steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:52

Varkensboeren zijn zo langzamerhand alleen maar de echt grote jongens. Veel kleine varkensboeren zijn gestopt en die bedrijven werden zeer vaak opgekocht door enkel personen die nu de varkenshandel bijna compleet in handen hebben. Er zijn erbij die alleen maar voor de export fokken en daar echt een hele dikke boterham met nog dikker beleg aan verdienen. Mag want ze hebben in het verleden ook de financiele risicos genomen maar wanneer er toch een mindering van de veestapel moet komen dan denk ik dat deze jongens nog veel groter worden. En dan heb ik het niet over 1000 varkens maar over tig keer zoveel.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:57

bigone schreef:
Varkensboeren zijn zo langzamerhand alleen maar de echt grote jongens. Veel kleine varkensboeren zijn gestopt en die bedrijven werden zeer vaak opgekocht door enkel personen die nu de varkenshandel bijna compleet in handen hebben. Er zijn erbij die alleen maar voor de export fokken en daar echt een hele dikke boterham met nog dikker beleg aan verdienen. Mag want ze hebben in het verleden ook de financiele risicos genomen maar wanneer er toch een mindering van de veestapel moet komen dan denk ik dat deze jongens nog veel groter worden. En dan heb ik het niet over 1000 varkens maar over tig keer zoveel.

Spijker op zijn kop. Heeft iemand hier een idee wie die aardige boeren zijn die vrijwillig willen stoppen? Dat zijn niet de grote jongens, die redden het toch wel ;)

Nee maar echt een fantastische oplossing, boeren "vrijwillig" uitkopen.

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/14750 ... len-burger

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:04

Oh ik dacht dat je tegen onteigening was.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:08

Ook. Als je een beetje bekend was met de sector, dan zou je weten wie die boeren zijn die "willen" stoppen. Dat zijn vnl boeren zonder opvolger, omdat bijna niemand in dit land nog boer wil zijn. Echt iets om trots op te zijn joh. Ondertussen gaan de grote jongens wel gewoon door ;)

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:12

tienus63 schreef:
Maar zonder nuka, geen melk.
Je kunt tussenkalftijd wel wat ruimer laten worden, maar vroeg of laat moet de koe toch weer bij de bolle.
Een guste koe telt wel mee voor je minas. Als de koe rendabel is in de melkgift en gehalten van de melk is het niet zo’n probleem.
Dan proberen sommige boeren zo’n koe drachtig te krijgen door de bolle tussen de koppel te laten lopen.
Maar anders is het toch een keer einde oefening voor zo’n koe.


Las een paar maanden geleden in een column van Rosanne Herzberger (microbioloog, waarin zij zich afvroeg of koeien niet met lactatiehormonen behandeld kunnen worden, dan hoeven ze niet steeds drachtig te worden.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:17

Lactatiehormonen? Laten we daar alsjeblieft niet aan beginnen. We zijn blij dat we eindelijk af zijn van het hardnekkige idee dat we al onze dieren volspuiten met groeihormonen.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:21

Je meent dit toch niet serieus dat je dat een goede ontwikkeling vindt @mysa?

Eet smakelijk, scheelt wel import van hormoonvlees uit Noord en Zuid-Amerika.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:24

bigone schreef:
Varkensboeren zijn zo langzamerhand alleen maar de echt grote jongens. Veel kleine varkensboeren zijn gestopt en die bedrijven werden zeer vaak opgekocht door enkel personen die nu de varkenshandel bijna compleet in handen hebben. Er zijn erbij die alleen maar voor de export fokken en daar echt een hele dikke boterham met nog dikker beleg aan verdienen. Mag want ze hebben in het verleden ook de financiele risicos genomen maar wanneer er toch een mindering van de veestapel moet komen dan denk ik dat deze jongens nog veel groter worden. En dan heb ik het niet over 1000 varkens maar over tig keer zoveel.

Dat financiële risico dat ze genomen hebben, geldt voor iedere ondernemer. En die dikke boterham gun ik iedereen die succesvol onderneemt zonder anderen, mens of dier, schade te berokkenen.

Vanuit perspectief van dierenwelzijn vind ik dat er genoeg redenen zijn om deze grote jongens aan te pakken.

Dan zullen ze wel naar het buitenland vertrekken ... Het zij zo. Het gaat om waar wij hier in Nederland qua dierenwelzijn en beschaving voor willen staan. In Europees verband of globaal aanpakken van dieronvriendelijke productiemethodes is eindeloos veel ingewikkelder - maar overigens natuurlijk wel strevenswaardig.

Grappig overigens dat hier de tegenpolen PvdD en PVV (die zich in Den Haag nog zo stellig achter 'onze boeren' opstelde) elkaar ontmoeten; beide partijen willen de bio-industrie afbouwen, evenals GL.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:26

Waarom zouden de grote jongens naar het buitenland vertrekken? Het zijn de "kleintjes" die met deze maatregelen getroffen gaan worden, de grote jongens blijven zitten waar ze zitten.

Dus jij vindt het belangrijker om te staan waarvoor je staat (om je punt te maken), zelfs als dat betekent dat andere landen waar minder eisen worden gesteld aan dierenwelzijn, die productie overnemen? Ik weet dat jij hierin niet de enige bent, maar ik kan het echt niet begrijpen.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:40

tienus63 schreef:
Je meent dit toch niet serieus dat je dat een goede ontwikkeling vindt @mysa?

Eet smakelijk, scheelt wel import van hormoonvlees uit Noord en Zuid-Amerika.


Geen idee, valt buiten mijn expertise. Maar mevrouw Hertzberger zegt vaak zinnige dingen. En groeihormoon is wel even iets heel anders hoor. Baby's die moedermelk drinken hebben ook een moeder vol hormonen, die krijgen daar toch ook niets van mee?

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:46

Dat is een natuurlijk proces.
Net zoals de geboorte van een kind, hormonen vrij laten komen bij de moeder zodat zij beter pijn kan verdragen en een band met het kind krijgt.

Maar dit topic dwaalt steeds verder af.

Wens iedereen een goed weekend! Ajuus.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:30

Tiepfoudt schreef:
Waarom zouden de grote jongens naar het buitenland vertrekken? Het zijn de "kleintjes" die met deze maatregelen getroffen gaan worden, de grote jongens blijven zitten waar ze zitten.

Dus jij vindt het belangrijker om te staan waarvoor je staat (om je punt te maken), zelfs als dat betekent dat andere landen waar minder eisen worden gesteld aan dierenwelzijn, die productie overnemen? Ik weet dat jij hierin niet de enige bent, maar ik kan het echt niet begrijpen.

Even voor de duidelijkheid, ik vind nadrukkelijk dat de overheid het lef moet hebben om in de varkensbranche juist allereerst de grote jongens aan te pakken. Help vervolgens de kleinere bij omvorming van hun bedrijf.
Dat versta ik onder saneren van de bio-industrie, meer specifiek: de varkensbranche.

En wat betreft jouw laatste opmerking. Nee, het gaat mij er niet om 'mijn punt te maken'. Die bal kaats ik graag terug: die zogenaamde zorgen over het dierenwelzijn als genoemde grote jongens hun heil in het buitenland zoeken kan ik niet zo serieus nemen. Waarom is dierenwelzijn dan ineens wel prioriteit nr 1? Beetje opportunistisch, vind ik.

Laten we eerst eens zorgen dat in ons eigen land een einde komt aan wantoestanden als stalbranden en gebrekkige controles bij slachterijen waar het respect voor de dieren waar men zijn boterham aan te danken heeft vaak ver te zoeken is (in dit geval ben ik de activisten dankbaar die bij deze slachterijen 'ingebroken' hebben en e.e.a. gefilmd hebben).

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:47

mysa schreef:
tienus63 schreef:
Je meent dit toch niet serieus dat je dat een goede ontwikkeling vindt @mysa?

Eet smakelijk, scheelt wel import van hormoonvlees uit Noord en Zuid-Amerika.


Geen idee, valt buiten mijn expertise. Maar mevrouw Hertzberger zegt vaak zinnige dingen. En groeihormoon is wel even iets heel anders hoor. Baby's die moedermelk drinken hebben ook een moeder vol hormonen, die krijgen daar toch ook niets van mee?


Groeihormonen zijn om te GROEIEN = voor baby dieren :D

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:06

Askja schreef:
Mageathea, het is de tactiek van de afleiding.
Door stelselmatig te hameren op de wandaden van de dierenactivisten hoef je het niet te hebben over de boer, nouja, industrieel in kwestie, en over de varkensindustrie in het algemeen. Daarom vond ik de actie van die dierenactivisten in kwestie ook zo ongelooflijk stompzinnig: behalve dat ze simpelweg ver over de schreef zijn gegaan, hebben ze de varkensboeren van een perfect excuus voorzien om de branche neer te zetten als ultiem slachtoffer.

Persoonlijk heb ik heel veel moeite met de manier waarop de overgrote groep van de varkens in Nederland gehouden wordt. Deze hoogintelligente dieren zitten met grote aantallen permanent opgesloten in een stal van veelal industriële proporties. Ik geloof best dat de moderne stallen hygiënisch zijn en dat de varkens in zekere zin gezond gehouden worden, maar de keerzijde is dat ze nooit daglicht zien en geen natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Plus, die vreselijke stalbranden en verstikkingen. En kom daarbij niet aan met: dat is een gevolg van de strenge regels inzake uitstoot en hygiëne. Het is een gevolg van het systeem op zich, de bio-industrie. Een verziekt systeem.

In GB, waar ik regelmatig kom, zie ik op diverse locaties grote varkensboerderijen met jawel, varkensweiden. Varkens worden in kleine groepen in weiden gehoudrn met per wei een afdak voor beschutting en fourage. Van een afstand dacht ik vanwege de vorm van die schuilstallen een camping te zien - ik moest echt even met mijn ogen knipperen, en daarna genoot ik van de aanblik van de gezellig rondscharrelende en zonnebadende varkens. Nee, in ons land waarschijnlijk moeilijk op grote schaal te realiseren, zeker momenteel nu er veel te veel varkens zijn en er te weinig grond beschikbaar is.

Het enige dat ik zelf kan doen, is geen varkensvlees kopen (we eten hier sowieso weinig vlees, en alleen biologisch), en hopen dat deze verziekte sector uiteindelijk weggesaneerd wordt. Dan blijft er genoeg (nee, meer) ruimte over voor andere agrarische sectoren.


Dat heb je in Nederland ook. Bij mij in de buurt hebben ze "bosvarkentjes". Lekker los buiten op een groot stuk bos met schuilstallen en hun mama heel lang bij ze. Ook leven ze een stuk langer. Ik kom ze wekelijks even knuffelen. :)

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:03

Ben het absoluut eens dat de grote jongens toch wel doorgaan. Vraag is alleen of je de grote jongens nog wel moet willen hebben in dit land.

Ik zou liever inzetten op kleinere meer betrokken bedrijven, sluitende kringlopen ,goede prijzen en agrarisch natuurbeheer. Er zijn voorbeelden genoeg dat het daadwerkelijk kan maar er valt nog veel te veranderen zeker ook bij de consument en niet te vergeten de tussenhandel.
Ligt de lat hoog? Ja Maar liever dat dan straks een Nederland met enkel varkensbedrijven met 30.000 dieren of meer, melkveehouders met duizenden melkkoeien en ontelbaar veel kippen.
Dan is ons landschap natuurlijk ook blijvend en drastisch veranderd.

Dat de productie overgenomen wordt door andere landen waar dierwelzijn minder van belang is is misschien waar. Maar de vraag is of deze bedrijven daar niet sowieso uitbreiden ongeacht wat Nederland doet.
De grote bedrijven zullen hier ook knijpen op de kostprijs en zolang er niet teveel controle is komen ze met dierenwelzijn ook wel weg. Andere optie is de medewerker van de NVWA bedreigen of omkopen! :)*

Nog meer streven naar grondgebondenheid zal de intensieve veehouder waarschijnlijk ook wel voor een deel saneren?

Waarom zouden we 75% moeten exporteren en waarom moet er 3 miljoen ton mest worden geëxporteerd? Waar is de kringloop in dat verhaal?

De mensen die profijt hebben van de stopregeling zijn, denk ik ook, veelal mensen die geen opvolger hebben. Maar als het ene mooie locatie is niet te dicht bij een Natura 2000 gebied is het een kans voor iemand die daar op steenworp afstand van zit en wel graag verder wil?

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:09


senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:25

fransje23 schreef:
Ben het absoluut eens dat de grote jongens toch wel doorgaan. Vraag is alleen of je de grote jongens nog wel moet willen hebben in dit land.

Ik zou liever inzetten op kleinere meer betrokken bedrijven, sluitende kringlopen ,goede prijzen en agrarisch natuurbeheer. Er zijn voorbeelden genoeg dat het daadwerkelijk kan maar er valt nog veel te veranderen zeker ook bij de consument en niet te vergeten de tussenhandel.
Ligt de lat hoog? Ja Maar liever dat dan straks een Nederland met enkel varkensbedrijven met 30.000 dieren of meer, melkveehouders met duizenden melkkoeien en ontelbaar veel kippen.
Dan is ons landschap natuurlijk ook blijvend en drastisch veranderd.

Dat de productie overgenomen wordt door andere landen waar dierwelzijn minder van belang is is misschien waar. Maar de vraag is of deze bedrijven daar niet sowieso uitbreiden ongeacht wat Nederland doet.
De grote bedrijven zullen hier ook knijpen op de kostprijs en zolang er niet teveel controle is komen ze met dierenwelzijn ook wel weg. Andere optie is de medewerker van de NVWA bedreigen of omkopen! :)*

Nog meer streven naar grondgebondenheid zal de intensieve veehouder waarschijnlijk ook wel voor een deel saneren?

Waarom zouden we 75% moeten exporteren en waarom moet er 3 miljoen ton mest worden geëxporteerd? Waar is de kringloop in dat verhaal?

De mensen die profijt hebben van de stopregeling zijn, denk ik ook, veelal mensen die geen opvolger hebben. Maar als het ene mooie locatie is niet te dicht bij een Natura 2000 gebied is het een kans voor iemand die daar op steenworp afstand van zit en wel graag verder wil?


Juist, maar het ingewikkelde van regelgeving is dat regels dan weer gelijk worden getrokken voor grote en kleine bedrijven....
Het zou mooi zijn als hierin verandering kan worden aangebracht die leidt tot duurzame, mens- en diervriendelijke landbouw.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:46

senna21 schreef:
Juist, maar het ingewikkelde van regelgeving is dat regels dan weer gelijk worden getrokken voor grote en kleine bedrijven....
Het zou mooi zijn als hierin verandering kan worden aangebracht die leidt tot duurzame, mens- en diervriendelijke landbouw.


Maar met de EU subsidie kan er wel wat geschoven worden zodat het eerlijker wordt verdeeld.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:04


fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:26

misterA schreef:
Gelukkig zag Henk Bleker ook de nonsens en vooral hoe er met de boeren werd gesjaggerd en omgegaan. De nekslag werd uitgedeeld. Daarom vertrouw ik GL , Pvd D en D66 voor geen meter. . Ik heb het nl. zelf ervaren. Ze hebben een dubbele agenda. Hier hebben ze hun ware gezicht laten zien.,


Helaas luisterde Henk Bleker er niet goed naar de adviezen en drukte de PAS er doorheen met alle gevolgen van dien.
:+

Vraag mij af wie nu daadwerkelijk de nekslag heeft uitgedeeld?

Een partij die niet in de kamer zat een oppositiepartij of de verantwoordelijke staatsecretaris?

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:16

Wat een stelletje egoïsten hier, de export verbieden/stil leggen. Mensen buiten Nederland hoeven niet te eten??

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:20

Nog even de feiten op een rijtje. Het PAS is een bedenksel van Samsom en Geurts. Het kwam Bleker heel goed uit, om de vergunningenimpasse te doorbreken dia was ontstaan door de voorlopige aanmelding van de Natura 2000 gebiedjes. Het bleek later helemaal niet zo voorlopig. Ze kwamen en bleven op het lijstje. Zeer tot frustratie van de boeren die ermee te maken kregen. Zo ongeveer 50% van de landbouwgrond lag op minder dan 5 km. Het vreemde? is echter dat de wet pas werd aangenomen toen het CDA in de oppositie zat. Ingediend door de verantwoordelijke staatssecretaris Sharon Dijksma.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:31

stoffel schreef:
Wat een stelletje egoïsten hier, de export verbieden/stil leggen. Mensen buiten Nederland hoeven niet te eten??

Wat denk je nu zelf , er word net zoveel ingevoerd dus eten genoeg. Gaat echt niet naar arme landen hoor.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:39

stoffel schreef:
Wat een stelletje egoïsten hier, de export verbieden/stil leggen. Mensen buiten Nederland hoeven niet te eten??


Driekwart van het Nederlandse vlees gaat naar het buitenland, we vangen daar meer dan tien miljard voor....

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:04

https://www.ad.nl/binnenland/schouten-p ... ~af9fe273/ -O-

Als dit gaat gebeuren, dan vrees ik nog wel iets meer schade aan de provinciehuizen dan alleen een kapotte voordeur. En ja, dan zal ik er wél volledig achter staan en mijn bijdrage leveren.

Askja schreef:
En wat betreft jouw laatste opmerking. Nee, het gaat mij er niet om 'mijn punt te maken'. Die bal kaats ik graag terug: die zogenaamde zorgen over het dierenwelzijn als genoemde grote jongens hun heil in het buitenland zoeken kan ik niet zo serieus nemen. Waarom is dierenwelzijn dan ineens wel prioriteit nr 1? Beetje opportunistisch, vind ik.

Mijn zorgen over dierenwelzijn zijn allesbehalve "zogenaamd", dankjewel. Wij zijn verdorie geen holbewoners die nul aandacht hebben voor het welzijn van onze dieren. Als een van onze dames trager loopt dan ze anders doet, dan houden we een extra oog in het zeil. Als ze maar een minuscuul teken van kreupelheid laten zien, gaan ze de bekapbox in. We hebben een groot strohok voor dieren die net even een beetje extra aandacht nodig hebben. Als het er om 23:00 op lijkt dat er een wel eens die nacht zou kunnen kalven, komen we 's nachts uit ons bed om te helpen als dat nodig is. We halen 2-3 keer daags de mest en natte plekken uit alle boxen en we harken de boel weer glad zodat ze zacht, schoon en droog kunnen liggen. Als het in de zomer boven de 27 graden is, jagen wij onze dieren niet de wei in. Dat ze dan in het najaar langer naar buiten moeten en alles kapot lopen, dat is dan maar zo. Onze dieren staan nóóit zonder eten of water. Een zieke koe = chagrijnige boer. Wat mij betreft is dit allemaal vanzelfsprekend, we doen het graag en we hoeven er al helemaal geen lintje voor. Maar kom mij niet vertellen dat mijn zorgen voor dierenwelzijn "zogenaamd" zijn.

En nu heb ik het over melkvee, maar er zijn net zo goed varkensboeren hier die het hart op de goede plek hebben zitten. Ja, ook varkensboeren met veel varkens. Dat jij het niet eens bent met het systeem waarin zij hun dieren houden (waar ik absoluut begrip voor heb), wil niet zeggen dat zij er niet iedere dag alles aan doen om binnen de mogelijkheden hun dieren het naar de zin te maken. Kan het beter: JA. Moet het beter: JA. Is er aandacht voor: JAA!

Er is een bepaalde vraag naar vlees/zuivel/eieren. Laten we dan in ons landje proberen aan een behoorlijk deel van die vraag te voldoen, dan hoeven andere landen dat niet te doen ;)

Askja schreef:
Laten we eerst eens zorgen dat in ons eigen land een einde komt aan wantoestanden als stalbranden en gebrekkige controles bij slachterijen waar het respect voor de dieren waar men zijn boterham aan te danken heeft vaak ver te zoeken is (in dit geval ben ik de activisten dankbaar die bij deze slachterijen 'ingebroken' hebben en e.e.a. gefilmd hebben).

Eens. Stalbranden zijn pure horror, net zoals misstanden in slachterijen. Wat mij betreft komt er 24/7 cameratoezicht in alle slachthuizen. Privacy my ass. Van die beelden die jij bedoelt, wordt iedereen toch heel heel naar. Om stalbranden tegen te gaan, zal in de eerste plaats de wet knaagdierenbestrijding eens grondig herzien en aangepast moeten worden. Zóveel elektriciteit en zó weinig mogelijkheden om muizen en ratten buiten de deur te houden.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 18-10-19 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt