wordt, hopelijk is dat hierbij ook zo.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:30

Vraag:

Als je zulke warme herinneringen aan Zwarte Piet hebt, zouden die heel erg anders zijn geweest als het in jouw jeugd ook al een roetveegpiet was geweest?

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:32

Magrathea schreef:
Vraag:

Als je zulke warme herinneringen aan Zwarte Piet hebt, zouden die heel erg anders zijn geweest als het in jouw jeugd ook al een roetveegpiet was geweest?


dan had ik nu vast een trauma gehad


geintje....

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:35

Ik heb altijd een zwarte piet in mijn jeugd gehad maar was mij ook niet bewust van de problematiek errond en heb geen enkel probleem met het aanpassen van het feest zodat het écht een feest is voor álle kinderen :j

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:35

Popstra schreef:
Ja, die worden zo de tent uit gelokt en hun ,,haat,, word alleen maar verder ,,gevoerd,,


Dit is het argument dat mishandelende partners ook vaak aanhalen: 'jij lokt dit gewoon uit.' Net zolang tot de mishandelde partner op kousevoetjes door het huis sluipt, bang om het geweld en de haat vooral niet uit te lokken. Geen geluid maken, niets ongewilds doen en de partner vragen om ook rekening te houden met jouw ervaringen is al helemaal uit den boze.

Maar ik denk dat mensen die bv kiezen voor plaatjes van lynchpartijen of die gezellige facebookreacties hierboven toch echt helemaal zelf de keuze voor haat maken. Je plaatst zoiets niet zomaar. Je plaatst zoiets omdat je al gekozen hebt dat je daaraan mee wilt doen. Dat hoeft niet, dat is een keuze.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:35

IHN schreef:
klopt..daarom zei ik off topic, maar iemand noemde het hier en ik verbaas me daar wel over. Dat de gezondheid van kinderen kennelijk minder belangrijk is dan hoe een piet eruitziet... best een beetje gek, toch?

Laat mij dan maar even heel kort door de bocht en bevooroordeeld reageren, maar van die mensen die staan te roken bij een kinderfeestje denk ik dat er maar weinig zijn die graag roetveegpieten zouden verwelkomen. Het draait om beschaving, of beter gezegd het gebrek daaraan. Het niet snappen, of niet willen snappen hoe ongepast iets eigenlijk is.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 20:50

Marie_Anne schreef:
Loretta schreef:
Mensen voelen zich in de hoek gedreven. Het is niet alleen zwarte piet die moet veranderen. Het is zoveel op uiteenlopende onderwerpen dat opeens anders moet. Er wordt zoveel van de mensen gevraagd dat ze nu zeggen. "Tot hier en niet verder."
Ah, deze mensen voelen zich in een hoek gedreven?
[ Video ]

[ [url=m/Be06Pu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik geloof er niets van dat het daarom gaat. Dat is jouw reactie op zo'n beetje alles wat er speelt. Die arme Nederlanders die het zo verschrikkelijk slecht hebben, iedereen is erop uit om ze te pakken :(:)
Ik herhaal het maar weer eens: we staan nog steeds, al jaren, in de top 5 van gelukkigste en welvarendste landen ter wereld. We klagen alleen heel graag, blijkbaar maakt ons dat gelukkig. We zijn gewoon een verwend zeikend volkje, vind ik. Alsof een roetveegpiet ipv een zwarte piet het leven van die mensen zóveel zwaarder gaat maken dan het blijkbaar nu al is.

Ik hoor nooit een concreet probleem, alleen maar algemeenheden, waar jij hier ook in vervalt.

Er is zelfs iemand gepromoveerd op het zwarte pietendebat :') . Ik lach er maar om, maar eigenlijk is het dieptriest.
https://www.volkskrant.nl/mensen/heleen ... bbedb7e50/


Leuk dat je even die Tweets erbij aanhaalt...
Schokkend om mensen de redigeren naar een doorgaans onbekende afkomst...

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:16

Asciugamano schreef:
Loretta schreef:


Mensen voelen zich in de hoek gedreven. Het is niet alleen zwarte piet die moet veranderen. Het is zoveel op uiteenlopende onderwerpen dat opeens anders moet. Er wordt zoveel van de mensen gevraagd dat ze nu zeggen. "Tot hier en niet verder."

Zoals wat dan, bijvoorbeeld?


Dit vraag ik me dus ook af. Wat 'moet' er nog meer veranderen dan? Waarom voelen mensen zich in een hoek gedreven?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:25

Misschien offtopic, maar zometeen op npo 2: medialogica, hoe extreem rechtse denkbeelden zich over de wereld verspreiden.

Loretta
Berichten: 8813
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:37

Asciugamano schreef:
Loretta schreef:

Mensen voelen zich in de hoek gedreven. Het is niet alleen zwarte piet die moet veranderen. Het is zoveel op uiteenlopende onderwerpen dat opeens anders moet. Er wordt zoveel van de mensen gevraagd dat ze nu zeggen. "Tot hier en niet verder."

Zoals wat dan, bijvoorbeeld?


De angst voor verandering zit erg diep. Niet voor niets zijn bepaalde partijen de laatste jaren zo enorm gegroeid. Het is gewoon jammer dat de manier waarop de samenleving verandert zo enorm contraproductief is.

Loretta
Berichten: 8813
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:37

nynke55 schreef:
Misschien offtopic, maar zometeen op npo 2: medialogica, hoe extreem rechtse denkbeelden zich over de wereld verspreiden.


Ga ik eens bekijken. Klinkt wel interresant.

Loretta
Berichten: 8813
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:46

Marie_Anne schreef:
[ Video ]

[ [url=m/Be06Pu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik geloof er niets van dat het daarom gaat. Dat is jouw reactie op zo'n beetje alles wat er speelt. Die arme Nederlanders die het zo verschrikkelijk slecht hebben, iedereen is erop uit om ze te pakken :(:)
Ik herhaal het maar weer eens: we staan nog steeds, al jaren, in de top 5 van gelukkigste en welvarendste landen ter wereld. We klagen alleen heel graag, blijkbaar maakt ons dat gelukkig. We zijn gewoon een verwend zeikend volkje, vind ik. Alsof een roetveegpiet ipv een zwarte piet het leven van die mensen zóveel zwaarder gaat maken dan het blijkbaar nu al is.

Ik hoor nooit een concreet probleem, alleen maar algemeenheden, waar jij hier ook in vervalt.

Er is zelfs iemand gepromoveerd op het zwarte pietendebat :') . Ik lach er maar om, maar eigenlijk is het dieptriest.
https://www.volkskrant.nl/mensen/heleen ... bbedb7e50/


Het is jammer dat dergelijke onderzoekers altijd 1 bepaalde groep ondervragen en onderzoeken. Als men echt een inclusieve samenleving wil creëren zou de vraag moeten zijn "Hoe krijgen we de grote groep Nederlanders die zich afzet tegen verandering mee?"

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:52

Loretta schreef:
De angst voor verandering zit erg diep. Niet voor niets zijn bepaalde partijen de laatste jaren zo enorm gegroeid. Het is gewoon jammer dat de manier waarop de samenleving verandert zo enorm contraproductief is.


Dat is zeker niet voor niets: de sturende rol van een aantal media (AD en Telegraaf onder andere), opzettelijke opruiing door racisten, het gebruik door populisten, en een heleboel mensen die doen alsof ze er zogenaamd niks van snappen...
Nogmaals: het is niet iets wat automatisch volgt op antiracisme-protesten. De reactie van goedwillende mensen op protesten (ook antiracismeprotesten, daarom hebben allerlei plekken het allang veranderd) is meestal een 'ik vind het allemaal wat overdreven maar als jullie er zo mee zitten doen we het wel anders'

Maar er wordt (door populisten/racisten) daadwerkelijk gezocht naar aanleidingen om mensen mee op te jutten en meer racistisch te maken. Niet om eerlijk met de gevoelens om te gaan, maar om zwarte mensen weer hun stem te ontnemen. Omdat degenen die dat verongelijkte gevoel aanwakkeren echt racistisch zijn en echt vinden dat niet-witte nederlanders niet hetzelfde recht verdienen om hun kleding te kiezen, hun geloof te belijden of hun stem te laten horen. Daar proberen ze neutralere mensen in mee te krijgen, mensen die zonder het voortdurend opjutten en porren niet zoveel moeite zouden hebben met de verandering of het misschien niet eens zouden hebben geweten.

Loretta
Berichten: 8813
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:58

Shadow0 schreef:
Popstra schreef:
Ja, die worden zo de tent uit gelokt en hun ,,haat,, word alleen maar verder ,,gevoerd,,


Dit is het argument dat mishandelende partners ook vaak aanhalen: 'jij lokt dit gewoon uit.' Net zolang tot de mishandelde partner op kousevoetjes door het huis sluipt, bang om het geweld en de haat vooral niet uit te lokken. Geen geluid maken, niets ongewilds doen en de partner vragen om ook rekening te houden met jouw ervaringen is al helemaal uit den boze.

Maar ik denk dat mensen die bv kiezen voor plaatjes van lynchpartijen of die gezellige facebookreacties hierboven toch echt helemaal zelf de keuze voor haat maken. Je plaatst zoiets niet zomaar. Je plaatst zoiets omdat je al gekozen hebt dat je daaraan mee wilt doen. Dat hoeft niet, dat is een keuze.


Ik heb al vaker gezegd dat ik geen partij kies in de zwarte pieten disxussie.
Maar vergelijkingen met mishandelende partners en dat soort dingen slaan de plank volledig mis.
Dat is zo of zo iets wat je veel ziet in dit soort discussies. De mensen die niet meegaan in een bepaalde "politiek correcte" standpunt worden gemarginaliseerd en naar beneden gehaald. Vind je het gek dat mensen dan hun hakken volledig in het zand zetten?

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:04

Loretta: dat doe je wel. Je kiest wel degelijk partij. Jij kiest ervoor om hier te reageren, en je kiest ervoor om een bepaalde kant steeds te verdedigen door steeds de zogenaamd-neutrale vragen/standpunten vanuit slechts 1 perspectief te herhalen.
En als je zelf het onderwerp niet opzoekt hoef je je hakken niet in het zand te zetten. Jij gaat dit aan, dus jij kunt worden aangesproken op wat je hier zegt en doet. En wat je doet is wat al veel te vaak gebeurt met het verhaal van populisten: namelijk negeren dat die niet te goeder trouw zijn, niet het belang van de mensen voor ogen hebben, en verder actief racisme promoten.