steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15413
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 00:03

fransje23 schreef:
fransje23 schreef:
Nog niet helemaal gelezen maar wel interessant, denk ik

https://www.foodlog.nl/artikel/natura-2 ... strategis/


Nu wel helemaal gelezen en hun visie deel ik :j

     Na de val van het PAS wordt steeds duidelijker dat hij geen monomane veehouderij-basher is, zoals hij in landbouwkringen is gaan gelden. Hij staat voor een Europa dat haar groene ambities waarmaakt, investeert in de toekomst en zich op alle fronten (energie, productie, mobiliteit, huisvesting en landbouw) opnieuw uitvindt.

    Onhaalbaar? De Franse president is een liberale colbertist die bouwt aan een Europa dat zich op basis van haar eigen waarden in zelfs eigen regio's kan bedruipen en wat kan meepikken van handel met de rest van de wereld waar ze dat vindt passen

    Onhaalbaar? Frankrijk, de dominerende kracht binnen de bestaande EU, twijfelt in onze in geopolitieke blokken uiteenvallende wereld al aan de vrijhandelsdeal Mercosur en heeft zelfs besloten die niet te willen ratificeren. De Franse president is een liberale colbertist die bouwt aan een Europa dat zich op basis van haar eigen waarden in zelfs eigen regio's kan bedruipen en wat kan meepikken van handel met de rest van de wereld waar ze dat vindt passen. Als het doorzet, heeft het een kans want de EU is een grote markt met een economie van ruim een half miljard burgers die een toekomst willen voor zichzelf en hun kinderen. 

    Gelijk speelveld
    Dat betekent onder meer een ander landbouwmodel. Richt de productie op de EU; dat is niet wat we nu gewend zijn maar de wereld valt nu eenmaal uiteen in blokken en tijdelijke verbanden zoals in het middeleeuwse Europa of het Italië van Machiavelli's stadstaten. In dat nieuwe tijdsgewricht moeten politici en beleidsmakers niet suggereren, zoals Forum voor Democratie, dat Nederland de geldende, hoge Duitse stikstoflimieten zou moeten krijgen om door te kunnen gaan op de oude voet, maar zich inzetten voor een gelijk speelveld met de ons omringende landbouwlanden. Zo valt de basis te leggen voor een landbouweconomie die voldoende volume en een eigen prijsdynamiek heeft om te kunnen leven van afzet via regionale Noord-West Europese supers (of andere detailhandelskanalen) en hun verwerkers. Verder kan die vernieuwende landbouw met de combinatie van kennis, techniek en uitgangsmateriaal de rest van de wereld prima bedienen; daar zit waarschijnlijk zelfs een uitstekend mondiaal business model in. Onderwijl doet die landbouw hier zijn werk met minder lokale natuurdruk en kunnen we werken aan een economie op basis van nieuwe, schonere waarden.

    Willen de supers met hun grote marktaandelen waar een deuk in een pak boter mee valt te slaan, daaraan meewerken? Als je het runnen van de winkels en het samenstellen van het aanbod aan hen overlaat, is het antwoord ja. Ze willen helpen, zeiden de Nederlandse hier onlangs. Maar dan moet de overheid wel weten wat ze wil, haar rol standvastig vervullen, dat level playing fieldcreëren en - zoals oud-beleidsambtenaar Joost de Jong dit weekend betoogde - in Brussel aan de slag. Leidt dat tot krimp van de Nederlandse productie als totaal? Ja, een flinke zelfs. Maar je wilt toch zeker bewaren én ontwikkelen wat wél toekomst heeft? 


Dit blijft een interessante visie :j

Aan de Natura 2000 zitten we nu eenmaal redelijk vast. Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo rouwig om, ergens moet de mens afgeremd worden. Uiteindelijk zal er altijd een grens komen, nu is het stikstof maar het had ook fijnstof, CO2 of iets anders kunnen zijn.

Kinke

Berichten: 20561
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:19

ik vermoed dat niemand mijn link heeft gelezen op de vorige pagina, staat ook nog wat dubieus handelen in mbt N2000

waar ging het programma van Ellie Lust over?

fransje23

Berichten: 15413
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:45

Kinke schreef:
waar ging het programma van Ellie Lust over?


Handel in paardenvlees uit Zuid-Amerika, wat hier verwerkt wordt in snacks voor de groothandel.
Paarden worden verschrikkelijk behandeld daar, maar vlees is lekker goedkoop voor de fabrikant.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:57

Blussem schreef:
Hoorde nu net dat Malieveld helemaal kapot is gereden door de boeren en dat er inzit dat de burgers mogen opdraaien voor deze kosten.

Ik zeg meer of minder boeren?


Citaat:
Dan heb je nog steeds geen grasveld, maar zwarte grond waar zaad op ligt.
Voordat weer echt mooi grasveld hebt ben je zo een jaar veder.
Wat wel direct snel resultaat geeft is graszoden aan de gang te gaan. Echter is dit wel vele malen duurder.


Ja, bouwkranen en zwaar materieel op het Malieveld...
Meer of minder bouwers?? Komt u maar door :')

8nnemiek

Berichten: 43440
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:00

Daar verbaasde ik me ook over inderdaad. Ik dacht dat het malieveld niet meer te zwaar mocht worden belast vanwege de parkeergarage?

Winged

Berichten: 33073
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:02


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:21

8nnemiek schreef:
Daar verbaasde ik me ook over inderdaad. Ik dacht dat het malieveld niet meer te zwaar mocht worden belast vanwege de parkeergarage?

Ja dat bleek dus niet helemaal zo te zijn ... daarom mochten de trekkers (jawel, mochten (!)) de trekkers bij de tweede demo gewoon het maliveld oprijden, en waren ze niet persé in overtreding...

Maar dat is ook iets met beperkte nieuwsvoorziening ofzo..

Wat ik ook opvallend vind is dat de social media (oa de twittertijdlijn en fb) ineens veel minder druk is, in tegenstelling tot alle drukte tijdens het boerenprotest... Waar ligt dat verschil dan aan, vraag ik me af?
Want het betreft beiden de stikstofproblematiek.. Of is het makkelijker roepen over boeren, omdat er onderhuids gevoel over beestjes bij zit. En mensen blijkbaar niet zoveel willen roepen over betonpalen en grondvlakkers.. ?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:30

Misschien had ook wel mee te maken dat veel boeren tijdens het demonteren net kinderen waren die niet wisten hoe zwaar hun tractors waren ? Ik verwacht dat demonstratie van uit de bouw stukken professioneler te werk gaan. Hun hebben op die manier wel mijn steun.

Winged

Berichten: 33073
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:32

Blussem schreef:
Misschien had ook wel mee te maken dat veel boeren tijdens het demonteren net kinderen waren die niet wisten hoe zwaar hun tractors waren ? Ik verwacht dat demonstratie van uit de bouw stukken professioneler te werk gaan. Hun hebben op die manier wel mijn steun.

Zie het PDF bestand.. Het mócht gewoon. Sterker nog, als je even met de gegevens gaat rekenen dan kom je uit op een vereiste afstand tussen trekkers van 50cm. Had dus nog best voller gekund ;)

En veel boeren als kinderen? QUE???
Laatst bijgewerkt door Winged op 30-10-19 10:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:37

Die niet wisten hoe zwaar hun tractors waren? :')

De bouw staat iig een stukje rommeliger geparkeerd nu :P

"Veel"-> inderdaad ook zo'n naar woord...


En ik denk dat het dus niet om stikstof gaat, want dat is voor beide groepen gelijk, maar dat veel mensen van de boeren afwillen.. dat wordt nu pijnlijk duidelijk.
Of dat mensen wél willen wonen, dus makkelijker van vlees afstand nemen (met alle bombarie van dien) maar over bouwprojecten verder niet zoveel zeggen... zoiets?

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:38

Blussem schreef:
Misschien had ook wel mee te maken dat veel boeren tijdens het demonteren net kinderen waren die niet wisten hoe zwaar hun tractors waren ? Ik verwacht dat demonstratie van uit de bouw stukken professioneler te werk gaan. Hun hebben op die manier wel mijn steun.


Pardon?

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:43

Denk je nou echt dat boeren niet weten hoe zwaar hun materieel is??

Ik ben benieuwd hoe dit verder verloopt, vriend werkt in agrarische sector in en ik in de bouw dus we volgen het op de voet.

Kinke

Berichten: 20561
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:45

Blussem heeft blijkbaar een grote haat tegen boeren, dat is wel duidelijk geworden in dit topic

juval

Berichten: 13236
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:54

Kinke schreef:
Blussem heeft blijkbaar een grote haat tegen boeren, dat is wel duidelijk geworden in dit topic

neem aan dat hij/zij zelfvoorzienend is.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:01

juval schreef:
Kinke schreef:
Blussem heeft blijkbaar een grote haat tegen boeren, dat is wel duidelijk geworden in dit topic

neem aan dat hij/zij zelfvoorzienend is.



ja en in een tent woont ofzo, want zonder varkens geen huis O:)

Janneke2

Berichten: 22828
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:04

Cer schreef:
En ik denk dat het dus niet om stikstof gaat, want dat is voor beide groepen gelijk, maar dat veel mensen van de boeren afwillen.. dat wordt nu pijnlijk duidelijk.
Of dat mensen wél willen wonen, dus makkelijker van vlees afstand nemen (met alle bombarie van dien) maar over bouwprojecten verder niet zoveel zeggen... zoiets?


Ik houd mij niet bezig met het volgen van Twitter, exact omdat 'trending on tritter' beslist niet bekend staat om nuance of niveau.

Ik wil met nadruk niet 'van boeren af', in tegendeel.
(Maar de huidige vorm van landbouw is na tientallen jaren wanbeleid niet toegerust om etc etc etc.)

8nnemiek

Berichten: 43440
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:08

Het lijkt me sterk dat mensen (boeren of bouwvakkers of wie dan ook) zelf zouden moeten uitrekenen of ze wel of niet naar het malieveld mogen komen, toch? Daar zal vast niemand staan met een calculator :+

Ik ben wel, net als jullie, benieuwd of er nu net zo veel steun is voor de bouw als dat er voor de boeren was. De boeren waren keer op keer volop in de media, van 's morgens tot 's avonds. En dat terwijl bijvoorbeeld de klimaatloop nauwelijks in het nieuws verscheen, waarbij juist enorm veel meer mensen aanwezig waren.
Ik denk dat de boer meer leeft onder de burgers, dan bijvoorbeeld het klimaat of de bouw.. Wat wel een erg ironische uitspraak is bedenk ik me nu, aangezien het waarschijnlijk bij de meeste mensen vooral 'leeft' op hun bord :')

IMANDRA

Berichten: 9814
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:21

NenaC schreef:
juval schreef:
neem aan dat hij/zij zelfvoorzienend is.



ja en in een tent woont ofzo, want zonder varkens geen huis O:)


Even advocaat van de duivel (en ik heb Blussem's reacties verder niet gelezen), maar: je kan best oneens zijn met (de manier waarop) de demonstraties (gehouden worden) zonder dat je alle producten van boeren moet boycotten. Stikstof blijft een groot probleem en de landbouw is de grootste producent daarvan.
Laten we dus vooral geen mensen op deze manier aanvallen die een tegenstrijdige mening hebben. Beetje kinderachtig imo.

Spoiler:
Ik ben het met de boeren eens dat het nu wel moeilijk gemaakt wordt, maar er moet wel iets gebeuren aan het stikstofprobleem. Dus er moeten goede oplossingen komen maar hierbij mag best rekening gehouden worden met wat realistisch is voor boeren om op korte en/of lange termijn te implementeren.

Winged

Berichten: 33073
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:27

8nnemiek, goede vraag.

Denk dat het met een paar dingen te maken heeft waarom de klimaatloop minder aandacht kreeg: De impact op het 'gewone' leven was kleiner plus het was het zoveelste klimaatprotest op rij. Daarnaast is er - als je het mij vraagt - niet iets als 'tegen het klimaat zijn'. Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat er dingen anders moeten. Maar de 'lasten' verdeling hierin die moet verspreid worden. Dus niet alles op beroepengroep X, maar ook breder kijken. Zo vind ik het bijvoorbeeld van de zotte dat de F1 race vooralsnog doorgaat. Ik snap dat echt niet (en dan ben ik nog F1 fan ook)


Daarnaast komt het niet vaak voor dat een sector met voornamelijk individuele ondernemers zoals boeren zich zo organiseren en in protest komen. Soms een klein protest, maar niet zo massaal als afgelopen maand. Wat ik - boerendochter - wel merk is dat mijn sympathie ook wat minder is na het zoveelste protest. Je kan een beleid namelijk niet in een paar weken omgooien. Daar is tijd voor nodig.

De steun aan de bouw zal wellicht ook minder zijn, niet iedereen is aan het bouwen of zit klem met de woningen. Daarnaast is - hoe cru ook - de charme van de bouw minder als dat van het agrarische. Het zit hem vooral in het sentiment en het 'romantische'. Dat het keihard werken is... Dat zien velen niet, wel die paar koeien in de wei ;)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:32

Ik weet het niet of stikstofoxide uitstoot nu echt een groot probleem is. Het enige wat ik uit deze hele situatie haal is dat ik alles een heel ingewikkeld verhaal vind, en dat voor mijn gevoel er HEEL andere belangen spelen dan wat het lijkt.

Minder boeren, meer bouwgrond (moet je wel even de bouwplannen door laten gaan)

Overigens, het stikstofuitstootprobleem is misschien qua hoeveelheid groter bij boeren (waar ik niet van overtuigd ben) maar de PFAS is een minder groot probleem? Ik vind dat heel gek....

Heb ik persoonlijk liever het ene weidevogeltje ipv het andere weidevogeltje of een enge ziekte... Hmmm moeilijk moeilijk.... 8)7

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:33

het zal ook meespelen dat ze niet als eerste demonstreren, terwijl de nood net zo hoog is, of misschien nog wel hoger voor de betrokkene in de bouw.

Janneke2

Berichten: 22828
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:13

Volgens mij is 'minder boeren' geen doel op zich.

Uiteraard kan het er op uitdraaien, en dat zou mij erg spijten.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:40

Cer schreef:
8nnemiek schreef:
Daar verbaasde ik me ook over inderdaad. Ik dacht dat het malieveld niet meer te zwaar mocht worden belast vanwege de parkeergarage?

Ja dat bleek dus niet helemaal zo te zijn ... daarom mochten de trekkers (jawel, mochten (!)) de trekkers bij de tweede demo gewoon het maliveld oprijden, en waren ze niet persé in overtreding...

Maar dat is ook iets met beperkte nieuwsvoorziening ofzo..

Wat ik ook opvallend vind is dat de social media (oa de twittertijdlijn en fb) ineens veel minder druk is, in tegenstelling tot alle drukte tijdens het boerenprotest... Waar ligt dat verschil dan aan, vraag ik me af?
Want het betreft beiden de stikstofproblematiek.. Of is het makkelijker roepen over boeren, omdat er onderhuids gevoel over beestjes bij zit. En mensen blijkbaar niet zoveel willen roepen over betonpalen en grondvlakkers.. ?

Dat ervaar ik dus anders , kijk maar eens op verschillende fb groepen , erword aardig geüpdate, en ze staan allemáál achter elkaar ! Boer , grondwerkers noem maar op .

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:51

ja dat is wat ik bedoel.. van de anti-boer mensen (en dus anti stikstofspuluitstoot) lees ik nu weinig. Terwijl dat nu ook is waar het over gaat.
Maar als de boeren protesteren hebben ze daar wel wat over te zeggen (alle boeren weg, vrij aan de beestjes, boeren zijn dom etc etc), en als de bouw demonstreert is het eigenlijk qua tegengeluid aardig rustig.. dat viel mij op :j

Aanvulling, er staan ook klimaatprotesters in de buurt met als slogan "red de bouw, bouw de veestapel af"

De bouwvoertuigen hebben nu wel de hele Utrechtsebaan dichtgezet. Ik zie niet heel veel berichten over HOE VERSCHRIKKELIJK ASO dat wel niet is.. terwijl dat op zich wel zo is natuurlijk :')

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:13

Ozo , dan had ik je verkeerd begrepen, verkeerd gelezen. :)