Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 13:46

Pretparken steeds minder ook, nieuwere hebben bredere paden en dus gewoon ook in de wachtrij op kont hoogte

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:48

Heel triest dit :(

En ook bizar wel dat geen enkele omstander ook maar iets gezegd heeft en alleen maar met open mond heeft staan kijken. Ik mag graag van mezelf hopen dat ik in dit geval iets had gedaan, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je een beetje 'flabbergasted' bent als je dit ziet, zoals de man in de rolstoel ook al aangaf dat het gebeurde voor hij het echt door had en buiten stond voor hij het wist. Echt bizar. Ook sommige reacties hier waarin duidelijk is dat ook medewerkers van treinstations soms nog te beroerd zijn om te helpen. Waar gaat het heen.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:55

De laatste keer bij de Efteling waren er bij diverse attracties inderdaad ook kleine rijtjes wachtenden bij de rolstoelingangen. En daar hanteren ze geen voorrangsbeleid meer.

Die bingokaart kan ik inderdaad ook wel compleet afstrepen. Hoewel ik eigenlijk juist liever heb dat mensen gewoon vragen wat ik mankeer ipv zelf allerlei dingen in te vullen. Als ze het maar op een nette manier vragen, maar dat is ook omdat ik ook rustig opsta uit de rolstoel om een stukje te lopen of iets te pakken dat buiten mijn bereik staat.

Eigenlijk hou ik nog het meest van kinderlijke eerlijkheid, zoals een paar jaar terug bij de Action een mannetje van een jaar of 3-4 met z'n moeder:'Kijk mama, die mevrouw is stuk!' En dat keihard door de winkel.

Mama heeft die stukke mevrouw niet meer gezien, want ik dook het eerste het beste gangpad in, omdat ik niet meer bijkwam van het lachen. _O-

Dat er mensen zijn die staren als ik met de rolstoel en elektrische aankoppelbike (speedy) rondrijd, ben ik wel gewend en ik kijk gewoon vriendelijk lachen terug. Als 'ie los buiten bij de winkel staat, zie ik ook wel eens mensen met grote vraagtekens boven hun hoofd staan kijken naar de speedy. Snap ik ook wel, een los wiel met stuur op een standaard en twee uitstekende pennen (om aan de rolstoel te koppelen). Als ik dan aankoppel constateren ze eigenlijk allemaal heel enthousiast dat het toch wel zo'n handige uitvinding is. En ik kan het alleen maar beamen.

Maar opgetild worden en uit de trein gezet worden, omdat je te veel ruimte inneemt, nee, daar kan ik met mijn volle verstand nog steeds niet bij.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 15:08

Die kinderlijke eerlijkheid, <3 ik heb dat met scootmobiel gehad in burgers zoo. Tussen de bush en dessert is een tunnel met een bord verboden voor autos. Ik reed met mijn scootmobiel en een jochie roept hard: mama er mogen hier toch geen autos komen? :oo mama werd best boos op het jochie, dat hij dat niet mocht zeggen. Heb haar uitgelegd dat hij volledig gelijk had dat hij het vroeg :)) :+ maar dat ze kan uitleggen dat het geen auto is maar een wandelwagen op wielen omdat de mevrouw wat moeilijk kan lopen. :)*

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:16

Annick75 schreef:
De laatste keer bij de Efteling waren er bij diverse attracties inderdaad ook kleine rijtjes wachtenden bij de rolstoelingangen. En daar hanteren ze geen voorrangsbeleid meer.

Dat hebben ze ook nooit gedaan. Althans op papier. De praktijk is anders ervaar ik steeds. Paar weken terug nog. Waar anderen minimaal 40 minuten stonden heb ik nergens langer gewacht dan 15 minuten.

Ik vind dit zo triest en tekenend voor de huidige maatschappij......

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:17

Ongelofelijk, dit is zo’n onwijs sympathieke gozer. Ik kom hem regelmatig tegen in de trein en dan maken we altijd we altijd even een praatje. Het erge aan de hele situatie is dat hij eigenlijk 1e klas wil reizen maar daar met zijn rolstoel niet kan komen. Bijna alle intercity’s zijn dubbeldekkers geworden. Hij zit dus altijd bij de deur in de herrie en ‘swinters kou. En dan overkomt je dit.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:49

Code
Ze zagen dat ik er niet meer bij kon en besloten voordat ik er erg in had me dan maar met rolstoel en al de trein uit te tillen.


Zou best wel goed bedoeld actie kunnen geweest zijn. Uit verhaal begreep ik daar hij als laaste de trein in is gegaan waarin bleek dat hij er niet meer in de trein paste.

Om te verkomen dat hij met rolstoel tussen de deuren zou komen doordat het niet paste zijn deze studenten zo goed geweest om hem terug het perron op te helpen.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:01

Blussem schreef:
Code
Ze zagen dat ik er niet meer bij kon en besloten voordat ik er erg in had me dan maar met rolstoel en al de trein uit te tillen.


Zou best wel goed bedoeld actie kunnen geweest zijn. Uit verhaal begreep ik daar hij als laaste de trein in is gegaan waarin bleek dat hij er niet meer in de trein paste.

Om te verkomen dat hij met rolstoel tussen de deuren zou komen doordat het niet paste zijn deze studenten zo goed geweest om hem terug het perron op te helpen.


Zelfs als je dénkt dat een roller er niet meer bij past, dan nog pak je niet zomaar een rolstoel met inzittende op en zet die de trein uit. Dat is niet veilig én niet netjes. Daarbij staat er aan het begin van het artikel ook dit:

Citaat:
Het was gisteravond druk op het station van Almere. Verschillende treinen vielen uit waardoor de enige trein naar het noorden propvol zat. Sven Romkes uit Assen wist met zijn rolstoel nog nét een plekje te bemachtigen. Totdat twee studenten er ook nog bij wilden. Voor hij er erg in had werd hij met rolstoel en al de trein uitgetild. De intercity naar Leeuwarden reed voor zijn neus weg.


En zijn tweet:
Citaat:
Vandaag op station Almere bewust niet toegelaten in een volle trein. Er weer half uitgetilt met rolstoel en al door mensen terwijl ik er in zat zodat zij WEL met de trein meekonden. #witheetvanwoede #inclusie #tweederangsburger


Als ik dat lees, dan lijkt het me toch niet een goed bedoelde actie.

Media formuleren allemaal op hun eigen manier natuurlijk, maar hier lees ik echt dat het uit eigen belang was dat hij de trein uit werd gebonjourd:

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... uit-trein/

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:06

Annick75 schreef:
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen zoiets doen. Wat Dreambol ook al zegt, als mensen ongevraagd aan mijn rolstoel zitten, ervaar ik dat ook als zeer onprettig. Mensen die me in de winkel gewoon aan de kant duwen, terwijl ik even sta te zoeken naar wat ik hebben moet. Of die lekker achterop een ingeklapt duwhandvat gaan hangen als ze lang moet wachten. Of erger nog, die je uit het niet een aai over je bol geven _-:( . Echt, blijf van me af en als je ergens bij wilt, vraag het dan gewoon, ik kan praten, mijn benen werken niet altijd mee, maar echt mijn hoofd en mond doen het nog prima :+ .

Of dat wildvreemden ongevraagd in je rug gaan duwen terwijl je geen duwhandvaten hebt, klap je ineens naar voren :=

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 01:30

Nou echt feest der herkenning;
Naast wat ik al noemde mbt NS ervaring mede reizigers
- Het struikelen over mijn steuntjes
- het verplaatsen
- op handvaten leunen ( als ik zelf rol klap ik ze weg daarom

En ook over je praten;
Amsterdam CS stationshal met ex collega uit de zorg :D
Onbekend mannelijk persoon; " wat heeft ze , kan ze praten"?
Had direct deja vu, dat vroegen ze vroeger ook over mijn patiënten wel eens :(

Toppunt rij kassa goede vriend achter mij,
Ik reken de boodschappen af. Geeft ze het wisselgeld aan diegene achter mij.

Ik zie er aardig gezond uit zegt men . Nu loop ik trouwens een stuk leuker train fyshio mij rot.

Mensen oordelen zo snel! Kunnen niet indenken dat ik ene keer los loop, dan stoel dan stok.

Ik loop in de supermarkt langzaam met kruk of wandelstok. Bij de kassa staan; ik wordt vaak soort van opgejaagd. Of aangetikt ! Mag ik er langs. En voor ik ja momentje kan zeggen en opzij kan stappen gaat het dan al langs mij.
Gevolg zenuwpijnen door mijn versnelde beweging.

Ook heb ik soms geen zin om alles uit te leggen. Zeker niet als vreemde mensen al invullen wat vreselijk etc. en v alles willen weten. En vervolgens ook nog zeggen ja maar mijn zus heeft een hernia gehad en loopt WEL weer goed. ( heb dus zelf geen hernia)

Ik wil ook wel eens netjes zeggen ( in de trein!!!) dat ik zelf geen moeite er mee hebt en lekker geniet van vandaag en geen zin heb om over ziek zijn te kletsen.

Nou dan zijn mensen ook niet tevreden, want waarom die stok of stoel toch nodig.

Zijn vaak maar enkele die echt naar een antwoord luisteren.

Oh ja en vd week station in mijn woonplaats de lift met mijn wandelstok. Voorpiepen en mij een goede dag wensen toen ik niet snel genoeg was juist netjes opzij dat anderen eruit konden; doeiiii lift.

Maar het ligt kennelijk niet aan mij.
Zo te lezen. Zo uit de trein gedragen worden dat vind ik onbeschoft en over antwoord.
Ik zeg wel eerlijk , ik vermijd zelf wel bepaalde situaties als gevolg van ervaringen, maar die zijn vervangen door meer paardentijd :D
Gemiddelde paard bij ons op stal heeft meer kaas gegeten van omgangs vormen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:37

Oef ja....en dan met krukken lopen en stuntelen bij de roltrap en een gek je gewoon mee erop trekt.... {:)-:(

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:41

Of 'ik help je wel even met oversteken' duwt de rolstoel de weg op en houdt geen rekening met het feit dat er tussen stoep en straat nog een gootje zit, waar mijn voorwieltjes dus in vastlopen, waardoor ik bijna gelanceerd word... Dáárom wip ik bij het oversteken dus altijd even mijn voorwieltjes omhoog, over het gootjes geen...

Mijn duwhandvaten draai ik naar binnen als ik zonder hulp op pad ben en dan zitten ze ook zo laag mogelijk, maar dat weerhoudt sommige mensen er echt niet van erop te gaan hangen helaas.

Over mijn schoot of half door mijn nek kruipen om er lang te kunnen, komt ook wel voor ja.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:11

Wat bizar dat mensen zich zo asociaal gedragen tegen rolstoelers. Had er echt geen idee van. Aai over de bol, de trein uitzetten, "kan ze praten"???? 8)7

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:20

Eerste reactie na lezen artikel, zonder dit topic verder gelezen te hebben:



Bizár.

Intelligente volwassen vent met goede baan wordt door een stel studenten zomaar opgetild en uit de trein gezet.

Ik snap dat je je pas realiseert wat er gebeurt als je weer buiten staat.
En dat geldt waarschijnlijk ook voor de passagiers die al in de trein zaten.
Ik hoop dat die studentenballen hier wel op aangesproken zijn.



Ik vind het overigens slim dat de beelden van deze ballen niet gedeeld worden.
Dan richt de woede van 'het volk/de mensen die het zien' zich op die twee sukkels.


Terwijl nú het debat meer op gang komt over hoe er omgegaan wordt met mensen met een (fysieke) beperking.




(En nu ga het topic helemaal lezen)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:23

Mja dat "kan ze praten?" is op zich ook weer niet zo gek dat mensen dat vragen, als ze wel meegemaakt hebben dat ze tegen iemand in een rolstoel aan het praten waren en er alleen maar een straaltje kwijl als antwoord kwam of een berg onrust ofzo... Want dan doe je het ook weer niet goed :=

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:42

Sommige mensen zien er gewoon uit. Hebben wielen maar een prima verstand.
Ik krijg trouwens nooit de vraag of ik kan praten. Gelukkig maar.
Wel altijd dat mensen aan mij zitten.
Zo leuk, heb ik weer een schouder uit de kom.

In de dierentuin wel meegemaakt dat mensen je klem zetten.
Tja ik heb een grote draaicirkel. Doe mijn best om aan de kant te staan maar je kont in mijn mandje parkeren betekent dat ik niet weg kan.
En dan boos zijn als ik vraag of ze van mijn scootmobiel afwillen gaan en.of ruimte willen maken.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:49

Jennyj01 schreef:
Ongelofelijk, dit is zo’n onwijs sympathieke gozer. Ik kom hem regelmatig tegen in de trein en dan maken we altijd we altijd even een praatje. Het erge aan de hele situatie is dat hij eigenlijk 1e klas wil reizen maar daar met zijn rolstoel niet kan komen. Bijna alle intercity’s zijn dubbeldekkers geworden. Hij zit dus altijd bij de deur in de herrie en ‘swinters kou. En dan overkomt je dit.

Jeetje, hier heb ik nog niet eens over nagedacht. Ik reis ook 5 dagen in de week met de trein en ik kom inderdaad weinig treinen tegen waar mensen in een rolstoel nog richting de plaatsen kunnen...

Dat vind ik eigenlijk ook wel een hele slechte zaak van treinmaatschappijen.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:52

ik las het ook en geloofde het eerst ook niet..idioot...

voorrang bij pretparken heb ik nooit gesnapt trouwens...ik moet gewoon staan, zit je in een rolstoel, ben je nog gelijk aan de beurt ook. Nee, gekheid. Maar dat vind ik dus positieve discriminatie. Als je mans genoeg bent om naar een pretpark te gaan, kun je ook gewoon op je beurt wachten vind ik.

En je hebt dus ook gewoon recht om met de trein etc. mee te gaan. Maar denk dat dit gedrag heel makkelijk op te lossen is, hoor. Het kost wel wat ergernis, maar dan heb je ook wat.

Mensen die zo nodig moeten dringen bij bijv. een loopplank? Alles stilleggen. Sorry, dit levert gevaar op. Dus we stoppen nu met onze handelingen tot u fatsoenlijk kunt wachten en stoppen met dringen.

Gaat natuurlijk vertragingen opleveren. gewoon omroepen: omdat mensen zich niet kunnen gedragen, hebben we vanuit veiligheidsoverwegingen de deuren tijdelijk moeten sluiten. Hierdoor is vertraging ontstaan. Excuses voor de overlast.

Durf te wedden dat je dat 2 weken doet en iedereen de regels kent. vervoerders zijn ook suf wat dat aangaat...natuurlijk gaat er weleens wat fout aan die kant, maar een groot deel van de vertragingen wordt ook veroorzaakt door mensen zelf. en de vervoerders worden erop aangekeken...laat ze wangedrag maar omroepen. Liefst zo gedetailleerd mogelijk...

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:54

Ik heb een goede vriend die een periode lang een scootmobiel gebruikt heeft. (Paar passen lopen was geen probleem, maar langer werd lastig)

Ook wel op pad geweest naar strand, Nemo, tentoonstellingen etc.

Het is bizar hoe er soms op hem gereageerd werd. Alsof hij niet voor zichzelf kan praten en beslissen.
(Gewoon stevige HBO opleiding afgerond, dus dat zit wel goed...)
Nu ben ik erg ad rem, en kan hij de lol van dingen wel zien, dus effectief hadden we er soms gewoon wel lol om.
Maar dan meer het soort lol van 'wat bizar dat dít gezegd of gedaan wordt, dat mensen überhaupt zo kunnen denken'
Of om de reacties op mijn soms redelijk bad remmen/sarcastische opmerkingen tegen mensen die echt lomp of onverschillig deden.
(En dan bedoel ik dus niet de mensen die het goed bedoelen of de jonge kinderen die heel open wat vragen, daar ben ik lief tegen...)



Ik heb zelf, gewoon om eens íets te begrijpen, eens wat met die scootmobiel rondgereden.

Mán, je bent bekaf als je door drukte heen moet.

Die dingen zijn gewoon veel minder flexibel dan een mens op 2 poten.
Iedere keer dat mensen te kort voorlangs lopen kun je weer op de rem. En dat is vaahaak.
En bochtjes moeten gewoon iets ruimer dan wanneer je kun lopen, want je wil dat dure kunstwerk toch liever even niet omstoten als de de bocht te krap maakt.
Dus iets aanhalen soms.
Snappen mensen ook niet, wordt geen ruimte voor gemaakt.

Of die knop voor de lift, die nét zo geplaatst is dat je er eigenlijk niet goed bij kan vanuit een scoot.



Ik heb het dus echt alleen maar even uitgeprobeerd een paar keer in een paar situaties. Puur om wat meer te begrijpen hoe het werkt. En daardoor ben ik wel iets anders gaan kijken naar rolstoel / scoot eerlijk gezegd.
Gewoon iets meer ruimte en iets meer tijd geven zou al enorm helpen...


Overigens kon ik er met die vriend smakelijk om lachen als ik weer 'liep' te klungelen met dat ding.



Griezeligste dat ik ooit gezien heb:
Het hengsel van een tas van een voorbijganger die bleef hangen achter de gashendel van de scoot.
Dan kun je dus niet meer remmen.

Het ging allemaal mét goed, maar de scoot ging bijna op zijn kant.
Dat was echt niet lollig.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:12

IHN schreef:
ik las het ook en geloofde het eerst ook niet..idioot...

voorrang bij pretparken heb ik nooit gesnapt trouwens...ik moet gewoon staan, zit je in een rolstoel, ben je nog gelijk aan de beurt ook. Nee, gekheid. Maar dat vind ik dus positieve discriminatie. Als je mans genoeg bent om naar een pretpark te gaan, kun je ook gewoon op je beurt wachten vind ik.


Ik dacht eerder ook zo. Maar sinds onze dochter rolstoel afhankelijk is geworden snap ik dat wel... met een rolstoel kost alles zoveel meer tijd en moeite. De simpelste dingen zijn lastig en kosten veel meer energie. Heel veel dingen kan je niet langs of ze kan het niet zien. Of de ingang is niet toegankelijk voor de rolstoel. Het scheelt zoveel voor haar dat ze soms niet zo lang hoeft te wachten. Dat maakt een dagje uit voor haar ook haalbaar. Probeer simpel weg maar eens naar een toilet te gaan in een openbare ruimte, als is het een aangepast toilet het kost zoveel tijd en energie.En zo gaat dat met alles. Continue vragen of je er langs mag, want je bent veel breder of je kan het niet zien. Als iemand haar bijv. In de winkel voor wil laten gaan bij de kassa dan zeg ik wel altijd 'nee' omdat ze dan best gewoon kan wachten.

Je mag in die aparte uitgangen trouwens vaak maar 1 persoon begeleiding meenemen , net als in het rolstoel vak. Ook handig als je met meerdere kinderen op pad gaat waarvan 1 in de rolstoel. Moet zeggen dat ik ondertussen ook vaak niet meer ga als ik alleen ben. Om dit soort dingen. Laatst nog bij een groot festival. In mn enthousiasme met 3 kids daarheen. Rolstoelers moeten in een apart vak i.v.m. de veiligheid en mogen niet in het gangpad. Maar er mag maar 1 begeleiding mee. Sta je daar weer met 3 kinderen. En nu? Ja mevrouw i bent niet de enigste we kunnen geen uitzondering maken. Uiteindelijk werden we toch gedoogd in het rolstoel vak. 1 kind op de schoot en 1 bij mn dochter in de rolstoel op schoot. Dan is de lol er al snel af...

Persoonlijk vind ik het niet altijd prettig als ouders zeggen 'ga maar vragen wat ze heeft'.. mijn dochter, ondertussen puber heeft daar ook gewoon niet altijd zin in om door onbekenden gevraagd te worden waarom ze in een rolstoel zit als ze net lekker aan het lol trappen is met haar vriendinnen...

Het blijft lastig. Sommige mensen willen zo graag aardig doen dat ze juist heel raar of kinderlijk gaan doen. Daar proberen we met humor mee om te gaan. En we zeggen altijd 'kijken mag staren niet'...

De handvatten staan inderdaad bij ons ook zo ver mogelijk naar binnen gedraaid.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:17

Ik snap dat er geen 5 man begeleiding mee mag, maar je kunt toch niet verwachten dat iemand z'n andere (jonge) kinderen dan maar ergens dumpt? Zijn we met z'n allen een beetje gek geworden?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 12:54

Ja hoor dat verwachten ze wel. Meest vreemde is eigenlijk, maar wel begrijpelijk maar soms wel een probleem. Als je begeleider ergens in wil waar je niet inmag als rolstoeler. Moet begeleider in de normale wachtrij. En sta je als rolstoeler ergens een uur of meer te wachten. Met wat pech op een plek waar je geen kant op kan. Dat kan soms wel problemen geven

En lang wachten in een rij. Los van mijn beensteun als het niet past. Bij evacuatie of hitte heb je toch een probleem dan. Je zit met je neus op kruis hoogte, ziet alleen een mensen massa voor en achter wetende dat bij paniek je niet wegkunt. Geen fijn gevoel. En wachten kost veel energie gek genoeg. Meer dan een wachtende persoon.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:08

Ik vind het best als mensen vragen wat ik heb, ik heb namelijk geleerd om ook gewoon te kunnen zeggen dat ik dat niet aan iedereen wil zeggen. En ja, dat heb ik moeten leren zeggen, maar nu ik het eenmaal kan is dat wel erg bevrijdend. Liever de vraag aan me, dan achter m'n rug of over m'n hoofd heen.

Een tijd geleden stond er een artikel in het AD van een rolstoeler die er woest om was dat mensen hem vroegen of ie soms hulp nodig had. Tsja, ik vraag ook of ik kan helpen als ik iemand het lastig zie hebben, daar doen m'n wielen niets aan af. Dus het vragen zie ik nooit als probleem. Maar ik ga stoepen af en gelijkvloerse treinen in en uit met een gecontroleerde wheelie, als mensen me dan vastpakken ga ik juist om. Daar kan ik dus wel fel op reageren.
En verder vind ik het ook wel leuk om soms juist dingen te doen die mensen niet verwachten, roltrappen op, gewone trappetjes soms af. Even laten zien dat rolstoelvaardigheid ook een ding is. Mocht er afgelopen jaar bij Rtv Utrecht over vertellen en demonstreren. Als we -rollers- nou gewoon laten zien dat we zelfstandig zijn, dan wennen mensen daar hopelijk ooit eens aan.

Wat betreft die voorrang, ik ga alleen naar pretparken op rustige dagen, want hoewel het idd allemaal veel meer energie kost dan toen ik nog liep, snap ik ook dat omstanders dat niet begrijpen. Voorrang en korting vind ik ook niet echt nodig, tenzij je bijvoorbeeld ergens bent waar je door je rolstoel ook niet alles kunt zien of doen, dan zou een korting wel fijn zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:15

"Rolstoeler uit trein gezet door mensen"

Ik heb je topictitel even verbeterd. Fijn dat je in je tolerante houding naar rolstoelgebruikers een hele bevolkingsgroep over 1 kam scheert +:)+

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:42

Magrathea schreef:
"Rolstoeler uit trein gezet door mensen"

Ik heb je topictitel even verbeterd. Fijn dat je in je tolerante houding naar rolstoelgebruikers een hele bevolkingsgroep over 1 kam scheert +:)+

Wat een onzin. Het waren toch studenten?
Als je het interpreteert zoals jij doet scheer je op jouw titel de hele mensheid over 1 kam...