Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:03

Ailill schreef:
n dit is precies een van de redenen waarom een van mijn zussen, samen met haar Islamitische man, heeft besloten hun kinderen een Nederlands klinkende naam te geven.


Dat snap ik heel goed, minder kans op vooroordelen.

Mensen hebben rare vooroordelen.
Mijn man heeft een Griekse achternaam.
Standaard vragen zjjn:
Heb je hem op vakantie ontmoet?
Op welk eiland? Kreta of Rhodos?
Werkt hij in een Grieks restaurant?
In het ziekenhuis met mijn dochter de vraag: spreekt u Nederlands?
Toen er nog particuliere ziektekostenverzekeringen waren, hoe het kon dat mijn man (met name mijn kinderen) particulier verzekerd was?
Waarvan ik een huis kon kopen met mijn (buitenlandse) man ?
Welke taal spreken jullie thuis?
En tegenwoordig: stelt men de vraag: mogen we gratis op vakantie naar Griekenland, we hebben immers al betaald. Die luie Grieken die heel de dag ouzo drinken in de zon en met 50 met pensioen gaan.
Enz. Enz.

Het zijn geen ernstige dingen, maar ik vroeg me soms echt af hoe mensen erbij komen om dit soort vragen te stellen :D
Mijn man is gewoon hier geboren en Nederlander, maar dat moet ik er altijd even bij zeggen ;)
Schijnbaar is dat niet vanzelfsprekend voor iedereen.

Maar voor je zus met een islamitische man zullen de (negatieve) vooroordelen veel groter zijn.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:05

Nikass schreef:
Bij veranderingen krijg je altijd te maken met tegengas. Wel eens gehoord van extinction burst?
Racisme is imo niet iets waar je compromissen in sluit. Je moet daar altijd tegen blijven strijden, net als tegen antisemitisme en andere vormen van discriminatie en uitsluiting.

Mooi geformuleerd. Ik lees echt wel veel wijze dingen hier.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:06

Nikass schreef:
Dat is maar net waar je komt. Hier in het oosten van het land zie je volop ouderwetse zwarte pieten, sterker nog, je ziet geen enkele gekleurde of roetveeg piet. Wel zie je spandoeken met "je suis zwarte piet"...


Heel herkenbaar dit. Ik ben ook bang dat je dat soort regio's vooral met het sentiment dat daar nu op dit moment heerst niet mee gaat krijgen. Dat gaat een hele vermoeiende strijd worden die uiteindelijk tot nog meer polarisering gaat leiden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:08

Karl66 schreef:
Askja schreef:
Karl, ik zou het op prijs stellen als je niet steeds aankomt met de tendentieuze term 'rassenstrijd'. Gelukkig is daar echt geen sprake van, wel is er een bij tijd en wijle fel gevoerd maatschappelijk debat gaande, en er zijn types die er maar wat graag een rassenstrijd van zouden willen maken, maar dan heb je het echt over een kleine groep die je daarmee veel te veel eer geeft. De grote meerderheid van de witte en niet witte Nederlanders gaat normaal met elkaar om.
Het gaat juist om de subtiele, versluierde vormen van racisme, vooroordelen en discriminatie waar we ons vaak niet (genoeg) bewust van zijn, en over de vraag hoe wij ons moeten verhouden tot onze niet altijd even smetteloze geschiedenis en tradities.
En in bredere zin hoe we met wederzijds respect met elkaar om kunnen gaan.


Je hebt gelijk, de grote meerderheid zit in het midden. Daarom moeten we niet toegeven aan die kleine groepen aan beide uiteinden van het spectrum die de Amerikaanse rassenstrijd naar Nederland proberen te halen en die de toon van het debat ondertussen volledig bepalen. We zijn in deze discussie echt gestopt met het praten met elkaar, we praten alleen maar tegen elkaar en zijn alleen nog maar geïnteresseerd in het eigen gelijk. Dat zie je ook in dit topic terug en daar wordt het topic niet leuker van.

Dat vind ik wel erg negatief. Ik vind het hier op Bokt een erg interessante discussie die over het algemeen netjes verloopt.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:10

8nnemiek schreef:
Bokt lijkt toch niet heel representatief voor heel Nederland, nog steeds kiezen veruit de meeste mensen voor de zwarte piet in plaats van roetveegpiet: https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... nterklaas/

En toch heb ik het idee dat bokt best een goede indicatie kan geven. Als je het vraagt aan mensen in randstad/grote steden boeit het vaak niet en vinden ze roetveegpiet prima maar bijvoorbeeld mensen Uit dorpen zullen eerder voor behoud van Zwarte piet zijn. Stukje onwetendheid speelt dan een hele grote rol.

Vraag mij af wie allemaal gestemd hebben, ik niet xD
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 19-11-19 22:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:11

astridastrid schreef:
Precies. Ik woon midden in de randstad, tussen Leiden en Amsterdam, en zelfs hier in de dorpjes nog allemaal blackfaces (en mensen die er blij op reageren -O- ).

Elke keer als ik zoiets zie op FB, op als uiting in winkels (echt nog veel ;( ) krijg ik echt plaatsvervangende schaamte. Omdat ik weet hoeveel pijn dit kan doen. Empatisch vermogen is niet altijd een zegen. We zijn er nog lang niet.


Ik heb het gevoel, dat stedelingen sowieso meer progressief en open-minded zijn.
Wellicht dat in dorpen of platteland de invloed van de kerk nog groot is ;) en zij minder met allochtonen of mensen met een migratie-achtergrond in aanraking komen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:21

Loretta schreef:
Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren dat ieder dorp van zwarte Piet af stapt. Ik ben bang dat ze dan nog weleens van een hele koude kermis thuis kunnen komen. Bovendien is het belangrijkste doel toch het stoppen van het racisme in het algemeen of gaat het enkel en alleen maar om zwarte piet.


Het gaat om beide, racisme voorop (net als antisemitisme) en daaruit voortvloeiende het aanpassen van de traditie. Dit kun je nooit voor de helft oplossen, er is geen tussenweg in racisme.

Net als een individu wat gepest wordt, als het pesten nog maar voor de helft gedaan wordt, is het nog net zo pijnlijk. Ook daar moet blijvende aandacht aan geven worden, dat lost ook nooit vanzelf op.

Oja ik kom van het platteland en woon in een durp :+

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:21

Wauw, wat een vooroordelen weer! Over discriminatie gesproken! ik kom uit een dorp van 800 man en veel kinderrijke families hier de laatste jaren. En allemaal geen problemen met roetveegpieten.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:25

nynke55 schreef:
Wauw, wat een vooroordelen weer! Over discriminatie gesproken! ik kom uit een dorp van 800 man en veel kinderrijke families hier de laatste jaren. En allemaal geen problemen met roetveegpieten.


Dat is wel heel fijn, maar het is wel op veel plekken een probleem hoor. Als ik naar de reacties op ‘intochtnieuws’ op de regionale nieuwssites dan druipen de racistische boodschappen van het scherm. Ik schaam me er dood voor eigenlijk.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:29

Maar die reacties zie je ook in de steden, zo lekker anoniem op internet.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:38

Askja schreef:
Dat vind ik wel erg negatief. Ik vind het hier op Bokt een erg interessante discussie die over het algemeen netjes verloopt.


Oh, het gaat over het algemeen heel netjes in dit topic. Alleen is er totaal geen interesse in elkaars meningen. Er wordt alleen maar vanuit het eigen gelijk gepraat.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:38

Het is toch duidelijk, dat met name in de grote steden in de Randstad de roetveegpieten oververtegenwoordigd zijn en met name de traditionele Zwarte Pieten in de rest van Nederland. ;)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:41

Mijn ervaring is wel dat "het platteland" wat conservatiever is. Maar natuurlijk kun je niet generaliseren. :)

Ik denk dat wat hierboven gezegd werd, zeker opgaat: dat mensen in de dorpen veel minder te maken krijgen met de verschillende culturen.

Ik heb in mijn jeugd ook een aantal jaar in het oosten van het land gewoond, en nergens anders hoorde ik zoveel klagen over "buitenlanders"; allochtone mensen, die in die omgeving destijds helemaal niet woonden.
Amsterdam/de randstad wordt wel gezien als het grote Sodom en Gomorra. Ook op andere gebieden, zoals anders geaard zijn, vega/vegan zijn vind ik de mensen hier over het algemeen veel conservatiever.

Karl66 zo ervaar ik dit topic helemaal niet.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:47

Sakura789 schreef:
Net als een individu wat gepest wordt, als het pesten nog maar voor de helft gedaan wordt, is het nog net zo pijnlijk. Ook daar moet blijvende aandacht aan geven worden, dat lost ook nooit vanzelf op.


Dan de manier waarop er aandacht op gevestigd gaat worden. Want zoals het nu gaat is dat voornamelijk op een erg dwingende en vijandelijke manier. Ik vraag mij af of je die dorpen op die manier mee gaat krijgen.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:49

Nikass schreef:
Ik heb in mijn jeugd ook een aantal jaar in het oosten van het land gewoond, en nergens anders hoorde ik zoveel klagen over "buitenlanders"; allochtone mensen, die in die omgeving destijds helemaal niet woonden.


Hier precies hetzelfde.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:50

Mag ik wat vragen, zonder daar dan ook weer meteen voor afgeschoten te worden... ik ben voor zwarte piet, maar heb geen problemen met veranderingen, zoals al aangegeven
Ik ben niet rascistisch, beste vriend is van Surinaamse afkomst, mijn nicht haar verloofde is een Marokkaanse jongen en aan de overkant van de straat waar ik woon wordt momenteel een Turkse moskee gebouwd, aardige mensen!

Maar wat ik hier ook merk, is dat er veel overlast van, sorry, allochtone Nederlanders. Als jong meisje/dame steevast nagekeken worden op straat, scheldpartijen, rascisme jegens blanke/witte (hoe moest het ook weer) medemensen en niks als disrespect naar ouderen, veelal asociaal verkeersgedrag etc. Ja, dir gebeurd ook in andere agkomsten, maar hier valt dat erg op, ben ook bij info avonden etc geweest. Ik vraag me dan bijvoorbeeld af, is dit in andere grote steden ook? En kan dit verband houden met een oordeel mbt zwarte piet, en het idee hebben dat alles al 'overgenomen' wordt?

Ik vind Nederland een heel mooi, multi culti land, maar ook ik zie bijvoorbeeld op scholen dat er alleen nog halal vleeswaren tijdens paas lunch mag, dat mijn kind tijdens suikerfeest gewoon naar school moet, maar zijn Marokkaanse vriendje met kerst etc wel vrij is

Ik hoop dat kan, ik ben erg benieuwd naar de meningen hierover. Als iemand het te veel idd topic vind, laat het dan weten aub

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:51

Ik denk dat ik me hier maar afmeld, ipv roetveeg- tegenover zwarte piet, lijkt het nu stad tegen dorp, en ik krijg er een naar smaakje van.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:55

Joanne1987 schreef:
Mag ik wat vragen, zonder daar dan ook weer meteen voor afgeschoten te worden... ik ben voor zwarte piet, maar heb geen problemen met veranderingen, zoals al aangegeven
Ik ben niet rascistisch, beste vriend is van Surinaamse afkomst, mijn nicht haar verloofde is een Marokkaanse jongen en aan de overkant van de straat waar ik woon wordt momenteel een Turkse moskee gebouwd, aardige mensen!

Maar wat ik hier ook merk, is dat er veel overlast van, sorry, allochtone Nederlanders. Als jong meisje/dame steevast nagekeken worden op straat, scheldpartijen, rascisme jegens blanke/witte (hoe moest het ook weer) medemensen en niks als disrespect naar ouderen, veelal asociaal verkeersgedrag etc. Ja, dir gebeurd ook in andere agkomsten, maar hier valt dat erg op, ben ook bij info avonden etc geweest. Ik vraag me dan bijvoorbeeld af, is dit in andere grote steden ook? En kan dit verband houden met een oordeel mbt zwarte piet, en het idee hebben dat alles al 'overgenomen' wordt?

Ik vind Nederland een heel mooi, multi culti land, maar ook ik zie bijvoorbeeld op scholen dat er alleen nog halal vleeswaren tijdens paas lunch mag, dat mijn kind tijdens suikerfeest gewoon naar school moet, maar zijn Marokkaanse vriendje met kerst etc wel vrij is

Ik hoop dat kan, ik ben erg benieuwd naar de meningen hierover. Als iemand het te veel idd topic vind, laat het dan weten aub
Dit lijkt me hier niet het juiste topic voor :n

Ik ga me trouwens ook afmelden, wat ik helaas steeds vaker doe hier op Bokt binnen bepaalde topics.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:56

Weet je of mensen nu zwart geel paars wit moslim katholiek mormoon zijn.
Zolang ze normaal doen en menselijk zijn is het prima in mijn ogen.

Die pieten tja heb er nogal een gevoelig kind voor ikzelf heb er niet echt herrinderingen aan.

Ik zag glitter pieten voorbij komen op Facebook vond ze kei stoer weet zeker dat de kids dat kei leuk vinden.
Ik zeg doen.
Misschien een jaartal wat even wat eerder niet geloofd en de rest groeit gewoon op met niks anders.

Juist die discussie van beide kante heeft dus gemaakt dat ik er elke jaar geen meer zin in heb.
En ik op de dag zit te wachten tot ze alle 3 niet meer geloven.

De kids krijgen wel wat natuurlijk.

Maar met de kerst zitten we gewoon gezellig met ons gezin rond de boom vind ik zoveel fijner.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:00

Joanne1987 schreef:
Mag ik wat vragen, zonder daar dan ook weer meteen voor afgeschoten te worden... ik ben voor zwarte piet, maar heb geen problemen met veranderingen, zoals al aangegeven
Ik ben niet rascistisch, beste vriend is van Surinaamse afkomst, mijn nicht haar verloofde is een Marokkaanse jongen en aan de overkant van de straat waar ik woon wordt momenteel een Turkse moskee gebouwd, aardige mensen!

Maar wat ik hier ook merk, is dat er veel overlast van, sorry, allochtone Nederlanders. Als jong meisje/dame steevast nagekeken worden op straat, scheldpartijen, rascisme jegens blanke/witte (hoe moest het ook weer) medemensen en niks als disrespect naar ouderen, veelal asociaal verkeersgedrag etc. Ja, dir gebeurd ook in andere agkomsten, maar hier valt dat erg op, ben ook bij info avonden etc geweest. Ik vraag me dan bijvoorbeeld af, is dit in andere grote steden ook? En kan dit verband houden met een oordeel mbt zwarte piet, en het idee hebben dat alles al 'overgenomen' wordt?

Ik vind Nederland een heel mooi, multi culti land, maar ook ik zie bijvoorbeeld op scholen dat er alleen nog halal vleeswaren tijdens paas lunch mag, dat mijn kind tijdens suikerfeest gewoon naar school moet, maar zijn Marokkaanse vriendje met kerst etc wel vrij is

Ik hoop dat kan, ik ben erg benieuwd naar de meningen hierover. Als iemand het te veel idd topic vind, laat het dan weten aub


Open daar een topic over, zou ik zeggen. ;)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:01

Ik ga me ook afmelden. De meest gekke dingen worden er weer bijgehaald. Ik wens iedereen veel liefde en wijsheid toe <3.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:02

Loretta schreef:
Sakura789 schreef:
Net als een individu wat gepest wordt, als het pesten nog maar voor de helft gedaan wordt, is het nog net zo pijnlijk. Ook daar moet blijvende aandacht aan geven worden, dat lost ook nooit vanzelf op.


Dan de manier waarop er aandacht op gevestigd gaat worden. Want zoals het nu gaat is dat voornamelijk op een erg dwingende en vijandelijke manier. Ik vraag mij af of je die dorpen op die manier mee gaat krijgen.


Eerst wellicht niet, maar dat zal later ook wel komen. Ik kom uit een familie van veehandelaren en vleeseters, daar wordt zelfs nu heel anders tegenaan gekeken. De stoerste ooms en neven geven nu wel toe dat met de huidige inzichten het houden van en het consumeren van zoveel vlees wel ten koste gaat van het milieu. Niet zo hardcore als een vegan uit Amsterdam in de haren ‘00, maar het druppelt echt wel door. Ook in het boerenleven zie je het steeds meer naar voren komen, biologisch, minderen, zelf produceren en verkopen.

Ik kom uit een dorp van 1.500 inwoners en de eerste Iraakse vluchtelingen hadden een speciale status, dorpsbewoners hielpen hen met integreren. Toen er ijs lag, werden ergens schaatsen in de juiste maat opgehaald, een stoel werd het ijs opgetrokken en zo leerden ze die gekke plattelanders kennen.

Het één is niet beter dan het ander. Alleen het leven is gewoon anders in de stad dan op het platteland. Ik merkte het al aan mijn ouders, moeder uit de stad en vader van het platteland. Die verschillen zijn er gewoon en moet je ook koesteren. Dit soort veranderingen hebben echt tijd nodig en hopelijk kan het zich ontwikkelen zonder extreme escalatie.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:03

nynke55 schreef:
Ik denk dat ik me hier maar afmeld, ipv roetveeg- tegenover zwarte piet, lijkt het nu stad tegen dorp, en ik krijg er een naar smaakje van.

Waarom? Dorp en stad ís toch gewoon anders? Wat joanne schrijft bijv herken ik helemaal niet....
Maar goed, de buitenlanders die wij hebben zijn polen en Roemenen

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:07

Joanne1987 schreef:
Mag ik wat vragen, zonder daar dan ook weer meteen voor afgeschoten te worden... ik ben voor zwarte piet, maar heb geen problemen met veranderingen, zoals al aangegeven
Ik ben niet rascistisch, beste vriend is van Surinaamse afkomst, mijn nicht haar verloofde is een Marokkaanse jongen en aan de overkant van de straat waar ik woon wordt momenteel een Turkse moskee gebouwd, aardige mensen!

Maar wat ik hier ook merk, is dat er veel overlast van, sorry, allochtone Nederlanders. Als jong meisje/dame steevast nagekeken worden op straat, scheldpartijen, rascisme jegens blanke/witte (hoe moest het ook weer) medemensen en niks als disrespect naar ouderen, veelal asociaal verkeersgedrag etc. Ja, dir gebeurd ook in andere agkomsten, maar hier valt dat erg op, ben ook bij info avonden etc geweest. Ik vraag me dan bijvoorbeeld af, is dit in andere grote steden ook? En kan dit verband houden met een oordeel mbt zwarte piet, en het idee hebben dat alles al 'overgenomen' wordt?

Ik vind Nederland een heel mooi, multi culti land, maar ook ik zie bijvoorbeeld op scholen dat er alleen nog halal vleeswaren tijdens paas lunch mag, dat mijn kind tijdens suikerfeest gewoon naar school moet, maar zijn Marokkaanse vriendje met kerst etc wel vrij is

Ik hoop dat kan, ik ben erg benieuwd naar de meningen hierover. Als iemand het te veel idd topic vind, laat het dan weten aub


Al is je beste vriend een Surinamer of Turk, dan nog kan je discrimineren of vooroordelen hebben :+


Ik woon in de stad.
Mijn dochters werden regelmatig lastig gevallen door jongens, niet alleen door allochtonen, gewoon door met name groepjes hitsige pubers, die vooral stoer willen doen.
Zelfs ik krijg nog weleens wat nageroepen door met name mannen die hangen bij de plaatselijke grow-shop. ;). In het verkeer moet je altijd oppassen, ook op het platteland.

Nu wonen mijn dochters inmiddels in een kleine, voornamelijk witte gemeente.
De overlast van (witte) hangjongeren is bizar groot. Auto-ongelukken komen veel voor, net als overmatig drank- en drugsgebruik en vernielingen.

Dus ik ben het niet met je stelling eens :D

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:08

Vanochtend heel erg verbaast gestaan op school. In groep 7 hadden ze de stelling :"nooit meer Sinterklaas of nooit meer kerst"
Buiten dat ik het wel hele linkse rechtse stelling vind. Schrok ik van twee dingen niet de keuze maar de reden waarom. De eerste kinderen kozen op 1 na allemaal voor nooit meer Sinterklaas de reden al dat gedoe over die pieten. Vervolgens kiest 1 meisje het midden zij kan niet kiezen (snap ik compleet, was niet mijn kind helaas). Vervolgens kiest mijn dochter voor nooit meer kerst. Reden ik hou van gedichten schrijven en suprise maken en van pepernoten! verder vind ze de kerstman maar een slecht aftreksel van Sinrerklaas. Mischien wel een idee Pieten in allerlei kleuren of smilies ! Roet Piet is geen voorstander van die herkent ze meteen. Waar ze die vandaan heeft geen idee. Vervolgens zie ik ineens heel veel kinderen voor nooit meer kerst kiezen.
Ze laten zich erg beïnvloeden door elkaar !