steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:02

The greenery, groente en fruit, is ook een voorbeeld van een coöperatie.

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:05

Melkprijs augustus was € 35,97 per 100 kg melk.
100 kg melk is 103 liter melk.
Alleen is zelfs de volle melk in de winkel niet zo vol als de boer het levert.
Die melk is ook al afgeroomd.

Een liter melk leverde de boer dus € 0,3597 op.

Helaas is de kostprijs in Nederland rond de € 40 per 100 kg melk.

Voor sommige bedrijven zal dit lager zijn, maar dit is de gemiddelde kostprijs over 2018.

Caesar
Berichten: 9313
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:22

tienus63 schreef:
Melkprijs augustus was € 35,97 per 100 kg melk.
100 kg melk is 103 liter melk.
Alleen is zelfs de volle melk in de winkel niet zo vol als de boer het levert.
Die melk is ook al afgeroomd.

Een liter melk leverde de boer dus € 0,3597 op.

Helaas is de kostprijs in Nederland rond de € 40 per 100 kg melk.

Voor sommige bedrijven zal dit lager zijn, maar dit is de gemiddelde kostprijs over 2018.


Kleine aanvulling ter beeldvorming: er zijn bedrijven die hun nieuwe stallen of andere investeringen hebben gefinancierd op basis van 33 cent p.liter... moet je nagaan wat 36 cent inhoudt...

Cowboy55
Berichten: 8520
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:14

Caesar schreef:
tienus63 schreef:
Melkprijs augustus was € 35,97 per 100 kg melk.
100 kg melk is 103 liter melk.
Alleen is zelfs de volle melk in de winkel niet zo vol als de boer het levert.
Die melk is ook al afgeroomd.

Een liter melk leverde de boer dus € 0,3597 op.

Helaas is de kostprijs in Nederland rond de € 40 per 100 kg melk.

Voor sommige bedrijven zal dit lager zijn, maar dit is de gemiddelde kostprijs over 2018.


Kleine aanvulling ter beeldvorming: er zijn bedrijven die hun nieuwe stallen of andere investeringen hebben gefinancierd op basis van 33 cent p.liter... moet je nagaan wat 36 cent inhoudt...


Zo goed als niks bedoel je? Bij 1.000.000 liter/jaar praat je nog slechts over Euro 30.000/jaar. Als je voor die marge een gezin aan het eten moet houden in een kapitaalsintensief bedrijf dan heb je het zwaar.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 02-10-19 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:38

Daarom hebben de meeste boeren er iets naast, en werken partners vaak buiten de deur.
Persoonlijk ken ik geen enkele boer die het volledig van het bedrijf kan doen.
Paar jaar geleden was de melkprijs paar maanden goed, toen konden ze achterstand beetje inlopen.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:51

Feanyth schreef:
Nog steeds blijf ik de boeren steunen. Ondanks de zeer informatieve presentatie die ik vandaag op mijn werk heb gehad over de gevallen PAS (Programma Aanpak Stikstof).

Wat ik begrijp met betrekking tot de stikstof gaat het om het beschermen van onze grote hoeveelheid Natura 2000 gebieden die Nederland rijk is. Dat zijn er zo'n 163.

Doelstelling van de PAS was het volgende:
- Minder stikstof;
- Sterkere natuur;
- Economische ontwikkeling.

Deze doelstellingen zijn niet bereikt. Vanaf 1990 tot 2015 was een geleidelijke daling in stikstof/ammoniak. Dit was zeer positief, echter is wel aangetoond dat door het vrijgeven van onder andere de melkquotum dat de concentraties met ammoniak sinds 2015 weer zijn gestegen. De te hoge stikstof/ammoniak gehalten in de natuur hebben al grote gevolgen gehad op de biodiversiteit die Nederland heeft/had.

Het PAS had een voorgenomen traject van 10 jaar. Deze is in 2015 van start gegaan. Echter bij diverse juridische vraagstellingen al vanaf 2017 waren vraagtekens bij gezet. Uiteindelijk is door onderzoek van Raad van State besloten dat het PAS niet overeind kon blijven staan en in strijd was met de Europese wetgeving met betrekking tot de Natura 2000 gebieden.

30% van de stikstof komt vanuit het buitenland. Net zoals onze buurlanden aanvoer hebben van stikstof vanuit ons vandaan. Met betrekking tot de agrarische sector wordt de druk vooral gelegd op ammoniak. Deze druk is ongeveer 46% van de totale druk die heel Nederland op het land zet door depositie. Echter zit hier een zeer groot vraagteken in doordat onder andere de luchtvaart niet is meegenomen in de berekeningen.

Wanneer ook maar enige werkzaamheid/uitbreiding gepland is, dient een berekening uitgevoerd te worden in Aerius calculator. Deze heeft 16 september een update gehad waardoor ook meer rekening wordt gehouden met invloeden met betrekking tot stikstof in een klein gebied. Hierin wordt ook salderen meegenomen. Dus als je bijvoorbeeld een grote uitbreiding hebt, dan kan je binnen die uitbreiding compenseren door te zoeken naar oplossingen met betrekking tot het stikstof wat vrijkomt.

Het zijn vooral ecologen die verstand hebben hierover. Bovenstaande doe ik nu even snel uit mijn hoofd na de presentatie vanmorgen. Kreeg zoveel informatie op mij af.

Wat ik nu begrijp is dat de acties die Den Haag nu wilt, dit korte termijn acties zijn terwijl ze gaan onderzoeken naar lange termijn oplossingen. Wat ik nu ook begrijp is dat onder andere de luchtvaart wel ook meegenomen zou gaan worden in de komende nieuwe onderzoeken.

Ik steun Den Haag en hun voorgenomen handelingen absoluut niet. Vindt het nogal omgekeerde wereld. Zeker ook omdat de beschikbare gegevens niet compleet zijn. De Europese eisen zijn misschien ook niet echt realistisch voor Nederland. We zijn namelijk het dichtstbevolkte land van Europa.
Mijn idee is concreet de huidige situatie onderzoeken. Inclusief sectoren die bewust buiten beschouwing waren gelaten en dan pas verder kijken naar oplossingen. Dat de onderzoeken geen jaren meer in beslag moeten nemen vindt ik wel terecht. Moet wel wat tempo achter blijven zitten.

Hierbij komt ook nog of Nederland wel zo slim is geweest om zo'n groot aantal Natura 2000 gebieden te hebben. Hierin is Nederland mega fanatiek geweest, met als gevolg dat je nergens meer iets kan doen, zonder dat je invloed heb op zo'n gebied in negatieve zin. Dit ook in combinatie door de zeer dichte bevolking die Nederland heeft.
Helaas zijn de grenzen van deze gebieden bijna niet aan te passen/anders in te vullen. Alleen met een duidelijke ecologische grondslag. Echter is dit nog niet één keer geslaagd in Brussel voor een gebied aan te passen. Als Nederland zijn we dus overgeleverd aan de EU op dat gebied.

Heb zelf aantal jaren bij een boer gewerkt. Het was heel hard werken voor een klein beetje geld. De marges zijn heel scheef. Een boer krijgt een paar centen voor een kilo aardappelen, maar de volgende twee schalen tot de supermarkt verdienen goud geld. Het is pure hebzucht op dat gebied van derden. Hierdoor worden de "winsten" van de producten oneerlijk verdeeld. De boer is hiervan de dupe.

Met de huidige cijfers legt de agrarische sector op het moment de meeste druk op het land met betrekking tot stikstof/ammoniak. Persoonlijk vindt ik de cijfers extreem indicatief omdat niet alle sectoren zijn meegenomen in de berekeningen. Denk dat onder andere de luchtvaart een grote hap zal halen uit percentage.

Ondanks alle informatie van vandaag blijf ik de boer steunen. Ze worden gebruikt als afvalputje en dat moet stoppen. Zeker ook omdat deze sector de afgelopen 10 tot 20 jaar enorme positieve stappen hebben genomen.


Zeer interessante bijdrage. Het stikstof probleem is een zeer complex probleem. Het herindelen van Natura 2000 zou een goede oplossing zijn maar ook dat is vrijwel onmogelijk dankzij Brussel. Helaas is de huidige indeling van natura 2000 gebieden een economische molensteen voor Nederland. Over stikstof is nog lang niet het laatste gezegd ben ik bang.

Deze radio uitzending vond ik ook wel interessant.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... l-hierover

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:43

Misschien is het ook wel goed dat de natura 2000 gebieden binnen de EU zo strak zijn vastgelegd. Zo blijft er nog een beetje natuur over in Nederland. Want uiteindelijk is er meer dan economie.

PAS was bij voorbeeld gedoemd te mislukken. Recht rekenen wat eigenlijk in strijd was met een afspraak.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:11

@Feanyth Las dat luchtvaart ‘maar’ voor 2-3% van de broeikasgassen zorgt en de agrarische sector voor een kwart. Weet niet hoe het specifiek met stikstof zit maar denk dat op basis van die cijfers luchtvaart niet hoger zal zitten. Ik vind het vingertje wijzen naar de luchtvaart (wat oa hier in het topic gebeurt) zo’n dooddoener. Beide gebieden moeten veranderen dus het heeft geen zin om te roepen dat een ander gebied óok vervuilt. Maar goed, het is een complexe situatie. Van wat ik gelezen heb sta ik wel achter onze boeren overigens, we moeten alleen niet doen alsof zij het perfect doen op gebied van milieu. Wat wij/de overheid wel moeten doen is de boeren steunen en helpen zodat zij kunnen verbeteren. Duidelijke regels die niet snel veranderen, subsidies etc., iets aan de lage (melk)prijzen doen...

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:15

fransje23 schreef:
Misschien is het ook wel goed dat de natura 2000 gebieden binnen de EU zo strak zijn vastgelegd. Zo blijft er nog een beetje natuur over in Nederland. Want uiteindelijk is er meer dan economie.


Zou een betere en vooral logische indeling van die Natura 2000 gebieden ook niet voor de natuur veel beter zijn. Op dit moment liggen de natura2000 gebieden als postzegeltjes verspreid door het hele land. Ze zijn stuk voor stuk te klein om een fatsoenlijk ecosysteem te huisvesten maar van de buren wordt wel verwacht dat ze zich volledig aanpassen.
Ik vraag me af of het voor de natuurbeschermers ook niet beter zou zijn om 1 groot en fatsoenlijk gebied te hebben. en wanneer ze dat gebied goed indelen zouden ze met behulp van verantwoordelijke en uiteraard beperkte recreatie met daar tussenin afgesloten gebieden ook nog aan de economie kunnen bijdragen en tegelijkertijd mensen kennis te laten maken met de natuur. Ik snap de huidige houding van natuurbeschermers niet waarin het alleen maar lijkt op het leveren van strijd met de omgeving. Uiteindelijk is dat een doodlopende weg.

Cowboy55
Berichten: 8520
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:23

IMANDRA schreef:
@Feanyth Las dat luchtvaart ‘maar’ voor 2-3% van de broeikasgassen zorgt en de agrarische sector voor een kwart. Weet niet hoe het specifiek met stikstof zit maar denk dat op basis van die cijfers luchtvaart niet hoger zal zitten. Ik vind het vingertje wijzen naar de luchtvaart (wat oa hier in het topic gebeurt) zo’n dooddoener. Beide gebieden moeten veranderen dus het heeft geen zin om te roepen dat een ander gebied óok vervuilt. Maar goed, het is een complexe situatie. Van wat ik gelezen heb sta ik wel achter onze boeren overigens, we moeten alleen niet doen alsof zij het perfect doen op gebied van milieu. Wat wij/de overheid wel moeten doen is de boeren steunen en helpen zodat zij kunnen verbeteren. Duidelijke regels die niet snel veranderen, subsidies etc., iets aan de lage (melk)prijzen doen...


Als jouw input klopt (daar ga ik dus nu even van uit) dan moet je het dus toch eerder bij de agrarische sector gaan zoeken. Maar wat mij betreft dan in de zin van een reductie van de veestapel in combinatie met een forse verhoging van de vleesprijs in de supermarkt in combinatie met het afschaffen van kiloknallers en kunstmatig opgepompte gore zooi die sowieso niemand vrijwillig in zijn mond zou moeten stoppen. Reductie broeikasgassen, betere prijzen, beter voedsel. En ja, ik snap dat het wel heel erg 'lange halen snel thuis' is, maar conceptueel zul je die kant op moeten.

Eilinora

Berichten: 11943
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:26

IMANDRA schreef:
@Feanyth Las dat luchtvaart ‘maar’ voor 2-3% van de broeikasgassen zorgt en de agrarische sector voor een kwart. Weet niet hoe het specifiek met stikstof zit maar denk dat op basis van die cijfers luchtvaart niet hoger zal zitten. Ik vind het vingertje wijzen naar de luchtvaart (wat oa hier in het topic gebeurt) zo’n dooddoener. Beide gebieden moeten veranderen dus het heeft geen zin om te roepen dat een ander gebied óok vervuilt. Maar goed, het is een complexe situatie. Van wat ik gelezen heb sta ik wel achter onze boeren overigens, we moeten alleen niet doen alsof zij het perfect doen op gebied van milieu. Wat wij/de overheid wel moeten doen is de boeren steunen en helpen zodat zij kunnen verbeteren. Duidelijke regels die niet snel veranderen, subsidies etc., iets aan de lage (melk)prijzen doen...


Dat staat in de cijfers ja, wat ze echter niet vermelden is dat het meeste van die stikstof ook weer opgenomen word door de gewassen die er verbouwd worden.

Wat de luchtvaart uitstoot word helemaal niet opnieuw benut.

En de boeren snappen dat er iets veranderd moet worden, het probleem ligt hem in dat de landbouw en veehouderij als enige schuldige aangewezen wordt en er een deel van de informatie word weggehouden.

Hoezo moeten wij de helft minderen zodat er minder stikstof wordt uitgestoten terwijl de luchtvaart flink mag uitbreiden?
De stikstof die wij uitstoten wordt hergebruikt, die van de luchtvaart niet.

Dit is niet met gelijke maten meten en dat steekt

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:57

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Misschien is het ook wel goed dat de natura 2000 gebieden binnen de EU zo strak zijn vastgelegd. Zo blijft er nog een beetje natuur over in Nederland. Want uiteindelijk is er meer dan economie.


Zou een betere en vooral logische indeling van die Natura 2000 gebieden ook niet voor de natuur veel beter zijn. Op dit moment liggen de natura2000 gebieden als postzegeltjes verspreid door het hele land. Ze zijn stuk voor stuk te klein om een fatsoenlijk ecosysteem te huisvesten maar van de buren wordt wel verwacht dat ze zich volledig aanpassen.
Ik vraag me af of het voor de natuurbeschermers ook niet beter zou zijn om 1 groot en fatsoenlijk gebied te hebben. en wanneer ze dat gebied goed indelen zouden ze met behulp van verantwoordelijke en uiteraard beperkte recreatie met daar tussenin afgesloten gebieden ook nog aan de economie kunnen bijdragen en tegelijkertijd mensen kennis te laten maken met de natuur. Ik snap de huidige houding van natuurbeschermers niet waarin het alleen maar lijkt op het leveren van strijd met de omgeving. Uiteindelijk is dat een doodlopende weg.


Ooit was er het plan om al die gebieden te verbinden via de ehs.
Deels is dat uitgevoerd, deels weg bezuinigd als rechtse hobby.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:59

Mensen hebben nog steeds niet door dat die cijfers zo bekend worden gemaakt alsof de scheepvaart en luchtvaart nauwelijks vervuilen, klopt geen ene donder van.
Maar Aboutaleb gaf gisteravond op t.v. aan waar het eigenlijk om gaat, in Nederland moeten nog maar liefst 1 miljoen! huizen gebouwd worden. En tja, als je niet aan die honderden zgn. 'natuur' gebieden in Nederland mag komen, dan moet je de grond ergens anders vandaan jatten. Ik weet nog wel zo'n natuurgebiedje die ze daarvoor kunnen gebruiken, scheelt een paar duizend hectare aan Jacobskruiskruid en ontzettend veel dierenleed.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:04

Kinke schreef:
Mensen hebben nog steeds niet door dat die cijfers zo bekend worden gemaakt alsof de scheepvaart en luchtvaart nauwelijks vervuilen, klopt geen ene donder van.
Maar Aboutaleb gaf gisteravond op t.v. aan waar het eigenlijk om gaat, in Nederland moeten nog maar liefst 1 miljoen! huizen gebouwd worden. En tja, als je niet aan die honderden zgn. 'natuur' gebieden in Nederland mag komen, dan moet je de grond ergens anders vandaan jatten. Ik weet nog wel zo'n natuurgebiedje die ze daarvoor kunnen gebruiken, scheelt een paar duizend hectare aan Jacobskruiskruid en ontzettend veel dierenleed.

Onze mooie WilderNiks bedoel je?

Ik wil ook graag een koophuisje, maar niet ten koste van dierwelzijn óf van een ander.

8nnemiek

Berichten: 43472
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:07

Een miljoen huizen is echt niet haalbaar, Nederland is nu al vol. Tijd om eens wat te doen aan de overbevolking := Aan de stroom arbeidsmigranten waarvan een groot deel misbruik maakt van onze uitkeringen, de kinderbijslag.. enz..

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:07

Inderdaad, de wilderniks.
Het gaat helemaal niet om het milieu, waarom hoor je die politici niet tekeergaan tegen dat onzinnige plan van de Formule 1 op Zandvoort, hoe dicht wil je vervuiling bij een 'natuurgebied' hebben. En waarom niet direct goede cijfers produceren en Schiphol/Lelystad aanpakken. Of met de hoge heren/dames van o.a. Shell en Tata Steel op de rem trappen? Aint gonna happen!!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:16

Berdien schreef:
Maar is dat niet een groot onderdeel van het probleem? Dat de consument alleen maar minder en minder wil betalen? Kun je als boer je dieren nog zo goed willen huisvesten, het moet wél allemaal bekostigd kunnen worden. En dan biedt de huidige intensieve veeteelt nog een manier om een boterham te verdienen, omdat de consument vooral niet de daadwerkelijke prijs van o.a vlees wil betalen. Ik vind écht wat van de manier waarop vooral kippen en varkens gehouden worden, maar hoeveel keuze heb je tegenwoordig nog als boer?


Het hele systeem moet op de schop.
Een systeem waarin grote bedrijven straffeloos kunnen vervuilen, waarin vliegverkeer niet belast wordt, waar gezond voedsel de grens over gaat, en ongezond voedsel ingevlogen wordt, waar groente hoger belast wordt dan suiker, waar een begrotingsoverschot zijn weg niet vindt naar duurzaamheid, onderwijs of zorg, waar 'geld' meer 'geld' kan worden, en minder bedeelden het steeds lastiger krijgen, waar corrupte banken overeind gehouden worden, waar boeren ongezonde hoeveelheden dieren houden om überhaupt te kunnen bestaan en anderzijds steeds meer in de hoek gedreven worden door regelgeving, etc...

Boeren kunnen uitstekend toe met het beschikbare land en de beschikbare middelen wanneer de consument meer, en dat is dus gewoon een reële prijs, betaalt voor de producten.
Je ziet overal dat mensen gaan leven naar Amerikaans model: goedkoop vervaardigde wegwerpspullen en inferieur ongezond voedsel verkiezen boven kwaliteit. Maar kun je ze dat kwalijk nemen wanneer het zittend kabinet mensen ook steeds meer die kant op duwt?

Het moet anders... rigoureus anders. Maar dat betekent andere vakjes aankruisen in het stemhokje, boeren steunen die durven een duurzame richting op te gaan, groei uitdrukken in kwaliteit van onderwijs, zorg, voeding en natuur, niet in geld dat slechts naar enkelen verdwijnt.

xPabloBokt

Berichten: 9485
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:17

Kinke schreef:
Inderdaad, de wilderniks.
Het gaat helemaal niet om het milieu, waarom hoor je die politici niet tekeergaan tegen dat onzinnige plan van de Formule 1 op Zandvoort, hoe dicht wil je vervuiling bij een 'natuurgebied' hebben. En waarom niet direct goede cijfers produceren en Schiphol/Lelystad aanpakken. Of met de hoge heren/dames van o.a. Shell en Tata Steel op de rem trappen? Aint gonna happen!!


Tuurlijk niet. Daar gaat te veel geld in om. Daar zitten we niet aan.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:19

Kinke schreef:
Mensen hebben nog steeds niet door dat die cijfers zo bekend worden gemaakt alsof de scheepvaart en luchtvaart nauwelijks vervuilen, klopt geen ene donder van.
Maar Aboutaleb gaf gisteravond op t.v. aan waar het eigenlijk om gaat, in Nederland moeten nog maar liefst 1 miljoen! huizen gebouwd worden. En tja, als je niet aan die honderden zgn. 'natuur' gebieden in Nederland mag komen, dan moet je de grond ergens anders vandaan jatten. Ik weet nog wel zo'n natuurgebiedje die ze daarvoor kunnen gebruiken, scheelt een paar duizend hectare aan Jacobskruiskruid en ontzettend veel dierenleed.


Dat is ook zoiets moois....
Er zijn geen miljoen huizen nodig, maar men wil ze bouwen omdat dat nu eenmaal heel veel oplevert.
Huizen bouwen en mensen via de bank aan hypotheekschulden helpen levert heel erg veel geld op.

Zolang iedereen blijft geloven dat het heel goed gaat en blijft kopen, wordt een summier groepje daar heel veel wijzer van.
De waarheid ligt volstrekt anders.

Scheepvaart en luchtvaart is inderdaad afschuwelijk vervuilend... maar binnen een kapitalistisch systeem zul je die waarheid niet snel horen natuurlijk ;-)

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:20

fransje23 schreef:
Ooit was er het plan om al die gebieden te verbinden via de ehs.
Deels is dat uitgevoerd, deels weg bezuinigd als rechtse hobby.


Dan zit je nog steeds met het probleem dat de ligging van natura 2000 gebieden op dit moment zeer slecht is. de huidige ligging is onthoudbaar. Daar veranderd EHS niets aan.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:21

xPabloBokt schreef:
Kinke schreef:
Inderdaad, de wilderniks.
Het gaat helemaal niet om het milieu, waarom hoor je die politici niet tekeergaan tegen dat onzinnige plan van de Formule 1 op Zandvoort, hoe dicht wil je vervuiling bij een 'natuurgebied' hebben. En waarom niet direct goede cijfers produceren en Schiphol/Lelystad aanpakken. Of met de hoge heren/dames van o.a. Shell en Tata Steel op de rem trappen? Aint gonna happen!!


Tuurlijk niet. Daar gaat te veel geld in om. Daar zitten we niet aan.


Ook in export van veeteelt.

Men denkt dat op CDA en VVD stemmen slim is, dat zij op de hand van ondernemers en boeren zijn.
De werkelijkheid ligt anders.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:30

Ninx schreef:
Men denkt dat op CDA en VVD stemmen slim is, dat zij op de hand van ondernemers en boeren zijn.
De werkelijkheid ligt anders.


Alleen op de hand van multinationals. Het MKB betaald de prijs voor alle milieu plannen. Bedrijven als de Shell worden ontzien. Helaas hebben veel ondernemers dit nog niet door.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:41

De lagere school waar mijn beide kindjes op hebben gezeten plaatste dit op fb
Citaat:
Gehoord op het nieuws, besproken in de klas en dan opeens van wel héél dichtbij zichtbaar:
De protestactie van de boeren!
Verschillende boeren uit de Wieringermeer stapten, na overleg met de directie, onze lokalen in om de klassen even over te nemen.
Deze boeren gaven aan dat zij de schuld krijgen van veel milieuproblemen en legden ons uit waarom zij het daar niet mee eens zijn.
Ook werd gezegd dat zij heel veel van ons voedsel verzorgen en om te laten zien wát er dan allemaal op ons bord belandt door het werk van de boeren in Nederland werden alle kinderen getrakteerd op lekkernijen die van de boerderij afkomstig zijn; zo waren er appeltjes, tomaatjes, blokjes kaas en lekkere plakjes worst.
Ook stond er voor de leraren héérlijke uiensoep klaar waar we na schooltijd van genoten hebben!
Dat het indruk op de kinderen heeft gemaakt was o.a. te merken aan de antwoorden van de kinderen bij de taalles in groep 7!

Helaas is de foto ervan de groot om erbij de plaatsen.
Maar incl trekkers op het grasveld naast school.
Goede actie van de boeren om ook de jeugd hiervan op de hoogte te stellen, dat er ook een andere kant van het verhaal is dan wat ze vaak worden voor gespiegeld.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:51

kiki1976 schreef:
De lagere school waar mijn beide kindjes op hebben gezeten plaatste dit op fb
Citaat:
Gehoord op het nieuws, besproken in de klas en dan opeens van wel héél dichtbij zichtbaar:
De protestactie van de boeren!
Verschillende boeren uit de Wieringermeer stapten, na overleg met de directie, onze lokalen in om de klassen even over te nemen.
Deze boeren gaven aan dat zij de schuld krijgen van veel milieuproblemen en legden ons uit waarom zij het daar niet mee eens zijn.
Ook werd gezegd dat zij heel veel van ons voedsel verzorgen en om te laten zien wát er dan allemaal op ons bord belandt door het werk van de boeren in Nederland werden alle kinderen getrakteerd op lekkernijen die van de boerderij afkomstig zijn; zo waren er appeltjes, tomaatjes, blokjes kaas en lekkere plakjes worst.
Ook stond er voor de leraren héérlijke uiensoep klaar waar we na schooltijd van genoten hebben!
Dat het indruk op de kinderen heeft gemaakt was o.a. te merken aan de antwoorden van de kinderen bij de taalles in groep 7!

Helaas is de foto ervan de groot om erbij de plaatsen.
Maar incl trekkers op het grasveld naast school.
Goede actie van de boeren om ook de jeugd hiervan op de hoogte te stellen, dat er ook een andere kant van het verhaal is dan wat ze vaak worden voor gespiegeld.



een hele goede actie. Veel schoolboeken staan tegenwoordig vol met eenzijdige informatie waarin boeren negatief afgeschilderd worden. Een verhaal heeft altijd twee kanten.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:53

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Ooit was er het plan om al die gebieden te verbinden via de ehs.
Deels is dat uitgevoerd, deels weg bezuinigd als rechtse hobby.


Dan zit je nog steeds met het probleem dat de ligging van natura 2000 gebieden op dit moment zeer slecht is. de huidige ligging is onthoudbaar. Daar veranderd EHS niets aan.


Maar was dat ook bij de ontwikkeling van het idee zo?
Volgens mij niet maar expansiedrift was belangrijker dan natuur en nu zit alles in het nauw.

De ligging ligt nu vast en het is aan de inventieve mens om oplossingen te bedenken.
Doorgaan op de huidige route is geen optie.