Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 07:51

MarlindeRooz schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik geniet van het spelen van ZWARTE Piet. Heerlijk kinderen de gek aansteken. Ben 1 keer bruin geschminkt... en gelijk veel herkent helaas.

Slavernij is geweest. Mijn Oma moest op haar 12e ook het huishouden doen bij vreemden voor een schijntje en kreeg straf omdat ze de fiets tegen de boom zette. De boom had kunnen beschadigen...

Was geen slavernij? Ze was blond met blauwe ogen dus hoor je ook niks over tijdens de geschiedenisles.

My god... Je hebt denk ik echt de wereldgeschiedenis even gemist. Waarom moeten die pieten dan rode lippen, gouden oorbellen en dezelfde pakjes aan als de slaven destijds? En als slavernij geweest is, waarom moeten de pieten er dan nog zo uit zien? Waarom zwart en niet paars? Kom niet aan met het schoorsteen verhaal want bijna geen enkel kind heeft nog een schoorsteen.

En als we oude tradities zo willen HOUDEN WANT IS TRADITIE. Dan gaan we ook weer even de ECHTE pieten terughalen:
https://nos.nl/artikel/2135261-hoe-zwar ... repen.html

Vooral de roe om tikken uit te delen en de zak lijkt me heerlijk om kinderen even de gek aan te steken! Echt grappig doen alsof je slaat! :D

Oh en katknuppelen was ooit een heerlijk kwelspel, google maar eens! Echt een traditie... Tja dat mensen het er niet mee eens zijn om een groep (dieren in dit geval) pijn te doen boeit helemaal niks. Traditie is traditie hoor!


En Sint MOET met de stoomboot komen en ALTIJD op een wit paard. Niet dat geneuzel met brommers, brandweerwagens en koetsjes.

Popstra
Berichten: 13808
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:24

Magrathea schreef:
Popstra schreef:
Ja en door wie is dat nu gekomen!?? 8)7

... noem 1 voorbeeld van KOZP die geweld heeft gebruikt op demonstraties.

KOZP gebruikt geen geweld maar staan wel te provoceren op verkeerde plekken namelijk tijdens kinderfeesten.
En volgens mij begon al het gezever met een Sylvana Simons die ook flink de boel kon op stoken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:19

Asciugamano schreef:
kwita schreef:
Iedereen mag en kan hier ook wat van vinden in Nederland. Erg is dat niet,er zijn al veel positieve stappen bereikt.Maar het Kinderfeest moet feest blijven zoals het gewoon hoort, maar de anti groepering moet ook weten wanneer ze moeten stoppen. Verdwijnen zal het Toch niet!

Ik ben ervan overtuigd dat je je vergist!
Zwarte Piet verdwijnt absoluut, de komende jaren.
(En dat is maar goed ook. ;) )


Ik heb het over de piet die zal echt niet verdwijnen, even als sinterklaas Het duo zal ook in de tijd van het jaar 3000 nog komen hoor met zijn space ship!

Ik geloof echt dat het met aanpassingen gewoon weer feest mag zijn en er weer jaaaaaaren mee door kan!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:26

Anne_GTI schreef:
Mijn kinderen hebben nooit zwarte piet gelinkt aan donkere mensen. Maar goed ook... hun vader is ook melkchocoladebruin. Die heeft ook die link nooit gelegd of gevoeld in zijn jeugd.

Niet zwarte piet maar de treinkaping bij de punt was voor hem wel confronterend mbt racistische taferelen. Hij kreeg op de kleuterschool ook gewoon een lik zwart om zijn snoet gesmeerd en dan was hij ook zwarte piet. Dikke prima.

Hij is er heel makkelijk in, maak je niet druk om een karikatuur in een kindersprookje wat Sinterklaas en Zwarte Piet gewoon zijn en laat het...


Kijk fijn om te lezen dat er nog meer nuchtere medelanders zijn,
Zo ken ik er een hoop en zal ik je eens wat zeggen die zijn maar al te graag zwartepiet zonder schmink...echt een gat in de markt naar eigen zeggen heerlijk feesten en nog betaald krijgen ook! en dat omdat je uniek bent! Ik ken ook niemand die opgewekter en positief in het leven staat dan hun!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:35

Anne_GTI schreef:
Ik geniet van het spelen van ZWARTE Piet. Heerlijk kinderen de gek aansteken. Ben 1 keer bruin geschminkt... en gelijk veel herkent helaas.

Slavernij is geweest. Mijn Oma moest op haar 12e ook het huishouden doen bij vreemden voor een schijntje en kreeg straf omdat ze de fiets tegen de boom zette. De boom had kunnen beschadigen...

Was geen slavernij? Ze was blond met blauwe ogen dus hoor je ook niks over tijdens de geschiedenisles.


Kun je slavernij vergelijken met elkaar dan? Is het ene erger dan het andere? Moeten we zwarte piet in stand houden omdat op andere plekken ook slaven zijn (geweest)? Mijn oma heeft ook haar basisschool niet af kunnen maken en hard moeten werken, maar dat maakt het nog niet dat ik hier achter wil blijven staan.

Het bestaan/afschaffen van kinderarbeid in Nederland staat gewoon in de Geschiedenis canon van Nederland. Ook is er de laatste jaren veel aandacht (voorstellingen, boeken, immaterieel erfgoed) geweest voor de Maatschappij van Weldadigheid.

Leuk dat jij er zo van kunt genieten, maar moet dit dan over ruggen van anderen heen? Mensen die deze periode zich diep gekwetst voelen? En niet een paar, maar een hele grote groep?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:17

Normen en waarden in Nederland zijn zo belangrijk. Waar zijn je normen en waarden wanneer je het niet interesseert dat je feestje jouw feestje is ongeacht wie er last heeft van geluidsoverlast of in dit geval zich mensen er door vernederd voelen. Dan pas je je feestje aan. Dat zou helemaal geen discussiepunt moeten zijn eigenlijk in het verdraagzame en sociale nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:32

Sakura789 schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik geniet van het spelen van ZWARTE Piet. Heerlijk kinderen de gek aansteken. Ben 1 keer bruin geschminkt... en gelijk veel herkent helaas.

Slavernij is geweest. Mijn Oma moest op haar 12e ook het huishouden doen bij vreemden voor een schijntje en kreeg straf omdat ze de fiets tegen de boom zette. De boom had kunnen beschadigen...

Was geen slavernij? Ze was blond met blauwe ogen dus hoor je ook niks over tijdens de geschiedenisles.


Kun je slavernij vergelijken met elkaar dan? Is het ene erger dan het andere? Moeten we zwarte piet in stand houden omdat op andere plekken ook slaven zijn (geweest)? Mijn oma heeft ook haar basisschool niet af kunnen maken en hard moeten werken, maar dat maakt het nog niet dat ik hier achter wil blijven staan.

Het bestaan/afschaffen van kinderarbeid in Nederland staat gewoon in de Geschiedenis canon van Nederland. Ook is er de laatste jaren veel aandacht (voorstellingen, boeken, immaterieel erfgoed) geweest voor de Maatschappij van Weldadigheid.

Leuk dat jij er zo van kunt genieten, maar moet dit dan over ruggen van anderen heen? Mensen die deze periode zich diep gekwetst voelen? En niet een paar, maar een hele grote groep?


Waarom noem je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:39

Anne_GTI schreef:
Mijn kinderen hebben nooit zwarte piet gelinkt aan donkere mensen. Maar goed ook... hun vader is ook melkchocoladebruin. Die heeft ook die link nooit gelegd of gevoeld in zijn jeugd.

Niet zwarte piet maar de treinkaping bij de punt was voor hem wel confronterend mbt racistische taferelen. Hij kreeg op de kleuterschool ook gewoon een lik zwart om zijn snoet gesmeerd en dan was hij ook zwarte piet. Dikke prima.

Hij is er heel makkelijk in, maak je niet druk om een karikatuur in een kindersprookje wat Sinterklaas en Zwarte Piet gewoon zijn en laat het...


Dat wordt hier ook zo ervaren, misschien kijken molukkers er dan toch anders tegen aan dan afrikanen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:06

Nou dat staat niet bepaald voor de welvaart in Nederland. Dat was eerder een periode voor veel Nederlanders waarin er hard gewerkt moest worden door iedereen met veel armoede.

De welvaart die we nu kennen is voor ons vrij normaal, maar is natuurlijk pas van de laatste 70 jaar.

Ook is de slavernij nog helemaal niet uit de wereld, zie ook de documentaire van dwars door de Sahara. Los van het feit dat het aanbod van de slaven toen vanuit de buurlanden gedaan werd. En ja, er zijn nog steeds gradaties binnen de huidskleur.

Alleen dat het nu nog bestaat of bestaan heeft in Nederland, neemt toch niet weg dat we op deze manier afstand kunnen doen van de 'oude' zwarte piet en hem in een nieuw jasje kunnen steken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:07

Sakura789 schreef:
Nou dat staat niet bepaald voor de welvaart in Nederland. Dat was eerder een periode voor veel Nederlanders waarin er hard gewerkt moest worden door iedereen met veel armoede.

De welvaart die we nu kennen is voor ons vrij normaal, maar is natuurlijk pas van de laatste 70 jaar.

Ook is de slavernij nog helemaal niet uit de wereld, zie ook de documentaire van dwars door de Sahara. Los van het feit dat het aanbod van de slaven toen vanuit de buurlanden gedaan werd. En ja, er zijn nog steeds gradaties binnen de huidskleur.

Alleen dat het nu nog bestaat of bestaan heeft in Nederland, neemt toch niet weg dat we op deze manier afstand kunnen doen van de 'oude' zwarte piet en hem in een nieuw jasje kunnen steken?

Ik doel op de maatschappij van weldadigheid

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:50

Sakura789 schreef:
Alleen dat het nu nog bestaat of bestaan heeft in Nederland, neemt toch niet weg dat we op deze manier afstand kunnen doen van de 'oude' zwarte piet en hem in een nieuw jasje kunnen steken?


Ja maar dat is het juist er is al veel veranderd en dat is niet erg, maar de hele discussie houd gewoon niet op en dat is zo jammer. Als ik zie hoe blij de kinderen smorgens zijn met een mandarijn in hun schoen....dat blijfttoch magisch!! <:) :D{

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:25

Donderdagmiddag zei een collega (van Aziatische afkomst) tegen me: deze tijd van het jaar is het enige moment dat ik me een allochtoon voel in Nederland. Ik wist niet wat ik moest zeggen :\

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 09:32

maar wat ik niet goed snap, he... ik lees nu net iets van andre hazes met pieten en o. a een glennis grace die roept:dat kan eeeecht niet! Nu blijken er veel foto's te zijn waarop ze zelf met zwarte Piet staat. Is het niet zo dat als je iets als eacisme ervaart dat een gevoel is wat uit jezelf komt? Kennelijk ervaarde ze het nooit als probleem en nu ineens wel... dat snap ik dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:21

IHN schreef:
maar wat ik niet goed snap, he... ik lees nu net iets van andre hazes met pieten en o. a een glennis grace die roept:dat kan eeeecht niet! Nu blijken er veel foto's te zijn waarop ze zelf met zwarte Piet staat. Is het niet zo dat als je iets als eacisme ervaart dat een gevoel is wat uit jezelf komt? Kennelijk ervaarde ze het nooit als probleem en nu ineens wel... dat snap ik dus niet.



denk dat
het is gewoon publiciteit is en roepen om iets te roepen wat op dat moment goed in de markt ligt

zo als zo vaak bij BN'ers b.v.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:24

Je mening kan toch ook veranderen?

Ik vond het ook nooit een probleem, maar ik kijk er nu wel anders tegen aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41726
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:25

IHN schreef:
maar wat ik niet goed snap, he... ik lees nu net iets van andre hazes met pieten en o. a een glennis grace die roept:dat kan eeeecht niet! Nu blijken er veel foto's te zijn waarop ze zelf met zwarte Piet staat. Is het niet zo dat als je iets als eacisme ervaart dat een gevoel is wat uit jezelf komt? Kennelijk ervaarde ze het nooit als probleem en nu ineens wel... dat snap ik dus niet.

Ik denk dat ook BN'ers als Glennis Grace van gedachten kunnen veranderen, door argumenten die uitleggen dat Zwarte Piet misschien niet zo handig is, of wellicht durfde ze zich niet eerder echt uit te spreken.

Van gedachten veranderen door nieuw opgedane ervaringen is geen schande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:30

_San87_ schreef:
IHN schreef:
maar wat ik niet goed snap, he... ik lees nu net iets van andre hazes met pieten en o. a een glennis grace die roept:dat kan eeeecht niet! Nu blijken er veel foto's te zijn waarop ze zelf met zwarte Piet staat. Is het niet zo dat als je iets als eacisme ervaart dat een gevoel is wat uit jezelf komt? Kennelijk ervaarde ze het nooit als probleem en nu ineens wel... dat snap ik dus niet.

Ik denk dat ook BN'ers als Glennis Grace van gedachten kunnen veranderen, door argumenten die uitleggen dat Zwarte Piet misschien niet zo handig is, of wellicht durfde ze zich niet eerder echt uit te spreken.

Van gedachten veranderen door nieuw opgedane ervaringen is geen schande.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-19 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41726
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:34

MCE schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat ook BN'ers als Glennis Grace van gedachten kunnen veranderen, door argumenten die uitleggen dat Zwarte Piet misschien niet zo handig is, of wellicht durfde ze zich niet eerder echt uit te spreken.

Van gedachten veranderen door nieuw opgedane ervaringen is geen schande.



zeker niet, maar zeg het er dan even gewoon bij, dan is het voor ieder duidelijk ook dat is geen schande, toch!!

Waarom moet zij dat erbij zetten? Het is toch duidelijk dat zij Zwarte Piet niet meer vindt kunnen.

Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:38

dat ook zij van gedachte verandert is b.v. of foto's verwijderen

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:20

Is ze verplicht al haar standpunten bij te houden voor iedereen?

Het is toch overduidelijk in de media geweest (zie ook bijv. de opmerkingen van haar tov Marga Bult).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:30

Plus er zouden ook wel mensen zijn die het hypocriet vinden als ze die foto's wel zou verwijderen :roll: Bovendien blijven dat soort dingen toch wel op het internet circuleren, iets helemaal verwijderen is zo makkelijk nog niet.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:59

dan de volgende vraag:van gedachten veranderen kan en is prima.

maar waarom dan mensen aanvallen die er nog net zo over denken als jijzelf een aantal jaar geleden? Doe mss ook weleens veranderen van mening maar daar iets langer voor nodig hebben?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:24

Misschien om ze de ogen te openen voor de standpunten.

En ja dan krijg je weer de discussie of het op deze manier moet. Maar goed, dat is deels ook haar temperament. Of je hier weer alle mensen in mee gaat krijgen, blijkbaar niet. Alleen als je het rustig gaat uitleggen is het voor een andere groep weer niet voldoende.

Even verder dan 'ik' kijken, zoveel mensen, zoveel meningen en zoveel vormen van communicatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41726
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:28

IHN schreef:
dan de volgende vraag:van gedachten veranderen kan en is prima.

maar waarom dan mensen aanvallen die er nog net zo over denken als jijzelf een aantal jaar geleden? Doe mss ook weleens veranderen van mening maar daar iets langer voor nodig hebben?

Wie valt wie aan en waar?

Popstra
Berichten: 13808
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:39

Nouja aanvallen...ze zegt alleen dat ze teleurgesteld is en het niet meer kan in deze tijd tegen Dre maar dat dit zo publiekelijk moet vind ik stom. Als het een beste vriend van je is kun je daar ook privé met hem over praten