steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17964
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:42

tienus63 schreef:
@mysa, dat is de buitenkant.

Vraag een boer van wie het land en de gebouwen zijn, antwoord de bank.


De varkensboer waar ik het eerder over had, rijdt in een dikke Mercedes, vrouw in een Range Rover. Kochten 2 jaar geleden een dressuurponu van 25.000 euro en vorig jaar een dito springpony. En al zou het van de bank zijn, ze leven er goed van.
Ik vind dat ook prima, maar t bevestigt wel, dat niet alle boeren van een bestaansminimum leven.

En ik weet dat, omdat ik hem en zijn vrouw goed ken en er tijden zijn geweest, dat wij elkaar meerdere keren per week zagen. :D

Het is geen kritiek, ik gun het hem van harte, maar het toont wel aan, dat niet alle boeren arm zijn ;)

De essentie is nog steeds de uitspraak van de rechter.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:45

Wat mij betreft mogen boeren ook best flink beloond worden voor wat ze doen... Zich staande houden in een doolhof van regeltjes, een administratie daarop bijhouden die naast gezond boerenverstand ook nog een graad in wiskunde vergt en dat naast de reguliere zorg voor hun product. Of dit nu melk, vlees of landbouw betreft...

Want ik weet dat dit lang niet de norm is, wat jij schetst Electra...

Electra63

Berichten: 17964
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:52

Janine1990 schreef:
Wat mij betreft mogen boeren ook best flink beloond worden voor wat ze doen... Zich staande houden in een doolhof van regeltjes, een administratie daarop bijhouden die naast gezond boerenverstand ook nog een graad in wiskunde vergt en dat naast de reguliere zorg voor hun product. Of dit nu melk, vlees of landbouw betreft...

Want ik weet dat dit lang niet de norm is, wat jij schetst Electra...


Natuurlijk is dat niet de norm.

Maar verder geldt het bovenste bericht voor meerdere branches, bijv. De Binnenvaart.
En gewijzigde regels gelden zeker in de zorg, waar tegenwoordig ook veel zzp-ers werkzaam zijn.
Vandaag ook in het nieuws dat er bouwbedrijven in financiële problemen zijn, door deze situatie.

Ik ga wat anders doen succes met de discussie :D

mysa

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:00

Geldt inderdaad voor vrijwel alle eenmanszaken en familiebedrijven, en voor productiebedrijven, zoals ook boerderijen, al helemaal. Sowieso is het bedrijf bijna altijd 'van de bank', dat is in onze branche niet anders. De vraag is echter of je desondanks ruim kunt leven en daar lijkt het bij boeren met grote bedrijven wel vaak op.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:17

mysa schreef:
Relatief kleine boeren zijn er niet veel meer, hier in de omgeving zijn ze allemaal weggesaneerd. Ten faveure van de grote jongens, die er inderdaad vaak warmpjes bij zitten en zich niet kapot hoeven werken.


Weggesaneerd of vrijwillig gestopt vanwege gebrek aan bedrijfsopvolgers? Veel jonge mensen willen het bedrijf niet meer overnemen. Niet alleen vanwege de regels maar ook gewoon omdat het ze niet aanspreekt. Ken meerdere boeren die geen opvolger hebben.

De keuze is vaak schaalvergroting of een neventak of overschakelen naar streekproducten, biologisch of biologisch dynamisch.

Er zijn genoeg boeren die echt een goede boterham verdienen. Vaak een kwestie van ondernemerschap en soms ook wat mazzel.

Veel bedrijven maar ook woningen zijn van de bank, dat is niet zo zeer specifieke agrarisch.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:18

Hoho!

Lang niet alle bedrijven zijn van de bank! Gelukkig niet zeg!


mysa schreef:
Geldt inderdaad voor vrijwel alle eenmanszaken en familiebedrijven, en voor productiebedrijven, zoals ook boerderijen, al helemaal. Sowieso is het bedrijf bijna altijd 'van de bank', dat is in onze branche niet anders. De vraag is echter of je desondanks ruim kunt leven en daar lijkt het bij boeren met grote bedrijven wel vaak op.

mysa

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:20

fransje23 schreef:
mysa schreef:
Relatief kleine boeren zijn er niet veel meer, hier in de omgeving zijn ze allemaal weggesaneerd. Ten faveure van de grote jongens, die er inderdaad vaak warmpjes bij zitten en zich niet kapot hoeven werken.


Weggesaneerd of vrijwillig gestopt vanwege gebrek aan bedrijfsopvolgers? Veel jonge mensen willen het bedrijf niet meer overnemen. Niet alleen vanwege de regels maar ook gewoon omdat het ze niet aanspreekt. Ken meerdere boeren die geen opvolger hebben.

De keuze is vaak schaalvergroting of een neventak of overschakelen naar streekproducten, biologisch of biologisch dynamisch.

Er zijn genoeg boeren die echt een goede boterham verdienen. Vaak een kwestie van ondernemerschap en soms ook wat mazzel.

Veel bedrijven maar ook woningen zijn van de bank, dat is niet zo zeer specifieke agrarisch.


Voornamelijk de pacht opgezegd omdat het landgoed meer zag in 1 grote melkveehouderij dan in zes kleinere pachtboeren.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:32

Tiepfoudt schreef:
Dat is er aan de hand. En ja, dat noem ik beroven (de plannen van de provincies). Ik weet niet hoe je het anders wil noemen? Stal voor 100 koeien gebouwd, vergunning in orde. Oh nee het blijft bij 60 koeien. Jammer dan. Heb je enig idee wat de gevolgen zijn? Zo nee, ga even langs bij een melkveehouder die door het fosfaatstelsel in de problemen is gekomen. Dat zijn geen kleinigheden waar je over een jaar lachend aan terug kunt denken. Daar gaan mensen aan onderdoor.


Wat betreft fosfaatrechten hebben de banken en bedrijfsadviseur ook een rol waar je wat vraagtekens bij kan zetten.
Na her afschaffen van het melkquotum ging iedere boer vol op melken. Het fosfaatrechtenstelsel zat toen nog deels in de pen. Peildatum qua vee was nog niet vrij gegeven maar dat het stelsel er zou komen was al wel duidelijk. Door de banken en adviseurs uitgegaan van een knelgevallenregeling voor bedrijven die al vergunningen en plannen hadden voor uitbreiding. Daar werd dus ook op geanticipeerd met begrotingen. De knelgevallenregeling werd echter maar heel beperkt.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:36

mysa schreef:
Voornamelijk de pacht opgezegd omdat het landgoed meer zag in 1 grote melkveehouderij dan in zes kleinere pachtboeren.


Zal reguliere pacht zijn geweest en dat is niet eenvoud op te zeggen.
Als pachter het niet eens is moet dat via de rechter.

Maanon_
Berichten: 1144
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:38

mysa schreef:
Geldt inderdaad voor vrijwel alle eenmanszaken en familiebedrijven, en voor productiebedrijven, zoals ook boerderijen, al helemaal. Sowieso is het bedrijf bijna altijd 'van de bank', dat is in onze branche niet anders. De vraag is echter of je desondanks ruim kunt leven en daar lijkt het bij boeren met grote bedrijven wel vaak op.


Daar lijkt het misschien op, maar toch kun je niet zien wat er écht op de bank staat of hoe financieel gezond het bedrijf is. Misschien moet er iedere maand dik geld bij, dat zie je niet. Misschien zijn ze ergens anders uitgekocht, banen naast het bedrijf, een goede erfenis, of toch mazzel. Je weet het niet, daar kun je niks over zeggen.

mysa

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:47

fransje23 schreef:
mysa schreef:
Voornamelijk de pacht opgezegd omdat het landgoed meer zag in 1 grote melkveehouderij dan in zes kleinere pachtboeren.


Zal reguliere pacht zijn geweest en dat is niet eenvoud op te zeggen.
Als pachter het niet eens is moet dat via de rechter.


Dan zijn ze blijkbaar niet mondig genoeg geweest om het via de rechter te spelen want ze zijn allemaal weg of gestopt met bedrijf maar mogen er nog wonen. :(

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 23:03

Wat een asociale vertoning zeg, van die boeren in Groningen -O-

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 23:07

fransje23 schreef:
Wat betreft fosfaatrechten hebben de banken en bedrijfsadviseur ook een rol waar je wat vraagtekens bij kan zetten.
Na her afschaffen van het melkquotum ging iedere boer vol op melken. Het fosfaatrechtenstelsel zat toen nog deels in de pen. Peildatum qua vee was nog niet vrij gegeven maar dat het stelsel er zou komen was al wel duidelijk. Door de banken en adviseurs uitgegaan van een knelgevallenregeling voor bedrijven die al vergunningen en plannen hadden voor uitbreiding. Daar werd dus ook op geanticipeerd met begrotingen. De knelgevallenregeling werd echter maar heel beperkt.


Deels mee eens. Ik doelde dan ook meer op de gevolgen van deels leegstaande stallen waarvoor al wel een hypotheek is aangegaan, veel mensen hebben daar geen idee van of doen alsof hun neus bloedt als het daarover gaat. Want wat doet de boer die netjes fosfaatrechten koopt, een duurzamere stal bouwt, nu dan verkeerd? Imo helemaal niets.

Of vind jij het wel eerlijk wat provincies zich nu bedacht hadden/hebben?

Kanttekening op het "ze konden het aan zien komen": ze gingen niet zomaar voor de lol "volop melken" zodra het melkquotum eraf was. Veel boeren die in een dergelijke situatie zitten door het fosfaatrechtenstelsel hebben een nieuwe stal staan met bijvoorbeeld emissiearme vloeren, met meer ruimte per dier, noem maar op. Allemaal verbeteringen zowel op het vlak van klimaat en milieu, als dierenwelzijn. Verbeteringen waarop door de maatschappij zo aangedrongen werd en wordt. Die verbeteringen konden bekostigd worden dóór schaalvergroting. Het mes snijdt aan 2 kanten.

Froukje
Forever young

Berichten: 10861
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 23:11

Toch fijn dat als er 600 boeren zijn waarvan er 20 zich misdragen die andere 580 ook gelijk gezien worden als asociaal en noem het maar op.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 23:57

Tiepfoudt schreef:
Kanttekening op het "ze konden het aan zien komen": ze gingen niet zomaar voor de lol "volop melken" zodra het melkquotum eraf was. Veel boeren die in een dergelijke situatie zitten door het fosfaatrechtenstelsel hebben een nieuwe stal staan met bijvoorbeeld emissiearme vloeren, met meer ruimte per dier, noem maar op. Allemaal verbeteringen zowel op het vlak van klimaat en milieu, als dierenwelzijn. Verbeteringen waarop door de maatschappij zo aangedrongen werd en wordt. Die verbeteringen konden bekostigd worden dóór schaalvergroting. Het mes snijdt aan 2 kanten.


Na de goede prijzen van 2014 rekende iedereen zich rijk maar helaas was 2015 qua melkprijs bedroevend.
Schaalvergroting kan een optie zijn maar is zeker niet de enige weg naar een goed inkomen.
De verbeteringen maken melk ook beter verkoopbaar in een wereld waarin dierwelzijn steeds belangrijker wordt.
Nieuwbouw zonder emissiearme vloer en meer ruimte was natuurlijk sowieso ook geen optie.

capopjekop

Berichten: 30709
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 05:29

Froukje schreef:
Toch fijn dat als er 600 boeren zijn waarvan er 20 zich misdragen die andere 580 ook gelijk gezien worden als asociaal en noem het maar op.


Tjah zo werkt het helaas. Precies hetzelfde gebeurt er met de voetbalsupporter. Kijk dan maar eens naar de reacties als een klein groepje zich misdraagt. Sport opdoeken, altijd maar geweld, sluit ze op en gooi de sleutel weg. Dat soort teksten krijg je dan. Mensen kijken er dan echt niet naar dat er wekelijks tienduizenden mensen zich vermaken en dat er op een gemiddeld festival meer incidenten zijn dan in de stadions.

Ik zag zojuist dat filmpje uit groningen. Dat ging maar net goed zeg. Gelukkig kreeg die voorbijganger het hek niet tegen het hoofd. Dit soort acties worden breed uitgemeten op social media. Boeren moeten zich daar wel bewust van zijn want zo verspeel je snel goodwill

tienus63

Berichten: 12272
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:17

Van alle aanwezigen in Groningen had zeker deze man beter moeten weten en zich niet moeten laten leiden door emoties.
En überhaupt niet bedenken met de trekker over een hek te rijden.
Dit soort acties leidt tot tweespalt en aversie.
Heel erg jammer dat dit gebeurd is.

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/153022/ ... n-gebeuren

Ik hoop dat actie van morgen net zo goed verloopt als actie van 1 oktober en dat de mensen die vandaag nog in Groningen staan, de kop erbij houden.

CharleyT
Berichten: 4014
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:33

Electra63 schreef:
tienus63 schreef:
@mysa, dat is de buitenkant.

Vraag een boer van wie het land en de gebouwen zijn, antwoord de bank.


De varkensboer waar ik het eerder over had, rijdt in een dikke Mercedes, vrouw in een Range Rover. Kochten 2 jaar geleden een dressuurponu van 25.000 euro en vorig jaar een dito springpony. En al zou het van de bank zijn, ze leven er goed van.
Ik vind dat ook prima, maar t bevestigt wel, dat niet alle boeren van een bestaansminimum leven.

En ik weet dat, omdat ik hem en zijn vrouw goed ken en er tijden zijn geweest, dat wij elkaar meerdere keren per week zagen. :D

Het is geen kritiek, ik gun het hem van harte, maar het toont wel aan, dat niet alle boeren arm zijn ;)

De essentie is nog steeds de uitspraak van de rechter.


Het is geen kritiek zeg je, ok , het klinkt wel afgunstig. En daarbij, jij komt aanzetten met 1 boerenechtpaar die (volgens jou) het goed hebben. kun je dan zeggen'' niet alle boeren zijn arm?'' Ja dat kan: alle boeren min die van jou zijn arm.:):):).

Een sterk argument is het echter niet, plus dat je niet echt in de boeken heb kunnen kijken bij dit ''rijke'' boerenpaar.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:55

Uit mijn oude omgeving weet ik dat diverse boeren goed bij kas zitten, maar ook slim hun bedrijf runnen. Daarbij ken ik niet alleen de buitenkant van het bedrijf, ook de binnenkant. Maar dat is ook een kwestie van goed investeren. Een boer waar ik gewerkt heb en op hun kinderen gepast heb, deden het goed in het bedrijf maar leefden daar niet per se naar. Ze hadden het goed als een gemiddelde Nederlander. Ik ken ook de keerzijde, ik zag ook diverse boeren bedrijven die hebben moeten sluiten omdat ze niet konden meekomen met de grotere bedrijven. Kleine boerderijen en hun land stonden al gauw te koop. Ja er zijn boeren die het goed hebben, maar ook zeker die moeten sluiten.

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:03

Je kunt dat gewoon niet weten, vaak ziet het er heel anders uit dan wat je denkt.
Heb ook nog een voorbeeld, huis is een jaar of 10 oud, heel modern en groot. Vernieuwde stal met 2 robots, prachtige paddock naast de stal als ziekenboeg, groot erf, mooie tuin, betalingsregelingen met leveranciers maar geen cent te makken en ieder kwartaal cijfers aanleveren aan de bank.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:22

Vandaar dat ik ook zeg dat ik niet alleen de buitenkant mee kreeg, maar ook de andere zaken. De buitenkant zegt inderdaad niet veel, maar het is zeker niet het geval dat bijna geen enkele boer het goed heeft.

Electra63

Berichten: 17964
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:24

CharleyT schreef:
Het is geen kritiek zeg je, ok , het klinkt wel afgunstig. En daarbij, jij komt aanzetten met 1 boerenechtpaar die (volgens jou) het goed hebben. kun je dan zeggen'' niet alle boeren zijn arm?'' Ja dat kan: alle boeren min die van jou zijn arm.:):):).

Een sterk argument is het echter niet, plus dat je niet echt in de boeken heb kunnen kijken bij dit ''rijke'' boerenpaar.


Geen afgunst hoor, ik heb financieel niets te klagen :D En ik gun iedereen een goed belegde boterham.
Maar niet iedere boer is arm.
Net als iedere oudere niet arm en ziek is, sommigen hebben een prima pensioen.

Maar de tendens hier in dit topic is toch vooral de arme boer, de media, de roversoverheid en die vreselijke klimaatactivisten.
Aan de uitspraak van de rechter wordt voorbij gegaan.

Maar al ben ik geen boer, ik ben al een paar uur op en ben al op het werk :D, dus een fijne discussie. ;)

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:41

In Groningen speelt zoveel meer. Vele boeren hebben tonnen schade aan hun mestkelders door de aardbevingen. Kelders die volgens de norm zijn gebouwd, nu zo lek als een mandje. Wat doet de politiek? Schuiven het af op onderhoud. Ik weet boeren met kelders van hooguit 10 jaar oud die kapot zijn. De politiek? 'Ja, je lost t zelf maar op.'

Maanon_
Berichten: 1144
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:48

Electra63 schreef:
CharleyT schreef:
Het is geen kritiek zeg je, ok , het klinkt wel afgunstig. En daarbij, jij komt aanzetten met 1 boerenechtpaar die (volgens jou) het goed hebben. kun je dan zeggen'' niet alle boeren zijn arm?'' Ja dat kan: alle boeren min die van jou zijn arm.:):):).

Een sterk argument is het echter niet, plus dat je niet echt in de boeken heb kunnen kijken bij dit ''rijke'' boerenpaar.


Geen afgunst hoor, ik heb financieel niets te klagen :D En ik gun iedereen een goed belegde boterham.
Maar niet iedere boer is arm.
Net als iedere oudere niet arm en ziek is, sommigen hebben een prima pensioen.

Maar de tendens hier in dit topic is toch vooral de arme boer, de media, de roversoverheid en die vreselijke klimaatactivisten.
Aan de uitspraak van de rechter wordt voorbij gegaan.

Maar al ben ik geen boer, ik ben al een paar uur op en ben al op het werk :D, dus een fijne discussie. ;)


Dat is een stukje beleving denk ik. Er worden in het topic best uitspraken gedaan (net als in het echte leven ;) ) door mensen die überhaupt niet in de agrarische sector werken, waarbij de uitspraak ook niet helemaal (of vaker: helemaal niet) klopt. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat mensen proberen uit te leggen waar het daadwerkelijk om gaat of hoe de vork in de steel zit. Heeft niks met ‘arme boeren’ te maken. Er wordt nergens gezegd dat je er medelijden mee moet hebben.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:49

Kinke schreef:
Je kunt dat gewoon niet weten, vaak ziet het er heel anders uit dan wat je denkt.
Heb ook nog een voorbeeld, huis is een jaar of 10 oud, heel modern en groot. Vernieuwde stal met 2 robots, prachtige paddock naast de stal als ziekenboeg, groot erf, mooie tuin, betalingsregelingen met leveranciers maar geen cent te makken en ieder kwartaal cijfers aanleveren aan de bank.


Plaatje zegt ook al wat over de financiering.
Soms weten mensen het overigens gewoon wel van een heel aantal bedrijven :j

Niet iedere boer is arm, niet iedere bejaarde is arm etc. De verschillen zijn er en de verschillen zijn ook groot.