steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:44

Magrathea schreef:
Thierry houdt van producten _O- _O-

[ Video ]

Goed stuk!


Thanks, ik ben net thuis en ik heb het even teruggekeken.
Zoals altijd is Lubach zeer treffend :D

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:50

https://m.youtube.com/watch?v=g3lYc_m2jW0

Mensonterend en ontzettend laag. Met de telefoon in de hand het levenswerk weg stemmen... niks geen compensatie, niks geen overweging... alles is allang bekend en uitgewerkt. Diep triest.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:58

Caesar schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=g3lYc_m2jW0

Mensonterend en ontzettend laag. Met de telefoon in de hand het levenswerk weg stemmen... niks geen compensatie, niks geen overweging... alles is allang bekend en uitgewerkt. Diep triest.


Je trekt meer conclusies dan mogelijk. Ze stemmen moties weg die waarschijnlijk sowieso al niet mogelijk te implementeren zijn in Nederland, tenzij we ergens extra oppervlakte vandaan toveren.
Het is prachtig om te doen alsof de oplossing simpel is, maar zo simpel is het niet. Was het maar uitgewerkt dan kon je gericht ergens tegen protesteren.

Overigens gaat het stemmen altijd vaak zo op de automatische piloot.

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:02

Niet met je eens Fransje. Ik vind dat je niet kunt stemmen als er nog geeneens onderzoeksinformatie betrokken is. Kan er heel kwaad om worden als ik iemand zo laconiek zie doen... En wij er slecht van slapen...

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:14

Caesar schreef:
Niet met je eens Fransje. Ik vind dat je niet kunt stemmen als er nog geeneens onderzoeksinformatie betrokken is. Kan er heel kwaad om worden als ik iemand zo laconiek zie doen... En wij er slecht van slapen...


Ik snap wel dat als je betrokken bent je dit raakt maar dat is ook precies de bedoelingen door de manier waarop het gebracht en gemonteerd is.

Zou ook fijn zijn als de partijen die verantwoordelijk zijn voor PAS en dus deze impasse excuses aanbieden en hun verantwoordelijkheid nemen.
Maar even simpel een Duits model overnemen gaat niet.

Er wordt wekelijks over honderden moties gestemd, kan mij voorstellen dat het dan routine wordt, Maar snap ook dat als het om je toekomst gaat het pijn doet.

Janneke2

Berichten: 22867
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:15

Een merkwaardig iemand riep twee weken terug op het Malieveld:
"Wat willen jullie, meer of minder stikstof regels?"
....uiteraard riep niemand 'doe nog maar extra regels'
"Prima, dan gaan we dat regelen".

Hoe dan?
Geen woord daar over.
(En ik vermoed dat deze voorstellen van hetzelfde niveau waren.)

Het is trouwens nuttig om gewoon te kijken hoe partijen stemmen.
(Itt toespraken etc.)
Daar is zelfs een website voor, hoe heet dat ding ook weer :o
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-10-19 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:18

fransje23 schreef:
Je trekt meer conclusies dan mogelijk. Ze stemmen moties weg die waarschijnlijk sowieso al niet mogelijk te implementeren zijn in Nederland, tenzij we ergens extra oppervlakte vandaan toveren.
Het is prachtig om te doen alsof de oplossing simpel is, maar zo simpel is het niet. Was het maar uitgewerkt dan kon je gericht ergens tegen protesteren.

Overigens gaat het stemmen altijd vaak zo op de automatische piloot.

Daarnaast kan het ook goed zijn dat bijv de persoon in kwestie op de telefoon de moties erbij heeft, omdat het zo snel gaat en er zoveel moties zijn is het niet ongebruikelijk dat mensen de draad kwijtraken (met het risico dat je verkeerd stemt). Dan is een lijstje met motienummers en welke je voor of tegen bent wel zo handig.

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:19

Dat is denk ik ook waar het omdraait. Diverse experts en inhoudelijk betrokkenen hebben aangegeven dat er niets aan de hand is en dat de rekenmethode waar alles op gebaseerd is ook discutabel is. We praten tenslotte over modelberekeningen. Ik las gelukkig wel dat er het Mesdag Zuivelfonds gaat samenwerken met UvA met nieuwe meetmethode. Maar dat traject kan pas 2020 gestart worden... als dat maar niet te laat is. (Bron: https://www.rd.nl/vandaag/economie/univ ... -1.1597048)

Edit: Margathea; zo had ik het niet bekeken. Kan inderdaad goed zijn. Maar ze komen zo onderuit gezakt en ongeïnteresseerd over :+

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:52

Caesar schreef:
Dat is denk ik ook waar het omdraait. Diverse experts en inhoudelijk betrokkenen hebben aangegeven dat er niets aan de hand is en dat de rekenmethode waar alles op gebaseerd is ook discutabel is. We praten tenslotte over modelberekeningen. Ik las gelukkig wel dat er het Mesdag Zuivelfonds gaat samenwerken met UvA met nieuwe meetmethode. Maar dat traject kan pas 2020 gestart worden... als dat maar niet te laat is. (Bron: https://www.rd.nl/vandaag/economie/univ ... -1.1597048)

Edit: Margathea; zo had ik het niet bekeken. Kan inderdaad goed zijn. Maar ze komen zo onderuit gezakt en ongeïnteresseerd over :+


Meer meetgegevens zijn natuurlijk sowieso beter.
Maar bedenk dat de afwijking in sommige gevallen ook de andere kant op kan gaan, dus dat er meer wordt uitgestoten.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:54

En er is wel degelijk wat aan de hand, er ligt een uitspraak van de Raad van Staten.
Die overigens sowieso al gewaarschuwd had voor de juridische onhoudbaar van pas.

LiannePuthzy

Berichten: 7003
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:04

Janneke2 schreef:
Een merkwaardig iemand riep twee weken terug op het Malieveld:
"Wat willen jullie, meer of minder stikstof regels?"
....uiteraard riep niemand 'doe nog maar extra regels'
"Prima, dan gaan we dat regelen".

Hoe dan?
Geen woord daar over.
(En ik vermoed dat deze voorstellen van hetzelfde niveau waren.)

Het is trouwens nuttig om gewoon te kijken hoe partijen stemmen.
(Itt toespraken etc.)
Daar is zelfs een website voor, hoe heet dat ding ook weer :o


Diezelfde persoon heeft op zijn partijpagina staan dat ze altijd al voor het inkrimpen zijn van de veehouderij :+

juval

Berichten: 13260
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:05

heel triest inderdaad caesar :(

heel veel partijen stemmen ook gewoon automatisch tegen alle moties van Baudet, ongeacht de inhoud.. schijnt politiek te zijn. Dat geven ze bij het CDA ook gewoon toe.

Ik denk wel dat de van oudsher 'boeren' partijen (cda, cu, vvd) veel stemmen gaan verliezen aan rechts of de nieuw op te richten BoerBurgerBeweging.


Het de hele tijd over het verleden hebben, wat er allemaal fout is gegaan, is weinig zinvol, excuses ook niet.. we zitten nu met een probleem dat opgelost moet worden, aan het verleden is niets meer te veranderen.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:11

Om met een vinger te wijzen en de schuld te schuiven op partijen die er helemaal niet voor verantwoordelijk zijn nog minder.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:40

Juval, niet mee eens.

Juist in deze kwestie is het van groot belang helder te krijgen hoe de huidige impasse is ontstaan.
En dan blijkt hoe ongelooflijk bepaalde politici en bewindslieden het landbouwbeleid de afgelopen decennia hebben verkl**t, hebben zitten slapen of aan struisvogelpolitiek hebben gedaan.
Juist ook mensen die zich nu opportunistisch achter de actievoerende boeren scharen.
Henk Bleker, ik heb gewoon geen woorden voor die man (nouja, ik heb ze wel, maar ik hou het liever netjes). Het is o zo makkelijk om de milieubeweging en dierenactivisten de schuld te geven (want dat gaat er bij de meeste boeren in als koek), terwijl de echte schuldigen vooral in de gelederen van CDA en VVD gezocht moeten worden.

Met het inzicht dat, en op welke manieren, de politiek en bewindslieden in het verleden gefaald hebben, kan er nu hopelijk eindelijk begonnen worden met het ontwikkelen van beleid dat tegelijkertijd doortastend, in meerdere betekenissen van het woord duurzaam, pro-boer en pro toekomst is.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:27

fransje23 schreef:
Om met een vinger te wijzen en de schuld te schuiven op partijen die er helemaal niet voor verantwoordelijk zijn nog minder.


Het treurige is dat boeren hun stem hebben gegeven aan mensen die ze in de stront gedraaid hebben.
Een hele marginale groep bezorgde burgers (lees: mensen die zich druk maken om het klimaat en/of hun voedingspatroon hebben aangepast omdat ze niet achter de veeteelt staan) en groene partijen worden als schuldige aangewezen.
Het is jammer dat ze zichzelf dus in de voet schieten hiermee.

Het is heel veel 'onderbuik' en mis-informatie... dat gaat natuurlijk niet helpen.
Ik vind het heel pijnlijk om aan te zien dat ze achter die clowns aanlopen.... Ik hoop dat er in de gelederen iemand opstaat die structurele oplossingen wil afdwingen, niet iemand die maar weer roept dat we lekker door kunnen modderen. Aan dat ruggengraatloze inhoudsloze gewauwel heeft niemand iets.

Janneke2

Berichten: 22867
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:39

Ik denk dat de omschrijving
"Een hele marginale groep bezorgde burgers (lees: mensen die zich druk maken om het klimaat)" sowieso een verdraaide, verkeerde voorstelling van zaken is.
(Ik herken het citaat wel, een voormalig minister van landbouw 'die geen tijd had om zich in de zaken van nu te verdiepen' riep op om op mensen neer te kijken.)

En niet alleen de boswachter op de Sallantse heuvelrug (Trouw, 19 oktober) maakt zich zorgen om de bodem.
(Hij vindt konijnekeutels van een jaar oud: er is geen bodemleven meer dat die keutels de grond in trekt etc etc.)

Ook een groot deel van de boeren maakt zich zorgen om de bodem.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:52

Janneke2 schreef:
Ik denk dat de omschrijving
"Een hele marginale groep bezorgde burgers (lees: mensen die zich druk maken om het klimaat)" sowieso een verdraaide, verkeerde voorstelling van zaken is.
(Ik herken het citaat wel, een voormalig minister van landbouw 'die geen tijd had om zich in de zaken van nu te verdiepen' riep op om op mensen neer te kijken.)

En niet alleen de boswachter op de Sallantse heuvelrug (Trouw, 19 oktober) maakt zich zorgen om de bodem.
(Hij vindt konijnekeutels van een jaar oud: er is geen bodemleven meer dat die keutels de grond in trekt etc etc.)

Ook een groot deel van de boeren maakt zich zorgen om de bodem.


Ik bedoelde te zeggen, als veganist EN zeer bezorgd burger EN natuurliefhebber EN afkomstig van het platteland EN familie van boeren aan vaders kant, dat ik waarneem (en de cijfers ondersteunen dat helaas nog) dat ik maar met weinig ben...
Ik denk dat het een menselijk mechanisme is om te doen alsof er niets aan de hand is. Wel een schadelijk mechanisme.

Je hoopt er dus op dat de politiek, welke veronderstelt wordt verstandig denkwerk te verrichten voor hen die dat niet kunnen of willen, burgers beschermd tegen beleid dat gevaarlijk en/of ongezond is.

Maar binnen een kapitalistisch systeem gaat de noodklok niet snel voor dergelijke zaken, de geldpers moet doordraaien...

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:00

Nee, iets is schijnbaar pas urgent als de rechter beoordeeld dat plan niet klopt...

Janneke2

Berichten: 22867
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:04

Ninx, ja, daar zeg je een waar woord.

In het kapitalisme heeft de natuur/ het milieu geen stem, dus geen macht - en mag het gelag betalen.
Uiteraard betalen we uiteindelijk allemaal het gelag, Moeder Natuur zet je niet buiten spel.

En dan komen we weer op de beeldspraak 'dat er 7 jaar geen hypotheek is betaald en dat nu de deurwaarder op de stoep staat'.
(De 7 verwijst naar de PAS van Henk Bleker, hij kon weten en is nadrukkelijk gewaarschuwd dat het niet kon kloppen. Gewoon weggewuifd.)
Gelukkig maar dat er wetten en verdragen zijn, want het CDA "gelooft niet in de deurwaarder" ofzo.

En nadat boeren opgejut zijn door overheidsbeleid om fiks te investeren en op te schalen voelt dat wegkijken als 'ze komen op voor de boeren'.

Aan de andere kant laat 'de staat van de boeren' het beeld zien van een ontregelde, stuurloze, slecht gereguleerde sector.
80% van de boeren wil het anders, 75 % voelt zich niet vertegenwoordigd door LTO, men maakt zich zorgen om de bodem, etc.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:12

Janneke2 schreef:
Ninx, ja, daar zeg je een waar woord.

In het kapitalisme heeft de natuur/ het milieu geen stem, dus geen macht - en mag het gelag betalen.
Uiteraard betalen we uiteindelijk allemaal het gelag, Moeder Natuur zet je niet buiten spel.

En dan komen we weer op de beeldspraak 'dat er 7 jaar geen hypotheek is betaald en dat nu de deurwaarder op de stoep staat'.
(De 7 verwijst naar de PAS van Henk Bleker, hij kon weten en is nadrukkelijk gewaarschuwd dat het niet kon kloppen. Gewoon weggewuifd.)
Gelukkig maar dat er wetten en verdragen zijn, want het CDA "gelooft niet in de deurwaarder" ofzo.



Het CDA gelooft ook niet in het beschermen van de schepping.
De manier waarop natuur & dier behandeld worden zou ik niet met droge ogen elke zondag in de kerk aan de Schepper kunnen verkopen.

Waar groene partijen voorstellen doen de boeren te helpen hun bedrijfsvoering om te buigen naar een groen model en ze daarbij te ondersteunen, roepen de door hen verkozen politici dat ze maar lekker moeten doormodderen en zijn ze nergens inhoudelijk of nemen ze verantwoording.
Ik vind het zo verdrietig dat holle frasen op zoveel applaus kunnen rekenen.....

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:26


Froukje
Forever young

Berichten: 10848
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:30


Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:39

Froukje schreef:



Wat een verschrikkelijk verhaal, en wat een drama dat dit zijn vader is overkomen. Het is dan inderdaad niet fijn en goed dit materiaal te gebruiken.

Hetgeen deze boer en ook zijn vader is overkomen, onderschrijft wel hetgeen Arjan over het voetlicht probeert te brengen.
Dus ja, niet goed om dit fragment zo te gebruiken (of misbruiken). Maar probeer voorbij de emotie te blijven zien hoe het zover heeft kunnen komen.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:56

Die heeft het stuk van Arjen niet helemaal begrepen := Jammer.
Natuurlijk heel vervelend van die vader, maar dat was niet het punt.
Klinkt een beetje als de aandacht wegtrekken bij het daadwerkelijke probleem dat wordt aangekaart.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:04

Ninx schreef:
Maar probeer voorbij de emotie te blijven zien hoe het zover heeft kunnen komen.
Helemaal mee eens.
Maar anderzijds is het ook gemakkelijk praten voor wie niet in de benarde situatie zit waar veel boeren nu in zitten (en inmiddels ook veel bouw- en vervoerbedrijven). Natuurlijk reageert men dan vanuit emotie. Sommigen slaan daarin alleen wel erg ver door en kiezen gemakkelijke zondebokken uit.
Het probleem van actievoeren tégen iets, in plaats van vóór iets, is dat het zo weinig constructief is. Ergens tegen zijn is heel gemakkelijk en overzichtelijk. Te bedenken hoe het dan wel moet, is een stuk ingewikkelder. Zeker omdat je daarvoor uit de actiemodus moet en toch met alle betrokkenen het overleg zult moeten aangaan.