Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5839
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:16

Vreselijk, maar waar!

Voordat dit ophoud moet iedereen zijn handen in 1 steken.

Slachten en vlees eten echt prima, maar hoe ze dit doen vind ik om te janken

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:56

GabberGill schreef:
Vreselijk, maar waar!

Voordat dit ophoud moet iedereen zijn handen in 1 steken.

Slachten en vlees eten echt prima, maar hoe ze dit doen vind ik om te janken

Dat er paarden naar de slacht gaan is realiteit en voor een aantal dieren ook de beste optie, maar dan moet de industrie de ballen hebben een eigen slachthuis op te zetten die deze dieren netjes slacht ipv niet willen accepteren dat er altijd dieren zullen zijn die geen geschikt huis kunnen vinden of waarvoor in leven blijven niet diervriendelijk meer is. Verbieden is ronduit domme manier om het probleem op te lossen.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 12:10

Pantykous schreef:
De stoeterijen verantwoordelijk maken voor het volgen van hun eigen dieren. Die brandmerken zijn makkelijk genoeg te volgen. Daarnaast kost dat geld en is er dan minder over om nog meer dieren te fokken.


Dit vind ik ook een hele goede, alleen..wat doe je met verkocht= verkocht?

Slachten zal inderdaad altijd wel blijven, maar de manier waar op..en de levenskwaliteit van de dieren dat zou toch veel beter moeten kunnen.
En het slechte van gezonde en jonge dieren stuit gevoelsmatig toch op veel weerstand bij mij, zeker bij de paarden. (hypocriet, ja ik weet het)

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:37

Waarom hebben paarden die voor de sport worden gefokt wel recht op herscholing of herplaatsing en andere dieren niet? Lijkt me hypocriet. Is het ene dier zijn leven belangrijker dan het andere? (paard, varken, koe, enz.)
Netjes slachten zou per definitie voor alle dieren gelden als we vinden dat we vlees mogen eten?

wortel115

Berichten: 2133
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:46

Wat jammer ook is dat als een renpaard retires zo vaak verkocht worden als beginners paard en daar gaat het natuurlijk al mis. Deze paarden zijn absoluut niet voor beginners en moeten hertraind worden. Ook verkijken mensen zich vaak op de hoeveelheid eten zon renpaard nodig heeft vooral in het eerste jaar na retirement. Jammer want die dieren kunnen na training prima nog als recreatie of zelfs spring/dressuur of eventing paard gebruikt worden.

Wel vind ik dit echt afschuwelijk als een dier dan toch geslacht moet worden kan dat ook op een andere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:13

Elisa2 schreef:
Pantykous schreef:
De stoeterijen verantwoordelijk maken voor het volgen van hun eigen dieren. Die brandmerken zijn makkelijk genoeg te volgen. Daarnaast kost dat geld en is er dan minder over om nog meer dieren te fokken.


Dit vind ik ook een hele goede, alleen..wat doe je met verkocht= verkocht?

Slachten zal inderdaad altijd wel blijven, maar de manier waar op..en de levenskwaliteit van de dieren dat zou toch veel beter moeten kunnen.
En het slechte van gezonde en jonge dieren stuit gevoelsmatig toch op veel weerstand bij mij, zeker bij de paarden. (hypocriet, ja ik weet het)
Ik vind dat we er ook niet in moeten doorslaan en moeten eisen van stoeterijen dat ze alles tot in den treure zelf in leven moeten houden, want dat is ten eerste niet realistisch, en ten tweede verwachten we dat ook niet van stoeterijen die andere rassen fokken. Wat ik wel vind, en dat is waar ze wat mij betreft hun verantwoordelijkheid in kunnen nemen samen met trainers en racing owners, is om door hen gefokte paarden te herscholen en te voorzien van een nieuwe eigenaar als de racing owners besluiten om het dier niet zelf aan te willen houden als retiree, sportpaard, of fokdier. Er zijn al dergelijke initiatieven overigens. Godolphin herschoolt hun paarden bijvoorbeeld, en Edinburgh Park betaalt een gegarandeerde 1000 AUD voor paarden met hun brandmerk om ze een pensioen te geven, maar het initiatief daarvoor ligt bij de eigenaar, en dat is wat mij betreft prima. Besluit een post-racing eigenaar zo’n dier toch te laten slachten, dan hoort dat imo niet meer op het bordje van de fokker als er een dergelijk aanbod op tafel ligt.

MarjanB

Berichten: 16542
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:00

Afschuwelijk! Vind het echt niet kunnen..

Echter lees ik hier weer dat er mensen zijn die gelijk zo’n bericht aangrijpen om meteen de hele Nederlandse sector er onder te scharen... Deze mensen zijn kennelijk nog nooit in een slachterij geweest. Stress bij een dier geeft taai vlees dus slachterijen zullen er alles aan doen om de dieren rustig naar het einde te krijgen.

Ik ben zelf bij meerdere slachthuizen binnen geweest en heb alle handelingen gezien. Van doden tot uitbenen. En ik heb nergens gezien dat dieren mishandeld werden. Vaak gaan ze met een groepje een smalle oplopende gang in en dan een box in (koeien) en daar worden ze geschoten en gelijk de halsslagader doorgesneden. Zodra dat karkas weg is staat de volgende er al weer rustig in, ze krijgen geen tijd om na te denken zeg maar en ze zijn al dood.

Voor mij een reden om alleen vlees uit NL te willen eten.

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:26

wortel115 schreef:
Wat jammer ook is dat als een renpaard retires zo vaak verkocht worden als beginners paard en daar gaat het natuurlijk al mis. Deze paarden zijn absoluut niet voor beginners en moeten hertraind worden. Ook verkijken mensen zich vaak op de hoeveelheid eten zon renpaard nodig heeft vooral in het eerste jaar na retirement. Jammer want die dieren kunnen na training prima nog als recreatie of zelfs spring/dressuur of eventing paard gebruikt worden.

Wel vind ik dit echt afschuwelijk als een dier dan toch geslacht moet worden kan dat ook op een andere manier.

Word op deze video in Australie ook gereageerd met afschuw??

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:30

de hele essentie van het bericht zijn ook niet de (mis) handelingen op de slachthuizen van de renpaarden, maar het feit dat er überhaupt renpaarden bij de slacht eindigen. de branche vereniging heeft afgesproken dat zij ervoor zorgen dat er voor alle renpaarden een goed pensioen (toekomst) is na het koersen, en dat dat niet nageleefd wordt. dus de 1% van de dieren waarvan zij aangeven dat bij de slacht eindigt, is in werkelijkheid vele malen hoger. en dat is waar in essentie de documentaire overgaat.

Nu kun je naar aanleiding van deze documentaire niet 1-1 kopiëren naar de situatie in Nederland, want zoals de dieren daar staan in de documentaire heb ik ze hier nog nooit gezien.

Zoolgangster

Berichten: 9709
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:35

Elisa2 schreef:
Olle schreef:
Ik heb een mini-stukje gekeken en toen werd ik er zo verdrietig van dat ik het ook maar niet meer verder ga kijken.

Waarom zijn mensen soms echt barbaren ;(

@Palmera; Ik geloof direct dat het bij meerdere slachthuizen gebeurd, maar ze zijn echt niet allemaal slecht. Ik heb ze gezien waar de paarden gezellig om zich heen keken, nog een aai en knuffel kregen alvorens de kogel werd geschoten.
Wat mij betreft mag er fundumentaal iets veranderen betreffende consumptie van vlees en dus ook gigantisch qua prijs omhoog, zodat ook de vraag minder wordt en alleen de "diervriendelijke" slachthuizen mogen blijven slachten van dieren.


Ben ik het helemaal mee eens, maak vlees maar zo duur mogelijk.
1x een stukje vlees in de week eten is genoeg voor een mens.


Net als vroeger, vroeger aten veel mensen maar 1x in de week vlees... meer konden ze niet betalen. Het resultaat was dat ze dus konijnen gingen houden om ook eens een extra stukje vlees op tafel te hebben...

Kaitlyn

Berichten: 9732
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:52

MarjanB schreef:
Afschuwelijk! Vind het echt niet kunnen..

Echter lees ik hier weer dat er mensen zijn die gelijk zo’n bericht aangrijpen om meteen de hele Nederlandse sector er onder te scharen... Deze mensen zijn kennelijk nog nooit in een slachterij geweest. Stress bij een dier geeft taai vlees dus slachterijen zullen er alles aan doen om de dieren rustig naar het einde te krijgen.

Ik ben zelf bij meerdere slachthuizen binnen geweest en heb alle handelingen gezien. Van doden tot uitbenen. En ik heb nergens gezien dat dieren mishandeld werden. Vaak gaan ze met een groepje een smalle oplopende gang in en dan een box in (koeien) en daar worden ze geschoten en gelijk de halsslagader doorgesneden. Zodra dat karkas weg is staat de volgende er al weer rustig in, ze krijgen geen tijd om na te denken zeg maar en ze zijn al dood.

Voor mij een reden om alleen vlees uit NL te willen eten.


Fijn dat jij alleen maar positieve ervaringen hebt met slachthuizen in Nederland. Ik heb ook een aantal slechte, ik zie meerdere keren per week dieren geslacht worden en dat gaat helaas niet altijd goed...

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:56

NenaC schreef:
de hele essentie van het bericht zijn ook niet de (mis) handelingen op de slachthuizen van de renpaarden, maar het feit dat er überhaupt renpaarden bij de slacht eindigen. de branche vereniging heeft afgesproken dat zij ervoor zorgen dat er voor alle renpaarden een goed pensioen (toekomst) is na het koersen, en dat dat niet nageleefd wordt. dus de 1% van de dieren waarvan zij aangeven dat bij de slacht eindigt, is in werkelijkheid vele malen hoger. en dat is waar in essentie de documentaire overgaat.

Nu kun je naar aanleiding van deze documentaire niet 1-1 kopiëren naar de situatie in Nederland, want zoals de dieren daar staan in de documentaire heb ik ze hier nog nooit gezien.

Nederland heeft de ruimte niet en de markt voor paardenvlees is zeer beperkt buiten huisdiervoer. Maar als de dieren netjes geslacht werden stonden ze echt niet zo te stuiteren als er nu gebeurt. Dat je niet alles kan herscholen/herhuisvesten kunnen mensen wel begrijpen. Zeker omdat de verkoopprijzen de kosten niet dekken, maar hoe er vervolgens mee om gegaan wordt is de druppel.

Palmera

Berichten: 9484
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:56

MarjanB schreef:
Afschuwelijk! Vind het echt niet kunnen..

Echter lees ik hier weer dat er mensen zijn die gelijk zo’n bericht aangrijpen om meteen de hele Nederlandse sector er onder te scharen... Deze mensen zijn kennelijk nog nooit in een slachterij geweest. Stress bij een dier geeft taai vlees dus slachterijen zullen er alles aan doen om de dieren rustig naar het einde te krijgen.

Ik ben zelf bij meerdere slachthuizen binnen geweest en heb alle handelingen gezien. Van doden tot uitbenen. En ik heb nergens gezien dat dieren mishandeld werden. Vaak gaan ze met een groepje een smalle oplopende gang in en dan een box in (koeien) en daar worden ze geschoten en gelijk de halsslagader doorgesneden. Zodra dat karkas weg is staat de volgende er al weer rustig in, ze krijgen geen tijd om na te denken zeg maar en ze zijn al dood.

Voor mij een reden om alleen vlees uit NL te willen eten.

Zolang er ook nog regelmatig walgelijke berichten vanuit de nederlandse vleessector boven komen drijven schaar ik ze gewoon onder het kopje net zo walgelijk.

Zolang de nederlandse consument kiloknallers wil zijn ze schuldig aan dierenleed. Datzelfde geldt voor de australische consument en de waar dan ook ter wereld consument.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:24

Precies Palmera, ik kan het alleen maar met je eens zijn. :j

wortel115

Berichten: 2133
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:33

bigone schreef:
wortel115 schreef:
Wat jammer ook is dat als een renpaard retires zo vaak verkocht worden als beginners paard en daar gaat het natuurlijk al mis. Deze paarden zijn absoluut niet voor beginners en moeten hertraind worden. Ook verkijken mensen zich vaak op de hoeveelheid eten zon renpaard nodig heeft vooral in het eerste jaar na retirement. Jammer want die dieren kunnen na training prima nog als recreatie of zelfs spring/dressuur of eventing paard gebruikt worden.

Wel vind ik dit echt afschuwelijk als een dier dan toch geslacht moet worden kan dat ook op een andere manier.

Word op deze video in Australie ook gereageerd met afschuw??


Bigone ja absoluut! En er moeten ook zeker dingen veranderen. Al zijn er ook prima trainers en programmas om deze paarden te trainen voor een leven na de races.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 09:06

wortel115 schreef:
Wat jammer ook is dat als een renpaard retires zo vaak verkocht worden als beginners paard en daar gaat het natuurlijk al mis. Deze paarden zijn absoluut niet voor beginners en moeten hertraind worden. Ook verkijken mensen zich vaak op de hoeveelheid eten zon renpaard nodig heeft vooral in het eerste jaar na retirement. Jammer want die dieren kunnen na training prima nog als recreatie of zelfs spring/dressuur of eventing paard gebruikt worden.

Wel vind ik dit echt afschuwelijk als een dier dan toch geslacht moet worden kan dat ook op een andere manier.


Jij woont in Australie en hebt weleens renpaarden omgeschoold toch? waarom moet er zo'n hoeveelheid eten in? in de docu vond ik de paarden ook betrekkelijk mager.
Volgens mij is dat in Australie wel belangrijk nieuws toch?

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 09:08

NenaC schreef:
de hele essentie van het bericht zijn ook niet de (mis) handelingen op de slachthuizen van de renpaarden, maar het feit dat er überhaupt renpaarden bij de slacht eindigen. de branche vereniging heeft afgesproken dat zij ervoor zorgen dat er voor alle renpaarden een goed pensioen (toekomst) is na het koersen, en dat dat niet nageleefd wordt. dus de 1% van de dieren waarvan zij aangeven dat bij de slacht eindigt, is in werkelijkheid vele malen hoger. en dat is waar in essentie de documentaire overgaat.

Nu kun je naar aanleiding van deze documentaire niet 1-1 kopiëren naar de situatie in Nederland, want zoals de dieren daar staan in de documentaire heb ik ze hier nog nooit gezien.


Ja inderdaad, de afspraken die geschonden worden en hoe er met de dieren omgegaan wordt.
Paarden die geregistreerd zijn als "active" en ondertussen allang geslacht zijn. Of paarden die veel prijzengeld hebben gewonnen en daarna op deze manier afgedankt zijn.

GabberGill

Berichten: 5839
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:02

tamary schreef:
GabberGill schreef:
Vreselijk, maar waar!

Voordat dit ophoud moet iedereen zijn handen in 1 steken.

Slachten en vlees eten echt prima, maar hoe ze dit doen vind ik om te janken

Dat er paarden naar de slacht gaan is realiteit en voor een aantal dieren ook de beste optie, maar dan moet de industrie de ballen hebben een eigen slachthuis op te zetten die deze dieren netjes slacht ipv niet willen accepteren dat er altijd dieren zullen zijn die geen geschikt huis kunnen vinden of waarvoor in leven blijven niet diervriendelijk meer is. Verbieden is ronduit domme manier om het probleem op te lossen.


Waar kwam het woord verbieden vandaan?

Vebieden zou niet moeten

wortel115

Berichten: 2133
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:22

Elisa ja ik heb een aantal renpaarden zelf omgeschoold en kom er regelmatig in contact mee. Deze dieren staan vol in het voer tijdens hun carriere op de renbaan. Wanneer ze vervolgens stoppen vallen ze snel af. Deze dieren vallen echt heel gemakkelijk en snel af plus de spieren nemen in een rap tempo af want in race conditie word er behoorlijk hard mee gewerkt. En om te voorkomen dat ze dus zo veel afvallen hebben ze gewoon heel veel eten nodig.

Ik ga even voor je navragen hoe het precies zit.

Edit: Deze link legt het beter uit als ik. Het komt er op neer dat de renpaarden een dieet erg rijk aan graan krijgen voor energie en ook nog eens veel. Maagzweren komen daarbij veel voor en ook na het racen als er niet goed op het nieuwe dieet gelet word.

https://thehorse.com/117459/the-ins-and ... -the-ottb/

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 13:40

Dankjewel, weer wat geleerd..ik wist wel dat maagzweren veel voorkwamen maar het fijne wist ik er niet van. Het verklaard wel waarom de paarden in de docu zo scharminkelig er uit zien, het leek net of ze nauwelijks gevoerd waren. Maar dat valt dan wel mee denk ik.

Als slachterijen verboden worden dan krijg je natuurlijk weer de misstanden van paarden die aan hun lot overgelaten worden en een hongerdood sterven. Ik ben op zich niet tegen een slachterij, maar wel de manier waarop..daar zou veel strenger op gecontroleerd moeten worden.

wortel115

Berichten: 2133
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:48

Absoluut slachten hoeft echt niet verboden te zijn het alternatief is erger. Ergens in een kale wei dood hongeren maar inderdaad de manier waarop.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:24

Wat mij interessant lijkt is dat ze eens een onderzoek doen naar de mensen die werken in slachthuizen... Sommige lijken echt een groot gebrek aan empathie te hebben. :n Nu kan ik me voorstellen dat het werken in een slachthuis mensen ook kan veranderen. De omstandigheden lijken er daar in het algemeen niet al te best.

Het is ook de verantwoordelijkheid van de staat/de eigenaars van het slachthuis om ervoor te zorgen dat hun personeel een goede mentale gezondheid heeft. Op die manier kan je dit soort mishandelingen al voor een stuk voorkomen...

Ik schrok er trouwens wel van. Die paarden zijn ongelooflijk veel waard. Hoe komt het dat ze ineens voor praktisch niks de deur uitgaan? Zijn racepaarden op die leeftijd echt al stuk?

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:46

DezeNaam schreef:
Wat mij interessant lijkt is dat ze eens een onderzoek doen naar de mensen die werken in slachthuizen... Sommige lijken echt een groot gebrek aan empathie te hebben. :n Nu kan ik me voorstellen dat het werken in een slachthuis mensen ook kan veranderen. De omstandigheden lijken er daar in het algemeen niet al te best.

Het is ook de verantwoordelijkheid van de staat/de eigenaars van het slachthuis om ervoor te zorgen dat hun personeel een goede mentale gezondheid heeft. Op die manier kan je dit soort mishandelingen al voor een stuk voorkomen...

Ik schrok er trouwens wel van. Die paarden zijn ongelooflijk veel waard. Hoe komt het dat ze ineens voor praktisch niks de deur uitgaan? Zijn racepaarden op die leeftijd echt al stuk?



Paarden zijn echt niet altijd kapot. Wel kost het tijd en geld om ze om te scholen. En daar gaat het helaas mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:36

Jessica24 schreef:
DezeNaam schreef:
Wat mij interessant lijkt is dat ze eens een onderzoek doen naar de mensen die werken in slachthuizen... Sommige lijken echt een groot gebrek aan empathie te hebben. :n Nu kan ik me voorstellen dat het werken in een slachthuis mensen ook kan veranderen. De omstandigheden lijken er daar in het algemeen niet al te best.

Het is ook de verantwoordelijkheid van de staat/de eigenaars van het slachthuis om ervoor te zorgen dat hun personeel een goede mentale gezondheid heeft. Op die manier kan je dit soort mishandelingen al voor een stuk voorkomen...

Ik schrok er trouwens wel van. Die paarden zijn ongelooflijk veel waard. Hoe komt het dat ze ineens voor praktisch niks de deur uitgaan? Zijn racepaarden op die leeftijd echt al stuk?



Paarden zijn echt niet altijd kapot. Wel kost het tijd en geld om ze om te scholen. En daar gaat het helaas mis.

Niet alleen dat, ze brengen vaak ook belachelijk weinig op. Hier is er een paar weken terug eentje weggegaan voor 50 euro, want dat was toevallig wat de nieuwe eigenaresse op zak had, anders was hij gratis weggegaan. In dit geval weten we zeker dat hij in elk geval naar een goed huis gegaan is, maar als zo’n dier terecht komt op een veiling en niemand wil hem hebben, maar eigenaar/trainer willen er wel vanaf, dan staan er natuurlijk zat anderen klaar om ze voor een prikkie op te kopen en naar kill pens te sturen. Dat is dan direct uit training, maar zelfs na omscholing brengen ze niet meer op dan een paar honderd pond/euro/dollar, dus het is ook nauwelijks te bekostigen als je dit als ondernemer (dus niet als charity) wilt doen en er ook zelf nog van moet leven.

@DezeNaam: correctie: als ze goed zijn, zijn ze als renpaard veel waard, of als potentieel fokdier (ook afhankelijk van de bloedvoering), maar een ruin kan nog zo goed zijn op de baan, die waarde is hij meteen kwijt na retirement. Idem voor die duizenden paarden die onderaan die vijf Black Type winnaars bungelen (even heel gechargeerd), die zijn als renpaard al nauwelijks iets waard, laat staan als ze uit training gaan.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 16:55

Als een renpaard nu heel succesvol is op de baan, hoelang kan hij dan blijven racen? ik zag er in de docu een paar van 2,3 maar ook 7 jaar die van de baan afkwamen. Waar zit dat verschil in?

Ik snap wat er gebeurd, ze zijn alleen nog maar wat waard als slachtvee eigenlijk..hoe sneu, terwijl ze omgeschoold gewoon nog een geweldig leven kunnen hebben bij een particulier.