Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41949
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:14

Zwarte Piet is een ridiculiserend karikatuur. Dus past per definitie in de omschrijving racistisch.

Karl66

Berichten: 29781
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:41

Alleen dacht de rechter daar anders over en heeft die uitspraak iets meer waarde dan de mening van _Sans87_.

Het is ook helemaal niet relevant of zwarte piet racistisch is. Het wordt door mensen als racistisch ervaren, die mensen hebben er last van en hebben er problemen mee. Het is een kleine moeite om er iets aan te doen en over te stappen op roetveeg piet, dus laten we dat alsjeblieft zo snel mogelijk doen. Maar door zwarte piet te koppelen aan het Amerikaanse, racistische blackface en op die manier zwarte piet door associatie ook racistisch te maken, werkt alleen maar tegen.

Sakura789

Berichten: 2833
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:44

Dan hadden we dat eerder op moeten pakken als samenleving. Daarin hebben we m.i. gefaald.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41949
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:47

Karl66 schreef:
Alleen dacht de rechter daar anders over en heeft die uitspraak iets meer waarde dan de mening van _Sans87_.

Het is ook helemaal niet relevant of zwarte piet racistisch is. Het wordt door mensen als racistisch ervaren, die mensen hebben er last van en hebben er problemen mee. Het is een kleine moeite om er iets aan te doen en over te stappen op roetveeg piet, dus laten we dat alsjeblieft zo snel mogelijk doen. Maar door zwarte piet te koppelen aan het Amerikaanse, racistische blackface en op die manier zwarte piet door associatie ook racistisch te maken, werkt alleen maar tegen.

Mwa, die uitspraak van 2018 ligt wel wat genuanceerder, Karl66 :D.

Popstra
Berichten: 13896
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:04

nynke55 schreef:
Typisch dan dat de grootste schreeuwers zo langzamerhand het onderspit delven, zwarte piet word toch echt roetveegpiet.

Ik denk dat als zonder al het gedoe er omheen de pieten langzaamaan roetveeg waren geworden er zelfs geen haan naar had gekraaid.

Karl66

Berichten: 29781
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:06

_San87_ schreef:
Karl66 schreef:
Alleen dacht de rechter daar anders over en heeft die uitspraak iets meer waarde dan de mening van _Sans87_.

Het is ook helemaal niet relevant of zwarte piet racistisch is. Het wordt door mensen als racistisch ervaren, die mensen hebben er last van en hebben er problemen mee. Het is een kleine moeite om er iets aan te doen en over te stappen op roetveeg piet, dus laten we dat alsjeblieft zo snel mogelijk doen. Maar door zwarte piet te koppelen aan het Amerikaanse, racistische blackface en op die manier zwarte piet door associatie ook racistisch te maken, werkt alleen maar tegen.

Mwa, die uitspraak van 2018 ligt wel wat genuanceerder, Karl66 :D.


Jij beweert dat het volgens die rechter wel racisme was?

lenaa_tje

Berichten: 10351
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:09

Popstra schreef:
nynke55 schreef:
Typisch dan dat de grootste schreeuwers zo langzamerhand het onderspit delven, zwarte piet word toch echt roetveegpiet.

Ik denk dat als zonder al het gedoe er omheen de pieten langzaamaan roetveeg waren geworden er zelfs geen haan naar had gekraaid.

Dat denk ik ook maar soms heeft iets wel tijd nodig.

lenaa_tje

Berichten: 10351
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:12

_San87_ schreef:
Zwarte Piet is een ridiculiserend karikatuur. Dus past per definitie in de omschrijving racistisch.

Al is dat zo, dat verandert niet direct iets wat een grote groep mensen in bepaalde delen van het land vinden. En als het tegen geluid daar sowieso geen rol (lijkt) te spelen maakt dat het wel lastig.
Dat maakt de situatie ook wel ingewikkeld en zorgelijk.

Cer

Berichten: 30204
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:13

_San87_ schreef:
Zwarte Piet is een ridiculiserend karikatuur. Dus past per definitie in de omschrijving racistisch.

Ja en dat zie ik persoonlijk dus niet... maar ook gewoon echt niet..
En ik kom qua antwoorden niet verder dan "ga maar beter lezen" en "het is gewoon zo".

Wat maakt dat men de persoon zwarte piet in NL zo negatief ziet?

Als ze m aan een touw achter zich aanslepen, of mishandelen, of een waaier laten dragen oid... dan zou ik het beter begrijpen. Maar ik zie de link gewoon niet zo. En dat bedoel ik niet denigrerend..
maar als ik daar wat over vraag, dán ben ik dus Pro Zwarte piet..
En dan is de dialoog weg..

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:14

Maar hoe kan een figuur die niet echt bestaat een racistische uitwerking hebben? Zoals als Cer ook al vroeg: hoe werkt dat dan? Een term als "zwarte piet is racisme" is mij te breed, want zwarte piet is geen echt mens en hoort dus niet tot een ras. Althans in mijn ogen is dat zo. Er is een bevolkingsgroep die zich identificeert met zwarte piet en zodoende zich racistisch bejegend voelt. Door de hele commerciele reutemeteut voelen ze zich achtergesteld en verzetten zich ertegen. Hun werkelijke opponent binnen de kaders van de racistische bejegening zijn niet de plaatjes op inpakpapier, maar de hooligans, de aanhangers van Wilders, de FvD stemmers en anderen die open zijn over hun racistische denkwijzen en manier van handelen. Die mensen zijn er nog steeds in onze samenleving en daarnaast is er ook een hoop stil racisme gaande. Maar als sinterklaas straks afgeschaft is en we vanaf september in de kerst gedompeld worden, dan zijn de voorkeursgevoelens in bepaalde bevolkingsgroepen niet verdwenen.
En even voor de duidelijkheid, ik wil dat raciscme en discriminatie verdwijnen uit de wereld en dan op een duurzame manier. Ik ben geen kind, ik heb geen kinderen en dus kan sinterklaas als cultuurverschijnsel me niet zo veel schelen. Niet voor zwarte piet, wel voor een betere wereld. Niet tegen zwarte piet, maar wel tegen racisme.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41949
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:32

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:

Mwa, die uitspraak van 2018 ligt wel wat genuanceerder, Karl66 :D.


Jij beweert dat het volgens die rechter wel racisme was?

Nee, ik beweer dat de uitspraak genuanceerder ligt dan een hard 'Zwarte Piet is geen racisme'. Dat is en zal door de rechtbank namelijk nooit zo stellig beweerd kunnen worden.

Dit staat letterlijk in de uitspraaktekst:

'Het kabinet heeft erkend dat in de vertolking van Zwarte Piet negatieve stereotyperingen
een rol kunnen spelen. Deze kunnen onbedoeld discriminatie en vooroordelen in de hand
werken. Het kabinet is eveneens van mening dat een verbod op Zwarte Piet niet de uitweg
is, maar dat de overheid wel een rol kan spelen om een respectvolle dialoog te faciliteren
zodat er vanuit de maatschappij initiatieven ontstaan om Zwarte Piet een figuur te laten
zijn die iedereen recht doet.' Bron: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... etzaak.pdf


Vooralsnog lees je in de verdere uitspraak voornamelijk dat er besloten is de intocht door te laten gaan zoals deze is, omdat de stichting die de rechtszaak aanspande niet voldaan heeft aan de eisen. Zoals ook hier te lezen:

'De wet stelt dan als eis dat voorafgaand aan het beginnen van een rechtszaak overleg wordt gevoerd met de andere partij over wat van de rechter wordt gevraagd. Dit overleg heeft niet plaatsgevonden. Daarom kan de Stichting niet worden ontvangen in haar vorderingen en komt de rechter niet toe aan een inhoudelijke beoordeling.'

Bron: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... -2018.aspx

Dus stellig beweren dat de rechtbank heeft gezegd dat Zwarte Piet geen racisme is, klopt ook niet.

Sakura789

Berichten: 2833
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:35

Cer schreef:
_San87_ schreef:
Zwarte Piet is een ridiculiserend karikatuur. Dus past per definitie in de omschrijving racistisch.

Ja en dat zie ik persoonlijk dus niet... maar ook gewoon echt niet..
En ik kom qua antwoorden niet verder dan "ga maar beter lezen" en "het is gewoon zo".

Wat maakt dat men de persoon zwarte piet in NL zo negatief ziet?

Als ze m aan een touw achter zich aanslepen, of mishandelen, of een waaier laten dragen oid... dan zou ik het beter begrijpen. Maar ik zie de link gewoon niet zo. En dat bedoel ik niet denigrerend..
maar als ik daar wat over vraag, dán ben ik dus Pro Zwarte piet..
En dan is de dialoog weg..


Dat jij het niet ziet, hoeft niet te betekenen dat dit voor heel veel Nederlanders wel het gevoel is. Voor mij persoonlijk is het ook geen racisme, want ik heb er geen last van. Alleen heel veel mensen worden wel racistisch bejegend vanwege hun huidskleur in combinatie met de huidskleur van zwarte piet. Voor deze mensen is zwarte piet wel racistisch. Kijk anders Pauw even van gisteren, deze traditie is voor heel veel mensen echt een groot probleem. En dan hoor je nog niet eens alle verhalen. Luister eens naar de mensen die aangeven hier moeite mee te hebben en die geraakt worden, waarvan de kinderen de last meedragen en ook de kleinkinderen hinder van ondervinden.

Ik lees nu steeds meer posts dat jij de linken niet ziet of geen antwoord op je vraag krijgt. Helaas kan ik dat niet helemaal plaatsen. Volgens mij is er een overduidelijke associatie met het slavernij verleden en is de vraag terecht of we dit willen aanpassen, zodat het niet kwetsend is voor een grote groep die het betreft.

Het is jammer dit zo over de landsgrenzen heen gaat. Alleen vinden/vonden wij ook allemaal niet iets van het stierenvechten? Terwijl dit ook een traditie is in een land? En omdat het daar een traditie is, moeten wij er maar niets van vinden? Dat men het uit verbanden rukt, is ook logisch. Een Kim Kardashian heeft een heel ander referentiekader, leeft in een hele andere cultuur en heeft een andere achtergrond. Niet dat ze per definitie een goed punt heeft, maar ze heeft wel een punt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41949
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:45

lenaa_tje schreef:
_San87_ schreef:
Zwarte Piet is een ridiculiserend karikatuur. Dus past per definitie in de omschrijving racistisch.

Al is dat zo, dat verandert niet direct iets wat een grote groep mensen in bepaalde delen van het land vinden. En als het tegen geluid daar sowieso geen rol (lijkt) te spelen maakt dat het wel lastig.
Dat maakt de situatie ook wel ingewikkeld en zorgelijk.

Nee, dat verandert inderdaad niet meteen iets. Er is een verandering in zienswijze nodig om dat te bereiken.

En het is als witte Nederlander die dol is op zijn/haar traditie heel moeilijk te beseffen dat een figuur als Zwarte Piet erg verkeerd over kan komen en ook komt, gezien internationale reacties.


Cer schreef:
_San87_ schreef:
Zwarte Piet is een ridiculiserend karikatuur. Dus past per definitie in de omschrijving racistisch.

Ja en dat zie ik persoonlijk dus niet... maar ook gewoon echt niet..
En ik kom qua antwoorden niet verder dan "ga maar beter lezen" en "het is gewoon zo".

Wat maakt dat men de persoon zwarte piet in NL zo negatief ziet?

Als ze m aan een touw achter zich aanslepen, of mishandelen, of een waaier laten dragen oid... dan zou ik het beter begrijpen. Maar ik zie de link gewoon niet zo. En dat bedoel ik niet denigrerend..
maar als ik daar wat over vraag, dán ben ik dus Pro Zwarte piet..
En dan is de dialoog weg..

Als je googlet op kunstwerken, spotprenten en verhalen/boekjes (bijvoorbeeld Donald Duck, als bekendste voorbeeld) uit voorgaande eeuwen, dan zie je dat Afrikanen altijd op een bepaalde spottende manier afgebeeld worden. Namelijk zwart, met rode lippen en kroeshaar, meestal een gouden oorring. Erg stereotyperend.

Leg dat in het verlengde van het slavernij verleden, waar zwarte mensen minder dan niks waren in de ogen van witte mensen, en dat doortrekt naar nu, waar een witte man geholpen wordt door zwarte mensen met rode lippen en kroeshaar met een gouden ring in het oor.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je dan niet ziet hoe kwetsend en racistisch Zwarte Piet dan is. Ondanks dat Zwarte Piet door ons witte mensen als leuk, lief, grappig e.d. gezien wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41949
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:04

Afbeelding

Zo werd Sjimmie van Sjors en Sjimmie vroeger getekend.

https://www.doorbraak.eu/blog/wp-conten ... Kuifje.jpg (kan er geen zichtbaar plaatje van maken).

Afbeelding

Zo werden Afrikanen vroeger uitgebeeld in stripboeken (hier Kuifje en Donald Duck, die laatste is later aangepast).

Ik denk dat de gemeenschappelijke trekken met Zwarte Piet overduidelijk zijn.

Cer

Berichten: 30204
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:07

Stierenvechten en de zw p discussie vergelijken.. nee dat zie ik ook niet..

Citaat:
Ik lees nu steeds meer posts dat jij de linken niet ziet of geen antwoord op je vraag krijgt.

Dat is niet 'steeds meer'.. dat is een herhaling van een eerdere vraag.. Dat je dit als 'steeds meer' benoemd, geeft mij weer het idee dat je mij een zeur vind, en dus de dialoog sluit.

vwb Paauw, ik ben afgehaakt na de zin "we maken elkaar letterlijk in dit land kapot"..

En dan heel neutraal, ik hoop dat mensen dit neutraal kunnen lezen.
Vwb de overduidelijke link met slavernij. Nee ik zie dat niet.
Piet is geen 'slaaf' van de sint meer.
Piet is gekleed als Moorse page
Piet is geschminkt als Black Face, en dat was racisme, geen slavernij (als ik het goed gelezen heb).

Dus JA ik snap dat het niet leuk is als je 'ras' (mag ik dat zo zeggen), nagedaan wordt in wat voor vorm dan ook. En dit is, denk ik, ook de enige keer wanneer het zo gebeurd (dus kwa festiviteiten of optochten of iets). Er is, even uit mijn hoofd, geen enkel ander 'feest' in Nederland (wel in een paar andere landen) waarbij er verkleed wordt als een ander 'ras'. (carnaval en dat soort idioterie daargelaten.. Overigens dáár kan ik me wel voorstellen dat er racistische karakters / verkleedpartijen zijn, maar dat is omdat sommige mensen gewoon knettergek zijn, en dat zou zeker verboden moeten worden, maar ik vier geen carnaval dus dat weet ik niet zeker).

Vanuit dat oogpunt kan het ook echt niet. Je kunt je niet verkleden als ander ras.
Je kan je als witte nederlander wel verkleden als oostenrijker inclusief rare broek, je kan je als dame verkleden als egyptische prinses, haremdame, cowgirl whater. Maar niet als slaaf of page of moslim (ik zou ook niet weten hoe je dat doet, maar dat terzijde) . Misschien wel als bisschop, dat weet ik niet.

Dus dat snap ik allemaal..
Alleen de directie link: zwarte piet = racisme zie ik niet op die manier.

Ik snap dat je discrimineert als je k*er-zwarte piet tegen een donker iemand zegt, en dat iemand uitscheld als je k*er-rooie tegen een witte vrouw met rood haar zegt.
Hoewel ik dan weer niet vind dat het ene erger is dan het andere, ik vind dit beide vreselijk. Het ene word misschien wel zwaarder veroordeeld dan het ander, dat weet ik bij wet niet uit mn hoofd.

Na ja, lang verhaal, ik sta er verder neutraal in, en omdat ik toch wel vrees om aangeduid te worden als racist of pro zwarte piet of iets in die richting, voel ik me op zich niet heel prettig meer in dit gesprek :)

Vwb sjors en sjimmie, ja die is aangepast maar nog steeds gekleurd, dus dat is wel prima?
zwarte piet mag heel niet meer gekleurd zijn.. dus geen rode lippen en geen oorbellen meer is niet genoeg. Ik vind de vergelijking met sjors&sjimmie niet op gaan eigenlijk..

edit:
@_San87_: dank voor je antwoord :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41949
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:11

Hier nog een paar prenten/boeken van vroeger:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gelijkenis met Zwarte Piet van nu is onmiskenbaar, me dunkt.

Janneke2

Berichten: 23017
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:43

Citaat:
Als je googlet op kunstwerken, spotprenten en verhalen/boekjes (bijvoorbeeld Donald Duck, als bekendste voorbeeld) uit voorgaande eeuwen, dan zie je dat Afrikanen altijd op een bepaalde spottende manier afgebeeld worden. Namelijk zwart, met rode lippen en kroeshaar, meestal een gouden oorring. Erg stereotyperend.

Leg dat in het verlengde van het slavernij verleden, waar zwarte mensen minder dan niks waren in de ogen van witte mensen, en dat doortrekt naar nu, waar een witte man geholpen wordt door zwarte mensen met rode lippen en kroeshaar met een gouden ring in het oor.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je dan niet ziet hoe kwetsend en racistisch Zwarte Piet dan is. Ondanks dat Zwarte Piet door ons witte mensen als leuk, lief, grappig e.d. gezien wordt.


...en ik heb nog een staartje meegemaakt, dat ik mijn moeder hoorde zeggen 'dat Zwarte Piet krom moest praten' (= dat dat de bedoeling was, onderdeel is van het typetje) en dat ze het bij een intocht zo schattig vond dat-ie met een duits accent ging praten.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:55

Cer schreef:
Stierenvechten en de zw p discussie vergelijken.. nee dat zie ik ook niet..

Citaat:
Ik lees nu steeds meer posts dat jij de linken niet ziet of geen antwoord op je vraag krijgt.

Dat is niet 'steeds meer'.. dat is een herhaling van een eerdere vraag.. Dat je dit als 'steeds meer' benoemd, geeft mij weer het idee dat je mij een zeur vind, en dus de dialoog sluit.

vwb Paauw, ik ben afgehaakt na de zin "we maken elkaar letterlijk in dit land kapot"..

En dan heel neutraal, ik hoop dat mensen dit neutraal kunnen lezen.
Vwb de overduidelijke link met slavernij. Nee ik zie dat niet.
Piet is geen 'slaaf' van de sint meer.
Piet is gekleed als Moorse page
Piet is geschminkt als Black Face, en dat was racisme, geen slavernij (als ik het goed gelezen heb).

Dus JA ik snap dat het niet leuk is als je 'ras' (mag ik dat zo zeggen), nagedaan wordt in wat voor vorm dan ook. En dit is, denk ik, ook de enige keer wanneer het zo gebeurd (dus kwa festiviteiten of optochten of iets). Er is, even uit mijn hoofd, geen enkel ander 'feest' in Nederland (wel in een paar andere landen) waarbij er verkleed wordt als een ander 'ras'. (carnaval en dat soort idioterie daargelaten.. Overigens dáár kan ik me wel voorstellen dat er racistische karakters / verkleedpartijen zijn, maar dat is omdat sommige mensen gewoon knettergek zijn, en dat zou zeker verboden moeten worden, maar ik vier geen carnaval dus dat weet ik niet zeker).

Vanuit dat oogpunt kan het ook echt niet. Je kunt je niet verkleden als ander ras.
Je kan je als witte nederlander wel verkleden als oostenrijker inclusief rare broek, je kan je als dame verkleden als egyptische prinses, haremdame, cowgirl whater. Maar niet als slaaf of page of moslim (ik zou ook niet weten hoe je dat doet, maar dat terzijde) . Misschien wel als bisschop, dat weet ik niet.

Dus dat snap ik allemaal..
Alleen de directie link: zwarte piet = racisme zie ik niet op die manier.

Ik snap dat je discrimineert als je k*er-zwarte piet tegen een donker iemand zegt, en dat iemand uitscheld als je k*er-rooie tegen een witte vrouw met rood haar zegt.
Hoewel ik dan weer niet vind dat het ene erger is dan het andere, ik vind dit beide vreselijk. Het ene word misschien wel zwaarder veroordeeld dan het ander, dat weet ik bij wet niet uit mn hoofd.

Na ja, lang verhaal, ik sta er verder neutraal in, en omdat ik toch wel vrees om aangeduid te worden als racist of pro zwarte piet of iets in die richting, voel ik me op zich niet heel prettig meer in dit gesprek :)

Vwb sjors en sjimmie, ja die is aangepast maar nog steeds gekleurd, dus dat is wel prima?
zwarte piet mag heel niet meer gekleurd zijn.. dus geen rode lippen en geen oorbellen meer is niet genoeg. Ik vind de vergelijking met sjors&sjimmie niet op gaan eigenlijk..

edit:
@_San87_: dank voor je antwoord :j

Ik snap jouw redenering en standpunt, maar dat is wel zoals jij het ervaart, veel anderen ervaren zwarte Piet wel als racistisch. Dus dan gaat het er misschien vooral om in hoeverre jij jouw standpunt en beleving maatgevend vindt.

Persoonlijk vind ik het wel degelijk erger als iemand uitgescholden voor k*nkerzwartepiet om zijn huidskleur dan k*nkerrooie om zijn rode haar. Dat heeft met de context te maken. Zelf had ik als kind rood haar en werd daar weleens om uitgescholden. Dat was vervelend, maar het is geen racisme. Uitgescholden worden om je huidskleur is nadrukkelijk bedoeld om je het gevoel te geven dat jij er als gekleurde niet bij hoort, dat je minderwaardig bent omdat men jouw 'soort' niet moet.

Cer

Berichten: 30204
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:05

Citaat:
Dus dan gaat het er misschien vooral om in hoeverre jij jouw standpunt en beleving maatgevend vindt.

Ik vind mijn standpunt en beleving zeker niet maatgevend... en excuus als het zo overkomt.

Juist omdat ik er geen ervaring mee heb, vanwege mijn 'white privelige' uiterlijk (wat ondertussen soms ook een soort reden is om je te schamen, en dan ben ik niet eens een blanke middelbare man, want dan heb je het helemaal gedaan .. :P ) probeer ik uit te vragen hoe het komt en waar het vandaan komt, en hoe bepaalde linken gelegd worden..

Dat mij dan verweten wordt door een aantal dat ik racistisch ben of dat ik zelf maar beter moet lezen en dat soort zaken, maakt mij stekelig in dit gesprek.
Eigenlijk ook wat jij een beetje aangeeft.. Ik zie een bepaald verband niet, maar dat maakt niet dat ik het weeg (dus een maatgeving aan geef).
Alleen weet ik soms niet helemaal precies hoe ik iets neutraal moet vragen, dus zal er wellicht iets doorheen schemeren..

Als men zegt "zwarte piet is symbool voor racisme" dan zie ik die link ook niet.
Als iemand dan uitlegt "zwarte piet lijkt dit, dat linkt aan slavernij en dat linkt aan racisme" dan kan ik er al wat meer mee.

Als men zegt "iedereen die zwarte piet oke vind is (!) een racist" dan gaat mij dat wel een beetje ver ja.. .. daar wordt ik verdrietig van. Maar dat is wel wat het is en ik kan daar verder niks tegen doen... (heel cynisch: daar is geen werkgroep voor, ik ben white en priveliged dus voor mij is alles oke)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41949
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:12

Cer schreef:
Citaat:
Dus dan gaat het er misschien vooral om in hoeverre jij jouw standpunt en beleving maatgevend vindt.

Ik vind mijn standpunt en beleving zeker niet maatgevend... en excuus als het zo overkomt.

Juist omdat ik er geen ervaring mee heb, vanwege mijn 'white privelige' uiterlijk (wat ondertussen soms ook een soort reden is om je te schamen, en dan ben ik niet eens een blanke middelbare man, want dan heb je het helemaal gedaan .. :P ) probeer ik uit te vragen hoe het komt en waar het vandaan komt, en hoe bepaalde linken gelegd worden..

Dat mij dan verweten wordt door een aantal dat ik racistisch ben of dat ik zelf maar beter moet lezen en dat soort zaken, maakt mij stekelig in dit gesprek.
Eigenlijk ook wat jij een beetje aangeeft.. Ik zie een bepaald verband niet, maar dat maakt niet dat ik het weeg (dus een maatgeving aan geef).
Alleen weet ik soms niet helemaal precies hoe ik iets neutraal moet vragen, dus zal er wellicht iets doorheen schemeren..

Als men zegt "zwarte piet is symbool voor racisme" dan zie ik die link ook niet.
Als iemand dan uitlegt "zwarte piet lijkt dit, dat linkt aan slavernij en dat linkt aan racisme" dan kan ik er al wat meer mee.

Als men zegt "iedereen die zwarte piet oke vind is (!) een racist" dan gaat mij dat wel een beetje ver ja.. .. daar wordt ik verdrietig van. Maar dat is wel wat het is en ik kan daar verder niks tegen doen... (heel cynisch: daar is geen werkgroep voor, ik ben white en priveliged dus voor mij is alles oke)

Zie je de link naar racisme voor wat betreft Zwarte Piet na mijn uitleg en de voorbeelden van prenten beter?

Ik vind niet dat mensen die Zwarte Piet oké vinden per definitie racist zijn, trouwens. De meeste mensen hebben goede en positieve gevoelens bij Zwarte Piet. Wel vind ik dat de mensen die Zwarte Piet oké vinden daarmee een racistische traditie in stand houden, en daar vind ik wel wat van.

8nnemiek

Berichten: 43510
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:17

Die plaatjes hierboven, dat zijn cartoons, ik vind het niet zo gek dat ze op die manier afgebeeld werden. In een cartoon is alles wat overdreven. Vrouwen hebben in een cartoon ook altijd dikke, rode lippen en grote tieten en lange wimpers. En als je een afrikaanse stam wil tekenen, die destijds veel sieraden droegen (tegenwoordig misschien ook nog), dan kom je al snel uit op een donker mensje met sieraden en wat dikkere lippen.
Als je deze dame op een cartoon-achtige manier zou natekenen dan zou je waarschijnlijk ook commentaar krijgen dat je tekening een racistische karikatuur is.
Afbeelding

Ik ben altijd van mening geweest dat het uiterlijk van de oude zwarte piet juist voor weinig negatieve herkenning zorgt; kinderen herkennen er minder snel een donker persoon in en zien juist een sprookjesfiguur die los staat van ras, juist door hun kleurrijke, clown-achtige uiterlijk. Ik denk persoonlijk dat oa die rode lippen heel bewust zijn gekozen zodat ze niet op een random donker persoon lijken.
Ik zou het dan wel weer een leuke verandering vinden als ze die lippen bijvoorbeeld in allerlei verschillende kleuren zouden verven.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:23



Is deze nog niet voorbij gekomen? Vond ik een hele goeie docu die alles uitlegt vanuit het perspectief van mensen die niet bekend zijn met het gebruik.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:26

8nnemiek schreef:
Die plaatjes hierboven, dat zijn cartoons, ik vind het niet zo gek dat ze op die manier afgebeeld werden. In een cartoon is alles wat overdreven. Vrouwen hebben in een cartoon ook altijd dikke, rode lippen en grote tieten en lange wimpers. En als je een afrikaanse stam wil tekenen, die destijds veel sieraden droegen (tegenwoordig misschien ook nog), dan kom je al snel uit op een donker mensje met sieraden en wat dikkere lippen.
Als je deze dame op een cartoon-achtige manier zou natekenen dan zou je waarschijnlijk ook commentaar krijgen dat je tekening een racistische karikatuur is.
[ [url=m/lbQJBY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben altijd van mening geweest dat het uiterlijk van de oude zwarte piet juist voor weinig negatieve herkenning zorgt; kinderen herkennen er minder snel een donker persoon in en zien juist een sprookjesfiguur die los staat van ras, juist door hun kleurrijke, clown-achtige uiterlijk. Ik denk persoonlijk dat oa die rode lippen heel bewust zijn gekozen zodat ze niet op een random donker persoon lijken.
Ik zou het dan wel weer een leuke verandering vinden als ze die lippen bijvoorbeeld in allerlei verschillende kleuren zouden verven.

Als iemand die in de cartoon/animatie wereld werkt moet je ik ongelijk geven. Je geeft een zwart personage in cartoons geen automatische rode lippen om aan te tonen dat ze zwart zijn, dit is een karikatuur van zwarte mensen en er zijn zéker media waar zwarte mensen zo niet afgebeeld worden.

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7487
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:29

_San87_ schreef:
Zwarte Piet is een ridiculiserend karikatuur. Dus past per definitie in de omschrijving racistisch.


Hier ben ik het niet mee eens, de sint zelf is een karikatuur van een priester.
Karikaturen zijn niet per definitie racistisch.

Het grootste probleem hier is dat het niet om een specifiek persoon/figuur gaat bij zwarte piet die tot karikatuur gemaakt is. Daarom wordt het - volgens mij- zo op zijn huidskleur gegooid. Maarja feit blijft dat als veel mensen zich gekwetst voelen door zoiets, je dat gewoon aanpast.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41949
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:30

Sintara schreef:
_San87_ schreef:
Zwarte Piet is een ridiculiserend karikatuur. Dus past per definitie in de omschrijving racistisch.


Hier ben ik het niet mee eens, de sint zelf is een karikatuur van een priester.
Karikaturen zijn niet per definitie racistisch.

Het grootste probleem hier is dat het niet om een specifiek persoon/figuur gaat bij zwarte piet die tot karikatuur gemaakt is. Daarom wordt het - volgens mij- zo op zijn huidskleur gegooid. Maarja feit blijft dat als veel mensen zich gekwetst voelen door zoiets, je dat gewoon aanpast.

Ik schrijf ridiculiserend karikatuur :).