De Brexit soap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 03:03

Behalve de "experts" hier op bokt wees alles er toch op dat de conservatives een dikke meerderheid zouden krijgen en de bevolking een brexit wil zien?

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:25

enzino schreef:
Behalve de "experts" hier op bokt wees alles er toch op dat de conservatives een dikke meerderheid zouden krijgen en de bevolking een brexit wil zien?

Nee. Wat "de bevolking" wil is helemaal niet zo duidelijk, het is onwijs verdeeld (en in de polls de afgelopen dagen was zelfs een Tory meerderheid helemaal niet zo zeker) Bovendien zegt, met FPTP, dit niet zoveel over wat er daadwerkelijk gestemd is (43.6% van de stemmen is nu 358 zetels), maar ja, ook dit is democratie als dat "nou eenmaal het systeem is". Helaas.

Ik had een meerderheid wel verwacht maar niet zo'n grote meerderheid. Ik heb serieus gehuild :+
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 13-12-19 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:27

Eulogy schreef:
enzino schreef:
Behalve de "experts" hier op bokt wees alles er toch op dat de conservatives een dikke meerderheid zouden krijgen en de bevolking een brexit wil zien?

Nee. Wat "de bevolking" wil is helemaal niet zo duidelijk, het is onwijs verdeeld (en in de polls de afgelopen dagen was zelfs een Tory meerderheid helemaal niet zo zeker) Bovendien zegt, met FPTP, dit niet zoveel over wat er daadwerkelijk gestemd is helaas, maar ja, ook dit is democratie. Helaas.

Ik had een meerderheid wel verwacht maar niet zo'n grote meerderheid. Ik heb serieus gehuild :+



Heeft het voor jou nog nadelige gevolgen?

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:30

Eerste wat ik vanochtend aan mijn vriend vroeg was "oke, wanneer verhuizen we naar NL?"
Zullen moeten zien hoe dit nu weer gaat uitpakken.. verhuizen naar NL stond al op de planning, grote vraag gaat worden hoe ik dat met mijn beestjes (shet en kat die ik sowieso al uit NL naar Engeland gehaald heb) ga doen, als brexit er echt is...

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:38

Electra63 schreef:
Eulogy schreef:
Nee. Wat "de bevolking" wil is helemaal niet zo duidelijk, het is onwijs verdeeld (en in de polls de afgelopen dagen was zelfs een Tory meerderheid helemaal niet zo zeker) Bovendien zegt, met FPTP, dit niet zoveel over wat er daadwerkelijk gestemd is helaas, maar ja, ook dit is democratie. Helaas.

Ik had een meerderheid wel verwacht maar niet zo'n grote meerderheid. Ik heb serieus gehuild :+



Heeft het voor jou nog nadelige gevolgen?

Geen idee, op zich zal dat meevallen, ik vind het vooral pijnlijk om te zien wat dit eventueel betekent voor het land waar ik eigenlijk op de lange termijn gewoon wilde blijven. Niet eens alleen wat Brexit betreft, vooral qua ongelijkheid, oneerlijkheid, de onwijze toename van dakloosheid (meer dan verdubbeld in de laatste 3 jaar in Bristol, nu echt een onwijs probleem), privatisering van de NHS en andere public services... eigenlijk gewoon alles waar ik het sterk mee oneens ben :+

Ik zal waarschijnlijk gewoon kunnen blijven, en voor de sector waarin ik werk is een daadwerkelijke Brexit misschien beter dan nog meer onzekerheid. Ik vind het vooral heel erg pijnlijk om te zien en als dit zo doorgaat wil ik vooral niet blijven denk ik.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:01

Oh ik had deze uitslag wel verwacht. Het is niet anders.

Ben benieuwd wat de Schotten gaan doen. Gaan ze inderdaad zich afscheiden? En Ierland?

Het ergste is het inderdaad voor de mensen die het nu al financieel moeilijk hebben. De conservatieven gaan niks voor deze mensen doen.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:07

Wij hadden de uitslag ook wel verwacht... Maar nog steeds behoorlijk zuur!

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:17

Op zich is 44% van de stemmen voor de conservatieven wel redelijk in lijn met de verwachtingen. Maar het aantal zetels wat ze daarmee gewonnen hebben is onverwacht gigantisch. De eerste stap van de brexit kan nu afgerond worden en dat is goed voor de economie van het UK en de EU, de onzekerheid is namelijk verdwenen. Maar daarna kunnen we verder met stap 2, alle overige overeenkomsten die we nu met het UK moeten gaan afsluiten. Te beginnen met een handelsovereenkomst. En Johnson laat alweer de te verwachten geluiden horen, "Dat wordt een makkie, we regelen het wel even binnen een jaar en krijgen een Canada+ overeenkomst." Wat hij er even bij vergeet te vertellen is dat de EU al jarenlang onderhandelt met Canada en dat de overeenkomst die er ligt nog steeds niet geratificeerd is.

Om even een beeld te schetsen. In 2004 werd met Canada overeengekomen om een nieuw handelsakkoord te sluiten. In 2009 waren we pas zo ver dat de onderhandelingen echt konden beginnen. Die duurden tot 2014, toen was er een overeenkomst. Maar daarna duurde het tot 2017 voordat die door de EU geratificeerd was. En op dit moment zijn de landen van de EU, die allemaal individueel akkoord moeten geven, nog bezig met het ratificeren. En die 15 jaar is een vrij normale termijn voor dit soort onderhandelingen.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:35

NatasjavE schreef:
Oh ik had deze uitslag wel verwacht. Het is niet anders.

Ben benieuwd wat de Schotten gaan doen. Gaan ze inderdaad zich afscheiden? En Ierland?

Het ergste is het inderdaad voor de mensen die het nu al financieel moeilijk hebben. De conservatieven gaan niks voor deze mensen doen.

Mijn vriend zei vanmorgen idd al, naar aanleiding van de uitslagen in Noord Ierland, dat hij misschien toch ooit weer een united Ierland zou zien. Dat had hij nooit van zijn leven verwacht, en hij is 32....

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 16:32

Bij ons stond ook al vast dat mijn zoon weer terug kwam in Mei / Juni na 2 jaar studeren
in Bristol. Ik ga eind April al zijn grote spullen terug verhuizen naar Nederland.

Hij heeft het echt naar zijn zin in de UK maar zijn opleiding is dan klaar op de college en de Universiteit
kan ik echt niet betalen aangezien wij al flinke som kwijt zijn aan kamerhuur.

Nu maar hopen dat de pond even flink gaat zakken want ik moet zijn kamerhuur gaan betalen
en het is nu €20 meer dan wij normaal betalen. :+

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:07

Mijn dochter is gisteren terug gekomen. Niet vanwege de Brexit, maar omdat haar relatie is stukgelopen. Ik ben erg opgelucht en ook nog eens blij dat die hele Brexit-last hiermee van onze schouders af.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 11:51

Heb te doen met Noord Ierland, dat wordt echt een drama. De Schotten zijn er ook zat van en de Britten zelf zijn collectief de weg kwijt. Wat een drama....

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:28

Ja, dat wordt naast de uitvoering van de brexit het belangrijkste punt de komende jaren. Kunnen de Engelsen de andere volken in het UK tevreden krijgen en houden.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:50

Inderdaad, spannend .... wat een verdeeld land!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:33

Boris Johnson lijkt er nu serieus haast van te gaan maken:
https://www.reuters.com/article/uk-brit ... SKBN1YK25G

Citaat:
By enshrining in law his campaign promise not to extend the transition period beyond the end of 2020, Johnson cuts the amount of time he has to negotiate a trade deal to 10-11 months - and possibly quite a lot less, given the time needed for UK and EU parliamentary approval of any deal.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:51

enzino schreef:
Boris Johnson lijkt er nu serieus haast van te gaan maken:
https://www.reuters.com/article/uk-brit ... SKBN1YK25G

Citaat:
By enshrining in law his campaign promise not to extend the transition period beyond the end of 2020, Johnson cuts the amount of time he has to negotiate a trade deal to 10-11 months - and possibly quite a lot less, given the time needed for UK and EU parliamentary approval of any deal.


Niets veranderd, afgezien dat hij nu een meerderheid heeft.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:42

BMHP schreef:
enzino schreef:
Boris Johnson lijkt er nu serieus haast van te gaan maken:
https://www.reuters.com/article/uk-brit ... SKBN1YK25G

Niets veranderd, afgezien dat hij nu een meerderheid heeft.

Nou, dat is eigenlijk nog maar de vraag.
Op papier heeft Boris wel een (riante) meerderheid, maar gaan al die individuele parlementariërs ook echt zijn plannen steunen?

Ik kan me uit het recente verleden nog enige verdeeldheid herinneren......

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:26

ikke schreef:
BMHP schreef:
Niets veranderd, afgezien dat hij nu een meerderheid heeft.

Nou, dat is eigenlijk nog maar de vraag.
Op papier heeft Boris wel een (riante) meerderheid, maar gaan al die individuele parlementariërs ook echt zijn plannen steunen?

Ik kan me uit het recente verleden nog enige verdeeldheid herinneren......


Voor een aantal zaken zal BJ op hammerstukken rekenen door zijn zetelmeerderheid.
De echte problemen zijn onopgelost, misschien moet ik zeggen dat die zelfs niet opgelost willen worden en dat BJ de N-Ieren daar gewoon voor het blok zet.

Die houding zien we terug bij de wijze waarop een "gereguleerde" EU terugtreding met open eindjes wordt geforceerd.

De partij heeft de kans gebruikt op de interne partij oppositie te lozen.

De interne verdeeldheid kwam voort uit een stukje commonsense om toch via wetgeving te proberen tot een oplossing te komen.

Ik hoop dat een aantal parlementariers dat doortrekt, maar ergens heb ik daar een hard hoofd in.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:38

De conservatieven hebben een meerderheid die zo groot is dat de fracties binnen zijn partij hem niet meer kunnen gijzelen. Ook zonder zo'n fractie blijft er nog steeds een meerderheid over en daardoor kan Johnson nou eindelijk de zaken in de UK gaan regelen.

Maar hij ziet weer kans om de soap gelijk weer op te starten. Door in de wet vast te leggen dat de termijn om een handelsakkoord te sluiten niet verlengd kan worden, stuurt hij gelijk weer op een no deal brexit aan. Doordat de brexit-termijn een aantal keren verlengd is, hebben ze vanaf 1 februari nog maar elf maanden om een handelsakkoord af te sluiten. Nou is die elf maanden al belachelijk kort om een handelsakkoord vast te leggen. Handelsakkoorden zijn namelijk ontzettend uitgebreide akkoorden, waarin elk detail en elke uitzondering vastgelegd moeten worden en die juridisch steekhoudend in elkaar moeten zitten. Maar omdat, in tegenstelling tot het brexitakkoord, niet alleen de EU en het VK dat handelsakkoord moeten ratificeren, maar ook alle 27 individuele EU-landen, moet het akkoord al voor september klaar zijn. Dat betekent dat ze effectief maar zeven maanden hebben om zo'n akkoord te sluiten.

Dat betekent dat er in de praktijk maar twee mogelijke oplossingen zijn. Of een akkoord, waarbij maar heel weinig geregeld hoeft te worden, omdat ze bestaande verhoudingen overnemen. En dat betekent een hele softe brexit. Of het wordt alsnog een nodeal brexit.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:06


Cowboy55
Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 01:49

NatasjavE schreef:
Oh ik had deze uitslag wel verwacht. Het is niet anders.

Ben benieuwd wat de Schotten gaan doen. Gaan ze inderdaad zich afscheiden? En Ierland?

Het ergste is het inderdaad voor de mensen die het nu al financieel moeilijk hebben. De conservatieven gaan niks voor deze mensen doen.


De Schotten kunnen er politiek gezien niet uit voorlopig. SNP heeft Schotland in handen maar de Conservatieven kunnen aanvragen over een uittreding van Schotland met hun meerderheid eenvoudig blokkeren en hebben al aangekondigd vooralsnog niet weer te willen praten over een Schots vertrek.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:31

Karl66 schreef:
Frans Timmermans heeft een ingezonden brief geschreven: https://www.nu.nl/buitenland/6020220/ti ... elkom.html

Volgens mij is het soms verstandiger om gewoon je mond even te houden.



Ik vraag me af hoe het land er dan bij ligt tegen de tijd dat ze terug willen komen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 21:32

oja waar waren we ook alweer gebleven :-)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:33

Arabesk schreef:
oja waar waren we ook alweer gebleven :-)

Nog 25 dagen te gaan....

:D

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:25