Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:26

karuna schreef:
Overigens, hoe bizar. Bij gv op de parkeerplaats staan sinds gister volledig onverwachts twee laadpalen. _O- en jawel ook geplaatst terwijl de aanvrager zelf al een oplossing heeft bedacht. En zijn aanvraag heeft ingetrokken weer. Omdat het veel te lang duurde :+ zelfde gemeente dus.

Maar ook weer niet gecommuniceerd met bewoners of wat ook. Situatie is aardig vergelijkbaar. Iets meer iets jongeren en fitteren maar nog steeds veel slechter ter been en oud. iets minder parkeerchaos maar nog steeds een tekort. maar op een na geen electrische autos. Is dezelfde gemeente die kennelijk opeens overijverig aan het plaatsen is gegaan. Zonder nog even te checken. Ook hier waren er logischer plekken. De aanvrager had het liever in zijn eigen straat gehad, een straat verderop.

Heeft zich vanmorgen gemeld bij de gemeente dat er nu twee plekken (ook weer) zinloos leeg staan. Ken de man verder niet maar gv vertelde het vanmorgen met soort van slappe lach. De tweede plek dus (en wie weet wel meer wijken verrast met palen gister :+ )


Ik snap echt niet dat je denkt dat die palen nutteloos zijn. Elektrische auto's zijn echt in opkomst en volgend jaar zijn er meer dan dit jaar, en het jaar erna nog veel meer. Op den duur heeft iedereen een elektrische auto. Ook tweedehands elektrisch wordt steeds goedkoper (en dat ze nog niet voor 1000 te krijgen zijn is logisch want zo heel lang zijn ze nog niet populair). Over een aantal jaren zijn ook EV's voor 1000 of een paar duizend te koop. Dat komt vanzelf, als steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Zoals eerder gezegd is een grote reden tegen elektrische auto's de hoeveelheid laadpalen. Dan plaatst een gemeente extra laadpalen en is het weer niet goed?

Bovendien: het verschil in uiterlijk tussen EV en benzine is lang niet altijd te zien. Een e-golf ziet er bijna hetzelfde uit als een normale golf. Zelfde met een Volkswagen Up. Dus hoe weet je zo zeker dat er niet meer elektrische auto's zijn? Of zullen komen in de komende paar maanden/jaar?

Popstra schreef:
Iedereen moet lekker zelf weten waar die in rijd.
Men moet zich eens niet zo gek laten maken door de stikstof onzin en wat al niet meer. Die elektrische autos zijn ook niet heilig. Er moet nog altijd stroom voor opgewekt worden en die batterijen zijn zo vervuilend als de pest wanneer deze de langste tijd gehad hebben.
En ja, ik zet mijn benzine auto gewoon op een parkeer plek met laadpaal als ik boodschappen ga doen. Laden doe je maar lekker thuis voor je eigen deur als je zo nodig elektrisch wil

Met die mentaliteit kan ik ook gewoon parkeren op een priveparkeerplaats. Of een parkeerplaats voor gehandicapten. En ooit gedacht dat niet iedereen een vaste parkeerplaats heeft voor eigen deur? Of überhaupt parkeerplaatsen voor de deur? Ik woon in een appartementencomplex en moet ook 100-200m verder parkeren. Geen vaste plaats. Zo'n parkeerplaats waar Karuna het over heeft zou echt top voor mij zijn, als ik een elektrische auto had.

Bovendien, EV's zijn echt veel beter voor het milieu dan een benzine/diesel. Ja er wordt stroom voor opgewerkt (maar ook deze stroom wordt steeds groener) en ja de accu is vervuilend (maar ook dit wordt steeds minder dmv ontwikkeling en bovendien zal de EV gedurende zijn hele levensduur vele malen minder vervuilen dan een benzine). Dit soort onzin die verspreid wordt zorgt er alleen maar voor dat mensen verkeerd geïnformeerd worden en de trend dat iedereen straks elektrisch rijdt wordt zo alleen vertraagd.

Veel elektrische auto's zijn ook lease vanuit het bedrijf, dus het is ook helemaal niet zo dat alleen de rijken een elektrische auto hebben. Er zijn wel meer EV's dan alleen Tesla's....

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:27

Loretta schreef:
Je moet ook nog kijken hoe het grootste deel van de stroom wordt opgewekt voor elektrische auto's.
Biomassa centrales bijvoorbeeld zijn op papier heel schoon. Maar in werkelijkheid zijn ze juist een enorme aanslag op het milieu. Groene stroom is lang niet altijd echt groen.

Dan nog, zelfs als alle stroom van kolencentrales afkomstig zou zijn, dan nog zou de stroom veel minder CO2 produceren dan de benzine..
https://youtu.be/YfTiRNzbSko?t=375
Kijk deze even van 6:00 tot 8:00 min ongeveer. Een heel duidelijke uitleg.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:28

Zijn de auto batterijen ondertussen nog steeds van dezelfde samenstelling:

"Problematisch aan de toenemende vraag is dat Congo, een land waar veel corruptie heerst, goed is voor meer dan de helft(!) van de mondiale kobalt-productie. Het is daar een bijproduct van het smelten van koper en het mijnafval wordt vaak in verband gebracht met de vervuiling van nabijgelegen rivieren en drinkwater. Daarmee is kobalt een groot risico van de wereldwijde energietransitie, maar ook van de mensenrechten"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:29

Hoe je t ook wendt of keert, elektrisch rijden is beter voor het milieu dan rijden in benzine of dieselauto's.

Ooit heb ik ook een elektrische wagen :P. het enige nadeel vind ik dat ze te stil zijn, ik hoor ze soms niet aankomen :=.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:30

Pipodipo schreef:
8nnemiek schreef:
Die batterijen kunnen gewoon gerecycled worden, ze zijn zeker niet vervuilender dan benzine.

Ehm, misschien is het je ontgaan, maar de grondstoffen voor die accu's zijn materialen die nu niet bepaald hoog scoren op de ladder van milieuvriendelijkheid. Daar komt nog bij dat de gebieden waar die grondstoffen worden gewonnen op onhandige plekken liggen wat het allemaal nog moeilijker maakt. De bronnen zijn ook beperkt, wat zal betekenen dat accu's op een zeker moment te duur worden.

Uiteraard zijn de accu's ook niet heilig. Maar er zijn dan ook heel veel bedrijven bezig met het ontwikkelen van andere types batterijen.
Maar door de batterijen te recyclen kun je wel ook een groot deel van de schaarse stoffen hergebruiken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-11-19 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:30

Elektrische auto's hebben inmiddels de miljoen kilometer al gehaald. In ons geval worden ze ook nog eens voornamelijk opgeladen met onze eigen zonnepanelen. En als ik kijk wat de maandelijkse kosten zijn, inclusief variabel voor het verbruik, dan is dat vele malen goedkoper dan een reguliere auto. De tweedehands markt wordt gelukkig steeds groter.

Overigens hoor je een elektrische auto nog wel. En er is een optie om een geluid aan te zetten voor als je minder dan 30km per uur rijdt.

Een niet-elektrische auto op een laadplek kan je echt niet maken. Kan het verschil maken tussen of iemand nog thuis komt of zwaar in de problemen komt.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:32

Cer schreef:
Zijn de auto batterijen ondertussen nog steeds van dezelfde samenstelling:

"Problematisch aan de toenemende vraag is dat Congo, een land waar veel corruptie heerst, goed is voor meer dan de helft(!) van de mondiale kobalt-productie. Het is daar een bijproduct van het smelten van koper en het mijnafval wordt vaak in verband gebracht met de vervuiling van nabijgelegen rivieren en drinkwater. Daarmee is kobalt een groot risico van de wereldwijde energietransitie, maar ook van de mensenrechten"


Ook hier wordt aan gewerkt. Tesla heeft bijv al kobalt-arme accu's en onderzoekers/innovators zijn bezig met een nieuwe verbinding (dus niet meer lithium-ion maar iets anders) die milieuvriendelijker is om te produceren maar méér lading kan vasthouden per accu.

Beetje idioot om EV's af te schrijven vanwege het vervuilende aspect terwijl benzine/diesel vele malen vervuilender zijn, zelfs de meest zuinige benzine/diesels zijn vervuilender dan een EV :'). Lekker hypocriet dat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:36

Het niet helemaal milieuvriendelijk argument is inderdaad wel flauw. Als je alles naast elkaar legt is elektrisch rijden gewoonweg beter voor het milieu. Niet perfect, maar dat komt wel. Ik vind het een mooie ontwikkeling.

Al zou ik zelf ook graag waterstof als brandstof zien, die mogelijkheid is er. Dat is ook erg fijn voor het milieu. Ik dacht dat het zelfs mogelijk is benzinemotoren naar waterstof om te zetten, maar dat weet ik niet zeker. Dat zou ook een mooie optie zijn voor nieuwe benzine-auto's.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:49

Popstra schreef:
Iedereen moet lekker zelf weten waar die in rijd.
Men moet zich eens niet zo gek laten maken door de stikstof onzin en wat al niet meer. Die elektrische autos zijn ook niet heilig. Er moet nog altijd stroom voor opgewekt worden en die batterijen zijn zo vervuilend als de pest wanneer deze de langste tijd gehad hebben.
En ja, ik zet mijn benzine auto gewoon op een parkeer plek met laadpaal als ik boodschappen ga doen. Laden doe je maar lekker thuis voor je eigen deur als je zo nodig elektrisch wil


Wauw serieus? Dat is echt ronduit asociaal.
Je moet lekker zelf weten idd waar jij in rijdt, maar om dan een parkeerplaats te gaan blokkeren die is aangelegd voor iemand die zelf de keuze heeft gemaakt om elektrisch te rijden, is wel heel triest. Dan heb je t echt niet begrepen in t leven.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:12

Wij woonden voorheen in een arbeidersbuurt, hadden daar graag een laadpaal gezien, nu liep mijn vriend steeds een flink stuk naar de laadpaal. Denk dat dus ook lang niet alle buren wisten dat wij zo’n auto hadden, omdat die er dus niet stond. Wat je niet ziet zegt niet dat het er niet is ;) .
Ondertussen wonen we in een dorp waar helemaal geen laadpaal staat, met deze auto laadt hij voornamelijk op het werk (en daar dus een wissel in de lunch, meer elektrische auto’s dan palen).

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:44

8nnemiek schreef:
Cer schreef:
Oh en electische autos zijn binnen mijn bedrijf alleen voor directie leden (die gemiddeld 3 autos pp hebben :') ) .. dus zo makkelijk is het ook weer niet om via je werk aan zo'n auto te komen :+

Ik ben wel benieuwd naar de levensduur van electrische autos eigenlijk.. :j
Een snel googletje levert mij een electrische mini auto op van 8 jaar voor 7000 euro ex btw.. Ik vind dat best geld :j
Of een Renault Zoe van bijna 8, voor ruim 8.000 euro en dat is dan exclusief accu.. (geen idee hoe dat werkt verder).

Elektrische auto’s gaan in principe onbeperkt lang mee, totdat ze wegroesten of total-loss raken door een botsing.
De accu’s kun je namelijk vervangen (bij die Renault Zoë worden ze gratis vervangen zodra de capaciteit zakt tot 75%, die accu’s lease je namelijk) en de elektromotor is zo klein en simpel dat je die ook voor een paar duizend euro kan vernieuwen als daar ooit iets aan zou komen. Maar een elektromotor is nauwelijks slijtagegevoelig.
Er zijn inmiddels al auto’s die 800.000 km hebben gereden op één accu, en nog steeds werkt die accu prima.

Dit geld ook voor oudere middenklasse autos met een 2 liter motor. Alles gaat stuk behalve het motorblok. Die zijn onverwoestbare.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:51

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:
Voor veel mensen maakt in een klap 20000 euro neerleggen wel veel verschil tegenover die andere kosten die gespreid zijn.

En gratis in de wegenbelasting is leuk, maar voor hoe lang nog.

Beetje overdreven :+
Er zijn zat tweedehands auto’s.
Wij zijn momenteel aan het twijfelen om onze oude auto (260.000 op de teller) in te ruilen tegen een elektrische met 50.000 op de teller.. we moeten dan 3000 tot 4000 bijbetalen.. dus dat valt enorm mee.

Dat is niet verkeerd. Dank voor de tip. Ik zal er ook naar kijken.
Betreft het laden, dat zal ik altijd thuis doen met je eigen stroom. Vele malen goedkoper dan wanneer de eigenaar van de paal er ook nog eens geld aan moet verdienen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:55

Blussem schreef:
Dat is niet verkeerd. Dank voor de tip. Ik zal er ook naar kijken.
Betreft het laden, dat zal ik altijd thuis doen met je eigen stroom. Vele malen goedkoper dan wanneer de eigenaar van de paal er ook nog eens geld aan moet verdienen.



En die opmerking is dan weer niet nodig... veel mensen kunnen maar 1 van de twee betalen: auto of laadpaal en dan is een buur die wel kan investeren in een paal én deze wil delen een godsgeschenk. Die buur steekt daar zijn/haar spaarcenten in en maakt een plan op hoeveel jaar deze de investering wil terugverdienen (dus ook op basis van wat deze persoon anders had uitgegeven aan benzine en dergelijke). Daar is niets verkeerd aan, dat is zoals een appartement kopen en verhuren aan een redelijke prijs. Iedereen wint. We proberen allemaal rond te komen.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:56

SinneJ schreef:
Blussem schreef:
Dat is niet verkeerd. Dank voor de tip. Ik zal er ook naar kijken.
Betreft het laden, dat zal ik altijd thuis doen met je eigen stroom. Vele malen goedkoper dan wanneer de eigenaar van de paal er ook nog eens geld aan moet verdienen.



En die opmerking is dan weer niet nodig... veel mensen kunnen maar 1 van de twee betalen: auto of laadpaal en dan is een buur die wel kan investeren in een paal én deze wil delen een godsgeschenk. Die buur steekt daar zijn/haar spaarcenten in en maakt een plan op hoeveel jaar deze de investering wil terugverdienen (dus ook op basis van wat deze persoon anders had uitgegeven aan benzine en dergelijke). Daar is niets verkeerd aan, dat is zoals een appartement kopen en verhuren aan een redelijke prijs. Iedereen wint. We proberen allemaal rond te komen.


En vergeleken met de benzine/dieselprijzen ben je alsnog spotgoedkoop uit waarschijnlijk :))

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:01

SinneJ schreef:
Blussem schreef:
Dat is niet verkeerd. Dank voor de tip. Ik zal er ook naar kijken.
Betreft het laden, dat zal ik altijd thuis doen met je eigen stroom. Vele malen goedkoper dan wanneer de eigenaar van de paal er ook nog eens geld aan moet verdienen.



En die opmerking is dan weer niet nodig... veel mensen kunnen maar 1 van de twee betalen: auto of laadpaal en dan is een buur die wel kan investeren in een paal én deze wil delen een godsgeschenk. Die buur steekt daar zijn/haar spaarcenten in en maakt een plan op hoeveel jaar deze de investering wil terugverdienen (dus ook op basis van wat deze persoon anders had uitgegeven aan benzine en dergelijke). Daar is niets verkeerd aan, dat is zoals een appartement kopen en verhuren aan een redelijke prijs. Iedereen wint. We proberen allemaal rond te komen.

Aan de prijs zal het niet snel liggen. De ruimte is een groter probleem. Als je geen eigen garage of oprit hebt dan kun je ook geen eigen laadpaal installeren. De kosten van zo'n laadpaal zijn vrij laag, en je kan veel auto's zelfs gewoon thuis in een 220V stopcontact laden.

Een laadpaal in de straat is wel ideaal, soms zelfs noodzakelijk, als je sneller wil laden. Stel je komt thuis van je werk, maar je moet 's avonds nog weg, dan is het fijn als je binnen een paar uurtjes je auto vol hebt, wat thuis met een 220V stekker niet zal lukken.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:04

8nnemiek schreef:
Aan de prijs zal het niet snel liggen. De ruimte is een groter probleem. Als je geen eigen garage of oprit hebt dan kun je ook geen eigen laadpaal installeren. De kosten van zo'n laadpaal zijn vrij laag, en je kan veel auto's zelfs gewoon thuis in een 220V stopcontact laden.

Een laadpaal is wel ideaal, soms zelfs noodzakelijk, als je sneller wil laden. Stel je komt thuis van je werk, maar je moet 's avonds nog weg, dan is het fijn als je binnen een paar uurtjes je auto vol hebt, wat thuis met een 220V stekker niet zal lukken.


Dan nog hangt het natuurlijk van je infrastructuur af, je weet niet wat er nog moet doorgetrokken worden van bedrading, wat er uitgebroken moet worden... bij sommige mensen heeft het wel wat voeten in de aarden en daarbij mag een parkeerplaats op privéterrein ook wat kosten als de eigenaar zich daar aan moet aanpassen en zelf de wagen moet verplaatsen. In goed overleg kan iedereen er mee winnen lijkt me.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:09

Ik vraag mij wel af met die hele revolutie naar de elektrische auto's. Wie krijgen straks de toekomstige kolen/biomassacentrales in de achtertuin. Wie mogen straks de giftige lucht in ademen zodat de stedelingen over schone lucht beschikken?

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:12

Och, die palen hoeven niet alleen voor dikke bakken te zijn, elektrische 45 km auto's en scooters zijn er ook nog.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:31

Loretta schreef:
Ik vraag mij wel af met die hele revolutie naar de elektrische auto's. Wie krijgen straks de toekomstige kolen/biomassacentrales in de achtertuin. Wie mogen straks de giftige lucht in ademen zodat de stedelingen over schone lucht beschikken?

Hopelijk hebben we tegen die tijd heel veel meer windmolens, zonnepanelen en andere vormen van groene energie. Duitsland heeft nu al regelmatig een overschot aan windenergie.
En bedenk ook dat apparaten steeds energiezuiniger worden. Gloeilampen worden ingeruild voor led-lampen, en hopelijk zet die trend verder door in andere apparaten.
De meeste auto's worden 's nachts geladen, op het moment dat er een dip is in de energieaanvraag. Momenteel zijn er ook geen problemen als iedereen rond 5 uur zijn oven en elektrische kookplaten en waterkokers aan zet, dus waarom zouden er wel problemen komen als mensen 's nachts hun auto zouden laden?

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:47

SinneJ schreef:
8nnemiek schreef:
Aan de prijs zal het niet snel liggen. De ruimte is een groter probleem. Als je geen eigen garage of oprit hebt dan kun je ook geen eigen laadpaal installeren. De kosten van zo'n laadpaal zijn vrij laag, en je kan veel auto's zelfs gewoon thuis in een 220V stopcontact laden.

Een laadpaal is wel ideaal, soms zelfs noodzakelijk, als je sneller wil laden. Stel je komt thuis van je werk, maar je moet 's avonds nog weg, dan is het fijn als je binnen een paar uurtjes je auto vol hebt, wat thuis met een 220V stekker niet zal lukken.


Dan nog hangt het natuurlijk van je infrastructuur af, je weet niet wat er nog moet doorgetrokken worden van bedrading, wat er uitgebroken moet worden... bij sommige mensen heeft het wel wat voeten in de aarden en daarbij mag een parkeerplaats op privéterrein ook wat kosten als de eigenaar zich daar aan moet aanpassen en zelf de wagen moet verplaatsen. In goed overleg kan iedereen er mee winnen lijkt me.


Kosten zijn als ik het me goed herinner zo'n 1500 euro voor een langzaamlader. Incl. doortrekken/extra stop.

Loretta schreef:
Ik vraag mij wel af met die hele revolutie naar de elektrische auto's. Wie krijgen straks de toekomstige kolen/biomassacentrales in de achtertuin. Wie mogen straks de giftige lucht in ademen zodat de stedelingen over schone lucht beschikken?


Wat :') ?

Energiegebruik is de laatste jaren flink gedaald door diverse bezuinigingen dus ons energienet kan de vraag naar elektrische auto's makkelijk aan. Bovendien stabiliseert het energiegebruik juist omdat ze over het algemeen niet opgeladen worden op piekmomenten. Het probleem ligt 'm momenteel echt in de aansluitingen/laadpalen.
Maar het zou mooi zijn als alle stroom straks groen is en de EV hierdoor ook dus 'groener' rijdt.

Source: Mijn vader werkt voor een bedrijf wat zowel snel- als langzaamladers maakt.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:56

Wanneer er een goede en ruime trek auto komt met grote autonomie gaan wij ook zeker over.
Over het algemeen rij ik maar kleine ritjes maar een paar keer per jaar ook Frankrijk / Nederland en ik zie het niet zitten om met 3 kleine kinderen lang te moeten wachten tot de auto weer geladen is.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:03

Een trekauto bestaat al, de Tesla X, maar die is nog wel érg duur.
Voor kleine kinderen lijkt het me juist erg fijn om elke 2 uur even een kwartiertje of half uur pauze te kunnen nemen. Maar voor een vakantie is het natuurlijk ook mogelijk om voor een week een andere auto te huren of lenen, als je een elektrische auto zou hebben die weinig range heeft.

Anoniem

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:04

Wij gaan met onze 400km Tesla volgend jaar naar Zuid-Frankrijk. Heerlijk elke 3 uur even koffie drinken :D

Eleeke

Berichten: 2040
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:05

Jes schreef:
Wanneer er een goede en ruime trek auto komt met grote autonomie gaan wij ook zeker over.
Over het algemeen rij ik maar kleine ritjes maar een paar keer per jaar ook Frankrijk / Nederland en ik zie het niet zitten om met 3 kleine kinderen lang te moeten wachten tot de auto weer geladen is.

Half uur en hij is weer voor 80% vol met de snellader. In mijn geval betekend dat: 3 uur rijden , half uur laden.
Kopje thee of lunch en je moet toch rusten tussendoor bij zo'n lange rit.
Maar goed, ik heb een Tesla ( via mijn werk) met 580km radius, dus dat is niet de gemiddelde elektrische auto.


Of je gaat voor die paar keer per jaar Frankrijk met de trein.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:14

Hanafubuki schreef:
Wij gaan met onze 400km Tesla volgend jaar naar Zuid-Frankrijk. Heerlijk elke 3 uur even koffie drinken :D

Heerlijk lijkt me dat <3