Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:38

Waar ik denk dat alles misgelopen is is de manier van aanpak , het bespreekbaar maken van iets.
Er werd niet geopperd dat onze traditie niet mag het werd door iemand uit een andere staat gezegd we moeten onze traditie aanpassen. Ik ben het er mee eens maar wanneer dit op een volwassenmanier was gebeurd denk ik dat alles veel soepeler zou verlopen. Waar geschreeuwd worden komen tegen schreeuwers en die gaan zich groeperen en voelen zich sterk. En het gaat allang niet meer om zwarte piet want ik zag een hitlergroet verschijnen. Overal in de wereld zie je mensen in groepen aan het rellen. een groot probleem wordt via een kinderfestijn uitgevochten. Je hebt toch een steekje los wanneer je zegt de Piet moet zwart blijven net als de eenhoorn plots twee hoornen krijgt. Tradities zijn oh zo leuk en erfgoed. Die stieren in Spanje zijn ook zo blij met de traditie daar. Niet aankomen. Geef de algemene onvrede van de mensen niet op zo'n manier een podium. Wanneer de KOZP laat zien dat ze slimmer zijn dan houden ze op met protesteren en geven lezingen waarom en hoe ze graag zouden zien dat er geen zwarte pieten meer meelopen. en zo kan alles rustig veranderen in roet en regenboog pieten en wederzijds begrip.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:39

Sintara schreef:
Ik vond vroeger de zwarte pieten altijd veel leuker dan sinterklaas zelf.
De Sint was gewoon de saaie oude opa die de rekening betaalde. De zwarte pieten zorgden er altijd voor dat de pakjes werden ingepakt, boeven werden gevonden, de boot op tijd aankwam en gaven me nog snoep ook.

Ikzelf snap dan ook niet waarom mensen de zwarte pieten zo negatief zien, als je goed hebt opgelet zijn ze juist een goed rolmodel geweest iig de afgelopen 20 jaar: slim, zelfredzaam, goede planners, werken altijd samen en voor het goede doel (je cadeaus :P ).

Maarja dat gezegd hebbende- Als je met zoiets sufs als schmink een grote groep mensen kwetst, dan pas je dat aan.


Het grootste probleem is dat veel mensen de roetveegpiet niet als oplossing zien.

Het is niet alleen de schmink hé. Het hele uiterlijk van Zwarte Piet wordt als kwetsend gezien. Het is een uitbeelding van een stereotype dat teruggrijpt naar de slavernij van vroeger.

Als je dat met een simpele aanpassing ongedaan kunt maken, dan doe je dat, zoals je zelf al zegt. Maar blijkbaar is dat niet zo makkelijk.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:39

Ik vind het altijd zo erg dat zulke dingen altijd met enorme negativiteit gepaard moet gaan. Dat je vurig achter een punt staat, is alleen maar goed. En dat je af en toe moet roepen om gehoord te worden, dat weten we. Maar roepen kan inspirerend zijn en roepen kan verwijtend en storend zijn. Het ene roepen is het andere niet. Met spandoeken en een hart vol frustratie in een zee van kinderen gaan staan om je punt te maken, schaar ik onder de laatste vorm van roepen. Al die negativiteit die eromheen hangt, daar word ik misselijk van. En het hokjesdenken, je bent pro of je bent anti. Wat nu als je een volwassene bent die weekhartig terugkijkt naar een oude traditie die hem of haar zelf als kind zoveel vreugde heeft bezorgd, maar tegelijkertijd begrijpt dat het misschien beter is om afscheid te nemen van die traditie? Ben ik een racist omdat ik even de tijd nodig heb om aan te passen? Ben ik een racist omdat ik het nu nog best wel een gek zicht vind om een roetpiet langs de Sint te zien staan? Als ik het geroep van de anti-Pieters mag geloven, wel. En dat kwetst mij ook. Ik wil geen racist zijn en ik snap wat er gezegd wordt, maar krijg ik alsjeblieft de tijd om afscheid te nemen van een jarenlange traditie? Krijg ik alsjeblieft de mogelijkheid om zelf te evolueren naar dat nieuwe inzicht en mij aan te passen naar de nieuwe situatie? Of gaat vanaf nu ieder Sinterklaasfeest gepaard met protest en rookbommen en politieagenten en een groot schaamtegevoel? Want dan hoeft het voor mij allemaal niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:40

Dinopino schreef:
Waar ik denk dat alles misgelopen is is de manier van aanpak , het bespreekbaar maken van iets.
Er werd niet geopperd dat onze traditie niet mag het werd door iemand uit een andere staat gezegd we moeten onze traditie aanpassen. Ik ben het er mee eens maar wanneer dit op een volwassenmanier was gebeurd denk ik dat alles veel soepeler zou verlopen. Waar geschreeuwd worden komen tegen schreeuwers en die gaan zich groeperen en voelen zich sterk. En het gaat allang niet meer om zwarte piet want ik zag een hitlergroet verschijnen. Overal in de wereld zie je mensen in groepen aan het rellen. een groot probleem wordt via een kinderfestijn uitgevochten. Je hebt toch een steekje los wanneer je zegt de Piet moet zwart blijven net als de eenhoorn plots twee hoornen krijgt. Tradities zijn oh zo leuk en erfgoed. Die stieren in Spanje zijn ook zo blij met de traditie daar. Niet aankomen. Geef de algemene onvrede van de mensen niet op zo'n manier een podium. Wanneer de KOZP laat zien dat ze slimmer zijn dan houden ze op met protesteren en geven lezingen waarom en hoe ze graag zouden zien dat er geen zwarte pieten meer meelopen. en zo kan alles rustig veranderen in roet en regenboog pieten en wederzijds begrip.

De VN-uitspraak over Zwarte Piet was niet het begin van de discussie. Die wordt echt al tientallen jaren gevoerd, in de jaren 80 was er oa al een segment over op Sesamstraat (!). Door de komst van snelle media en vooral sociale media wordt die druk gewoon opgevoerd en worden meer mensen ermee geconfronteerd.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:40

_San87_ schreef:
bigone schreef:
Wanneer de discussie zich nog verder gaat verharden krijg je als witte het gevoel racistisch bejegend te worden door de gekleurde medemens want ondanks dat er in het verre verleden door zeer veel landen slavernij is gepleegd voel ik me daar niet verantwoordelijk voor, net zo min dat ik als witte schuld heb aan de 1ste en 2de wereldoorlog of het uitroeien van de roodhuiden in Amerika, wat ook door Europeanen gebeurde. Maar alle getroffen groeperingen , joden, gekleurde enzenz verwachten wel dat wij schuld bekennen . Dat verdom ik, aanpassen prima maar de geschiedenis hoeft niet totaal uitgevaagd worden, leer er van.

Het is ook inderdaad wel zot dat van ons verwacht wordt dat wij verantwoordelijkheid nemen voor wat onze voorvaderen deden, en daar onze excuses voor aanbieden. Daar hebben en hadden wij geen enkele invloed op.

Wel vind ik belangrijk dat erkend wordt dat onze voorvaderen niet juist gehandeld hebben en dat we tonen dat we ervan geleerd hebben. Ik denk dat afstappen van het stereotype dat uitgebeeld wordt met Zwarte Piet daar een mooi voorbeeld van is.

Dat zeg ik ook, aanpassen prima. Maar niet ten koste van zaken die op een bepaald tijdstip in de geschiedenis van ons land op dat moment belangrijk waren, daar kun je met gezond verstand naar kijken en benoemen, zoals standbeelden, schilderijen , gouden koets. Ook, juist in geschiedenisles op scholen en dan komt er vanzelf een moment dat we piet met een paar vegen en een sint met zwart haar en baard op een fries normaal vinden.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:42

Ik zag deze net passeren, en vond hem stiekem wel heel leuk. :D
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:43

bigone schreef:
_San87_ schreef:

Het is ook inderdaad wel zot dat van ons verwacht wordt dat wij verantwoordelijkheid nemen voor wat onze voorvaderen deden, en daar onze excuses voor aanbieden. Daar hebben en hadden wij geen enkele invloed op.

Wel vind ik belangrijk dat erkend wordt dat onze voorvaderen niet juist gehandeld hebben en dat we tonen dat we ervan geleerd hebben. Ik denk dat afstappen van het stereotype dat uitgebeeld wordt met Zwarte Piet daar een mooi voorbeeld van is.

Dat zeg ik ook, aanpassen prima. Maar niet ten koste van zaken die op een bepaald tijdstip in de geschiedenis van ons land op dat moment belangrijk waren, daar kun je met gezond verstand naar kijken en benoemen, zoals standbeelden, schilderijen , gouden koets. Ook, juist in geschiedenisles op scholen en dan komt er vanzelf een moment dat we piet met een paar vegen en een sint met zwart haar en baard op een fries normaal vinden.

Wat mij betreft verandert Zwarte Piet per direct in Roetveeg Piet. Of blijft de naam Zwarte Piet bestaan, maar uit zich dit in een witte persoon met roetvegen (of een zwarte persoon met roetvegen, mij om het even).

Ik snap niet waarom dat ten koste gaat van zaken die op een bepaald tijdstip in de geschiedenis van ons land belangrijk waren. Of begrijp ik je verkeerd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:44

moonfish13 schreef:
Ik zag deze net passeren, en vond hem stiekem wel heel leuk. :D
[ [url=m/vKRmN1.png]Afbeelding[/url] ]

Om even azijn te pissen, hét perfecte voorbeeld waarom Zwarte Piet als racistisch gezien wordt :=.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:48

Ik til er gewoon niet zo zwaar aan.
Een mens is een mens voor mij. :)
Feit is wel dat wij geen sinterklaas meer vieren wegens al het gezeik eromheen.
Echt jammer want het had hier vroeger echt wat thuis, maar de lol is gewoon echt weg.
Overigens is mijn sportmaatje behoorlijk donker, het is nooit in mij opgekomen daar wat van te vinden.
Hetzelfde geldt voor homoseksualiteit.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-11-19 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:50

moonfish13 schreef:
Ik til er gewoon niet zo zwaar aan.
Een mens is een mens voor mij. :)
Feit is wel dat wij geen sinterklaas meer vieren wegens al het gezeik eromheen.
Echt jammer want het had hier vroeger echt wat thuis, maar de lol is gewoon echt weg.

Maar wie verbiedt jou dan in godsnaam om sinterklaas te vieren? Je kan toch alsnog gewoon cadeautjes uitpakken op pakjesavond en je schoen zetten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:53

moonfish13 schreef:
Ik til er gewoon niet zo zwaar aan.
Een mens is een mens voor mij. :)
Feit is wel dat wij geen sinterklaas meer vieren wegens al het gezeik eromheen.
Echt jammer want het had hier vroeger echt wat thuis, maar de lol is gewoon echt weg.
Overigens is mijn sportmaatje behoorlijk donker, het is nooit in mij opgekomen daar wat van te vinden.
Hetzelfde geldt voor homoseksualiteit.


Waar til je niet zwaar aan?

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:53

BloemBloem schreef:
Ik voel mij ook wel eens onprettig als witte, blanke, neutrale of hoe ze dan ook willen
dat ik mijzelf noem ……

Maar voor jou blijft het daarbij. Je loopt er geen baan om mis, je loopt geen kansen mis die je anders wel gehad zou hebben, je krijgt redelijk vaak het voordeel van de twijfel, je wordt niet dag in, dag uit witte piet genoemd, bleekscheet of wat dan ook. Althans niet om je huidskleur.

Voor mensen die gezegend zijn met meer pigment blijft het niet bij een onprettig gevoel. Het is best vervelend als je op een functie solliciteert waar je representatief moet zijn, maar de werkgever heeft een witte, blonde vrouw in zijn hoofd...... en als dat eenmalig is, is het niet zo erg. Als dat keer op keer gebeurt heeft het een flinke impact op je, en als je daardoor, en door andere dingen, bijvoorbeeld geen huis kunt kopen, omdat je op basis van je inkomen geen hypotheek krijgt, terwijl anderen met dezelfde leeftijd en kwalificaties dat wel kunnen, blijf je dus consequent een aantal passen achter lopen, en na een aantal generaties is dat verschil nog veel groter.

En dan heb je het dus over zaken die effectief mensen hun leven beïnvloeden. Nu denk ik wel (maar dat is een gedachte van mij, ik zou eens na moeten zoeken of het zo is) dat dat bij mensen met een Marokkaanse achtergrond, en moslim achtergrond sterker aanwezig is dan bijvoorbeeld bij donkere mensen, maar feit is dat het bij witte Europeanen niet aan de orde is.

En sorry, maar ik vind systematische ongelijkheid een groter probleem dan iemand die zich eens een keer niet zo prettig voelt.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:02

Niemand, maar voor ons is het gezeik vooraf al zo lang een reden het niet meer te vieren.
Er is voor ons niks meer aan zo gevoelsmatig dus laten we het achterwege.

Waar ik niet zwaar aan til is dat ik het best vind dat zwarte piet zwart is.
Dus zo’n plaatje met bouwvakkersspleet, kan ik wel om grinniken ja.
De roetveegpieten vind ik trouwens ook prima hoor en ik zou graag zien dat het geweld stopt.

Avalanche: er is zoveel niet eerlijk.
Ik ben afgekeurd wegens een medisch foutje ooit en zat mensen vinden dat je altijd kunt werken.
Of dat je nooit meer iets leuks mag doen, of dat je een uitkeringstrekker bent.
Ja dat is niet leuk.
Kan ik ooit werken willen ze me of niet hebben of ze willen me hebben omdat ze subsidie krijgen om mij aan te nemen.
Mooi poedersuiker, want ik wil dat ze mij aannemen om wat ik kan niet omdat ik goedkoop ben.
Niet leuk nee, maar ik ga er geen heisa van maken.
Oh en als ik wat doms in onoplettendheid zeg halen ze mijn haarkleur er standaard bij: blond.
Ik zit er niet mee, maar eigenlijk hoort het niet.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:11

San87, er zijn allang vragen/eisen van uit bepaalde groepen geweest dat de gouden koets en sommige schilderijen veranderd moesten worden ivm de racistische uitstraling. Dus wanneer het zwarte piet verhaal klaar is komt het volgende er weer aan. En dan denk ik ho, tot hier en niet verder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:16

bigone schreef:
San87, er zijn allang vragen/eisen van uit bepaalde groepen geweest dat de gouden koets en sommige schilderijen veranderd moesten worden ivm de racistische uitstraling. Dus wanneer het zwarte piet verhaal klaar is komt het volgende er weer aan. En dan denk ik ho, tot hier en niet verder.

Dat vind ik ook weer niet nodig. Dan pleeg je censuur en dat is niet goed.

Maar Zwarte Piet aanpassen, daar zie ik echt geen probleem in. Dat tast de geschiedenis niet aan. Het aanpassen van kunstwerken wel.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:16

bigone schreef:
San87, er zijn allang vragen/eisen van uit bepaalde groepen geweest dat de gouden koets en sommige schilderijen veranderd moesten worden ivm de racistische uitstraling. Dus wanneer het zwarte piet verhaal klaar is komt het volgende er weer aan. En dan denk ik ho, tot hier en niet verder.

Dit voel ik ook zo..
Waar stopt het?

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:25

Maar moonfish: dat is ook discriminatie op gebied van handicap. En daar mag je best een heisa van maken, want het is niet oke.

Bigone: en dat is het punt waarop is denk: mooi, weer een onrechtvaardigheid die ter discussie gesteld wordt. Ik wil de wereld beter maken dan hij was, en dan vooral voor iedereen, niet alleen voor rijke witte heteroseksuele mannen. Daarom neem ik vrouwenrechten serieus, was ik een groot voorstander van het goedkeuren van het homohuwelijk.

Ik vind niet dat kunstwerken aangepast moeten worden, ze zijn zo gemaakt met de gedachte van toen, maar we kunnen ipv ze trots exposeren, ook gebruiken om een verhaal te vertellen, en duidelijk te maken dat we zo niet meer moeten denken en omgaan met anderen.

Stel het maar in vraag. Het een zal onzinnig zijn, het ander zeer zinvol. Al doende komen we tot een beter resultaat. Vrouwen hebben het nu veel en veel beter dan 60 jaar geleden, en zelfs beter dan 20 jaar geleden, en we zijn er nog niet, maar we komen er wel. En dat vind ik een mooi iets. Want door al die ontwikkelingen krijgen we een beter en mooier land. En dan zullen we elkaar eens in de haren moeten vliegen. De slavernij is niet afgeschaft omdat slaven vriendelijk vroegen of de beste heren hiermee wilden stoppen. Vrouwenrechten zijn niet verkregen omdat vrouwen vriendelijk hebben gevraagd of ze nu eindelijk eigen bezit mochten hebben, of zelf bepalen of ze zwanger wilden worden, of wilden scheiden omdat ze niet zo heel vrolijk werden van hun huwelijk. En in die tijd zullen er ook gerust wel mensen hebben geroepen 'dat het volgende er weer aan kwam' en dat het nu wel genoeg was. En of Greet maar weer achter het aanrecht wilde plaatsnemen. Maar omdat Greet dat vertikte, zijn we nu wel waar we nu zijn.
En weet je....... ik ben zo heel blij dat ik niet in de jaren '50 leef.......

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:39

Avalanche81 schreef:
BloemBloem schreef:
Ik voel mij ook wel eens onprettig als witte, blanke, neutrale of hoe ze dan ook willen
dat ik mijzelf noem ……

Maar voor jou blijft het daarbij. Je loopt er geen baan om mis, je loopt geen kansen mis die je anders wel gehad zou hebben, je krijgt redelijk vaak het voordeel van de twijfel, je wordt niet dag in, dag uit witte piet genoemd, bleekscheet of wat dan ook. Althans niet om je huidskleur.

Voor mensen die gezegend zijn met meer pigment blijft het niet bij een onprettig gevoel. Het is best vervelend als je op een functie solliciteert waar je representatief moet zijn, maar de werkgever heeft een witte, blonde vrouw in zijn hoofd...... en als dat eenmalig is, is het niet zo erg. Als dat keer op keer gebeurt heeft het een flinke impact op je, en als je daardoor, en door andere dingen, bijvoorbeeld geen huis kunt kopen, omdat je op basis van je inkomen geen hypotheek krijgt, terwijl anderen met dezelfde leeftijd en kwalificaties dat wel kunnen, blijf je dus consequent een aantal passen achter lopen, en na een aantal generaties is dat verschil nog veel groter.

En dan heb je het dus over zaken die effectief mensen hun leven beïnvloeden. Nu denk ik wel (maar dat is een gedachte van mij, ik zou eens na moeten zoeken of het zo is) dat dat bij mensen met een Marokkaanse achtergrond, en moslim achtergrond sterker aanwezig is dan bijvoorbeeld bij donkere mensen, maar feit is dat het bij witte Europeanen niet aan de orde is.

En sorry, maar ik vind systematische ongelijkheid een groter probleem dan iemand die zich eens een keer niet zo prettig voelt.


Dat is ook echt onwijs vervelend, maar ik ben echt van mening dat wij een geweldig land hebben, waar iedereen met open armen worden ontvangen, waar feestdagen gevierd kunnen worden die niet Nederlands zijn, waar je naar een moskee kunt, waar je als man lekker met je man kan zoenen op de hoek van de straat. Laten we ook eens een keer kijken naar wat hier wel allemaal kan. En laten we ons alsjeblieft druk maken om dingen!

Nogmaals genoeg is genoeg, constant maar in de slachtofferrol kruipen is ook nergens
goed voor. Ook ik krijg wel eens een nee...

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:39

moonfish13 schreef:
bigone schreef:
San87, er zijn allang vragen/eisen van uit bepaalde groepen geweest dat de gouden koets en sommige schilderijen veranderd moesten worden ivm de racistische uitstraling. Dus wanneer het zwarte piet verhaal klaar is komt het volgende er weer aan. En dan denk ik ho, tot hier en niet verder.

Dit voel ik ook zo..
Waar stopt het?


Precies dit!

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:41

Ik snap je punt avalanche.
Maar weet je je blijft altijd idioten houden die zeggen ik ben ook wel eens moe en ga ook door.
Of dat gedoe met subsidie qua werk: een vriend van mij kost de baas voor 30 uur per week 300 euro per maand.
De rest is subsidie, daar kunnen ze personeel voor regelen als hij naar de dokter moet etcetera.
Je raad het misschien al: hij word behandeld als iedereen en ze mopperen als hij naar de dokter moet.
Terwijl daar die subsidie voor is, wel profiteren maar niet aan de voorwaarden die daar voor zijn willen voldoen. :z

Maar ik word heus geen gelukkiger mens als ik daar voor ga protesteren.
Ik heb wel eens het idee dat donkere mensen zich eerder op hun tenen getrapt voelen.
Dat ze persé hun standpunt erdoor willen duwen en trekken ondanks dat de meerderheid het prima vind en dat staat me wat tegen.

Maar dat vind ik ook met de transgenders.
Ik vind het geweldig dat het kan, ik heb zelf een kaduuk hormoonsysteem dus snap de impact van de hormonen.
Ik snap hoe je jezelf weer moet leren kennen, maar al het genderneutrale vind ik niks.
Overigens neem ik volgende week drie flacons oestrogeengel mee naar het ziekenhuis.
Dat moeten transgenders uit belgië bestellen waardoor ze dus nog even moeten wachten als ze eindelijk groen licht hebben.
Ik hoop dat mijn arts iemand blij kan maken door diegene direct naar huis te sturen met oestrogeen, wat ik niet meer ga gebruiken.
En ik hoop onwijs dat diegene zich daarmee gewaardeerd voelt en blij is dat de droom die dag al begint ipv een week later. <3
Maar daarmee vind ik dat genderneutrale nog steeds niks, en ik heb besloten dat dat mag.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:45

BloemBloem schreef:
Dat is ook echt onwijs vervelend, maar ik ben echt van mening dat wij een geweldig land hebben, waar iedereen met open armen worden ontvangen, waar feestdagen gevierd kunnen worden die niet Nederlands zijn, waar je naar een moskee kunt, waar je als man lekker met je man kan zoenen op de hoek van de straat. Laten we ook eens een keer kijken naar wat hier wel allemaal kan. En laten we ons alsjeblieft druk maken om dingen!

Nogmaals genoeg is genoeg, constant maar in de slachtofferrol kruipen is ook nergens
goed voor. Ook ik krijg wel eens een nee...


Laten we Nederland nou niet te verheerlijken :o

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:48

Gini schreef:
Ik vind het altijd zo erg dat zulke dingen altijd met enorme negativiteit gepaard moet gaan. Dat je vurig achter een punt staat, is alleen maar goed. En dat je af en toe moet roepen om gehoord te worden, dat weten we. Maar roepen kan inspirerend zijn en roepen kan verwijtend en storend zijn. Het ene roepen is het andere niet. Met spandoeken en een hart vol frustratie in een zee van kinderen gaan staan om je punt te maken, schaar ik onder de laatste vorm van roepen. Al die negativiteit die eromheen hangt, daar word ik misselijk van. En het hokjesdenken, je bent pro of je bent anti. Wat nu als je een volwassene bent die weekhartig terugkijkt naar een oude traditie die hem of haar zelf als kind zoveel vreugde heeft bezorgd, maar tegelijkertijd begrijpt dat het misschien beter is om afscheid te nemen van die traditie? Ben ik een racist omdat ik even de tijd nodig heb om aan te passen? Ben ik een racist omdat ik het nu nog best wel een gek zicht vind om een roetpiet langs de Sint te zien staan? Als ik het geroep van de anti-Pieters mag geloven, wel. En dat kwetst mij ook. Ik wil geen racist zijn en ik snap wat er gezegd wordt, maar krijg ik alsjeblieft de tijd om afscheid te nemen van een jarenlange traditie? Krijg ik alsjeblieft de mogelijkheid om zelf te evolueren naar dat nieuwe inzicht en mij aan te passen naar de nieuwe situatie? Of gaat vanaf nu ieder Sinterklaasfeest gepaard met protest en rookbommen en politieagenten en een groot schaamtegevoel? Want dan hoeft het voor mij allemaal niet meer.

Euh... sorry hoor maar volgens mij is het feest niet voor jou.
(So get over it! ;) )

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:50

Shadow0 schreef:
Ik heb eigenlijk ook wel een beetje genoeg van dat 'both sides' en begrip en 'oh was er maar een eerlijke dialoog.'

Toen ik een jaar of 8(?) geleden voor het eerst over dit onderwerp hoorde, was ik me nog niet echt bewust van de achtergrond. Maar sinds die tijd heb ik onder de naam van pro-zwarte-piet ZO ontzettend veel racistisch geweld gezien... Niet alleen was de 'traditie' racistisch, maar het is ook heel nadrukkelijk en heel agressief gebruikt om actief racistisch te zijn. Intimidatie, schelden, doodsbedreigingen, geweld... Iedereen die nu vasthoudt aan zwarte piet die schaart zich toch welbewust aan de zijde van openlijke en agressieve racisten (en aan mensen die het niet zo nauw nemen met de rechtstaat)? En die keuze is toch, in zichzelf, echt heel erg racistisch, en heel erg onwenselijk?
Moeten we daar begrip voor hebben? Waarom?

Ik heb bovendien gezien hoe snel mensen zich aanpassen als er niet actief gestookt wordt: vrij snel. Mensen 'zien al dat gedoe niet' maar schikken zich vervolgens zonder al te veel gedoe in de nieuwe werkelijkheid. (En hee. In de ingewikkelde plots van het Sinterklaasjournaal hebben ze wel lastiger meegemaakt.) Het opstoken dat wel gebeurt, dat is racisme. Actief, onversneden, agressief racisme.

Super gezegd _/-\o_ !

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:51

moonfish13 schreef:
Ik til er gewoon niet zo zwaar aan.
Een mens is een mens voor mij. :)
Feit is wel dat wij geen sinterklaas meer vieren wegens al het gezeik eromheen.
Echt jammer want het had hier vroeger echt wat thuis, maar de lol is gewoon echt weg.
Overigens is mijn sportmaatje behoorlijk donker, het is nooit in mij opgekomen daar wat van te vinden.
Hetzelfde geldt voor homoseksualiteit.

Easy for you to say; ik gok dat je zwart noch homo bent. ;)
Vraag er eens een aantal wat zij denken/ ervaren enz. ;)

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:54

Asciugamano schreef:
moonfish13 schreef:
Ik til er gewoon niet zo zwaar aan.
Een mens is een mens voor mij. :)
Feit is wel dat wij geen sinterklaas meer vieren wegens al het gezeik eromheen.
Echt jammer want het had hier vroeger echt wat thuis, maar de lol is gewoon echt weg.
Overigens is mijn sportmaatje behoorlijk donker, het is nooit in mij opgekomen daar wat van te vinden.
Hetzelfde geldt voor homoseksualiteit.

Easy for you to say; ik gok dat je zwart noch homo bent. ;)
Vraag er eens een aantal wat zij denken/ ervaren enz. ;)

Ik ben biseksueel hoor. :)
En dat deert niemand om me heen wat maar ik ben daar zelf heel makkelijk in.
Als ze ooit fotoshoots gaan doen om positieve aandacht te vragen mogen ze mij best op een billboard plakken.
En als ze dat bekladden vind ik dat sneu voor de persoon die dat doet, best sneu als je zoveel haat voelt jegens dat een ander hetzelfde geslacht ook leuk vind. :(:)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-11-19 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt