steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:26

Maanon_ schreef:
Degene die zich hebben misdragen horen een passende straf te krijgen, dat kan gewoon niet. Of je dan boer, klimaatactivist of wie dan ook bent maakt geen zak uit. Het overgrote deel van de boeren weten zich prima te gedragen, maar scheer ze nu niet allemaal over één kam.


_/-\o_

Ik krijg hier weer een beetje het gevoel dat ik vroeger op school had. Kwam uit een dorpje en ging naar een kakschool in Groningen. Dat ik in een normaal huis woonde en mijn ouders gewoon een baan away from home hadden... Dat deed er niet toe... Ik was hoe dan ook een boer. En dat was ewww gatver bah bah bah.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:28

@Purny: Weet je wat ik walgelijk vind? Dat je het een beloning noemt wanneer boeren niet beroofd zouden worden. Weet je wel waar het om draait op dit moment? Het gaat om latente ruimte die afgepakt gaat worden. Gaat-ie weer: je hebt net een stal gebouwd voor 150 koeien en daarvoor ook een vergunning gekregen. Maar in die stal staan nu nog maar 100 koeien. En nu mag de provincie zomaar zeggen: "ach jee wat een pech, een naturagebiedje naast de deur. Helaas, die 100 koeien zul je het mee moeten doen. Succes bij de bank hé! De groeten."

En wie is "ze"? De Groningse boeren die géén geweld hebben gepleegd? Die zijn er ook nog, maar dat maakt niet uit want er waren een aantal asociale en oerdomme raddraaiers. Daarom is het geoorloofd om de boeren die zich wel weten te gedragen te naaien.

Dat is walgelijk.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:41

Tiepfoudt schreef:
@Purny: Weet je wat ik walgelijk vind? Dat je het een beloning noemt wanneer boeren niet beroofd zouden worden. Weet je wel waar het om draait op dit moment? Het gaat om latente ruimte die afgepakt gaat worden. Gaat-ie weer: je hebt net een stal gebouwd voor 150 koeien en daarvoor ook een vergunning gekregen. Maar in die stal staan nu nog maar 100 koeien. En nu mag de provincie zomaar zeggen: "ach jee wat een pech, een naturagebiedje naast de deur. Helaas, die 100 koeien zul je het mee moeten doen. Succes bij de bank hé! De groeten."

En wie is "ze"? De Groningse boeren die géén geweld hebben gepleegd? Die zijn er ook nog, maar dat maakt niet uit want er waren een aantal asociale en oerdomme raddraaiers. Daarom is het geoorloofd om de boeren die zich wel weten te gedragen te naaien.

Dat is walgelijk.



Het zou in de discussie schelen, als niet woorden als naaien worden gebruikt. Ik denk nl, dat niemand dit wil. Zie maar eens een oplossing te vinden. Maar er ligt een uitspraak van de rechter. Het is vanzelfsprekend, dat de overheid dit (probeert) uit te voeren. Immers als de overheid geen uitvoer geeft aan de rechtspraak, dan kan je dit ook niet verwachten van burgers.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:43

Citaat:
De protestacties van boeren richten zich niet meer alleen op het kabinet en de Tweede Kamer, maar ook op de provincies. Die spelen een eigen rol in de stikstofcrisis. Hoe zit dat?

Op 4 oktober maakte minister Schouten (ChristenUnie, Landbouw) bekend hoe ze er op korte termijn voor wil zorgen dat er minder stikstof terechtkomt in Natura 2000-gebieden. Centraal onderdeel van haar maatregelen was een reductie van de stikstofuitstoot in de landbouw. Doel was om weer bouwvergunningen te kunnen verlenen.

Daar komen de provincies in beeld: zij gaan over die vergunningen. De twaalf provincies stelden daarom op 8 oktober hun regels op voor het verlenen van vergunningen met toepassing van het zogenoemde salderen. De salderingsregels bepalen dat er per saldo geen stikstof bij mag komen. In een gebied moeten dus bronnen van uitstoot verdwijnen, om een nieuw project dat leidt tot een toename van de stikstofuitstoot mogelijk te maken.

Realiteit vs. vergunning

Voor het bepalen van de stikstofruimte die boeren kunnen verkopen als ze stoppen, ging Schouten in haar Kamerbrief van 4 oktober uit van de stalcapaciteit. Als een boer een stalcapaciteit heeft van 100 koeien (met bijbehorende uitstoot) en nu maar 90 koeien houdt, kan de boer toch stikstofruimte voor 100 koeien verkopen.

De provincies gaan in hun afspraken van 8 oktober een stap verder: zij gaan uit van het feitelijke aantal koeien, in dit geval dus 90. De boer verliest in de regels van de provincie dus een deel van de stikstofruimte - en daarmee geld.

De stikstofuitstoot moet bij 'extern salderen', dat wil zeggen als een bedrijf wordt verkocht, omlaag. Ook van Schouten. Een nieuwe partij kan volgens de minister 70 procent van de oude stikstofruimte overnemen. Provincies berekenen die dus minder gunstig dan in het voorstel van Schouten. Ook komen dier- en fosfaatrechten te vervallen.

Dat laatste maakt voor een bouwbedrijf misschien niet uit. Maar voor boeren wel. Want boerderij A kan dan wel 70 procent van de stikstofrechten van boerderij B kopen, maar dan worden tegelijkertijd de dierrechten van boerderij B ingenomen. Dierrechten zijn nodig om varkens, kippen of koeien te mogen houden. Door het innemen van dierrechten bij de verkoop van stikstofrechten kunnen er dus minder dieren in het land worden gehouden.

En als een boer op zijn erf een extra stal wil plaatsen, mag dat alleen als hij in de nieuwe situatie niet meer uitstoot dan daarvoor ('interne saldering'). Ook niet als er volgens de vergunning nog stikstofruimte 'over' is.

Echte reductie

De strengere regels zijn volgens de provincies nodig om ze juridisch houdbaar te maken, en daadwerkelijk een uitstootreductie te realiseren. De Raad van State oordeelde eerder dat de stikstofaanpak juridisch niet deugde.

Boeren voelen zich nu benadeeld. Vrijdag gingen boze agrariërs al verhaal halen bij het provinciehuis in Leeuwarden. De provincie Friesland besloot enkele uren later de beleidsregels voor salderen in te trekken; inmiddels hebben ook Drenthe, Gelderland en Overijssel dat gedaan.

De keerzijde daarvan is dat er in deze provincies voorlopig geen vergunningen afgegeven kunnen worden. En de vraag is hoe de overige provinciebesturen omgaan met de druk van de boeren.
Bron: NOS.nl

Walgelijk? Boeren beroofd? Blijkens bovenstaand artikel worden boeren wel benadeeld, maar vooral als ze willen uitbreiden of verkopen. Nogmaals, dit lijkt me iets om over te onderhandelen, niet om met oorlogstaal harde actie over te voeren.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:45

@Elektra63: Je probeert nu iets dat heel lelijk is goed te praten.

juval

Berichten: 13281
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:47

Citaat:
Eruit gebeukt viel wel mee, de deuren zitten er gewoon nog in. En het leek of hij van binnenuit open werd gedaan volgens mijn zoon, dus zo hard ging het niet. Het was niet zomaar. Die trekker heeft er denk ik vanaf 1 uur gestaan, en al die tijd is gedreigd dat ze, als er geen uitsluitsel kwam, door zouden rijden. Dit heeft dus heel lang geduurd. Om 4 uur zou er weer nieuws komen, en toen om half 5 nog niets bekend was is dit gebeurd. Dus geen wilde actie.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:47

juval schreef:
Citaat:
Eruit gebeukt viel wel mee, de deuren zitten er gewoon nog in. En het leek of hij van binnenuit open werd gedaan volgens mijn zoon, dus zo hard ging het niet. Het was niet zomaar. Die trekker heeft er denk ik vanaf 1 uur gestaan, en al die tijd is gedreigd dat ze, als er geen uitsluitsel kwam, door zouden rijden. Dit heeft dus heel lang geduurd. Om 4 uur zou er weer nieuws komen, en toen om half 5 nog niets bekend was is dit gebeurd. Dus geen wilde actie.


Volgens mij zag ik net een filmpje op Sikkom, als het slot een beetje krom is, is dat het wel :Y)

Deuren gingen op een keurige manier open, je zag niet eens een krasje op de verf.

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:03

juval schreef:
Citaat:
Eruit gebeukt viel wel mee, de deuren zitten er gewoon nog in. En het leek of hij van binnenuit open werd gedaan volgens mijn zoon, dus zo hard ging het niet. Het was niet zomaar. Die trekker heeft er denk ik vanaf 1 uur gestaan, en al die tijd is gedreigd dat ze, als er geen uitsluitsel kwam, door zouden rijden. Dit heeft dus heel lang geduurd. Om 4 uur zou er weer nieuws komen, en toen om half 5 nog niets bekend was is dit gebeurd. Dus geen wilde actie.

Dat zeg ik net ook tegen mijn man. Filmpje op nos journaal.
Deur heeft geen schade.
Mijn man merkt op; de stbezetters werden niet door de politie uit de stal gehaald.
Zo had ik het nog niet bekeken.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:06

Tiepfoudt schreef:
@Elektra63: Je probeert nu iets dat heel lelijk is goed te praten.


Nee hoor. Ik ben het met zoveel overheidsmaatregelen niet eens.
Maar een uitspraak van de rechter is voor mij, als democraat, leidend.
Of ik het nu eens ben met de boeren of niet.
Dit van vandaag in Groningen valt voor mij onder geweld tegen hulpverleners = politie.
Streng bestraffen !

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:09

Electra63 schreef:
Tiepfoudt schreef:
@Elektra63: Je probeert nu iets dat heel lelijk is goed te praten.


Nee hoor. Ik ben het met zoveel overheidsmaatregelen niet eens.
Maar een uitspraak van de rechter is voor mij, als democraat, leidend.
Of ik het nu eens ben met de boeren of niet.
Dit van vandaag in Groningen valt voor mij onder geweld tegen hulpverleners = politie.
Streng bestraffen !


Ik neem aan dat je dat incident met het politiepaard bedoelt?

En niet de andere zoveel 100 boeren die daar stonden te demonstreren op een keurige manier?

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:22

Met dergelijk groot materieel de binnenstad ingaan vind ik eigenlijk al niet onder de noemer 'keurig' vallen. Ik snap trouwens niet hoe die boeren steeds hele dagen van het bedrijf weg kunnen. De boeren die ik ken, kunnen al nauwelijks een halve dag weg.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:24

Janine1990 schreef:
Ik neem aan dat je dat incident met het politiepaard bedoelt?

En niet de andere zoveel 100 boeren die daar stonden te demonstreren op een keurige manier?



Nee, ook de manier van binnendringen, keur ik af.
Wat als de agenten waren blijven staan voor die deur? Die hadden dan verbrijzelde benen gehad.

Wat betreft het binnendringen van de dierenactivisten, daar wordt iedere demonstrant op afgerekend (in dit topjc), maar nu is het maar een enkele boer die zich heeft misdragen.

Ik kan me vaak in jouw berichten vinden, maar in dit topic vind ik je niet objectief en heb je voor alles een excuus.

Ik ben niet pro of anti de boeren. Ik probeer het objectief te bekijken.
Maar ik vind dat zij nu wel beloond worden voor hun gedrag.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:25

mysa schreef:
Met dergelijk groot materieel de binnenstad ingaan vind ik eigenlijk al niet onder de noemer 'keurig' vallen. Ik snap trouwens niet hoe die boeren steeds hele dagen van het bedrijf weg kunnen. De boeren die ik ken, kunnen al nauwelijks een halve dag weg.


Als ze met t gezin de boerderij runnen mischien wel? De broer van mijn vriend+ zijn vader doen samen de boerderij. Broer van vriend ging vandaag naar Haarlem

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:27

hele dagen weg? je bedoelt 1 oktober en vandaag? poeh poeh, wel 2 dagen. Waar nog lang niet iedereen aan mee heeft gedaan

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:27

mysa schreef:
Met dergelijk groot materieel de binnenstad ingaan vind ik eigenlijk al niet onder de noemer 'keurig' vallen. Ik snap trouwens niet hoe die boeren steeds hele dagen van het bedrijf weg kunnen. De boeren die ik ken, kunnen al nauwelijks een halve dag weg.


Er rijden door de binnenstad ook dagelijks trekkers met grote aanhangers hoor...
Het zijn er nu gewoon wat meer :Y)

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:35

Electra63 schreef:
Janine1990 schreef:
Ik neem aan dat je dat incident met het politiepaard bedoelt?

En niet de andere zoveel 100 boeren die daar stonden te demonstreren op een keurige manier?



Nee, ook de manier van binnendringen, keur ik af.
Wat als de agenten waren blijven staan voor die deur? Die hadden dan verbrijzelde benen gehad.

Wat betreft het binnendringen van de dierenactivisten, daar wordt iedere demonstrant op afgerekend (in dit topjc), maar nu is het maar een enkele boer die zich heeft misdragen.

Ik kan me vaak in jouw berichten vinden, maar in dit topic vind ik je niet objectief en heb je voor alles een excuus.

Ik ben niet pro of anti de boeren. Ik probeer het objectief te bekijken.
Maar ik vind dat zij nu wel beloond worden voor hun gedrag.


Je hoeft het ook niet altijd met me eens te zijn ;) Zou het ook saai van worden :P

Ik irriteer me voornamelijk aan eenzijdige berichtgeving. In dit geval...
Wat betreft die deur bijvoorbeeld, ik begrijp gerust wat je zegt... Maar ik zag het filmpje van dichtbij, hoe die deur geopend werd... Dan denk ik; Dat is heel bedachtzaam uitgevoerd!
Bedachtzaamheid vind ik hierin wel vrij belangrijk.

Wat betref dierenactivisten zie ik het wat anders... Daar wordt een hele beroepsgroep ook afgerekend, maar dan niet zo zeer terecht (wat vanmiddag in Groningen is gebeurd is zeker niet ten goede van het imago van de boeren en helaas is het geen fictie in dit geval). Niet terecht omdat naar mijn idee dierenactivisten een geheel verkeerd en voornamelijk Amerikaans beeld hebben van de Nederlandse boer/veehouder. Dat vind ik persoonlijk veel erger en daarmee twee totaal verschillende dingen eigenlijk. (terechte imagoschade versus onterechte imagoschade).

Zoals gezegd, er is hier niemand die goedkeurt wat een aantal boeren vanmiddag heeft gedaan. Maar die boeren zorgen hiermee voor imagoschade met betrekking tot hun eigen beroepsgroep.

Zelf zie ik het een beetje als de gemiddelde TBS'er. Je begrijpt hoe ze tot hun daden komen, maar dat vergoelijkt niets.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:36

Askja schreef:
Walgelijk? Boeren beroofd? Blijkens bovenstaand artikel worden boeren wel benadeeld, maar vooral als ze willen uitbreiden of verkopen. Nogmaals, dit lijkt me iets om over te onderhandelen, niet om met oorlogstaal harde actie over te voeren.


Als ik je een tip mag geven zou ik de vakbladen openslaan, die hebben er over het algemeen iets meer verstand van dan de NOS :+

Ik zal de strekking ervan samenvatten. Een boer heeft een vergunning voor een X aantal dieren. Die vergunning bestaat uit feitelijk benutte capaciteit (dieren die op dat moment op stal staan) + latente ruimte. Latente ruimte = nog niet gebruikte capaciteit (deel van de stal dat nog leeg staat) + onbenutte ruimte (waar nog een stal voor gebouwd mag worden volgens de vergunning).

Volgens de laatste kamerbrief van minister Schouten:
- Gaat het kabinet niet kijken naar het aantal dieren in de vergunning (X), maar naar het aantal dieren waarvoor vergund is én waarvoor een stal staat (feitelijk benutte capaciteit + nog niet gebruikte capaciteit).
- Het kabinet kijkt dus niet naar het aantal dieren dat aanwezig was op 8 oktober.
- Wel wil het kabinet dus de onbenutte ruimte (waarvoor een vergunning ligt, maar nog geen stalplaats is) innemen.

Minister Schouten heeft ook aangegeven dat als er te weinig boeren vrijwillig stoppen, het best zou kunnen dat boeren in de toekomst toch verplicht zijn hun bedrijf te beëindigen.

Maar, de provincies doen er nog een schep bovenop. Zij schudden opeens een peildatum van 8 oktober 2019 uit hun mouw, waarbij zij willen kijken naar het aantal dieren waarvoor je op die dag de fosfaatrechten in eigendom had. Hiervoor zijn zij door minister Schouten terug gevloten, zij wil dat de provincies het plan van het kabinet volgen. Maar Groningen en Flevoland hebben daar maling aan.

Dat is er aan de hand. En ja, dat noem ik beroven (de plannen van de provincies). Ik weet niet hoe je het anders wil noemen? Stal voor 100 koeien gebouwd, vergunning in orde. Oh nee het blijft bij 60 koeien. Jammer dan. Heb je enig idee wat de gevolgen zijn? Zo nee, ga even langs bij een melkveehouder die door het fosfaatstelsel in de problemen is gekomen. Dat zijn geen kleinigheden waar je over een jaar lachend aan terug kunt denken. Daar gaan mensen aan onderdoor. En ja, ik vind dat harde acties geoorloofd zijn. Met harde acties bedoel ik hier en daar een beetje fileleed, een heleboel kabaal, in grote getale zij-aan-zij staan en soms wat harde woorden. Een gedeputeerde die de ene dag zieltjes probeert te winnen bij "onze fantastische boeren" en de volgende dag 180 graden omdraait, is imo een leugenaar. Wat wil je er anders van maken?

Geweld richting politie(paarden) en het binnendringen van het provinciehuis valt voor mij onder de noemer crimineel gedrag en ik hoop dan ook van harte dat deze mensen daarvoor een gepaste straf gaan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 14-10-19 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:37

Electra63 schreef:
Janine1990 schreef:
Ik neem aan dat je dat incident met het politiepaard bedoelt?

En niet de andere zoveel 100 boeren die daar stonden te demonstreren op een keurige manier?



Nee, ook de manier van binnendringen, keur ik af.
Wat als de agenten waren blijven staan voor die deur? Die hadden dan verbrijzelde benen gehad.

Wat betreft het binnendringen van de dierenactivisten, daar wordt iedere demonstrant op afgerekend (in dit topjc), maar nu is het maar een enkele boer die zich heeft misdragen.

Ik kan me vaak in jouw berichten vinden, maar in dit topic vind ik je niet objectief en heb je voor alles een excuus.

Ik ben niet pro of anti de boeren. Ik probeer het objectief te bekijken.
Maar ik vind dat zij nu wel beloond worden voor hun gedrag.


Ik denk omdat er in dat geval ook 125 activisten in de stal zaten, terwijl het hier gaat om losse incidenten van verschillende (enkele) boeren. Terwijl de rest zich wél weet te gedragen. Dat is andere koek dan 125 activisten die je stal bezetten, waarbij er dieren overlijden omdat je als niet eens de mogelijkheid hebt je eigen dieren te verzorgen. Nogmaals, beide niet goed te keuren en moet gepast bestraft worden.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:45

Electra63 schreef:
Nee hoor. Ik ben het met zoveel overheidsmaatregelen niet eens.
Maar een uitspraak van de rechter is voor mij, als democraat, leidend.
Of ik het nu eens ben met de boeren of niet.
Dit van vandaag in Groningen valt voor mij onder geweld tegen hulpverleners = politie.
Streng bestraffen !


Zie mijn reactie op Askja.

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:59

_San87_ schreef:
Janneke2 schreef:
*ziet tractoren de afritten naar Schiphol blokkeren*

Dat lijkt me een mooi idee.
Liefst in de herfstvakantie.

Of 'dadelijk' in het skiseizoen: gewoon die luxe onzinvluchten onmogelijk maken.

(Zielig voor de vakantiegangers?
Hmm, nee - niet echt. De leefbaarheid van de wereld lijkt mij een uitstekende reden om geen onzinvluchten te boeken.)

Dat is echt de perfécte manier om de gemeenschap tegen je in het harnas te jagen en te zorgen dat je de sympathie van het volk verliest.


Doe mij maar extinction rebellion ipv geneuzel 'dat er misschien wel mensen kunnen zijn die dit niet leuk vinden'.

De harde feiten zijn, dat mijn kleindochter geen makkelijk leven tegemoet gaat.

Lekkere onzinvluchten naar skioorden: jammer dan. De tijd dat de aarde dat kon trekken is al heel erg lang geleden voorbij gegaan.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:11

Tiepfoudt schreef:
Electra63 schreef:
Nee hoor. Ik ben het met zoveel overheidsmaatregelen niet eens.
Maar een uitspraak van de rechter is voor mij, als democraat, leidend.
Of ik het nu eens ben met de boeren of niet.
Dit van vandaag in Groningen valt voor mij onder geweld tegen hulpverleners = politie.
Streng bestraffen !


Zie mijn reactie op Askja.


Ik begrijp zeker jouw bericht.
30 jaar geleden stond mijn pony bij een koeienboer, toen had je die quota die iedere x veranderden. Zij gingen toen zelf maar, boter en yoghurt maken en verkochten dat vanuit huis.
Dus ik weet hoe hard boeren moeten werken over het algemeen. Daarentegen zit er in de buurt van mijn huidige stal een varkensboer met 6000 varkens. Die werkt niet zo heel hard hoor, kan heel de week naar les met zijn dochter en ieder weekend naar meerdaagse concoursen. Hij maakt dan ook gebruik van Polen. ;)

Maar, de rechter heeft een uitspraak gedaan.
Hoe kan je dat dan oplossen? De overheid moet toch uitvoer geven aan de uitspraak van een rechter?

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:25

Relatief kleine boeren zijn er niet veel meer, hier in de omgeving zijn ze allemaal weggesaneerd. Ten faveure van de grote jongens, die er inderdaad vaak warmpjes bij zitten en zich niet kapot hoeven werken.

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:31

@mysa, dat is de buitenkant.

Vraag een boer van wie het land en de gebouwen zijn, antwoord de bank.

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:34

Warmpjes bij zitten... Denk dat er een hele hoop heel hard zouden huilen als ze een schuld zo hoog als boeren hebben, zouden hebben.

Maar dat vertellen ze niet dat ze die schulden hebben. Wie wel? Als je voor de buitenwereld doet of het goed gaat zal het ook wel goed gaan.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:38

Electra63 schreef:
Ik begrijp zeker jouw bericht.
30 jaar geleden stond mijn pony bij een koeienboer, toen had je die quota die iedere x veranderden. Zij gingen toen zelf maar, boter en yoghurt maken en verkochten dat vanuit huis.
Dus ik weet hoe hard boeren moeten werken over het algemeen. Daarentegen zit er in de buurt van mijn huidige stal een varkensboer met 6000 varkens. Die werkt niet zo heel hard hoor, kan heel de week naar les met zijn dochter en ieder weekend naar meerdaagse concoursen. Hij maakt dan ook gebruik van Polen. ;)

Maar, de rechter heeft een uitspraak gedaan.
Hoe kan je dat dan oplossen? De overheid moet toch uitvoer geven aan de uitspraak van een rechter?


Behalve dat ik het bijzonder vind dat je als outsider kunt beoordelen hoe hard die varkensboer werkt, gaat het er imo niet eens om of een boer hard werkt of niet. Het gaat erom dat (delen van) vergunningen ingenomen gaan worden. Dat is toch onrecht van de bovenste plank? Zeker als het gaat om het innemen van nog niet gebruikte capaciteit. Daar is potverdorie een hypotheek van heb ik jou daar voor afgesloten. Maar dat doet er voor het gemak niet toe en dát steekt echt heel hard. Dat lijkt imo in de verste verste niet op hoe we in een rechtstaat met elkaar omgaan.

En, op basis waarvan is dit allemaal gebaseerd? Over dat laatste kun je een boek schrijven inmiddels.

https://www.foodlog.nl/artikel/open-bri ... kstofdoss/