Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:03

pmarena schreef:
Vreselijk zeg, die angstige, onzekere koppies op die videobeelden, bang om wat dan ook te doen of te laten omdat eigenlijk alles reden kan zijn om aangepakt te worden.... wat een kütjeugd :(:)


Dit inderdaad. Echt ontzettend heftig.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:12

even stukjes gekeken, heftig hoor. bizar allemaal.

die man is echt geestenziek geweest, zijn geloof zorgde er voor dat alles geoorloofd was.

ik vind het knap hoe die oudste kinderen alsnog in de maatschappij mee kunnen komen

lovelyfiefy

Berichten: 5110
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:37

Er is nu ook iets over op 1.
Weet niet of dat een herhaling is?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:57

Is aflevering 2.

lovelyfiefy

Berichten: 5110
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:23

MarlindeRooz schreef:
Is aflevering 2.


Ik kom er nu inderdaad achter dat er meer komen/ van zijn.
Eerste heb ik dan gemist.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:33

Wat bizar en triest. Ongelooflijk dat dit al die jaren onder de radar is gebleven.
En wat zijn de oudste kinderen bewonderenswaardig sterk en verstandig uit deze situatie gekomen.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:50

ik heb het net terug gekeken.
die videobeelden ook,de gezichtjes van die kinderen
vind het behoorlijk heftig om te zien.
volgende week dus nog een deel.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:04

Zo triest. Doet me denken aan het boek van Jan siebeling knielen op een bed violen.
Mijn opa geloofde ook dat hij uitverkoren was en had ook van die vreselijke grillen en zeer aparte ideeen/wanen. Die stond wel wat meer in contact met de buitenwereld dan deze man, en mijn oma is van hem gescheiden, gelukkig voor de kinderen. Zeer triest en mijn vader heeft er ptss en ernstige depressie aan over gehouden

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:14

senna21 schreef:
Wat bizar en triest. Ongelooflijk dat dit al die jaren onder de radar is gebleven.
En wat zijn de oudste kinderen bewonderenswaardig sterk en verstandig uit deze situatie gekomen.

Nou, dat verbaasd mij dus ook. Een aantal zijn al een paar jaar weg, maar ook die jongen die naar de kroeg is gegaan. Het zijn wel heel verstandige mensen die wel precies weten hoe de boel (en zijzelf) in elkaar zitten ondanks dat ze zo weinig sociaal contact gehad hebben.
Ik zou denk ik echt een enorm verknipte ziel zijn als ik hier uit kwam.

Het is misschien niet echt relevant, maar is er bekend wat die oudste kinderen nu doen? En ik kom er ook niet helemaal uit hoe ze zijn weggegaan. Gewoon op een dag de tuin uit gelopen oid? Zonder geld en spullen?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:34

Dat vroeg ik me ook al af. Zonder veel kennis van de buitenwereld, waar begin je dan, met niks..

lovelyfiefy

Berichten: 5110
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:12

Dat vroeg ik me inderdaad ook wel af hoe zij dan weg gegaan zijn.
Omdat 1 ook zei dat als hij dan terug zou gaan moest een jaar in een hok om weer 'rein' te worden
Omdat ze dat misschien als optie zagen om te zorgen dat de rest er uit kon komen (te bevrijden)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:27

Ik heb ze via Facebook gevonden en ze werken/studeren allemaal zag ik. Was inderdaad ook benieuwd hoe het nu ging met hun leven.

De oudste kinderen zijn ook naar school geweest he. En blijkbaar hadden ze daar wel internet / een telefoon.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:36

senna21 schreef:
Wat bizar en triest. Ongelooflijk dat dit al die jaren onder de radar is gebleven.
En wat zijn de oudste kinderen bewonderenswaardig sterk en verstandig uit deze situatie gekomen.

Weet nog niet zo goed wat ik van ze vind, laat het nog even tot de laatste aflevering in de ijskast, voor nu heb ik een licht veroordelend gevoel over hoe ze de boel achtergelaten hebben en dat ze geen van drieën iets ondernomen hebben. Maargoed de beste stuurlui staan aan wal natuurlijk...

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:50

In eerste instantie heb ik dat gevoel ook, maarja....moet je daar dan met alle bombarie binnenvallen en misschien een nare kloof trekken tussen jezelf en je broertjes / zusjes, omdat die misschien helemaal niet weg willen.... als zij inderdaad wel behoorlijk tevreden zijn / waren met hun leven dan nemen ze je dat ook niet in dank af.

Ik snap die overweging wel.

En bovendien: wat is dan het alternatief, waar moeten ze dan naartoe...?

Het lijken wel allemaal fijne, verstandige mensen te zijn, die 4 oudste. Ik ben echt ontzettend benieuwd naar het verhaal van die jongere kinderen. Hoe die er nu in staan, en over een aantal jaren. En ben ook wel erg benieuwd hoe die 3 oudste kinderen weggegaan zijn.

Wellicht via school hulp gezocht...? Maarja dan zal je toch iets moeten vertellen en ze hebben blijkbaar alles geheim gehouden. Zouden ze dan helemaal niemand in vertrouwen genomen hebben, maar waar zijn ze gaan wonen en hoe zijn ze aan eten gekomen dan...? En zouden de achterblijvers nog pogingen ondernomen hebben om ze terug te krijgen...?

Het blijft een ontzettend intrigerend verhaal...

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:02

luxx schreef:
senna21 schreef:
Wat bizar en triest. Ongelooflijk dat dit al die jaren onder de radar is gebleven.
En wat zijn de oudste kinderen bewonderenswaardig sterk en verstandig uit deze situatie gekomen.

Weet nog niet zo goed wat ik van ze vind, laat het nog even tot de laatste aflevering in de ijskast, voor nu heb ik een licht veroordelend gevoel over hoe ze de boel achtergelaten hebben en dat ze geen van drieën iets ondernomen hebben. Maargoed de beste stuurlui staan aan wal natuurlijk...


Dat hebben ze in de tweede aflevering wel vrij uitgebreid besproken. Ik zat eerst ook met dezelfde vragen maar na hun uitleg niet meer. Zeker ook omdat de 5 jongste kinderen nog steeds achter hun vader staan. Het gevoel van de drie oudsten dat ze zouden worden gezien als verrader, klopte dus wel.

imaudy
Berichten: 5072
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:11

Joltsje schreef:
volgens mij blijven de jongste kinderen hem trouw. zal even kijken of ik het nieuwsbericht kan vinden

meerdere sites:
https://nos.nl/artikel/2371198-jongste- ... orgen.html


De jongste kinderen zien het dus heel anders. Zou dat komen omdat ze geen ander leven gewend zijn geweest? Denk dat de vader ook wel naarder deed tegen de oudste 3 omdat die meer in contact stonden met de buitenwereld en zo een "zwakke schakel" vormden.

Mijn gedachte was ook waarom hebben de oudste 3 kinderen geen hulp gehaald? Maar je kunt er eigenlijk ook geen oordeel over hebben, het is complex zoals ze het ook steeds zeggen.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:24

Wij weten er veel te weinig en kunnen nog minder invoelen om een gewogen 'oordeel' te vellen over betrokkenen. Ook na deze documentaire.
En zelfs als we dat doen: Wat is dat waard om een mening over deze jongeren te hebben?
Wiens leven wordt er beter van?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:55

senna21 schreef:
Wij weten er veel te weinig en kunnen nog minder invoelen om een gewogen 'oordeel' te vellen over betrokkenen. Ook na deze documentaire.
En zelfs als we dat doen: Wat is dat waard om een mening over deze jongeren te hebben?
Wiens leven wordt er beter van?

Ja dan kun je ieder topic over dit soort onderwerpen wel schrappen.
En for the record, ze bewonderenswaardig sterk en verstandig noemen is ook een oordeel/mening natuurlijk

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:03

Deel 2 ook gezien. Wat ik vooral moeilijk vond is hoe vader het 'verdeel en heers' dus nog steeds doet, zelfs met hersenbloeding, en dat je gewoon zag dat dat met de volwassen kinderen nog steeds dezelfde uitwerking had :o

01San

Berichten: 18752
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:23

Ohh Ik ga deel 2 ook even kijken..
Op iemands vraag eerder ergens over die oudste kinderen dat die wel het huis ontvlucht waren , ik zat te denken: misschien was het makkelijker voor hun omdat zij wel een indentiteit hadden? Dus een paspoort konden aanvragen enzo? Ze zijn naar school geweest, de andere kinderen moesten “geheim” blijven

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:45

ruitje schreef:
Deel 2 ook gezien. Wat ik vooral moeilijk vond is hoe vader het 'verdeel en heers' dus nog steeds doet, zelfs met hersenbloeding, en dat je gewoon zag dat dat met de volwassen kinderen nog steeds dezelfde uitwerking had :o

Ja inderdaad, die oudste jongen werd er dus ook heel blij van dat hij die goedkeuring kreeg van zijn vader voor het gespierd zijn, het feit dat de vader de dochter en die jongere zoon wegbonjourde deed die laatst genoemden pijn maar voor de eerste kon dat niet zoveel schelen. Dat vind ik vrij egoïstisch van die oudste. Maar de hele wereld is natuurlijk ook ikke ikke en de rest kan stikke, dus in die zin zijn het eigenlijk hele gewone kinderen/jong volwassenen zou je kunnen zeggen

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:03

01San schreef:
Ohh Ik ga deel 2 ook even kijken..
Op iemands vraag eerder ergens over die oudste kinderen dat die wel het huis ontvlucht waren , ik zat te denken: misschien was het makkelijker voor hun omdat zij wel een indentiteit hadden? Dus een paspoort konden aanvragen enzo? Ze zijn naar school geweest, de andere kinderen moesten “geheim” blijven


Ik dacht dat het misschien ook wel met leerplicht te maken had en ze dus tijdens hun vervolg studie uit huis zijn gegaan? Die vader begreep ook wel dat hij in de problemen zou zitten als ze aanbellen voor leerplicht (omdat zij stonden ingeschreven)? Maar het is allemaal giswerk hoor. Ik blijf het een bizar en tegelijkertijd fascinerend verhaal vinden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:30

luxx schreef:
ruitje schreef:
Deel 2 ook gezien. Wat ik vooral moeilijk vond is hoe vader het 'verdeel en heers' dus nog steeds doet, zelfs met hersenbloeding, en dat je gewoon zag dat dat met de volwassen kinderen nog steeds dezelfde uitwerking had :o

Ja inderdaad, die oudste jongen werd er dus ook heel blij van dat hij die goedkeuring kreeg van zijn vader voor het gespierd zijn, het feit dat de vader de dochter en die jongere zoon wegbonjourde deed die laatst genoemden pijn maar voor de eerste kon dat niet zoveel schelen. Dat vind ik vrij egoïstisch van die oudste. Maar de hele wereld is natuurlijk ook ikke ikke en de rest kan stikke, dus in die zin zijn het eigenlijk hele gewone kinderen/jong volwassenen zou je kunnen zeggen


Eh..., tja.... waar te beginnen? Ik denk dat je met al deze uitspraken vooral toont dat je echt geen idee hebt hoe ernstig beschadigd deze kinderen zijn.
Zij kampen met zulke ernstige problematiek, daar kun je je lastig een voorstelling van maken.

Die laatste zin is bijna kinderlijk...... dat kan echt niet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:53

Mijn vermoeden is dat de oudsten op den duur bij familie zijn gaan wonen en vanuit daar “normaal” zijn gaan leven. Maar misschien dat het nog verder aan bod gaat komen in de serie.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:10

luxx schreef:
ruitje schreef:
Deel 2 ook gezien. Wat ik vooral moeilijk vond is hoe vader het 'verdeel en heers' dus nog steeds doet, zelfs met hersenbloeding, en dat je gewoon zag dat dat met de volwassen kinderen nog steeds dezelfde uitwerking had :o

Ja inderdaad, die oudste jongen werd er dus ook heel blij van dat hij die goedkeuring kreeg van zijn vader voor het gespierd zijn, het feit dat de vader de dochter en die jongere zoon wegbonjourde deed die laatst genoemden pijn maar voor de eerste kon dat niet zoveel schelen. Dat vind ik vrij egoïstisch van die oudste. Maar de hele wereld is natuurlijk ook ikke ikke en de rest kan stikke, dus in die zin zijn het eigenlijk hele gewone kinderen/jong volwassenen zou je kunnen zeggen


Uuuh zo zag ik het dus niet haha :D . Het is volgens mij geen egoïsme, maar gewoon weer schieten in patronen van vroeger. Dat is gewoon de familie dynamiek, de goedkeuring van vader willen :) . Dat vond ik dus zo emotioneel om te zien, dat je ziet dat het allemaal niet zo 'makkelijk' is om daar uit te ontsnappen.