steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:06

Cowboy55 schreef:
Daar ben ik het met je eens. Dat is hert grootste probleem.


ik vind dat herten hier nodeloos in een kwaad daglicht gezet worden! Reeen en elanden zijn een veel groter probleem....zeker in de grote steden waar ze bij elkaar klitten en de hele dag maar wat CO2 lopen uit te stoten.[/quote]

:')

Scherp ! :D

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:06

Loretta schreef:
Het ging toch om boeren dacht ik?
Deze actie begint meer op de gele hesjes te lijken.


Zou niet gek wezen, er zijn natuurlijk aardig wat misstanden in de hele maatschappij.
Zoals bv dat afdelingen in verpleeghuizen dicht zijn omdat er geen personeel te vinden is :=
Idem dito voor het onderwijs.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:24

Er zijn toch iets van 280.000 open vacatures in Nederland?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:28

fransje23 schreef:
Er zijn toch iets van 280.000 open vacatures in Nederland?


Ja echt niet te geloven. Mensen kunnen nauwelijks naar een verpleeghuis. Eerst omdat je al compleet dement of bijna dood moet zijn voor je toegelaten wordt en daarna omdat de ene na de andere stichting weg gaat omdat er geen personeel te vinden is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:34

verootjoo schreef:
Loretta schreef:
Het ging toch om boeren dacht ik?
Deze actie begint meer op de gele hesjes te lijken.


Zou niet gek wezen, er zijn natuurlijk aardig wat misstanden in de hele maatschappij.
Zoals bv dat afdelingen in verpleeghuizen dicht zijn omdat er geen personeel te vinden is :=
Idem dito voor het onderwijs.

Betaal Ze Beter!

juval

Berichten: 13220
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:40

elke sector heeft natuurlijk haar eigen probleem waar de overheid vaak een oplossing voor zou moeten en kunnen maken.

voor wat betreft de boeren, dit waren de standpunten van de agractie.

01
Wij willen geen gedwongen verdere inkrimping van de veestapel.
02
Wij willen strikt onafhankelijke metingen van CO2 en stikstof door een onafhankelijke partij die door de gehele sector wordt ondersteund en geaccepteerd. Geen rekentools.
03
Wij willen dat het beleid rondom gewasbeschermingsmiddelen is gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Niet op aannames en emotie. En dat hierover helderheid komt naar de burger.
04
Wij willen dat onwerkbare regels worden herzien in afstemming met de sector.
05
Wij willen duidelijkheid voor de lange termijn in afstemming met de sector.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:42

Beter betalen zal iets helpen maar dan komt er weer een tekort ergens anders.
Zou je zeggen zet die werkelozen aan het werk maar dat aantal daalt ook.
En in de zorg zit je ook niet te wachten op mensen die eigenlijk niet kunnen of niet willen werken.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:45

juval schreef:
Wij willen dat het beleid rondom gewasbeschermingsmiddelen is gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Niet op aannames en emotie. En dat hierover helderheid komt naar de burger.


Daar gaat de gbm lobby dwars liggen want er worden dan nog meer middelen geschrapt..

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:57

Die 'wetenschappelijke feiten' vind ik in sommige gevallen wel tricky.. Als het over Roundup gaat bijvoorbeeld. Daar zijn zo veel verschillende onderzoeken naar gedaan, en de ene toont geen gevaar voor de gezondheid terwijl de ander wel kankergroei laat zien. En als je dan ook nog ziet hoe veel wetenschappers door zo'n multinational worden omgekocht.. Ik zou er niet blij mee zijn als boeren zonder enige restricties binnenkort het hele land mogen doodspuiten met Roundup..

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:59

Even heel makkelijk gezegd, de boeren willen meer wetenschappelijk onderzoek, door onafhankelijke partijen en heel belangrijk, dat ze betrokken worden in beslissingen die over hun toekomst/sector genomen worden.

Als deze plannen zoals ze er nu zijn doorgaan, is hier de halve gemeente werkloos (kunnen ze in de zorg) en heel het eiland natuurgebied. Waar wij als bewoner dan ook niets meer mogen.

Maar mischien moeten die beroepsprotesteerders eens eeen baan gaan zoeken. Sommige zie je bij ieder protest vorbij komen, weet niet waar ze de tijd vandaan halen en het geld, maar ik moet gewoon aan het werk en heb mijn gezin.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:04

Vraag is dan ook wie het onafhankelijke onderzoek gaat betalen.
Overheid?
Bedrijven?

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:08

Neem trouwens ook aan dat de LTO betrokken is bij de overleggen?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:28

hypos schreef:
Als deze plannen zoals ze er nu zijn doorgaan, is hier de halve gemeente werkloos (kunnen ze in de zorg) en heel het eiland natuurgebied. Waar wij als bewoner dan ook niets meer mogen.


Dan las ik dit plan.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/groenlin ... en-planten

Als burger vind ik dat helemaal geweldig. En als er ook nog ruiterpaden tussen door liggen zal ik helemaal tevreden zijn.
Maar dan denk ik ook weer aan de nadelen. Inderdaad er gaan een hele hoop banen verloren in de agrarische sector. En het feit dat als het natuurgebied er eenmaal ligt krijg je weer dat die "natuurbeschermers" weer gaan proberen om het zoveel mogelijk voor zichzelf op te eisen. Grote kans dat je er met het paard zelfs niet eens in mag. Overlast van allerlei populatie diersoorten waarvan door slecht beheer teveel van komen. En tegenwoordig horen daar zelfs wolven bij. Daarnaast hebben rewilders het ook al over bruine beren en lynxen. En zoals je zegt waar je dan als bewoner ook weer steeds minder mag. Kortom ik wil graag bos, maar met het huidige beleid omtrent natuur heb ik liever toch boeren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:48

fransje23 schreef:
Vraag is dan ook wie het onafhankelijke onderzoek gaat betalen.
Overheid?
Bedrijven?

Ja die is ook interessant, want dan vindt altijd het wel iemand gebiased :o

juval

Berichten: 13220
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:14

fransje23 schreef:
Vraag is dan ook wie het onafhankelijke onderzoek gaat betalen.
Overheid?
Bedrijven?


wie betaald, bepaald.... Het zal zeker lastig zijn een echt onafhankelijk onderzoeksinstituut te vinden waar iedereen vertrouwen in heeft.

LTO blijft erg op de achtergrond in alle ontwikkelingen. Slechte zaak vind ik. Geen goede belangenbehartiger.

nicole_floor

Berichten: 3254
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:22

fransje23 schreef:
Neem trouwens ook aan dat de LTO betrokken is bij de overleggen?

LTO is een lachertje :')

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:56

8nnemiek schreef:
Die 'wetenschappelijke feiten' vind ik in sommige gevallen wel tricky.. Als het over Roundup gaat bijvoorbeeld. Daar zijn zo veel verschillende onderzoeken naar gedaan, en de ene toont geen gevaar voor de gezondheid terwijl de ander wel kankergroei laat zien. En als je dan ook nog ziet hoe veel wetenschappers door zo'n multinational worden omgekocht.. Ik zou er niet blij mee zijn als boeren zonder enige restricties binnenkort het hele land mogen doodspuiten met Roundup..

Gewasbeschermingsmiddelen zijn een noodzaak als je tig hectare aaneengesloten van hetzelfde plant, plaag is dan een logisch gevolg. Er zal dan niet zozeer naar manieren moeten worden gekeken om te kunnen blijven spuiten maar ook of beter juist naar meerdere gewassen in 1 veld. Er zijn andere mogelijkheden, maar dan zal er anders gekeken moeten worden door beide partijen en met een veel ruimere opdracht dan "zoek uit hoe we door kunnen gaan met wat we nu doen".

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:20


Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:29

Duh, dat hadden we... singels tussen de weilanden van meidoorn. Het zogenaamde coulissenlandschap. Hebben we in het oosten nog steeds op veel plekken.

Wat mij opvalt in dit topic en ook in de media: er wordt focus gelegd op productie voor eigen bevolking. Door decennia lange innovatieve landbouwmethoden zitten we hier op een ontzettend vruchtbaar stukje aarde waar je ontzettend veel mensen mee kan voeden op een zeer efficiënte manier. Al die monden zullen wel gevoed moeten worden, niet alleen hier in Nederland. Dierlijke mest is daarnaast ook nodig om gewassen te laten groeien. Zonder stront komt er weinig gewas uit de grond. We kunnen dat sojaschroot wel rechtstreeks onderploegen maar dat is een stuk minder effectief dan die pure oliebol.

Dat schroot komt toch ons land wel binnen want die olie wordt voor vanalles gebruikt.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:44

De olie en soja maar zeker ook palmolie zijn discutabel. Daarbij kun je je afvragen of je niet enkel de olie kunt importeren als dat echt nodig is.
Er worden veel aangevoerd als voer en kunstmest en minder afgevoerd waardoor de kringloop er niet meer is.

juval

Berichten: 13220
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:09

Anne, met productie voor eigen bevolking bedoel ik meer dat de eigen bevolking gewoon meer Nederlandse producten zou moeten kopen. Om de oneerlijke concurrentie uit het buitenland tegen te gaan. In het buitenland gelden veel minder regels en eisen waardoor boeren daar goedkoper produceren en onze markt overstelpen. Onze boeren zijn daarvan de dupe.

nog zo'n kromme, wij moeten fors geld betalen om de mest van onze koeien te laten afvoeren (mestwetgeving) hierdoor komt ons grasland meststoffen te kort en moeten wij dure kunstmest kopen.Dat is toch vreemd? of denk ik nu te simpel.

Bomen en beschutting rond weilanden staat leuk, maar brengt helaas grote gezondheidsrisico's mee voor de koeien. Ze liggen dan allemaal op een kluitje en hebben grotere kans op uierontstekingen. Ook groeit het gras in de schaduw minder goed en blijven die stukken vaak te nat om te bewerken. Wij hebben een aantal weilanden die bomenschaduw hebben, opbrengst daar is altijd minder.

Er is een reden waarom boeren boeren zoals ze boeren.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:06

En in andere delen van de wereld raken boeren producten niet kwijt vanwege Nederlandse import. Of ze moeten soja verbouwen omdat daar wel een markt voor is.
Het is niet zo dat alleen de boeren hier onder het systeem lijden.


Lees je post, alles moet maakbaar worden voor de hoge productie.

Dat gedachtengoed is de oude en doodlopende weg.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:12

fransje23 schreef:
Lees je post, alles moet maakbaar worden voor de hoge productie.

Dat gedachtengoed is de oude en doodlopende weg.


Waarom? De wereldbevolking groeit en de mondiale vraag naar dierlijke producten neemt toe.

Kleinschalig lijkt knus, maar is niet persé beter voor het klimaat en milieu.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:40


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:43

Tiepfoudt schreef:
fransje23 schreef:
Lees je post, alles moet maakbaar worden voor de hoge productie.

Dat gedachtengoed is de oude en doodlopende weg.


Waarom? De wereldbevolking groeit en de mondiale vraag naar dierlijke producten neemt toe.

Kleinschalig lijkt knus, maar is niet persé beter voor het klimaat en milieu.

Oneindige groei op een eindige planeet, wat denk je zelf?