Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:43

BloemBloem schreef:
Nee dat is niet normaal, maar los het volwassen op, zonder het altijd maar op social media te dumpen!!


Ja, ook mijn idee

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:45

xU_Blinghx schreef:
Maar je vind het wel normaal dat donkere kinderen maar voor zwarte piet moet worden uitgemaakt?

Eh nee?? En wil je even PRECIES aangeven waar ik dat beweer? Want dit is zo'n beschuldiging waar ik persoonlijk doodziek van wordt, om het eens even grof te zeggen....

Overigens heb ik geen enkel bewijs gezien dat deze mevrouw dit daadwerkelijk gedaan heeft, enik vind het is het godsgeklaagd dat mensen zonder onderbouwing zomaar iemand op Social Media flikkeren met beschuldiging en al. Sinds wanneer is DAT normaal??

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:53

Dat donkere kinderen voor piet worden uitgemaakt is in mijn ogen een hele andere discussie

Namelijk die van opvoeding in het algemeen!


Als kind had ik zwarte piet hoog staan hoor, vond het altijd heel bijzonder.
Nooit in mijn bolletje opgekomen om die vergelijking door te trekken naar mensen met een andere huidskleur.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:54

Gouden koets aanpassen vind ik wel een goede. Je moet het verleden niet uitwissen, maar je hoeft er ook niet mee te pronken, en in mijn ogen doe je dat met de gouden koets zoals hij was wel...

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:54

nynke55 schreef:
Ik vind het een rare test. Er staat een vraag: hebt een een voorkeur om met mensen van een lichte kleur om te gaan? Heb ik een 5 ingevuld, in ons dorp zijn er nu eenmaal niet veel donkere mensen. Staat bij de conclusie: U hebt een lichte voorkeur voor blanke mensen. Ja, dat heb ik zelf ingevuld, in die ene vraag. |o

Test is naar mijn idee niet gebaseerd op de vragen achteraf. Of ingeval dit heb ik wel uitgetest. En hoe deze ook beantwoord werden deze waren niet bepalend bij de uitslag en ik heb het zeker bij 90 leerlingen gedaan. Deze vragen achteraf waren namelijk bij deze leerlingen vrijwel gelijk. Groeien namelijk op in dezelfde omgeving.

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:55

Toch vind ik het raar, wij hadden in de jaren 70 begin 80 ook veel donkere mede klasgenootjes. Die werden nooit voor Piet uitgemaakt. Door niemand niet. Kwam niet in je op.
Maar goed, toen was het hele Sinterklaas feest ook totaal geen issue zoals het nu is.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:56

lenaa_tje schreef:
Dinopino schreef:
En misschien ligt er ook nog iets te doen voor het onderwijs. Want ons koloniale leven en de slavernij is toch wel iets wat bij onze geschiedenis hoort. Omdat het niet positief is is het geen reden om er niet genoeg aandacht aan te besteden.

Toch is dat echt wel een eis hoor. Zeker de laatste jaren is dat ook echt wel aangescherpt. Zal dat overal goed worden aangeboden? Vast niet maar daar zal de inspectie dan strenger op moeten zijn denk ik.


Als je de periode dat het in onze geschiedenis vergelijkt met het aantal uren van het geschiedenisonderwijs dat aan slavernij wordt besteed, dan wordt het eerder overbelicht dan onderbelicht. Het vak heet geschiedenisonderwijs en niet slavernijonderwijs en dat betekent dat de rest van de geschiedenis ook een plekje in de lessen moet krijgen. Als er al een probleem met het geschiedenisonderwijs is, dan is dat niet dat er te weinig tijd aan ons slavernijverleden wordt besteed, maar dat er überhaupt te weinig uren geschiedenisonderwijs worden gegeven.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:57

Ik denk niet dat je m dan moet aanpassen.. want dat ding was een gift toch? Toen ie gegeven werd, was dat hoe het was. Wat de koninklijke familie zou kunnen doen is een andere koets kiezen / krijgen weet ik veel. Maar de gouden koets an sich hoort bij dat verleden.

Overigens, ik heb NOOIT geweten dat er zoiets op die koets stond.. ik vraag me af of dat dan erg is. Als mensen niet weten dat het erop staat, móet het dan uitgelicht worden of kan je zoiets een soort van 'laten'.. Of moet je inderdaad zeggen : ja hee luister jullie rijden de afgelopen 50 jaar wel leuk in dat ding rond, maar als je daar en daar góed kijkt, dan zie je er een uiting van de slavernij opstaan.
Of hoe pak je zoiets goed aan?

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:58

ravellie schreef:
Dat donkere kinderen voor piet worden uitgemaakt is in mijn ogen een hele andere discussie

Namelijk die van opvoeding in het algemeen!


Als kind had ik zwarte piet hoog staan hoor, vond het altijd heel bijzonder.
Nooit in mijn bolletje opgekomen om die vergelijking door te trekken naar mensen met een andere huidskleur.


Nou, ik wel hoor. Opgegroeid in een klein dorp, nooit een ander zwart persoon gezien dan zwarte piet. En toen kwam er op de basisschool een nieuw kindje in de klas. Uit Afrika geadopteerd. Toen heb ik tegen de hele familie opgetogen verteld dat we een zwarte pietje in de klas hadden gekregen.
En mijn ouders maar uitleggen dat het geen zwarte pietje was, maar hee, ze had toch echt dezelfde huid en krulletjes.
Met terugwerkende kracht schaam ik me dood, maar ja, als kleuter weet je ook niet beter. Hoewel het nu minder voorkomt dat een kind nog nooit een zwart kind heeft gezien, maar toch, hier in het dorp zijn er nauwelijks andere mensen dan blanke mensen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:58

Misschien ook hoe je opgroeit? Wij hadden in het dorp nauwelijks gekleurde mensen, dus ik heb als kind de fout gemaakt toen we ineens in de stad kwamen, te roepen: kijk mama! Zwarte piet! (In mei ofzo....)
M’n moeder schaamde zich kapot.
Maarja, de enige keer in het jaar dat wij gekleurde mensen zagen, was met sinterklaas... (Ik heb het nu over begin jaren 80)

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:59

Als je de afbeeldingen op de gouden koets aanpast, dan verandert er natuurlijk niks aan de geschiedenis. Het enige wat verandert is dat je een stukje geschiedenis wegstopt, oftewel het tegenovergestelde van er meer aandacht aan besteden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:00

Hmm Karl, ik denk niet dat je het weg stopt... je pronkt er alleen niet mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:01

lenaa_tje schreef:
nynke55 schreef:
Ik vind het een rare test. Er staat een vraag: hebt een een voorkeur om met mensen van een lichte kleur om te gaan? Heb ik een 5 ingevuld, in ons dorp zijn er nu eenmaal niet veel donkere mensen. Staat bij de conclusie: U hebt een lichte voorkeur voor blanke mensen. Ja, dat heb ik zelf ingevuld, in die ene vraag. |o

Test is naar mijn idee niet gebaseerd op de vragen achteraf. Of ingeval dit heb ik wel uitgetest. En hoe deze ook beantwoord werden deze waren niet bepalend bij de uitslag en ik heb het zeker bij 90 leerlingen gedaan. Deze vragen achteraf waren namelijk bij deze leerlingen vrijwel gelijk. Groeien namelijk op in dezelfde omgeving.

Deze test is gebaseerd op onder andere reactievermogen en snelheid. Het gaat dus niet om wat je zelf invult maar welke voorkeuren blijken uit de snelheid waarmee je op bepaalde plaatjes klikt.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:01

Maar waarom schamen jullie je daar nú voor? Je bedoelde daar toch niks negatiefs mee?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:01

Hier ook een andere mening gekregen in de loop van de tijd, Sinterklaas heb ik nooit in verband gebracht met racisme. De tijd dat het oplaaide was ik ook niet in Nederland en krijg je er automatisch minder van mee. Ik dacht dat het wel over zou waaien, maar niet dus.

Altijd een open houding gehouden en met name artikelen/tv bekenen waarin mensen aangaven wat het met hen deed (of juist helemaal niet, komt ook voor). Toevallig luisterde ik de podcast van Ruud de Wild met Jorgen Raymann, 30 minuten rauw NPO2, wel een aanrader. Daar ging het ook over de discussie. Hij gaf het jaren geleden al aan dat het voor mensen een vorm van racisme kan zijn. Toen kreeg hij al het hele land over hem heen en had hij door dat het hard benoemen vandat het een vorm van racisme is een shock effect kan geven bij de 'tolerante' Nederlanders. Hij gaf daarin ook duidelijk aan dat als het debat op een andere toon gevoerd was geworden, het veel minder harde voor- en tegenstanders zou geven. Dat vond ik een hele verfrissende blik.

Helaas zijn we inmiddels zo ver dat het volledig uit de klauwen loopt. Ik hoop dat we over kunnen gaan naar roetveegpieten, met één generatie vergeet men opeens dat pieten vroeger zwart waren en kunnen we het feest weer zonder gedoe vieren. Voor een kind maakt het echt niet uit. Tradities veranderen, komen erbij of vergeten we, zo gaat dat in het leven.

Laten we Nederland een fijn land maken voor de komende generaties, ongeacht huidskleur, geloof of seksuele voorkeur.

Toevoeging; in de podcast geeft Jorgen ook aan dat je geschiedenis nooit moet herschrijven, wel beschrijven wat niet juist was. Niet alles uitgummen, maar er juist een les uit leren. In de Gouden Eeuw was niet iedereen stinkend rijk, het gros van de Nederlanders leefde in bittere armoede. Dus al met al een aan te bevelen podcast om andere standpunten te horen.
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 18-11-19 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:05

Popstra schreef:
Toch vind ik het raar, wij hadden in de jaren 70 begin 80 ook veel donkere mede klasgenootjes. Die werden nooit voor Piet uitgemaakt. Door niemand niet. Kwam niet in je op.
Maar goed, toen was het hele Sinterklaas feest ook totaal geen issue zoals het nu is.

Zo herinner ik het me ook, maar ik kan me best voorstellen dat een donker kindje wel uitgemaakt werd voor zwarte piet omdat ze er nu eenmaal wel op leken, pestkoppen had je toen ook al. En we hebben het over kinderen tot een jaar of 7, dus hoeveel vermogen tot nuancering mag je daarvan verwachten? Is het anders dan wanneer je uitgelachen werd om je naam, de kleur van je haar, het beroep van je vader? En een aanverwante vraag is hoe we pesterijen van kinderen dan uitkomen bij racisme in de vorm van zwarte piet?

Ladymadonna, als de gouden koets niet meer kan, moeten we dan ook maar alle steden afbreken die zijn gebouwd door mensen die door handel in slaven en werk van slaven rijk geworden zijn?

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:21

Hier is het ook relatief nieuw. Ik denk dat het daarom vroeger ook nog goed kon, je zag geen donkere mensen en die Pieten waren dus echt iets op zichzelf. Net als de ouderwetse Sjimmie van Sjors :=

De eerste zwarte man die ik in levende lijve in de jaren '80 zag die zat bij mijn oma op de bank...daar was iemand mee getrouwd ofzo geloof ik :) Ik was toen in de Sinterklaasleeftijd maar zag er geen zwarte piet in hoor.... ik was wel helemaal onder de indruk dat die meneer op Webster (donker jongetje van TV-serie) leek, en ik durfde schijnbaar geen hand te geven omdat ik bang was dat hij af zou geven...dus misschien zat er toch wel een zwarte Piet associatie in := Die beste kerel moest er wel erg om lachen trouwens schijnt het :P

Dat zijn onschuldige kinderdingen joh.
Gaan mensen het bewust zeggen om grappig of kwetsend te doen dan is het natuurlijk wel iets heel anders :(:)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:42

Sakura789 schreef:
Hier ook een andere mening gekregen in de loop van de tijd, Sinterklaas heb ik nooit in verband gebracht met racisme. De tijd dat het oplaaide was ik ook niet in Nederland en krijg je er automatisch minder van mee. Ik dacht dat het wel over zou waaien, maar niet dus.

Altijd een open houding gehouden en met name artikelen/tv bekenen waarin mensen aangaven wat het met hen deed (of juist helemaal niet, komt ook voor). Toevallig luisterde ik de podcast van Ruud de Wild met Jorgen Raymann, 30 minuten rauw NPO2, wel een aanrader. Daar ging het ook over de discussie. Hij gaf het jaren geleden al aan dat het voor mensen een vorm van racisme kan zijn. Toen kreeg hij al het hele land over hem heen en had hij door dat het hard benoemen vandat het een vorm van racisme is een shock effect kan geven bij de 'tolerante' Nederlanders. Hij gaf daarin ook duidelijk aan dat als het debat op een andere toon gevoerd was geworden, het veel minder harde voor- en tegenstanders zou geven. Dat vond ik een hele verfrissende blik.

Helaas zijn we inmiddels zo ver dat het volledig uit de klauwen loopt. Ik hoop dat we over kunnen gaan naar roetveegpieten, met één generatie vergeet men opeens dat pieten vroeger zwart waren en kunnen we het feest weer zonder gedoe vieren. Voor een kind maakt het echt niet uit. Tradities veranderen, komen erbij of vergeten we, zo gaat dat in het leven.

Laten we Nederland een fijn land maken voor de komende generaties, ongeacht huidskleur, geloof of seksuele voorkeur.

Toevoeging; in de podcast geeft Jorgen ook aan dat je geschiedenis nooit moet herschrijven, wel beschrijven wat niet juist was. Niet alles uitgummen, maar er juist een les uit leren. In de Gouden Eeuw was niet iedereen stinkend rijk, het gros van de Nederlanders leefde in bittere armoede. Dus al met al een aan te bevelen podcast om andere standpunten te horen.
Helemaal eens met je post. En die podcast lijkt me heel boeiend, dank voor de tip!

tamary

Berichten: 29217
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:53

Karl66 schreef:
Als je de afbeeldingen op de gouden koets aanpast, dan verandert er natuurlijk niks aan de geschiedenis. Het enige wat verandert is dat je een stukje geschiedenis wegstopt, oftewel het tegenovergestelde van er meer aandacht aan besteden.

Met het risico dat zoiets opnieuw ontstaat ... slavernij is dan wel officieel verboden in de meeste landen, maar het komt in verschillende vormen nog vrijwel overal voor.


Over in context plaatsen :
Geschiedkundigen en archeologen hebben al moeite zat om te begrijpen waarom mensen dingen zus of zo deden in het verleden, hun logica is de onze niet.
Dingen uit het verleden be- en veroordelen vanuit onze huidige normen en waarden is zeer gevaarlijk. Je wil weten waarom mensen toen die beslissingen namen, dat wij dat nu niet meer zo zouden doen is meer relevant om aan te geven hoever we veranderd zijn dan om er over te oordelen. En dan moeten we niet vergeten dat we die mogelijkheid om zo te veranderen te danken hebben aan de ontwikkelingen die hun beslissingen destijds mogelijk gemaakt hebben, incl. de onvrijwillige bijdrages van mensen die onder welk label dan ook eigendom waren van andere mensen.



Verder is slavernij een stuk ouder dan de 200 jaar die hier ergens voorbij kwam. Landbouw maakte extra arbeiders voor het zware werk noodzakelijk en mogelijk (genoeg voedselproductie), wel verschilde de sociale status (wettelijke bescherming) per periode en regio. De oude Grieken hadden ze al, horigen vielen in zekere zin ook onder deze noemer. De Hammurabi wetteksten zijn de oudste tot dus ver gevonden en die spreken al over slaven en de rechten ervan. Hier zijn slaven zowel eigen volk (schulden afbetalen) als buitenstaanders (oorlogsbuit).

Slavernij is een "bijwerking" van een complexe (agrarische) samenleving en op de een of andere manier ontwikkeld de mens zich naar steeds complexere samenlevingen (ondertussen op zoek blijvend naar een simpelere/eenvoudigere manier van leven verder op datzelfde pad). Hoewel het inmiddels dus bij wet verboden is en werknemers goede wettelijke bescherming hebben, is die waardeloos als die niet aangesproken kan worden. In de werkelijkheid bestaat het doen van gevaarlijk/zwaar werk voor weinig/geen beloning of bescherming nog steeds.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:00

Waar ik me vooral aan stoor;
Waarom is het in vredesnaam een probleem om het aan te passen??
Als een groot aantal mensen daar gelukkig van wordt...
De wereld verandert constant. We moeten ons (bijna) dagelijks aanpassen. Omdat we ontwikkelen.
Wat is dan het probleem hiermee?? Tradities? Laat me niet lachen!
En dat geschreeuw; “ja maar het is een kinderfeest...”
Juist ja! En ik heb nog geen kind horen protesteren tegen een roetveegpiet, stroopwafelpiet of wat dan ook! Het maakt ze nl. niet uit omdat ze t niet eens zien!
Een schooljuf kleedde zich ín de klas om tot Sinterklaas, waar alle kinderen bij waren! Op het moment dat ze klaar was, zette ze een lage stem op en wás ze Sinterklaas voor die kinderen en vonden ze t allemaal spannend!
Dus hoezo ‘de vermomming wordt doorzien?’
Wel eens kinderen voor een poppenkast zien zitten? Ze wéten dat er mensen onder/ in die poppen zitten maar toch is het echt voor ze! (Soms zien ze ze zelfs!)

Het probleem zit in de witte volwassenen die bang zijn! Angst is de enige motivatie voor discrimminatie. Angst om te verliezen wat men heeft! En waarom?? Geen idee! Herinneringen aan de eigen jeugd misschien, toen het geen issue was. Maar voor die kinderen van nu ís en wórdt geen issue want als we t gewoon doen, weten ze (later) niet beter!
Waarom, inderdaad, dit feest niet delen met álle Nederlanders? Welke kleur men ook heeft!

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:02

Nou, ik ben niet racistisch ofzo, maar nu komt er uit de test dat ik een matige voorkeur heb voor mensen met marokkaanse afkomst... dat is ook weer niet zo.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31330
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:10

Van mij hoeft Piet niet zwart te zijn, waar ik meer moeite mee heb is dat hij nu schijnbaar alle kleuren behalve zwart mag zijn. Dat is in mijn ogen juist discriminatie, als je iets uitsluit op basis van de kleur.

Waarom zou je het discriminerend vinden dat mensen hun kinderen leren dat piet met zijn grappen en grollen zo'n ontzettend aardige kerel is dat ze reikhalzend naar hem uitkijken? Waarom mag die geweldige kerel niet zwart zijn dan?

Als een persoon met een van nature heel donker gezicht nu als piet wil lopen in de optocht, mag dat dan niet? (hoe kwalijk zou dat zijn!)

Door deze discussie gaan ze nu zwart weren uit de sinterklaasoptocht. Alsof die zwarte kleur iets zou zijn om te mijden. Is dat dan goed? Worden kinderen daar ruimdenkend van? Of krijgen ze hierdoor juist geleerd dat je blijkbaar naar de verschillen in huidskleur moet kijken, terwijl ze dat eerst niet deden.
In mijn ogen is Nederland altijd al een mengkom van allerlei kleuren en achtergronden geweest, maar we krijgen het hokjesdenken nu gewoon opgedrongen.

Janneke2

Berichten: 22867
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:10

Cer schreef:
Maar waarom schamen jullie je daar nú voor? Je bedoelde daar toch niks negatiefs mee?


Wat mij betreft gaat het om 'de geschiedenis in het gezicht zien'.

Dat de Gouden Eeuw van de Republiek der zeven Verenigde Nederlanden
(...het waren er 8, maar Drenthe telde letterlijk niet mee...)
voor sommigen een bloeitijd was, maar niet voor iedereen.

Dat we bakken geld binnen hebben gehaald (gouden eeuw, 19e eeuw, en momenteel zijn we ook een belastingparadijs) op minder ideale manieren.

Dat het zo is, dat onze rijkdom gebaseerd is op dingen als diefstal, kapen, slavenhandel, dwangarbeid en slinkse afspraken.
Denk bij 'onze rijkdom' vooral ook aan de grote infrastructuurprojecten uit de 19e eeuw: 1x aanleggen,met geroofd geld, nu al meer dan 150 jaar profijt.

Als individueel persoon heb ik niets verkeerd gedaan.
Ik schaam me dan ook niet.
Maar omdat ik gebruik maak van de verworvenheden, heb ik wel een bepaalde verantwoordelijkheid.
En daar hoort bij dat je niet wegkijkt als je geconfronteerd wordt met de negatieve dingen van het verleden.
Het verleden kun je niet veranderen, maar je kunt wel erkennen 'dat je er zo niet achter staat'.
Afstand nemen.

In Hoorn staat een standbeeld van Jan Pieterszoon Coen op een sokkel, maar wel met een tekst erbij 'dat de man omstreden is', zeg maar rustig terwille van geld een massamoord liet plegen/ pleegde.
Niet alleen 'om de gevoelens van de mensen op Banda te sparen' (op zich natuurlijk prima) - maar laten we gewoon erkennen dat er verschrikkelijk veel bloed vergoten is in onze geschiedenis om 'spullen die dat toch niet waard zijn'.

En de onderwijzer die rond het moment dat Nederland als een van de laatste landen officieel de slavernij afschafte,
....dat die man persoonlijk dol was op blackface toneel wil ik best geloven.
Maar denkbaar dat die vernederende karikatuur er probleemloos ingezet kon worden en erin bleef, omdat een x aantal mensen nogal wat 'sentimenten hadden' over 'dat ze hun bezit kwijtraakten'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-11-19 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:15

Nicole288 schreef:
Van mij hoeft Piet niet zwart te zijn, waar ik meer moeite mee heb is dat hij nu schijnbaar alle kleuren behalve zwart mag zijn. Dat is in mijn ogen juist discriminatie, als je iets uitsluit op basis van de kleur.

Waarom zou je het discriminerend vinden dat mensen hun kinderen leren dat piet met zijn grappen en grollen zo'n ontzettend aardige kerel is dat ze reikhalzend naar hem uitkijken? Waarom mag die geweldige kerel niet zwart zijn dan?

Als een persoon met een van nature heel donker gezicht nu als piet wil lopen in de optocht, mag dat dan niet? (hoe kwalijk zou dat zijn!)

Door deze discussie gaan ze nu zwart weren uit de sinterklaasoptocht. Alsof die zwarte kleur iets zou zijn om te mijden. Is dat dan goed? Worden kinderen daar ruimdenkend van? Of krijgen ze hierdoor juist geleerd dat je blijkbaar naar de verschillen in huidskleur moet kijken, terwijl ze dat eerst niet deden.
In mijn ogen is Nederland altijd al een mengkom van allerlei kleuren en achtergronden geweest, maar we krijgen het hokjesdenken nu gewoon opgedrongen.


Dat gekleurde mensen niet in de optocht mee zouden mogen lopen is eigenlijk het gehele punt van de blackface missen. Het gaat er niet eens zo zeer om dat ze zwart zijn, het gaat om de hele karikatuur.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:18

Dat was niet helemaal wat en waarom ik het vroeg, maar oke :)

Overigens, als ik als persoon afstand neem van de zwarte piet als blackface, dus met onderliggend discriminerend idee, moet blackface dan weg, of verliest deze zijn waarde als disriminerend omdat ik dit niet erken als racisme (beetje lastige verwoording, misschien dat iemand snapt wat ik bedoel)

Ik meen, maar dat weet ik niet zeker, dat de blackface met oorringen en dikke rode lippen hét stereotype was. Maar slechts het weglaten van de oorbellen en de dikke rode lippen is niet voldoende, het is de hele kleur.
Overigens zouden de roetveegpieten met oorringen en lippenstift dan ook niet voldoen.. Eigenlijk moet Sinterklaas, net als de Kerstman, groene helpers hebben, of geen helpers.
Mag je dan nog wel Sinterklaas als witte weldoener afbeelden? De kerstman is ook wit, betekent dat dat we alleen witte mensen als kadootjesgever zien, en is dat misschien ook rascisme ? (dat vroeg ik mij hardop denkend af..)