steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:44

Giolli schreef:
Ladymadonna: Dat was omdat ze absoluut niet wilde dat de boeren naar de binnenstad kwamen. Die is enorm beschermd met heel veel politie, ME, vrachtwagens etc.

Dat is toch logisch en niks mis mee?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:45

LadyMadonna schreef:
Giolli schreef:
Ladymadonna: Dat was omdat ze absoluut niet wilde dat de boeren naar de binnenstad kwamen. Die is enorm beschermd met heel veel politie, ME, vrachtwagens etc.

Dat is toch logisch en niks mis mee?



Nee. :)

Edit: Oh ik bedoelde het tegen Juval.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 01-10-19 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:46

juval schreef:
Heel goed om bewust te worden waar je voedsel vandaan komt.


Ik weet het grotendeels wel maar vandaag weer eens extra naar gekeken.

In tegenstelling tot andere landen zijn we hier wei in chauvinistisch als het om onze producten gaat. Terwijl we echt wel goede spullen hebben :j .

Diertjec

Berichten: 4629
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:46

bigone schreef:
Ik denk dat de grote supermarkt ketens ook zeker op hun verantwoordelijkheid aangesproken kunnen worden. Die plempen de buitenlandse kiloknallers in de vakken. Wanneer de grote jongens gewoon een veel kleiner assortiment gaan voeren ipv 10 soorten speklapjes of 20 soorten kip en in plaats daarvan eerlijk vlees zonder poespas van vee wat het goed heeft gehad uit ons land in de schappen legt dan heb je al veel gewonnen. Er hoeven ook geen 10 soorten eieren te zijn, ook onzin. En misschien is het iets duurder maar dan eet je toch vier ipv zeven dagen vlees.

Hier ben ik het ook mee eens, maar dat begint ook bij ons als consument. Als wij de buitenlandse artikelen niet meer kopen, zal het ook niet meer ingekocht worden :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33859
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:47

Kinke schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja kom op zeg alsof wat zij uitbraakt lekker vriendelijk is. Als je respect wil voor de boeren mag je anderen ook respecteren. Die trouwens een prima punt hebben in de kern. Tenzij je een voorstander bent van dierenleed en dus geen geweten hebt natuurlijk.


Misschien kun je jezelf even verduidelijken, zodat ik begrijp hoe respect werkt bij jou. Wie is precies een voorstander van dierenleed en heeft dus geen geweten?

De mensen die de misstanden in de veeteelt ontkennen. Zoals onverdoofd medische handelingen uitvoeren, stress etc.

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:47

Wij zijn toch wel gegaan vandaag, was eerst niet de bedoeling maar we hebben uiteindelijk toch de planning omgegooid en zijn om kwart over tien in de trekker gestapt richting Malieveld. Wat was het gaaf, en wat heb ik een boel kippenvelmomenten gehad. Supersfeer, politie en ME duidelijk aanwezig maar alles met respect naar elkaar, bevlogen sprekers en top georganiseerd. Ik had het voor geen goud willen missen.
#trotsopdeboer!!

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:50

MarlindeRooz schreef:
De mensen die de misstanden in de veeteelt ontkennen. Zoals onverdoofd medische handelingen uitvoeren, stress etc.


Ach hou op, genoeg misstanden in de paardensport, dan zitten op Bokt volgens jou redenering blijkbaar ontzettend veel gewetenloze mensen

juval

Berichten: 13281
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:51

cissi schreef:
Wij zijn toch wel gegaan vandaag, was eerst niet de bedoeling maar we hebben uiteindelijk toch de planning omgegooid en zijn om kwart over tien in de trekker gestapt richting Malieveld. Wat was het gaaf, en wat heb ik een boel kippenvelmomenten gehad. Supersfeer, politie en ME duidelijk aanwezig maar alles met respect naar elkaar, bevlogen sprekers en top georganiseerd. Ik had het voor geen goud willen missen.
#trotsopdeboer!!


Top :7

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33859
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:54

Kinke schreef:
MarlindeRooz schreef:
De mensen die de misstanden in de veeteelt ontkennen. Zoals onverdoofd medische handelingen uitvoeren, stress etc.


Ach hou op, genoeg misstanden in de paardensport, dan zitten op Bokt volgens jou redenering blijkbaar ontzettend veel gewetenloze mensen

Dit is geen tegenargument... En zeker geen argument om mensen dan maar voor "mokkel" of op een andere manier uit te schelden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:06

Dat er in veel sectoren veel te veranderen valt, wil niet zeggen dat het bij de boeren allemaal goed gaat. :n
De grond is volledig uitgeput door het steeds efficiënter (willen) produceren, en de gevolgen van al het landbouwgif gaan we vanzelf wel steeds meer merken. Het dierenwelzijn (varkens!) is bij lange na niet op orde. -O-

Ik kan me voorstellen dat de boeren demonstreren vanwege alle gezeik mbt de regelgeving; zo kan je geen beleid voeren. Ik vind ook dat de overheid de boeren moet steunen in het anders gaan boeren. :j Maar dat het anders (minder!) moet is voor mij geen punt van discussie.
De consument heeft hier zeker een verantwoordelijkheid in, en de supermarkten ook, maar omdat daar op wachten niet opschiet vind ik dat de overheid gewoon een kwaliteitsminimum moet bepalen voor vlees en zuivel dat in de supermarkt terecht komt.
Zoals die twee sterren boer in Groningen, die moet worden gesubsidieerd vind ik.

Verder vind ik boeren allesbehalve zielig. Hard werken doen meer mensen, en meer sectoren hebben het zwaar. Oh en roepen dat stadsmensen uit hun betonnen huizen dit zeggen is echt een heel erg zwaktebod. :roll:
De randstad heeft andere problemen, zeker waar, maar in de steden wel veel meer vega(n)/flexitariers en biologische producten te vinden.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:13

MarlindeRooz schreef:
Dit is geen tegenargument... En zeker geen argument om mensen dan maar voor "mokkel" of op een andere manier uit te schelden.


Jij vindt iemand gewetenloos, gelukkig maakt dat het nog geen feit

Danielleeee_
Berichten: 3182
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:14

Kinke schreef:
MarlindeRooz schreef:
De mensen die de misstanden in de veeteelt ontkennen. Zoals onverdoofd medische handelingen uitvoeren, stress etc.


Ach hou op, genoeg misstanden in de paardensport, dan zitten op Bokt volgens jou redenering blijkbaar ontzettend veel gewetenloze mensen

Genoeg misstanden in de paardensport én de veeteelt ;)

Er zijn zat boeren die dierenwelzijn hoog in het vaandel hebben. Maar niet alle boeren zijn perfect op dat gebied. MarlindeRooz heeft wel een punt.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:16

Zouden jullie misschien even willen stoppen met dat zinloze gehakketak?
Is zonde van dit topic!
:)

Danielleeee_
Berichten: 3182
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:24

fransje23 schreef:
Zouden jullie misschien even willen stoppen met dat zinloze gehakketak?
Is zonde van dit topic!
:)

Zinloos vind ik het niet, maar het is inderdaad niet waarvoor het topic bedoeld was :)

Dus ik zal stoppen :P

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:24

Er is geen enkele boer die zou ontkennen dat het nog veel beter kan en in sommige gevallen moet. Er is ook geen enkele boer die een dier als product ziet. Je werkt met levende wezens en daar wil je goed voor zorgen. Dat dier is uiteindelijk ook jouw brood.

Waar de sector behoefte aan heeft is een beleid dat niet constant veranderd. Duidelijkheid en een toekomst gericht plan. Nu in iets investeren, volgens de nu geldende regels, kan over een jaar een grote ramp zijn.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:28

Nog steeds blijf ik de boeren steunen. Ondanks de zeer informatieve presentatie die ik vandaag op mijn werk heb gehad over de gevallen PAS (Programma Aanpak Stikstof).

Wat ik begrijp met betrekking tot de stikstof gaat het om het beschermen van onze grote hoeveelheid Natura 2000 gebieden die Nederland rijk is. Dat zijn er zo'n 163.

Doelstelling van de PAS was het volgende:
- Minder stikstof;
- Sterkere natuur;
- Economische ontwikkeling.

Deze doelstellingen zijn niet bereikt. Vanaf 1990 tot 2015 was een geleidelijke daling in stikstof/ammoniak. Dit was zeer positief, echter is wel aangetoond dat door het vrijgeven van onder andere de melkquotum dat de concentraties met ammoniak sinds 2015 weer zijn gestegen. De te hoge stikstof/ammoniak gehalten in de natuur hebben al grote gevolgen gehad op de biodiversiteit die Nederland heeft/had.

Het PAS had een voorgenomen traject van 10 jaar. Deze is in 2015 van start gegaan. Echter bij diverse juridische vraagstellingen al vanaf 2017 waren vraagtekens bij gezet. Uiteindelijk is door onderzoek van Raad van State besloten dat het PAS niet overeind kon blijven staan en in strijd was met de Europese wetgeving met betrekking tot de Natura 2000 gebieden.

30% van de stikstof komt vanuit het buitenland. Net zoals onze buurlanden aanvoer hebben van stikstof vanuit ons vandaan. Met betrekking tot de agrarische sector wordt de druk vooral gelegd op ammoniak. Deze druk is ongeveer 46% van de totale druk die heel Nederland op het land zet door depositie. Echter zit hier een zeer groot vraagteken in doordat onder andere de luchtvaart niet is meegenomen in de berekeningen.

Wanneer ook maar enige werkzaamheid/uitbreiding gepland is, dient een berekening uitgevoerd te worden in Aerius calculator. Deze heeft 16 september een update gehad waardoor ook meer rekening wordt gehouden met invloeden met betrekking tot stikstof in een klein gebied. Hierin wordt ook salderen meegenomen. Dus als je bijvoorbeeld een grote uitbreiding hebt, dan kan je binnen die uitbreiding compenseren door te zoeken naar oplossingen met betrekking tot het stikstof wat vrijkomt.

Het zijn vooral ecologen die verstand hebben hierover. Bovenstaande doe ik nu even snel uit mijn hoofd na de presentatie vanmorgen. Kreeg zoveel informatie op mij af.

Wat ik nu begrijp is dat de acties die Den Haag nu wilt, dit korte termijn acties zijn terwijl ze gaan onderzoeken naar lange termijn oplossingen. Wat ik nu ook begrijp is dat onder andere de luchtvaart wel ook meegenomen zou gaan worden in de komende nieuwe onderzoeken.

Ik steun Den Haag en hun voorgenomen handelingen absoluut niet. Vindt het nogal omgekeerde wereld. Zeker ook omdat de beschikbare gegevens niet compleet zijn. De Europese eisen zijn misschien ook niet echt realistisch voor Nederland. We zijn namelijk het dichtstbevolkte land van Europa.
Mijn idee is concreet de huidige situatie onderzoeken. Inclusief sectoren die bewust buiten beschouwing waren gelaten en dan pas verder kijken naar oplossingen. Dat de onderzoeken geen jaren meer in beslag moeten nemen vindt ik wel terecht. Moet wel wat tempo achter blijven zitten.

Hierbij komt ook nog of Nederland wel zo slim is geweest om zo'n groot aantal Natura 2000 gebieden te hebben. Hierin is Nederland mega fanatiek geweest, met als gevolg dat je nergens meer iets kan doen, zonder dat je invloed heb op zo'n gebied in negatieve zin. Dit ook in combinatie door de zeer dichte bevolking die Nederland heeft.
Helaas zijn de grenzen van deze gebieden bijna niet aan te passen/anders in te vullen. Alleen met een duidelijke ecologische grondslag. Echter is dit nog niet één keer geslaagd in Brussel voor een gebied aan te passen. Als Nederland zijn we dus overgeleverd aan de EU op dat gebied.

Heb zelf aantal jaren bij een boer gewerkt. Het was heel hard werken voor een klein beetje geld. De marges zijn heel scheef. Een boer krijgt een paar centen voor een kilo aardappelen, maar de volgende twee schalen tot de supermarkt verdienen goud geld. Het is pure hebzucht op dat gebied van derden. Hierdoor worden de "winsten" van de producten oneerlijk verdeeld. De boer is hiervan de dupe.

Met de huidige cijfers legt de agrarische sector op het moment de meeste druk op het land met betrekking tot stikstof/ammoniak. Persoonlijk vindt ik de cijfers extreem indicatief omdat niet alle sectoren zijn meegenomen in de berekeningen. Denk dat onder andere de luchtvaart een grote hap zal halen uit percentage.

Ondanks alle informatie van vandaag blijf ik de boer steunen. Ze worden gebruikt als afvalputje en dat moet stoppen. Zeker ook omdat deze sector de afgelopen 10 tot 20 jaar enorme positieve stappen hebben genomen.
Laatst bijgewerkt door Feanyth op 01-10-19 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:29

jeetje.... zit mijn bericht te lezen.... geloof dat tijd wordt om te gaan slapen... Sorry voor de kromme zinnen hier en daar. Maar hoop dat het nog leesbaar genoeg is. Haha

BigOne
Berichten: 38443
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:34

Feanyth schreef:
jeetje.... zit mijn bericht te lezen.... geloof dat tijd wordt om te gaan slapen... Sorry voor de kromme zinnen hier en daar. Maar hoop dat het nog leesbaar genoeg is. Haha

Uitstekende post, top.

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:36

bigone schreef:
Ik denk dat de grote supermarkt ketens ook zeker op hun verantwoordelijkheid aangesproken kunnen worden. Die plempen de buitenlandse kiloknallers in de vakken. Wanneer de grote jongens gewoon een veel kleiner assortiment gaan voeren ipv 10 soorten speklapjes of 20 soorten kip en in plaats daarvan eerlijk vlees zonder poespas van vee wat het goed heeft gehad uit ons land in de schappen legt dan heb je al veel gewonnen. Er hoeven ook geen 10 soorten eieren te zijn, ook onzin. En misschien is het iets duurder maar dan eet je toch vier ipv zeven dagen vlees.

Helaas zetten die grootwinkelbedrijven de Nederlandse bedrijven ook onder druk om goedkoop te leveren.

Soms zwichten producenten niet en dan is betreffende product even niet leverbaar en hangt er een briefje voor het schap waarop staat vanwege leveringsproblemen is het artikel tijdelijk niet leverbaar.

Je moet lezen:
“Grootgrutter wil minder dan de kostprijs aan de leverancier/fabrikant betalen en die laatste houdt poot stijf.”

Probleem voor de boeren is dat de koeien melk blijven geven en vee wat bestemd is voor de slacht blijft groeien.
Een koe en varken mag niet te dik worden, want de consument wil mager vlees.
Als een boer de melk zou lozen, wat sowieso tegen zijn gevoel in gaat, krijgen ze een boete van het waterschap en of waterzuivering.
En op het oppervlaktewater lozen zorgt voor sterfte van het waterleven.
(Jaar of 10 geleden hebben de melkveehouders de melk geloosd, van nabij gezien dat ze dat met tranen in de ogen deden en het druiste zo tegen hun boerenhart in.)

Lindor92
Berichten: 7006
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:49

MarlindeRooz, juist in NL zijn de meeste boeren hartstikke goed voor hun beesten! Het welzijn is gemiddeld heel goed voor elkaar.

BigOne
Berichten: 38443
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:53

Dat bedoel ik ook met mijn post, het zijn de boeren die aan Campina ( voorbeeld ) leveren en die onderhandeld met de grootgrutter , maar Campina onderhandelt met de boer en hoe goedkoper Campina kan inkopen hoe meer winst deze kan maken op bvb een pak vla. Juist omdat je het boerenleven niet stop kunt zetten hebben ze eigenlijk alleen als drukmiddel het hele land plat leggen. En dat zeker niet te vaak want dan keert de burger zich wel tegen de boeren. Ik wil wel eens weten wat een boer voor een liter melk krijgt, wat Campina aan kosten maakt voor het pak vla en wat de winkel er ook nog eens tussen weg haalt .

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:56

juval schreef:
LadyMadonna schreef:
Juval en cp112, hoe hebben jullie de aanwezigheid van politie, ME, etc ervaren?

Politie was aanwezig, maar erg vriendelijk. ME was op een afstand aanwezig, veeel paarden gezien. Volgens mij waren die er vooral om het handjevol tegendemonstranten in de gaten te houden.
Ik ging met de trein, dus weet niet echt hoe de situatie op de weg was.




Hier idem. Ik heb nog even gekeken of ik m'n bonte merrie die ik vorig jaar aan de politie heb verkocht kon spotten maar helaas :D.

De algehele sfeer was gemoedelijk. Ook vanuit de politie die overal de trekkers op snelwegen gewoon gedoogde terwijl dit niet het signaal was wat in eerste instantie werd afgegeven gisteren.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:58

bigone schreef:
Dat bedoel ik ook met mijn post, het zijn de boeren die aan Campina ( voorbeeld ) leveren en die onderhandeld met de grootgrutter , maar Campina onderhandelt met de boer en hoe goedkoper Campina kan inkopen hoe meer winst deze kan maken op bvb een pak vla. Juist omdat je het boerenleven niet stop kunt zetten hebben ze eigenlijk alleen als drukmiddel het hele land plat leggen. En dat zeker niet te vaak want dan keert de burger zich wel tegen de boeren. Ik wil wel eens weten wat een boer voor een liter melk krijgt, wat Campina aan kosten maakt voor het pak vla en wat de winkel er ook nog eens tussen weg haalt .


Je weet dat Campina een coöperatie is?
Boeren hebben ledenbewijzen en zijn met vele eigenaar.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 01-10-19 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:58

Kinke schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dit is geen tegenargument... En zeker geen argument om mensen dan maar voor "mokkel" of op een andere manier uit te schelden.


Jij vindt iemand gewetenloos, gelukkig maakt dat het nog geen feit




Mokkel is ook geen scheldwoord :+ net als dat Wicht dat hier niet is :Y)

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:59