steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:31

antje_vip schreef:
En je zou ook nog 1 koe/varken kunnen kopen bij een boer en deze zelf laten slachten, heb je direct vlees voor de hele familie

Gekeken naar de kosten die de boer heeft gemaakt om zijn dier op te laten groeien en te slachten, maakt het volgensmij niet veel uit qua geld als je een hele koe koopt, of bij een goede slager je vlees elke week haalt. Kosten zou ik zo niet weten, maar is misschien leuk om uit te zoeken!

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:42

Werk bij de slager, baas heeft eigen koeien die iemand voor hem beheert . Hij bezoekt ze geregeld en bekijk welke dames aan de beurt zijn, worden in stukken geleverd door het slachthuis en moet nog het 1 en ander aan uitgesneden worden.

Vaak willen mensen niet meer betalen om dan bij de slager hun vlees te halen , krijg van de baas elke werkdag vlees mee en sowieso van de Albert Hein is niet lekker vlees . Aldi en lidl gaan nog ,in dat geval kan je beter een dag geen vlees eten en bij de slager halen dan bij de supermarkt vind ik persoonlijk maar tussen alle slagers zit verschil natuurlijk . Varkensvlees is ook Nederlands , Lam verschilt nog weleens . Hangt weleens een lam in de koelcel voor het raam maar word ook weleens ingekocht

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:12

Ik heb het idee dat er overal halve informatie wordt gegeven en raak de draad even kwijt.
Heb ik het zo goed?

* Bij stikstofdepositie praten we over ammoniak en stikstofoxide. Waarbij voor een groot deel ammoniak uit de veehouderij komt en stikstofoxide door verkeer etc
* Bij stikstofgevoelige natuurgebieden, natura2000, is er een grens gesteld van een maximale depositie van 0,5 mol per hectare. Dit om de gevoelige ecosystemen daar een kans op overleving te geven.
* Voor de gebieden die niet vlakbij een natura2000 gebied liggen is deze extreem lage ondergrens er niet? Aangezien in 2017 de gemiddelde stikstofdepositie in Nederland 1600 mol/hectare was.

Als iemand nu ook nog kan vertellen waar die Duitse norm van 200 mol/hectare overgaat? Is dat rond natuurgebieden of gemiddeld over het hele land?

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:38

Bubblewrap schreef:
Pandora2 schreef:
Wat betreft stikstofdioxide en fijn stof ( wereldwijd ) , is dit een interessante site
http://www.windy.com

Onze landjes kleuren aardig geel / rood :7

Wij zijn ook een dichtbevolkt land met veel motorverkeer. Geen idee welke invloed dit heeft, maar gekeken naar de piek rondom de grote steden zeker interessant om over na te denken.

Ik heb me verder niet verdiept in de grootste oorzaken van NO2.
https://www.deingenieur.nl/artikel/no2- ... nd-is-hoog


Het verkeer is volgens mij idd de grootste veroorzaker van stikstofdioxide.

Ik lees in het artikel dat wij het net ietsje beter doen dan jullie :=
Gelukkig worden er bij ons geen metingen gedaan rond de hoofdstad en de luchthaven van Zaventem :+

Kinke

Berichten: 20557
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:48

Schouten mag wat mij betreft verkozen worden tot liegbeest van de eeuw met d'r "wie wil blijven boeren kan blijven boeren'.
Iemand in een FB groep had de brief wat beter uitgeplozen en dit staat er o.a. in:

uitkopen van boeren bij n2000 is maar het begin. Verderop staat de rest, verplichte weidegang, verplichte grondgebondenheid, verbod om koeien te voeren met producten die geschikt zijn voor menselijke consumptie. Daarbij ook nog een hoop verplichte maatregelen om emissie te verlagen. Verplicht mest scheiden. Dus is de keuze, dure grond kopen of vee eruit. Geen huisweide dan helaas alles eruit. Dure investeringen in oude stallen zijn niet rendabel dus vee eruit deur dicht. Straks mag je nog enkel gras voeren dus zeg maar dag tegen je goede productie en hallo 6.000 liter gemiddeld. En niemand die een cent extra geeft voor onze melk

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 11:45

Dit artikel laat een heel belangrijk deel van de onvrede zien. Het is niet zo zwart wit als sommigen stellen dat boeren alleen maar vervuilen.

https://www.oneworld.nl/interview/klima ... ren-nodig/

Stikstof is ook niet per definitie slecht voor de natuur. Het is alleen wel slecht voor het soort natuur dat in Nederland populair is onder natuurbeschermers. En natuurlijk is dat type natuur wat ecologen nu proberen te beschermen ook heel waardevol. Allern hebben wij in Nederland een indeling die compleet waardeloos is.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 14:35

heeft iemand hier een bedrijf in de buurt van een N2000 gebied?
wij zitten er 3,5 km vandaan... ben heel benieuwd wat voor straal ze gaan hanteren.
En dan, de boerderijen die uitgekocht worden, wordt dat dat automatisch natura2000?
mag je als je uitgekocht wordt je koeien opladen en ergens anders verder gaan? dan is het natuurlijk geen vee reductie... er zijn nog best veel vragen.

tienus63

Berichten: 12128
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 14:40


imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 15:18

Kinke schreef:
Schouten mag wat mij betreft verkozen worden tot liegbeest van de eeuw met d'r "wie wil blijven boeren kan blijven boeren'.
Iemand in een FB groep had de brief wat beter uitgeplozen en dit staat er o.a. in:

uitkopen van boeren bij n2000 is maar het begin. Verderop staat de rest, verplichte weidegang, verplichte grondgebondenheid, verbod om koeien te voeren met producten die geschikt zijn voor menselijke consumptie. Daarbij ook nog een hoop verplichte maatregelen om emissie te verlagen. Verplicht mest scheiden. Dus is de keuze, dure grond kopen of vee eruit. Geen huisweide dan helaas alles eruit. Dure investeringen in oude stallen zijn niet rendabel dus vee eruit deur dicht. Straks mag je nog enkel gras voeren dus zeg maar dag tegen je goede productie en hallo 6.000 liter gemiddeld. En niemand die een cent extra geeft voor onze melk


Natuurlijk geven mensen daar wel extra geld voor, ik betaal 1,40 voor een liter biologische melk. Ik vind ander melk ook nog niet zo goedkoop eigenlijk. Misschien samen met een heleboel boeren een melkmerk opzetten, dat alles in eigen hand gehouden wordt.

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:43

fransje23 schreef:
Ik heb het idee dat er overal halve informatie wordt gegeven en raak de draad even kwijt.
Heb ik het zo goed?

* Bij stikstofdepositie praten we over ammoniak en stikstofoxide. Waarbij voor een groot deel ammoniak uit de veehouderij komt en stikstofoxide door verkeer etc
* Bij stikstofgevoelige natuurgebieden, natura2000, is er een grens gesteld van een maximale depositie van 0,5 mol per hectare. Dit om de gevoelige ecosystemen daar een kans op overleving te geven.
* Voor de gebieden die niet vlakbij een natura2000 gebied liggen is deze extreem lage ondergrens er niet? Aangezien in 2017 de gemiddelde stikstofdepositie in Nederland 1600 mol/hectare was.

Als iemand nu ook nog kan vertellen waar die Duitse norm van 200 mol/hectare overgaat? Is dat rond natuurgebieden of gemiddeld over het hele land?


Niemand die wat meer duidelijkheid kan geven of wat ik schrijf klopt?

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:46

Loretta schreef:
Dit artikel laat een heel belangrijk deel van de onvrede zien. Het is niet zo zwart wit als sommigen stellen dat boeren alleen maar vervuilen.

https://www.oneworld.nl/interview/klima ... ren-nodig/

Stikstof is ook niet per definitie slecht voor de natuur. Het is alleen wel slecht voor het soort natuur dat in Nederland populair is onder natuurbeschermers. En natuurlijk is dat type natuur wat ecologen nu proberen te beschermen ook heel waardevol. Allern hebben wij in Nederland een indeling die compleet waardeloos is.


Stikstof is bijvoorbeeld enorm slecht voor heidevelden. Laten veel mensen die nu net prachtig vinden.
Het idee om intensieve landbouw te gaan bedrijven op arme zandgronden leek ooit prachtig. Maar door ammoniakemissie is de oorspronkelijke natuur op die arme zandgronden wel de dupe.

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:48

tienus63 schreef:
De boeren blijken gelijk gehad te hebben in 2001!!
Schandalig voor de boeren en de dieren.

https://nos.nl/l/2304751

-:(-

8nnemiek

Berichten: 43437
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:04

fransje23 schreef:
fransje23 schreef:
Ik heb het idee dat er overal halve informatie wordt gegeven en raak de draad even kwijt.
Heb ik het zo goed?

* Bij stikstofdepositie praten we over ammoniak en stikstofoxide. Waarbij voor een groot deel ammoniak uit de veehouderij komt en stikstofoxide door verkeer etc
* Bij stikstofgevoelige natuurgebieden, natura2000, is er een grens gesteld van een maximale depositie van 0,5 mol per hectare. Dit om de gevoelige ecosystemen daar een kans op overleving te geven.
* Voor de gebieden die niet vlakbij een natura2000 gebied liggen is deze extreem lage ondergrens er niet? Aangezien in 2017 de gemiddelde stikstofdepositie in Nederland 1600 mol/hectare was.

Als iemand nu ook nog kan vertellen waar die Duitse norm van 200 mol/hectare overgaat? Is dat rond natuurgebieden of gemiddeld over het hele land?


Niemand die wat meer duidelijkheid kan geven of wat ik schrijf klopt?

De eerste twee punten kloppen volgens mij inderdaad :j Er zijn veel inheemse gewassen die alleen groeien op arme grond. Die schijnen erg gevoelig te zijn voor oa ammoniak en daardoor uit te sterven, zoals de inheemse orchideeën.

Ik heb geen idee wat onder 'extreem laag' valt en wanneer de hoeveelheid alarmerend wordt. En waar die wel of niet geldt. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:17

fransje23 schreef:
fransje23 schreef:
Ik heb het idee dat er overal halve informatie wordt gegeven en raak de draad even kwijt.
Heb ik het zo goed?

* Bij stikstofdepositie praten we over ammoniak en stikstofoxide. Waarbij voor een groot deel ammoniak uit de veehouderij komt en stikstofoxide door verkeer etc
* Bij stikstofgevoelige natuurgebieden, natura2000, is er een grens gesteld van een maximale depositie van 0,5 mol per hectare. Dit om de gevoelige ecosystemen daar een kans op overleving te geven.
* Voor de gebieden die niet vlakbij een natura2000 gebied liggen is deze extreem lage ondergrens er niet? Aangezien in 2017 de gemiddelde stikstofdepositie in Nederland 1600 mol/hectare was.

Als iemand nu ook nog kan vertellen waar die Duitse norm van 200 mol/hectare overgaat? Is dat rond natuurgebieden of gemiddeld over het hele land?


Niemand die wat meer duidelijkheid kan geven of wat ik schrijf klopt?


Onder het PAS was de drempelwaarde 0,05 mol/ha/jr op overbelaste stikstofgevoelige habitattypen Bleef je daar onder hoefde je geen melding of vergunning aan te vragen. Als de depositie tussen de 0,05 mol en 1 mol/ha/jr lag dan moest je een melding indienen. Tenzij de grenswaarde was verlaagd naar 0,05 mol/ha/jr dan was je vergunningplichtig. Als de depositie meer dan 1 mol/ha/jr was dan was je project vergunningplichtig. Nu heeft de RvS echter bepaald dat deze meldingen geen waarde meer hebben. Nu ben je al vergunningplichtig bij een depositie van meer dan 0,0049 mol/ha/jr. Dit is afgerond 0,00 mol/ha/jr. Er wordt nu wel gekeken naar een nieuwe drempelwaarde.Dit gaat wel moeilijk worden omdat de RvS de eerdere drempelwaarde al heeft afgeschoten.
Hoe verder het project van een stikstofgevoelig N2000-gebied is gelegen en hoe kleiner het project hoe minder snel je over de 0,00 mol/ha/jr grens gaat.
Laatst bijgewerkt door corinec op 05-10-19 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:25

corinec schreef:
Onder het PAS was de drempelwaarde 0,05 mol/ha/jr op overbelaste stikstofgevoelige habitattypen Bleef je daar onder hoefde je geen melding of vergunning aan te vragen. Als de depositie tussen de 0,05 mol en 1 mol/ha/jr lag dan moest je een melding indienen. Tenzij de grenswaarde was verlaagd naar 0,05 mol/ha/jr dan was je vergunningplichtig. Als de depositie meer dan 1 mol/ha/jr was dan was je project vergunningplichtig. Nu heeft de RvS echter bepaald dat deze meldingen geen waarde meer hebben. Nu ben je al vergunningplichtig bij een depositie van meer dan 0,0049 mol/ha/jr. Dit is afgerond 0,00 mol/ha/jr. Er wordt nu wel gekeken naar een nieuwe drempelwaarde maar dat zal waarschijnlijk voor tijdelijke deposities gaan gelden. Dit gaat wel moeilijk worden omdat de RvS de eerdere drempelwaarde al heeft afgeschoten.
Hoe verder het project van een stikstofgevoelig N2000-gebied is gelegen en hoe kleiner het project hoe minder snel je over de 0,00 mol/ha/jr grens gaat.


Maar dat is alleen rond de natura 2000 gebieden, toch?

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:29

Nee hoor als je een groot project hebt op bijvoorbeeld 10 km afstand van een stikstofgevoelig N2000 gebied kan de depositie zo maar meer dan 0,00 mol/ha/jr bedragen. Dit moet uitgerekend worden.

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 22:50

corinec schreef:
Nee hoor als je een groot project hebt op bijvoorbeeld 10 km afstand van een stikstofgevoelig N2000 gebied kan de depositie zo maar meer dan 0,00 mol/ha/jr bedragen. Dit moet uitgerekend worden.


Maar de totale deposito mag buiten de natura 2000 gebieden wel hoger zijn?
Als de gemiddelde deposito al 1600 mol per ha is?

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 23:56

Er wordt alleen getoetst binnen Natura 2000-gebieden. Elk habitat type heeft zo zijn eigen kritische depositiewaarde (kdw). Als deze lager is als 2400 mol/ha/jr is dan is een habitattype stikstofgevoelig. Als de achtergrondepositie al hoger is als de kdw dan is er sprake van een overbelasting.

mysa

Berichten: 10520
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:42


juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:44


Electra63

Berichten: 17865
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:58

mysa schreef:
Kom zojuist de column van Zihni Özdil in NRC tegen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/05/ve ... r-a3975704



Goede column _/-\o_

Iedere ontevreden burger is ineens pro-boer, behalve als het de burger geld kost.
Net als PVV en FvD. Nooit eerder gehoord over de landbouw, maar nu ineens zijn zij pro-boeren.
Ordinaire stemmentrekkers. :D ;)

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:47

is het paarden bestand het volgende slachtoffer ? of denken jullie dat dat wel meevalt ?

tienus63

Berichten: 12128
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:48

Paarden en pleziervaart blijven buiten schot.......

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:58

Paarden scheiden net zo goed ammoniak uit.

nicole_floor

Berichten: 3272
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:00

sassefras schreef:
is het paarden bestand het volgende slachtoffer ? of denken jullie dat dat wel meevalt ?

Naja denk het wel. Zij scheiden ook ammoniak uit.