Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:23

Voor mij is discriminatie iets van alle tijden en alle landen. Er is verschil tussen landen en volken, dat zal niemand ontkennen en dat maakt het alleen maar interessanter om met elkaar om te gaan. Als ik in een Afrikaans land rondloop zijn er ook best veel mensen die mij nakijken en nawijzen.

Discriminatie wordt voor mij ongewenst als het opzettelijk gedaan wordt: bijvoorbeeld iemand geen baan geven omdat hij/zij een andere kleur haar of huid heeft.

Voor mij heeft het traditionele spel van sinterklaas en zijn zwarte piet(en) hier niets mee te maken.

Evenmin met slavernij. Dat is iets dat bestaan heeft (Nederland heeft in het verleden ook daar zijn foute aandeel in gehad), maar helaas nog steeds bestaat. Dat vind ik onacceptabel! Dat moet met hand en tand bestreden worden.

Wederom heeft voor mij het toneelstukje sinterklaas en zwarte piet daar niks mee te maken. Er zit geen intentie achter

Zoals eerder vermeld heeft zwarte piet ook niks met de blackface te maken. Alleen de kleur is hetzelfde. De intentie niet!

Wat nu gebeurd is, is dat er een polarisatie is ontstaan tussen mensen die vóór en tegen zwarte piet zijn. Beide partijen voelen zich gediscrimineerd door de "andere kant". Een actiegroep tegen zwarte piet noemt zich dan ook nog "Kick Out Zwarte Piet". Als je agressie wil opwekken, kom dan vooral met zo'n agressieve naam.

Het gevolg is dat er ook allerlei raddraaiers er zich mee gaan bemoeien met alle gevolgen van dien (net als bij de gele hesjes in Frankrijk).

Ik heb tot voor twee jaar tientallen jaren met veel plezier sinterklaas gespeeld. De opbrengst van die actie ging altijd naar kinderdoelen in de derde wereld. Ik ben er mee gestopt. Ik vind het niet leuk meer. Met dank aan de agressieve tegenstanders en agressieve voorstanders. Jullie hebben een dierbare traditie in Nederland om zeep geholpen! Nederland is geen land van confrontatie, Nederland is een land van compromissen. Die bereik je door te onderhandelen en naar elkaar te luisteren. Niet door met stenen te gooien

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:29

Maar als iets niet racistisch bedoeld is dan maakt dat toch niet meteen dat het niet racistisch is?
Ik ben ook regelmatig racistisch, dat gebeurt onbewust. Daar probeer ik dus ook aan te werken waar het kan.

Naar elkaar luisteren is geweldig, maar hoe goed word er geluisterd naar mensen die het niet vinden kunnen, of er zelfs echt last van hebben. Vooral als ze zich wat stiller zouden houden?

Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:33

Ik vind het hele 'zwarte mensen discrimineren ook' zo'n nonargument. Het is historisch gezien ook gewoon echt niet correct of logisch. Racisme gaat niet alleen om het anders behandelen van mensen met een andere huiskleur dan jij zelf maar ook met de machtsverhoudingen die daarbij horen. Inderdaad, als jij als witte vrouw door een Afrikaans land stampt zal je aangekeken worden en misschien willen er wat kinderen met je op de foto, maar vergeet daarbij niet dat in de meeste Afrikaanse landen (en dan heb ik het eigenlijk over allemaal met een aantal nomadische stammen als uitzondering) witte mensen altijd de machtspositie hebben gehad. Koloniale (witte) regeringen zijn ondertussen wel weg maar de impact die die tijd heeft gehad op de machtsverhoudingen daar op dit moment zijn nog steeds evident.

Dan kan je hoog en laag springen dat iemand jou wit noemt of dat jij een keer tatta werd genoemd door de Surinamer op je werk, dat staat echt compleet in het niet bij de systematische machtsverhouding tussen witte mensen en mensen van kleur.

Janneke2

Berichten: 22867
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:34

@ Cer: Hmm, tja - daar zeg je me wat.
'Op het moment dat ik afstand neem van een discriminerend beeld, verliest het beeld dan zijn discriminerende werking...?'
Deels wel: jijzelf 'trapt er niet meer in'.
Maar de suggestieve werking op andere mensen kan nog doorgaan.

Persoonlijk zou ik verschillende kleuren Piet, inclusief zwart, rood en groen geen probleem vinden. Maar niemand met oorringen plus dikke rode lippen.

En eigenlijk wacht ik al jaren op een Turkse meneer als Sint Nicolaas.
(Of een blonde Viking met Ravenpieten met zwarte veren.)
(En hier in huis is de Kerstman niet welkom. Wij citeren een oude rap: "Rot op met je slee, naar de U Es of Ee". Waar het Kerstkind dan weer wenkbrauwen bij fronst....)

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:35

Het feest van Sint en Piet herinner ik mij als kind ook als een feest voor iedereen. Eerst vond ik het dan wat vervelend dat KOZP tijdens de intocht hun statement ging maken met demonstraties, moest dat nu met al die kinderen er bij?
Verkleden moest toch kunnen dacht ik, net als met carnaval, daar lopen ook hordes mensen als uitvergroot typetje rond. Voor mij als kind had ik met zwarte piet nooit een negatieve associatie, ik zag dit niet als een slaaf, maar gewoon als de rechter hand van Sint.

Maar wat is mijn idee hierover inmiddels veranderd. Of het van oorsprong nou wel of niet racistisch bedoeld is doet er al niet meer toe, het is dat nu in elk geval wel. Zwarte piet wordt ronduit misbruikt om racistisch te zijn, zoals gisteren gebeurde in de voetbal wedstrijd waarin Moreira echt misselijkmakend wordt toegezongen met oa sinterklaas liedjes.
Alleen al de manier waarop de fanatieke voorstanders van een volledig zwarte piet zich uiten en welke groepen zich als pro zwarte piet profileren is voor mij een reden me hier van af te keren. En hierdoor, denk ik, zullen de fanatieke aanhangers er zelf voor zorgen dat zwarte piet uitsterft.

Zat net in de auto toen Raymann op BNR was, aanrader idd!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:40

Janneke2 schreef:
Cer schreef:
Persoonlijk vind ik het een lastig verhaal, ik heb mezelf en zwarte piet nooit als discriminerend gezien, maar wellicht dat dat wel zo ervaren werd, dat weet ik niet. Wat ik wel vind en voel is dat ik me als blanke vrouw een soort van aangevallen voel door hele deze discussie. Blijkbaar ben ik als blanke ineens een racist... :? En dat maakt voor mij dat ik niet meer open sta voor het hele verhaal..
Ik heb inderdaad het hele banketstaaf argument dat ik niks met de slavernij te maken had, dus ik vind het niet prettig als slavenhouder of slavendrijver gezien te worden.. :n En ik merk dat ik zelf heel erg moet opletten dat ik niet verder in segregratie verzand...

Ook heeft niemand me nog goed kunnen uitleggen wat het precieze probleem tegen zwarte piet is. Ik heb het gehoord maar ik snap het niet. En dat maakt mij denk ik wel beperkt in inlevingsvermogen...

Ik vermoed, maar dat weet ik niet zeker, dat een langzame introductie van roetveegpieten wellicht had kunnen werken, maar dat is nu achterhaald.. nu is het een soort semi staat van oorlog, en dat is wel jammer ..


Herkenbaar in de zin van: ik heb nooit 1 blackface toneelstuk gezien. Ik kende het hele typetje niet, tot vriendinnen mij er op attent maakten.
Een blinde vlek in onze geschiedenis.

De eerste opmerking "Sinterklaas is een racistisch feest" sneed door mijn ziel...
....ik vind het ook niet waar: het is een oeroud, voorchristelijk feest,
overgenomen door een roomse heilige,
en rond 1850 door een schoolmeester 'opnieuw in de verf gezet'.

Ik schreef al eerder: ik vind de schimmel en de stoomboot het leukste: die stoomboot is nieuw (sinds 1850) en probleemloos geïntegreerd.
Helaas: de onderwijzer was dol op blackface en dus werd die vernederende karikatuur er ook probleemloos ingezet.
(Bedenk just for fun dat in Nederland de slavernij pas in 1851 werd afgeschaft.)

...en het was dus een feest met onder andere een racistisch trekje.
Dat er wellicht in ging 'als speculaas' bij wie baalden van de afschaffing van de slavernij. (Voor sommigen nu eenmaal een enorme kostenpost....)

Zoals je in de link kan lezen was de introductie van Zwarte Piet door de schoolmeester wél neergezet in een manier die de dag van vandaag racistisch is.
https://pbs.twimg.com/media/EJCyXDnXYAAGdT3?format=jpg&name=4096x4096

Daarbij is de precieze achtergrond van Sinterklaas & Zwarte Piet zoals we ze nu kennen iets van de 19de eeuw, toen België en Nederland de slavernij nog beoefenden.

Ik ben volledig Anti blackface piet (zoek even karikaturen van zwarte mensen op in literatuur en cartoon en houd er even een foto van ZP naast, je komt echt niet uit een schoorsteen met kroezelhaar, dikke rode lippen en gouden oorbellen) en snap ook niet waarom er zo hard gesteigerd word over een kleine aanpassing in het feestvieren zodat werkelijk élk kind kan genieten van het feest. Ze willen de feestelijkheden niet verbieden, ze willen die enkel wat minder racistisch maken, punt gedaan.

https://pbs.twimg.com/media/EJCyXhbX0AEb9NX?format=jpg&name=large
Afbeelding

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:43

Janneke2 schreef:
@ Cer: Hmm, tja - daar zeg je me wat.
'Op het moment dat ik afstand neem van een discriminerend beeld, verliest het beeld dan zijn discriminerende werking...?'
Deels wel: jijzelf 'trapt er niet meer in'.
Maar de suggestieve werking op andere mensen kan nog doorgaan.


Ja het komt van een ander assocative-ding over zaken die macht krijgen doordat je dat geeft (ik weet even zo niet meer wat dat precies is) Dus dat vroeg ik me inderdaad af of dat zo kan werken..

Aan de andere kant, als andere mensen er iets racistisch mee bedoelen (hoe dan eigenlijk precies?) dan is dat uiteraard niet juist.
Ik vraag me af hoe ZwartePiet in de afgelopen jaren daadwerkelijk is ingezet om donkere mensen te onderdrukken.

Ik kan me dan nog meer voorstellen bij Messjeu Kanniebaal dan bij zwarte piet, maar dat ligt echt helemaal aan mezelf.

En dat sommige voetbalsupporters achterlijke dingen doen, is volgens mij ook al jaren bekend. Als het geen sinterklaasliedjes zijn, waren het oerwoudgeluiden, dus sja...

NB: die schoomeester is van ver voor mijn tijd, dat gevoel heb ik er persoonlijk niet bij. Ik doe dat niet expres, ik heb dat gewoon niet. Om iets als racistisch te herkennen moet je het erkennen ofzoiets denk?
Wie kende, voordat het breeduit uitgemeten werd, de precieze achtergrond van de Sint en de Piet? Ik niet, ik geef dat eerlijk toe. Ik heb het daarom nooit op die manier gezien.
Als Sinterklaas in mijn tijd zijn Pieten zou afranselen, dan had ik er wellicht anders naar gekeken, maar hij behandelde, althans, de sinten die ik heb gezien, zijn pieten niet alszodanig als slaaf.. meen ik?

Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:45

Ik denk dat het vooral belangrijk is om je te realiseren dat wij als witte mensen niét de scheidsrechter zijn die bepaalt wat racistisch is en wat niet. Wij staan niet aan het ontvangende uiteinde dus wij kunnen best zeggen 'ja maar IK heb ZP nooit als racistisch gezien!' maar dat is echt totaal niet waar het om gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:46

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat het vooral belangrijk is om je te realiseren dat wij als witte mensen niét de scheidsrechter zijn die bepaalt wat racistisch is en wat niet. Wij staan niet aan het ontvangende uiteinde dus wij kunnen best zeggen 'ja maar IK heb ZP nooit als racistisch gezien!' maar dat is echt totaal niet waar het om gaat.

Helemaal mee eens +:)+.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:47

Soms word ik wel weggezet als racist, en dat raakt me dan misschien toch wel :j

Ik vraag me af hoe een donker iemand die het niet als racisme ziet, dit aan een ander donker iemand, die het wel als racisme ziet, uitlegt? Alleen zij mogen onderling dat gesprek voeren denk?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:49

Cer schreef:
Dat was niet helemaal wat en waarom ik het vroeg, maar oke :)

Overigens, als ik als persoon afstand neem van de zwarte piet als blackface, dus met onderliggend discriminerend idee, moet blackface dan weg, of verliest deze zijn waarde als disriminerend omdat ik dit niet erken als racisme (beetje lastige verwoording, misschien dat iemand snapt wat ik bedoel)

Ik meen, maar dat weet ik niet zeker, dat de blackface met oorringen en dikke rode lippen hét stereotype was. Maar slechts het weglaten van de oorbellen en de dikke rode lippen is niet voldoende, het is de hele kleur.
Overigens zouden de roetveegpieten met oorringen en lippenstift dan ook niet voldoen.. Eigenlijk moet Sinterklaas, net als de Kerstman, groene helpers hebben, of geen helpers.
Mag je dan nog wel Sinterklaas als witte weldoener afbeelden? De kerstman is ook wit, betekent dat dat we alleen witte mensen als kadootjesgever zien, en is dat misschien ook rascisme ? (dat vroeg ik mij hardop denkend af..)


Ja natuurlijk! Waarom zou een Sint of Kerstman niet een keer zwart kunnen zijn? Of een Aziaat?
Ik zie geen probleem! Sterker nog; het zou bijzonder sterk van ons, tolerante, Nederlanders zijn als we dát eens deden! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:50

Asciugamano schreef:
Ja natuurlijk! Waarom zou een Sint of Kerstman niet een keer zwart kunnen zijn? Of een Aziaat?
Ik zie geen probleem! Sterker nog; het zou bijzonder sterk van ons, tolerante, Nederlanders zijn als we dát eens deden! ;)

https://www.denieuwesint.com/

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:50

_San87_ schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik denk dat het vooral belangrijk is om je te realiseren dat wij als witte mensen niét de scheidsrechter zijn die bepaalt wat racistisch is en wat niet. Wij staan niet aan het ontvangende uiteinde dus wij kunnen best zeggen 'ja maar IK heb ZP nooit als racistisch gezien!' maar dat is echt totaal niet waar het om gaat.

Helemaal mee eens +:)+.

Exact!
Als witte is het makkelijk banketstaaf. ;)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:53


tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:53

Cer schreef:
Soms word ik wel weggezet als racist, en dat raakt me dan misschien toch wel :j

Ik vraag me af hoe een donker iemand die het niet als racisme ziet, dit aan een ander donker iemand, die het wel als racisme ziet, uitlegt? Alleen zij mogen onderling dat gesprek voeren denk?

Nergens racisme in zien is net zo gevaarlijk als overal racisme in zien. Intentie maakt veel uit, uitleg vragen over hoe de ander iets ziet ook. Communicatie is de basis voor elke relatie hoe oppervlakkig ook. Polarisatie tussen voor en tegen komt vermoed ik eerder door het doelbewust kinderen pesten met demonstraties tijdens de Sint-intocht dan of de ander misschien een punt heeft. De manier waarop de communicatie over dit onderwerp is opgestart heeft de mogelijkheid tot discussie voorgoed geblokkeerd. Kinderen horen immers geen doelwit te zijn van verschillen van mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:55

tamary schreef:
Cer schreef:
Soms word ik wel weggezet als racist, en dat raakt me dan misschien toch wel :j

Ik vraag me af hoe een donker iemand die het niet als racisme ziet, dit aan een ander donker iemand, die het wel als racisme ziet, uitlegt? Alleen zij mogen onderling dat gesprek voeren denk?

Nergens racisme in zien is net zo gevaarlijk als overal racisme in zien. Intentie maakt veel uit, uitleg vragen over hoe de ander iets ziet ook. Communicatie is de basis voor elke relatie hoe oppervlakkig ook. Polarisatie tussen voor en tegen komt vermoed ik eerder door het doelbewust kinderen pesten met demonstraties tijdens de Sint-intocht dan of de ander misschien een punt heeft. De manier waarop de communicatie over dit onderwerp is opgestart heeft de mogelijkheid tot discussie voorgoed geblokkeerd. Kinderen horen immers geen doelwit te zijn van verschillen van mening.

Maar worden er echt kinderen gepest tijdens een intocht? Ik neem als voorbeeld even de video van het huilende meisje die viral ging op Twitter van de week, en daar hoort als context bij dat haar vader een half uur naast een groep pro-piet demonstranten heeft gestaan met dat meisje op zijn nek, terwijl die demonstranten nadrukkelijk leuzen riepen tegen de anti-demonstranten. banketstaaf dat zo'n meisje daar zo van de leg van raakt, maar je kan als ouder ook zeggen oke, dan lopen we door. De anti-piet demonstranten stonden namelijk gewoon in een vak dat was aangewezen. Je kan als ouder ook de verantwoordelijkheid nemen en daar niet in de buurt gaan staan als je weet dat het waarschijnlijk uitloopt op een clash tussen de twee groepen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:56

Citaat:
Exact!
Als witte is het makkelijk banketstaaf. ;)

Blijkbaar is de term "witte" nog steeds prima :j
zelfs met knipoog kom je met de term "zwarte" volgens mij niet meer weg... ?

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:57

Ik ben pro zwarte Piet.
Racist nee zeker niet maar ik vind het echt een hoop gezeur om niks.
Geen enkel kind ziet racisme in zwarte Piet.
Alleen volwassenen hoor je erover.
En ik vraag mij serieus af, hoe over een jaar of 20?
Als er alleen nog maar gekleurde, roetveeg of witte pieten zijn?
Is het dan weer discriminatie omdat er geen zwarte pieten zijn?
Ook vind ik het wel bijzonder dat deze traditie doorbroken moet worden naar van bijvoorbeeld het kwaku festival traditie mag men niet aankomen?

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:59

O en ik heb 3 kindjes, oudste is 6 en de 2 jongste zijn 2.
Maar ik ga dus NIET naar een intocht toe.
Ik wil niet dat mijn kinderen iets meekrijgen van deze discussie.
Oudste hoorde op de radio over het politie optreden in Den Bosch tijdens de intocht en kozp.

Tsja ga dat een kind maar eens uitleggen.
Haar reactie was dat zwarte piet juist de liefste is want die brengt de cadeautjes en het snoep....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:00

Maar wat heeft de viering van het Kwaku festival te maken met een racistische traditie als zwarte piet? Kwaku is de viering van het einde van de slavernij..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:00

Cer schreef:
Citaat:
Exact!
Als witte is het makkelijk banketstaaf. ;)

Blijkbaar is de term "witte" nog steeds prima :j
zelfs met knipoog kom je met de term "zwarte" volgens mij niet meer weg... ?

Dat denk ik wel, hoor.

Janneke2

Berichten: 22867
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:01

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
@ Cer: Hmm, tja - daar zeg je me wat.
'Op het moment dat ik afstand neem van een discriminerend beeld, verliest het beeld dan zijn discriminerende werking...?'
Deels wel: jijzelf 'trapt er niet meer in'.
Maar de suggestieve werking op andere mensen kan nog doorgaan.


Ja het komt van een ander assocative-ding over zaken die macht krijgen doordat je dat geeft (ik weet even zo niet meer wat dat precies is) Dus dat vroeg ik me inderdaad af of dat zo kan werken..

Op individueel niveau is dat zo: je kijkt 'opeens' met andere ogen naar een boek, een film, Zwarte Piet - en je ziet andere dingen, het voelt anders, etc.
Terwijl het boek etc gewoon hetzelfde boek is, daar is niets aan veranderd - "jij bent veranderd".
Citaat:
Aan de andere kant, als andere mensen er iets racistisch mee bedoelen (hoe dan eigenlijk precies?) dan is dat uiteraard niet juist.

Vanmorgen las ik in de krant dat de aanvoerder van Pergida 'Black is beautiful' had geroepen. Om duizelig van te worden en van het soort opmerkingen waarbij Martin Luther King - moge hij rusten in vrede! - zich in zijn graf omdraait.
Citaat:
NB: die schoomeester is van ver voor mijn tijd, dat gevoel heb ik er persoonlijk niet bij. Ik doe dat niet expres, ik heb dat gewoon niet. Om iets als racistisch te herkennen moet je het erkennen ofzoiets denk?
Wie kende, voordat het breeduit uitgemeten werd, de precieze achtergrond van de Sint en de Piet? Ik niet, ik geef dat eerlijk toe. Ik heb het daarom nooit op die manier gezien.
Als Sinterklaas in mijn tijd zijn Pieten zou afranselen, dan had ik er wellicht anders naar gekeken, maar hij behandelde, althans, de sinten die ik heb gezien, zijn pieten niet alszodanig als slaaf.. meen ik?

Ja, inderdaad.
Zoals die schoolmeester het feest opnieuw in de verf zette, dat is 'hoe wij Sinterklaas zien', al is de traditie ouder en breder.
En ik had vriendinnen nodig die mij er op attent maakten. En een echte blackface film oid had en heb ik nooit gezien, dus die link heb ik ook nooit gelegd.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 15:03

Zoals ik volgens mij in de Op al schreef is zwart versus wit prima. Neger en blanke niet. Blank is zuiver, daarmee duid je aan dat andere kleuren niet zuiver ofwel niet in orde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:03

Janine1990 schreef:
Zoals ik volgens mij in de Op al schreef is zwart versus wit prima. Neger en blanke niet. Blank is zuiver, daarmee duid je aan dat andere kleuren niet zuiver ofwel niet in orde zijn.

Precies. De connotatie die bij blank hoort is imo niet eerlijk, al helemaal niet ten opzichte van de connotatie bij 'zwart' en al helemaaaaal niet tegenover het n-woord.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:04

maaike5581 schreef:
Ik ben pro zwarte Piet.
Racist nee zeker niet maar ik vind het echt een hoop gezeur om niks.
Geen enkel kind ziet racisme in zwarte Piet.
Alleen volwassenen hoor je erover.
En ik vraag mij serieus af, hoe over een jaar of 20?
Als er alleen nog maar gekleurde, roetveeg of witte pieten zijn?
Is het dan weer discriminatie omdat er geen zwarte pieten zijn?
Ook vind ik het wel bijzonder dat deze traditie doorbroken moet worden naar van bijvoorbeeld het kwaku festival traditie mag men niet aankomen?
[ Video ]

Nee, een kind ziet inderdaad geen racisme. Maar dat een kind het racisme niet ziet, betekent niet dat iets geen racisme is. En daar wringt de schoen.

Wij als blanke witte Europeanen kunnen niet begrijpen hoe onze getinte medemensen zich echt voelen bij Zwarte Piet. We denken dat we het begrijpen, maar we begrijpen het niet, puur omdat wij nooit in hun situatie hebben gezeten. Nog niet eens een beetje.

Inleven kunnen we, sympathie ervoor hebben ook, en tot op zekere hoogte snappen/begrijpen we waar getinte mensen vandaan komen met hun argumenten, maar echt snappen/begrijpen doen we het niet.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 18-11-19 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt