Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 00:09

mysa schreef:
Ik weet niet wat hij zoal uitkraamt maar van wat ik er van meegekregen heb fulmineert hij voornamelijk tegen de islam?



Klopt, maar de gewone burger geeft soms zelfs de islam de schuld van de discussie over ZP, terwijl die zich helemaal niet mengt in de discussie over ZP.
En hij heeft natuurlijk wel soms grove bewoordingen over vluchtelingen, asielzoekers enz.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 00:14

Electra63 schreef:
Loretta schreef:
Deze discussie speelt al jaren. Als je ziet wat er bereikt is op het gebied van racisme bestrijding dan is dat net niks. Er is alleen maar meer haat in de samenleving gekomen.


Van de week op televisie zei iemand dat omdat Geert Wilders, als politicus zoveel vrijheid heeft om zijn mening te verkondigen, dit doorsijpelt en iedereen daarom, met name op Social media, maar zijn gal kan spuwen. Er is geen schaamte meer.


Geert Wilders gooit ook graag nog een beetje extra olie op het vuur.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 00:18

Electra63 schreef:
Van de week op televisie zei iemand dat omdat Geert Wilders, als politicus zoveel vrijheid heeft om zijn mening te verkondigen, dit doorsijpelt en iedereen daarom, met name op Social media, maar zijn gal kan spuwen. Er is geen schaamte meer.

Dat vind ik wel erg veel 'eer' voor iemand die ook maar een product is van onze samenleving.

Volgens mij staat tegenover elke 'facebook-extremist' iemand die zich buiten de discussie houdt, maar die laatste valt minder op. Wat mij wel opvalt is hoe geheimzinnig veel sinterklaasintochtclubjes zijn. Ik zou graag weten waar in deze omgeving roetveegpieten meedoen, maar daar is bijna niet achter te komen. De flyers die ik gevonden heb vertonen wel opvallende gelijkenissen. Bijna overal staan alleen 'pieten' vermeld en geen 'zwarte pieten', maar de overal terugkerende toevoeging 'ouderwets gezellig' doet mij vermoeden dat er weinig roetveegpieten te zien zullen zijn. Jammer, we lopen hier met wel meer dingen achter en dit bevestigt dat maar weer eens.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:37

Loretta schreef:
Soms lijkt het wel alsof men denkt dat als zwarte piet is afgeschaft dat alle racisme vervolgens als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat is natuurlijk niet het geval. Zwarte piet is maar een heel klein onderdeeltje van het probleem.deze discussie gaat al jaren en het heeft ons nog geen steek dichter bij elkaar gebracht. Eerder heeft het de tegenstellingen vergroot.

Dat is een erg negatieve kijk op de werkelijkheid en in mijn ogen niet waar.
Erg veel mensen, ook in dit topic, zijn wel degelijk gaan nadenken en van mening veranderd. Het bewijs is dat er al op veel plaatsen andere zwarte Pieten te zien zijn! Dus er is wel degelijk veel bereikt!
Nu het laatste zetje nog even om de halstarrigen te overtuigen en dit gezeur is klaar. ;)
Het klopt dat zwarte Piet maar 1 voorbeeld van racisme is maar als het ene opgelost is, volgt het ander enz.
Als we niks (willen) veranderen, zal een deel van onze bevolking zich altijd gekwetst , achtergesteld en buitengesloten blijven voelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:40

Loretta schreef:
Electra63 schreef:


Van de week op televisie zei iemand dat omdat Geert Wilders, als politicus zoveel vrijheid heeft om zijn mening te verkondigen, dit doorsijpelt en iedereen daarom, met name op Social media, maar zijn gal kan spuwen. Er is geen schaamte meer.


Geert Wilders gooit ook graag nog een beetje extra olie op het vuur.

Geert Wilders is gewoon graag een opruiende klootzak. Het onderwerp doet er niet toe, ook niet als hij eerder iets tegenstrijdigs heeft beweert. Een verstandig mens negeert die man gewoon.

Puppetje
Berichten: 1013
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:40

Hoe kijken jullie er tegenaan dat "kerst" nu ook een probleem wordt?

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:41

Puppetje schreef:
Hoe kijken jullie er tegenaan dat "kerst" nu ook een probleem wordt?


Waarom? Omdat de kerstman een blanke man is? Of wat zou de reden kunnen zijn dan?

Puppetje
Berichten: 1013
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:45

Nee omdat er mensen in ons land wonen die geen kerst vieren. Geen kerstmarkt maar wintermarkt, Geen kerstdiner op scholen maar winterdiner. Ik meen dit gisteren ergens gelezen te hebben. Zal eens zoeken waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:45

De kerstman werkt discriminatie van kleine mensen in de hand.
Een kind kan een klein persoon zien en roepen dat het een elfje is.

Puppetje
Berichten: 1013
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:47

Het stond in de Telegraaf....
Hoe betrouwbaar is dat.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:48

Puppetje schreef:
Hoe kijken jullie er tegenaan dat "kerst" nu ook een probleem wordt?

Ik ervaar nergens dat kerst een probleem wordt? Misschien ligt dat aan mij, trouwens, want ik ben dusdanig dol op kerst dat ik alle negatieve berichten filter en niet lees 8-).

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:51

Puppetje schreef:
Nee omdat er mensen in ons land wonen die geen kerst vieren. Geen kerstmarkt maar wintermarkt, Geen kerstdiner op scholen maar winterdiner. Ik meen dit gisteren ergens gelezen te hebben. Zal eens zoeken waar.


In de middeleeuwen, toen bijna iedereen officieel christen was, heetten dit soort dingen gewoon "het vette eten feest".

Ik vind het als christen een opluchting als al die commercie gewoon 'wintermarkt' heet.

Ik kan mij niet voorstellen dat de betekenis van het kerstfeest gekocht zou kunnen worden en in de praktijk doen de verschillende ""kerst"" markten niet eens die poging.

Dus uit respect voor het christendom: noem al díe toeters en bellen maar gewoon naar iets anders.

Overigens zijn christenen een minderheid, tegenwoordig. Net zoals heel veel andere groepen, zo gaat het in Nederland. Vanouds een land als een bonte lappendeken.

(En hoewel het Kerstkind de wenkbrauwen fronst, citeren wij hier in huis als echte Sinterklaas vierders de rap
"Santa Klaus raus, rot op met je slee naar de u s of ee"... )
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-11-19 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38321
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:56

enzino schreef:
De kerstman werkt discriminatie van kleine mensen in de hand.
Een kind kan een klein persoon zien en roepen dat het een elfje is.

Nee hoor want een elfje heeft spitse oren! Maar om even op vooroordelen en racisme terug te komen, dertig jaar geleden werd hier bij de buren ingebroken. Ik zag Marokkaanse jongens over de sloot springen en heb meteen 112 gebeld. Want de buren waren op vakantie en dus klopte dit niet. Nummerbord opgeschreven en toen de politie even later arriveerde en ik alles doorgaf zei eentje: mag het niet zeggen maar zullen die gekleurde jongens uit Utrecht wel zijn. Auto bleek op naam van een katvanger te staan en ze hebben ze nooit kunnen pakken.
Het meest erge was het feit dat de buren overstreek thuiskwamen en de buurman een dodelijk infarct kreeg toen hij zijn compleet overhoop gehaalde huis zag.

Ik mag en wil niet discrimineren maar ook nu, 30 jaar later zie ik in opsporing verzocht bijna alleen maar filmpjes van getinte jonge mensen die pinnen met gestolen bankpassen en dan gaat mijn bloed toch koken. En dat maakt het verdomd moeilijk om niet racistisch te zijn.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:01

@Bigone: volgens mij wordt het pas racistisch als jij een keurig Marokkaans meisje in de apotheek wegstuurt 'omdat ze een tintje heeft' of een sollicitant v/m met een dijk van een cv niet aanneemt om het enkele feit dat hij van Marokkaanse komaf is.

BigOne
Berichten: 38321
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:08

Janneke2 schreef:
@Bigone: volgens mij wordt het pas racistisch als jij een keurig Marokkaans meisje in de apotheek wegstuurt 'omdat ze een tintje heeft' of een sollicitant v/m met een dijk van een cv niet aanneemt om het enkele feit dat hij van Marokkaanse komaf is.

Klopt maar ik heb dus, ondanks dat ik vervloek , wel een vooroordeel over jonge gekleurde jochies die in dikke auto’s rijden met dure kleding en sieraden om. Als 12 jarige en net op de middelbare gingen we veel om met gastarbeiders die hun kinderen ook op school hadden want toen waren er geen islamitisch e scholen. Meest fijne en hartelijke mensen die ik kende. Dus zeker van huis uit nooit met vooroordelen over andersdenkenden/nationaliteiten opgevoed. En ik vind het steeds lastiger worden, veertig jaar later, dat dat beeld steeds vaker geweld word aangedaan . Los van ZP discussie , gewoon roetveegpiet en iedereen blij.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:18

Puppetje schreef:
Nee omdat er mensen in ons land wonen die geen kerst vieren. Geen kerstmarkt maar wintermarkt, Geen kerstdiner op scholen maar winterdiner. Ik meen dit gisteren ergens gelezen te hebben. Zal eens zoeken waar.


Dit is een welbewuste tactiek die zowel in de VS als helaas hier in Nederland en Belgie wordt gebruikt om anti-moslim-gevoelens op te lossen. Meestal gaat het over berichten die uit context zijn gelicht, in Nederland vind je die steevast bij het AD en de Telegraaf, in Belgie weet ik even de naam van het blad niet meer.
Zo was er een kerstmarkt die wintermarkt werd omdat die markt ook na de kerst nog te bezoeken was en allerlei andere dingen had, zoals een ijsbaan. Was ook gewoon door de ondernemers zelf besloten...
Of folders van winkels die het over 'feestmaand' hebben omdat het nou eenmaal een maand is met 3 feesten, waar verder gewoon kerststollen in staan, maar ook oliebollen en pepernoten (die nou eenmaal niet zo veel met kerst te maken hebben.)
(Openbare) scholen die iets aanpassen, bijvoorbeeld omdat ze sowieso neutraal zijn en geen geloofsrichting hebben, en bijvoorbeeld ook met kinderen van Jehova's getuigen te maken hebben die niet meedoen aan een kerstuitvoering maar wellicht wel aan een schooluitvoering. (Dit is ook niets nieuws, dat speelde 30 jaar terug ook al.)

Kortom: niks aan de hand. Valse #ophef, gecreeerde frustratie.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:21

Puppetje schreef:
Nee omdat er mensen in ons land wonen die geen kerst vieren. Geen kerstmarkt maar wintermarkt, Geen kerstdiner op scholen maar winterdiner. Ik meen dit gisteren ergens gelezen te hebben. Zal eens zoeken waar.


Ik noem het al mijn hele leven het midwinterfeest 8-) :Y) :+

Nee grapje ik noem het ook kerst. Maar ik vier niet de geboorte van Jezus.

Bedoel je dat?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:51

Loretta schreef:
Soms lijkt het wel alsof men denkt dat als zwarte piet is afgeschaft dat alle racisme vervolgens als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat is natuurlijk niet het geval. Zwarte piet is maar een heel klein onderdeeltje van het probleem.deze discussie gaat al jaren en het heeft ons nog geen steek dichter bij elkaar gebracht. Eerder heeft het de tegenstellingen vergroot.


Definieer 'men' eens? Ik heb absoluut niet de illusie dat racisme verdwijnt als we massaal overgaan naar de roetveegpieten.

Ik vind juist dat er eindelijk actie in de zaak komt. Ontzettend triest dat dit ten koste moet gaan van mensen. Dat statement van het Nederlands elftal, statement van Rutte (finally), statement van Wijnaldum en de Jong die na het eerste doelpunt (dat zelfs verder gaat dan de landsgrenzen), het statement tijdens het voetbalgala van Infantino, de roetveegpieten, de vele berichten in de media van onder andere BN'ers die wel de roetveegpiet promoten en niet meer achter ZP staan.

Ik vind het triest van mezelf dat ik er blijkbaar tien jaar voor nodig heb gehad, ik herkende namelijk het fragment van Doutzen Kroes bij Pauw nog. Zij had daar imo een terecht punt en ik dacht pfff onze Sinterklaas, onze zwarte piet. Pas nu denk ik, ze had toen wel een goed punt.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:32

Puppetje schreef:
Nee omdat er mensen in ons land wonen die geen kerst vieren. Geen kerstmarkt maar wintermarkt, Geen kerstdiner op scholen maar winterdiner. Ik meen dit gisteren ergens gelezen te hebben. Zal eens zoeken waar.


Ik, en met mij de meeste Nederlanders, vier geen suikerfeest, maar dat wil toch niet zeggen dat het dan een andere naam krijgt? Dat is zo'n raar argument, mensen vieren het niet en dus gaan ze de naam veranderen.

Los daarvan, ik denk dat je echt niet bang hoeft te zijn als jij het gewoon kerst blijft noemen. En als er toevallig ook nog wat mensen in Nederland wonen, die het woord kerst niet over de lippen kunnen krijgen, dan is dat toch echt hun probleem. Ik zie niet in hoe jij, ik of iemand anders daar last van kan hebben.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:35

Zohad ik er nog niet over nagedacht inderdaad. Interessant! Eigenlijk terecht dat een feest dat al jaaaaren niks meer met de geboorte van Christus heeft te maken voor de meesten eens een meer algemene naam krijgt. Maar is denk ik wel een andere discussie dan dit.

Overigens zeggen de VS bewoners al tijden "happy holidays", om kerst en nieuwjaar ineen te pakken :j

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:55

Kerst word over heel de wereld gevierd. Lijkt me niet dat daar moeilijk over gedaan gaat worden.
Er zijn ook geloven die geen verjaardag vieren. Moet dat dan ook maar afgeschaft worden?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:59

bigone schreef:
enzino schreef:
De kerstman werkt discriminatie van kleine mensen in de hand.
Een kind kan een klein persoon zien en roepen dat het een elfje is.

Nee hoor want een elfje heeft spitse oren! Maar om even op vooroordelen en racisme terug te komen, dertig jaar geleden werd hier bij de buren ingebroken. Ik zag Marokkaanse jongens over de sloot springen en heb meteen 112 gebeld. Want de buren waren op vakantie en dus klopte dit niet. Nummerbord opgeschreven en toen de politie even later arriveerde en ik alles doorgaf zei eentje: mag het niet zeggen maar zullen die gekleurde jongens uit Utrecht wel zijn. Auto bleek op naam van een katvanger te staan en ze hebben ze nooit kunnen pakken.
Het meest erge was het feit dat de buren overstreek thuiskwamen en de buurman een dodelijk infarct kreeg toen hij zijn compleet overhoop gehaalde huis zag.

Ik mag en wil niet discrimineren maar ook nu, 30 jaar later zie ik in opsporing verzocht bijna alleen maar filmpjes van getinte jonge mensen die pinnen met gestolen bankpassen en dan gaat mijn bloed toch koken. En dat maakt het verdomd moeilijk om niet racistisch te zijn.

Heb je je wel eens afgevraagd hoe dat komt? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:05

Popstra schreef:
Kerst word over heel de wereld gevierd. Lijkt me niet dat daar moeilijk over gedaan gaat worden.
Er zijn ook geloven die geen verjaardag vieren. Moet dat dan ook maar afgeschaft worden?



kerst is echter niet over de hele wereld hetzelfde

en als wij ons zo lijdzaam laten overrulen gaat dat vanzelf

https://www.nieuwwij.nl/opinie/kerstmoslim/

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:05

Er wordt niet moeilijk gedaan over kerst.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:07

Hoe komt dat dan volgens jou Asciugamano?