steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilinora

Berichten: 11928
Geregistreerd: 23-10-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:38

Zoals verwacht, totaal onbetrouwbaar kabinet.

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:39

juval schreef:
Kinke schreef:
Het is toch opmerkelijk, waar onze politici er normaal gesproken al weken over doen om een drol te draaien, gaat alles nu opeens in sneltreinvaart :(
https://wnl.tv/2019/10/03/kabinet-neemt ... tFFtrpocWk


-:(- :x :r

denk dat er meer acties zullen volgen. helaas

Dat denk ik ook, na dit gelezen te hebben.
Het is toch te gek voor woorden dit. Triest gedoe in Den Haag

juval

Berichten: 13231
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:42

Afbeelding

deze kwam net voorbij op FB, Denk dat ik dit maar overneem en in alle supermarkten in de buurt ga ophangen. :)

BigOne
Berichten: 38372
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:45

Nou, wanneer de meeste mensen aangesproken worden met U moet!! Dan pakt dat vaak heel verkeerd uit.

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:48

juval schreef:
[ [url=m/QSQsQi.jpg]Afbeelding[/url] ]

deze kwam net voorbij op FB, Denk dat ik dit maar overneem en in alle supermarkten in de buurt ga ophangen. :)


Het probleem is dat Nederlandse boeren niet kunnen concurreren met collega's uit het buitenland. Dat is ze onmogelijk gemaakt door de overheid.de Nederlandse overhied wil ook niet dat nederlandse boeren kunnen concurreren want de Nederlandse overheid is regelgeil. Bovendien is er een vrije mart economie waardoor vlees uit het buitenland niet geweerd kan worden.

Uiteindelijk moeten de boeren ook niet vergeten dat ook veel Nederlandse consumenten gewoon het geld niet meer hebben door de steeds verder stijgende lasten kunnen een groot aantal gezinnen niet meer rondkomen. Deze consumenten zullen dus blijven kiezen voor het goedkoopste vlees.

BigOne
Berichten: 38372
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:53

Die boeren hebben net zo veel, zo niet nog meer last van stijgende lasten door een zwalkende regering.

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:00

bigone schreef:
Die boeren hebben net zo veel, zo niet nog meer last van stijgende lasten door een zwalkende regering.


De boeren zijn echt niet de enigen. er zijn zeer veel nederlanders die afhankelijk zijn van de voedselbank. Als die dan leven U MOET NL vlees kopen dan kan ik me voorstellen hoe die mensen zich voelen. Ongeveer net zo als de boeren die nu bedreigt worden met het kwijtraken van hun broodwinning.

Het zwalkende afbraak beleid vanuit onze regering maakt serieus de volledige Nederlandse economie kapot. Om die reden kregen de boeren ook zo enorm veel steun. Zeer veel burgers weten exact hoe de boeren zich voelen.

fransje23

Berichten: 15412
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:12

juval schreef:
voer wordt niet grotendeels geimporteerd. Onze koeien eten gewoon het gras en de mais die hier in nederland groeit. Verder krijgen ze voornamelijk reststromen uit de humane voedingsmiddelenindustrie (bierbostel, aardappel, bietenpulp etc). Een heel klein gedeelte is geimporteerde soja, waar eerst de olie voor de voedingsmiddelenindustrie uit is gewonnen, dus feitelijk ook een restproduct, en gecertificeerd dus niet uit kwetsbare gebieden. Ik meen dat onze soja schroot uit de USA komt.


Verder ben ik het helemaal mee eens om het voedsel lokaal te produceren en consumeren, zo heb je in mijn ogen de laagste milieu impact.


Excuses zat in mij hoofd met krachtvoer voor de intensieve veehouderij, had wat specifieker moeten zijn.

In de melkveehouderij is het aandeel ruwvoer van eigen land en bijproducten substantieel groter.

Bij het persen van een sojaboon heb je 20% olie en 80% sojameel. Sojaolie zou deels ook vervangen kunnen worden door andere oliën dus je kunt vraagtekens zetten bij het woord restproduct.

De import van soja en kunstmest zijn ook nu net mooie voorbeelden waardoor een stikstofoverschot ontstaat.
Feitelijk zou de mest weer terug moeten naar de USA voor een correcte kringloop.
Sojateelt in Europa zou al een stuk beter zijn.

En we praten best over hoeveelheden want voor het maken van veevoer gebruiken we jaarlijks 1,8 miljard kilo soja, zowel voor pluimvee zoals kippen, als voor varkens en koeien.

fransje23

Berichten: 15412
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:30

Citaat:
Het probleem is dat Nederlandse boeren niet kunnen concurreren met collega's uit het buitenland. Dat is ze onmogelijk gemaakt door de overheid.de Nederlandse overhied wil ook niet dat nederlandse boeren kunnen concurreren want de Nederlandse overheid is regelgeil. Bovendien is er een vrije mart economie waardoor vlees uit het buitenland niet geweerd kan worden.

Uiteindelijk moeten de boeren ook niet vergeten dat ook veel Nederlandse consumenten gewoon het geld niet meer hebben door de steeds verder stijgende lasten kunnen een groot aantal gezinnen niet meer rondkomen. Deze consumenten zullen dus blijven kiezen voor het goedkoopste vlees.


Schijnbaar kan er uitstekend geconcurreerd worden want er wordt 80% geëxporteerd mede dankzij de vrij handel.
Want bij vrije handel heb je de lusten, export, maar ook de lasten, import. Je kunt moeilijk zeggen dat je wel makkelijk wilt kunnen verkopen maar niet iets terug kopen.

Heel veel Nederlandse gezinnen hebben het geld wel maar kiezen voor datgene wat toevallig in de supermarkt ligt.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:40

fransje23 schreef:
Heel veel Nederlandse gezinnen hebben het geld wel maar kiezen voor datgene wat toevallig in de supermarkt ligt.


Dit dus. Eerlijke prijzen blijven een illusie tenzij consumenten rechtstreeks hun voedsel bij de boer gaan kopen. Maar óók dat is voorlopig nog te veel gevraagd.

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:18

Loretta schreef:
bigone schreef:
Die boeren hebben net zo veel, zo niet nog meer last van stijgende lasten door een zwalkende regering.


De boeren zijn echt niet de enigen. er zijn zeer veel nederlanders die afhankelijk zijn van de voedselbank. Als die dan leven U MOET NL vlees kopen dan kan ik me voorstellen hoe die mensen zich voelen. Ongeveer net zo als de boeren die nu bedreigt worden met het kwijtraken van hun broodwinning.

Het zwalkende afbraak beleid vanuit onze regering maakt serieus de volledige Nederlandse economie kapot. Om die reden kregen de boeren ook zo enorm veel steun. Zeer veel burgers weten exact hoe de boeren zich voelen.


Mwa, niemand MOET überhaupt vlees kopen he. Er is niks mis mee om vlees een luxeproduct te maken. Net als dat niet iedereen de nieuwste BMW kan kopen maar genoegen moeten nemen met een fiets of een goedkope auto.
Mi kun je beter geen vlees kopen dan onverantwoord vlees uit de supermarkt. Wij kopen iig bewust vlees bij een bevriende boer, of bij onze dorpsslager die zelf de koeien slacht die een dag daarvoor nog in het weiland hier 5km vandaan liepen.
Eieren halen we ook rechtstreeks bij de boerderij. Melk kan je hier ook van de boerderij kopen, maar wij lusten geen melk := Het schijnt wel veel lekkerder te zijn dan melk uit pak.

juval

Berichten: 13231
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:46

Ik dacht aan een publieksvriendelijke actie: verkoop van rauwe weidemelk van de boerderij op bepaalde tijden voor slechts €0,50 per liter. Zou dat aanslaan?

fransje23

Berichten: 15412
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:53

juval schreef:
Ik dacht aan een publieksvriendelijke actie: verkoop van rauwe weidemelk van de boerderij op bepaalde tijden voor slechts €0,50 per liter. Zou dat aanslaan?


Zit je bedrijf "in de loop"? Veel voorbijgangers, makkelijk te bereiken etc?
Dan misschien wel al werkt het weer nu niet erg mee.

Veel mensen zijn van het "gemak dient de mens principe".

tienus63

Berichten: 12128
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:55

juval schreef:
Ik dacht aan een publieksvriendelijke actie: verkoop van rauwe weidemelk van de boerderij op bepaalde tijden voor slechts €0,50 per liter. Zou dat aanslaan?

En dan staat de Qlip/NVWA op de dam.
Kijk eens naar de regels voor melktap.
Plus de strenge regels waar je aan moet voldoen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:58

Dat lijkt me een leuke! Sowieso vind ik het jammer dat ik hier in de buurt geen melkautomaat heb. Ik drink zelden melk maar voor een keer pannekoeken te bakken oid. Heb wel een glazen fles staan.

Op vakantie zat er zo'n automaat tegenover de camping, toen hebben we opeens elke dag een halve liter gehaald. Erg lekker! En ik vind het ook tof dat ik de boer rechtstreeks betaal.

Maar ik zou idd bang zijn voor controles oid...

fransje23

Berichten: 15412
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:04

Voor een melktap vallen de regels wel mee, toch?
Niet bijzonder streng maar dat er regels zijn is wel logisch.

Kinke

Berichten: 20557
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:05

volgens mij dan ook best veel regels. Een melktap schijnt giga duur te zijn

tienus63

Berichten: 12128
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:08


fransje23

Berichten: 15412
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:16


verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:24

juval schreef:
Ik dacht aan een publieksvriendelijke actie: verkoop van rauwe weidemelk van de boerderij op bepaalde tijden voor slechts €0,50 per liter. Zou dat aanslaan?


Hier in het dorp gaat dat echt goed. Is hier een euro de liter :)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 23:36


tienus63

Berichten: 12128
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 23:48

Tiepfoudt schreef:
https://www.boerenbusiness.nl/mest/arti ... berekening

Benieuwd of hier iets uit gaat komen. Maar dan nog, het blijft zo ontzettend smerig om op de opname van stikstof (en de rest) door de veehouderij niet mee te tellen :r

Wat dan zijn de cijfers plots heel anders.
In 2017? was de gemiddelde stikstofopname van de landbouw gestegen naar 29%.

Daarvoor was het stuk lager.
https://www.boerenbusiness.nl/mest/arti ... ffici-nter

En waarom dit percentage opname niet genoemd wordt in de cijfers en van de totale uitstoot wordt afgetrokken?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 00:25

Het nieuwsitem dat ik las stond dat de opname van stikstof al van die aantallen af was gehaald

fransje23

Berichten: 15412
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:40

Tiepfoudt schreef:
https://www.boerenbusiness.nl/mest/arti ... berekening

Benieuwd of hier iets uit gaat komen. Maar dan nog, het blijft zo ontzettend smerig om op de opname van stikstof (en de rest) door de veehouderij niet mee te tellen :r


Ze meten hier toch wat daadwerkelijk neerslaat in het natura 2000 gebied? Dat is dan toch niet opgenomen maar zat in de lucht?

Wat ik bijzonder vind is dat iemand vraagt om inzage maar wel al heel veel weet van de berekening. Heeft hij een kristallen bol of is er al veel bekend over de rekenmethode?


De aantijging dat deze berekening niet klopt, komt Vogelaar doordat het RIVM aannames maakt met het omrekenen van luchtconcentraties naar stikstofdepositie. De meting doet het RIVM aan de hand van verschillende buisjes in 'Natura 2000-gebieden'. "In de praktijk is het zo dat een aantal van deze buisjes verloren is gegaan of kapot is gegaan. Die ontbrekende buisjes neemt het RIVM frappant genoeg wel mee in de rekensom."

Op basis van officiële waarnemingen laat de stikstofconcentratie volgens Vogelaar een lichte daling zien. De concentratie in deze verloren buisjes worden in de rekensom meegewogen aan de hand van een aanname. "En dan toont de stikstofconcentratie in de natuur opeens wel een stijging. Er gebeurt in onze ogen iets vreemds met die cijfers, wij willen weten wat er aan de hand is", aldus Vogelaar. 

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:06

Wat ik vooral bijzonder vind is dat mensen het steeds maar over stikstof hebben. Bedoelen ze dan ook daadwerkelijk stikstof, of bedoelen ze stikstofoxiden? En welke oxiden dan? Dat is een enorm groot verschil.