steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:58

Citaat:
Wat is de oorzaak
Het temperatuurverschil tussen stad en landelijke omgeving kan oplopen tot 8°C, en het verschil voelt ’s nachts het hoogst. Het verschil wordt veroorzaakt doordat:
- In steden wordt meer zonlicht geabsorbeerd door hoge gebouwen en stenen- of asfaltstraten.
- In een stad is veel meer verhard (stenen) oppervlak dan op het platteland;
- Een vermindering in warmteverlies door de wind vanwege de hoge gebouwen en de smalle stenen straten;
- Er komt warmte vrij doordat er veel meer mensen wonen die warmte produceren;
- In steden staan meestal minder bomen dan in het buitengebied. Bomen absorberen minder zon dan asfalt en hebben altijd schaduw.


Bron: https://wetenschap.infonu.nl/weer/15903 ... ffect.html

Beide, zowel de ‘verstening’ (gebouwen, asfalt) als de uitlaatgassen en het gebrek aan groen én daarbij nog de dichte bebouwing zorgen ervoor dat het zo warm is in de stad.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:01

juval schreef:
askja, overheids en natuurclub beleid heeft ook voor een sterkte vermindering van de weidevogels gezorgd.. als je ziet hoe ons weiland wordt bevolkt door de ganzen, ooievaars, reigers, ratten, muizen, vossen, marters en roofvogels.... tja, zie dan als weidevogeltje maar eens een nestje groot te brengen.

nogmaals, we zijn al een heel eind op weg naar de kringlooplandbouw.

Maar nog niet ver genoeg. Het zou fijn zijn als gewoon erkend zou worden dat ook de boeren daarin nog een flinke stap moeten doen. Dat ze daarbij steun verdienen lijkt me vanzelfsprekend.

Wat jij zegt over 'natuurclub beleid' trek ik sterk in twijfel. Nee, feitelijk is het gewoon onzin, sorry. Toelichting:
Ganzen eten raaigras en komen dus op monocultuur af. Daardoor neemt hun aantal momenteel zo snel toe en dat gaat ten koste van de weidevogels. Ganzen zijn veel groter en brutaler dan kleinere weidevogels en verjagen deze, als ze met velen zijn, in de gebieden waar ze zich ophouden.
Reigers en ooievaars zijn cultuurvolgers, die redden zich ook in de stad. Dat hun aantal uitbreidt heeft vooral te maken met hun aanpassingsvermogen.
Ratten, muizen, vossen, steenmarters: idem.
Roofvogels komen op de muizen af. Gelukkig worden ze niet meer vergiftigd zoals in het verleden (door boeren), waardoor ze weer in aantal toe kunnen nemen.
Weidevogels zoals grutto's, wulpen, snippen, kivieten etc. hebben behoefte aan hooggroeiend, gevarieerd grasland waar ze veilig en ongestoord kunnen nestelen en waar de insecten die ze eten volop voorkomen (dit geldt ook voor hazen en reeën. Dat zie ik ook op ons weiland. Wij laten het gras zo ver mogelijk doorgroeien voordat de paarden het eten. Daar maken de hazen en soms ook reeën dankbaar gebruik van).

Natuurbeleid is erop gericht om dit soort gebieden zo veel mogelijk in stand te houden, of terug te winnen. Gebieden zonder monocultuur en met biodiversiteit, waarbij een paar soorten niet overheersen.
Laatst bijgewerkt door Askja op 17-10-19 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13236
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:09


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:22

Sorry hoor Juval, maar de woordkeuze en toonzetting van dit stukje tekst druipen zodanig van de rancune en vooroordelen dat ik het daarom al niet serieus kan nemen.
Bovendien staat het vol met onzin. Voorbeeld: koekoeksbloemen doen het goed op stikstofrijke grond, die zie je dus inderdaad overal. Maar vele wilde bloem- en grassoorten doen het juist heel slecht op stikstofrijke grond, en dat wordt fijntjes weggelaten.
Ik kan meer dingen aanwijzen maar ik heb geen zin om mijn tijd verder te besteden aan tendentieuze onzin.

juval

Berichten: 13236
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:33

askja, jij snapt het! :)

tendentieuze onzin, propaganda etc..

ieder heeft zijn eigen waarheid. kennelijk.

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:36

Askja schreef:
Ook wel een interessante invalshoek, deze column:

https://www.volkskrant.nl/cs-b92aaf28

Geeft een goed beeld van de populistische tactieken die door de agrarische actievoerders worden gehanteerd. Dierenactivisten die een boerenbedrijf binnendringen zijn inbrekers die in de bak horen, en het verdienden dat hun auto's in de sloot werden gegooid; boerenactivisten die een provinciehuis binnendringen en met trekkers schade, gevaar en overlast veroorzaken, zijn misschien te ver gegaan, maar verdienen toch vooral begrip.
Dat de actievoerders zelf er deze perceptie op nahouden is ergens nog wel te begrijpen, maar van een CDA- Kamerlid verwacht je toch meer nuance en gezond verstand.
Maarja, het populisme viert hoogtij. Totaal niet constructief.

Hopelijk verlopen de protesten vandaag rustig en zonder incidenten. En toont de politiek en de overheid ruggengraat door niet zoals diverse provincies te zwichten voor het leger John Deeres, maar met alle partijen om tafel te gaan en te kijken hoe de huidige impasse opgelost kan worden door gezamenlijk aan een in alle opzichten duurzame oplossing te werken.


Dat geldt toch precies hetzelfde voor je eigen stukje? Ook die heeft een bepalende toonzetting en daar staan net zo veel vooroordelen in over de sector dat deze niet serieus is te nemen. En nee, ook bij dit stukje ga ik de moeite niet nemen om die onzin te weerleggen. Maar waar het mij wél om gaat, is de houding ‘als het maar in mijn straatje past maakt het niet of wat er in staat wel of niet waar is, maar als zo’n stukje tegen mijn mening in gaat is het allemaal vooroordelen en rancune’. Zie ik vaker gebeuren, jammer is dat.

Kinke

Berichten: 20562
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:01


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:16

Juval als jij het zo ziet, so be it. Ik heb geprobeerd met onderbouwde argumenten aan te geven waarom ik jouw visie aangaande natuurbeleid niet deel, en als dat bij jou niet overkomt, dan houdt het op.

Gelukkig kent een topic als dit genoeg stille meelezers, en ik hoop dat ik een deel van hen wel een beetje heb kunnen overtuigen.
Het gaat mij daarbij niet om mijn gelijk halen, of tegen de boeren aan trappen, in tegendeel. Ik begrijp de woede en onzekerheid over de stikstofmaatregelen. De overheid móet de boeren meer duidelijkheid verschaffen en in het transitieproces steunen, in plaats van ze alleen maar de duimschroeven aan te draaien.

Maar dat betekent nadrukkelijk niet dat we moeten doen alsof er helemaal geen milieuprobleem is. Want dat is er wel. En daar moet wat aan gedaan worden. Het gaat om de manier waarop, niet om de noodzaak van die maatregelen.

fransje23

Berichten: 15413
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:36

juval schreef:
askja, jij snapt het! :)

tendentieuze onzin, propaganda etc..

ieder heeft zijn eigen waarheid. kennelijk.


Ieder heeft wel een eigen kijk op basis van wat iemand belangrijk vindt. Objectief zijn is lastig voor iedereen.

tienus63

Berichten: 12130
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:55


Janneke2

Berichten: 22832
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:14

Roept boer 1: "Laten ze Schiphol beperkingen opleggen".
...lijkt me een uitstekend plan.
Vindt boer 2 dat een politicus die dit bepleit 'maar helemaal niets is'.

Mij dunkt dat niet alleen de overheid een zigzag beleid voert, maar dat de boeren eigenlijk ook niet op 1 lijn zitten.

Dit topic heet: "steun onze boeren", persoonlijk wil ik boer 1 graag steunen en boer 2 niet.

En ten overvloede: de boeren zijn verraden door het CDA, met name de onzinnige stikstofnota uit 2012 van minister Bleeker, cda - waarvan al van meet af aan duidelijk was dat het niet kon/klopte.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:07

Hoorde nu net dat Malieveld helemaal kapot is gereden door de boeren en dat er inzit dat de burgers mogen opdraaien voor deze kosten.

Ik zeg meer of minder boeren?

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18681
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:10

Bij het volgende protest dan maar een zakkie met graszaad en een ploeg mee. Dan hebben ze volgend voorjaar weer een mooi egaal stukkie gras. Probleem opgelost :+


Die trekkers zullen wel wat bandensporen in het natte gras hebben achtergelaten ja

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:13

Blussem schreef:
Hoorde nu net dat Malieveld helemaal kapot is gereden door de boeren en dat er inzit dat de burgers mogen opdraaien voor deze kosten.

Ik zeg meer of minder boeren?


Schei toch uit. Er wordt in gesprek gegaan met de verantwoordelijken, dus er is een grotere kans dat dit op kosten van de boeren komt. Ook zijn er vandaag verschillende boeren al aan het opruimen op het Malieveld.

Kinke

Berichten: 20562
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:13

vorige keer is het ook ingezaaid, dus dat is vast zo gefixt

fransje23

Berichten: 15413
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:18

In boeren zit net zoveel verschil als in alle mensen.
Van een biologisch dynamische boer tot een hypermoderne boer met vele bunders. Deze zullen ook anders in de situatie staan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:20


dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:29

Blussem schreef:
Hoorde nu net dat Malieveld helemaal kapot is gereden door de boeren en dat er inzit dat de burgers mogen opdraaien voor deze kosten.

Ik zeg meer of minder boeren?

Dat Malieveld kan wel wat hebben.

De vorige keer hebben ze de boel ook netjes achter gelaten en dat zal nu vast ook weer gebeuren.

juval

Berichten: 13236
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:29

Blussem schreef:
Hoorde nu net dat Malieveld helemaal kapot is gereden door de boeren en dat er inzit dat de burgers mogen opdraaien voor deze kosten.

Ik zeg meer of minder boeren?

geen paniek... de boeren regelen dit, komt echt wel weer goed.. Ze gaan de deuren van het provinciehuis in Groningen ook (laten) herstellen.

purny

Berichten: 27544
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:45

En hoe zit het met Circ du Soleil die een show moest cancelen?

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:26

Blussem schreef:
Hoorde nu net dat Malieveld helemaal kapot is gereden door de boeren en dat er inzit dat de burgers mogen opdraaien voor deze kosten.

Ik zeg meer of minder boeren?


Kosten?
Beetje graszaad, beetje regen, beetje zon en tadaaaa, nieuw mooi grasveldje.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:30

Maanon_ schreef:
Nikass schreef:
Is goed. Maar voor mijn begrip: iets op de man spelen is iets over de persoonlijkheid/uiterlijk zeggen. Dat is iets anders dan iets over iemands gedrag of mening zeggen. Dat is namelijk gewoon inhoud.

In dit specifieke geval stel ik slechts een vraag.


Dat mag jouw begrip zijn. Maar ik hoop dat je zelf ook begrijpt dat dit op internet niet over komt als onschuldig ‘slechts een vraag’, maar een vraag ter bevestiging dat iemand in de slachtofferrol zit. En dat ben ik beu. Met een vinger wijzen ‘ach, zit die boer nu ook in een slachtofferrol?’ terwijl je ook een dialoog aan kunt gaan met argumenten. Maar dat gebeurd weinig zo en dan voegt zo’n ‘vraag’ niks toe aan de inhoud van dit topic. Want aan wie stel je die vraag, waar baseer je de slachtofferrol op en waarom?


Dat staat toch heel duidelijk in het bericht waar ik naar verwijs ;)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:35

Winged schreef:
Nikass schreef:
Vind ik echt zooooon dooddoener: "als wij het niet doen doet een ander het wel", hoeven we lekker niks te veranderen, kop in het zand steken en beweren dat we zoveel van onze dieren houden, die we elke dag laten lijden onder het mom "ergens anders hebben ze het nog slechter" :roll:

Er zijn weinig sectoren die zoveel innoveren als de agrarische sector. Waar al zoveel jaren keihard wordt gewerkt aan betere leefomstandigheden van dieren. In Nederland lopen we met het dierwelzijn voorop. Ja, er zijn nog heel veel wensen en ook daar zijn dagelijks mensen mee bezig om die te realiseren.

Boeren zijn afhankelijk van de natuur, van seizoenen. Willen graag 100% zeker weten dat iets werkt omdat het investeren in een systeem ontzettend duur is. Nu kun je wel zeggen 'ja, maar ze zijn allemaal miljonair'. Dat is niet zo. Het geld zit in grond, stallen, innovaties. Ja, er is een klein aantal die er erg goed van rond kan komen, maar het overgrote deel is net zoals jij en ik Jan Modaal.

Er zijn prachtige stallen in Nederland waar een dier vrij in en uit kan lopen. Waar het het beste voer krijgt en bovenal: dier kan zijn.

Maar hey... 'Die boeren houden niet van hun dieren want die dieren lijden'. Een boer heeft helemaal niks aan een dier dat lijdt, want een dier dat lijdt levert helemaal 0,0 niks op. Sterker nog. Een dier dat lijdt kóst alleen maar geld.


Ach... Ik zal het wel helemaal verkeerd hebben. Enne, hoe groen was de gemeente Amsterdam ook alweer ten opzichte van alle andere gemeentes?


Ik heb geen idee. Ik vind Amsterdam één van de groenste steden, samen met Arnhem.

Misschien begrijpen wij elkaar niet helemaal. Voor mij is het onbegrijpelijk dat de varkensboeren in mijn omgeving ook maar één nacht rustig kunnen slapen. Maar zij vinden dat hun dieren het goed hebben. Tja dan hebben wij daar dus andere ideeën over.

Edit: iedereen is afhankelijk van de natuur, en daarom zijn er ook drastische maatregelen nodig om die natuur weer gezond te krijgen.
Ik hoorde op tv toch boeren simpelweg ontkennen dat er een probleem is met betrekking tot diezelfde natuur.
Ik weet hoe hier om mij heen geboerd wordt en hoe er over gedacht en gepraat wordt. En dat zijn echt niet allemaal mensen die een soort van gedwongen een bedrijf runnen terwijl ze daar helemaal niet achter staan.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:40

Askja schreef:
senna21 schreef:
Ik heb zeker sympathie voor boeren. Ik kom zelf ook uit een agrarische familie.
Maar ik zie ook dat ons economisch systeem, ook voor boeren, uit zijn voegen groeit en de menselijke (en dierlijke) maat al lang en breed voorbij is.

Ik snap deze protesten heel goed. Een boer is tegenwoordig een grote ondernemer. En ik vraag mij af of dit voor iedereen wel een vrijwillige keuze is geweest.

Maar: Een deel van de boeren is ook een kei in 'slachtoffer-gedrag'.
Zij voelen zich altijd het slachtoffer. Altijd de schuld van Den Haag, Europa, de banken. Zij doen niets... ze willen met rust gelaten worden, maar willen wel het Europees geld.
Niet alleen nu... dat is al jaren zo.
Toen het melkquotum ophield, een flink aantal boeren als een malle ging schaalvergroten - terwijl je op je klompen kon aanvoelen dat dit niet de manier is om duurzame landbouw (ook voor hun eigen toekomst) te realiseren.
Toen kwam de mestwet... om alles weer een beetje te reguleren... maar het (de uitstoot) is de samenleving inmiddels -letterlijk- boven het hoofd gestegen.
De weilanden van nu zijn niet te vergelijken met de graslanden van 30 jaar geleden, pure monocultuur waarin steeds minder ruimte is voor natuur.

En als er geen regels waren m.b.t. bestrijdingsmiddelen, mest en landgebruik zou een flink deel van de boeren de natuur 'aan de r...t roesten', evenals dierenwelzijn. En of ze nu vlees, melk etc. produceren voor Nederland of Timboektoe... Ik denk niet dat een flink deel daar niet wakker van ligt. Het gaat om winst... Ook hier geldt, de goeden moeten lijden onder de kwaden.

De boeren lijken nu een eenheid, maar als het er om aankomt gaat een flink aantal voor 'ieder voor zich, en God voor ons allen".
Ik hoop oprecht dat deze actie tot iets moois gaat leiden, maar er is nog een lange weg te gaan.

Deze post nog maar eens gequoted, vind het een rake observatie.


Ik ook

purny

Berichten: 27544
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:41

verootjoo schreef:
Blussem schreef:
Hoorde nu net dat Malieveld helemaal kapot is gereden door de boeren en dat er inzit dat de burgers mogen opdraaien voor deze kosten.

Ik zeg meer of minder boeren?


Kosten?
Beetje graszaad, beetje regen, beetje zon en tadaaaa, nieuw mooi grasveldje.


Er zijn ook evenementen op het Malieveld. Dus een beetje graszaad zal hem niet worden