Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Janneke2 schreef:Cer schreef:Persoonlijk vind ik het een lastig verhaal, ik heb mezelf en zwarte piet nooit als discriminerend gezien, maar wellicht dat dat wel zo ervaren werd, dat weet ik niet. Wat ik wel vind en voel is dat ik me als blanke vrouw een soort van aangevallen voel door hele deze discussie. Blijkbaar ben ik als blanke ineens een racist... En dat maakt voor mij dat ik niet meer open sta voor het hele verhaal..
Ik heb inderdaad het hele banketstaaf argument dat ik niks met de slavernij te maken had, dus ik vind het niet prettig als slavenhouder of slavendrijver gezien te worden.. En ik merk dat ik zelf heel erg moet opletten dat ik niet verder in segregratie verzand...
Ook heeft niemand me nog goed kunnen uitleggen wat het precieze probleem tegen zwarte piet is. Ik heb het gehoord maar ik snap het niet. En dat maakt mij denk ik wel beperkt in inlevingsvermogen...
Ik vermoed, maar dat weet ik niet zeker, dat een langzame introductie van roetveegpieten wellicht had kunnen werken, maar dat is nu achterhaald.. nu is het een soort semi staat van oorlog, en dat is wel jammer ..
Herkenbaar in de zin van: ik heb nooit 1 blackface toneelstuk gezien. Ik kende het hele typetje niet, tot vriendinnen mij er op attent maakten.
Een blinde vlek in onze geschiedenis.
De eerste opmerking "Sinterklaas is een racistisch feest" sneed door mijn ziel...
....ik vind het ook niet waar: het is een oeroud, voorchristelijk feest,
overgenomen door een roomse heilige,
en rond 1850 door een schoolmeester 'opnieuw in de verf gezet'.
Ik schreef al eerder: ik vind de schimmel en de stoomboot het leukste: die stoomboot is nieuw (sinds 1850) en probleemloos geïntegreerd.
Helaas: de onderwijzer was dol op blackface en dus werd die vernederende karikatuur er ook probleemloos ingezet.
(Bedenk just for fun dat in Nederland de slavernij pas in 1851 werd afgeschaft.)
...en het was dus een feest met onder andere een racistisch trekje.
Dat er wellicht in ging 'als speculaas' bij wie baalden van de afschaffing van de slavernij. (Voor sommigen nu eenmaal een enorme kostenpost....)
Janneke2 schreef:@ Cer: Hmm, tja - daar zeg je me wat.
'Op het moment dat ik afstand neem van een discriminerend beeld, verliest het beeld dan zijn discriminerende werking...?'
Deels wel: jijzelf 'trapt er niet meer in'.
Maar de suggestieve werking op andere mensen kan nog doorgaan.
Emmaa_ schreef:Ik denk dat het vooral belangrijk is om je te realiseren dat wij als witte mensen niét de scheidsrechter zijn die bepaalt wat racistisch is en wat niet. Wij staan niet aan het ontvangende uiteinde dus wij kunnen best zeggen 'ja maar IK heb ZP nooit als racistisch gezien!' maar dat is echt totaal niet waar het om gaat.
Cer schreef:Dat was niet helemaal wat en waarom ik het vroeg, maar oke
Overigens, als ik als persoon afstand neem van de zwarte piet als blackface, dus met onderliggend discriminerend idee, moet blackface dan weg, of verliest deze zijn waarde als disriminerend omdat ik dit niet erken als racisme (beetje lastige verwoording, misschien dat iemand snapt wat ik bedoel)
Ik meen, maar dat weet ik niet zeker, dat de blackface met oorringen en dikke rode lippen hét stereotype was. Maar slechts het weglaten van de oorbellen en de dikke rode lippen is niet voldoende, het is de hele kleur.
Overigens zouden de roetveegpieten met oorringen en lippenstift dan ook niet voldoen.. Eigenlijk moet Sinterklaas, net als de Kerstman, groene helpers hebben, of geen helpers.
Mag je dan nog wel Sinterklaas als witte weldoener afbeelden? De kerstman is ook wit, betekent dat dat we alleen witte mensen als kadootjesgever zien, en is dat misschien ook rascisme ? (dat vroeg ik mij hardop denkend af..)
Asciugamano schreef:Ja natuurlijk! Waarom zou een Sint of Kerstman niet een keer zwart kunnen zijn? Of een Aziaat?
Ik zie geen probleem! Sterker nog; het zou bijzonder sterk van ons, tolerante, Nederlanders zijn als we dát eens deden!
_San87_ schreef:Emmaa_ schreef:Ik denk dat het vooral belangrijk is om je te realiseren dat wij als witte mensen niét de scheidsrechter zijn die bepaalt wat racistisch is en wat niet. Wij staan niet aan het ontvangende uiteinde dus wij kunnen best zeggen 'ja maar IK heb ZP nooit als racistisch gezien!' maar dat is echt totaal niet waar het om gaat.
Helemaal mee eens .
Cer schreef:Soms word ik wel weggezet als racist, en dat raakt me dan misschien toch wel
Ik vraag me af hoe een donker iemand die het niet als racisme ziet, dit aan een ander donker iemand, die het wel als racisme ziet, uitlegt? Alleen zij mogen onderling dat gesprek voeren denk?
tamary schreef:Cer schreef:Soms word ik wel weggezet als racist, en dat raakt me dan misschien toch wel
Ik vraag me af hoe een donker iemand die het niet als racisme ziet, dit aan een ander donker iemand, die het wel als racisme ziet, uitlegt? Alleen zij mogen onderling dat gesprek voeren denk?
Nergens racisme in zien is net zo gevaarlijk als overal racisme in zien. Intentie maakt veel uit, uitleg vragen over hoe de ander iets ziet ook. Communicatie is de basis voor elke relatie hoe oppervlakkig ook. Polarisatie tussen voor en tegen komt vermoed ik eerder door het doelbewust kinderen pesten met demonstraties tijdens de Sint-intocht dan of de ander misschien een punt heeft. De manier waarop de communicatie over dit onderwerp is opgestart heeft de mogelijkheid tot discussie voorgoed geblokkeerd. Kinderen horen immers geen doelwit te zijn van verschillen van mening.
Cer schreef:Janneke2 schreef:@ Cer: Hmm, tja - daar zeg je me wat.
'Op het moment dat ik afstand neem van een discriminerend beeld, verliest het beeld dan zijn discriminerende werking...?'
Deels wel: jijzelf 'trapt er niet meer in'.
Maar de suggestieve werking op andere mensen kan nog doorgaan.
Ja het komt van een ander assocative-ding over zaken die macht krijgen doordat je dat geeft (ik weet even zo niet meer wat dat precies is) Dus dat vroeg ik me inderdaad af of dat zo kan werken..
Citaat:Aan de andere kant, als andere mensen er iets racistisch mee bedoelen (hoe dan eigenlijk precies?) dan is dat uiteraard niet juist.
Citaat:NB: die schoomeester is van ver voor mijn tijd, dat gevoel heb ik er persoonlijk niet bij. Ik doe dat niet expres, ik heb dat gewoon niet. Om iets als racistisch te herkennen moet je het erkennen ofzoiets denk?
Wie kende, voordat het breeduit uitgemeten werd, de precieze achtergrond van de Sint en de Piet? Ik niet, ik geef dat eerlijk toe. Ik heb het daarom nooit op die manier gezien.
Als Sinterklaas in mijn tijd zijn Pieten zou afranselen, dan had ik er wellicht anders naar gekeken, maar hij behandelde, althans, de sinten die ik heb gezien, zijn pieten niet alszodanig als slaaf.. meen ik?
Janine1990 schreef:Zoals ik volgens mij in de Op al schreef is zwart versus wit prima. Neger en blanke niet. Blank is zuiver, daarmee duid je aan dat andere kleuren niet zuiver ofwel niet in orde zijn.
maaike5581 schreef:Ik ben pro zwarte Piet.
Racist nee zeker niet maar ik vind het echt een hoop gezeur om niks.
Geen enkel kind ziet racisme in zwarte Piet.
Alleen volwassenen hoor je erover.
En ik vraag mij serieus af, hoe over een jaar of 20?
Als er alleen nog maar gekleurde, roetveeg of witte pieten zijn?
Is het dan weer discriminatie omdat er geen zwarte pieten zijn?
Ook vind ik het wel bijzonder dat deze traditie doorbroken moet worden naar van bijvoorbeeld het kwaku festival traditie mag men niet aankomen?
[ Video ]