steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:47


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:52

Winged schreef:
Fellor schreef:
Wat betreft alle mensen die de onmogelijke optie willen om de veestapel niet te laten krimpen vabwege exportvlees; exportvernod op vlees zou daar een oplossing voor zijn. Dan is er geen keuze behalve voor een fatsoenlijke prijs nederlands vlees etc te kopen.

En ook even bedenken wat het exporteren van goederen (niet alleen vlees, maar ook aardappelen etc) voor invloed heeft op de schatkist. Dat geld wat daar dan verdwijnt moet érgens vandaan komen. Reken maar dat onze overheid baad heeft bij de export van onze landbouwproducten.


Wat krimpt wordt aangevuld met een ander (niet dierlijk) product. Dat vind zijn weg wel weer. Niks doen is ook geen optie.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:53

[quote="Winged"
Ik vind het typisch dat veel over de exportatie beginnen, terwijl wij hier juist heel veel geimporteerde producten eten (van lagere kwaliteit!)
[/quote]

Export maakt juist alles kapot. Het zorgt ervoor dat we weer producten importeren.

Door consumenten een hogere prijs te laten betalen voor een gezonder product dat beter vervaardigd is en daarmee ook binnen klimaatwetgeving valt komen we er.
Dus terug naar kleinere schaal. En dit mogelijk maken door er een eerlijke prijs voor te betalen.
Ik denk dat uiteindelijk de meeste echte boeren terug willen naar een natuur-/ mens-/grond- en diervriendelijker model willen.

De corporaties (grootverdieners) die er miljoenen varkens doorheen draaien per jaar horen daar inderdaad niet bij.... en zullen dan hopelijk tot het verleden behoren.

En ja, andere landen zullen wellicht niets doen. Maar jij scheidt ook je afval of pakt de fiets ipv de auto omdat je het belangrijk vindt? Wanneer de buurman het niet doet, verandert dat toch niets aan jouw standpunt? Iemand moet ergens beginnen he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:55


8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:58


Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:00

Fellor schreef:
Loretta schreef:
Ach gut toch.

Een tegendemonstratietje.

https://twitter.com/Sheilalaka/status/1 ... 95234?s=20


O wee als mensen boeren kleineren, maar omgekeerd mag er niet gedemonstreerd worden?


Natuurlijk mag er omgekeerd gedemonstreerd worden. Dat is hun goed recht. Maar laten we wel bedenken dat deze dierenrechtenactivisten uiteindelijk maar uit een zeer klein aantal bestaat. Ze zijn echter wel zeer effectief in het bespelen van de media. Zeer kleine groepjes, maar wel met zeer veel bereik. Vandaag is het eens een keer niet hun dag.

secricible

Berichten: 25701
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:01

Ik begreep de actie op de snelweg niet zo goed. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het top dat ze actie voeren.
Maar als doel zeggen ze dat ze de burgers weer achter zich willen. Om vervolgens een actie te verzinnen waar burgers last van hebben. Ik denk dat je daarmee de mensen die negatief zijn over boeren niet positiever krijgt... gaat het puur om de politiek (en de media), dan is het een stuk logischer. Dus of ik begrijp het doel niet, of de plank slaat een beetje mis.

Dat gezegd hebbende, nogmaals, als toejuicher van onze boeren ben ik trots dat ze in opstand komen. Wat mij betreft zit de oplossing ook veel meer in het zorgen dat boeren voor eigen land boeren. Consumenten bewuster maken, minder vlees eten waardoor een boer meer geld krijgt voor zijn stukje vlees en voor hetzelfde geld minder dieren hoef te houden. De oplossing zit niet in de boeren constant belemmeren maar in het opvoeden van de consument en de supermarkten.

rien10
Berichten: 14742
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:04

Magrathea schreef:
Dan krijg je weer een ander topic met "ik wil gewoon elke dag voor een duppie een dikke kipfilet wegwerken maar dE oVeRhEiD pakt alles van de hardwerkende burger af!"

Van mij mag het morgen ingevoerd worden hoor, de echte prijs op alle producten in de supermarkt plakken. En ja ik ben een student met een karig inkomen van 600 in de maand als ik geluk heb :)

Ff off topic: waarom spel jij af en toe met random hoofdletters? Is me al eerder opgevallen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:05

secricible schreef:
Ik begreep de actie op de snelweg niet zo goed. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het top dat ze actie voeren.
Maar als doel zeggen ze dat ze de burgers weer achter zich willen. Om vervolgens een actie te verzinnen waar burgers last van hebben. Ik denk dat je daarmee de mensen die negatief zijn over boeren niet positiever krijgt... gaat het puur om de politiek (en de media), dan is het een stuk logischer. Dus of ik begrijp het doel niet, of de plank slaat een beetje mis.

Juist niet.
Kijk naar het onderwijs; dag serieus staken en de mensen gaan nadenken erover. Hebben ze er last van? Ja! Maar het maakt men bewust.
Zelfde met het rijden over de snelweg. Het nieuws staat er bol van (eindelijk!) dus we worden gezien en gehoord en mensen gaan er over nadenken. Veel mensen weten geeneens wat er de afgelopen jaren allemaal heeft afgespeeld bij de boeren. Fosfaatrechten? Nooit van gehoord. Ik geef bij osn op de boerderij rondleidingen en iedere week weer zijn er mensen bij die geen idee hebben.
De actie is aangekondigd, op Fb en ook op de radio en tv, en ik heb nog maar weinig echt negatieve berichten erover gelezen. Iedereen heeft er begrip voor. Dus wat mij betreft dus juist doel behaald.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:11

Voor degene die 'iets willen doen'. Begin bij je boodschappen. Koop seizoensgroenten, zuivel, eieren en vlees uit NL (staat op de verpakking!) en liever nog ergens in je regio of bij de plaatselijke slager, poelier, groentenman.
Kost iets meer, maar zeker niet het dubbele. Het is een keuze die je maakt.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:12

Ninx schreef:
Ik denk dat uiteindelijk de meeste echte boeren terug willen naar een natuur-/ mens-/grond- en diervriendelijker model willen.


*knip*

Maar jij scheidt ook je afval of pakt de fiets ipv de auto omdat je het belangrijk vindt? Wanneer de buurman het niet doet, verandert dat toch niets aan jouw standpunt? Iemand moet ergens beginnen he?


Ik weet wel zeker dat de meeste boeren een natuur-/ mens-/grond- en diervriendelijker model willen. Dat zie ik namelijk dagelijks.

Ik ben ook voor verandering die klimaat-technisch en diervriendelijk-technisch goed is. Maar Nederland verdiend wel 34% aan de export van goederen mbt het bbp. Dat is 1/3de.

https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/specifiek/ ... de-export-


Vind het trouwens wel grappig dat velen zich richten op de veehouderij, terwijl er veel meer standpunten voor het protest van vandaag waren.

https://beroepseer.nl/event/agractie-pr ... an-boeren/


En ik wil hiermee niet zeggen dat er geen rotte appels tussen zitten. Die heb je namelijk altijd en overal. Maar wat ik wel zie is dat de agrarische sector al jaren haar uiterste best doet voor een goed imago, goede voorlichting, het voorkomen van vervuiling, constant aan het innoveren is etc. Er zijn in de afgelopen 10 jaar al zoveel grote stappen gezet... Maar toch blijven er mensen hameren over wat er allemaal slecht is. En dat doet zeer. Ja, het is nog niet genoeg. Ja, er wordt nog steeds geinnoveerd en Ja, die boeren die vandaag de wegen blokkeren zijn misschien wat irritant als je straks naar huis wil. Maar ik ken geen groep mensen die zich zo inzetten voor hun bedrijf, hun producten en hun goederen. Niet alleen vandaag, maar 24/7.

En nee, die boeren die hier in Nederland rondlopen zijn geen stelletje domme idioten. Dat zijn gewoon geschoolde mensen zoals iedereen hier. Veelal op hbo of wo niveau.

secricible

Berichten: 25701
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:16

Jaan81 schreef:
Juist niet.
Kijk naar het onderwijs; dag serieus staken en de mensen gaan nadenken erover. Hebben ze er last van? Ja! Maar het maakt men bewust.
Zelfde met het rijden over de snelweg. Het nieuws staat er bol van (eindelijk!) dus we worden gezien en gehoord en mensen gaan er over nadenken. Veel mensen weten geeneens wat er de afgelopen jaren allemaal heeft afgespeeld bij de boeren. Fosfaatrechten? Nooit van gehoord. Ik geef bij osn op de boerderij rondleidingen en iedere week weer zijn er mensen bij die geen idee hebben.
De actie is aangekondigd, op Fb en ook op de radio en tv, en ik heb nog maar weinig echt negatieve berichten erover gelezen. Iedereen heeft er begrip voor. Dus wat mij betreft dus juist doel behaald.


Ik probeer hem te begrijpen, maar ik zie hem niet. Ook bij de lerarenstaking zie ik niemand die vooraf dacht “wat een zeikerds die leraren met hun 6weken zomervakantie en werkdagen van half 9 tot 3”, die door staking ineens positiever zijn. Eerder negatiever.
Ik snap dat publiciteit zorgt dat mensen meer informatie krijgen en die kant had ik misschien niet voldoende beseft, maar ik denk nog steeds niet dat je mensen er meer positief voor krijgt voor boeren. Hoogstens de mensen die al positief was nog positiever en de neutrale mensen meer geïnformeerd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:16

rien10 schreef:
Magrathea schreef:
Dan krijg je weer een ander topic met "ik wil gewoon elke dag voor een duppie een dikke kipfilet wegwerken maar dE oVeRhEiD pakt alles van de hardwerkende burger af!"

Van mij mag het morgen ingevoerd worden hoor, de echte prijs op alle producten in de supermarkt plakken. En ja ik ben een student met een karig inkomen van 600 in de maand als ik geluk heb :)

Ff off topic: waarom spel jij af en toe met random hoofdletters? Is me al eerder opgevallen.



Dat houdt in:

Afbeelding

Ik kan het lastig uitleggen. Iemand die me helpt? :')

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:16


Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:21

Danielleeee_ schreef:
Esaqar schreef:
Bijzonder dat er daadwerkelijk mensen 'tegen' zijn.

Oke dus, stel. De helft van de boeren stopt. En dan?
Dan komt er kneiter veel land vrij. En wat gaan we daarmee doen? Dat wordt lekker volgebouwd! En dan nog meer huizen, meer gasverbruik, meer mensen, meer kinderen, meer elektrische auto's (die helemaaaal niet goed zijn...), meer vervuiling, meer vliegtuigvluchten, meer stikstof uitstoot, minder ruimte om te leven.

Dus... Een slechter milieu.

Ik ben niet zozeer 'tegen', ik begrijp goed waarom ze in protest gaan. Maar boeren zijn niet zo heilig als dit topic doet lijken.

Boeren zorgen inderdaad voor eten en werkgelegenheid, en dat is natuurlijk super belangrijk. We kunnen niet niet zonder! Maar ze zorgen ook voor uitstoot, een deel van de boeren voor slecht dierenwelzijn, etc.

Er zou een balans gevonden moeten worden. Niet het ene uiterste zoals in dit topic, of het andere uiterste zoals in de politiek.

Maar dan moeten ze de boeren die niet goed met hun vee om gaan straffen, en niet de boeren die alles doen voor een goed bedrijf en hun dieren.

Want als al die boeren stoppen omdat dat moet, verliezen de melkfabrieken ook de helft van hun klanten dus kunnen daar de helft van de medewerkers ook kappen. Vervolgens is er door de werkloosheid en het tekort aan banen minder geld te spenderen. Daardoor gaan kledingwinkels, ruitersportzaken, autodealers etc. ook failliet.

En oké, iets anders, dus de helft van de boeren stopt. Dan wordt er ook de helft minder aan gewassen verbouwd. Die gewassen nemen onder andere uitstoten op.
Wanneer de bende volgebouwd wordt met meer en meer bedrijven die schadelijke stoffen uitstoten. Waar wordt dat dan door opgenomen?

Iedereen weet toch dat dieren en natuur het allerbeste is voor het milieu?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:24

fransje23 schreef:
Kinke schreef:
tja, maar blijkbaar wil de Nederlandse consument geen Nederlandse producten


Of vullen de grote inkooporganisatie s dat vast in voor de consument?


tadaaaaa..... dit is het juiste antwoord

Esmee_RS

Berichten: 4886
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:25

Giolli schreef:
rien10 schreef:

Ff off topic: waarom spel jij af en toe met random hoofdletters? Is me al eerder opgevallen.



Dat houdt in:

[ [url=m/UY0L2R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan het lastig uitleggen. Iemand die me helpt? :')

Mocking (kan niet op het Nederlandse woord komen :') ) wat iemand zegt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33834
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:28

De spot drijven met

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:34

Ik ben weer op de terugweg 8-)
Afbeelding

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:35

Kinke schreef:
sneeuwpop schreef:
De regeltjes die haaks op elkaar staan en ook haaks op de regels in het buitenland met dezelfde reden "voor het milieu". Zoals bijv het injecteren van de gier is in Duitsland verboden omdat dit al het leven in de grond dood maakt (wormen) en hier moet dat.
En zo zijn er nog veel, heel veel meer voorbeelden die krom zijn.
Hoe kan dat?


Dat snap ik ook niet, wie zijn dan de experts die dit verzinnen?

Bureaucraten!

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:40

Ben een tegenstander van de actie, maar koop wel altijd biologische melk van Nederlandse bodem :D
Denk dat als de boeren zelf alleen Nederlandse producten gaan kopen en dat dat al scheelt.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:43

cp112 schreef:
Ik ben weer op de terugweg 8-)
[ [url=m/hXYvv0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Goede terugreis gewenst

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:44

imaudy schreef:
Ben een tegenstander van de actie, maar koop wel altijd biologische melk van Nederlandse bodem :D
Denk dat als de boeren zelf alleen Nederlandse producten gaan kopen en dat dat al scheelt.

Waarom alleen de NL boeren? Iedereen. Weet wat je eet. En denk dat het overgrote deel van de boeren al eet van eigen land, de buurman of uit de regio.

secricible schreef:
Ik snap dat publiciteit zorgt dat mensen meer informatie krijgen en die kant had ik misschien niet voldoende beseft, maar ik denk nog steeds niet dat je mensen er meer positief voor krijgt voor boeren. Hoogstens de mensen die al positief was nog positiever en de neutrale mensen meer geïnformeerd.

En dat is al voldoende. :j Je kan nooit iedereen het naar zijn zin maken. En dat hoeft ook niet. Maar weer een grotere groep bewust maken en informeren over, dat is al top.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:45

cp112 schreef:
Ik ben weer op de terugweg 8-)
[ [url=m/hXYvv0.jpg]Afbeelding[/url] ]

_/-\o_
Die vrachtwagens blijven zó gaef! Hopelijk rijden ze nog een tijdje zo rond.
Heinoos al geweest?

Nayomie
Berichten: 32787
Geregistreerd: 31-12-10

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:47

Groningen station is ook net geblokkeerd. Kon er nog op het nippertje langs. Wel een geel gaaf gezicht hoor. :))